Synti poistettu

Jumalan anteeksiantamus ihmiselle on parempi ja syvällisempi kuin meidän ihmisten anteeksiantaminen toinen toisellemme. Kun me ihmiset annamme anteeksi toinen toisellemme, me muistamme ja valitettavan usein me myös muistutamme rikkomusten tekijää anteeksiantamistamme rikkomuksista. Tämä on suuri synti. Jos emme kuitenkaan tuo anteeksiantamiamme rikkomuksia hänen eteensä, me kuitenkin kohtelemme häntä eri tavalla kuin ennen rikkomuksen tapahtumista. Tämäkin on väärin. Pahimmassa tapauksessa me kerromme/juoruamme ihmisille toisen rikkomuksista jotka olemme joskus anteeksi antaneet. Tämä koska me ihmiset emme voi unohtaa ja me olemme virheellisiä ja lankeilemme syntiin.

Näin ei kuitenkaan Jumala toimi. Jumala ei koskaan tuo eikä muistuta meitä anteeksiantamistaan synneistä.
Jumala ei voi muistuttaa meitä niistä koska Hän on poistanut jopa niiden muiston. Hallelujaa!!!

Jes 43:25 "Minä, minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi itseni tähden, enkä sinun syntejäsi muista."
Jes 44:22 "Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi niinkuin pilven ja sinun syntisi niinkuin sumun. Palaja minun tyköni, sillä minä lunastan sinut."
Jes 38:17 "Katso, onneksi muuttui minulle katkera murhe: sinä rakastit minun sieluani, nostit sen kadotuksen kuopasta, sillä sinä heitit kaikki minun syntini selkäsi taa."

Kristus poisti synnin ts. syntiinlankeemuksen ja palautti ihmisen alkuperäiseen yhteyteensä uhraamalla itsensä (Joh 1:29, Heb 1:3, 9:26).

Word Trade Center tuhottiin 11. syyskyyn hyökkäyksessä. Voidaan hyvällä syyllä sanoa että nuo rakennukset poistettiin maan päältä. Niitä ei enää ollut. Kuitenkin rakennusten rauniot olivat nähtävissä tuon teon jälkeen. Nyt kuitenkin puhumme hengellisiä. Synti on hengellinen käsite. Jumalan teot ovat täydellisemmät kuin ihmisten teot. Kun Jumala tuhosi synnin (poisti synnin) uhraamalla oman synnittömän Poikansa, synnistä ei jäänyt mitään jäljelle, ei edes raunioita. Monen ihmisen mielestä synneistä jäi kuitenkin jotakin jäljelle ja siitä he jankuttavat jatkuvasti. He eivät jaksa uskoa Raamatun ilmoitusta synnistä ja sen sovituksesta sellaisena kuin Raamattu asiasta todistaa. He jopa kiusaavat Jumalaa omista ja toisten anteeksiannetuista synneistä. Jumalan mielestä synnistä ei jäänyt mitään jäljelle. Siksi Hän ei "jankuta" meidän anteeksiannetuista synneistä koska Hän ei edes muista niitä. Ne ovat poissa. Jumala painoi "delete" ja vips, syntilistamme oli tyhjä. Kaikki Jumalan teot ovat täydellisiä. 5.Moos 32:4 "Hän on kallio; täydelliset ovat hänen tekonsa, sillä kaikki hänen tiensä ovat oikeat. Uskollinen Jumala ja ilman vääryyttä, vanhurskas ja vakaa hän on."

Siksi Jumalan teko kun Hän itse oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa oli täydellinen. Hän poisti syntimme itsensä ja ihmisen välistä täydellisesti. Nyt Jeesukseen uskovan ihmisen syntejä ei ole olemassakaan Jumalan silmien edessä. Ne ovat heitetyt unohduksen mereen Jumalan selän taakse. Tämä kuvaa synnin täydellistä tuhoamista ja poistamista, sillä,... Jumala ei koskaan katso selkänsä taakse. Hallelujaa!!!!

Jos joku ei usko tätä evankeliumin vapauttavaa sanaa, osoita Raamatulla mitä vajavuuksia sinä näet ja olet löytänyt Kristuksen sovitystyöstä. Jos et löydä etkä pysty esittämään mitään vajavuutta tai virhettä Jumalan teosta Kristuksen ristillä, anteeksiantaumus on silloin täydellinen. Jumala todisti Jeesuksen onnistuneen sovituksessa täydellisesti herättämällä Hänet kuolleista. Voitko väittää Jumalaa vastaan?

jatkuu vastauksessani tähän viestiin.....

54

688

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täydellinen anteeksiantamus edellyttää täydellistä unohtamista. Jumala on Kaikkivaltias. Kaikkivaltias kykenee tekemään mitä ikinä Hän tahtoo. Psal 115:3 "Meidän Jumalamme on taivaissa; mitä ikinä hän tahtoo, sen hän tekee." Jumala loi ihmisen elämään yhteydessään. Siksi yhteys Jumalaan on ihmisen normaalia elämää. Ihminen jätti Jumalan ja yhteyden Häneen tekemällä syntiä. Synti tuli erottamaan Jumalan ja ihmisen toisistaan. Jumala tahtoi palauttaa ihmisen entiseen yhteyteensä jossa ihmien eli ennen syntiin lankeemustaan. En nyt puhu vain Aadamin ja Eevan syntiinlankeemuksesta. Puhun jokaisesta yksilöihmisestä ja hänen ensimmäisestä synnistä ja sen jälkeisistä synneistä jotka tulivat erottamaan hänet Jumalasta.

Jumala tahtoi hankkia meille täydellisen sovituksen. Sovitus merkitsee sitä että Jeesus kärsi syyttömänä ristillä meille kuuluneen rangaistuksen meidän synneistämme. Jeesuksen Kristuksen ruumiista virtasi maahan Jumalan oma veri. Apt 20:28 "Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut."
      Tämä Jumalan veri puhdistaa Jeesukseen uskovan kaikesta synnistä (1 Joh 1:7-9).

Nyt kun syytön ja viaton sijaiskärsijä on kärsinyt rangaistuksemme ja vuodattanut viattoman pyhän verensä, me syylliset olemme vapaat rangaistuksesta (Jes 53:5-6). Eihän ketään voida rangaista kahta kertaa samasta rikkomuksesta. Koska me nyt olemme vapaat rangaistuksesta, olemme myös osalliset anteeksiantamuksesta ja vanhurskauttamisesta. Täydellinen sovitus merkitsee täydellistä anteeksiantamusta. Täydellinen anteeksiantamus edellyttää täydellistä synnin uhohtamista. Jumala on niin täydellinen että Hän kykenee unohtamaan syntimme täydellisesti. Synnin "unohtaminen" ei ole Jumalan vajavuutta. Se perustuu Jumalan täydellisyyteen ja Hänen täydelliseen sovitustekoonsa. Jumala on niin täydellinen että Hän kykenee antamaan ihmiselle anteeksi hänen syntinsä täydellisesti. Tämän hän teki ja tekee Kristuksesssa Jeesuksessa.
      Jumalalla ei ole huono muisti. Jumalalla on täydellinen sovitusteko Kristuksessa Jeesuksessa.

Täydellinen sovitus palauttaa ihmisen Jumalan yhteyteen niin kuin hän ei koskaan olisi tehnyt mitään syntiä. Siksi Jeesukseen uskova voi kokea ja kokee lapsen viattomuutta ja synnistä vapautumisen Jeesuksen Kristuksen veren puhdistuksen saaneena. Silloin hän on saanut takaisin lapsuutensa puhtauden ja viattomuuden uskomalla Jeesukseen Kristukseen. Kaikki pahat teot ovat pyyhitty pois hänen ja Jumalan välistä. Raamattu todistaa vielä että Jeesuksen veri puhdistaa omantuntomme kuolleista teoista (synneistä) niin että voimme palvella elävää Jumalaa puhtaalla omallatunnolla (Heb 9:14). Opetuslapset saivat kokea puhtauden ja vapauden synnistä ja yhteyden Jumalaan. Jeesus sanoi heille:

Joh 15:27 "Ja te myös todistatte, sillä te olette alusta asti olleet minun kanssani."

Tämä Jeesuksen sana voidaan tulkita käsittämään sitä hetkeä jolloin opetuslapset lähtivät seuraamaan Jeesusta. Mutta tällä sanalla on syvempi hengellinen merkitys. Pyhä Henki tulisi heihin ja silloin he todistaisivat Jeesuksesta. Pyhä Henki ei tule yhteenkään syntiseen synnissä elävään ihmiseen. Ihmisen on täytynty ensin saada kaikki synnit anteeksi ennen kuin Pyhä Henki tulee asumaan häneen. Hänellä täytyy olla yhteys Jumalaan ennen kuin Pyhä Henki tulee. Ihminen on palannut Herran Jumalansa luokse Jeesuksessa Kristuksessa ja Hänen kauttaan (Joh 14:6, Luuk 15:11-24). Jeesuksen seuraan lähtevä syntinen saa kaikki syntinsä anteeksi. Silloin hänen syntinsä poistuu Jumalan edestä. Hän saa myös Jumalan vanhurskauden lahjaksi. Tämä on täydellinen anteeksiantamus ja ihmisen aseeman palauttaminen ts. normalisoiminen alkpupeäiseen asemaan Jumalan yhteydessä. Opetuslapset olivat saaneet anteeksi kaikki synnit täydellisellä anteeksiantamuksella. Siksi he olivat Jumalan silmissä olleet Jeesuksen (Jumalan) yhteydessä ALUSTA ASTI, siis lapsesta asti ilman välirikkoja. Tästä syystä he todistaisivat Jumalastaan Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta. Hallelujaa!!! Kiitos Jeesukselle Kristukselle!!! Opetuslapset olivat kaikki puhtaita uskonsa tähden Jeesukseen ja Hänen sanoihinsa lukuunottamatta kavaltajaa Juudasta.

Joh 13:10 "Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja TE OLETTE PUHTAAT, ette kuitenkaan kaikki".
      Joh 15:3 "Te olette jo puhtaat sen SANAN TÄHDEN, jonka minä olen teille puhunut."
      Apt 15:9 "sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla."
      Room 10:10 "sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi".

• kuuluu Israeliin ja juutalaisuuteen eikä kristinuskoon ja vetäisit jakeet irti asiasta.

Juuri tuo Jes.44 varoittaa sinun tavoin rakentamasta muuta Jumalankuvaa.

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes. 44:1&rnd=1290892657465

• ateistina opetat minua Raamatusta????

• jaikal kirjoitti:

ateistina opetat minua Raamatusta????

vanhanliiton aikaa, mihin on sinulta totuus, Jeesus Kristus Jumalan Poika ja uusiliitto kadonnut???

• lappalainenjukka kirjoitti:

vanhanliiton aikaa, mihin on sinulta totuus, Jeesus Kristus Jumalan Poika ja uusiliitto kadonnut???

Kyselijä peräpenkiltä nimimerkin aloitusketjusta "Mitä on helluntailaisuus?" minun todistukseni.
        Sieltä saat vastaukset kysymyksiisi.

• * Jaikal opettaa aivan oikein, sinä et tiedä, niin kuin tietää tulee! Jeesuskessa kaikki Jumalan lupaukset on ON! Seurakunta on UUSI hengellinen Israel, ja se omistaa kaikki Jumalan siunaukset ja lupaukset Kristuksessa Jeesuskessa. Olet viisas, jos vihdoin lopetat Raamatun opettamisen uskovaisille, varsinkin jaikalille, ja monille muillekkin, minä mukaan lukien Jumalan armosta. On lahes Jumalan pilkkaa, että opetat Raamattua, ja että yleensä vetoat, tai vertaat Raamattuun yhtän mitään. Sinulla jumalalttomana ei ole mitään osaa Raamattuun, sinä rikot joka kerta Jumalaa vastaan, kun siteeraat tai muuten käytät Raamattua, hyvässä ta pahassa, Jumalan kielteisyytesi vuoksi!
        * Psalm. 50:16. "< Mutta jumalattomalle Jumala sanoo: (sinulle Pe.ku) Mikä sinä olet kertomaan minun säädöksistäni ja ottamaan liittoni huulillesi?
        17. Sinähän vihaat nuhtelua ja heität minun sanani selkäsi taakse! >"

* Näin Jumala sanoo jokaiselle , joka ei alistu ja nöyrry ottamaan pelastusta vastaan Jeesuksessa, joka on sanomattoman arvokas lahja syntisille. He halveksivat Jumalan hyvyyttä, ja valitsevat mieluimmin Jumalan vihan ja rangaistuksen, kuin että kuulutuaan evankelimin, ottaisivat sen uskossa vastaan, ja antaisvat pelastaa itsensä Jeesusken kalliin pyhän ja synnittömän veren kautta Jumalan valtakuntaan.

* Eikä nämä Jumalan rangaistukset koske useinkaan tätä aikaa, yleensä uskomattomat menestyy paremmin kuin kiun uskovat koskaan, ovat terveet ja väkevät, sanoo Raamattukin. Mutta tämä Jumalan viha siirtyy ajan rajan tuolle puolen, josta ei ole paluuta. Vert: "Rikasmies ja Lasarus." Luuk.16:19-31.
        * Katso tänään on pelastuksen päivä!

• Mohikaani_27 kirjoitti:

* Jaikal opettaa aivan oikein, sinä et tiedä, niin kuin tietää tulee! Jeesuskessa kaikki Jumalan lupaukset on ON! Seurakunta on UUSI hengellinen Israel, ja se omistaa kaikki Jumalan siunaukset ja lupaukset Kristuksessa Jeesuskessa. Olet viisas, jos vihdoin lopetat Raamatun opettamisen uskovaisille, varsinkin jaikalille, ja monille muillekkin, minä mukaan lukien Jumalan armosta. On lahes Jumalan pilkkaa, että opetat Raamattua, ja että yleensä vetoat, tai vertaat Raamattuun yhtän mitään. Sinulla jumalalttomana ei ole mitään osaa Raamattuun, sinä rikot joka kerta Jumalaa vastaan, kun siteeraat tai muuten käytät Raamattua, hyvässä ta pahassa, Jumalan kielteisyytesi vuoksi!
        * Psalm. 50:16. "< Mutta jumalattomalle Jumala sanoo: (sinulle Pe.ku) Mikä sinä olet kertomaan minun säädöksistäni ja ottamaan liittoni huulillesi?
        17. Sinähän vihaat nuhtelua ja heität minun sanani selkäsi taakse! >"

* Näin Jumala sanoo jokaiselle , joka ei alistu ja nöyrry ottamaan pelastusta vastaan Jeesuksessa, joka on sanomattoman arvokas lahja syntisille. He halveksivat Jumalan hyvyyttä, ja valitsevat mieluimmin Jumalan vihan ja rangaistuksen, kuin että kuulutuaan evankelimin, ottaisivat sen uskossa vastaan, ja antaisvat pelastaa itsensä Jeesusken kalliin pyhän ja synnittömän veren kautta Jumalan valtakuntaan.

* Eikä nämä Jumalan rangaistukset koske useinkaan tätä aikaa, yleensä uskomattomat menestyy paremmin kuin kiun uskovat koskaan, ovat terveet ja väkevät, sanoo Raamattukin. Mutta tämä Jumalan viha siirtyy ajan rajan tuolle puolen, josta ei ole paluuta. Vert: "Rikasmies ja Lasarus." Luuk.16:19-31.
        * Katso tänään on pelastuksen päivä!

* Ekivaarin ja hänen kumppaneidensa suhde Raamattuun on hyvä esm. siitä, miten asiat menee harhaan, kun aletaan ilman Jumalan lupaa selittää ja spekuloida Raamattua uudestisyntymättömänä. Jumala ei avaa , vaan antaa eksytyksen ohjata tottelemattomia ja yhä synneissään olevana pyrkivät oleman Raamatun opettajina.
        * Siinä ei ole Pyhälle Hengelle tilaa, ja niin koko Raamatun sanoma kieroituu, sillä saatana on tuhanten juonten mestari, esiintyy valkeuden enkelinä näille oman uskonsa valinneille henkioppaansa harhauttamille sieluparoille.

• Minä,syntinen
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Ekivaarin ja hänen kumppaneidensa suhde Raamattuun on hyvä esm. siitä, miten asiat menee harhaan, kun aletaan ilman Jumalan lupaa selittää ja spekuloida Raamattua uudestisyntymättömänä. Jumala ei avaa , vaan antaa eksytyksen ohjata tottelemattomia ja yhä synneissään olevana pyrkivät oleman Raamatun opettajina.
        * Siinä ei ole Pyhälle Hengelle tilaa, ja niin koko Raamatun sanoma kieroituu, sillä saatana on tuhanten juonten mestari, esiintyy valkeuden enkelinä näille oman uskonsa valinneille henkioppaansa harhauttamille sieluparoille.

Jos ei haluakaan oppia tuntemaan Jeesusta ja hänen tahtoaan,puhumattakaan Jumalan tahdosta.Ja ainoa mistä heidän täydellisen tahtonsa saa selville on Raamattu.Olen kyllä itsekin huomannut että jotkut esim,Ekivaari ei tunne kuin paikkapaikoin Raamattua,mutta se on hyvä jos edes pyrkii ja haluaa oppia.

• sinä.
        Mohikaani_27 kirjoitti:

Edustatko sinä uudestisyntynyttä ihmistä? Jos niin, niin mitä hyötyä on uudestisyntymisestä? Samanlaisen olon saan juopon seurassa.Ainaista syyttelyä päivästä toiseen.

• Totuus vapauttaa

Ne jotka Jeesuksessa Kristuksessa ovat, eivät ole enää synnin ja kuoleman vallan alaisia. He ovat syntisiä, mutta Jeesuksessa Kristuksessa vanhurskautettuja. Synnitöntä ihmisestä ei valitettavasti tule, sen jokainen valvova kristitty tietää ja tuntee luissaan ja ytimissään. Jokainen vähänkään seurakuntaelämää tunteva ja kokenut tietää että me olemme edelleen syntiä. Vain itsepetoksessa elävä tyhmä ja uudestisyntymätön ihminen sanoo ettei hänessä ole syntiä.

1. Joh. 1:7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

1. Joh. 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
      1. Joh. 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

1. Joh. 1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.
      Menestyksen teologia (oppi synnittömäksi tulemisesta) on harhaoppi. Synnin valta kehossamme päättyy vasta kuolemassa. Lihan ja Hengen välillä on koko elämän ajan kestävä ristiriita, jos ihminen on UUDESTISYNTYNYT Kristitty.

Omassa vanhurskaudessa tarpeeksi syvää unta nukkuva voi ehkä kuvitella itsensä hyväksi, mutta Kristus auringon loisteessa pölyt näkyvät kyllä hyvin. Jeesus sanoo: Joka ei kiellä itseään ja ota ristiänsä se ei ole minulle sovelias.

1. Piet. 5:6-11

Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, että hän ajallansa teidät korottaisi, ja "heittäkää kaikki murheenne hänen päällensä, sillä hän pitää teistä huolen."

Olkaa raittiit, valvokaa. Teidän vastustajanne, perkele, käy ympäri niinkuin kiljuva jalopeura, etsien, kenen hän saisi niellä. Vastustakaa häntä lujina uskossa, tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän veljiennekin maailmassa kestää.

Mutta kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teidät valmistava, teitä tukeva, vahvistava ja lujittava.

*) Hänen olkoon valta aina ja iankaikkisesti! Amen.

• jaikali

teki Jeesuksessa Kristuksessa Golgatan keskimmäisellä ristillä.
        Mitä Jumala tahtoi saada aikaan? Saiko Hän aikaan sen mitä Hän tahtoi?
        Miksi Jeesus tuli maailmaan ja mitä hän teki synnille ja syntisille ihmisille Room 8:1-4 ja 2 Kor 5:21 mukaan?
        Älä kysy lihalta ja vereltä. Kysy Jumalalta.

• merihukka
        jaikali kirjoitti:

Miksi Jeesus tuli maailmaan ja mitä hän teki synnille ja syntisille ihmisille Room 8:1-4 ja 2 Kor 5:21 mukaan?

jaikal:
        " Hän poisti syntimme itsensä ja ihmisen välistä täydellisesti. Nyt Jeesukseen uskovan ihmisen syntejä ei ole olemassakaan. "

Jumala poisti ihmisiltä synnit. Jumala poisti vain uskovan synnit? Mitä hän oikein teki? Kaksi vierekkäistä toisensa poissulkevaa määräystä.
        Jaikalin Jumala on sekopää vailla logiikkaa.
        Ja yleensä. Mihin ihminen on syyllinen. Syntymäänsä. Elämäänsä?
        Vai Joh 8:44 määreisiin? Jokainen ihminen on murhaaja, himoraivokas ja valehtelija. Tämän mukaan ihminen on aika peto.

jaikal:
        " Selitä mitä Jumala jaikali28.11.2010 07:53
        Mitä Jumala tahtoi saada aikaan? Saiko Hän aikaan sen mitä Hän tahtoi? "

Mitäkö lie halunnut, mutta Joh 8:44 jakeen se synnytti. Patataantumuksellisen ihmiskuvan. Ilmeisesti Korkein halusi uskovasta sellaisen. Historia kylläkin tukee jaetta. Alusta lähtien uskovien kesken vallitsi juonittelu, parjaus, murhat, panettelu. Valtaan tultuaan kristinuskolle kelpasi uskonteorian luomiseen Rooman armeijan miekat ja keihäät.
        Senkin taivas halusi, että kirkoissa etupenkissä istuvat raharuntinaat tai yhteiskunnan silmäätekevät. Helluntailaisuus lienee jaikalille liian tasa-arvoinen. Siellä pitäisi jyvät ja akanat selvemmin erottaa kuten yksinkertaiset ja viisaat uskovat. Ja eliittiuskovista sitten tulisi erottaa eliitin eliitti ja jonka puolesta rahvauskovien tulisi rukoilla.

Tällaista olin lukevinani viestiketjusta jaikalin kirjoituksista. Jaikal itse ei ole paha. Hänen oppinsa edesauttaa pahan leviämistä.

• riippuvaisuus.
        jaikali kirjoitti:

Seurusteletko paljonkin ihmisten kesken vai onko netti paras seurustelukumppanisi?

• TOTUUDESSA ELÄMÄ
        jaikali kirjoitti:

"uhri karitsa" ei Jumala.

• jaikali
        merihukka kirjoitti:

jaikal:
        " Hän poisti syntimme itsensä ja ihmisen välistä täydellisesti. Nyt Jeesukseen uskovan ihmisen syntejä ei ole olemassakaan. "

Jumala poisti ihmisiltä synnit. Jumala poisti vain uskovan synnit? Mitä hän oikein teki? Kaksi vierekkäistä toisensa poissulkevaa määräystä.
        Jaikalin Jumala on sekopää vailla logiikkaa.
        Ja yleensä. Mihin ihminen on syyllinen. Syntymäänsä. Elämäänsä?
        Vai Joh 8:44 määreisiin? Jokainen ihminen on murhaaja, himoraivokas ja valehtelija. Tämän mukaan ihminen on aika peto.

jaikal:
        " Selitä mitä Jumala jaikali28.11.2010 07:53
        Mitä Jumala tahtoi saada aikaan? Saiko Hän aikaan sen mitä Hän tahtoi? "

Mitäkö lie halunnut, mutta Joh 8:44 jakeen se synnytti. Patataantumuksellisen ihmiskuvan. Ilmeisesti Korkein halusi uskovasta sellaisen. Historia kylläkin tukee jaetta. Alusta lähtien uskovien kesken vallitsi juonittelu, parjaus, murhat, panettelu. Valtaan tultuaan kristinuskolle kelpasi uskonteorian luomiseen Rooman armeijan miekat ja keihäät.
        Senkin taivas halusi, että kirkoissa etupenkissä istuvat raharuntinaat tai yhteiskunnan silmäätekevät. Helluntailaisuus lienee jaikalille liian tasa-arvoinen. Siellä pitäisi jyvät ja akanat selvemmin erottaa kuten yksinkertaiset ja viisaat uskovat. Ja eliittiuskovista sitten tulisi erottaa eliitin eliitti ja jonka puolesta rahvauskovien tulisi rukoilla.

Tällaista olin lukevinani viestiketjusta jaikalin kirjoituksista. Jaikal itse ei ole paha. Hänen oppinsa edesauttaa pahan leviämistä.

olivat Jeesuksessa Kristuksessa ja saivat Hänessä rangaistuksen.
        Näin Jumala poisti jokaisen ihmisen jokaisen synnin.

Tämä synnin poistuminen yksilöihmisen kohdalla tapahtuu uskomalla Jeesukseen Kristukseen.
        Ilman uskoa Jeesukseen ihminen elää synneissään ja kantaa itse syntinsä. Hän joutuu niistä kerran vastuuseen Jumalan edessä. Uskomalla Jeesukseen ihminen saa syntinsä anteeksi. Jumala pesee synnit pois Jeesuksen verellä. Näin Jeesukseen uskovan ihmisen synnit poistuvat Jumalan ja uskovan välistä ja ihmisellä on yhteys elävään Jumalaan.

Sinulla ei ole yhteyttä Jumalaan koska sinä et usko Jeesukseen. Kun uskot, sinäkin saat kokea syntiesi anteeksisaamisen ja yhteyden elävään Jumalaan. Silloin silmäsi avautuvat ja sinä alat ymmärtämään uskovien puheita ja kirjoituksia. Olet yksi heistä.

Suurin ja vakavin synti mitä ihminen voi tehdä kuultuaan sanoman Jeesuksesta Kristuksesta on hylätä Vapahtaja Herra Jeesus Kristus. Ihminen joka suhtautuu Jeesukseen välinpitämättömästi tai siirtää ratkaisua on hyljännyt Jeesuksen Kristuksen. Herra Jeesus Kristus on tuotu julistetussa Sanassa sinunkin eteesi. Hän on Jumalan (evankeliumin) Sana. Sinä olet hyljännyt Hänet Jumalan Sanan koska et ole vielä uskossa Häneen etkä ole ottanut Häntä Sanaa vastaan omaksi Herraksesi ja Vapahtajaksesi.
        Koska et ole ottanut vastaan Jeesusta Krisusta, sinä et ole myöskään ottanut vastaan Jeesuksen suorittamaa sovitustekoa. Siksi sinä et hyödy mitään Jeesuksen sovitusteosta. Olet vielä synneissäsi. Kun sinä otat vastaan Jeesuksen Kristuksen ja uskot Häneen Jumalan Sanaan sinä otat vastaan myöskin Jeesuksen sinulle hankkiman sovituksen ja sen tuomat siunaukset.

• jaikali
        TOTUUDESSA ELÄMÄ kirjoitti:

ei ollut ja ole Jumala, sinulla eikä minulla ole Pelastajaa koska vain Jumala voi pelastaa meidät.

Jes 43:11 "Minä, minä olen Herra, eikä ole muuta pelastajaa, kuin minä."

Joh 8:24 "Sentähden minä sanoin teille, että te kuolette synteihinne; sillä ellette usko minua siksi, joka minä olen, niin te kuolette synteihinne."

• jaikali
        riippuvaisuus. kirjoitti:

Seurusteletko paljonkin ihmisten kesken vai onko netti paras seurustelukumppanisi?

rohkaisusta! Heh hee!!!

• lkgapgpfagfdh
        TOTUUDESSA ELÄMÄ kirjoitti:

ja raamattu on mystisiä tarinoita menneisyydestä.

• synti?
        jaikali kirjoitti:

Näin Jumala poisti jokaisen ihmisen jokaisen synnin.

Tämä synnin poistuminen yksilöihmisen kohdalla tapahtuu uskomalla Jeesukseen Kristukseen.
        Ilman uskoa Jeesukseen ihminen elää synneissään ja kantaa itse syntinsä. Hän joutuu niistä kerran vastuuseen Jumalan edessä. Uskomalla Jeesukseen ihminen saa syntinsä anteeksi. Jumala pesee synnit pois Jeesuksen verellä. Näin Jeesukseen uskovan ihmisen synnit poistuvat Jumalan ja uskovan välistä ja ihmisellä on yhteys elävään Jumalaan.

Sinulla ei ole yhteyttä Jumalaan koska sinä et usko Jeesukseen. Kun uskot, sinäkin saat kokea syntiesi anteeksisaamisen ja yhteyden elävään Jumalaan. Silloin silmäsi avautuvat ja sinä alat ymmärtämään uskovien puheita ja kirjoituksia. Olet yksi heistä.

Suurin ja vakavin synti mitä ihminen voi tehdä kuultuaan sanoman Jeesuksesta Kristuksesta on hylätä Vapahtaja Herra Jeesus Kristus. Ihminen joka suhtautuu Jeesukseen välinpitämättömästi tai siirtää ratkaisua on hyljännyt Jeesuksen Kristuksen. Herra Jeesus Kristus on tuotu julistetussa Sanassa sinunkin eteesi. Hän on Jumalan (evankeliumin) Sana. Sinä olet hyljännyt Hänet Jumalan Sanan koska et ole vielä uskossa Häneen etkä ole ottanut Häntä Sanaa vastaan omaksi Herraksesi ja Vapahtajaksesi.
        Koska et ole ottanut vastaan Jeesusta Krisusta, sinä et ole myöskään ottanut vastaan Jeesuksen suorittamaa sovitustekoa. Siksi sinä et hyödy mitään Jeesuksen sovitusteosta. Olet vielä synneissäsi. Kun sinä otat vastaan Jeesuksen Kristuksen ja uskot Häneen Jumalan Sanaan sinä otat vastaan myöskin Jeesuksen sinulle hankkiman sovituksen ja sen tuomat siunaukset.

"Suurin ja vakavin synti mitä ihminen voi tehdä kuultuaan sanoman Jeesuksesta Kristuksesta on hylätä Vapahtaja Herra Jeesus Kristus."

Tosissasiko näin väität? Ihmisen voi olla mahdoton uskoa jumalaanne vaikka sanoisitte mitä. Ja mitä enemmän yritätte vakuuttaa jumala-olentonne olemassaolon puolesta sen lennokkaammiksi ja epäuskottavimmiksi juttunne useimmiten ei-uskovan korvissa kuulostavat.

Ihan yksinkertainen esimerkki: ei-uskovan saattaa olla yhtä mahdoton uskoa jumalaanne kuin sinun Allahiin tai lentävään keppihevoseen joka on luonut koko maailmankaikkeuden.

Olette aika sokeita sille minkä painoarvon moni ei uskova jumalallenne antaa: se on nolla, silkkaa mielikuvitusta ja höpsötystä.

Jo pelkkä synnin käsite on ei-uskovalla ja uskovalla täysin erilainen. Ei-uskova tuskin noteeraa mitenkään syytöksiä pahimpaan mahdolliseen syntiin syyllistymisestä kun ei usko vakuuttelujasi jumalastasi.

Ei-uskova tuntee toki synnin käsitteenä mutta omia tekojaan hän arvioi oman ja yhteiskunnan moraalin sekä etiikan pohjalta. Ei ole syntiä vaan oikeita ja vääriä tekoja.

Jumala-olentoja on mahdoton ottaa vastaan ellei sellaiseen usko. Näin se vain menee.

• Kirjoitat:
      >>Kun Jumala tuhosi synnin (poisti synnin) uhraamalla oman synnittömän Poikansa,
      synnistä ei jäänyt mitään jäljelle, ei edes raunioita. Monen ihmisen mielestä synneistä
      jäi kuitenkin jotakin jäljelle ja siitä he jankuttavat jatkuvasti.

• Minä,syntinen

Tähän aiheeseen.Jeesus poisti kuolemallaan perisynnin,ei muuta.Ja toinen;Jeesus ei todellakaan oleJumala.Jumala ei ole koskaan antanut valtaansa kenellekään.Tämä tässä näin lyhykäisyydessään.

• julistuksessa on tämä:

Sinä katsot ihmiseen ja hänen syntisyyteensä ja julistat sitä.
        Minä katson Jeesukseen ja Hänen tekoonsa ja julistan sitä.

Voisimme kysyä kumpi on tärkeämpää nähdä: Jeesus ja Hänen ristin sovitustekonsa ja Hänen vanhurskautensa (jonka uskova omistaa) vaiko oma raadollisuus ja synnit? Kumpiko näkeminen vapauttaa ihmisen synnistä? Mitä luulet? Mitä sitten kun syntinen on tullut uskoon ja saanut syntinsä anteeksi? Tuleeko hänen vieläkin nähdä syntinsä ja pitää niistä kiinni vaiko luovuttaa syntinsä Jeesukselle ja elää vapaudessa?

Suurempaa ja tärkeämpää on katsoa Jumalan Karitsaan joka pois kantoi meidän syntimme ruumiissaan ristin puulle. Tämä katsantokanta vapauttaa ihmisen. Itseensä katsominen ei tuo vapautta synnistä. Siksi minä opetan Kristuksen teosta. Pyrin kiinnittämään lukijan katseen Jumalan Karitsaan. Näinhän Jumalakin pyrkii tekemään. "KATSO Jumalan Karitsa..." (Joh 1:29). "AJATELKAA häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne" (Heb 12:3). Huomaatko "ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne"?

Jeesuksessa syntisellä on anteeksisaaminen kaikista rikkomuksista. Anteeksisaaneen ihmisen synnit eivät enää ole hänen päällään ja hänessä. Hän on päässyt eroon syntitaakastaan koska Jeesus Kristus kantoi kaikki hänen synnit.

Sitä paitsi Jumala on vanhurskauttanut Jeesukseen uskovan ihmisen. Hän ei enää ole syntinen. Hän on vanhurskas Jumalan lapsi. Et löydä Raamatusta käsitettä armosta pelastettu syntinen.
        Sellaista ihmistä ei Raamattu tunne. Raamattu tuntee ainoastan armosta pelastetun Jumalan lapsen joka on vanhurskas ja pyhä sekä uskosta osattoman joka on syntinen ihminen. Näin on Jumalan Sana.

• Minä,syntinen
        jaikal kirjoitti:

julistuksessa on tämä:

Voisimme kysyä kumpi on tärkeämpää nähdä: Jeesus ja Hänen ristin sovitustekonsa ja Hänen vanhurskautensa (jonka uskova omistaa) vaiko oma raadollisuus ja synnit? Kumpiko näkeminen vapauttaa ihmisen synnistä? Mitä luulet? Mitä sitten kun syntinen on tullut uskoon ja saanut syntinsä anteeksi? Tuleeko hänen vieläkin nähdä syntinsä ja pitää niistä kiinni vaiko luovuttaa syntinsä Jeesukselle ja elää vapaudessa?

Suurempaa ja tärkeämpää on katsoa Jumalan Karitsaan joka pois kantoi meidän syntimme ruumiissaan ristin puulle. Tämä katsantokanta vapauttaa ihmisen. Itseensä katsominen ei tuo vapautta synnistä. Siksi minä opetan Kristuksen teosta. Pyrin kiinnittämään lukijan katseen Jumalan Karitsaan. Näinhän Jumalakin pyrkii tekemään. "KATSO Jumalan Karitsa..." (Joh 1:29). "AJATELKAA häntä, joka syntisiltä on saanut kärsiä sellaista vastustusta itseänsä kohtaan, ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne" (Heb 12:3). Huomaatko "ettette väsyisi ja menettäisi toivoanne"?

Jeesuksessa syntisellä on anteeksisaaminen kaikista rikkomuksista. Anteeksisaaneen ihmisen synnit eivät enää ole hänen päällään ja hänessä. Hän on päässyt eroon syntitaakastaan koska Jeesus Kristus kantoi kaikki hänen synnit.

Sitä paitsi Jumala on vanhurskauttanut Jeesukseen uskovan ihmisen. Hän ei enää ole syntinen. Hän on vanhurskas Jumalan lapsi. Et löydä Raamatusta käsitettä armosta pelastettu syntinen.
        Sellaista ihmistä ei Raamattu tunne. Raamattu tuntee ainoastan armosta pelastetun Jumalan lapsen joka on vanhurskas ja pyhä sekä uskosta osattoman joka on syntinen ihminen. Näin on Jumalan Sana.

Ihminen syntyy kasteessa uudeksi luomukseksi joka pyrkii kaikin keinoin vältäämään synnintekoa,mutta siitä huolimatta kaikki ihmiset,myös kastetut ovat syntisiä jos he syntiä tekevät.Kaste on vain lupaus ja pyrkimys välttää tekemästä entisiä pahoja tekoja.Pelkkä kaste ei ketään pelasta.

• jaikal kirjoitti:

julistuksessa on tämä:

lainasit jakeen Heb 12:3 jättäen huomioimatta kaikkein tärkeimmät jakeet
        aloituksesi aiheen kannalta, nimittäin jakeet Heb. 12:1 ja 12:4. Ne kuuluvat:

"Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme
        mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo,
        ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,

Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,"

Huomasitko: "SYNTI, JOKA NIIN HELPOSTI MEIDÄT KIETOO". Se piti PANNA POIS.

Edelleen: "TAISTELLESSANNE SYNTIÄ VASTAAN".

Edustat malliesimerkkinä sitä helluntaiopetuksen suuntausta, jossa ummistetaan
        silmät synnin todellisuudelle ihmisen elämässä. Raamatun opetus ei tue sinua.

Synti EI tule voitetuksi yhdenkään ihmisen elämässä sillä, että sen todellisuus
        kielletään. Nyt en puhu sovituksesta, koska se asia on täysin valmis ja hoidettu.

Puhun siitä, mistä Heb. 12:4 puhuu; vastarinnasta ja taistelusta syntiä vastaan.
        Sen pitää olla tarpeen tullen "verille asti" menevää. Kilvoituksemme tulee olla
        juoksemista kestävinä niin, ettei synti pääse kietomaan meitä pauloihinsa.
        Heb.12:1

Sinun opetuksesi mukaan elettäisiin kuin ellun kanat tai siat iloisina vatukossa.
        Huomaatko, että jokin tökkii ja pahasti sinun huolettomassa "synnit-on-tuhottu"
        -opissasi? Ero ei hoidu sillä, että seuraavaksi lupaat, että "kyllähän-sitä-vähän
        -kilvoitellakin-pitää-ainakin-noin-niinkuin-nimeksi".

En riitele kanssasi, mutta tällaistahan keskustelu on. Molemmilla on kantansa.

.

• Minä,syntinen kirjoitti:

Ihminen syntyy kasteessa uudeksi luomukseksi joka pyrkii kaikin keinoin vältäämään synnintekoa,mutta siitä huolimatta kaikki ihmiset,myös kastetut ovat syntisiä jos he syntiä tekevät.Kaste on vain lupaus ja pyrkimys välttää tekemästä entisiä pahoja tekoja.Pelkkä kaste ei ketään pelasta.

yhtään ketään, ei vauvaa eikä aikuista.
        Ensin usko ja sitten kaste näin Jeesus opettaa.
        En uskaltaisi vaihtaa Jeesuksen sanojen järjestystä.
        Uskon että Hän opetti oikein ja että Hänen Sanat ovat oikeassa järjestyksessä,
        ei sattumalta vaan tarkoituksella.

"Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu..."

Huomaatko vielä sen että ennen näitä sanoja Jeesus käski julistaa evankeliumia kaikille luoduille?
        ihminen tulee uskoon ja pelastuu uskomalla evankeliumin Sanan. Silloin hän uudestisyntyy Jumalan lapseksi Sanasta ja Pyhästä Hengestä. Ilman evankeliumia ja uskoa siihen ei pelastu. Raamattu ei tunne passiivista uskoa. Lapset ovat poikkeus. He ovat sellaisenaan otollisia Jumalalle vaikka he eivät olisi kuulleetkaan Jeesuksesta. Myös lapset sisältyvät Jeesuksen sovitustyöhön. Jumala ei vaadi ihmiseltä sellaista mihin hän ei kykene. Lapsi ei kykene uskomaan eikä ottamaan vastaan Jeesusta tullakseen Jumalan lapseksi (Joh 1:12).

• Minä,syntinen
        jaikal kirjoitti:

yhtään ketään, ei vauvaa eikä aikuista.
        Ensin usko ja sitten kaste näin Jeesus opettaa.
        En uskaltaisi vaihtaa Jeesuksen sanojen järjestystä.
        Uskon että Hän opetti oikein ja että Hänen Sanat ovat oikeassa järjestyksessä,
        ei sattumalta vaan tarkoituksella.

"Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu..."

