Keskustelemme lattian pesemisestä

kaarne

Luulisi että lattian peseminen on homma jota ei kovin pahasti voi mokata, mutta ilmeisesti kuitenkin olen pessyt lattiat väärin koko ikäni, joka ei ole kovin lyhyt!

Kun te pesette lattian pesuaineella, niin huuhteletteko te lattian sen jälkeen, vai jätättekö pesuaineen kuivumaan lattiaan kiinni?
Tästä on nyt kahta koulukuntaa, kuinka homma hoidsetaan oikein, ja minä näytän edustavan sitä väärää.

Mikä on teidän tapanne? Ja kumpi on oikein: huuhtoa lattia vai ei?

67

2729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ciscokis

      Pitääkö lattiat pestä?


      Mä vähän ihmettelin kun mun sukat lähti itsekseen jalasta kävellessä. Ai gamala. Pitää Guuggeloida.

    • Pesen lattian ensin pesuaineella, sitten moppaan vedellä.

      • Moppaat vedellä?


      • kaarne kirjoitti:

        Moppaat vedellä?

        Poistan pesuainejäämät ja tulee myös puhtaampaa kun se pesuaine on vähä pehmittänyt paskoja.


      • Kukkomies kirjoitti:

        Poistan pesuainejäämät ja tulee myös puhtaampaa kun se pesuaine on vähä pehmittänyt paskoja.

        löytänyt mulle uuden tavan hoitaa homman väärin!


      • kaarne kirjoitti:

        löytänyt mulle uuden tavan hoitaa homman väärin!

        Annappas sen naisen puhelinnumero niin mä kerron sille miten asiat oikeasti pitää tehdä.


      • Kukkomies kirjoitti:

        Annappas sen naisen puhelinnumero niin mä kerron sille miten asiat oikeasti pitää tehdä.

        että juuri sen tekisitkin, joten en anna :-)


      • Anonyymi
        Kukkomies kirjoitti:

        Poistan pesuainejäämät ja tulee myös puhtaampaa kun se pesuaine on vähä pehmittänyt paskoja.

        Sellaisia ne saippuapohjaiset tolut on, pakko välillä pestä pesuaineet lattioista pois.


    • hermot menee

      Onko naisystäväsi raskaana?

    • lattian pesemisestä, siis puhtaaksi pesemisestä niin on kai ihan sama miten sen tekee. Lopputulos ratkaisee, puhtaaseen lattiaan ei ole jäänyt likaa eikä pesuainetta.

      • huuhtelet lattian pesun jälkeen - vai onko sulla joku muu tyyli saada pesuainen pois?


    • ariella.a

      Mä yleensä jätän, laitan ihan vähän pesuainetta siihen veteen.
      Mutta joskus mä laitan siihen sweppiin, sellaisen karheamman sienen ja kunnolla nuohoan lattiat vahvemmalla pesuaineella, silloin mä pesen ne mopilla jälkeenpäin.

      Kukin tyylillään, pääasia että lattiat ovat puhtaat.

      • nyt ole kysymys puhtaudesta - vaan oikeasta tavasta! :-)


    • jalkalistat?

      • on sulle normittanut tämän homman?



      • runontaja kirjoitti:

        vastakysymystä kysymykseeni "Muistitko myös pyyhkiä jalkalistat?"

        http://kysymammalta.blogspot.com/2010/01/lattioiden-siivous-puhdistus-ja-hoito.html

        Ja jos tarkkoja ollaan, en minäkään pyytänyt vastakysymystä kysymyksiini:
        "Kun te pesette lattian pesuaineella, niin huuhteletteko te lattian sen jälkeen, vai jätättekö pesuaineen kuivumaan lattiaan kiinni?","Mikä on teidän tapanne?" sekä "Ja kumpi on oikein: huuhtoa lattia vai ei?"

        http://www.himmelblau.fi/images/news/63/kuva3.jpg


      • kaarne kirjoitti:

        Ja jos tarkkoja ollaan, en minäkään pyytänyt vastakysymystä kysymyksiini:
        "Kun te pesette lattian pesuaineella, niin huuhteletteko te lattian sen jälkeen, vai jätättekö pesuaineen kuivumaan lattiaan kiinni?","Mikä on teidän tapanne?" sekä "Ja kumpi on oikein: huuhtoa lattia vai ei?"

        http://www.himmelblau.fi/images/news/63/kuva3.jpg

        voinut kertoa ilmaan kysymysmerkkiäkin


    • lattian pesemiseen täytyy motivoitua oikein... sitten hihat heilumaan ja moppaan ensin pesuvedellä, sen jälkeen pyyhin vedellä. Lika irtoaa parhaiten ja puhdasta tulee...

    • kevät !!!

      jos luet pullonetiketistä mitä siinä pesuaine purkissa lukee niin teet oikein lattianpesusi
      ei Helevetti outoa sakkia :O

      • sinä teet sen oikein?


    • johdon_assistentti

      ylöspäin

      • on helppo havaita. Aina jonkun täytyy pyrkiä yltiöyksilöllisyyteen niinkin normissa hommassa kuin lattian peseminen.

        Aika moni huuhtelee lattian pesun jälkeen. Itse kuulin, vasta tänään, että "siinä ei ole mitään järkeä" :-(
        Ja aloin ajatella asiaa. Ja päädyin tulokseen, että siinä ei ole mitään järkeä! Tunnen itseni tyhmäksi, toimittuani asiassa kuin kone mallioppimisen tuloksena...


    • oon vasta imuroijan tasolle. Odottelen ylennystä lattianpesijäksi.

      • pohdin kauanko kestää, ennen kuin sulle valkenee, millä tavalla olet imuroinut väärin koko ikäsi...


      • kaarne kirjoitti:

        pohdin kauanko kestää, ennen kuin sulle valkenee, millä tavalla olet imuroinut väärin koko ikäsi...

        käsityötä on aika vähän, kun sillon kun mut ylennettiin imurivastaavaksi, niin ostin tälläsen:

        http://www.kotirobotti.com/kauppa/product_info.php/cPath/26/products_id/78

        Sitten jos mut ylennetään pesuvastaavaksi, ni mä hankin tälläsen:

        http://www.kotirobotti.com/kauppa/product_info.php/cPath/26/products_id/106

        Kaiken minkä voi teettää koneilla, niin se kannattaa niillä teettää. Pistää robotin töihin ja lähtee itse metsään koiran kanssa lenkille, niin on se nyt paljon mielekkäämpää kuin mikään siivoaminen. Kun sitä siivoamista on kuitenkin muutenkin ihan tarpeeksi, vaikka robotit pesee lattiat ja imuroi.


      • relaxed_eyes kirjoitti:

        käsityötä on aika vähän, kun sillon kun mut ylennettiin imurivastaavaksi, niin ostin tälläsen:

        http://www.kotirobotti.com/kauppa/product_info.php/cPath/26/products_id/78

        Sitten jos mut ylennetään pesuvastaavaksi, ni mä hankin tälläsen:

        http://www.kotirobotti.com/kauppa/product_info.php/cPath/26/products_id/106

        Kaiken minkä voi teettää koneilla, niin se kannattaa niillä teettää. Pistää robotin töihin ja lähtee itse metsään koiran kanssa lenkille, niin on se nyt paljon mielekkäämpää kuin mikään siivoaminen. Kun sitä siivoamista on kuitenkin muutenkin ihan tarpeeksi, vaikka robotit pesee lattiat ja imuroi.

        tuosta imurirobotista, mutta eikös sen käyttö edellytä, että lattia on ensin tyhjennetty kaikesta ylimääräsestä paskasta? Samalla vaivalla sen lattian kyllä imuroi, kun sen laittaa imurointikuntoon, ainakin mun taloudessa.


      • ariella.a
        kaarne kirjoitti:

        tuosta imurirobotista, mutta eikös sen käyttö edellytä, että lattia on ensin tyhjennetty kaikesta ylimääräsestä paskasta? Samalla vaivalla sen lattian kyllä imuroi, kun sen laittaa imurointikuntoon, ainakin mun taloudessa.

        Toi robotti on muuten todella surkea, ei ole kestävä ja varaosia ei saa mistään.
        Minulla on ollut tuollainen.


      • ariella.a kirjoitti:

        Toi robotti on muuten todella surkea, ei ole kestävä ja varaosia ei saa mistään.
        Minulla on ollut tuollainen.

        ja meillä on ollut vuoden käytössä, paremmin imuroi kuin ykskään ihminen.


      • ariella.a
        relaxed_eyes kirjoitti:

        ja meillä on ollut vuoden käytössä, paremmin imuroi kuin ykskään ihminen.

        Riipuu mallista kai sitten, mutta joutu tuossakin tekemään ne esivalmistelut.
        Multa meni se akku rikki. ei ladannut ja uutta en löytänyt mistään.


      • kaarne kirjoitti:

        tuosta imurirobotista, mutta eikös sen käyttö edellytä, että lattia on ensin tyhjennetty kaikesta ylimääräsestä paskasta? Samalla vaivalla sen lattian kyllä imuroi, kun sen laittaa imurointikuntoon, ainakin mun taloudessa.

        vaikka se esteet kiertääkin. Pointti on kuitenkin se, että kun esim. lähdet töihin, niin laitat imurin imuroimaan ja töistä kotiin palatessa sulla on imuroitu koti. Meillä se imuroi melkein joka päivä, kun ei sen akku ja säiliö riitä kerralla kuin suurinpiirtein 50m2:n imuroimiseen. Jos menee sen yli niin jälki alkaa huonontua. Ja kun on kaks kissaa ja kaks koiraa, niin käsipeli-imuroinnin kans tulis hulluksi. Sais 4-5 kertaa viikossa töiden päälle imuroida... kiitos ei.


      • relaxed_eyes kirjoitti:

        vaikka se esteet kiertääkin. Pointti on kuitenkin se, että kun esim. lähdet töihin, niin laitat imurin imuroimaan ja töistä kotiin palatessa sulla on imuroitu koti. Meillä se imuroi melkein joka päivä, kun ei sen akku ja säiliö riitä kerralla kuin suurinpiirtein 50m2:n imuroimiseen. Jos menee sen yli niin jälki alkaa huonontua. Ja kun on kaks kissaa ja kaks koiraa, niin käsipeli-imuroinnin kans tulis hulluksi. Sais 4-5 kertaa viikossa töiden päälle imuroida... kiitos ei.

        semmonen malli joka kerää samalla kaiken irtotavaran lattialta, niin ostasin heti.


    • kirpela

      vaan päämäärä, eli puhdas lattia on ainoa oleellinen.

      • Enhän mäkään PESE lattioita, vaan puhun oikeasta tavasta tehdä se!


      • kirpela
        kaarne kirjoitti:

        Enhän mäkään PESE lattioita, vaan puhun oikeasta tavasta tehdä se!

        koulutukseni vastasesti :D


      • PESTÄ:.!1%#?+
        kaarne kirjoitti:

        Enhän mäkään PESE lattioita, vaan puhun oikeasta tavasta tehdä se!

        .

        saattaa muuten tuoksahtaa ikävästi sosiaalisissa tilanteissa

        .


    • vain vedellä.

      • nyt on ainakin se logiikka, että kysymys huuhtelusta muuttuu triviaaliksi...


    • Huuhtele ellen ole erityisesti pessyt semmoisella määrällä että tarvitsisi huuhdella. Jos laittaa yleispesuainetta korkillisen 5-8 litraan vettä, kuten yleensä, ei huuhtelua tarvita. Huuhtelu on vain turhaa veden ja ajanhaaskausta.

      Huuhtelua ei tarvita muillakaan pinnoilla jos on normaali laimea pesuvesi. Jos taas pesee sitkeitä tahroja laimentamattomalla, niin sitten tarvitaan huuhtelu.

      • kaikenlaisia pintoja pesuaineella ja jättää huuhtelematta. Niin se pesuaine kuivuu kyseiseen pintaan. Minne sen on lopuksi tarkoitus päätyä tässä huuhtelemattomuus-konseptissa?


      • kaarne kirjoitti:

        kaikenlaisia pintoja pesuaineella ja jättää huuhtelematta. Niin se pesuaine kuivuu kyseiseen pintaan. Minne sen on lopuksi tarkoitus päätyä tässä huuhtelemattomuus-konseptissa?

        Määrä on vähäisyytensä vuoksi merkityksetön eikä ole terveydelle vaarallista. Osa tietyntyylisistä pesuaineista on tarkoituskin jättää pinnalle tekemään suojaavaa kalvoa joka vähentää lian tarttumista sekä helpottaa seuraavilla kerroilla lian irtoamista ts. puhdistusta.


    • rapiskarpalo

      joka ryömii ja konttailee pitkin lattioita, niin pesen ne kohdat vedellä jotka olen joutunut pesuaineella pesemään. Näin olen aina toiminut.

      Suurperheestä, vierailijoista ja eläimistä huolimatta, niin meillä ei kauhean usein tarvitse lattioita pesemällä pestä. Riittää imurointi ja nihkeä (vedellä kasteltu) sinipiialla moppaaminen.

      • onko sulla uus vauva, muistelen että sen edellisen pojan on oltava jo yli konttausiän?


      • rapiskarpalo
        timanttia kirjoitti:

        onko sulla uus vauva, muistelen että sen edellisen pojan on oltava jo yli konttausiän?

        on kyllä, mutta ei ihan omana ryömimis/konttausikäistä tällä hetkellä. Kasvatan vatsaani parasta aikaa. Muistit oikein... tuosta edellisestä, ainut vain hän poika jota luultavammin tarkoitat on jo leikki-ikäinen ollut jo hyvän aikaa.. :))


      • oho.
        rapiskarpalo kirjoitti:

        on kyllä, mutta ei ihan omana ryömimis/konttausikäistä tällä hetkellä. Kasvatan vatsaani parasta aikaa. Muistit oikein... tuosta edellisestä, ainut vain hän poika jota luultavammin tarkoitat on jo leikki-ikäinen ollut jo hyvän aikaa.. :))

        Virtuaaliukko pannut sut paksuksi.??


      • rapiskarpalo kirjoitti:

        on kyllä, mutta ei ihan omana ryömimis/konttausikäistä tällä hetkellä. Kasvatan vatsaani parasta aikaa. Muistit oikein... tuosta edellisestä, ainut vain hän poika jota luultavammin tarkoitat on jo leikki-ikäinen ollut jo hyvän aikaa.. :))

        lyhyt- vai pitkäaikaisessa sijoituksessa oleva vauva? Nostan hattua! Aihe on minunkin sydäntä lähellä. Ja onnittelut vatsan pyöristymisen johdosta!


    • hänellä oli oikeanlainen ja tolu-uskottava menetelmä tuottaa puhdasta jälkeä. Jos hän voisi vielä täsmentää ergonomisen työskentely asennon ( kontaten vai pylly pystyssä ) niin voisin yhtyä hänen kanssaan pesumenetelmässä.

    • kundi.kundine

      tainnu muuttaa naise tykö. :-)

      homma olis kato sillei, et jos niin kävi, ni sillä ei oo mitää jakoi onnistuu missää asias. et niinku ei kande alkaa miettiin ainakaa minkää asian järkevyyttä, kandee vaan tehdä niinku tulee hyvä. ja sita vaa niinku toistaa sitä siihe saakka, kunnes toisin määrättäis tai jotenki muute vapautuis ikeest.

      tää pesee ilman huuhteluit. se tuntuis olevan täällä sallittuu. tai sitä ei oo ainaka mitenkä erityisesti kiellettyy, jonka takii olettais olevan sen sallittuu, mikä tietysti vois kostautuu joku päivä, mut se olis sen ajan murhe.

      :-)

      • heh,heh.

        välillä myös itsesi. Suihkuun siitä, kyllä ne lattiat on jo tarpeeksi puhtaat. Monta päivää keskustelet lattian pesusta>> eiköhän ne tolla keskustelumäärällä jo puhdistuneet.


      • runsaasti kokemusta asiasta, eikä tän enää tarvii edes asua naisen kanssa keskustellakseen virheistä erilaisissa suoritteissa :-)


      • kaarne kirjoitti:

        runsaasti kokemusta asiasta, eikä tän enää tarvii edes asua naisen kanssa keskustellakseen virheistä erilaisissa suoritteissa :-)

        on vain erilaisia tapoja tehdä sama asia. Se pätee moneen muuhunkin juttuun. Ei lattianpesu ole vakava asia.


      • timanttia kirjoitti:

        on vain erilaisia tapoja tehdä sama asia. Se pätee moneen muuhunkin juttuun. Ei lattianpesu ole vakava asia.

        vakava asia: siksi minä ja tuo kundi.kundine viljelläänkin niin mahottomasti hymiöitä tässä ketjussa.

        :-)


    • ja kissalla loput

      Meillä ole koskaan pesty lattioita jollain myrkyllä terästetyllä vedellä. Pelkkä vesi siihen on riittänyt. Syy ilmaisesti se, että lattia pestään (3 pesijää) kahdesti viikossa. On elukoita ja ihmisiä ja tekstiilejä niin paljon että imurilla ensin ja vedellä' perästä, ja kyllä on siisti kämppä! :)

      Tarkemmin ajatellen kaikki ystävätkin marisee aina siivoamisesta ja vaativat että puhtauden tulee haista kukkaselle. Ei meillä vaan. Meillä tuuletetaan jos haisee pahalle. Ja meillä on siistiä, ja sillä siisti.

      • Ekologisesti jees

        Samaa mieltä. Ilman aineita pysyy mökki ekologisena.


      • että tämä tapa on lähellä mun sydäntä, ainoastaan tuosta frekvenssistä voin olla eri mieltä.


    • kun tää pyörii täällä näin pitkään. No, myönnetään sit: jos huushollissa on ollut mies, se on yleensä pessyt.En ole seurannut niin tarkkaan miten. Imuroiminen on ollut mun hommaa. En ole kodinhengetär, joka tekee kaiken. Jos miestä ei ole paikalla, (kerran viikossa olis hyvä pestä lattiat), pesen itse vedellä jossa on laimea pesuneste ja en huuhdo.

      • mikä aloitus sytyttää ihmiset, enkä tosiaankaan odottanut että tästä tulee viikon kestoteema :-D


    • innoittamana pesin lattian kerrankin pesuaineella. En huuhdellut :)

    • ...ei saa pestä normaalia pesuainetta koska siitä jää kuulemma joku himmeä pinta.
      Pesuun pitää käyttää laminaattipesuainetta ja sitä ei kuulu pestä vedellä pois.
      Näin minut on koulutettu.

      • koska oot saanu oikein koulutusta! Mä seuraan sua.


      • kaarne kirjoitti:

        koska oot saanu oikein koulutusta! Mä seuraan sua.

        Voi hirveetä, ku meinas tulla maailmanloppu. "Nyt on varmasti lattia ihan pilalla....."


    • Lattianpesijä

      Mieleeni ei ole edes tullut koskaan huuhdella pesuainetta enää pesun jälkeen pois. Turhaa työtä pitää välttää.

    • frost-free

      kyllä muista milloin olisin viimeksi pessyt. Mutta jos pesen, huuhdon myös saippuaveden! Tahmee not good!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sehän riippuu pitkälti siitä pesuaineesta, jolla sen lattian pesee. Kyllä se yleensä siitä pullon kyljestä käy selväksi, että tarvitseeko sitä huuhtoa. Jos et ole varma, niin huuhtele.

    • Anonyymi

      Onpas outoa jos ei neuvoa saa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe