"Huonot" ainesosat kosmetiikassa

kyselijätyttö

Voisikohan joku jelppiä... Eli jos haluan välttää mineraaliöljyjä ja silikoneja kosmetiikkatuotteissa, niin mitkä ovat nimeltään niitä ainesosia, joita incistä etsin? Kun kaikki eivät lue tyyliin "mineral oil", niin niitä ei sitten välttämättä huomaa tai osaa etsiäkään. Mitkä olis sellaisia "puhtaita", allergisoimattomia ja ihoa tukkimattomia, hyväksi havaittuja ihonhoitotuotteita? Tarkoitan nyt putsaria ja kosteusvoidetta. Onko Decubal face wash ja Aqualan L tällaisia?

20

4522

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • awrowa¨t

Silikonit ovat yleensä -cone päätteisiä, esim. dimethicone. Mineraaliöljyjä on petrolatum (vaseliini) ja paraffinum liquidum. Kannattaa muistaa, etteivät nämä ole itsessään pahiksia eivätkä allergisoi, mutta joillakin yksilöillä saattavat tukkia ihoa. Lanoliini myös.

Aqualan L ei ehkä ole paras epäpuhtaalle iholle? Tai ainakaan minulle ei sopinut. Putsarissa ei mitään vikaa.

• kyselijätyttö

Ok, kiitos. Onko muita ainesosia vielä, joista saattaa olla haittaa? Olen itse yrittänyt tutkailla tuotteiden ainesosaluetteloita mutta en vaan löydä noita mitä "ei saisi olla". Mikä sitten olisi parempi/kokeilemisenarvoinen kosteusvoide? Iho kuitenkin tarvitsisi talveksi jotain paksumpaa rasvaa jottei vallan pääsisi kuivumaan.

• awrowa¨t
        kyselijätyttö kirjoitti:

Ok, kiitos. Onko muita ainesosia vielä, joista saattaa olla haittaa? Olen itse yrittänyt tutkailla tuotteiden ainesosaluetteloita mutta en vaan löydä noita mitä "ei saisi olla". Mikä sitten olisi parempi/kokeilemisenarvoinen kosteusvoide? Iho kuitenkin tarvitsisi talveksi jotain paksumpaa rasvaa jottei vallan pääsisi kuivumaan.

Jos Aqualan L tuntuu kuitenkin sopivan, käytä ihmeessä sitä. Pirkka lastenvoide on myös edullinen kokeiltava. Täällä on jotain listaa mahdollisesti tukkivista aineista, mutta en tiedä onko se täysin luotettava (myyvät omia tuotteitaan) http://www.zerozits.com/Articles/acne_detective/article6.htm#inglist

• ...
        awrowa¨t kirjoitti:

Jos Aqualan L tuntuu kuitenkin sopivan, käytä ihmeessä sitä. Pirkka lastenvoide on myös edullinen kokeiltava. Täällä on jotain listaa mahdollisesti tukkivista aineista, mutta en tiedä onko se täysin luotettava (myyvät omia tuotteitaan) http://www.zerozits.com/Articles/acne_detective/article6.htm#inglist

Silikoneja ovat myös erilaiset -xane -päätteiset ainesosat kuten Cyclopentasiloxane ja lisäksi Dimethiconol. Mineraaliöljyä voi löytyä myös nimellä isoparaffin ja mineraaliöljyjohdannaista nimellä Hydrogenated polydecene.

• ....
        ... kirjoitti:

Silikoneja ovat myös erilaiset -xane -päätteiset ainesosat kuten Cyclopentasiloxane ja lisäksi Dimethiconol. Mineraaliöljyä voi löytyä myös nimellä isoparaffin ja mineraaliöljyjohdannaista nimellä Hydrogenated polydecene.

Jos haluat lisää tietoa lue kirja "Totuus Kosmetiikasta / Lisa Stiens". Kirjassa hyvin kerrottu mitkä ovat kosmetiikan pahiksia ja miksi niitä käytetään. Myös hyvät vaihtoehdot on kerrottu. Kirja on myös kirjoitettu niin että sitä on mielenkiintoista lukea.

• kyselijätyttö
        .... kirjoitti:

Jos haluat lisää tietoa lue kirja "Totuus Kosmetiikasta / Lisa Stiens". Kirjassa hyvin kerrottu mitkä ovat kosmetiikan pahiksia ja miksi niitä käytetään. Myös hyvät vaihtoehdot on kerrottu. Kirja on myös kirjoitettu niin että sitä on mielenkiintoista lukea.

Kiitos kirjavinkistä, täytyykin suunnata tästä kirjastoon :-)

• ,,,,

• Lapsi luonnosta

Katso www.electricbody.nu

• listaaja

Tuossa yllä mainitussa linkissä on yleisesti tunnetut tukkivat aineet. Listan mukaan mineraaliöljy ja silikonit eivät tuki vaan eniten tukkivat aineet ovat:

Wheat Germ Oil
        Algae
        Potassium Chloride
        Sodium Chloride (Salt)
        Sodium Lauryl Sulfate
        Isopropyl Isosterate
        Isopropyl Myristate
        Myristyl Myristate
        Hexadecyl Alcohol
        Isocetyl Stearate
        Laureth 4
        Octyl Stearate
        Oleth-3
        PPG 2 Myristyl Propionate
        Steareth 10
        Lanolin, lanolin alcohol
        Xylene
        Myristyl Lactate
        Oleyl Alcohol
        Coconut Oil
        Isopropyl Palmitate
        Isostearyl Isostearate
        Lauric Acid
        Cetearyl Alcohol Ceteareth 20 (nämä siis yhdessä samassa voiteessa)
        Octyl Palmitate
        Cocoa Butter
        Coconut Butter
        Ethylhexyl Palmitate
        Isodecyl Oleate

• kyselijätyttö
        listaaja kirjoitti:

Tuossa yllä mainitussa linkissä on yleisesti tunnetut tukkivat aineet. Listan mukaan mineraaliöljy ja silikonit eivät tuki vaan eniten tukkivat aineet ovat:

Wheat Germ Oil
        Algae
        Potassium Chloride
        Sodium Chloride (Salt)
        Sodium Lauryl Sulfate
        Isopropyl Isosterate
        Isopropyl Myristate
        Myristyl Myristate
        Hexadecyl Alcohol
        Isocetyl Stearate
        Laureth 4
        Octyl Stearate
        Oleth-3
        PPG 2 Myristyl Propionate
        Steareth 10
        Lanolin, lanolin alcohol
        Xylene
        Myristyl Lactate
        Oleyl Alcohol
        Coconut Oil
        Isopropyl Palmitate
        Isostearyl Isostearate
        Lauric Acid
        Cetearyl Alcohol Ceteareth 20 (nämä siis yhdessä samassa voiteessa)
        Octyl Palmitate
        Cocoa Butter
        Coconut Butter
        Ethylhexyl Palmitate
        Isodecyl Oleate

Siinä ihan kattava lista jo. Aika paha, että esim. Aqualan L, jota olen pitänyt hyvänä, puhtaana ja turvallisena kasvovoiteena, sisältää aika montaa listassa mainittua ainesosaa... Siinä ei ole niitä mineraaliöljyjä ja silikonia, joita olen koittanut välttää mutta muita listan aineita kyllä. Mikähän olisi sitten sellainen mahdollisimman puhdas paksuhko voide, joka ei sisältäisi noita listan aineita vai liekö sellaista on edes olemassa?! Luonnonkosmetiikka ei ainakaan itseäni kiinnosta, joten niitä ei tarvitse ehdottaa.

• syudfgi
        kyselijätyttö kirjoitti:

Siinä ihan kattava lista jo. Aika paha, että esim. Aqualan L, jota olen pitänyt hyvänä, puhtaana ja turvallisena kasvovoiteena, sisältää aika montaa listassa mainittua ainesosaa... Siinä ei ole niitä mineraaliöljyjä ja silikonia, joita olen koittanut välttää mutta muita listan aineita kyllä. Mikähän olisi sitten sellainen mahdollisimman puhdas paksuhko voide, joka ei sisältäisi noita listan aineita vai liekö sellaista on edes olemassa?! Luonnonkosmetiikka ei ainakaan itseäni kiinnosta, joten niitä ei tarvitse ehdottaa.

En ainakan huomannut että tässä olisi mitään listalta http://decubal.fi/mxcms.aspx?itemId=294

• kyselijätyttö
        syudfgi kirjoitti:

En ainakan huomannut että tässä olisi mitään listalta http://decubal.fi/mxcms.aspx?itemId=294

Toi vaikuttais aika mainiolta rasvavaihtoehdolta :) Onko kukaan kokeillut ko. tuotetta? Mitä mieltä? Lähinnä kiinnostaisi se, että onko tuote täysin tuoksuton. Se punaisessa pumppupullossa oleva Decubalin kosteusvoide (Face Vital?) ainakin haisee kummalliselta, ihan niinku lampaanvillalta vaikkei siinä ole edes lanoliinia... Liian herkkä hajuaistiko? :D

• kyselijätyttö
        kyselijätyttö kirjoitti:

Toi vaikuttais aika mainiolta rasvavaihtoehdolta :) Onko kukaan kokeillut ko. tuotetta? Mitä mieltä? Lähinnä kiinnostaisi se, että onko tuote täysin tuoksuton. Se punaisessa pumppupullossa oleva Decubalin kosteusvoide (Face Vital?) ainakin haisee kummalliselta, ihan niinku lampaanvillalta vaikkei siinä ole edes lanoliinia... Liian herkkä hajuaistiko? :D

Tiedoksi vaan muillekin kiinnostuneille, että nopealla vilkaisulla myös Favoran Nutri päivä- ja yövoiteet eivät sisällä mitään noista haitallisista ainesosista! :) Ne saa vieläpä näköjään nyt -25% alennuksella tuplapakkauksissa (sis. molemmat voiteet) apteekista. Harkitsen hakisinko omani pois...

• kyselijätyttö
        kyselijätyttö kirjoitti:

Tiedoksi vaan muillekin kiinnostuneille, että nopealla vilkaisulla myös Favoran Nutri päivä- ja yövoiteet eivät sisällä mitään noista haitallisista ainesosista! :) Ne saa vieläpä näköjään nyt -25% alennuksella tuplapakkauksissa (sis. molemmat voiteet) apteekista. Harkitsen hakisinko omani pois...

Jatkan monologia... :D Päätin kuin päätinkin eilen käydä ostamassa tuon Favoran tuplapakkauksen ja nyt olen käyttänyt kerran vasta yövoidetta ja iho on nyt jo selvästi rauhoittunut! Melkein kaikki pienet näppylät otsastani ovat kadonneet (eli iho on ollut selkeästi liian kuiva) :)

• te.le.fi
        kyselijätyttö kirjoitti:

Jatkan monologia... :D Päätin kuin päätinkin eilen käydä ostamassa tuon Favoran tuplapakkauksen ja nyt olen käyttänyt kerran vasta yövoidetta ja iho on nyt jo selvästi rauhoittunut! Melkein kaikki pienet näppylät otsastani ovat kadonneet (eli iho on ollut selkeästi liian kuiva) :)

suosittelen lämpimästi kaikille Favoran tuotteita, itselläni on erityisen herkkä ja kuiva iho ja olen löytänyt iholleni juuri sopiviksi tuotteiksi Favoran nutri day night voiteet. Ja postiivista on ,että päivävoide sisältää uv suojan 15! Kyllä se aurinkokin sieltä alkaa paistaa!

• hm ikävää
        te.le.fi kirjoitti:

suosittelen lämpimästi kaikille Favoran tuotteita, itselläni on erityisen herkkä ja kuiva iho ja olen löytänyt iholleni juuri sopiviksi tuotteiksi Favoran nutri day night voiteet. Ja postiivista on ,että päivävoide sisältää uv suojan 15! Kyllä se aurinkokin sieltä alkaa paistaa!

Ei vaikuta hyvältä, koska ensinnäkin tuo on avoimessa purkissa ja toiseksi aurinkosuoja on epästabiili.

• simppeliä
        hm ikävää kirjoitti:

Ei vaikuta hyvältä, koska ensinnäkin tuo on avoimessa purkissa ja toiseksi aurinkosuoja on epästabiili.

Joo itse välttelen aina avopurkkeja, mutta jos sellaista käyttää, kantsii ostaa pieni koko ja ottaa ainetta puhtaalla lastalla tms. ettei käsistä siirry pöpöjä voiteeseen. Siis tämä varoitus niille joilla on herkkä iho tai taipumusta finneihin.

Huomasin että Sokoksella ja Stockmannilla (ainakin Helsingissä) on tarjouksessa brittiläinen Simple skincare -sarja. En ole itse käyttänyt, mutta se vaikuttaa hyvältä sarjalta nuorille, osittain kasvipohjasista, herkälle iholle tarkoitettuja tuotteita eikä hintakaan päätä huimaa.

• Öljjyy
        kyselijätyttö kirjoitti:

Oliiviöljy / Kookosöljy. Oliiviöljyssä E-vitamiinia, mikä hyväksi iholle. Uskokaa tai älkää, parempaa kun noi teidän myrkkynne.

• saskia-
        Öljjyy kirjoitti:

Oliiviöljy / Kookosöljy. Oliiviöljyssä E-vitamiinia, mikä hyväksi iholle. Uskokaa tai älkää, parempaa kun noi teidän myrkkynne.

Et tainnut lukea noita aikaisempia viestejä kovinkaan tarkkaan. Kookosöljy voi olla hyväksi iholle, mutta se myös on omiaan tukkimaan ihohuokosia. Oliiviöljy on iholle hyväksi myös, mutta useimmiten sekin on melko tukkivaa tavaraa. Suosittelisin öljyjä mieluummin ihon puhdistamiseen kuin kasvovoiteena käytettynä.

• Anonyymi

En tiedä voinko käyttää mitä ainesosia skincare ja meikki tuotteissani olen alle 18 vuotta joten haluaisin tietää mitä voisin käyttää, sillä en halua vielä hirveästi finnejä tai näppylöitä iholleni tai tuotteita jotka pilaavat ihoni ja, kun paras ystäväni olen hankkimassa hänelle lahjaa niin, kun hän tietää kaikki huonot ainesosat että voin ostaa hänelle tuotteita joita hän suostuu käyttämään. Toivon että tähän vastataan nopeasti sillä ostan sen lahjan huomenna!😬

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      75
      2645
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      172
      1822
    3. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      273
      1511
    4. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1504
    5. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1487
    6. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1321
    7. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      398
      1293
    8. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      347
      1253
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      380
      1234
    10. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1195
    Aihe