Miten täyteen renkaat?

Ninni.

Hei!

Nyt pakkasilla alkaa oma pyörä olemaan julmetun raskas polkea ja ajattelin täyttää renkaat mahdollisimman täyteen kitkan minimoimiseksi.

Miten lujatekoisia nämä kumit yleensä on? Oma pyöräni on noin 7 vuotta vanha tunturi. Kärsiikö ilmaa laittaa niin paljon ettei sormilla saa enää painettua rengasta lainkaan kasaan?

17

6438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikenajaja

      Se löytyy,se ilmanpaine.
      Mittarillinen pumppu,sellainen isohko on oiva apu.
      ja itse täytän aina oman pyörän renkaat niin täyteen ettei juuri puristelemalla enää painu yhtään.
      Kovat renkaat rullaa aina paremmin.
      Tosin olen kuullut myös että hieman vajaa rengas olisi parempi pidoltaan.Miten lie?
      Mutta jos kotona laitat ilmat kunnolla renkaaseen niin sehän löystyy ulkona hieman,kun kylmässä ilma renkaan sisällä hieman kutistuu.
      ja nastarenkaat ob hyvät talvella,kun on jäätä.

      • Ninni.

        Mittarillista pumppua ei kyllä löydy tähän hätään ja pyörässä on semmoiset puolimaasto renkaat joten pidosta ei ole vielä ollut pulaa.

        Mutta täytynee sitten laittaa vain mututuntumalla melko kovaksi, jospa ne ei poksahtas =)

        Kiitoksia!


      • kumin täyttäjä

        Aihetta sivuten.

        Mulla ois fillarissa dunlopeilla varustetut kumit ja käytän käsipumppua kumien täyttöön. Tässä on jo pitemmän aikaa ollut semmoinen tuntuma että onko ilmaa kumeissa riittävästi ja toiseksi renkaat vajuu vähän turhan nopeesti. Ei ne tyhijiksi mene mut vähän väliä pitää olla pumppailemassa lisää tavaraa kumin sisään ettei renkaat kärsi ja matkanteko tahmeudu talvellakaan liikaa.

        Nettilueskelun perusteella on mainittu että Dunlop-venttiili ei olisi kovin tiivis vaan päästäis ilmaa pihalle hissukseen. Sen takia olen tässä pohdiskellut josko hommais seuraavaan kertaan mennessä Schrader- eli autoventtillillä varustetut sisäkumit. Näin vois suoraan käyttää mittarilla varustettua pumppua ilman adaptereita ja sais tarpeeksi ja tarkasti ilmaa gummeihin suosituksen mukaan ja ilmat pysyis sisällä pidempään(?).

        Ainoo kysymys mikä nyt mietityttää onko tuolla Dunlopin- ja Schraderin-venttiilin rungolla kokoeroa eli mahtuuko tuo Schraderi samasta vanteen reiästä läpi kuin Dunloppi ilman ongelmia vai pitääkö ottaa porakone ja sillä rassata venttiilinreikää suuremmaksi vanteessa että Schrader-venttiili mahtuu pujahtamaan läpi mallikkaasti? Tästä en löytänyt mitään mainintaa venttiilikeskusteluista. Ei viittis kaupasta raahata turhaan schrader-kumeja ja sit huomata ettei mahdukaan paikalleen...


      • vaihtelija
        kumin täyttäjä kirjoitti:

        Aihetta sivuten.

        Mulla ois fillarissa dunlopeilla varustetut kumit ja käytän käsipumppua kumien täyttöön. Tässä on jo pitemmän aikaa ollut semmoinen tuntuma että onko ilmaa kumeissa riittävästi ja toiseksi renkaat vajuu vähän turhan nopeesti. Ei ne tyhijiksi mene mut vähän väliä pitää olla pumppailemassa lisää tavaraa kumin sisään ettei renkaat kärsi ja matkanteko tahmeudu talvellakaan liikaa.

        Nettilueskelun perusteella on mainittu että Dunlop-venttiili ei olisi kovin tiivis vaan päästäis ilmaa pihalle hissukseen. Sen takia olen tässä pohdiskellut josko hommais seuraavaan kertaan mennessä Schrader- eli autoventtillillä varustetut sisäkumit. Näin vois suoraan käyttää mittarilla varustettua pumppua ilman adaptereita ja sais tarpeeksi ja tarkasti ilmaa gummeihin suosituksen mukaan ja ilmat pysyis sisällä pidempään(?).

        Ainoo kysymys mikä nyt mietityttää onko tuolla Dunlopin- ja Schraderin-venttiilin rungolla kokoeroa eli mahtuuko tuo Schraderi samasta vanteen reiästä läpi kuin Dunloppi ilman ongelmia vai pitääkö ottaa porakone ja sillä rassata venttiilinreikää suuremmaksi vanteessa että Schrader-venttiili mahtuu pujahtamaan läpi mallikkaasti? Tästä en löytänyt mitään mainintaa venttiilikeskusteluista. Ei viittis kaupasta raahata turhaan schrader-kumeja ja sit huomata ettei mahdukaan paikalleen...

        Mahtuu. Dunlopin runko-osa on samanpaksuinen kuin schrader


      • kumin täyttäjä
        kumin täyttäjä kirjoitti:

        Aihetta sivuten.

        Mulla ois fillarissa dunlopeilla varustetut kumit ja käytän käsipumppua kumien täyttöön. Tässä on jo pitemmän aikaa ollut semmoinen tuntuma että onko ilmaa kumeissa riittävästi ja toiseksi renkaat vajuu vähän turhan nopeesti. Ei ne tyhijiksi mene mut vähän väliä pitää olla pumppailemassa lisää tavaraa kumin sisään ettei renkaat kärsi ja matkanteko tahmeudu talvellakaan liikaa.

        Nettilueskelun perusteella on mainittu että Dunlop-venttiili ei olisi kovin tiivis vaan päästäis ilmaa pihalle hissukseen. Sen takia olen tässä pohdiskellut josko hommais seuraavaan kertaan mennessä Schrader- eli autoventtillillä varustetut sisäkumit. Näin vois suoraan käyttää mittarilla varustettua pumppua ilman adaptereita ja sais tarpeeksi ja tarkasti ilmaa gummeihin suosituksen mukaan ja ilmat pysyis sisällä pidempään(?).

        Ainoo kysymys mikä nyt mietityttää onko tuolla Dunlopin- ja Schraderin-venttiilin rungolla kokoeroa eli mahtuuko tuo Schraderi samasta vanteen reiästä läpi kuin Dunloppi ilman ongelmia vai pitääkö ottaa porakone ja sillä rassata venttiilinreikää suuremmaksi vanteessa että Schrader-venttiili mahtuu pujahtamaan läpi mallikkaasti? Tästä en löytänyt mitään mainintaa venttiilikeskusteluista. Ei viittis kaupasta raahata turhaan schrader-kumeja ja sit huomata ettei mahdukaan paikalleen...

        No niin,
        tuossa pari viikkoa sitten kirjoittelun jälkeen investoin painemittarilla varustettuun Bilteman jalkapumppuun. Ostin vielä lisäksi adapterisarjan 27-0047 varmuuden vuoksi vaikka pumpun mukana tuli semmonen Dunlop-Schrader-adapteri jolla voi täyttää siis dunlop-sisäkumia. Huomasin ilokseni että mittari näyttää aikalailla oikein ja myös "lepopaineen" jopa Dunlopillakin! Nyt pitää harkita noitten Schrader-venttiilillä varustettujen sisäkumien hankintaa kun on sopiva pumppukin käytössä kun ne kerta mahtuu sujahtamaan samasta reiä'stäkin.

        Pumppausväli vaikuttaa alustavasti olevan pyörälle n. 2 vko (vaikuttaako pakkanen sitten vai vuotaako venttiilistä?) mut ei oo enää ongelma kun tuolla pumpulla polkee kumit täyteen tavaraa jos entinen häipyy taivaan tuuliin. Autonkumejakin voi täytellä tuolla samalla pumpulla, tosin se on hieman työläämpää tuolla yksisylinterisellä kuin 2-sylinterisellä. 2-sylinterinen vaatisi isomman säilytystilan.

        Ainoa huono puoli tuntuu olevan että pumppu lyö välillä tyhjää, mutta sehän ei ole Bilteman tuotteessa vika vaan ominaisuus. Eipä tuo liiemmälti haittaa onneksi on aikaa pumppailla, saan kuitenkin kumit nopeammin täyteen ja kovemmiksi kuin käsipelillä vatkaten.


      • ..........
        kumin täyttäjä kirjoitti:

        No niin,
        tuossa pari viikkoa sitten kirjoittelun jälkeen investoin painemittarilla varustettuun Bilteman jalkapumppuun. Ostin vielä lisäksi adapterisarjan 27-0047 varmuuden vuoksi vaikka pumpun mukana tuli semmonen Dunlop-Schrader-adapteri jolla voi täyttää siis dunlop-sisäkumia. Huomasin ilokseni että mittari näyttää aikalailla oikein ja myös "lepopaineen" jopa Dunlopillakin! Nyt pitää harkita noitten Schrader-venttiilillä varustettujen sisäkumien hankintaa kun on sopiva pumppukin käytössä kun ne kerta mahtuu sujahtamaan samasta reiä'stäkin.

