pallon säde, kun tiedetään tilavuus?

niina-kaisa

eli tämmönen 'ongelma' eli miten saadaan selville pallon säde kun tilavuus on 64dm^3
''laske pallon säde, kun sen tilavuus on 64dm^3''

tuohon yhtälöön vissiin tarvisi nelijuurta vai kuinka?
olen matemaattisesti aika lahjaton eli tarvisin apua.. mahd. nopeasti! :D

8

12649

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukiossa 1960-luv.

Kirjojen kaavakokoelmissa sama asia on yleensä toisin päin: niissä annetaan kaava, jonka avulla voidaan laskea pallon tilavuus V kun säde r tunnetaan.

V = 4/3 × π × r³

Tuo kaava on siis vain käännettävä toisin päin. Saadaan

r³ = V jaettuna lausekkeella 4π/3

r = kuutiojuuri edellä saadusta r³:n arvosta

Pöydälläni ei ole funktiolaskinta, jossa olisi kuutiojuuri ja π. Niinpä tuo arvo jää minulta tässä ja nyt laskematta. Koeta selvitä!

• Uudet kujeet

• Utelias-

Kerrotko, millä järjestelmällä koneesi on, jos siinä ei ole edes peruslsdkinta.

• Lukiossa 1060-luv.
        Utelias- kirjoitti:

Kerrotko, millä järjestelmällä koneesi on, jos siinä ei ole edes peruslsdkinta.

Windows XP:ssäni on laskin – tai kaksikin laskinversiota, joista toista Microsoft nimittää funktiolaskimeksi.

Itse asiassa avasin tuon "funktiolaskimen" ensi kertaa sorvatessani vastaustani, mutta totesin sen käytön opettelun vaativan minulta liikaa aikaa siihen hätään.

Algebrallisia funktiolaskimia en ole koskaan käyttänyt. Silloin, kun tarvitsin vielä funktiolaskinta, oli käytössäni HP-25. Se käytti algebrallisista funktiolaskimista poikkeavaa ns. käänteistä puolalaista esitystapaa (joka tuntui sopivan minun suomalaisille aivoilleni oikein hyvin).

Viimeisten 30 vuoden aikana en ole joutunut käyttämään juuri nelilaskinta kummoisempia värkkejä.

• Lukiossa 1960-luv.
        Lukiossa 1060-luv. kirjoitti:

Windows XP:ssäni on laskin – tai kaksikin laskinversiota, joista toista Microsoft nimittää funktiolaskimeksi.

Itse asiassa avasin tuon "funktiolaskimen" ensi kertaa sorvatessani vastaustani, mutta totesin sen käytön opettelun vaativan minulta liikaa aikaa siihen hätään.

Algebrallisia funktiolaskimia en ole koskaan käyttänyt. Silloin, kun tarvitsin vielä funktiolaskinta, oli käytössäni HP-25. Se käytti algebrallisista funktiolaskimista poikkeavaa ns. käänteistä puolalaista esitystapaa (joka tuntui sopivan minun suomalaisille aivoilleni oikein hyvin).

Viimeisten 30 vuoden aikana en ole joutunut käyttämään juuri nelilaskinta kummoisempia värkkejä.

Nimmarissani ei ollut matemaattista virhettä vaan nakkisormivirhe.

• Lukiossa 1960-luv.

• Anonyymi

säde = r, tilvauus = v

r = (6*v^1/3)/2*π^1/3

eli laske 6*v kuutiojuuri, jaa se 2*π kuutiojuurella

• Anonyymi

Ehkäpä aloittaja on hitaammallakin järjenjuoksulla ehtinyt saamaan vastauksen valmiiksi 10 vuodessa.

Tosin hän on ehtinyt sen unohtaakin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe