Perinnejoulu pikkurahalla?

Aikapoikanen

Mr. Yt kävi meillä kylässä ja kukkaronnyörit on vähän kireellä, joten kaivattais vinkkejä perinteiseen joulupöytään, jonka saisi pikkurahalla.

Ajattelin että ainaki riisipuuro tulee kai edullisesti? Onkohan väliä, keittääkö riisipuuron maitoon vai veteen ja maitojauheeseen? Mitä muita edullisia perinnejouluruokia on?

88

8496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On mielestäsi

      Kallista?

    • nickenakkerton

      jos kukkaron nyörit on tiukalla niin yleensä kannattaa kokata itse. MUTTA jos et ole ruokkimassa koko komppanjaa niin pääset halvemmalla kun ostat valmiit lanttu- ja porkkanalaatikot kaupasta. (raaka-aineet teko tulee kalliimmiksi kuin valmis a 400 g laatikko). Sianlihan hinta pitäis olla ihan kuosissaan ettei kinkustakaan perikato koita. Itse unohtaisin maitojauheet sillä maitolitran saa halvemmalla kuin maitojauheen, vai..?

      • löytyy

        saha tai kirves tien ojista ottaa kuusia ei kai omista kukaan


      • Sohvika

        Laatkoiden kinkun muun valmistuksessa kannattaa miettiä olosuhteet!!! Samoilla tulilla voi tehdä paljon. Jäähdytyksessä voi käyttää tota "Yläkerran isännän" kylmistä - parvike, lumihanki (varo naapurin koiria) ikkunalauta jne...
        Ja ihan todella ei ihan kaikkea kannata tehdä itse. Mutta valmiiksi tehtyjä voi vähän "jekuttaa" rli esim porkkanalaatikkoon pikkusen rasvaa ja meiramia... NAM ja porukka tykkää... Sitten kun sen vielä laittaa omaan vuokaan ja hymyilee niin on kotikokin joulu siinä...


      • dasdddddddddddddd
        Sohvika kirjoitti:

        Laatkoiden kinkun muun valmistuksessa kannattaa miettiä olosuhteet!!! Samoilla tulilla voi tehdä paljon. Jäähdytyksessä voi käyttää tota "Yläkerran isännän" kylmistä - parvike, lumihanki (varo naapurin koiria) ikkunalauta jne...
        Ja ihan todella ei ihan kaikkea kannata tehdä itse. Mutta valmiiksi tehtyjä voi vähän "jekuttaa" rli esim porkkanalaatikkoon pikkusen rasvaa ja meiramia... NAM ja porukka tykkää... Sitten kun sen vielä laittaa omaan vuokaan ja hymyilee niin on kotikokin joulu siinä...

        parvekkeella (eikä avoimen ikkunan edessä) ei saisi jäähdyttää mitään ruokia, se on hyvin epähygieenistä. Ruokamyrkytysten riski kasvaa.


      • lue paremmin
        löytyy kirjoitti:

        saha tai kirves tien ojista ottaa kuusia ei kai omista kukaan

        Kuusi joulupöytään???


      • pakkastyttö..
        dasdddddddddddddd kirjoitti:

        parvekkeella (eikä avoimen ikkunan edessä) ei saisi jäähdyttää mitään ruokia, se on hyvin epähygieenistä. Ruokamyrkytysten riski kasvaa.

        Miksei saa jos kannet on päällä??


      • löytyy kirjoitti:

        saha tai kirves tien ojista ottaa kuusia ei kai omista kukaan

        MAANOMISTAJA. Kysy lupa, niin todennäköisesti lupaa sen. Varkaus on rikos. Hyvää Joulua


      • kokkikoulun käynyt
        pakkastyttö.. kirjoitti:

        Miksei saa jos kannet on päällä??

        Ruokia ei saa/kannata jäähdyttää kannet päällä, jäähdytys hidastuu.
        Ruoka tulee jäähdyttää mahdollisimman nopeasti mitä kauemmin ruoka on 8- 60 asteinen sitä suurempi riski,että ruuasta sairastuu vaikka ruuan kuumentaa uudelleen.


      • Sohvika
        dasdddddddddddddd kirjoitti:

        parvekkeella (eikä avoimen ikkunan edessä) ei saisi jäähdyttää mitään ruokia, se on hyvin epähygieenistä. Ruokamyrkytysten riski kasvaa.

        Moi vaan

        Pieni määrä basilleja lisää vastustuskykyä! Hengitäthän Sinä sitä ilmaakin. Muistelen että jossain tv- ohjelmassa oli juttua Intian lapsukaisista jotka elävät kaatopaikan vieressä ja eipä noita tauteja paljon ollut... Ei se nyt tietenkään tarkota että pitäs P..ssa rypeä, mutta kohtuus kaikessa - hygineenisyydessäkin.


      • PUKKI JOKA TIETÄÄ
        Sohvika kirjoitti:

        Laatkoiden kinkun muun valmistuksessa kannattaa miettiä olosuhteet!!! Samoilla tulilla voi tehdä paljon. Jäähdytyksessä voi käyttää tota "Yläkerran isännän" kylmistä - parvike, lumihanki (varo naapurin koiria) ikkunalauta jne...
        Ja ihan todella ei ihan kaikkea kannata tehdä itse. Mutta valmiiksi tehtyjä voi vähän "jekuttaa" rli esim porkkanalaatikkoon pikkusen rasvaa ja meiramia... NAM ja porukka tykkää... Sitten kun sen vielä laittaa omaan vuokaan ja hymyilee niin on kotikokin joulu siinä...

        JUST JOO ON TAAS ÄÄLIÖT LIIKEELLÄ TOTTA KAI KANNATTAA TEHDÄ ITSE KAIKKI LOORAT NE ON NIITÄ PARHAITA NOI EINES TUOTTEET EDES MAISTU MILTÄÄN ITE TEHTY PEURNA LAATIKKO JA MAKSA TAI LANTTU LOORA NE SEN JOULUN TUA JOULU PÖYDÄN ANTIMET PITÄÄ OLLA ITSETEHTYJÄ EI EINES PASKAA JOKA EI EDES MAISTU MILTÄÄ


      • kokkaavaNAINEN
        PUKKI JOKA TIETÄÄ kirjoitti:

        JUST JOO ON TAAS ÄÄLIÖT LIIKEELLÄ TOTTA KAI KANNATTAA TEHDÄ ITSE KAIKKI LOORAT NE ON NIITÄ PARHAITA NOI EINES TUOTTEET EDES MAISTU MILTÄÄN ITE TEHTY PEURNA LAATIKKO JA MAKSA TAI LANTTU LOORA NE SEN JOULUN TUA JOULU PÖYDÄN ANTIMET PITÄÄ OLLA ITSETEHTYJÄ EI EINES PASKAA JOKA EI EDES MAISTU MILTÄÄ

        Et varmaan koskaan itse ole tehnyt laatikoita? Ei ole mikään ihan pieni homma.. Olet juuri niitä selkeästi, joka vain istuu valmiiseen pöytään ja kitisee, jos joku ei ole mieleistä.. Ällöän tuollaisia.