Huomaatko vielä sen että ennen näitä sanoja Jeesus käski julistaa evankeliumia kaikille luoduille?
        ihminen tulee uskoon ja pelastuu uskomalla evankeliumin Sanan. Silloin hän uudestisyntyy Jumalan lapseksi Sanasta ja Pyhästä Hengestä. Ilman evankeliumia ja uskoa siihen ei pelastu. Raamattu ei tunne passiivista uskoa. Lapset ovat poikkeus. He ovat sellaisenaan otollisia Jumalalle vaikka he eivät olisi kuulleetkaan Jeesuksesta. Myös lapset sisältyvät Jeesuksen sovitustyöhön. Jumala ei vaadi ihmiseltä sellaista mihin hän ei kykene. Lapsi ei kykene uskomaan eikä ottamaan vastaan Jeesusta tullakseen Jumalan lapseksi (Joh 1:12).

Katso edellinen vastaukseni,en viitsi kirjoittaa samaa asiaa kahteen kertaan.Minua ei pysty eksyttämään.

Katso edellinen vastaukseni,en viitsi kirjoittaa samaa asiaa kahteen kertaan.Minua ei pysty eksyttämään.

edellisen kirjoituksesi. Ei siinä totuutta ollut ollenkaan. Sinähän sekoilet pahasti.
        Otan yhden esimerkin sanoistasi:

>>>Kaste on vain lupaus ja pyrkimys välttää tekemästä entisiä pahoja tekoja

• Semper.Fidelis kirjoitti:

mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo,

Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan,"

kielletään. Nyt en puhu sovituksesta, koska se asia on täysin valmis ja hoidettu.

Puhun siitä, mistä Heb. 12:4 puhuu; vastarinnasta ja taistelusta syntiä vastaan.

Sinun opetuksesi mukaan elettäisiin kuin ellun kanat tai siat iloisina vatukossa.
        -opissasi? Ero ei hoidu sillä, että seuraavaksi lupaat, että "kyllähän-sitä-vähän

.

Edelleenkään meidän ei tule sekoittaa lahja vanhurskautta ja pyhitystä tosiinsa. Ne ovat kaksi eri asiaa, vaikkakin ne kulkevat käsi kädessä. Erillään ne on pidettävä siksi, että ymmärtäisimme asemamme Jumalan edessä ja sen mihin se asema perustuu. Asemamme Jumalan edessä on täydellisen pyhä ja tämä asema perustuu ainoastaan lahjaksi saatuun vanhurskauteen. Siksi nämä kaksi asiaa on pidettävä erillään. Pyhitys elämämme ei lisää mitään lahjaksi saatuun, emmekä pönkitä sillä yhtään asemaamme Jumalan edessä. Kaikki kunnia kuuluu tässä suhteessa Jumalalle ja kaikki on armoa. Kaikki on armoa, vaikka olisimme ”super pyhittyneitä, super kristittyjä” ja kaikki on armoa silloinkin kun koemme epäonnistuvamme. Jumala ei katso meitä sen mukaan, mitä olemme itsessämme ja vaelluksessamme, vaan Hän katsoo Jeesuksen täytettyyn työhön, jonka olemme häneltä lahjaksi saaneet. Siksi kaiken pyhityksenkin pohjana ja perusta on oltava lahja vanhurskaus ja niinhän Raamattu meitä opettaa, sanoessaan pyhitystä vanhurskauden hedelmäksi.

Pyhitys kulkee silti käsi kädessä vanhurskauden kanssa, vaikkakaan ei toimi vanhurskauden perustana, vaan päin vastoi. Emme voi elää synnissä, koska Jumalan armoa ei voida hyväksi käyttää. Lahja vanhurskaus on meillä vain silloin, kun seisomme Jumalan Sanan perustalla. Raamattu ilmoittaa meille kyllin selvästi, että mikään uhri ei peitä sellaista syntiä, jota tehdään tahallisesti. Emme siis omista mitään lahja vanhurskautta ja asemaa Jumalan edessä, jos elämme katumattomassa tilassa, emmekä pyri pyhitykseen. Ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa. Meidän on siis juostava maaliin saakka ja jatketta kilvoittelua, jos mielimme säilyttää asemamme Jumalan edessä. On kuitenkin hyvä huomata se, minkä jo edellä mainitsinkin, että lahja vanhurskaus toimii pohjana pyhitykselle, joten pyhityksellä me emme sitä ansaitse, emmekä myöskään koskaan ole hiukan pyhiä, pyhempiä, tai tosi pyhiä. Ei toki. Olemme kokonaan pyhiä ja täydellisiä ja olemme sitä ihan kokoajan ja jatkuvasti. Silloinkin, kun kompastelemme, mutta jos kaadumme ja jäämme makaamaan, me menetämme kaiken. Olemme täydellisesti saastaisia ja epäkelpoja Jumalan edessä, jos hyväksymme synnin elämäämme.

Olemme täydellisen pyhiä Kristuksessa lahja vanhurskauden tähden, jos kilvoittelemme(pyhitys). Olemme täydellisen epäonnistuneita itsessämme vaikka kuinka yrittäisimme elää pyhää elämää, ellemme vastaanota lahja vanhurskautta(Kristusta). Meidän hyvät tekommekin luetaan meille synniksi, jos luulemme niillä parantavamme asemaamme Jumalan edessä. Meillä ei ole mitään muuta asemaa Jumalan edessä, kuin Kristukselta saatu asema ja pyhitys ei tähän mitään lisää. Silti sitä ei voida unohtaa. Tämä voi tuntua paradoksilta ja ehkä se onkin sitä.

• Semper.Fidelis kirjoitti:

.

Minua huolestuttaa sinun uskosi ja jumalasuhteesi. Näyttää siltä kirjoituksistasi päätellen että sinä et henkilökohtaisesti ole koskaan kokenut suurta synnintuntoa ja hätää synneistäsi. Et taida olla kokenut myöskään vanhurskauden nälkää. Jos olisit kokenut suuren vanhurskauden nälän, sinä ymmärtäisit kirjoituksiani ja antaisit niistä erilaisen arvion. Sinä et ole ainoa palstalainen joka ei ymmärrä minun tekstejäni koska ei ole vanhurskauden nälkä päässyt koskaan iskemään.
        Voi olla että minun tekstini ovat väärässä paikassa koska näitä vanhurskautta janoavia ihmisiä ei näytä olevan juuri missään. Ei ainakaan tällä palstalla.

Etkö ymmärrä että ihminen paljastaa itsensä puheillaan ja kirjoituksillaan? Nyt sinä paljastat itsesi tällä tekstilläsi. Rivien välistä kun voidaan lukea yhtä paljon kuin itse tekstistä.

>>>Sinun opetuksesi mukaan elettäisiin kuin ellun kanat tai siat iloisina vatukossa.

• Psalmi50.15 kirjoitti:

Edelleenkään meidän ei tule sekoittaa lahja vanhurskautta ja pyhitystä tosiinsa. Ne ovat kaksi eri asiaa, vaikkakin ne kulkevat käsi kädessä. Erillään ne on pidettävä siksi, että ymmärtäisimme asemamme Jumalan edessä ja sen mihin se asema perustuu. Asemamme Jumalan edessä on täydellisen pyhä ja tämä asema perustuu ainoastaan lahjaksi saatuun vanhurskauteen. Siksi nämä kaksi asiaa on pidettävä erillään. Pyhitys elämämme ei lisää mitään lahjaksi saatuun, emmekä pönkitä sillä yhtään asemaamme Jumalan edessä. Kaikki kunnia kuuluu tässä suhteessa Jumalalle ja kaikki on armoa. Kaikki on armoa, vaikka olisimme ”super pyhittyneitä, super kristittyjä” ja kaikki on armoa silloinkin kun koemme epäonnistuvamme. Jumala ei katso meitä sen mukaan, mitä olemme itsessämme ja vaelluksessamme, vaan Hän katsoo Jeesuksen täytettyyn työhön, jonka olemme häneltä lahjaksi saaneet. Siksi kaiken pyhityksenkin pohjana ja perusta on oltava lahja vanhurskaus ja niinhän Raamattu meitä opettaa, sanoessaan pyhitystä vanhurskauden hedelmäksi.

Pyhitys kulkee silti käsi kädessä vanhurskauden kanssa, vaikkakaan ei toimi vanhurskauden perustana, vaan päin vastoi. Emme voi elää synnissä, koska Jumalan armoa ei voida hyväksi käyttää. Lahja vanhurskaus on meillä vain silloin, kun seisomme Jumalan Sanan perustalla. Raamattu ilmoittaa meille kyllin selvästi, että mikään uhri ei peitä sellaista syntiä, jota tehdään tahallisesti. Emme siis omista mitään lahja vanhurskautta ja asemaa Jumalan edessä, jos elämme katumattomassa tilassa, emmekä pyri pyhitykseen. Ilman pyhitystä ei kukaan ole näkevä Herraa. Meidän on siis juostava maaliin saakka ja jatketta kilvoittelua, jos mielimme säilyttää asemamme Jumalan edessä. On kuitenkin hyvä huomata se, minkä jo edellä mainitsinkin, että lahja vanhurskaus toimii pohjana pyhitykselle, joten pyhityksellä me emme sitä ansaitse, emmekä myöskään koskaan ole hiukan pyhiä, pyhempiä, tai tosi pyhiä. Ei toki. Olemme kokonaan pyhiä ja täydellisiä ja olemme sitä ihan kokoajan ja jatkuvasti. Silloinkin, kun kompastelemme, mutta jos kaadumme ja jäämme makaamaan, me menetämme kaiken. Olemme täydellisesti saastaisia ja epäkelpoja Jumalan edessä, jos hyväksymme synnin elämäämme.

Olemme täydellisen pyhiä Kristuksessa lahja vanhurskauden tähden, jos kilvoittelemme(pyhitys). Olemme täydellisen epäonnistuneita itsessämme vaikka kuinka yrittäisimme elää pyhää elämää, ellemme vastaanota lahja vanhurskautta(Kristusta). Meidän hyvät tekommekin luetaan meille synniksi, jos luulemme niillä parantavamme asemaamme Jumalan edessä. Meillä ei ole mitään muuta asemaa Jumalan edessä, kuin Kristukselta saatu asema ja pyhitys ei tähän mitään lisää. Silti sitä ei voida unohtaa. Tämä voi tuntua paradoksilta ja ehkä se onkin sitä.

lahjavanhurskauden ja pyhityksen merkityksestä ja niiden keskinäisestä järjestyksestä
        pitkälle samaa mieltä. Pyhitys ei lisää meidän ansiotamme eikä arvoamme Jumalan edessä.

Mitä enemmän olemme edistyneet pyhityksessä, sitä enemmän olemme osallisia Hänen
        kirkkautensa tuntemisesta. Tulemme kohti sitä, mistä Paavali sanoo: "minä elän, en enää
        minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan
        uskossa". Gal. 2:20

Jaikalin aloituksessa ei kuitenkaan ole kysymys pyhityksestä, vaan "synnin tuhoamisesta".

Aloituksesta tulee se käsitys, että koko synnin olemus, sen substanssi, olisi sovituksen
        seurauksena ikään peruutettu. Puuttuu vain ilmoituslappu seinältä: "synti peruutettu".

Valitettavasti sellaisen lapun kiinnittäminen mihinkään seinään tms. ei ole yhdenkään
        ihmisen valtuuksien rajoissa. Synti väijyy edelleen ovella "ja sen halu on sinuun, mutta
        hallitse sinä sitä!" 1.Moos. 4:7.

En ota pois millin sadasosaakaan sovituksen täydellisyydestä Kristuksessa Jeesuksessa,
        mutta jaikalin yritys annulleerata/peruuttaa/mitätöidä synnin uhka uskovan elämässä on
        meidän vaelluksemme kannalta harhaanjohtavaa. Kiljuva jalopeura ei ole hampaaton.

Asian pitäisi tulla täysin selväksi esimerkiksi näistä muutamista jakeista:

"Koska siis Kristus on kärsinyt lihassa, niin ottakaa tekin aseeksenne
        sama mieli - sillä joka lihassa kärsii, se lakkaa synnistä" 1.Piet. 4:1

"Ette vielä ole verille asti tehneet vastarintaa, taistellessanne syntiä vastaan" Heb.12:4

"Vastustakaa häntä lujina uskossa, tietäen, että samat kärsimykset täytyy teidän
        veljiennekin maailmassa kestää." 1.Piet. 5:9

Ja "jos vanhurskas vaivoin pelastuu, niin mihinkä joutuukaan jumalaton ja syntinen?"
        1.Piet.4:18

"Olkaa siis Jumalalle alamaiset; mutta vastustakaa perkelettä, niin se teistä pakenee."
        Jaak. 4:7

Jaikalilla on jokin peruste synnin "peruutus- ja tuhoamisuutisilleen" ja ymmärrän ainakin
        osan hänen ikioman 'evankeliuminsa' tarkoitusperistä. Siitä emme silti pääse mihinkään,
        että tuo omaperäinen ilouutisten tehtailu on tosi vaarallista puuhaa. Jumalan sana ei
        siihen ketään kehota - enkä löydä sieltä minkäänlaista valtuutusta tai tukea sellaiseen.

.

• jaikal kirjoitti:

Minua huolestuttaa sinun uskosi ja jumalasuhteesi. Näyttää siltä kirjoituksistasi päätellen että sinä et henkilökohtaisesti ole koskaan kokenut suurta synnintuntoa ja hätää synneistäsi. Et taida olla kokenut myöskään vanhurskauden nälkää. Jos olisit kokenut suuren vanhurskauden nälän, sinä ymmärtäisit kirjoituksiani ja antaisit niistä erilaisen arvion. Sinä et ole ainoa palstalainen joka ei ymmärrä minun tekstejäni koska ei ole vanhurskauden nälkä päässyt koskaan iskemään.
        Voi olla että minun tekstini ovat väärässä paikassa koska näitä vanhurskautta janoavia ihmisiä ei näytä olevan juuri missään. Ei ainakaan tällä palstalla.

Etkö ymmärrä että ihminen paljastaa itsensä puheillaan ja kirjoituksillaan? Nyt sinä paljastat itsesi tällä tekstilläsi. Rivien välistä kun voidaan lukea yhtä paljon kuin itse tekstistä.

>>>Sinun opetuksesi mukaan elettäisiin kuin ellun kanat tai siat iloisina vatukossa.

sinun sielusi mahdollisia hätiä enkä muitakaan uskonnollisia tuntemuksiasi.

Ne eivät ole minun havaintopiirini ulottuvilla, varmaan niin on hyvä.

Ehdotan, ettet sinäkään lähtisi minun sieluni asioita arvioimaan.

Siinä puuhassa pystyt osoittamaan korkeintaan keskinkertaiset uskonnollisen
        puoskarin taitosi. Minuun niillä sitäpaitsi ei ole mitään tehoa. Toivottavasti
        ei kukaan hyväuskoinen hölmö ole joutunut sinun uskonnollisen etäkäsittelysi
        kohteeksi. En ole lähikäsittelynkään siunauksellisuudesta sinun kohdallasi
        kovin vakuuttunut. Olen pahoillani tästä karusta arviosta, mutta pakotit minut
        sen tekemään, vastaisen varalle.

Kiitollisena Jumalan armosta ja hyvyydestä meitä kohtaan, SF

.

• Minä,syntinen
        jaikal kirjoitti:

edellisen kirjoituksesi. Ei siinä totuutta ollut ollenkaan. Sinähän sekoilet pahasti.
        Otan yhden esimerkin sanoistasi:

>>>Kaste on vain lupaus ja pyrkimys välttää tekemästä entisiä pahoja tekoja

Pitikö sekin siis toistaa? Vauvakastetta en löydä Raamatusta.

Pitikö sekin siis toistaa? Vauvakastetta en löydä Raamatusta.

en minäkään sitä Raamatusta löydä.
        Mutta löydätkö kasteen uudestisynnyttävän voiman? Sinähän kerroit aikaisemmin uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa. Tämähän on vauvakasteopin alku.
        Minä en löydä kasteen uudestisynnyttävää voimaa Raamatusta.

>>>Vauvakastetta en löydä Raamatusta.

• Minä,syntinen
        jaikal kirjoitti:

en minäkään sitä Raamatusta löydä.
        Mutta löydätkö kasteen uudestisynnyttävän voiman? Sinähän kerroit aikaisemmin uudestisyntymisen tapahtuvan kasteessa. Tämähän on vauvakasteopin alku.
        Minä en löydä kasteen uudestisynnyttävää voimaa Raamatusta.

>>>Vauvakastetta en löydä Raamatusta.

Uudestisyntyminen ei ole vauva-kaste oppi vaan aikuiskasteessa tapahtuu uudelleensyntyminen.

• nuo jakeet, mutta et kuitenkaan ymmärtänyt niitä ja muutit niiden ajankohdan.

Noissa jakeissa Jeesus ottaa maailman synnin pois ihmisten kuollessa, eikä suinkaan vanhurskaaksi tullessaan.

Heb 12:3-jaetta ennen ja jälkeen se mainitaan mutta repäisit jakeen irti asiasta .
        Vanhurskaana on juostava kilpa lopppun ja vielä ette ole vuodattaneet vertanne taistelussa syntiä vastaan.

Hepr. 12:1 Kun siis ympärillämme on todistajia kokonainen pilvi, pankaamme pois kaikki mikä painaa ja synti, joka niin helposti kietoutuu meihin. Juoskaamme sinnikkäästi loppuun se kilpailu, joka on edessämme,
        2 katse suunnattuna Jeesukseen, uskomme perustajaan ja täydelliseksi tekijään. Edessään olleen ilon tähden hän häpeästä välittämättä kesti ristillä kärsimykset, ja nyt hän istuu Jumalan valtaistuimen oikealla puolella.
        3 Ajatelkaa häntä, joka kesti syntisten ankaran vastustuksen, jotta ette menettäisi rohkeuttanne ja antaisi periksi.
        4 Vielä te ette ole joutuneet vuodattamaan vertanne taistelussa syntiä vastaan

• Jope.48.

>> Hän on poistanut jopa niiden muiston>> 2Kor.5:10. Sillä kaikkien meidän pitää ilmestymän Kristuksen tuomioistuimen eteen, että kukin saisi sen mukaan, kuin hän ruumiissa ollessaan on tehnyt, joko hyvää tai pahaa.

• merihukka

" Kaikkien ihmisten synnit jaikali28.11.2010 09:44
        Näin Jumala poisti jokaisen ihmisen jokaisen synnin. "

Kaikki menneet on unohdettu. Turha kritiikki ja arvostelu. Miksi et heti ilmaissut todellista kantaasi?

Unohdetaan siteerauksen sanat Jeesus ja Jumala. Niillä ei ole merkitystä.
        Ihmiskunnassa on ollut ihmisillä syntiä kaikkina menneninä aikoina ja tulisi olemaan tulevinakin. Mutta Jeesus Jumalan ihmisuhrina kuoletti menneet ja tulevat synnit. Toisin sanoen ihmiskunnassa ei ole koskaan ollut eikä tule olemaan syntiä.
        Tätä olet hakenut ja vihdoin päässyt maaliin. Heti sait merihukan opetuslapseksi.

Synti on höperöjen ukkojen keksintöä. Totta. Juutalaisuuskaan ei tunne syntiä. Se tuntee oikeat ja väärät teot. Oikeamielinen on vanhurskas eli hyvä ihminen.

On tosi naurettavaa, että uskova kuluttaisi housunpolviin reikiä synnin anteeksisaamiseksi ja jota ei ole olemassakaan.
        Uskonnottomat ovat tätä mieltä olleet iät ja ajat. Uskovat ovat olleet tosi nyhveröitä uskoessaan olemattomaan syntiin.

Ryhdymmekin heti käsittelemään elämän ongelmia. Otamme esille papin suorittaman lapsenraiskauksen. Pappi tietysti paljastuessaan saa maallisen tuomion, toivottavasti elinkautisen.
        Entä seurakunnassa? Voiko pappi olla edelleen pappi vapauduttuaan vankilasta? Jos voi, voiko hän nauttia seurakauntalaisten hyväksynnän? Jos voi, voiko papin edustama uskonjärjestö nauttia ulkopuolisen maailman luottamusta.
        Sen tiedämme,että kuvitteellisessa järjestössämme olevat mukautuvat, on pakko mukautua, siveettömän papin paasaamiseen. Salaa jotkut jäsenet voivat oksentaa ja jotkut jättävät järjestön, mutta enemmistö pelkää helvettiä.

Siis mitä teemme siveettömälle papille? Syntiä hän ei tehnyt koska Jeesus vei hänenkin synin mukanaan. Oliko teolla mitään moraalisia vaikutuksia ja mihin suuntaan?
        Entä jos pappi vankilassa ollessaan tuli uskoon? Muuttaako se tilannetta ja miten.

• Minä,syntinen
        merihukka kirjoitti:

" Kaikkien ihmisten synnit jaikali28.11.2010 09:44
        Näin Jumala poisti jokaisen ihmisen jokaisen synnin. "

Kaikki menneet on unohdettu. Turha kritiikki ja arvostelu. Miksi et heti ilmaissut todellista kantaasi?

Unohdetaan siteerauksen sanat Jeesus ja Jumala. Niillä ei ole merkitystä.
        Ihmiskunnassa on ollut ihmisillä syntiä kaikkina menneninä aikoina ja tulisi olemaan tulevinakin. Mutta Jeesus Jumalan ihmisuhrina kuoletti menneet ja tulevat synnit. Toisin sanoen ihmiskunnassa ei ole koskaan ollut eikä tule olemaan syntiä.
        Tätä olet hakenut ja vihdoin päässyt maaliin. Heti sait merihukan opetuslapseksi.

Synti on höperöjen ukkojen keksintöä. Totta. Juutalaisuuskaan ei tunne syntiä. Se tuntee oikeat ja väärät teot. Oikeamielinen on vanhurskas eli hyvä ihminen.

On tosi naurettavaa, että uskova kuluttaisi housunpolviin reikiä synnin anteeksisaamiseksi ja jota ei ole olemassakaan.
        Uskonnottomat ovat tätä mieltä olleet iät ja ajat. Uskovat ovat olleet tosi nyhveröitä uskoessaan olemattomaan syntiin.

Ryhdymmekin heti käsittelemään elämän ongelmia. Otamme esille papin suorittaman lapsenraiskauksen. Pappi tietysti paljastuessaan saa maallisen tuomion, toivottavasti elinkautisen.
        Entä seurakunnassa? Voiko pappi olla edelleen pappi vapauduttuaan vankilasta? Jos voi, voiko hän nauttia seurakauntalaisten hyväksynnän? Jos voi, voiko papin edustama uskonjärjestö nauttia ulkopuolisen maailman luottamusta.
        Sen tiedämme,että kuvitteellisessa järjestössämme olevat mukautuvat, on pakko mukautua, siveettömän papin paasaamiseen. Salaa jotkut jäsenet voivat oksentaa ja jotkut jättävät järjestön, mutta enemmistö pelkää helvettiä.

Siis mitä teemme siveettömälle papille? Syntiä hän ei tehnyt koska Jeesus vei hänenkin synin mukanaan. Oliko teolla mitään moraalisia vaikutuksia ja mihin suuntaan?
        Entä jos pappi vankilassa ollessaan tuli uskoon? Muuttaako se tilannetta ja miten.

asiassa oikeassa,että ihmisen on hyödytöntä pyrkiä täydellisyyteen(housun polvia kuluttamalla)Jeesus ei todellakaan pese pois esim,lapsen raiskaajan syntejä.Noin sairaalla ajattelutavalla ihminen saa tehdä mitä haluaa eikä ole mistään vastuussa,huraa! Jeesus pelastaa!Jatkampa huomenna synnintekoja.Ette ollenkaan te kaksi,sinä ja Jaikali tunne Jeesusta,Jumalan tahtoa tai ymmärrä alkeelisintakaan Raamatun sanomaa.

• teapot

pyysit kommentoimaan kirjoitustasi, mutta rehellisyyteen pyrkivänä ihmisenä minulla ei liene tällä erää paljonkaan sanottavaa.

Täytyisi paneutua kirjoitukseesi paremmin Sanan äärellä rukoillen. Nyt kantani ei ole kyllin selkeä ja muotoutunut että voisin sanoa juuri tämä tai tämä on mielestäni totta. Kirjoituksellasi on ansionsa asian pohdiskeluna... ja ainakin pääasiassa voin sanoa olevani samaa mieltä... en kuitenkaan tiedä voinko täysin yhtyä kaikkeen mitä olet sanonut.

Nämä ovat asioita joista puhuessa on tärkeä tutkia sisintään Herran edessä, että voisi puhua oikealla asenteella ja herkkänä Herran ohjaukselle, koska asioiden muotoilu, vaikka asia sinänsä olisi itselle hengessä selvä ja raamatullinen, voi johtaa toisia ymmärtämään väärin. En tarkoita ettei vaikeista asioista saisi esittää teologisia päätelmiä, oppikysymykset ovat tärkeitä koska niissä erehtyminen yleensä johtaa vinoutumiin myös arjen elämässä (ja toisinpäin: vinoutumat elämäntavoissa, esimerkiksi asenteet joita ei ole luovutettu Herran käsiteltäväksi, johtavat yleensä erehdyksiin myös opissa) ja ainahan on ihmisiä jotka käsittävät väärin sanot niin tai näin.

Kaikesta huolimatta jokin kirjoituksessasi epämääräisesti vaivaa minua, voi olla tietty kyse itsestänikin ja tämän hetkisestä tilastani. Pidättäydyn tällä erää ottamasta selkeää kantaa kysymykseen mitä anteeksiantamuuden ehdottumuus teologisesti tarkoittaa ja käytännössä pitää sisällään, mitä tarkoittaa raamatullinen totuus että synti on kerta kaikkiaan poistettu...

Pyyntöäsi kunnioittaen tahdon joka tapauksessa osallistua keskusteluun edes joiltain osin, ja kommentoin kahta kohtaa kappaleessa:

>Pyhä Henki ei tule yhteenkään syntiseen synnissä elävään ihmiseen. Ihmisen on täytynty ensin saada kaikki synnit anteeksi ennen kuin Pyhä Henki tulee asumaan häneen. Hänellä täytyy olla yhteys Jumalaan ennen kuin Pyhä Henki tulee. Ihminen on palannut Herran Jumalansa luokse Jeesuksessa Kristuksessa ja Hänen kauttaan (Joh 14:6, Luuk 15:11-24). Jeesuksen seuraan lähtevä syntinen saa kaikki syntinsä anteeksi. Silloin hänen syntinsä poistuu Jumalan edestä. Hän saa myös Jumalan vanhurskauden lahjaksi. Tämä on täydellinen anteeksiantamus ja ihmisen aseeman palauttaminen ts. normalisoiminen alkpupeäiseen asemaan Jumalan yhteydessä. Opetuslapset olivat saaneet anteeksi kaikki synnit täydellisellä anteeksiantamuksella. Siksi he olivat Jumalan silmissä olleet Jeesuksen (Jumalan) yhteydessä ALUSTA ASTI, siis lapsesta asti ilman välirikkoja.<

Ensimmäinen kommentti minun on helppo esittää, koska kyse on jokseenkin selvästä hengellisestä periaatteesta, johon minulla on muotoutunut kanta.
      Kommenttini koskee väitettä
      >Ihmisen on täytynyt ensin saada kaikki synnit anteeksi ennen kuin Pyhä Henki tulee asumaan häneen.<

Mielestäni on hyvä sanoa täsmennyksenä, että Pyhä Henki tulee ihmiseen siinä hetkessä, kun hän ottaa Jeesuksen vastaan. Jumalan kutsun alla tapahtuessaan ratkaisu Jeesuksen puoleen on todellinen, kun se on rehellisesti tehty, siinä on Pyhä Henki vaikuttajana jo edeltä ja tärkeimmän eli uudestisyntymän välittömänä toteuttajana. Ihminen saa synnit anteeksi ja Pyhän Hengen samassa hetkessä: Jeesuksen Kristuksen veri puhdistaa, ja Pyhä Henki tulee välittömästi sydämeen joka on verellä puhdistettu. Jumala on poistanut synnin itsensä ja ihmisen välistä. Sitä ei enää ole.

Uudestisyntymiskeskustelussa olen tähdentänyt että pelastus on kerta kaikkinen ja alusta loppuun saakka Jumalan teko, koska Jumala 1) ihmisen syntymästä saakka ja jo ennen sitä on tehnyt kaikkensa mm. asettaen ihmiselle esirukoilijoita, vaikuttaen suvun ja elämäntilanteiden kautta, on puhutellut, vaikuttanut herätellen omaatuntoa tiedostamaan sovituksen tarpeen 2) synnyttää kutsun vastaanottajan eli Jeesukseen uskovan Jumalan lapseksi antaen siinä hetkessä (kun henkilö ottaa Kristuksen vastaan Vapahtaksi) synnit anteeksi ja Pyhän Hengen, ja 3) jatkaa pyhittävää työtään niin että Hänelle antautuva myös juurtuu Kristukseen ja kasvaa lujasti pelastuksensa perusteisiin, säilyttääkseen saamansa lahjan loppuun asti ja tullakseen päivä päivältä enemmän Kristuksen mielenlaadun valtaamaksi.

• teapot

Jatkan kommenttiani viestistä
      http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9495099/46952073

>Hänellä täytyy olla yhteys Jumalaan ennen kuin Pyhä Henki tulee.<

Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan? Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä. Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi." Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta, mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi; niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja: "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt! Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
      Room.4:1-8.

Jakeen 4:5 perusteella (vanhurskauttaa jumalattoman) ymmärrän, että ennen uudestisyntymää ihminen on jumalaton, joten Jumala vanhurskauttaa jumalattoman, syntisen, synneissään olevan ihmisen, mutta samalla hetkellä kun Jumala hänet vanhurskauttaa hän lakkaa olemasta jumalaton syntinen, hän ei enää ole synneissään. Vanhurskauttaminen (joka tapahtuu Jeesuksen veressä) tekee hänestä vanhurskaan suhteessaan Jumalan. Hän ei ole vanhurskas itsensä (itsessään ihminen on vain syntinen) vaan toisen ansiosta. Jeesuksen Kristuksen työ Golgatan ristillä tuo vastaanotettuna vanhurskautuksen.

Totesin eräälle piispalle että evankelisluterilainen kirkko painottaa kyllä vanhurskauttamisen juridista puolta, että kun Jumala vanhurskauttaa jumalattoman hänen asemansa Jumalaan nähden muuttuu, eli hän on hyväksytty Jeesuksen perusteella, mutta eikö vanhurskauttamiseen samalla liity olemuksellinen muutos, että ihmiseen tulee jotakin mitä hänellä ei ole ennen ollut eli Pyhä Henki, ja näin ihminen muuttuu myös olemuksellisesti? Pienen hetken harkittuaan piispa vastasi: kyllä, tämä puoli jää kirkossamme liian vähälle huomiolle.

Palstakeskustelussa uudestisyntymän ja pyhityksen (hengellisen kasvun) suhteesta olen sanonut, että tästä (kerta kaikkisesta uudestisyntymästä) alkaa Pyhän Hengen puhdistava työ. Pyhä Henki puhdistaa, eheyttää ja korjaa aina JEESUKSEN VEREN ALAMAISUUDESSA eli veren kautta. Tämä on kuitenkin erotettavissa sovintoveren puhdistavasta työstä jossa saadaan synnit anteeksi. Pyhän Hengen puhdistava työ ei ole anteeksiantamuksen ehto, siinä ei tapahdu Jumalan lapseksi tulemista, se on uudestisyntymän (anteeksiantamuksen ja Jumalan lapseksi tulemisen) seuraus: hengellisesti kasvava kristitty alkaa syvemmin puhdistua ajattelutavoissa, asenteissa, käyttäytymisessä, puhetavassa, harrastuksissa. Ja koska tämä Pyhän Hengen puhdistava eli uudistava (käytännöllisen vaelluksemme osalta pyhittävä) työ tapahtuu Jeesuksen veren alaisuudessa, kuuluu siitäkin kunnia yksin Jeesukselle ja Hänen pyhälle kalliille sovintoverelleen. Ilman Jeesuksen uhriverta ei tapahdu anteeksiantamusta mutta ei myöskään pyhitystä. Kiitos Jumalalle.

Näin Jeesuksen verellä on sekä anteeksiantava että pyhittävä voima. Voimme sanoa että Jeesuksen veri uudistaa ja muuttaa kristittyä, koska Pyhä Henki toimii ainoastaan veren kautta ja veren ansiosta.

Jumala kasvattaa ja uudistaa eli pyhittää ainoastaan niitä, joista on jo tullut pyhiä:
      "Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte, vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin kaikessa vaelluksessanne pyhiksi."
      1.Piet.1:14-15.
      Siksi järjestys on "syntymästä seuraa kasvu", ei "kasvusta seuraa syntymä" kuten jotkut palstalla ovat viime päivinä väittäneet.

>Hänellä täytyy olla yhteys Jumalaan ennen kuin Pyhä Henki tulee.<
      Yhteyttä ei ole ennen Pyhää Henkeä: uudestisyntymissä Pyhä Henki tulee ihmisen sisimpään lapseuden Hengeksi ja pelastuksen sinetiksi, luoden yhteyden. Näin ollen muotoilisin lauseen "hänellä täytyy olla yhteys Jumalaan ennen kuin Pyhä Henki tulee" toisella tavalla: "hänellä täytyy olla syntien anteeksiantamus Jeesuksen veressä ennen kuin Pyhä Henki tulee" ja väärinkäsitysten välttämiseksi korostaisin, että Pyhä Henki tulee ihmisen sydämeen välittömästi kun synnit on saatu anteeksi.

• sinä korjasit vajavaa kirjoitustani. Tämä oli tarkoituksenikin kun pyysin sinua kommentoimaan sitä.

>>>>Hänellä täytyy olla yhteys Jumalaan ennen kuin Pyhä Henki tulee.<
        Yhteyttä ei ole ennen Pyhää Henkeä: uudestisyntymissä Pyhä Henki tulee ihmisen sisimpään lapseuden Hengeksi ja pelastuksen sinetiksi, luoden yhteyden. Näin ollen muotoilisin lauseen "hänellä täytyy olla yhteys Jumalaan ennen kuin Pyhä Henki tulee" toisella tavalla: "hänellä täytyy olla syntien anteeksiantamus Jeesuksen veressä ennen kuin Pyhä Henki tulee" ja väärinkäsitysten välttämiseksi korostaisin, että Pyhä Henki tulee ihmisen sydämeen välittömästi kun synnit on saatu anteeksi.

• teapot

>Pyhä Henki ei tule yhteenkään syntiseen synnissä elävään ihmiseen. Ihmisen on täytynty ensin saada kaikki synnit anteeksi ennen kuin Pyhä Henki tulee asumaan häneen. Hänellä täytyy olla yhteys Jumalaan ennen kuin Pyhä Henki tulee. Ihminen on palannut Herran Jumalansa luokse Jeesuksessa Kristuksessa ja Hänen kauttaan (Joh 14:6, Luuk 15:11-24). Jeesuksen seuraan lähtevä syntinen saa kaikki syntinsä anteeksi. Silloin hänen syntinsä poistuu Jumalan edestä. Hän saa myös Jumalan vanhurskauden lahjaksi. Tämä on täydellinen anteeksiantamus ja ihmisen aseeman palauttaminen ts. normalisoiminen alkpupeäiseen asemaan Jumalan yhteydessä. Opetuslapset olivat saaneet anteeksi kaikki synnit täydellisellä anteeksiantamuksella. Siksi he olivat Jumalan silmissä olleet Jeesuksen (Jumalan) yhteydessä ALUSTA ASTI, siis lapsesta asti ilman välirikkoja.<

Toinen kommenttini koskee kohtaa
      >Siksi he olivat Jumalan silmissä olleet Jeesuksen (Jumalan) yhteydessä ALUSTA ASTI, siis lapsesta asti ilman välirikkoja.<

Tähän minulla ei ole kyllin muotoutunutta kantaa ja siksi puhun varovaisemmin kuin edellisestä. Edellisessä kysymyksessä luulisin meidän ajattelevan samoin, vaikkakin esitin selventäviä täsmennyksiä lauseisiisi, mutta tässä kysymyksessä saatamme olla eri mieltä.

Jos edellinen kommenttini sisälsi opetusta aiheesta, niin kuin sen koen, tämä on enemmänkin pohdiskelua aiheen äärellä...

Mieleen nousevia kysymyksiä, joihin en anna selkeää väitettä sinun esitykseesi nähden mutta joita voimme pohtia, ovat mm. tarkoittaako se, ettei Jumala muista syntejämme: Hän ei todellakaan muista niitä (niitä ei ole koskaan ollutkaan), vai että niitä ei ole kadottavina (siis synteinä) meidän ja Hänen välillä ja siksi Hän ei muistele (muista=muistele) niitä? Samalla tapaa Raamattu puhuu rukousten kuulemisesta. Onko niin, että kun Jumala "ei kuule" tiettyjä rukouksia, se tarkoittaa: Jumala ei todellakaan kuule niitä (ei ole niistä ollenkaan tietoinen) vai että Hän suhtautuu niihin, kuin niitä ei olisi eli ei ryhdy niitä kuuntelemaan, ei reagoi eikä anna niihin palautetta?

Kummassakin kysymyksessä olen taipuvainen jälkimmäiselle kannalle:
      Syntikysymys: SUHTAUTUU synteihin kuin niitä ei koskaan olisi ollutkaan, KOSKA ne eivät enää ole Hänen edessään synteinä (siis Hänen olemustaan vastaan rikkovina tekijöinä, jotka tuottavat tekijälle iankaikkisen rangaistuksen). Se ei tarkoita että teot sinänsä olisivat lakanneet olemasta.
      Kysymys rukousten kuulemisesta: SUHTAUTUU rukouksiin ikäänkuin ei kuulisi ja olisi niistä tietoinen.

Kysymys rukousten kuulemisesta toimikoon vertauksena "syntien muistamiskysymykseen" selventämään asiaa näiltä osin...

Synnillinen teko ei siis lakkaa olemasta vielä silloinkaan kun menettää kadottavan voimansa tekijään nähden eli lakkaa olemasta ihmisen ja Jumalan välillä oleva este; sitä ei enää lueta synniksi, mutta se on olemassa tekona. Otetaan esimerkki pedofiliasta. Pedofiliaan syyllistynyt saa syntinsä anteeksi tullessaan uskoon ja tunnustaessaan syntisyytensä Herran edessä. Vilpittömään anteeksipyytämiseen kuuluu katumus ja parannuksenteko. Anteeksiantamus tapahtuu Kristuksen tähden. Syntejä ei saa anteeksi esim. ehtoollisessa (kuten jotkut opettavat, vaikka tästäkin on luterilaisen kirkon sisällä kahdenlaista opetusta!) eikä niitä saada anteeksi vain pyytämällä Jumalalta, vaan syntien anteeksiantamus tapahtuu aina uskossa, joka edellyttää että on tultu tai tullaan uskoon: on olemassa suhde ja yhteys Jumalaan Kristuksessa. Vain silloin olemme Jeesuksen veren armossa.

Kun siis pedofiili tulee uskoon ja saa syntinsä anteeksi myös lapsiin kohdistuneet haureelliset teot, joihin hän on syyllistynyt, lakkaavat olemasta synteinä hänen Jumalan välillä. Siinä mielessä Jumala suhtautuu niihin kuin niitä ei olisi tapahtunut. Jos henkilö edelleenkin, jo kerran anteeksisaatuaan, pyytää "Anna anteeksi tämä ja tämä kauhea syntini", Jumala saattaa vastata "Mikä synti? Minä olen pyyhkinyt sen pois, sitä ei enää ole. Ole vapaa ja kiitä minua täydellisestä anteeksiantamuksesta."

Mutta se ei missään tapauksessa tarkoita ettei asioilla edelleenkin olisi seurauksensa. Niillä ei ole seurauksia iankaikkisuusmerkityksessä niin että asia koskisi ihmisen pelastusta, mutta eikö juuri nyt, uskoontultua, ole erityisen velvoittavaa suhtautua tekemisiinsä, myös tehtyihin tekoihin, vakavuudella ja vastuullisesti? Se juuri osoittaa että on tultu uskoon ja eletään armossa. Armo ei tee tekoja tyhjiksi mutta antaa voiman niiden käsittelemiseen ja seurausten kantamiseen. Jos asioita ei ollenkaan enää olisi olemassa, niihin ei myöskään tarvitsisi suhtautua vastuullisesti.

