Olympus E-5 jyrää...

Zuihkari

84

3308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • tuo lista

muutamat järjestelmäkamerat ylittävät kuvanlaadussa jopa Leican pokkarin, mutta esim:
        Leica X1= 80%
        Nicon D3, D300, D500 =79%
        Sony 55, 33 = 79%
        Canon 1000D, 450D = 76%
        Olympus E3 = 74%

• 13x17

luin jostain et olyn kenno on jotain 13x17 onko niin pieni tosiaan vai oliko artikkelin tekijällä virhe tietoa

• öhöm..

Vaikka olympusta käytänkin niin tuo testi on jostain hyvin syvältä.
      E-5:n hintaan täytyy lisätä liki tonni tuon siinä käytetyn objektiivin takia. Et saa E-5:sta ja 12-60:stä tuohon 1700:aan mistään ja noita muita kameroita on ainakin osaa käytetty jollain alle viidenkympin kittiobjektiivilla noiden testikuvien mukaan. Tasaväkistäkö? Ei ihan.

Hyvähän tuo E-5:n varmasti on, mutta kun taitaa olla lajinsa viimeinen, niin se ei oikein innosta ihmisiä enää sijoittamaan rahojaan 4/3-systeemiin.

• Zuihkari

No esim. taakse jääneessä Nikon D3X:ssä oli Nikkor 24-70 f2.8 Hinta 1600€
        ja Canon 7D:ssä 15-85mm, hinta 740€. Tuo 12-60 maksaa n. 900€.

Totta on että, esim. Nikonin D700 oli testattu 300€:n 50mm 1.4 primellä,
        MUTTA toisaalta jos E-5 ois testattu 12-60:n sijaan Zuikon 50mm F/2 primellä
        (n. 500€) ei tulos olisi ollut E-5:n kannalta ainakaan huonompi!!

• öhöm..
        Zuihkari kirjoitti:

No esim. taakse jääneessä Nikon D3X:ssä oli Nikkor 24-70 f2.8 Hinta 1600€
        ja Canon 7D:ssä 15-85mm, hinta 740€. Tuo 12-60 maksaa n. 900€.

Totta on että, esim. Nikonin D700 oli testattu 300€:n 50mm 1.4 primellä,
        MUTTA toisaalta jos E-5 ois testattu 12-60:n sijaan Zuikon 50mm F/2 primellä
        (n. 500€) ei tulos olisi ollut E-5:n kannalta ainakaan huonompi!!

Verkkokauppa: d700 runko 2000€ tuolla ilmoitettu hinta 2600€ eli noita 300 egen primejä sais jo kaksikin mukaan.
        Verkkokauppa: E-5 runko 1750€ tuolla 1700€.
        Ongelma tuossa linkissäsi on se ettei se oikeasti kerro mitään noista kameroista noiden niissä käytettyjen objektiivien takia. Lisäksi nuo hinnat ovat tuulesta tempaistuja.

Jos tuon E-5:n sais tuon 12-60:n kera 1700:aan olisin tilannut sen jo.

• Vertaaja
        öhöm.. kirjoitti:

Verkkokauppa: d700 runko 2000€ tuolla ilmoitettu hinta 2600€ eli noita 300 egen primejä sais jo kaksikin mukaan.
        Verkkokauppa: E-5 runko 1750€ tuolla 1700€.
        Ongelma tuossa linkissäsi on se ettei se oikeasti kerro mitään noista kameroista noiden niissä käytettyjen objektiivien takia. Lisäksi nuo hinnat ovat tuulesta tempaistuja.

Jos tuon E-5:n sais tuon 12-60:n kera 1700:aan olisin tilannut sen jo.

FotoMagazine testaa tuota kuvanlaatua vain JPEG tasolla ei Raw:na. Kameralehtihän käytti aikoinaan noita FotoMagazinen testituloksia ( Anders Uschold DC tau 5.0 / JPEG Modus). Testihän on sinänsä hyvin monipuolinen. DxO uskovaisethan nauraisivat kippurassa ton testin tulokselle koska DxO:n listoilla (overall score) esim Olympus E3 oli 87:s( 56 p), PEN EP 2 samalla pistemäärällä 91:s ja Nikonin DX3 2:s ( 88 p). Näitähän testejä voidaan tehdä mitä erilaisempia ja jokainen voi uskoa niihin ( tai sitten ei). Kyllähän tuo Olumpuksen E-5 on varmaankin mitä parhain kamera: täytyy odotta ihan mielenkiinnosta DxO:n tulosta vaikken sitä minään absoluuttisena totuutena pidäkkään. Sehän vain kertoo jotain sensoritasolla mutta mitä.

• E-5 - E-450 = ?
        Vertaaja kirjoitti:

FotoMagazine testaa tuota kuvanlaatua vain JPEG tasolla ei Raw:na. Kameralehtihän käytti aikoinaan noita FotoMagazinen testituloksia ( Anders Uschold DC tau 5.0 / JPEG Modus). Testihän on sinänsä hyvin monipuolinen. DxO uskovaisethan nauraisivat kippurassa ton testin tulokselle koska DxO:n listoilla (overall score) esim Olympus E3 oli 87:s( 56 p), PEN EP 2 samalla pistemäärällä 91:s ja Nikonin DX3 2:s ( 88 p). Näitähän testejä voidaan tehdä mitä erilaisempia ja jokainen voi uskoa niihin ( tai sitten ei). Kyllähän tuo Olumpuksen E-5 on varmaankin mitä parhain kamera: täytyy odotta ihan mielenkiinnosta DxO:n tulosta vaikken sitä minään absoluuttisena totuutena pidäkkään. Sehän vain kertoo jotain sensoritasolla mutta mitä.

ja Canon näyttävät tosiaan viittaavan kintaalla DxOMark:in mittauksille, sillä paras kroppi Canon (EOS 60D) on vasta 19. kroppirunkoisissa ja ainoa Canon kroppirunkojen TOP 20:ssä sekä uusin Olympus E-5 yltää samaan pistemäärään kuin aloitusrunko, Olympus E-450.

• Repveivi
        E-5 - E-450 = ? kirjoitti:

ja Canon näyttävät tosiaan viittaavan kintaalla DxOMark:in mittauksille, sillä paras kroppi Canon (EOS 60D) on vasta 19. kroppirunkoisissa ja ainoa Canon kroppirunkojen TOP 20:ssä sekä uusin Olympus E-5 yltää samaan pistemäärään kuin aloitusrunko, Olympus E-450.

Ei uskalla testata E-5:ttä, olis kiva kuulla, mitä lausuntoja sieltä tulee. Minulle on jäänyt mieleen
        se, ettei testeissä kerrota millä objektiivillä testi on tehty. Sen olen kokemuksesta todennut, että
        objektiivillä on suurin merkitys kuvien laatuun, ei siinä tarvita megapippeleitä, eikä mitään ihmeellisiä
        dynamiikkoja, tai järjettömiä ISOJA. Kokeilkaa joskus kuvata Nikonin D3X:llä ja siihen pullakaupan pakko-suumi, mikä tuli markettipaketin mukana, niin tuliko huippuluokan kuvia ?

• Vertaaja

http://www.popphoto.com/camera/2010/12/tested-olympus-e5?page=0,0

Tuon amerikkalaisen testin mukaan E5 on ihan hyvä kamera, joillakin osa-alueilla parempi kuin Canonin 7D tai Nikonin 300S vaikka se saikin vain 56 p DXO:lta. Onneksi tuota DXO:n pisteytystä ei tarvitse ottaa vakavasti. Sehän on kuin K-kaupan pluspisteet: paljon pisteitä mutta euroja vähän.

• E-5 - E-450 = ?
        Vertaaja kirjoitti:

http://www.popphoto.com/camera/2010/12/tested-olympus-e5?page=0,0

Tuon amerikkalaisen testin mukaan E5 on ihan hyvä kamera, joillakin osa-alueilla parempi kuin Canonin 7D tai Nikonin 300S vaikka se saikin vain 56 p DXO:lta. Onneksi tuota DXO:n pisteytystä ei tarvitse ottaa vakavasti. Sehän on kuin K-kaupan pluspisteet: paljon pisteitä mutta euroja vähän.

hiiren nuoli tuon sivun

http://www.popphoto.com/reviews

REVIEWS välilehden päälle ja katso mitä siellä lukee. Minä näen ainakin tuon - SPONSORED BY CANON - jotenkin uskottavuus on koetuksella.

• YrjöJurri

hiiren nuoli tuon sivun

http://www.popphoto.com/reviews

REVIEWS välilehden päälle ja katso mitä siellä lukee. Minä näen ainakin tuon - SPONSORED BY CANON - jotenkin uskottavuus on koetuksella.

Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että E-5 on laadukas runko. Se ainoa miinus on tuo 3/4 kennon pienempi koko ja sitä kautta suurempi kohina > ISO1600 arvoilla. Toisaalta jos katsotaan medium-luokan kameroita CCD sensorilla ISO-arvot loppuvat ISO800..1600 vaiheille. Kun kuvataan normaalisti ei tuo >ISO6400 puutos maailmaa kaada, ne joille se on ykkösvalinta valitsevat toisen kameran. Jo E-450 tekee hyvää kuvaa kunnonlasilla, enempi kuva on kiinni taidoista kun kameran ominaisuuksista. E-5 ergonomia on hyvä, suuri kirkas etsin on juuri sellainen kun tuon hintaluokan kamerassa pitää ollakin, unohtamatta jämäkkää metallista sääsuojattua runkoa.

• YrjöJurri

Dxomark`in pyhät kirjoitukset kertovat kameroiden todellisen laadun ja ensimmäistäkään Olympusta ei mahdu 50 parhaan joukkoon.
      http://www.dxomark.com/index.php/eng/Camera-Sensor/Sensor-rankings/List-view
      Se että joku muu kun Olympuksen omistajat kehuisivat kameraa sehän on aivan perseestä. Eihän pikkukennoisella kameralle voi saada kunon kuvia, se on sula mahdottomuus. On aivan turhaa ostaa kamera jolla ei saa kunnon kuvia enää ISO 128 000 herkkyydellä. Eihän noilla ISO 100..800 arvoilla kuvaa enää kun mummot Kanarialla.

• FullFrame!!

Joo Ykä tossa ylhäällä on aivan oikeessa, ei saa pikkukennosella minkäänlaista terävää jälkee.
        Tarvii olla FF, sillä muuten saa Kuvia!
        Ja ISOt tapissa mennään täälläki, mä en nykyään lähde kuvaamaan mitään ennen kun tulee edes vähän hämärää, ylivalottuu kuvat muuten niin pahasti ku mä käytän vähintään 51200 ISO herkkyyttä, ja max 2.0 aukkoa.
        Oon joskus miettiny harmaasuodinta tän ongelman korjaamiseks mut se on semmosta näpertelemistä niitten kanssa sitte.
        Salaman heitin mettään samaan aikaan sen mun vanhan säälittävän kroppirungon kanssa, kun kuvat kirkastu ilmanki ihan ku taikaiskusta.
        Ei oo muuten mikää olympus tää mun Kamera!

Että näillä mennään...

• Minä vaan

Olen ollut siinä käsityksessä, että olet tervejärkinen, mutta nyt kirjoituksesi toi esiin totuuden. Olen
        varmasti harrastanut valokuvausta kauemmin kuin sinä ja nauran partaani kirjoituksellesi. Mietihän vähän, ennenkuin tulet tänne paskaa jauhamaan. Siis apsitkin ovat pikkukennoisia ja ovat kuitenkin hirveästi
        4/3 kennoja suurempia. Ai kunnon kuvia ei saa muilla, kuin täyskennoisilla.

• YrjöJurri
        Minä vaan kirjoitti:

Olen ollut siinä käsityksessä, että olet tervejärkinen, mutta nyt kirjoituksesi toi esiin totuuden. Olen
        varmasti harrastanut valokuvausta kauemmin kuin sinä ja nauran partaani kirjoituksellesi. Mietihän vähän, ennenkuin tulet tänne paskaa jauhamaan. Siis apsitkin ovat pikkukennoisia ja ovat kuitenkin hirveästi
        4/3 kennoja suurempia. Ai kunnon kuvia ei saa muilla, kuin täyskennoisilla.

Tämä ny oli viimosenpäälle sarkasmia. Eihän näitä välinejuttuja tällä osastolla voi ottaa kuoleman vakavasti.

• tuo Ellin

melkei itse keksimä mittanauha-kennotesti:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/9436308
      ja pistäkää kuvat (linkit) tänne näytille.

Tällaista aloittelijaa kiinnostaisi nähdä millaista huippujälkeä teidän kameroillanne saa aikaseksi.
      Ja paljonko kuvien laatu eroaaa noista siellä näytetyistä pokkarikuvista.

• märissä unissa

Ja lehmät ne myös lentää?!

• E-3 minäkin

Koekuvasin E-5:den digimessuilla (objektiivi Zuiko 12-60mm. f/2.8-4.0) ja jälki oli erinnomaista, täysin
        kilpailukykyistä näille apsin jättikennoille. Siirryn jossain vaiheessa E-5:teen, sitten kun niitä alkaa saamaan,
        tällä hetkellä jokainen kappale joka Suomeen saadaan, niin menee heti.

• julki
      • Pyytänyt sinua

Ostamaan E-5:den. Kuvaile vaan rauhassa sillä modernilla Ixuksellasi. Perseaukiset kaivelevat markettien
        keksihyllyistä ns. järkkäripaketteja, joissa myydään muovia nylkyhintaan.

• Höyhensarja....

Liian kevyt jyräksi.

• Näin?

Varmaan sopivampi verkonpainoksi...kunhan muistaa ensin ottaa akut pois. Tällöin runkotulppana sitävastoin voi, ja jopa ihan pitääkin, käyttää tuttua ja turvallista....SUTTU-ZUIKOA!

• Väite
        Näin? kirjoitti:

Varmaan sopivampi verkonpainoksi...kunhan muistaa ensin ottaa akut pois. Tällöin runkotulppana sitävastoin voi, ja jopa ihan pitääkin, käyttää tuttua ja turvallista....SUTTU-ZUIKOA!

Saisko vähän faktaa, mikä Zuiko on suttu ? Tosimies seisoo sanojensa takana, mikä "mies"sinä olet ?

• E-3
        Näin? kirjoitti:

Seuraavat Zuikot:
        7-14mm. f/4
        14-54mm. f/2.8-3.5
        12-60mm. f/2.8-4.0
        50-200mm. f/2.8-3.5
        50mm. f/2.0 makro
        1.4 X telekonvertteri, kerroppa suurena ASIANTUNTIJANA, mitkä näistä ovat SUTTUJA ?

• Vertaaja
        E-3 kirjoitti:

Seuraavat Zuikot:
        7-14mm. f/4
        14-54mm. f/2.8-3.5
        12-60mm. f/2.8-4.0
        50-200mm. f/2.8-3.5
        50mm. f/2.0 makro
        1.4 X telekonvertteri, kerroppa suurena ASIANTUNTIJANA, mitkä näistä ovat SUTTUJA ?

Mutta nuo CaNikonit vasta huonoja ovat:
        ColorFoto:
        Zuiko 12-60 SWD ED 83,5 p
        Canon 24 - 70 L USM 82 p
        Nikon 24 - 70 G ED 72,5 p

Totta puhuen nuo pisteet eivät ole keskenään aivan vertailukelpoisia mutta ei tuo Zuiko ainakaan paljon hunompi ole kuin C/ N vastaava. Kaikkihan nuo zoomit ovat käyttökelpoisia ( erot tosi pieniä).

• Kusipäitä
        Näin? kirjoitti:

Tänne palstalle riittää ?

• Zuikoilija
        Kusipäitä kirjoitti:

Tänne palstalle riittää ?

Olisko tämä Zuiko ED 12 - 60 / 2.8 -4.0 SWD kaikkein paras zoom objektiivi ainakin jos on uskominen näitä arvosteluja:

"one of the very best standard zooms currently available" - dpreview.com
        "among the sharpest and least distorting wide-angle zooms in recent memory" - popphoto.com
        "quite simply one of the best quality zoom lenses we’ve tested to date" - cameralabs.com
        "the lens is a winner optically, producing very sharp images even wide open." - slrgear.com
        "One of the best standard zooms that I have tested to date" - shutterbug.com
        "an outstanding general-purpose zoom, no ifs and buts" - wrotniak.com
        Best Expert Lens - TIPA award 2008
        "...very possibly the sharpest zoom lenses I have ever used on any digital SLR period" - luminous-landscape.com
        "Det här är på många sätt ett kalasobjektiv", Rekommenderas" - Tidningen FOTO, 12/2008

Ei taida ihan löytyä muilta vastaavaa vai löytyykö?

Pitääköhän mun ostaa joku Olympus digi ton putken seuraksi.

• Se Olympuksen E-5
        Zuikoilija kirjoitti:

Olisko tämä Zuiko ED 12 - 60 / 2.8 -4.0 SWD kaikkein paras zoom objektiivi ainakin jos on uskominen näitä arvosteluja:

"among the sharpest and least distorting wide-angle zooms in recent memory" - popphoto.com
        "quite simply one of the best quality zoom lenses we’ve tested to date" - cameralabs.com
        "the lens is a winner optically, producing very sharp images even wide open." - slrgear.com
        "...very possibly the sharpest zoom lenses I have ever used on any digital SLR period" - luminous-landscape.com
        "Det här är på många sätt ett kalasobjektiv", Rekommenderas" - Tidningen FOTO, 12/2008

Runko vain 1650€, objektiivi 1000€, vastineeksi saat maailman nopeimman automaattitarkennuksen ja
        parhaimman zoomin, kunnolla toimivan kennon pölynpoiston, rungossa olevan tehokkaan vakaajan, moni-
        puolisen ison kääntyvän näytön ja runko on tukevaa tekoa, sekä tiivistetty niin,että sillä voi liikkua ulkona
        muulloinkin, kuin auringon paistaessa.

• 73uejkdx
        Zuikoilija kirjoitti:

Jos olumppys ujostuttaa, pistä siihen adapterin kautta kiinni vaikkapa tyylikäs kokometallinen PEN E-1kkönen niin hyvin pelittää, itselläni oli sellainen setti tropiikkireissulla ja toimi niinkuin junan vessa ennen toimi.

Tosin kaikkien aikojen parhaan zoomobjektiivin titteliä vissiin kantaa saman valmistajan ED 14-35mm 1:2.0 SWD, joka ainakin omien kokemusten mukaan toimii paremmin kuin hyvin E-3:n kanssa.

• Ja lompakollaan
        73uejkdx kirjoitti:

Jos olumppys ujostuttaa, pistä siihen adapterin kautta kiinni vaikkapa tyylikäs kokometallinen PEN E-1kkönen niin hyvin pelittää, itselläni oli sellainen setti tropiikkireissulla ja toimi niinkuin junan vessa ennen toimi.

Tosin kaikkien aikojen parhaan zoomobjektiivin titteliä vissiin kantaa saman valmistajan ED 14-35mm 1:2.0 SWD, joka ainakin omien kokemusten mukaan toimii paremmin kuin hyvin E-3:n kanssa.

Objektiivit tarpeen mukaan, 12-60mm. f/2.8-4 SWD maksaa 1000€ ja 14-35mm. f/2.0 SWD 2000€. Jälkimmäinen
        lienee tällä hetkellä todella maailman paras normaalizoomi ja ainakin valovoimaisin. Normaaliharrastaja
        tulee toimeen kohtuullisella kalustolla, oma järki sanokoon, minkälaisia välineitä tarvitsee ja jos ei sano,
        niin täältähän saa hyviä neuvoja, niinkuin on nähty. Olis kiva, kun nää tosikot kirjoittaisivat joskus tänne
        edes kunnon provon.

• Jippii, jee
        Ja lompakollaan kirjoitti:

Objektiivit tarpeen mukaan, 12-60mm. f/2.8-4 SWD maksaa 1000€ ja 14-35mm. f/2.0 SWD 2000€. Jälkimmäinen
        lienee tällä hetkellä todella maailman paras normaalizoomi ja ainakin valovoimaisin. Normaaliharrastaja
        tulee toimeen kohtuullisella kalustolla, oma järki sanokoon, minkälaisia välineitä tarvitsee ja jos ei sano,
        niin täältähän saa hyviä neuvoja, niinkuin on nähty. Olis kiva, kun nää tosikot kirjoittaisivat joskus tänne
        edes kunnon provon.

Nyt hajos faijan mulle antama vanha Ixus, mutsi anto mun lapsilisistä sen verran fyrkkaa, että ostin Anttilasta oikein Canonin 1000D järkkäripaketin, nyt mulla on oikein digijärkkäri, siis mä oon oikea
        mestararikuvaaja, kun mulla on oikein digijärkkäri, on tää niin kiva ja hyvä kamera, naapurin kanalassakin
        otin 700 kuvaa.

• Ei ku menox
        Jippii, jee kirjoitti:

Nyt hajos faijan mulle antama vanha Ixus, mutsi anto mun lapsilisistä sen verran fyrkkaa, että ostin Anttilasta oikein Canonin 1000D järkkäripaketin, nyt mulla on oikein digijärkkäri, siis mä oon oikea
        mestararikuvaaja, kun mulla on oikein digijärkkäri, on tää niin kiva ja hyvä kamera, naapurin kanalassakin
        otin 700 kuvaa.

Ja mene toisen naapurin sikalaa kuvaamaan, parasta on, kun sika kääntää takapuolensa ja siellä lukee,
        että Canonit tulevat täältä, kannattaa ottaa sen 700 kuvaa, niitä on kiva katsella jälkeenpäin.

• sigmazuiko

• E-3 kirjoitti:

Seuraavat Zuikot:
        7-14mm. f/4
        14-54mm. f/2.8-3.5
        12-60mm. f/2.8-4.0
        50-200mm. f/2.8-3.5
        50mm. f/2.0 makro

miksi kaksi samanlaista putkea repussa? 14-54mm. f/2.8-3.5 ja 12-60mm. f/2.8-4.0 Noiden erohan on vain akateeminen.

• SATUSETÄ?

Erotteleppa paremmin kultaJYVÄT AKANOISTA!

• Nikon D90

Dpreview testissä se sai aika monta miinusta:

Conclusion - Cons

* Uncompetitive high ISO performance (when compared to APS-C peers
      * Between 0.5-1EV less highlight dynamic range than APS-C competitors (but better than E-3)
      * Unpredictable AF in multi-point mode
      * Maximum framerate of 5fps unimpressive compared to competition
      * Slow AF in poor light
      * Contrast-detection AF slow and unreliable in some situations (and with some lenses)
      * Some key control points hard to manipulate precisely with gloved hands
      * In-built microphone very prone to picking up background/handling sounds in video mode
      * Very little customization/control available in video mode
      * Framerate in video mode drops considerably when some Art Filters are used

Mikä siinä onnistuu paremmin kuin vaikka vanhassa Nikonin D90 rungossa?

• Heippatihei

muuten D90 pesee tuon Olyn helposti vaikka on todella paljon halvempi.

• Over your head
        Heippatihei kirjoitti:

pesee tuon mennen tulle, mutta E-5 antaa tiukan vastuksen Nikonin vuosia vanhalle entry level-rungolle D50. melkoista jyräämistä! :D

Montakohan käytettyä D50 saa uuden E-5 hinnalla? 10-12 ?

• Koko järjestelmä
        Heippatihei kirjoitti:

Eiköhän kyse ole kuitenkin vain yhdestä osasta tasapainoista järjestelmää. Ihan niin kuin joku kehuisi autonsa vasenta etupyörää erinomaiseksi. Vaikka olisi runkona 1Ds IV, niin kokonaisuus ei toimi, jos kaikki sen osat eivät ole kohtuullisia ja tasapainossa.

Objektiivit ovat järjestelmän kallein osa, joten ne kannattaa valita ensin. Sen jälkeen sitten joku sopiva runko niiden taakse. Koska harrastajalla harvoin on rahaa ostaa täydellistä järjestelmää kerralla, kannattaa tehdä jonkinlainen roadmap, jonka tarkastaa vuoden parin välein.

• Over your head
        Over your head kirjoitti:

pesee tuon mennen tulle, mutta E-5 antaa tiukan vastuksen Nikonin vuosia vanhalle entry level-rungolle D50. melkoista jyräämistä! :D

Montakohan käytettyä D50 saa uuden E-5 hinnalla? 10-12 ?

tämän hetken halpis Nikon eli D3000 pesee tuon "prööö" Olyn jokaisella kennon osa-alueella. Huvittavaa!

• Over your head
        Koko järjestelmä kirjoitti:

Eiköhän kyse ole kuitenkin vain yhdestä osasta tasapainoista järjestelmää. Ihan niin kuin joku kehuisi autonsa vasenta etupyörää erinomaiseksi. Vaikka olisi runkona 1Ds IV, niin kokonaisuus ei toimi, jos kaikki sen osat eivät ole kohtuullisia ja tasapainossa.

Objektiivit ovat järjestelmän kallein osa, joten ne kannattaa valita ensin. Sen jälkeen sitten joku sopiva runko niiden taakse. Koska harrastajalla harvoin on rahaa ostaa täydellistä järjestelmää kerralla, kannattaa tehdä jonkinlainen roadmap, jonka tarkastaa vuoden parin välein.

aloitus on jättää tuo Olyn romu hyllyyn ja ostaa sen hinnalla vaikka D90 ja siihen 1000€ optiikkaa.

• Rahasi

aloitus on jättää tuo Olyn romu hyllyyn ja ostaa sen hinnalla vaikka D90 ja siihen 1000€ optiikkaa.

