pallon säde, kun tiedetään tilavuus?

niina-kaisa

eli tämmönen 'ongelma' eli miten saadaan selville pallon säde kun tilavuus on 64dm^3
''laske pallon säde, kun sen tilavuus on 64dm^3''

tuohon yhtälöön vissiin tarvisi nelijuurta vai kuinka?
olen matemaattisesti aika lahjaton eli tarvisin apua.. mahd. nopeasti! :D

8

12735

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukiossa 1960-luv.

Kirjojen kaavakokoelmissa sama asia on yleensä toisin päin: niissä annetaan kaava, jonka avulla voidaan laskea pallon tilavuus V kun säde r tunnetaan.

V = 4/3 × π × r³

Tuo kaava on siis vain käännettävä toisin päin. Saadaan

r³ = V jaettuna lausekkeella 4π/3

r = kuutiojuuri edellä saadusta r³:n arvosta

Pöydälläni ei ole funktiolaskinta, jossa olisi kuutiojuuri ja π. Niinpä tuo arvo jää minulta tässä ja nyt laskematta. Koeta selvitä!

• Uudet kujeet

• Utelias-

Kerrotko, millä järjestelmällä koneesi on, jos siinä ei ole edes peruslsdkinta.

• Lukiossa 1060-luv.
        Utelias- kirjoitti:

Kerrotko, millä järjestelmällä koneesi on, jos siinä ei ole edes peruslsdkinta.

Windows XP:ssäni on laskin – tai kaksikin laskinversiota, joista toista Microsoft nimittää funktiolaskimeksi.

Itse asiassa avasin tuon "funktiolaskimen" ensi kertaa sorvatessani vastaustani, mutta totesin sen käytön opettelun vaativan minulta liikaa aikaa siihen hätään.

Algebrallisia funktiolaskimia en ole koskaan käyttänyt. Silloin, kun tarvitsin vielä funktiolaskinta, oli käytössäni HP-25. Se käytti algebrallisista funktiolaskimista poikkeavaa ns. käänteistä puolalaista esitystapaa (joka tuntui sopivan minun suomalaisille aivoilleni oikein hyvin).

Viimeisten 30 vuoden aikana en ole joutunut käyttämään juuri nelilaskinta kummoisempia värkkejä.

• Lukiossa 1960-luv.
        Lukiossa 1060-luv. kirjoitti:

Windows XP:ssäni on laskin – tai kaksikin laskinversiota, joista toista Microsoft nimittää funktiolaskimeksi.

Itse asiassa avasin tuon "funktiolaskimen" ensi kertaa sorvatessani vastaustani, mutta totesin sen käytön opettelun vaativan minulta liikaa aikaa siihen hätään.

Algebrallisia funktiolaskimia en ole koskaan käyttänyt. Silloin, kun tarvitsin vielä funktiolaskinta, oli käytössäni HP-25. Se käytti algebrallisista funktiolaskimista poikkeavaa ns. käänteistä puolalaista esitystapaa (joka tuntui sopivan minun suomalaisille aivoilleni oikein hyvin).

Viimeisten 30 vuoden aikana en ole joutunut käyttämään juuri nelilaskinta kummoisempia värkkejä.

Nimmarissani ei ollut matemaattista virhettä vaan nakkisormivirhe.

• Lukiossa 1960-luv.

• Anonyymi

säde = r, tilvauus = v

r = (6*v^1/3)/2*π^1/3

eli laske 6*v kuutiojuuri, jaa se 2*π kuutiojuurella

• Anonyymi

Ehkäpä aloittaja on hitaammallakin järjenjuoksulla ehtinyt saamaan vastauksen valmiiksi 10 vuodessa.

Tosin hän on ehtinyt sen unohtaakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi et irrota otettasi

Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2733
    2. Koko ajan olet

Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2674
    3. Muutama syy

Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1490
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Tiedätkö tykkääkö

Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1247
    9. Millainen meno

Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    10. Onko meillä

Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1207
    Aihe