• teapot

mielelläni olisin vastannut tähän ja vähän jatkanut keskustelua vielä. Kirjoitin viestin alkua seuraavana päivänä 29. 11. ja samalla kirjoitin sinulle todistusta omasta uskoontulostani mutta jouduin jättämään viestit kesken kun tuli menoa muualle. En ole nyt ehtinyt käydä palstalla mutta luulen että lähipäivinä löytyy aikaa että voin laittaa viestit sinulle, laitan tähän samaan keskusteluun sitten. Nyt sen verran vain tiedoksi, että sydämestäni iloitsen kokemuksestasi eikä minulla ole syytä epäillä etteikö sinulle puhunut nimenomaan Jumala, sisimpääsi viestittäen anteeksiantamuksen tärkeyttä ja ehdottomuutta. Se on kokemus josta on hyvä pitää kiinni. Mutta olemme ihmisinä vajavaisina ja siksi myös Jumalan puhe usein on "vajavaista" kun se suodattuu saviastioissamme tulkinnoiksi jne. Raamatun mukaan jopa profetoiminenkin on vajavaista. Ainoastaan Jumala itsessään on täydellinen ja erehtymätön. Niinpä Jumalan anteeksiantamuskin on täydellinen ja erehtymätön, mutta se ei tarkoita että kaikki siitä vetämämme johtopäätökset olisivat täydellisiä ja erehtymättömiä. Siunausta sinulle veljeni, Kristuksessa. Palaillaan

teapot

• teapot kirjoitti:

mielelläni olisin vastannut tähän ja vähän jatkanut keskustelua vielä. Kirjoitin viestin alkua seuraavana päivänä 29. 11. ja samalla kirjoitin sinulle todistusta omasta uskoontulostani mutta jouduin jättämään viestit kesken kun tuli menoa muualle. En ole nyt ehtinyt käydä palstalla mutta luulen että lähipäivinä löytyy aikaa että voin laittaa viestit sinulle, laitan tähän samaan keskusteluun sitten. Nyt sen verran vain tiedoksi, että sydämestäni iloitsen kokemuksestasi eikä minulla ole syytä epäillä etteikö sinulle puhunut nimenomaan Jumala, sisimpääsi viestittäen anteeksiantamuksen tärkeyttä ja ehdottomuutta. Se on kokemus josta on hyvä pitää kiinni. Mutta olemme ihmisinä vajavaisina ja siksi myös Jumalan puhe usein on "vajavaista" kun se suodattuu saviastioissamme tulkinnoiksi jne. Raamatun mukaan jopa profetoiminenkin on vajavaista. Ainoastaan Jumala itsessään on täydellinen ja erehtymätön. Niinpä Jumalan anteeksiantamuskin on täydellinen ja erehtymätön, mutta se ei tarkoita että kaikki siitä vetämämme johtopäätökset olisivat täydellisiä ja erehtymättömiä. Siunausta sinulle veljeni, Kristuksessa. Palaillaan

teapot

paneutumisesta sinä Herran siunaama sotaurho. Minä ymmärrän tarkalleen mitä sinä tarkoitat.

1. Tunnustat opetukseni anteeksiantamuksesta oikeaksi ja jopa Jumalalta saaduksi.
        2. Huomautat ihmisen raadollisuudesta, ts. mahdollisuudesta anteeksisaaneenakin langeta syntiin.
        3. Huomautat että ymmärrykseni on vajavaista ja opetuksessani voi olla virheitä.

Tämä kaikki on totta. Minä sanon aamenen näihin kaikkiin huomautuksiisi. Sinä ymmärrät minun opetustani ja mitä minä sillä tarkoitan. Minä' ymmärrän mitä sinä tarkitat kommenteillasi. Me siis ymmärrämme toisiamme. Voin näin väittää.

Niin kuin olen palstalla moneen kertaan kertonut, oma uskoontuloni kävi suren ja tuskaallisen prosessin kautta. Jumalan Henki veti minua Jeesuksen armahtajan luokse kahdella päätavalla.

1. Hän antoi minulle suuren synnintunnon. Pienetkin nyppylät nousivat valtaviksi vuoriksi.
        2. Hän antoi minulle suuren vanhurskauden nälän Matt 6:33 Sanan usksomisen ja vastaanottamisen jälkeen.

Tältä pohjalt Jumalan Henki opetti minulle anteeksiantamuksen syvyydestä. Ymmärrän että ilman synnintuntoa ja vanhurskauden nälkääni Jumala ei olisi voinut puhua minulle anteeeksisaamisesta niin kuin Hän puhui. Jumalan antama opetus aiheesta oli siis minulle henkilökohtaisesti. Mutta sanoma on tietenkin jokaiselle uskovalle joka tahtoo elää puhtaasti. Syntiä rakastavalle ja synnissä elävälle ihmiselle Jumala puhuu aivan toisenlaista tekstiä. Siksi minunkin opetus aiheesta on osoitettu, ei syntiä rakastaville ihmisille vaan vanhurskautta, viattomuutta ja puhtautta etsiville ja kaipaaville ihmisille.

Jumalan Sana on niin ja aamen. Jeesuksen suorittamassa sovituksessa ei ole yhtään virhettä eikä mitään puuutetta. Jumala tahtoi poistaa synnin ihmisen ja Jumalan välistä niin kuin syntiinlankeemusta ei olisi koskaan tapahtunutkaan. Tämän Jumala suoritti Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa Golgatan keskimmäisellä ristillä kun Jumala oli Kristuksessa ja sovitti koko ihmiskunnan synnin. Jeesuksen Kristuksen suorittama sovitus sisältää jokaisen maan päällä eläneen ja elävän ihmisen yksittäiset synnit joita he ovat tehneet, tekevät ja tulevat tekemään. Siitä ei puutu yksikään synnillinen teko, ajatus, eikä yksikään synnillinen sana.
        Kerran me saamame nähdä ja todeta tämän kaiken omin silmin kun olemme kotona Herran luona.
        Uskon että silloin Jeesus Kristus pitää meille kaikkien aikojen parhaan sekä myöskin viimeisen raamattutunnin.

Tämä syntien täydellinen anteeksiantamus ja anteeksisaaminen on hengellinen käsite.
        Meille ihmisille synti on konkreettinen teko, sana tai ajatus. Mutta synti on myös hengellinen käsite.
        Sovituksen vastaanottaneesta ja syntinsä anteeksisaaneesta ihmisestä ei tule syntiin kykenemätön pyhimys. Jeesuksen seuraaminen on jatkuvaa taiselua omaa lihaa ja syntiä vastaan. Uskovakin voi langeta syntiin. Synnillinen teko ei katoa vaikka minä olenkin saanut sen anteeksi. Esimerkiksi jos olen varastanut rahaa joltakin ihmiseltä, varkaus tekona ei katoa minun pelastumisessa. Ei myöskään minun murhaama ihminen tule elämään takaisin vaikka minusta myöhemmin tulisi suuri Jumalan mies ja teksin suuria Jumalan tekoja. Mutta teko katoaa JUMALAN SILMISSÄ ja Hänen kirjoistaan sekä myöskin Hänen muistostaan. JA TÄMÄ ON RATKAISEVAA JA TÄSTÄ OLEN TODISTANUT JA KIRJOITTANUT.

Jokainen ihminen voi kokea omassa tunnossaan täydellisen puhtauden ja viattomuuden. SE ON KOETTAVISSA. Tämän viattomuuden saa kokea anteeksisaamisen kautta Jeesuksen nimessä ja Hänen maahan vuotaneessa sovintoveressä.

Anteeksiantamus(saaminen on ainoastaan Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä, veressä ja persoonassa.
        Anteeksiantamusta/saamista ei ole kenessäkään toisessa persoonassa eikä nimessä. Tästä olen kirjoittanut toisssa aloituskirjoituksessani "Vielä minä todistan Jeesuksesta".

• teapot

Jatkan viestistä
      http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9495099/46952405

>Siksi he olivat Jumalan silmissä olleet Jeesuksen (Jumalan) yhteydessä ALUSTA ASTI, siis lapsesta asti ilman välirikkoja.<

Kuvaamani esimerkki pedofiilin uskoontulosta osoittakoon, että anteeksisaaduilla teoilla on merkitystä jopa iankaikkisuuteen asti, ratkaisevaa on uskovan asenne, suhtautuminen menneisyyteen. Jos hän armoon turvaten suhtautuu menneisiin synteihin tai nykyisiin lankeemuksiin vastuuttomasti, se on armon väärin käyttämistä, hänen käsityksensä vastuullisuudesta vääristyy, myös suhde Jumalaan vinoutuu ja jos muutosta ei tapahdu koko uskonelämä saattaa tuhoutua ja henkilön sisäinen elämä joutuu pois Pyhän Hengen vaikutuspiiristä, luopumukseen.

Tunnen henkilöitä jotka uskoontultuaan ovat kysyneet Herran edessä, mitä teen tämän ja tämän rikoksen suhteen, jotka olen aiemmassa elämässäni tehnyt. Erään ystäväni rikoksesta toinen henkilö istui tuomiota syyttömästi tuomittuna. Olisiko Jumalan pitänyt sanoa ystävälleni: "En ymmärrä mistä puhut, niitä asioita ei ole olemassa"? Ei tietenkään. Uskoontulo ja siinä löydetty Jumalan armo vaikuttivat hänen sisimmässään sisäisen pakon tunnustaa sekä rikos josta toinen istui tuomiota että muutkin selvittämättömät rikoksensa. Seurauksena oli usean vuoden tuomio.

Hän istui vankilassa mutta samanaikaisesti oli niistä teoista (synteinä) vapaa Jumalan edessä. Omien sanojensa mukaan hän koki vankilassa aivan ihmeellistä vapautta ja iloa, mm. Israelin kuudenpäivän sodan aikana 1967 julisti sellitovereilleen ilmestyksenhengessä mitä sota-alueella parhaillaan tapahtuu, niin kuin uutisista myöhemmin totesivat tapahtuneen. Tällaista tapahtuu kun asioihin suhtaudutaan niiden vakavuuden edellyttämällä tavalla ja seurataan Jumalan tahtoa vilpittömin mielin.

Anteeksiantamus on ehdoton ja täydellinen. Siitä olen samaa mieltä. Sen korostaminen on tärkeää ja siinä teet mielestäni hyvin. Mutta ettei asioista syntyisi väärää käsitystä eikä kukaan suhtautuisi syntiin kevytmielisesti, haluan tähdentää, että synneillä aina (vielä anteeksisaatuinakin) on seurauksensa, ja joskus ne ovat hyvinkin traagisia ja peruuttamattomia. Ihminen voi esim. joutua henkivaltasidoksiin joiden kanssa joutuu kamppailemaan hyvinkin pitkään ennen kuin pääsee vapaaksi. Hänen mielenterveytensä saattaa järkkyä jne. Daavidin poika kuoli synnin seurauksena siitä huolimatta, että Daavid oli jo saanut syntinsä anteeksi.

Puhuin näistä eräässä tilaisuudessa, jolloin otin esimerkin arkielämästä: jos uskova lankeaa juopottelemaan ja baarista tullessaan katkaisee kätensä, käsi ei välttämättä parane siinä hetkessä (niinkin voi tietysti käydä) kun hän katuu ja tekee parannuksen. Hänen ei tarvitse uudestaan ja uudestaan pyytää lankeemustaan anteeksi, koska niin tehdessään hän altistaisi itsensä vihollisen syytöksille ja masennuksen hengelle, vaan saa nostaa katseensa Kristukseen ja kiittää sovituksesta; siitä huolimatta käsi on ja pysyy ehkä vielä pitkäänkin vahingoittuneena. Joidenkin kohdalla on tapahtunut pysyvä vammautuminen. Voimme ajatella uskovaa, joka juopotteluun langettuaan syyllistyy rattijuopumukseen ja ajaa naapurinsa kuoliaaksi. Asiasta voi jäädä synkkä varjo koko loppuelämän ylle siitäkin huolimatta että kaikki synnit on saatu anteeksi.

Noin viikon kuluttua eräs tuttu uskova sisar tuli luokseni hieman nolona käsi paketissa, sanoi että oli kuullut juttuja puheestani ja että hänelle oli käynyt juuri näin. Hän oli kyseisenä viikonloppuna kaatunut humalassa ja katkaissut kätensä.

• oikein sen mitä olen nyt kirjoituksiasi lukenut. Mutta kuitenkin tulee sellainen mieli että me emme puhu aivan samasta aiheesta. Minä keskityn aloitustekstissäni yksinomaan Jumalan tekoon Kristuksessa Jeesuksessa ja sen tuomasta siunauksista. Sinä kerrot ihmisen ajallisen elämän ongelmista ja ristiriidoista ja liität hyvin evankeliumin Sanan ihmisen arkeen. Sinulla näyttää olevan terve oppi ja terveesti jalat maassa. Minä taas olen ehkä liian tiukasti taivaallisissa. He heee!!!

• just joo

"Puhuin näistä eräässä tilaisuudessa, jolloin otin esimerkin arkielämästä: jos uskova lankeaa juopottelemaan ja baarista tullessaan katkaisee kätensä, käsi ei välttämättä parane siinä hetkessä..."

Jos uskovat tuon nielevät niin eikö uskovien piireissä tapahtuvaan lapsiinsekaantumisiin teksisi varoitus, että sellaiseen syyllistymisen jäkleen vehkeet eivät sitten toimi. Ajan päättäköön vaikkapa nuo surullisen kuuluisat Neuvoa Antavat vanhimmat.

• teapot

En sanoisi että uskoontullut on ollut Jumalan yhteydessä alusta asti, mutta raamatullisesti asia voidaan ilmaista että hän ollut Kristuksessa [ei ainoastaan lapsesta asti, vaan jo] ennen syntymäänsä, aikojen alussa.

Ristintyössään Jeesus Kristus on sisällyttänyt itseensä jokaisen joka (ennen ja jälkeen sovitustyön) saa Hänessä anteeksi. Näin Jeesuksen veren voima läpäisee ihmiskunnan historian alusta loppuun. Anteeksiantamus täytyy kuitenkin ottaa vastaan. Ihminen tulee Kristukseen syntyessään uudesti, ja vasta uskoontulon tapahduttua voidaan henkilöstä sanoa, että Kristus on sisällyttänyt hänet itseensä alusta asti koska Jumala paljon ennen ko. henkilön syntymää on jo päättänyt, että jokainen joka tulee ottamaan Kristuksen vastaan pelastuu. Jumala on ennaltanähnyt kuka ottaa Hänet vastaan, mutta Hän ei ole sitä ennalta päättänyt yksilöiden kohdalla, ikäänkuin arpomalla, vaan on päättänyt: jokainen joka tulee ottamaan Kristukseen vastaan, pelastuu.

Päätökset tehdään nykyhetkessä ja ovat yksilön vastuulla mutta iankaikkisuudessa Jumala on jo sanonut "aamen" kaikkien niiden päätökseen, jotka aikojen alusta tähän päivään ja hamaan aikojen loppuun saakka tulevat pelastumaan, saamaan syntinsä anteeksi Kristuksessa!

Tältä pohjalta voin hyväksyä, teologisesti, että pelastunut henkilö on sisältynyt pelastustekoon alusta asti, ja ymmärrän mitä tarkoitat

Se ei välttämättä ole väärin sanottu, vaikka itse en muotoilisikaan asiaa juuri näin.

Viitaten siihen mitä kirjoitin tekojen näkemisestä (mistä vertauksena rukousten kuuleminen: "kuulla" merkityksessä "ottaa kuuleviin korviinsa, reagoida") katsoin ja katson tarpeelliseksi korostaa, ettei ennen uskoontuloa vietetty aika mitätöidy niin kuin Jumala ei enää ollenkaan näkisi eikä käsittäisi, että ko. henkilön elämässä on ollut aika, jolloin hän ei ollut Jumalan yhteydessä.

Henkilön elämässä olleilla "välirikkovaiheilla" on merkityksensä. On esimerkiksi sielunelämän vammoja jotka ovat aiheutuneet Jumalan tahdon vastaisista teoista. Jumala ei sano: "näitä asioita ei tarvitse sielunhoidollisesti käsitellä, koska minun edessäni ei ole enää olemassa aikaa jolloin elit tahtoni vastaisesti, ei ole olemassa eikä ole koskaan ollutkaan tekoja joilla olet rikkonut minua ja omaa sieluasi vastaan, siksi ei ole myöskään niistä aiheutuneita vammoja, usko olevasi täysin terve."

Ja vielä tarpeellisena lisäyksenä: koska valinnat ja ratkaisut tehdään nykyhetkessä voidaan pelastus myös menettää, jos sitä ei oteta vakavasti ja suhtauduta kristilliseen elämään Jumalan pyhyyden edellyttämällä tavalla, Heb.12:16.

En siis VÄLTTÄMÄTTÄ ole kanssasi eri mieltä, mutta itse ainakin muotoilisin asian toisin...

Tässä olikin jo pohdiskelua paljon enemmän kuin aioin, mutta toivon että viestini on rakennukseksi. Mitä olen kirjoituksiasi aiemmin lukenut pääosin olen voinut yhtyä niihin mielihyvin... monessa kohtaa erittäinkin sydämellisesti ja ilolla... niin tämänkin aloituksesi osalta, anteeksiantamuksen ehdottomuuden tähdentäminen sinänsä on tarpeellista ja vaikka yleensä en nosta esiin henkilöiden nimiä, mieluummin keskustelen vain asioista, teen nyt poikkeuksen mainiten nimeltä Semperin ja Jukan, että niin sinun kuin heidänkin kirjoituksissa on paljon sellaista missä koen Pyhän Hengen läsnäoloa ja ainakin minun henkeni todistaa, että kirjoituksissanne on Jumalan koulussa opittua sisällistä viisautta, ei pelkkää teoriaa ja pään tietoa.

Luulen että pienet erimielisyyteni esimerkiksi sinun ja Semperin joihinkin viesteihin koskevat enemmänkin asioiden muotoilua ja niistä johtuvia painotuksia, vain harvoin itse asiaa.

Siunausta sinulle veljeni Herrassa.

teapot

• >>>En sanoisi että uskoontullut on ollut Jumalan yhteydessä alusta asti, mutta raamatullisesti asia voidaan ilmaista että hän ollut Kristuksessa [ei ainoastaan lapsesta asti, vaan jo] ennen syntymäänsä, aikojen alussa.

• Minä,syntinen
        jaikal kirjoitti:

>>>En sanoisi että uskoontullut on ollut Jumalan yhteydessä alusta asti, mutta raamatullisesti asia voidaan ilmaista että hän ollut Kristuksessa [ei ainoastaan lapsesta asti, vaan jo] ennen syntymäänsä, aikojen alussa.

Jaikal.Kerrohan siitä.

Jaikal.Kerrohan siitä.

oli tyypillinen helluntaiseurakunnan järjestämä kastetilaisuus.
        Se oli sisällä kirkossa. Ei siinä sinänsä ollut mitään erikoista.
        Jumalan Henki siunasi tilaisuuden mutta minä en kokenut
        mitään erikoista koska minä elin Jumalan siunauksien alla.
        En täyttynyt Jeesuksen lailla Pyhällä Hengellä vedestä noustessani
        vaikka olin ottanut huomioon sen mahdollisuuden että minulle voi
        niinkin käydä. Täytyin Pyhällä Hengellä n. neljä kuukautta myöhemmin
        kaverini asunnossa yksin ollessani.

• Minä,syntinen
        jaikal kirjoitti:

oli tyypillinen helluntaiseurakunnan järjestämä kastetilaisuus.
        Se oli sisällä kirkossa. Ei siinä sinänsä ollut mitään erikoista.
        Jumalan Henki siunasi tilaisuuden mutta minä en kokenut
        mitään erikoista koska minä elin Jumalan siunauksien alla.
        En täyttynyt Jeesuksen lailla Pyhällä Hengellä vedestä noustessani
        vaikka olin ottanut huomioon sen mahdollisuuden että minulle voi
        niinkin käydä. Täytyin Pyhällä Hengellä n. neljä kuukautta myöhemmin
        kaverini asunnossa yksin ollessani.

Mitä tarkkanottaen tapahtui kun täytyit pyhällä hengellä.

• JAIKALI

• merihukka
        jaikal kirjoitti:

>>>En sanoisi että uskoontullut on ollut Jumalan yhteydessä alusta asti, mutta raamatullisesti asia voidaan ilmaista että hän ollut Kristuksessa [ei ainoastaan lapsesta asti, vaan jo] ennen syntymäänsä, aikojen alussa.

Kuten huomasit, teepannu (teapot) on ovela harhaanjohtaja. Hän ymmärsi kyllä teoriasi mutta sivutien kautta kiertämällä palasi vanhaan persoonalliseen syntikäsitykseen.
        Teepannu on ajatteleva ihminen ja hoksaa myöhemmin asian juonen.
        Itsekin selittelet kaikenkalaista sekasotkua ja josta heikkohermoisempi uskova menee solmuun.
        Samperi on tyypillinen, valtaa tahtova, syntiuskovainen, jolle synti on vallan väline.
        Suurin virheesi on sekoittaa Jeesus ja Jumala keskenään. Jumala uhrasi Jeesuksen, ihmisen ja synnit poistuivat maailmasta. Kun tästä jatkat, pääset omista ajatuksistasi selville.

" Kristus poisti synnin ts. syntiinlankeemuksen ja palautti ihmisen alkuperäiseen yhteyteensä uhraamalla itsensä (Joh 1:29, Heb 1:3, 9:26). "
        Siteerauksessa on on idean juju. Tarkistin jakeet. Ne sopivat kuin nakutettu näkemykseen. Muodollisesti sanonnan pitäisi kuulua: Jumala poisti synnin uhraamalla Jeesuksen..... Se on sitten muotoseikka, oliko Jeesus Jumalan poika vai ei mutta ei missään nimessä Jumala. Uhri oli - uhri on symboli, todellinen ja epätodellinen.

Etenemme teorian kehittelyssä. Pysyttelemme logiikan rajojen sisäpuolella. Raamatussa on liian paljon epäloogista ja sen perusteista epäsopua maailmassa. Logiikka on tärkeä.

TEORIA
        Maailman ihmisillä ei ole syntiä. Syntiinlankeemuksen peruuttamisen perusteella maailma on sellainen kuin on, todellinen, käsinkosketeltava.
        Kaikkien syntyneiden edessä on kuolema, eläinten ja kasvien.

Usko. On joku uskon merkki, esim. usko Jeesukseen ja sellainen ihminen kiertää kuoleman. Hän kyllä kuolee ja maatuu, mutta nousee viimeisenä päivänä taivaaseen. Ne jotka eivät usko Jeesukseen ja/tai Jumalaan, kuolevat ja maatuvat luonnon kiertokulkuun. Uskossa oleva ei voi valita maallista kuolemaa lopulliseksi vaan elää uudestisyntyneenä taivaassa ikuisesti.

Seuraus edellisestä. Uskova saa haluamansa palkkion. Uskonnoton kuolee, kuten tiede selittää.
        Riita uskovien ja uskottomien välillä poistuu. Uskova kilvoittelee uskollaan ikuista elämää. Uskonnoton tietää, että jotain hänestä jää jälkipolville, toisista enemmän toisista vähemmän, muistoina.
        Uskovan ei tarvitse syyllistää uskonnottomia eikä jauhautua turhassa käännytystyössä. Sopu ihmisten välillä kasvaa.
        Uskovalta poistuu suuri kasa turhia dogmeja. Hän pärjää periaatteessa ilman raamattuakin. Miksi? Siksi koska se on persoonallisen jumalan, pers. uskon, pers. vihan usko.

Pääseuraus. Uskovat ja uskonnottomat voivat mielipide-eroista huolimatta elää rinnakkain, tehdä yhdessä työtä, opiskella läpi elämänsä, kehittää tieteitä ja taiteita. Kummallekaan ryhmälle mikään aate ei ole kahleena avaruuden ja minuuden syvyyksien tutkimisen esteenä.

Moraali. Edellä ketjussa syntiuskovainen kantoi huolta moraalin loppumisesta.
        Voiko moraali lakata koskaan? Jos voi, silloin ihmissuhteita ei ole eli ihmiset eivät kohtaa toisiaan. Siispä moraali ei voi lakata.
        Uskovakin maan päällä eläessään on samassa ihmissuhteiden verkossa kuin ateisti. Moraali saa ilmauksen valtion laeissa ja on muuttuvainen yhteiskunnan muutoksen mukana.
        Synti katoaa mutta moraalin arvo kohoaa. Kaikki kansalaiset kilvoittelevat oikean moraalin puolesta, hyvien ihmissuhteiden puolesta, oikeudenmukaisuuden (vanhurskauden) puolesta. Molempien ryhmien yksilöistä tulee aktiivisia kansalaisihmisiä.

Ero. Uskova luulee tai tietää pääsevänsä kuoleman jälkeen taivaaseen. Uskonnoton tietää, että ei pääse sinne, koska ei usko (tai onko sillä väliä -kun ei usko niin ei pääse) niin ruumis menee luontoon kiertokulkuun. Voiko tässä tapauksessa, kun uskova ei enää syyllistä ateisteja, kiistää heiltä ikuisebn elämän haavetta.

Teorian pääpalikoiden esittely päättyi tähän

Jaikal nostaa kaikki aiemmat teoriansa eri uskonaiheista esille, tarkistaa ne itse ensin ja tuo palstalle uudellleen raamatunjakeilla täydennettynä.
        Palstalaiset tarkistavat ja rakentavat jaikalismin uudelleen jaikalin kanssa. Epäonnistuneet tai puolinaiset näkemykset korjataan.

Ps. Roomalaisten ja luterilaisten teologien raapustukset armo-opista ym. ovat surkeita tekeleitä puolisukonnollisina ja puolitieteellisinä. He itsekään eivät usko niihin, mutta parempaankaan eivät pysty. Heidänkin kahleena on valta ja vallalla alistaminen.

Uudelleenkasvatettu jaikalismi rakennetaan vallankäytön ulkopuolelle.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      39
      5248
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      85
      3752
    3. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      48
      3145
    4. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      62
      3045
    5. Suuri tulipalo

Missä mikä palaa?
      Kiuruvesi
      11
      3025
    6. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      56
      2383
    7. Miksi haluat pitää estettynä mutta täällä puhut?

Eikö olisi parempi puhua ihan kasvotusten?
      Ikävä
      41
      1878
    8. Kiusaaja otti yhteyttä, mitä tekisit?

Minulle kävi näin pari kk sitten. Olin aluksi todella ystävällinen. Sanoin, että olin jo unohtanut jne. Asia jäi vai
      Sinkut
      145
      1848
    9. Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!

Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1825
    10. Mies! Lupaatko

enskerral kertoo mis mennään..? :D <3
      Ikävä
      18
      1751
    Aihe