        Pumppausväli vaikuttaa alustavasti olevan pyörälle n. 2 vko (vaikuttaako pakkanen sitten vai vuotaako venttiilistä?) mut ei oo enää ongelma kun tuolla pumpulla polkee kumit täyteen tavaraa jos entinen häipyy taivaan tuuliin. Autonkumejakin voi täytellä tuolla samalla pumpulla, tosin se on hieman työläämpää tuolla yksisylinterisellä kuin 2-sylinterisellä. 2-sylinterinen vaatisi isomman säilytystilan.

        Ainoa huono puoli tuntuu olevan että pumppu lyö välillä tyhjää, mutta sehän ei ole Bilteman tuotteessa vika vaan ominaisuus. Eipä tuo liiemmälti haittaa onneksi on aikaa pumppailla, saan kuitenkin kumit nopeammin täyteen ja kovemmiksi kuin käsipelillä vatkaten.

        Jos pumppu lyö välilä tyhjää, niin se tarkoittaa, että se pääsee hieman flaskaamaan. Ota asennuskalja kaapista ja avaa paketin ja vähän tiivistää. Mahdollisesti rasvan lisääminen auttaa, mutta kannattaa tosiaan katsella miltä näyttää. En tarkkaan tiedä minkälainen rakenne tuossa pumpussa on, mutta voi olla et siellä on jopa liikaa rasvaa.

        Sit ilmanpaineisiin...

        Pakkanen vaikuttaa jonkun verran ilman paineeseen, mutta suurin muutos tapahtuu renkaan rakenteessa. Renkaan rakenteet meinaan haurastuu pakkasessa ja tämä saa aikaan tuntuman, että rengas olisi tyhjentynyt, mutta muutos on tapahtunut renkaan kudoksissa. Talvella paineita pitäisi olla hieman enemmän kuin kesällä. Tähän on vaikea antaa sitä oikeaa tapaa, mutta oman kokemuksen perusteella 0,2 bar lisää(kesäpaineisiin) ilmaa jos ulkona on > -10


      • kumin täyttäjä
        .......... kirjoitti:

        Jos pumppu lyö välilä tyhjää, niin se tarkoittaa, että se pääsee hieman flaskaamaan. Ota asennuskalja kaapista ja avaa paketin ja vähän tiivistää. Mahdollisesti rasvan lisääminen auttaa, mutta kannattaa tosiaan katsella miltä näyttää. En tarkkaan tiedä minkälainen rakenne tuossa pumpussa on, mutta voi olla et siellä on jopa liikaa rasvaa.

        Sit ilmanpaineisiin...

        Pakkanen vaikuttaa jonkun verran ilman paineeseen, mutta suurin muutos tapahtuu renkaan rakenteessa. Renkaan rakenteet meinaan haurastuu pakkasessa ja tämä saa aikaan tuntuman, että rengas olisi tyhjentynyt, mutta muutos on tapahtunut renkaan kudoksissa. Talvella paineita pitäisi olla hieman enemmän kuin kesällä. Tähän on vaikea antaa sitä oikeaa tapaa, mutta oman kokemuksen perusteella 0,2 bar lisää(kesäpaineisiin) ilmaa jos ulkona on > -10

        Jos se pumppu lyö tyhjää välillä, se voi johtua siitä että sylinteri on liian suuri männän kokoon nähden. En ole avannun pumppua, mutta luulisin että jos venyttää kumin sen männän pään ympäri, niin se saattaisi olla naftimpi mutta pumppaustuntuma saattaisi kärsiä liikaa. Jotkut sylinterit ovat luonnostaan vähän väljiä ("valuvika") mäntään nähden ja toiset ovat aluksi tiukkoja mutta sitten löystyvät kun niillä pumppaa ajan mittaan riittävästi kumeja täyteen. Kokeilemalla löytyy useimmiten paras vaihtoehto.

        Pakkasella ilmanpaine laskee suljetussa tilassa, jolloin rengas lutistuu. Parhaiten tätä voi demonstroida esim. LID*:in 2 litran pehmeällä limppapullolla. Kun se on tyhjä, sulje korkki ilmatiiviisti sisällä lämpimässä ja laita ulos esim. parvekkeelle -15°C. Aikaa ei kulu kuin 2 minuuttia kun pullo menee luttuun ja kaatuu koska pullon stabiili (=vakaa) tasapainotila muuttuu labiiliksi (=horjuvaksi) tasapainoksi. Pullon sisällä oleva ilmanpaine pienenee ilman tilavuuden pienentyessä ja koska sinne ei tule lisää ilmaa korkin ollessa kiinni eikä ohut muovi pysty vastustamaan muodonmuutosta. Jos pullo olisi tehty vahvemmasta (= paksummasta tavarasta), pullon seinämä jaksaisi pitää pullon muodon vähäisestä sisäisestä alipaineesta huolimatta.