Osta ihan rauhassa omat välineesi, mutta älä tule tänne ruikuttamaan mistään merkistä, meitä ei kiinnosta tippaakaan, vaikka sulla olis kaappi täynnä D90 runkoja. Kusipää, voitko raukka antaa edes yhden esimerkin
        mistä syystä Olympus on romu, menehän nyt sinne vaatekaappiin kaivamaan pippeliäsi.

• Nikon D90
        Heippatihei kirjoitti:

en todellakaan ole kaivannut sen suurempaa jämäkkyyttä. Jos sitä käyttää vain valokuvaukseen eikä esimerkiksi aseena joukkotappelussa niin uskon jämäkkyyden riittävän. En myöskään käyttäisi sitä jatkona ylähyllylle kurkottaessani. Siinä on oikeastaan yksi puute ja se on pöly ja roiskevesitiivistyksen puute joskaan nuo eivät ole minua kaupungeissa tai maastossa haitanneet. Olen tosin vältellyt kaatosateessa kuvauksia mutta joskus joutunut pikku kuuroihin.

• Nikon D90
        Rahasi kirjoitti:

Osta ihan rauhassa omat välineesi, mutta älä tule tänne ruikuttamaan mistään merkistä, meitä ei kiinnosta tippaakaan, vaikka sulla olis kaappi täynnä D90 runkoja. Kusipää, voitko raukka antaa edes yhden esimerkin
        mistä syystä Olympus on romu, menehän nyt sinne vaatekaappiin kaivamaan pippeliäsi.

aloitus vain uhosi sillä, että se jyrää kaiken muun alleen. Minä ainakin yritin kertoa, ettei se jyrää vaan muillakin on puolensa. Uskon Olyllakin saatavan kuvia mutta pienemmän kennon vuoksi varsinkin hämärällä käytettävät isot ISO:t ovat heikompia eli kohisevampia kuin tavalliset kropit ja varsinkin täyskennot. En ole koskaan kokeillut noita 4:3 kameroita mutta bridgeillä kuvaan järkkärin lisäksi "jatkuvasti" ja tiedän miten pieni kenno vaikuttaa kuivan laatuun. Jokainen kuitenkin valitkoon mieltymyksensä mukaan vaan ei parane "jyrätä" muita jos ei ole ihan varma.

Totta kai kamera on kokonaisuus ja runko on vain osa siitä. Se on kuitenkin pakollinen alku koska objektiiveja ei oikein muutoin voi käyttää. Se mihin rahaa kannattaa säästää on optiikka, noiden putkien arvo ja käyttökelpoisuus säilyy useiden runkojen ajan, jos hankkii pro laatua. Merkissä on silloin tietysti pysyttävä.

Eniten erilaisia objektiiveja lienee Canonin ja Nikonin rungoille mutta harrastajalle löytynee joka runkoon tarpeellinen määrä putkia reppuun. Jättäkää kuitenkin reppuun tilaa sadeviitalle ja eväille niin kameraretkeily saa uutta puhtia.

• Vertaaja
        Nikon D90 kirjoitti:

en todellakaan ole kaivannut sen suurempaa jämäkkyyttä. Jos sitä käyttää vain valokuvaukseen eikä esimerkiksi aseena joukkotappelussa niin uskon jämäkkyyden riittävän. En myöskään käyttäisi sitä jatkona ylähyllylle kurkottaessani. Siinä on oikeastaan yksi puute ja se on pöly ja roiskevesitiivistyksen puute joskaan nuo eivät ole minua kaupungeissa tai maastossa haitanneet. Olen tosin vältellyt kaatosateessa kuvauksia mutta joskus joutunut pikku kuuroihin.

E-5 peittoaa D90 melkein joka osa-alueella:
        - paljon jämäkämpi runko ( 890 g ver 700 g) ja sääsuojaus
        - nopeampi sarjakuvaus ( 5 k/s ver 4,4 )
        - parempi AF: 11 ristikk. sensoria ver 1 kpl ( tot 11/11)
        - parempi AF nopeus 3000 / 30 Lux: 0,31 s/ 0,23 s ver 0,30s/0,60

E-5 ostaja saa nopeutta ja ammattilaisrungon ominaisuudet. Lisäsksi tuohon runkoon saa Zuiko 12-60 ED :n joka on aivan huippuzoomi ( vastaavaa ei löydy Nikonilta). Kuvanlaadussa ei ole sanottavia eroja.
        D90 on tietenkin 600 €:n tarjoushinnalla hyvä ostos.

• Over your head
        Rahasi kirjoitti:

on rakenteeltaan hyvä mutta kennoltaan romu. Mihinkään muuhun lopputulokseen ei voi tulla kun Nikonin 6 vuotta vanha entry level runko D50 voittaa E-5 dynamiikassa ja kohinaominaisuuksissa!

Dynamic range: E-5 10.5 Evs
        --------------------- D50 10.8 Evs

En ole mikään DxO uskovainen, mutta jotain on Olyssa oltava vikana kun dynamiikka ja kohinaominaisuudet ovat 6-7 vuotta kilpailijoita jäljessä!

Otetaan samanikäinen runko eli Nikon D7000 niin siinä on dynamiikka 13.9 Evs.
        Ero E-5 on jo niin suuri käytännössäkin, että ei sitä voi vakavasti valokuvaukseen suhtautuva ja laatua vaativa kuvaaja sivuuttaa.

• Over your head
        Vertaaja kirjoitti:

E-5 peittoaa D90 melkein joka osa-alueella:
        - paljon jämäkämpi runko ( 890 g ver 700 g) ja sääsuojaus
        - nopeampi sarjakuvaus ( 5 k/s ver 4,4 )
        - parempi AF: 11 ristikk. sensoria ver 1 kpl ( tot 11/11)
        - parempi AF nopeus 3000 / 30 Lux: 0,31 s/ 0,23 s ver 0,30s/0,60

E-5 ostaja saa nopeutta ja ammattilaisrungon ominaisuudet. Lisäsksi tuohon runkoon saa Zuiko 12-60 ED :n joka on aivan huippuzoomi ( vastaavaa ei löydy Nikonilta). Kuvanlaadussa ei ole sanottavia eroja.
        D90 on tietenkin 600 €:n tarjoushinnalla hyvä ostos.

E-5 muut ominaisuudet ovat hyviä, mutta kenno täysi susi!

Huomasin juuri, että jopa se vanhin massatuotanto runko eli vanha kunnon Canon 300D hopeakuula pesee tämän teidän pyhän pro lehmänne dynamiikassa ja kohinaominaisuuksissa. Tämä ei jätä selittelyille yhtään tilaa, E-5 on surkea floppi.

• GH1 vs E-5

on rakenteeltaan hyvä mutta kennoltaan romu. Mihinkään muuhun lopputulokseen ei voi tulla kun Nikonin 6 vuotta vanha entry level runko D50 voittaa E-5 dynamiikassa ja kohinaominaisuuksissa!

Dynamic range: E-5 10.5 Evs
        --------------------- D50 10.8 Evs

En ole mikään DxO uskovainen, mutta jotain on Olyssa oltava vikana kun dynamiikka ja kohinaominaisuudet ovat 6-7 vuotta kilpailijoita jäljessä!

Otetaan samanikäinen runko eli Nikon D7000 niin siinä on dynamiikka 13.9 Evs.
        Ero E-5 on jo niin suuri käytännössäkin, että ei sitä voi vakavasti valokuvaukseen suhtautuva ja laatua vaativa kuvaaja sivuuttaa.

Panasonic GH1:n kennossa oli oikein vikana kun ei kerran kelvannut Olympus E-5:een? Yhtä paljon Megapikseleitä kuin nyt E-5:ssa, enemmän DxOMarkin pisteitä kuin vaikkapa EOS 50D:llä ja muutenkin aika lailla EOS 50D:n luokkaa kennoltaan?

• Vertaaja
        GH1 vs E-5 kirjoitti:

Panasonic GH1:n kennossa oli oikein vikana kun ei kerran kelvannut Olympus E-5:een? Yhtä paljon Megapikseleitä kuin nyt E-5:ssa, enemmän DxOMarkin pisteitä kuin vaikkapa EOS 50D:llä ja muutenkin aika lailla EOS 50D:n luokkaa kennoltaan?

Voihan se olla myös niin että Panasonic ei halunnut myydä tuota kennoa Olympukselle vaan käyttää sitä ensin omissa kameroissaan. Kysehän on markkinaosuuksista. Samoin tuo Sonyn uusi 16 mp:n kenno taisi tulla ensin Sonyn omiin kameroihin ( a580 jne) ja sitten vasta Nikoniin ja Pentaxiin. Canonillahan ei ole tuota vaikeutta kun tekee omat DSRL kennonsa itse. Kompaktithan kai käyttävät lähinnä noita Sonyn valmistamia sensoreita.

• GH1 vs E-5
        Vertaaja kirjoitti:

Voihan se olla myös niin että Panasonic ei halunnut myydä tuota kennoa Olympukselle vaan käyttää sitä ensin omissa kameroissaan. Kysehän on markkinaosuuksista. Samoin tuo Sonyn uusi 16 mp:n kenno taisi tulla ensin Sonyn omiin kameroihin ( a580 jne) ja sitten vasta Nikoniin ja Pentaxiin. Canonillahan ei ole tuota vaikeutta kun tekee omat DSRL kennonsa itse. Kompaktithan kai käyttävät lähinnä noita Sonyn valmistamia sensoreita.

Panan GH1:n tuli myyntiin jo kahta viikkoa vaille vuosi sitten, mutta nuo A580, D7000 ja K-5 ilmestyivät vajaan kuukauden sisään. Toki Sony taisi jakaa nuo valmistusvialliset kennot Pentaxille, koska niin paljon kennojen täplävioista on juttua eri foorumeilla K-5:n suhteen.

• Heitäppä volttia
        GH1 vs E-5 kirjoitti:

Kelvannut?

Heh, heh...taidat olla ihan pahimmanlaatuinen öly-faniboy?!

No joo, yritä silti nyt miettiä edes hetken...

...AUTETAANKO?

SUUR-PANASONIC EI VAIN HALUNNUT (VIELÄ) MYYDÄ TUOTA PARASTA KENNOAAN OLYMPUKSELLE. JA HEIKON OLI SIIHEN TYYTYMINEN. EHKÄPÄ SITTEN SEURAAVASSA RUNGOSSA....

• Sinähän selität

E-5 muut ominaisuudet ovat hyviä, mutta kenno täysi susi!

Huomasin juuri, että jopa se vanhin massatuotanto runko eli vanha kunnon Canon 300D hopeakuula pesee tämän teidän pyhän pro lehmänne dynamiikassa ja kohinaominaisuuksissa. Tämä ei jätä selittelyille yhtään tilaa, E-5 on surkea floppi.

Turha sinun on tänne tulla selittelemään Canon 300D paremmuutta. Totuus on se,että ko. runko oli
        surkea rämä, johon filmille kuvaavat Canon- ammattilaiset yrittivät ottaa kontaktia digikuvaukseen. Alan
        lehdissä oli kirjoituksia, joissa ammattilaiset olivat ottaneet rungon mukaan luontoon ja jos vähänkään
        hipaisi jotain närettä, niin siellä on muovisilppua pitkin mustikan varpuja. Jatkahan rauhassa kuvaamista
        sillä hopeakuulallasi ja minä jatkan tällä vanhalla E-3:lla, sinä tarvitset dynamiikkaa ja pientä kohinaa, minulle riittää vuosikymmenien kokemus ja laadukkaat Zuikot.

• Over your head
        Sinähän selität kirjoitti:

Turha sinun on tänne tulla selittelemään Canon 300D paremmuutta. Totuus on se,että ko. runko oli
        surkea rämä, johon filmille kuvaavat Canon- ammattilaiset yrittivät ottaa kontaktia digikuvaukseen. Alan
        lehdissä oli kirjoituksia, joissa ammattilaiset olivat ottaneet rungon mukaan luontoon ja jos vähänkään
        hipaisi jotain närettä, niin siellä on muovisilppua pitkin mustikan varpuja. Jatkahan rauhassa kuvaamista
        sillä hopeakuulallasi ja minä jatkan tällä vanhalla E-3:lla, sinä tarvitset dynamiikkaa ja pientä kohinaa, minulle riittää vuosikymmenien kokemus ja laadukkaat Zuikot.

ole kokemus vuosikymmenissä paljoa tietotaitoa tainnut kehittää jos dynamiikka ei liikauta mihinkään suuntaan. Se että 8 vuotta vanha rimpula pesee uuden "pro-rungon" missään osa-alueella on jo sen luokan juttu, että huutonauru on sallittua. Se että puolustelet kamojasi, vaikka tiedät olevasi väärässä kertoo siitä, että sinulle tietynmerkkisten roinien omistaminen on tärkeämpää kuin itse valokuvaus.

E-vitosesta:

"Not so good for: Anything where speed, dynamic range or high ISO image quality are critical

Kuvaile sinä vaan niillä zuikoillasi hyvässä valossa niitä merenrantakuvia ja muuta peruspaskaa mitä tuollaiset lahjattomat vanhat muka-kuvaajat yleensä kuvaavat .

• 300D/D80/A100/K10D

ole kokemus vuosikymmenissä paljoa tietotaitoa tainnut kehittää jos dynamiikka ei liikauta mihinkään suuntaan. Se että 8 vuotta vanha rimpula pesee uuden "pro-rungon" missään osa-alueella on jo sen luokan juttu, että huutonauru on sallittua. Se että puolustelet kamojasi, vaikka tiedät olevasi väärässä kertoo siitä, että sinulle tietynmerkkisten roinien omistaminen on tärkeämpää kuin itse valokuvaus.

E-vitosesta:

"Not so good for: Anything where speed, dynamic range or high ISO image quality are critical

Kuvaile sinä vaan niillä zuikoillasi hyvässä valossa niitä merenrantakuvia ja muuta peruspaskaa mitä tuollaiset lahjattomat vanhat muka-kuvaajat yleensä kuvaavat .

vilkaissut paljonko Canon on parantanut kokonaispisteitään DxOMarkissa tuosta 300D:stä tuohon 60D:hen, kokonaista 11 pistettä 7 vuodessa. Vertailun vuoksi Nikon ja Sony harppasivat D80:n ja A100:n jälkeen neljässä vuodessa 19 pistettä paremmaksi ja Pentax K10D:n jälkeen 16 pistettä.

• Over your head
        300D/D80/A100/K10D kirjoitti:

vilkaissut paljonko Canon on parantanut kokonaispisteitään DxOMarkissa tuosta 300D:stä tuohon 60D:hen, kokonaista 11 pistettä 7 vuodessa. Vertailun vuoksi Nikon ja Sony harppasivat D80:n ja A100:n jälkeen neljässä vuodessa 19 pistettä paremmaksi ja Pentax K10D:n jälkeen 16 pistettä.

muiden isot tai pienet harppaukset, kyse oli E-5 surkeasta kennosta joka häviää 8 vuotta vanhalle harrastelijakennolle dynamiikassa ja kohinassa.

Ketjun otsikko on että E-5 jyrää, no kennon jälkeenjääneisyyden osalta se ainakin jyrää ja on siinä ihan kiistaton ykkönen!

• Jotain kiinnostaa

muiden isot tai pienet harppaukset, kyse oli E-5 surkeasta kennosta joka häviää 8 vuotta vanhalle harrastelijakennolle dynamiikassa ja kohinassa.

Ketjun otsikko on että E-5 jyrää, no kennon jälkeenjääneisyyden osalta se ainakin jyrää ja on siinä ihan kiistaton ykkönen!

Sinun suunsoittosisi, Oletko harrastajavalokuvaaja, vai pippeliäsi kaiveleva persaukinen alaikäinen köyhä
        suunsoittaja ?

• Over your head
        Jotain kiinnostaa kirjoitti:

Sinun suunsoittosisi, Oletko harrastajavalokuvaaja, vai pippeliäsi kaiveleva persaukinen alaikäinen köyhä
        suunsoittaja ?

mutta tämä fakta, että sinun pyhä E-5 lehmäsi häviää dynamiikassa ja kohinassa 8 vuotta vanhalle muovirimpulalle kiinnostaa varmaan monia. Ymmärrän että sinua harmittaa kun on tullut hommattua suht kalliilla runko, jonka kennon päihittää muiden merkkien halvimmatkin rungot mennen tullen.

...otetaan taas esimerkki, täällä paljon parjattu "markettien muovijärkkäri nro 1" eli Canon 1000D. Tuollekkin rimpulalle E-5 häviää kennon jokaisella alueella, kohinaominaisuuksissa jopa ihan reilusti.

Kummasti pistää naurattamaan tämä Oly-uskovaisten pakonomainen yritys pitää pokka vaikka kuset on jo housuissa. :D

• Ei löydy Olympus

mutta tämä fakta, että sinun pyhä E-5 lehmäsi häviää dynamiikassa ja kohinassa 8 vuotta vanhalle muovirimpulalle kiinnostaa varmaan monia. Ymmärrän että sinua harmittaa kun on tullut hommattua suht kalliilla runko, jonka kennon päihittää muiden merkkien halvimmatkin rungot mennen tullen.