    • Panhandle

      Peruna ja juurekset eivät paljon maksa, joten laatikot ainakin saat edullisesti. Samoin rosollia saat itse tehden ison kulhollisen samalla hinnalla kuin kaupan valmiin. Kalaosastolta kannattaa valita silakkaa silloin, kun sitä edullisesti saa ja vaikka pakastaa. Kalasäilykkeitäkään ei pidä ylenkatsoa - minulla on tuttava, jonka joulupöydässä kuuluu ehdottomasti olla tomaattisardiinia!

      Kinkkukaan ei ole joulun alla kilohinnalla pilattu, mutta kuinka suuri perhe sinulla on? Tuleeko koko kinkku käytetyksi? Jos ei, kannattaa ehkä ennemmin ostaa vaikka kinkkurulla, vaikka se suhteessa kalliimmaksi tuleekin. Kalleinta ruokaa kun kuitenkin on se, joka heitetään pois.

      • silakkaa ei tule

        Tätä silakkaa jaksetaan mainostaa. Ensinnäkään silakkaa ei edes saa kaikista paikoista. Itse olen nyt ratsannut jo 5 kauppaa läpi, eikä silakan silakkaa. Silloin kun sitä viimeksi oli lähipaikkakunnan k-kaupassa, myyjä sanoi vinkkinä, että lohi on halvempaa. Kuten olikin. Joten järki käteen!


      • Missä Holkeri?
        silakkaa ei tule kirjoitti:

        Tätä silakkaa jaksetaan mainostaa. Ensinnäkään silakkaa ei edes saa kaikista paikoista. Itse olen nyt ratsannut jo 5 kauppaa läpi, eikä silakan silakkaa. Silloin kun sitä viimeksi oli lähipaikkakunnan k-kaupassa, myyjä sanoi vinkkinä, että lohi on halvempaa. Kuten olikin. Joten järki käteen!

        Silakkafileet € 6,60/kilo.Kokonaisia silakoita ei ollut. Ei kuulemma ole kysyntää. Eipä minun pöydässäni noita dioksiiniherkkuja tänä vuonna ole.


      • asiaa sanon ny
        Missä Holkeri? kirjoitti:

        Silakkafileet € 6,60/kilo.Kokonaisia silakoita ei ollut. Ei kuulemma ole kysyntää. Eipä minun pöydässäni noita dioksiiniherkkuja tänä vuonna ole.

        kaikessa ruoassa on myrkkyjä. keskieurooppalaiset saavat leivästä dioksiinia paljon enemmän. on tutkittu että silakan syömättä jättäminen on suurempi haitta kuin sen syöminen. koska silakka edistää terveyttä monella tapaa säännöllisesti syötynä. dioksiini voi aiheuttaa yksi tai kaksi syöpätapausta mutta se ehkäisee sadoillatuhansilla ihmisillä sydän ja verisuonisairauksia.

        omalla paikkakunnallani täällä lähellä merta on ihmiset syöneet silakkaa iät ja ajat erityisen runsaasti ja täällä ihmiset elävät keskimääräistä vanhemmiksi ja ovat terveempiä. huomioi myös että dioksiinia oli silakoissa vielä 70-luvulla enemmän kuin nykyisin. siitä vain alettiin eu:n myötä puhua. dioksiinimäärät ovat vähentyneet niistä ajoista, ja silti ei ole havaittu lisääntyneessä määrin runsaasti silakkaan syövien keskuudessa syöpiä.

        silakka on edullista maukasta ja terveellistä. eikun syömään!


      • Sohvika

        Kyllä se aikakin maksaa...
        Sinä aikana kun kuorisin pokkanoita yms. voin vaikka muistaa lähimmäisiä kirjotuksin tai vaikka silitellä kissaa/ ukkoa. Pienellä jekutuksella eli maustamisella saan niistä "äitien tekemistä" laatikoista ihan kotitekoisia....


      • Sohvika
        asiaa sanon ny kirjoitti:

        kaikessa ruoassa on myrkkyjä. keskieurooppalaiset saavat leivästä dioksiinia paljon enemmän. on tutkittu että silakan syömättä jättäminen on suurempi haitta kuin sen syöminen. koska silakka edistää terveyttä monella tapaa säännöllisesti syötynä. dioksiini voi aiheuttaa yksi tai kaksi syöpätapausta mutta se ehkäisee sadoillatuhansilla ihmisillä sydän ja verisuonisairauksia.

        omalla paikkakunnallani täällä lähellä merta on ihmiset syöneet silakkaa iät ja ajat erityisen runsaasti ja täällä ihmiset elävät keskimääräistä vanhemmiksi ja ovat terveempiä. huomioi myös että dioksiinia oli silakoissa vielä 70-luvulla enemmän kuin nykyisin. siitä vain alettiin eu:n myötä puhua. dioksiinimäärät ovat vähentyneet niistä ajoista, ja silti ei ole havaittu lisääntyneessä määrin runsaasti silakkaan syövien keskuudessa syöpiä.

        silakka on edullista maukasta ja terveellistä. eikun syömään!

        Moi vaan ja eikun hyvää joulua sinnekin...

        Kyllä kai sitä silakkaa söis kun sais...

        Asuin 30V rannalla, nyt melkein toiset mokomat sisämaassa ja täällä ei saa kun semmosia haalistuneita rääpäleitä. Sillon joskus ostin suoraan venhosta työmatkalla parit savustetut ja ne ruisleipä - - siinäpä se päivän eväs...

        Joulua vaan Sinnekin - valitettavasti silakoita ei voi postittaa...


      • Sohvika
        asiaa sanon ny kirjoitti:

        kaikessa ruoassa on myrkkyjä. keskieurooppalaiset saavat leivästä dioksiinia paljon enemmän. on tutkittu että silakan syömättä jättäminen on suurempi haitta kuin sen syöminen. koska silakka edistää terveyttä monella tapaa säännöllisesti syötynä. dioksiini voi aiheuttaa yksi tai kaksi syöpätapausta mutta se ehkäisee sadoillatuhansilla ihmisillä sydän ja verisuonisairauksia.

        omalla paikkakunnallani täällä lähellä merta on ihmiset syöneet silakkaa iät ja ajat erityisen runsaasti ja täällä ihmiset elävät keskimääräistä vanhemmiksi ja ovat terveempiä. huomioi myös että dioksiinia oli silakoissa vielä 70-luvulla enemmän kuin nykyisin. siitä vain alettiin eu:n myötä puhua. dioksiinimäärät ovat vähentyneet niistä ajoista, ja silti ei ole havaittu lisääntyneessä määrin runsaasti silakkaan syövien keskuudessa syöpiä.

        silakka on edullista maukasta ja terveellistä. eikun syömään!

        Kyllä sitä söis jos sais...

        Mikä tahansa ruoka on epäterveellistä jos sitä syö yksipuoleisesti.

        Kaikkea pikkusen: suolaa, sokeria, kalaa, kanaa, possua, kossua - kaikkea kohtuudella!

        Eikun: HYVÄÄ JOULUA ja sitäkin ihan vaan kohtuudella!


      • Ange lusikan lukija
        Missä Holkeri? kirjoitti:

        Silakkafileet € 6,60/kilo.Kokonaisia silakoita ei ollut. Ei kuulemma ole kysyntää. Eipä minun pöydässäni noita dioksiiniherkkuja tänä vuonna ole.

        Osoittelet hiirenkoloja ellet itse puuttune hiiren toimiin.


    • elliivo

      Ehdottomasti puuro kannattaa keittää punaiseen maitoon. Tulee pehmeän ja täyteläisen makuinen. Eikä pala pohjaan niin herkästi kuin rasvaton versio.
      Tosiaan jos on enemmän syöjiä niin laatikot kannattaa tehdä itse. Mutta jo paljon ennen joulua kannattaa pitää silmät auki kaupassa ja jos löytyy jouluruokia poistohintaan -50% niin ehdottomasti kannattaa ostaa pakkaseen. Itse olen ostanut jopa rosollit poistohintaan ennen joulua ja pakastanut. Sienisalaatti tulee hyvä kun ostaa X-tra herkkusieniä purkissa hintaan 0,47 e/kpl ja tekee salaatit niistä, sipulista ja kermaviilistä. Mausteeksi mustapippuria ja aromisuolaa.
      Lohitarjoukset kannattaa seurata ja ostaa myös pakasteeseen. Graavilohi on helppo valmistaa itse. Hienokin suola käy hyvin jos ei karkeaa ole kotona. Ripaus sokeria ja vähän kuivattua tilliä.
      Sillit voi valita edullisimmista kaupan omista merkeistä.
      Kinkku kannattaa miettiä sen mukaan miten sillä on menekkiä. Vaikka ison kinkun saa edullisempan kilohintaa kuin pienen, ei sitä kannata ostaa jos ei syöjiä löydy. Pienempi kinkku kypsyy lyhyemmäsä ajassa ja sähköäkin säästyy.
      Leipomukset itse tehtynä ovat halvimmat ja parhaimman makuiset.

      • Aikapoikanen

        Kiitos kaikille. Tulipa hyvä mieli vasatuksista. Maitojauhetta meillä on kaapissa, siksi kysyin. Niin se on että kalleinta ruokaa on se mitä heitetään pois. On siihen punaiseen maitolitraankin silti varaa.

        Syöjiä on neljä, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Laatikoista osan voisi varmaan ostaa valmiina, mutta lanttulaatikkon vois tehdä itse niin saa sitä syödä enemmän.

        Sienisalaattineuvo oli hyvä. Sitä kokeillaan! Tuo oli hyvä myös, että ostaa tarjouksista etukäteen ja pakastaa. En olisi hoksannut. Kiitos vinkistä. Nyt lohitarjouksia kyttäämään, karkeaa suolaakin on kaapissa. Voiko kinkusta pakastaa osan kevättä varten sen jälkeen kun se on paistettu?


      • elliivo
        Aikapoikanen kirjoitti:

        Kiitos kaikille. Tulipa hyvä mieli vasatuksista. Maitojauhetta meillä on kaapissa, siksi kysyin. Niin se on että kalleinta ruokaa on se mitä heitetään pois. On siihen punaiseen maitolitraankin silti varaa.

        Syöjiä on neljä, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Laatikoista osan voisi varmaan ostaa valmiina, mutta lanttulaatikkon vois tehdä itse niin saa sitä syödä enemmän.

        Sienisalaattineuvo oli hyvä. Sitä kokeillaan! Tuo oli hyvä myös, että ostaa tarjouksista etukäteen ja pakastaa. En olisi hoksannut. Kiitos vinkistä. Nyt lohitarjouksia kyttäämään, karkeaa suolaakin on kaapissa. Voiko kinkusta pakastaa osan kevättä varten sen jälkeen kun se on paistettu?

        Kiva että oli jotain apua vinkeistä :)
        Kinkun pakastamista on kokeiltu mutta siitä menee maku. Ei siis kovin hyvä idea ainakaan minun mielestäni. Maistuu ihan pahvilta!


      • ei maksa mittää
        Aikapoikanen kirjoitti:

        Kiitos kaikille. Tulipa hyvä mieli vasatuksista. Maitojauhetta meillä on kaapissa, siksi kysyin. Niin se on että kalleinta ruokaa on se mitä heitetään pois. On siihen punaiseen maitolitraankin silti varaa.

        Syöjiä on neljä, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Laatikoista osan voisi varmaan ostaa valmiina, mutta lanttulaatikkon vois tehdä itse niin saa sitä syödä enemmän.

        Sienisalaattineuvo oli hyvä. Sitä kokeillaan! Tuo oli hyvä myös, että ostaa tarjouksista etukäteen ja pakastaa. En olisi hoksannut. Kiitos vinkistä. Nyt lohitarjouksia kyttäämään, karkeaa suolaakin on kaapissa. Voiko kinkusta pakastaa osan kevättä varten sen jälkeen kun se on paistettu?

        Ei tarvitse ostaa kaupan herkkusieniä kun poimii sienet itse. Jos olet Etelä-Suomessa niin vielä ehtii hakea metsästä suppilovahveroita ennen kun jäävät lumen alle.


      • säästävä säätäjä
        Aikapoikanen kirjoitti:

        Kiitos kaikille. Tulipa hyvä mieli vasatuksista. Maitojauhetta meillä on kaapissa, siksi kysyin. Niin se on että kalleinta ruokaa on se mitä heitetään pois. On siihen punaiseen maitolitraankin silti varaa.

        Syöjiä on neljä, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Laatikoista osan voisi varmaan ostaa valmiina, mutta lanttulaatikkon vois tehdä itse niin saa sitä syödä enemmän.

        Sienisalaattineuvo oli hyvä. Sitä kokeillaan! Tuo oli hyvä myös, että ostaa tarjouksista etukäteen ja pakastaa. En olisi hoksannut. Kiitos vinkistä. Nyt lohitarjouksia kyttäämään, karkeaa suolaakin on kaapissa. Voiko kinkusta pakastaa osan kevättä varten sen jälkeen kun se on paistettu?

        Kinkku kannattaa pakastaa mahdollisimman tuoreena, eli jos paistat kinkun aattona ja laitat sen tarjolle aattoiltana lämpimänä, niin joulupäivänä pitäisi leikata muutama iso siivu pakastettavaksi. Kun leikkaat siivut ennen pakastamista pieniksi suikaleiksi, niitä on helppo käyttää keittoihin, kiusauksiin ja pizzoihin. Myös potka kannattaa pakastaa, ja jos jakaa potkalihat kahteen erään, niistä saa sekä loppiaisrokan että laskiaisrokan.

        Mitä tuoreempana kinkun pakastaa, sen parammalta se maistuu ja sitä paremmin se säilyy. Viikon vanhoja jämiä ei kannata pakastaa. Ne maistuvat puulta. Mutta tosiaankin, kinkkua voi pakastaa paistamisen jälkeen. Joskus olen ostanut joulun jälkeen tarjouksista toisen kinkun ihan sitä varten että olen paistanut sen ja leikellyt pakkaseen.


      • kasvispihvejä pöytää
        Aikapoikanen kirjoitti:

        Kiitos kaikille. Tulipa hyvä mieli vasatuksista. Maitojauhetta meillä on kaapissa, siksi kysyin. Niin se on että kalleinta ruokaa on se mitä heitetään pois. On siihen punaiseen maitolitraankin silti varaa.