...otetaan taas esimerkki, täällä paljon parjattu "markettien muovijärkkäri nro 1" eli Canon 1000D. Tuollekkin rimpulalle E-5 häviää kennon jokaisella alueella, kohinaominaisuuksissa jopa ihan reilusti.

Kummasti pistää naurattamaan tämä Oly-uskovaisten pakonomainen yritys pitää pokka vaikka kuset on jo housuissa. :D

Muuten pitkälti samaa mieltä, mutta epäilen, että useammalla tuossa ''harmituksessa'' on todellisuudessa kyse parhaillaan siitä, että he nyt ovat ylipäätään aikanaan päätyneet 4/3:een, ja investoineet varusteita kys. systeemiin (objektiiveja, salaman yms). eikä enää niinkään mahdollisesti äsken tehty E-5 (pakko?)hankinta. Kaikissa lukemisissani E-5:n testeissä paistaa rivien välistä pikkusen samaa, eli testaaja lähinnä kykenee suosittelemaan kameraa vain niille kuvaajille, joilla on jo ennestään rahaa sijoitettuna 4/3 kiinnityksen varusteisiin. Ei muille. Ja jos E-5 todella jää 4/3 sukulinjansa viimeiseksi, eli siihen sopivia varusteita jatkossa helposti saa enää helposti myytyä pois, ei ainakaan järkevää hintaa vrt. niiden ostohinta. Tokihan nuo objektiivit erillissovitteella jotenkin toimivat myös micro 4/3:n runkojen kanssa, mutta ovat niihin kyllä hieman suurikokoisia, ja micro 4/3:een on tulossa täysin siihen suunniteltuja omia objektiiveja koko ajan vain lisää. Niin...kyllä itseänikin harmitaisi, jos olisin tuohon 4/3:en satsannut, vaan enpä ole. Onneksi!

• Alkaa ruikutus
        Ei löydy Olympus kirjoitti:

Muuten pitkälti samaa mieltä, mutta epäilen, että useammalla tuossa ''harmituksessa'' on todellisuudessa kyse parhaillaan siitä, että he nyt ovat ylipäätään aikanaan päätyneet 4/3:een, ja investoineet varusteita kys. systeemiin (objektiiveja, salaman yms). eikä enää niinkään mahdollisesti äsken tehty E-5 (pakko?)hankinta. Kaikissa lukemisissani E-5:n testeissä paistaa rivien välistä pikkusen samaa, eli testaaja lähinnä kykenee suosittelemaan kameraa vain niille kuvaajille, joilla on jo ennestään rahaa sijoitettuna 4/3 kiinnityksen varusteisiin. Ei muille. Ja jos E-5 todella jää 4/3 sukulinjansa viimeiseksi, eli siihen sopivia varusteita jatkossa helposti saa enää helposti myytyä pois, ei ainakaan järkevää hintaa vrt. niiden ostohinta. Tokihan nuo objektiivit erillissovitteella jotenkin toimivat myös micro 4/3:n runkojen kanssa, mutta ovat niihin kyllä hieman suurikokoisia, ja micro 4/3:een on tulossa täysin siihen suunniteltuja omia objektiiveja koko ajan vain lisää. Niin...kyllä itseänikin harmitaisi, jos olisin tuohon 4/3:en satsannut, vaan enpä ole. Onneksi!

Apsi kennoista. Näihin jättikokoisiin kennoihin suunnitellut objektiivithan eivät ole suunniteltu täyskennoi-
        sille kameroille, joita ilman tänäpäivänä valokuvausta ei voi harrastaa.

• mitiä
        Alkaa ruikutus kirjoitti:

Apsi kennoista. Näihin jättikokoisiin kennoihin suunnitellut objektiivithan eivät ole suunniteltu täyskennoi-
        sille kameroille, joita ilman tänäpäivänä valokuvausta ei voi harrastaa.

Vaikka kuvaankin 1,5x croppikennokameralla parhaillaan, niin kaikki objektiivini ovat piirtoalueeltaan 35mm kinofilmille-, tai siis FF kennolle sopivia. Eli No Problem; yritäppä siten hiukan vielä lisää!!

• E-5

Tuskimpa Olympus-kuvaajien tarvitsee housuihinsa kusta sen takia, että kuvat olisivat huonoja kohisevia ja
        vailla dynamiikkaa. Kukaan ei ole moittinut kuvien laatua. Jokaisen luulisi ostavansa välineet tarpeensa mukaan. Vertailemalla tarjontaa löytää kyllä mieleisensä. Minä arvostin seuraavia ominaisuuksia :

-Tukeva kosteustiivistetty runko
        -Toimiva kennon pölynpoisto
        -Kunnollinen prismatähtäin
        -Kunnollinen vakaaja rungossa
        -Kääntyvä 3" näyttö, 920 000 pistettä
        -Kahden muistikortin käyttömahdollisuus
        -Erittäin nopea automaattitarkennus (SWD-objektiivit)
        -Minulle sopiva objektiivi ja lisälaitevalikoima
        muuta pientä tai suurta

• nonnii...
        E-5 kirjoitti:

Tuskimpa Olympus-kuvaajien tarvitsee housuihinsa kusta sen takia, että kuvat olisivat huonoja kohisevia ja
        vailla dynamiikkaa. Kukaan ei ole moittinut kuvien laatua. Jokaisen luulisi ostavansa välineet tarpeensa mukaan. Vertailemalla tarjontaa löytää kyllä mieleisensä. Minä arvostin seuraavia ominaisuuksia :

-Tukeva kosteustiivistetty runko
        -Toimiva kennon pölynpoisto
        -Kunnollinen prismatähtäin
        -Kunnollinen vakaaja rungossa
        -Kääntyvä 3" näyttö, 920 000 pistettä
        -Kahden muistikortin käyttömahdollisuus
        -Erittäin nopea automaattitarkennus (SWD-objektiivit)
        -Minulle sopiva objektiivi ja lisälaitevalikoima
        muuta pientä tai suurta

" muuta pientä tai suurta"
        Pieni kenno suuressa kamerassa jakaa mielipiteet olympus leirissäkin.

• E-5
        nonnii... kirjoitti:

" muuta pientä tai suurta"
        Pieni kenno suuressa kamerassa jakaa mielipiteet olympus leirissäkin.

No, miten suuri sen kennon on sitten oltava, tämä valtavan suuri apsiko ? Onko joku joskus täällä kertonut,
        miten suuri vaikutus objektiiviillä on kuvanlaatuun. Mitä ihmiset kuviltaan haluaa ? Minulle riittää, että ne
        ovat teräviä ja sisällöltään niinkuin oli tarkoituskin. Kyllä isokennoisia kameroita rahalla saa, mutta minulla
        ei ole sellaiselle mitään käyttöä.

• Vertaaja
        Heitäppä volttia kirjoitti:

Kelvannut?

Heh, heh...taidat olla ihan pahimmanlaatuinen öly-faniboy?!

No joo, yritä silti nyt miettiä edes hetken...

...AUTETAANKO?

SUUR-PANASONIC EI VAIN HALUNNUT (VIELÄ) MYYDÄ TUOTA PARASTA KENNOAAN OLYMPUKSELLE. JA HEIKON OLI SIIHEN TYYTYMINEN. EHKÄPÄ SITTEN SEURAAVASSA RUNGOSSA....

Ehkä kannattaa miettiä noiden digikamerafirmojen suuruusluokkaa:

Panasonic: 385 000 työntekijää / liikevaihto 80 400 billion USD
        Olympus 3000 työntekijää / liikevaihto 1300 bUSD
        Canon 197 400 tyntekijää/ liikevaihto 46 000 bUSD
        Nikon 26 200 työntekijää / liikevaihto 7900 b USD
        Sony 168 000 työntekijää / liikevaihto 88 200 bUSD

Nämä luvut eivät ole suoraan vertailukelpoisia kamerabisneksen suhteen koska Panasonic/Canon/Sony tekevät paljon muutakin kuin pelkkiä kameroita. Lisäksi Nikon kuuluu Mitsubishi yhtymään mikä on jo sitten iso yritys Japanissa. Tältä pohjalta voi miettiä myös noiden kameravalmistajien resursseja.

• nonnii...
        E-5 kirjoitti:

No, miten suuri sen kennon on sitten oltava, tämä valtavan suuri apsiko ? Onko joku joskus täällä kertonut,
        miten suuri vaikutus objektiiviillä on kuvanlaatuun. Mitä ihmiset kuviltaan haluaa ? Minulle riittää, että ne
        ovat teräviä ja sisällöltään niinkuin oli tarkoituskin. Kyllä isokennoisia kameroita rahalla saa, mutta minulla
        ei ole sellaiselle mitään käyttöä.

Mutta olisivat mielummin pistäneet sääsuojauksen e30:n runkoon. Se ei liene mahdotonta, koska pentax:llakin on e5:sta suurempikennoinen kamera sääsuojattuna, mutta silti e5:sta pienempi kokoisena.

Jokos muilla merkeillä muuten löytyy tuo kirkkaiden pikselien maskaaminen pois kennolta? Pixel mapping se olylla oli muistaakseni.
        Nikoniin sai sen väliin ilmaiseksi huollossa tehtynä. Muut?

• Alkaa ruikutus
        mitiä kirjoitti:

Vaikka kuvaankin 1,5x croppikennokameralla parhaillaan, niin kaikki objektiivini ovat piirtoalueeltaan 35mm kinofilmille-, tai siis FF kennolle sopivia. Eli No Problem; yritäppä siten hiukan vielä lisää!!

Innokkaat tulevat digijärkkärikuvaajamestarit, jotka penkovat markettien keksihyllyjä, etsiäkseen sieltä
        järkkäripakettia, missä on tarpeeksi automaattiasetuksia, joilla ne mestariotokset otetaan. Nythän sulla
        on sopivia objektiivejä, pitäiskö sun ostaa oikein kinokoon digijärkkärirunko. Mietihän D700 tai käytetty
        D3, anteeksi, siinä on liian vähän pikseleitä, eihän Mestarikuvaajat kuvaile millään nuhapumpuilla, pikseleitä
        pitää olla hirveän paljon, dynamiikkaa ja ei sitten minkäänlaista kohinaa kennossa. Ja nykyaikana valokuvia
        ei saa alle ISO 6400 asetuksella. Näin helppoa se on, ei tarvitse muuta, kuin opetella enää muutama vuosi
        valokuvausta.

• Pitäisi myydä
        Ei löydy Olympus kirjoitti:

4/3 kalustoni pois ? Takuuvarmasti otan kalustollani yhtähyviä kuvia, kuin sinä omallasi. Zuikot on tehty
        valokuvaukseen, eikä tyhmien rahastukseen. Ja, muuten, minua ei harmita yhtään, sinullekkin, älä kanna
        huolta toisten hankinnoista, omatpahan ovat rahamme, mitä se sinulle kuuluu. Huolehdi vaan omista
        hankinnoistasi, eikä muiden.

• Uusi runko tulossa!
        Pitäisi myydä kirjoitti:

4/3 kalustoni pois ? Takuuvarmasti otan kalustollani yhtähyviä kuvia, kuin sinä omallasi. Zuikot on tehty
        valokuvaukseen, eikä tyhmien rahastukseen. Ja, muuten, minua ei harmita yhtään, sinullekkin, älä kanna
        huolta toisten hankinnoista, omatpahan ovat rahamme, mitä se sinulle kuuluu. Huolehdi vaan omista
        hankinnoistasi, eikä muiden.

Ei minua muiden hankinnat kiinnosta, mutta tokihan tässä
        itse tulee hyvälle mielelle, kun ei ole perskohtaisesti
        moiseen **** käsiään upottanut. Ja toisaalta vahingonilo se on
        iloa myös se...parhaassa, puhtaimmassa esiintymismuodossa!

• Päässyt hoitoon
        Uusi runko tulossa! kirjoitti:

Ei minua muiden hankinnat kiinnosta, mutta tokihan tässä
        itse tulee hyvälle mielelle, kun ei ole perskohtaisesti
        moiseen **** käsiään upottanut. Ja toisaalta vahingonilo se on
        iloa myös se...parhaassa, puhtaimmassa esiintymismuodossa!

Onko vielä pitkä jono ? Harmi, että Lapinlahti lopetti toimintansa.

• JälkiKameraRaha

Totean tylysti että, lähes joka harrastaja perus järkkäri rungolla saa parempia kuvia kun liittää siihen
      parempia objektiiveja jotka ovat yleensä kalliita johtuen niihin käytetyistä: ajasta, materiaaleista, työstä ja viimeistelystä.
      Ja myös uusimmat järkkärimallit vaatisivat entistä parempia optiikoita jotta voitaisiin käyttää kennon/rungon ominaisuudet hyväksi.

Ikävä kyllä huono objektiivi jopa huonontaa/pilaa usein kuvanlaadun hyvässäkin kamerassa vaikka eräät
      kamerat osaavat jopa korjata objektiivin virheitä ohjelmallisesti.
      Kyllä optiikan laatu on ratkaiseva kuvassa ihan niinkuin mikrofonin musiikkia äänitettäessä, oikoteitä ei
      ole olemassa jos aletaan jälkikäsitellä lähtökohtaisesti huonoa hyväksi on paljon jo menetetty muutakin
      kun tehokasta työaikaa.

• Timba....

Kameralehdessä E-5 arvostelu/testi no ei vallan paha sukunsa viimeiseksi ?

• Olympus E-3
        Timba.... kirjoitti:

Kameralehdessä E-5 arvostelu/testi no ei vallan paha sukunsa viimeiseksi ?

Olympus E-5 on sukunsa viimeinen. Olympus on ja pysyy kameran valmistajien ykkösrivissä, siksikin että ei ole sortunut jättiläiskokoisten kameroiden värkkäämiseen, kuten Canon ja Nikon.
        Valokuvauksen harrastajat eivät halua raahata rekka-auton kokoisia järkkäreitä repuissaan. Taskuun mahtuva järjestelmäkamera on jo nyt monen harrastajan toive ja sitä toivetta on myöskin Olympus lähtenyt toteuttamaan.
        Siinä ohessa Olympus valmistaa myöskin ammattitasoista järkkäriä, jonka myötä ammattilaiselle tarjotaan objektiivivalikoima, joita testaajat ylistävät ylivoimaisesti parhaiksi.

• Mutta kuinkas 4/3?
        Olympus E-3 kirjoitti:

Olympus E-5 on sukunsa viimeinen. Olympus on ja pysyy kameran valmistajien ykkösrivissä, siksikin että ei ole sortunut jättiläiskokoisten kameroiden värkkäämiseen, kuten Canon ja Nikon.
        Valokuvauksen harrastajat eivät halua raahata rekka-auton kokoisia järkkäreitä repuissaan. Taskuun mahtuva järjestelmäkamera on jo nyt monen harrastajan toive ja sitä toivetta on myöskin Olympus lähtenyt toteuttamaan.
        Siinä ohessa Olympus valmistaa myöskin ammattitasoista järkkäriä, jonka myötä ammattilaiselle tarjotaan objektiivivalikoima, joita testaajat ylistävät ylivoimaisesti parhaiksi.

'' jonka myötä ammattilaiselle tarjotaan objektiivivalikoima, joita testaajat ylistävät ylivoimaisesti parhaiksi.''

Superlatiivien käyttö on aina melko vaarallista, ja varsinkin jos lähtee yksinkertaisesti toteamaan jonkun parhaaksi. Paras kun voi tarkoittaa niin montaa asiaa, riippuen ihan siitä mitä katsotaan/painotetaan. Silti laajasti asiaa katsoen, ja keskimäärin todeten....objektivien kautta pro-kuvaajille 4/3 on tuskin se paras, pelkästäänliian suppean valikoiman vuoksi (kiinteiden huippuobjektiivien määrä). Mistään til-sifth objektiiveista nyt puhumattakaan....

PS: Samaa mieltä microkameroiden suosiosta, ja niiden pärjäämisestä jatkossa, mutta E-5 on kyllä lähinnä
        norsu lasikaapissa. Ns. pikkukameran suorituskyky (vaikka toki tehty kestämään), ja sinua lainaten
        rekka-auton kokoinen runko! Myös parhaat 4/3 objektiivit eivät ole enää mitään keijukaisia. Tässäkin
        pätee se, että ilmaisia lounaita ei vain ole.

• Onko muilla?
        Mutta kuinkas 4/3? kirjoitti:

'' jonka myötä ammattilaiselle tarjotaan objektiivivalikoima, joita testaajat ylistävät ylivoimaisesti parhaiksi.''

Superlatiivien käyttö on aina melko vaarallista, ja varsinkin jos lähtee yksinkertaisesti toteamaan jonkun parhaaksi. Paras kun voi tarkoittaa niin montaa asiaa, riippuen ihan siitä mitä katsotaan/painotetaan. Silti laajasti asiaa katsoen, ja keskimäärin todeten....objektivien kautta pro-kuvaajille 4/3 on tuskin se paras, pelkästäänliian suppean valikoiman vuoksi (kiinteiden huippuobjektiivien määrä). Mistään til-sifth objektiiveista nyt puhumattakaan....

PS: Samaa mieltä microkameroiden suosiosta, ja niiden pärjäämisestä jatkossa, mutta E-5 on kyllä lähinnä
        norsu lasikaapissa. Ns. pikkukameran suorituskyky (vaikka toki tehty kestämään), ja sinua lainaten
        rekka-auton kokoinen runko! Myös parhaat 4/3 objektiivit eivät ole enää mitään keijukaisia. Tässäkin
        pätee se, että ilmaisia lounaita ei vain ole.

E-5 rungosta olen samaa mieltä, mutta nuo objektiivit...

Mitä vastaavaa Canonilla ja Nikonilla on tarjota kuin Olympuksen 12-60mm f/2.8-4, 14-35mm f/2 ja 35-100mm f/2 Zuikot?

On todella sääli, ettei Olympus ole pystynyt tekemään kilpailukykyistä runkoa noiden objektiivien taakse.

Ja tuo E-5:n kokokin saattaa olla ihan tietoinen valinta suunnittelijoilta. Jos käyt lukemassa vaikka kameralaukku.comia tai digicamera.netiä, niin moni harrastajakuvaaja näyttää olevan sitä mieltä että rungolla pitäisi olla painoa toista kiloa ja kameraa on voitava käyttää sujuvasti paksut rukkaset kädessä.

• gffgd
        Onko muilla? kirjoitti:

Mitä vastaavaa Canonilla ja Nikonilla on tarjota kuin Olympuksen 12-60mm f/2.8-4, 14-35mm f/2 ja 35-100mm f/2 Zuikot?

On todella sääli, ettei Olympus ole pystynyt tekemään kilpailukykyistä runkoa noiden objektiivien taakse.

Ja tuo E-5:n kokokin saattaa olla ihan tietoinen valinta suunnittelijoilta. Jos käyt lukemassa vaikka kameralaukku.comia tai digicamera.netiä, niin moni harrastajakuvaaja näyttää olevan sitä mieltä että rungolla pitäisi olla painoa toista kiloa ja kameraa on voitava käyttää sujuvasti paksut rukkaset kädessä.

Nuo 2.0-zoomit korvautuvat ihan hyvin 2.8-zoomeilla varsinkin kinokennolla. 12-60:ssa ovat kieltämättä kuvanlaatu, valovoima, pottovälialue, hinta ja käytettävyys aika mukavasti tasapainossa. Millekään 1.5x-cropille ei taida saada oikein vastaavaa.

• Ja erot pieniä
        Onko muilla? kirjoitti:

En lähde erittelemään pelkkiä zoomeja, mutta aivan varmasti nuo Zuikot ovat zoomien parhaasta päästä. Ja listaan voinee liittää myös 50-200mm.

Tuo rungon kokoasia lienee 4/3:n, ja varsinkin sen huippurunkojen E-3:n ja E-5:n dilemma. Eli ehkäpä totta, ja pro-rungolta vaaditaan tiettyä kokoa a'la Canon/Nikon, mutta kun sen pienemmän koon piti juuri olla 4/3:n hyöty, sekä ero näihin vanhempiin filmikaudelta perua oleviin bajonettirunkoihin nähden. Pohjautuen pienempään kennoon, mutta tekemällä silti suunnilleen samankokoisen rungon, kilpailijoille kenties vain annettiin hieman liikaa ilmaista tasotusta. E-1 oli runkona (koko ja muotoilu) sitä mistä omasta mielestäni tässä olisi pitänyt pitää kiinni.

• DMC GH1
        Onko muilla? kirjoitti:

noille laseille aina varalla käytettävissä Panasonic Lumix DMC GH1, pesee Canon 50D:n kuvanlaadussa ja sen luulisi riittävän aika monelle.

• Selityksen makua!
        DMC GH1 kirjoitti:

noille laseille aina varalla käytettävissä Panasonic Lumix DMC GH1, pesee Canon 50D:n kuvanlaadussa ja sen luulisi riittävän aika monelle.

Ja autofocus se onkin silloin vallan ripeä, ja toimiva tarvittavan adapterin kanssa...ehtii siinä käydä lähes kusella, kun kamera vielä tarkentaa....

• GH 1
        Selityksen makua! kirjoitti:

Ja autofocus se onkin silloin vallan ripeä, ja toimiva tarvittavan adapterin kanssa...ehtii siinä käydä lähes kusella, kun kamera vielä tarkentaa....

Itselläni Zuiko 14-54mm. f/2.8-3.5 II toimii varsin nopeasti. Mikrojärkkäreissä automaattiarkennus vaatii
        kontrastimittaukseen soveltuvan ojekiivin. Ei käsitarkennus aivan uusi asia ole ja siihen on sopeuduttava,
        jos mikrorungossa haluaa käyttää mieleistään objektiiviä. Omalla kohdallani, onko järkevää käyttää Zuikoa,
        joka sovitteen kanssa on samankokoinen, kuin kameran mukana tullut G VARIO 14-140mm. f/4.0-5.8.
        Kuvanlaadussa ei ole havaittavissa minkäänlaatuista eroa, erittäin hyvää A-ryhmää molemmat, mutta tuskin
        tiukan budjetin omaavan ostoslistalla ensimmäisinä.

• Timba...
        GH 1 kirjoitti:

Itselläni Zuiko 14-54mm. f/2.8-3.5 II toimii varsin nopeasti. Mikrojärkkäreissä automaattiarkennus vaatii
        kontrastimittaukseen soveltuvan ojekiivin. Ei käsitarkennus aivan uusi asia ole ja siihen on sopeuduttava,
        jos mikrorungossa haluaa käyttää mieleistään objektiiviä. Omalla kohdallani, onko järkevää käyttää Zuikoa,
        joka sovitteen kanssa on samankokoinen, kuin kameran mukana tullut G VARIO 14-140mm. f/4.0-5.8.
        Kuvanlaadussa ei ole havaittavissa minkäänlaatuista eroa, erittäin hyvää A-ryhmää molemmat, mutta tuskin
        tiukan budjetin omaavan ostoslistalla ensimmäisinä.

No sitten kun aika jättää E-30 ja vitosesta niin ruuvataan linssit Olympus E-PL2 :)
        Onko muuten kokemusta kyseisestä yhdistelmästä ?

• Mainio Olympus
        Timba... kirjoitti:

No sitten kun aika jättää E-30 ja vitosesta niin ruuvataan linssit Olympus E-PL2 :)

Kaikki digitaaliset Zuikot toimivat automaattitarkenteisina E-PL2 rungossa. Lukuunottamatta jatkuvaa tarkennusta. Jatkuva tarkennus toimi ainoastaan m.linsseissä.
        Pannukakku E-PL2 runkoon ruuvattuna tekee siitä mainion pokkarin. Muilla E-30 tai E-3 ja E-5 rungoista jääneillä linsseillä siitä tulee tavisharrastajalle melkomoinen järkkäri.
        Puhun kokemuksesta, tosin E-PL1 kanssa touhunneena.
        Suosittelen.

• 38ejdnc
        Timba... kirjoitti:

Joopa hyvinkin E-P1:n kanssa olen käyttänyt paitsi sen omaa pancakea, varsinkin reissuilla 12-60mm f/2.8-4, ei tarvitse raahata painavaa runkoa ja toimii tosi hyvin. Myös 14-35mm f/2 olen testaillut, mutta onhan se aika huvittavan näköinen yhdistelmä.... tarkkasilmäinen huomaa että onhan siellä objektiivin päässä rasia jolla kuvia otetaan.

• Mainio Olympus
        38ejdnc kirjoitti:

Joopa hyvinkin E-P1:n kanssa olen käyttänyt paitsi sen omaa pancakea, varsinkin reissuilla 12-60mm f/2.8-4, ei tarvitse raahata painavaa runkoa ja toimii tosi hyvin. Myös 14-35mm f/2 olen testaillut, mutta onhan se aika huvittavan näköinen yhdistelmä.... tarkkasilmäinen huomaa että onhan siellä objektiivin päässä rasia jolla kuvia otetaan.

Minä olen myös kuvannut E-PL1 kamerallani näillä SLR kameroiden linsseillä. Ja jälki on ollut erinomaista. Eikä minua ole kukaan suuremmin ihmetellyt objektiivi valinnoistani.
        Luulenkin, että kameran koko ja sitä kautta saatu katuuskottavuus on tärkein tekijä monelle suuren rungon raahaajalle.
        Eihän sillä kameran koolla ole merkitystä kuvauskojussa kyhjöttäjälle, mutta reissukamerana iso painava järkkäri tarkoittaa käytännöllisyyden vaihtamista turhamaisuuteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      153
      7800
    2. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      61
      4360
    3. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      140
      3993
    4. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      23
      3902
    5. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      42
      3300
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      38
      3208
    7. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      3205
    8. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      48
      2923
    9. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      42
      2721
    10. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      49
      2484
    Aihe