        Syöjiä on neljä, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Laatikoista osan voisi varmaan ostaa valmiina, mutta lanttulaatikkon vois tehdä itse niin saa sitä syödä enemmän.

        Sienisalaattineuvo oli hyvä. Sitä kokeillaan! Tuo oli hyvä myös, että ostaa tarjouksista etukäteen ja pakastaa. En olisi hoksannut. Kiitos vinkistä. Nyt lohitarjouksia kyttäämään, karkeaa suolaakin on kaapissa. Voiko kinkusta pakastaa osan kevättä varten sen jälkeen kun se on paistettu?

        Jos tekee noita juureslaatikoita itse, kannattaa lopuista tehdä kasvispihvejä. Ne on tosi hyviä ja niihin käy ihan mitkä tahansa raaka-aineet: kaali, sipuli, porkkanat, lantut, punajuuret, perunat jne. Raastaa vaan ne silpuiksi ja lisää siihen sitten sidosaineeksi vaikka kananmunaa, vähän vehnäjauhoja ja suolaa ja mitä nyt sattuu löytymään niin, että seoksesta tulee taikinamainen. Siitä sitten vaan pihvejä. Parempia niistä tulee, jos jaksaa paistaa ne paistinpannussa. Uunissa tahtoo tulla vähän kuivanlaisia.


      • joulun ruuat

        laitan puuroon sinistä maitoa, mutta sitten kermapurkin, joko kahvikermaa tai kuohukermaa. On taatusti pehmeän makuinen puuro. Haudutan puuron haudutuskattilassa.

        Sienisalaatissa käytän smetanaa ja hakattua sipulia ja sienet ovat haapasieniä. Nyt täytyy ostaa niitä torilta, kun en itse löytänyt metsästä.

        Imelletty perunalaatikko on koko perheen suosikki ja teen sen itse. Olemme viisastuneet joulu joululta ja alkaa osata laittaa sopiva määrä ruokia, niin ettei tarvitse syödä samaa useana päivänä. Tänä jouluna on tarkoitus laittaa lipeäkalaakin.


      • tölökkiäenen

        Eliivo neuvoi kyllä näpsän resetin sienisallaattiin!
        Ei tullut mieleenkään toi. Nyt heti kokeilemaan.Kiittis sulle.


      • hyödyntäjä
        Aikapoikanen kirjoitti:

        Kiitos kaikille. Tulipa hyvä mieli vasatuksista. Maitojauhetta meillä on kaapissa, siksi kysyin. Niin se on että kalleinta ruokaa on se mitä heitetään pois. On siihen punaiseen maitolitraankin silti varaa.

        Syöjiä on neljä, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Laatikoista osan voisi varmaan ostaa valmiina, mutta lanttulaatikkon vois tehdä itse niin saa sitä syödä enemmän.

        Sienisalaattineuvo oli hyvä. Sitä kokeillaan! Tuo oli hyvä myös, että ostaa tarjouksista etukäteen ja pakastaa. En olisi hoksannut. Kiitos vinkistä. Nyt lohitarjouksia kyttäämään, karkeaa suolaakin on kaapissa. Voiko kinkusta pakastaa osan kevättä varten sen jälkeen kun se on paistettu?

        Maitojauheesta tulee hyvä pannukakku joulunjälkeen syötäväksi (tietysti vehnäjauhoja ja munia myös) ja kun on taitoa tai resepti löytyy, myös kinkkusuikaleiden avulla höystetty, suolainen kinkkupannukakku on hyvää. Siihen voi, jos haluaa, laittaa mukaan sipulia, paprikaa tms. kasvista maun mukaan. Mausteet maun mukaan, joko pizzatyyliin tai pippuria.


      • ....ruokaa
        Aikapoikanen kirjoitti:

        Kiitos kaikille. Tulipa hyvä mieli vasatuksista. Maitojauhetta meillä on kaapissa, siksi kysyin. Niin se on että kalleinta ruokaa on se mitä heitetään pois. On siihen punaiseen maitolitraankin silti varaa.

        Syöjiä on neljä, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Laatikoista osan voisi varmaan ostaa valmiina, mutta lanttulaatikkon vois tehdä itse niin saa sitä syödä enemmän.

        Sienisalaattineuvo oli hyvä. Sitä kokeillaan! Tuo oli hyvä myös, että ostaa tarjouksista etukäteen ja pakastaa. En olisi hoksannut. Kiitos vinkistä. Nyt lohitarjouksia kyttäämään, karkeaa suolaakin on kaapissa. Voiko kinkusta pakastaa osan kevättä varten sen jälkeen kun se on paistettu?

        Jos kinkusta jää, pakasta annospaloina. Siitä saa monenlaista hyvää myöhemmin ruuaksi laitettuna. Voit siivuttaa pienen pieniksi paloiksi ja laittaa hernesoppaan, tai paistaa perunoiden ja sipulin kanssa pippurilla maustettuna pannulla. Voit myös paloitella pieniksi kuutioiksi tai siivuiksi ja laittaa pizzaan tai tehdä kinkkukastikkeen, ruskista kinkkupalat kastikkeeseen erikseen.
        Ruuaksi laitettuna kinkun loppu on parempaa kuin pakastimesta leivän päälle siivuttaminen.


      • Vihreä herne
        Aikapoikanen kirjoitti:

        Kiitos kaikille. Tulipa hyvä mieli vasatuksista. Maitojauhetta meillä on kaapissa, siksi kysyin. Niin se on että kalleinta ruokaa on se mitä heitetään pois. On siihen punaiseen maitolitraankin silti varaa.

        Syöjiä on neljä, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Laatikoista osan voisi varmaan ostaa valmiina, mutta lanttulaatikkon vois tehdä itse niin saa sitä syödä enemmän.

        Sienisalaattineuvo oli hyvä. Sitä kokeillaan! Tuo oli hyvä myös, että ostaa tarjouksista etukäteen ja pakastaa. En olisi hoksannut. Kiitos vinkistä. Nyt lohitarjouksia kyttäämään, karkeaa suolaakin on kaapissa. Voiko kinkusta pakastaa osan kevättä varten sen jälkeen kun se on paistettu?

        Loppu kinkusta ja luusta voi keittää hernekeiton,kyllä se syödyksi tulee.Osta kuivia herneitä ,liota ja paloittele
        liha ,laita mahdollinen luu mukaan (sen voi poistaa myöhemmin ) Laita lihaliemikuutio tai pari (riippuu kuinka paljon keittää ) Kannattaa muuten keittää kauan ja maistella välillä,sillä puoliraaka hernekeitto ei maistu kelleen.
        Sitten kun herneet on ihan rikki ,eivätkä ole kovia,niin keitto on kypsää.Se ei haittaa jos keittää liikaa vähäsen,
        hernekeitto paranee vanhetessaan.

        Sen voi sitten jäähtyneenä pakastaa pienempiin purkkeihin ja ottaa tarvittaessa ja lisäksi ruisleipää ,nam !


      • jonnaus
        Aikapoikanen kirjoitti:

        Kiitos kaikille. Tulipa hyvä mieli vasatuksista. Maitojauhetta meillä on kaapissa, siksi kysyin. Niin se on että kalleinta ruokaa on se mitä heitetään pois. On siihen punaiseen maitolitraankin silti varaa.

        Syöjiä on neljä, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Laatikoista osan voisi varmaan ostaa valmiina, mutta lanttulaatikkon vois tehdä itse niin saa sitä syödä enemmän.

        Sienisalaattineuvo oli hyvä. Sitä kokeillaan! Tuo oli hyvä myös, että ostaa tarjouksista etukäteen ja pakastaa. En olisi hoksannut. Kiitos vinkistä. Nyt lohitarjouksia kyttäämään, karkeaa suolaakin on kaapissa. Voiko kinkusta pakastaa osan kevättä varten sen jälkeen kun se on paistettu?

        Tuskin tätä vastausta enää näet, mutta hyvä vinkki on lähteä jouluruokaostoksille jouluaattona juuri ennen kuin sulkevat ovensa. Olen monena jouluna lähtenyt puolta tai 30 prosenttia halvempien ostosten kanssa kotiin. Tietty kinkuissa ja muissa oma hankaluutenssa ja aina on riski että jäät ilman, mutta jos voit mennä kauppaan jouluaattona niin kannattaa yrittää. Vähän sama juttu kuin uudenvuoden rakettien kanssa, että mitä viimetinkaan menet, sitä halvemmalla saat. Viimeksi saatiin raketit reippaasti alle puoleen hintaan kun mentiin tuntia ennen sulkemisaikaa. Tosin siinäkin on riski, että parhaat viedään päältä.

        Kuitenkin veikkaan, että lapsilesi joulu on joka tapauksessa ihana muisto ilman kalliita sapuskoja ja muuta sontaa. Luulen, että vanhempien kanssa vietetty aika on etenkin pienimmille kultaa kalliimpaa.

        Minä olen aina viettänyt ns. rikasta joulua ja monesti olen miettinyt että olisin ollut onnellisempi jos äiti ei vetäisi marttyyriasenteella raatamistaan joulupöydän eteen ja isä olisi vaikka ottanut syliin ja laulanut kanssani.


      • sinisalaattia
        tölökkiäenen kirjoitti:

        Eliivo neuvoi kyllä näpsän resetin sienisallaattiin!
        Ei tullut mieleenkään toi. Nyt heti kokeilemaan.Kiittis sulle.

        itse olen jo kauan tehnyt sienisalaatin
        ostamalla herkkusienipurkkia,huomennakin teen.
        pilkon sienet pieniksi,kun olen ensin valuttanut ne ja pusertanut .
        pilkon sipulia joukkoon,sekä suolaa,kuohukermaa ja hiukan hienoa pippuria.
        hyvää on.


      • ääks
        jonnaus kirjoitti:

        Tuskin tätä vastausta enää näet, mutta hyvä vinkki on lähteä jouluruokaostoksille jouluaattona juuri ennen kuin sulkevat ovensa. Olen monena jouluna lähtenyt puolta tai 30 prosenttia halvempien ostosten kanssa kotiin. Tietty kinkuissa ja muissa oma hankaluutenssa ja aina on riski että jäät ilman, mutta jos voit mennä kauppaan jouluaattona niin kannattaa yrittää. Vähän sama juttu kuin uudenvuoden rakettien kanssa, että mitä viimetinkaan menet, sitä halvemmalla saat. Viimeksi saatiin raketit reippaasti alle puoleen hintaan kun mentiin tuntia ennen sulkemisaikaa. Tosin siinäkin on riski, että parhaat viedään päältä.

        Kuitenkin veikkaan, että lapsilesi joulu on joka tapauksessa ihana muisto ilman kalliita sapuskoja ja muuta sontaa. Luulen, että vanhempien kanssa vietetty aika on etenkin pienimmille kultaa kalliimpaa.

        Minä olen aina viettänyt ns. rikasta joulua ja monesti olen miettinyt että olisin ollut onnellisempi jos äiti ei vetäisi marttyyriasenteella raatamistaan joulupöydän eteen ja isä olisi vaikka ottanut syliin ja laulanut kanssani.

        hyvää joulua sinulle ei ne äitit sitä pahalla mutta se on vaan jo lapsena painettu päähän et jouluna sitä ja jouluna tätä alan itse pääsemään siitä vähän irti tiedän että tv tason alla on villa koira yritän antaa sille joulurauhan:).


      • RS
        elliivo kirjoitti:

        Kiva että oli jotain apua vinkeistä :)
        Kinkun pakastamista on kokeiltu mutta siitä menee maku. Ei siis kovin hyvä idea ainakaan minun mielestäni. Maistuu ihan pahvilta!

        Minä keitän kinkun lopuista ison kattilallisen henekeittoa. sen voi sitten pinemmmissä erissä pakastaa. Onpa eri maukasta kuin purkkikeitto, kun ei liian montaa kuukautta pakasta (sianlihassa maku kärsii n. kolmen kuukauden jälkeen).


      • säästeliäs...
        Aikapoikanen kirjoitti:

        Kiitos kaikille. Tulipa hyvä mieli vasatuksista. Maitojauhetta meillä on kaapissa, siksi kysyin. Niin se on että kalleinta ruokaa on se mitä heitetään pois. On siihen punaiseen maitolitraankin silti varaa.

        Syöjiä on neljä, kaksi aikuista ja kaksi lasta. Laatikoista osan voisi varmaan ostaa valmiina, mutta lanttulaatikkon vois tehdä itse niin saa sitä syödä enemmän.

        Sienisalaattineuvo oli hyvä. Sitä kokeillaan! Tuo oli hyvä myös, että ostaa tarjouksista etukäteen ja pakastaa. En olisi hoksannut. Kiitos vinkistä. Nyt lohitarjouksia kyttäämään, karkeaa suolaakin on kaapissa. Voiko kinkusta pakastaa osan kevättä varten sen jälkeen kun se on paistettu?

        kun tekee sen kunnolla, niin että se onkoko ajan kunnon pakkasessa- Jos epäilee pahvin makua (?), jota en ole koskaan maistanut, voi tehdä erilaisia ruokia; kinkkupannaria, peruna-kinkkulaatikkoa, keittoja jne. Ei pieniäkään määriä kannat a pois heittää, vaan tuo hernesoppakin oli hyvä vihje!


      • vinkkejä vuodeksi
        ei maksa mittää kirjoitti:

        Ei tarvitse ostaa kaupan herkkusieniä kun poimii sienet itse. Jos olet Etelä-Suomessa niin vielä ehtii hakea metsästä suppilovahveroita ennen kun jäävät lumen alle.

        No ei nyt oikein jouluruokia voi jättää sienien poiminnan varaan. Ne pitää löytyä pakastimesta.Sitäpaitsi, jos lhaluaa ja pitää herkkusienisalaatista, niin....


    • kohtuullista joulua

      Paras säästövinkkini on tässä: Jätä viinit ja oluet ostamatta ja tee itse joulukaljaa. Eniten tulee kustannuksia (ja turhia kaloerita) kakuista, konvehdeista ja alkoholijuomista. Kun ne jättää pois, niin jouluruuat ovat edullisia. Myös kaikki sellainen on turhan kallista, mikä heitetään pois. http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/93708/Joulukalja

      • huvittunutTodella

        mikä ihmeen logiikka tuossa sun viestissä on ?
        Ensin käsket jättämään alkoholin pois ja sitten käsket tekemään hiivalta maistuvaa kiljua :)


      • kutvonenpa
        huvittunutTodella kirjoitti:

        mikä ihmeen logiikka tuossa sun viestissä on ?
        Ensin käsket jättämään alkoholin pois ja sitten käsket tekemään hiivalta maistuvaa kiljua :)

        Kotikalja on alkoholiton juoma!


      • Sohvika
        kutvonenpa kirjoitti:

        Kotikalja on alkoholiton juoma!

        Riippuu pikkusen miten sen tekee...


      • ääks
        huvittunutTodella kirjoitti:

        mikä ihmeen logiikka tuossa sun viestissä on ?
        Ensin käsket jättämään alkoholin pois ja sitten käsket tekemään hiivalta maistuvaa kiljua :)

        kunnolla tehty kotikalja ei maistu kiljulle mutta nyt sitä on vähän myöhäistä tehdä kyllä ne eilen vähän kiermurteli pöydän ympärillä kun en keskikaljaa siihen laittanut perhana olkoon mitä mieltä vaan mutta jos toinen on maltaista ja uutteesta tehnyt ja pullottanut jo 3vko aikaa kotikaljan niin joukoon vettä jos ei kelpaa


    • rosolli

      Rosollia saa tehtyä edullisesti itse.

      • hinnastaviiiis

        Juu,ei kait kukaan osta kaupan valmista Rosollia,aivan hirveetä roskaa :(


      • juhlava mies
        hinnastaviiiis kirjoitti:

        Juu,ei kait kukaan osta kaupan valmista Rosollia,aivan hirveetä roskaa :(

        olet tehnyt hyvän havainnon. Saat kaupasta € 4 pari ruokalusikallista rosollia. Ja onhan se rosolli yksi Joulun herkku. Vielä parempi, jos ostat sekaan sillin, a´€ 1,50.


      • rosolli
        hinnastaviiiis kirjoitti:

        Juu,ei kait kukaan osta kaupan valmista Rosollia,aivan hirveetä roskaa :(

        olen kanssasi samaa mieltä,kun itse tekee rosollin niin on maukasta
        kerran olen valmista ostanut enää en osta.
        kokeilin pikkujouluihin rosollia erään ystäväni neuvolla.
        on edullista ja nopea tehdä.
        ei laiteta muuta,kuin punajuurta,
        omenaa,ja kurkkua sekä vatkattu kerma
        voit sotkea sen rosollin sekaan tai eri astiaan.
        itsekkin olen ennen laittanut montaa erisorttia rosolliin.


    • helppoahalpaamukavaa

      osta kilo lanttuja, perunoita ja porkkanoita ja tee laatikot itse.

      • kukahullutekeeitse

        moni luulee että tulee halvemmaksi tehdä itse,mutta eipäs tulekkaan kun laskee sähkön mukaan,jos nuotiolla tekee niin sitten on asia eri mutta mahtaako onnistua :)
        Lisäksi kaupan maksalaatikko perunalaatikot on pirun hyviä ja halpoja.


      • -----------------
        kukahullutekeeitse kirjoitti:

        moni luulee että tulee halvemmaksi tehdä itse,mutta eipäs tulekkaan kun laskee sähkön mukaan,jos nuotiolla tekee niin sitten on asia eri mutta mahtaako onnistua :)
        Lisäksi kaupan maksalaatikko perunalaatikot on pirun hyviä ja halpoja.

        Jos osaisit laskea miten paljon vaikka liesi vie parissa tunnissa sähköä huomaist että halvemmaksi tulee tehdä itse!

        Sinut on tuomittu rahattomuuteen ja sossuntukeen iäksi, olet niitä surkimuksia joita veronmaksajat joutuvat elättämään!


      • 14+16

        tänä vuonna itse eikä todellakaan tullut halvaksi. Juuresten hinta on vain osa kokonaisuudesta, lisäksi tarvitaan maitoa, munia, voita, riisiä, siirappia ja sen seitsemää maustetta. Yhden maustepussin hinnalla olisi saanut yhdelle hengelle valmiin laatikon. Ja vaikka pussista riittää vielä moneen ruokaan, niin eipä se paljon lohduta kun tietää, että käytännössä seuraavan kerran tarve muskottikukalle tulee jouluna 2011.

        Suurelle perheelle ehkä tulee halvemmaksi tehdä itse, tai jos kaapista löytyy (ja on jatkossakin käyttöä) maidoille ja mausteille ja voille jne. Tällainen, joka harvoin kokkaa, joutuu hankkimaan kaiken kaupasta ja kyllä tuli kalliiksi.


      • ei niin kallista
        14+16 kirjoitti:

        tänä vuonna itse eikä todellakaan tullut halvaksi. Juuresten hinta on vain osa kokonaisuudesta, lisäksi tarvitaan maitoa, munia, voita, riisiä, siirappia ja sen seitsemää maustetta. Yhden maustepussin hinnalla olisi saanut yhdelle hengelle valmiin laatikon. Ja vaikka pussista riittää vielä moneen ruokaan, niin eipä se paljon lohduta kun tietää, että käytännössä seuraavan kerran tarve muskottikukalle tulee jouluna 2011.

        Suurelle perheelle ehkä tulee halvemmaksi tehdä itse, tai jos kaapista löytyy (ja on jatkossakin käyttöä) maidoille ja mausteille ja voille jne. Tällainen, joka harvoin kokkaa, joutuu hankkimaan kaiken kaupasta ja kyllä tuli kalliiksi.

        Kun tekee perunalaatikot, ei tarvita muuta lisuketta kuin 9 dl maitoa ja suolaa ja 4 rkl vehnäjauhoja (4 kiloon perunoita). Lanttulaatikkoon tarvitaan 2 rkl vehnäjauhoja, 2 rkl korppujauhoja, suolaa, valkopippuria, meiramia ja maitoa 2½ dl (3 kiloon lanttuja).
        Munia, voita ja siirappia ei todellakaan tarvita. Minulla on samat maustepussit ollu jo monta vuotta, eli ne silloin kovin kalliiksi tule. Ja mitä ihmettä on muskottikukka?? Ikinä kuullutkaan.
        Olen samalla reseptillä tehnyt aikoinaan perheelleni ja nyt itselleni yksistään. Saa syödä monta päivää laatikoita, namsk!


    • -enkelisi-

      Ostat pari pulloa kossua, sitten kännissä hakkaat vaimos ja perhe pakeneee turvakotiin. Siinä se perinteinen suomalainen joulu!

    • 00000000000000000000

      Ja jääneet ruoat kannattaa tuunata, välipäiville. Esim Kinkkukiusaus joulukinkusta ja perunasipulisekoituksesta. . Ja rosollista saa kastikkeen lisää vaan ruokakermaa ja vettä tekee suurustuksen ja saa herkullisen punajuuri, kurkku, sipuli... kastikkeen pastalle. Ja kun olet käyttänyt kuohukermaa rosollissa niin sehän kestää kuumennuksen. Lanttu ja porkkana laatikoista saa kasvispihvejä lisää vaan kananmunaa ja paistaa pannulla. Rasiassa olevat suklaa konvehdit ovat kalliita osta siis ihan suklaalevy ja jaa se paloihin.

    • toenen kööhä

      sulle! '
      Hyviä vastauksia oli tässä alkupäässä, samoin loppupuolella.
      Älä lue äläkä välitä joidenkin häiriköiden hourailuista siinä viestiketjun keskivaiheilla.
      Varmasti saat makoisan joulun noilla ohjeilla.
      Itse haluaisin vielä antaa vinkin vaikkapa joulun välipäiville: Osta alennuksesta halpaa leipää, myös ruisleipää ja sipellä se paistinpannulle pieniksi murusiksi ja pilko pari tomaattia ja sipulia joukkoon, Rypsioljyä sekaan,( ei maksa paljoa iso pullo ja riittää pitkään.)
      On tosi hyvää vaikkapa perunan sijaan. Tietenkään potut ei maksa paljon, mutta tällä saa vaihtelua.
      Tiesitkö, että esim.minilättaa tai muuta margariininia jos saat tarjouksessa, voi pakastaa ja käyttää vaikka sämpylöiden teossa myöhemmin.
      Samoin voi muitakin ale-tuotteita ostaa ja pakastaa. Juustoja, maitoja, lihoja, kaloja.
      Voit uskoa, että lähes kaikki ale-tuotteet on pakastettu ja käytetty myöhemmin eikä kukaan ole sairastunut.
      Ja vielä varsinaiseen kysymykseesi, onko sinulla mahdollisuus ostaa jouluruoka tarvikkeita jo aiemmin syksyllä pakastimeen ja muuten säilöä. Ei tule niin juukelin isoa laskua jolukuussa.
      Hyvää joulua sulle!

    • Iida-tonttu
    • ettäs nään

      niin pääsette vieläkin halvemmalla. joulun jälkeen on kaikki -50% tai enemmän. Jos lykkää joulua 3pvä, niin viettää halvan joulun, ainakin halvemman kuin naapurin.

    • Rinzler

      Älä vietä joulua, osta tavallista ruokaa. Vuokraa pari leffaa ja hommaa virvoitusjuomia ja naksuja. Telkkaria ei kannata katsoa, sieltä ei tule kuin jouluohjelmia ja sen tapaista pakkopullaa. Ei joulua ole pakko viettää...lapsille toki voi ostaa muutamat lahjat, mutta halvemmalla pääsee kun jättää tuon tekopirteän juhlimisen juhlimatta. Oma mielipiteeni on että joulussa ei ole mitään juhlimista se on vain kulutusjuhla jolloin ihmiset tekeytyvät paremmiksi mitä ovat...Fuck Cristmas. Happy New Year !

    • KJOPL

      toki,enemmän vettä kuin ohjeessa MAITOA JA KAUAN KYPSYTTÄÄ...VASTA VIIME METREILLÄ LORAUS MAITOA J

      • kun joulu on

        Vaikka maitoa vcain loraus. Paljonko se on...... entäs maitoallergiset? Eli maidoton puuro ei varmaan onnistu?


    • .............

      haha, köyhä! Mee sukulaistes nurkkiin jouluks, niin säästyy rahaa.

      • kevat.nurmi

        kyllä joulumieli tulee muustakin kuin syömällä perinne ruokia ,saunan jälkeen kun syö vatsansa täyteen vaikka oikein keitettyä kaurapuuroa ,ja juo kahvit ja ostamansa 2 torttua siis yhden toisen seuraavana päivänä joulumieli on sydänmessä ei kukkarossa kaikkea hyvää sinulle


      • kauko kor
        kevat.nurmi kirjoitti:

        kyllä joulumieli tulee muustakin kuin syömällä perinne ruokia ,saunan jälkeen kun syö vatsansa täyteen vaikka oikein keitettyä kaurapuuroa ,ja juo kahvit ja ostamansa 2 torttua siis yhden toisen seuraavana päivänä joulumieli on sydänmessä ei kukkarossa kaikkea hyvää sinulle

        arkiset askareet joulunaki. Kaurapuuroa syön. Kuusenmyyjältä sain havuja. On vanha kynttilänpätkä, jota taas tunnin poltan. Käristän havuja, että tulee joulun tuoksut. Sammutan kynttilän ensi jouluksi. Käyn pitkäkseni, ja kuuntelen radiota. Tämä on minun hyvä jouluni.


      • poorooo
        kauko kor kirjoitti:

        arkiset askareet joulunaki. Kaurapuuroa syön. Kuusenmyyjältä sain havuja. On vanha kynttilänpätkä, jota taas tunnin poltan. Käristän havuja, että tulee joulun tuoksut. Sammutan kynttilän ensi jouluksi. Käyn pitkäkseni, ja kuuntelen radiota. Tämä on minun hyvä jouluni.

        keitä riisipuuro vesihauteessa. Siis tornikattilassa. huolenta ja hyvää puuroo


      • tosiköyhä
        poorooo kirjoitti:

        keitä riisipuuro vesihauteessa. Siis tornikattilassa. huolenta ja hyvää puuroo

        tuntuu olevan rikkaita kun on pakastin
        Mäkin voin nyt pakastaa kun vien parvekkeelle


      • Peksu_
        tosiköyhä kirjoitti:

        tuntuu olevan rikkaita kun on pakastin
        Mäkin voin nyt pakastaa kun vien parvekkeelle

        Jos ei isoa kinkkua tartte ja pienet on kalliita niin osta suolalapa, valmiiks pakattuna lihahyllyllä, uuniin pariks tuntia ja sinapit pintaan jos haluu. Alle kilon palan (n.5euroa) syö vaikka yksinään, eikä tarvitse pakastaa (pakastekinkku on pahaa).


      • ..

        Häivy, tautinen spurgu!

        ........................./´¯/)
        ......................,/¯..//
        ...................../..../ /
        ............./´¯/'...'/´¯¯`·¸
        ........../'/.../..../......./¨¯\
        ........('(...´(..´......,~/'...')
        .........\.................\/..../
        ..........''...\.......... _.·´
        ............\..............(
        ..............\.............\


      • glögiä
        kevat.nurmi kirjoitti:

        kyllä joulumieli tulee muustakin kuin syömällä perinne ruokia ,saunan jälkeen kun syö vatsansa täyteen vaikka oikein keitettyä kaurapuuroa ,ja juo kahvit ja ostamansa 2 torttua siis yhden toisen seuraavana päivänä joulumieli on sydänmessä ei kukkarossa kaikkea hyvää sinulle

        Sekamehun (tiiviste) maustaminen glögimausteilla on edukasta talvijuomaa.


    • Joulumieltä ?

      Joo riisipuuroa maitoon (maito nyt ei niin älyttömiä maksa), sitten pottuja pikkupussi, laatikkoja saa edullisesti ja esim. pikkukinkku. Olen monta ns. köyhää joulua viettänyt ja ei ole aina montaa kymppiä ollut laittaa ruokaan, mutta parilla kympillä jo saa jos ei keskon kauppaan mene. Siinähän se joulu menee.

      ps. viimeisin työsopimus päättyi yli kaksi vuotta sitten.

      • 18

        Käy ostamassa lahjat tänään/ huomenna.. alet -50% ja joulukoristeet puoleen hintaan:)


      • joulutukkihumala
        18 kirjoitti:

        Käy ostamassa lahjat tänään/ huomenna.. alet -50% ja joulukoristeet puoleen hintaan:)

        kalat ja kellarista perunat ja syksyllä ammuttu teeri pakkasesta, siinäpä tärkeimmät joulu sapuskat. Joulupäivänä jänispaistia ja uunikuhaa paistinperunoiden kera montaa euroa ei kulu. Sahtia päälle 50 litraa noin 30 eurolla, jää uudeksivuodeksikin ja välipäivät menee mukavasti kun vapaata työstä on. Koko budjetti 50 euroa ja siinä on uusivuosi mukana.


    • vesa keskinen

      munnaa ja pilua vesa keskinenkin tulee jos on vain tarpeeksi nuorta lihhaa 15 hyvä vesallle ja vesan veltolle mulkulle aaaaaa

    • NÄIN TÄLLÄ KERTAA

      VI ETTÄ RIIIPUTROO SITÄ EI SYÖ ERKIKÄÄN PAITSI JOS SATTUU OLEMAAN MISSÄ RYYNIT KASVAA EHDOTTOMASTI NE KEITETÄÄN VETEEN MEIDÄN PÖYTÄÄN EI KUULU NOI VALKOSET RYYNIT NIINHÄN NE TEKEE SIELLÄ RYYNI MMAASSA ETTÄ KEITTÄÄ VETEEN NÄIN SE VAAN MENEE

    • JK

      Viinassa voi tinkiä laadussa, mutta ei tietenkään määrässä.On nimittäin pitkät pyhät jos kesken loppuu.Ja kuka sen kuusen muka selvinpäin kaataa.

      • 63te4rs

      • Absolutisti

        Sanoo vanha juoppo


    • joulun aikaan

      aamulla kaurapuuro ja illalla riisipuuron. missä on laki,joka pakottaa syömään 2-3 pvän aikana 1-2 vkon
      ruuat. sehän on täysin järjenvastaista.
      perinteisesti ei ennenkään ollut juuri muuta,eikä sittentarvi puhkua niitä läskimahoja ym. siihen liittyvää.
      kaikki on helppoa,hyvin helppoa,jopa niin helppoa että itsekin yllättyy.

      nyt vain kauppiaitten vouhotusta ja typerät vouhkaajat menee matkaan.
      lahjat voi jakaa pitkin vuotta ja vain tarpeeseen. jätetään kauppiaille jouluna kaikki,säilökööt niitä tai antakoot
      koti- ja ulkomaitten köyhille.

      näin helpottaa aivan kaikilla,,hups..hups hupsista heijaa.....ja laulaa voi vaikka ei olekaan umpikännissä.

    • juuti

      Ny RILLATAAN

    • joulupukki225

      mene töihin niin voit viettää kunnon joulua!!!!!!!!!!!

    • pihi äiti

      Aamulla syötiin ihan kunnon navetanmaitoon keitettyä riisipuuroa ja itse keitettyä luumukiisseliä. Ostin juureksia, siis lanttua (5kg), porkkanaa (10kg), perunaa(5kg), sipulia (3kg), punajuurta (3kg). Niistä tehtiin gluteenittomat laatikot ja rosolli ja keitettiin kattilallinen perunoita. Kinkku ostettiin kilohintaan 3,95. Etikkasilakoita tehtiin tarjoussilakoista. Kirjolohi savustettiin itse. Ruskea kastike pesunoille. Pussillinen pakasteherneitä. Juomaksi ostettiin colaa ja kivennäisvettä.

      Iltakahvilla nautittiin lahjaksi saatuja karkkeja ja keksejä.

      • hggfff

        saa laatikkoja puoleen hintaan kaupasta . kannattaa ostaa ensivuoden sapuskat nyt pakkaseen.itse olen niin kyllästynyt laatikoihin, että meinaan jättää ensijouluna jouluruoat väliin.


    • hyväruokaparempimiel

      Eli tänävuonna tehtiin kahdelle opiskelijalle seuraavanlainen joulu-ateria. (jotain saattoi unohtua)

      -siian ja kirjolohen mätiä, smetanaa, sipulia
      -kylmäsavu ja graavilohta
      -savulohta
      -silliä
      -pororullia, sekä poro-rieskarullia
      -sienisalaattia
      -punajuurisalaattia
      -Lapin puikulaperunaa
      -jokirapusalaattia
      -inarin siikaa
      -perunalaatikkoa
      -lanttulaatikkoa
      -porkkanalaatikkoa
      -kinkkua
      -jouluriisiä persikoilla
      -juustotarjotin

      Kaikki ruuat itse tehtyjä.

      Ruokajuomina olutta, valko- ja punaviiniä sekä konjakkia.

      Ja näihin riitti kahden opiskelijan rahat - rahaa jouluruokiin ei mennyt satastakaan normaaliviikkoa enempää.

    • DereX

      ....tulevina vuosina yksi tehokas keino säästää on hankkia joululahjat(tai ainakin osa lahjoista) etukäteen,kukaan ei ole kieltänyt ostaa joululahjaa esim.jo kesällä:)
      Näinollen ei sitten joulukuun tilistä mene niin suurtaa summaa kerralla lahjoihin kun ei tartte kaikkia lahjoja samasta tilistä ostaa....

      Näin olen itse toiminut jo monta vuotta ja lahjan ostaminen käy halvemmaksikin kun sen tekee ennen joulusesonkia,riippuu tietty taas sekin lahjasta...;)

      • Aikapoikanen

        Kiitos kaikille hyviä ohjeita kirjoitelleille. Päädyin ostamaan isot 3 kg pussit juureksia ja ison inkun. Näin tuli pitkässä juoksussa edullisimmaksi. Tehtiin itse laatikot ja rosolli, kun on nyt aikaa. Tarjolla oli myös etukäteen tarjouksesta ostettua lohta, jonka itse graavasin. Pakastaminen oli hyvä ohje, jota en olisi tajunnut. Oli myös herkkusienistä tehtyä sienisalaattia, silakoita ja joulupuuroa. Suklaarasia saatiin lahjaksi.

        Lopuista laatikoista tehtiin kasvispihvejä. Lohen lopusta tein lohikiusauksen. Kinkkukiusausta ja hernekeittoa on syöty myös. Kaikki kalat ja juurespussien loput on jo syöty, mutta kinkkua on vieläkin pakasteessa. Niistä tekee vielä monta kinkkupastaa tai -kastiketta. Laskiaisrokkaan jätän loput kinkunpalat ja sittenhän alkaakin jo kevät. On tullut jo tavaksi ostella tarjouksista ruokia ja pakastaa niitä. Tarjouksista saa ruokaa ihan pikkurahalla, nyt kun on ollut aikaa käydä kaupassakin eri tavalla kuin ennen.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2710
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2001
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      40
      1518
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      274
      1059
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      969
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      891
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      870
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    Aihe