        Vai lutistuuko LID*:in 2L:n limppapullo vain sen takia että muovi ei kestä pakkasta???????

        Polkupyörän renkaassa on sama ilmiö, joskaan ei yhtä voimakkaana kun renkaaseen menee vähemmän ilmaa, mutta kuitenkin. Pakkasella kumissa oleva ilma supistuu ja kumit näyttävät hieman vajailta. Ulkokumit ei pysty pitämään muotoa yllä kuten LID*:n limppapullo.


      • kumin täyttäjä
        kumin täyttäjä kirjoitti:

        No niin,
        tuossa pari viikkoa sitten kirjoittelun jälkeen investoin painemittarilla varustettuun Bilteman jalkapumppuun. Ostin vielä lisäksi adapterisarjan 27-0047 varmuuden vuoksi vaikka pumpun mukana tuli semmonen Dunlop-Schrader-adapteri jolla voi täyttää siis dunlop-sisäkumia. Huomasin ilokseni että mittari näyttää aikalailla oikein ja myös "lepopaineen" jopa Dunlopillakin! Nyt pitää harkita noitten Schrader-venttiilillä varustettujen sisäkumien hankintaa kun on sopiva pumppukin käytössä kun ne kerta mahtuu sujahtamaan samasta reiä'stäkin.

        Pumppausväli vaikuttaa alustavasti olevan pyörälle n. 2 vko (vaikuttaako pakkanen sitten vai vuotaako venttiilistä?) mut ei oo enää ongelma kun tuolla pumpulla polkee kumit täyteen tavaraa jos entinen häipyy taivaan tuuliin. Autonkumejakin voi täytellä tuolla samalla pumpulla, tosin se on hieman työläämpää tuolla yksisylinterisellä kuin 2-sylinterisellä. 2-sylinterinen vaatisi isomman säilytystilan.

        Ainoa huono puoli tuntuu olevan että pumppu lyö välillä tyhjää, mutta sehän ei ole Bilteman tuotteessa vika vaan ominaisuus. Eipä tuo liiemmälti haittaa onneksi on aikaa pumppailla, saan kuitenkin kumit nopeammin täyteen ja kovemmiksi kuin käsipelillä vatkaten.

        No niin, kävin shoppailemassa polkupyörääni autoventtiilillä varustetut sisäkumit Biltemasta. Huoltsikalla oli tosi näppärää suhauttaa aurinkoista kevät ilmaa myös kumin sisään, aurinkoisella ilmalla pyörä rullaa paljon kevyemmin kuin hiirenharmaalla sadeilmalla. Ilmat ovat olleet melko tyytyväisiä uuteen asuinpaikkaansa, koska eivät ole sieltä mihinkään vielä karanneet. Entisiä dunlop-paskoja sai olla koko ajan pumppaamassa kun ei ilmat tahtoneet pysyä.

        Nyt vasta näiden täysien kumien myötä olen oivaltanut pyöräilyn filosofian, täydet kumit. Jokaiseen sisäkumipakkaukseen tulisi laittaa seuraavanlainen varoitus/ohje kumien täyttöön liittyen:

        "Vain oikein täytettynä kumi antaa yli 99 %:n suojan epäonnistuneita pyöräilykokemuksia vastaan, samoin ehkäisee pyörän tulemista raskaaksi poljettavaksi muualla kuin ylämäissä."

        Iloisia ja mukavia (pyöräily)hetkiä kumit täynnä tulevalle kesälle!


    • saa painetta

      Jos sinulla ei ole kunnollista pumppua, niin ota paineet huoltoasemalta. Niissä on mittarit. Toivottavasti pyörässäsi on sentään schrader-venttiilit.

      http://en.wikipedia.org/wiki/Schrader_valve

      Muuten joudut hankkimaan pienen välikappaleen huoltoasemalla käyntiä varten.

      Jos pyörä on tullut raskaammaksi polkea pakkasten alettua, niin ainakin osasyynä voi olla väärän lainen voitelu. Voiteluaine, joka toimii plus-keleillä ei sitä välttämättä tee pakkasessa. Harvempi vain viitsii huoltaa/huollattaa pyöräänsä keväisin ja syksyisin niin, että aina olisi oikeat rasvat.

      • pyöräilijä.

        kumeissa, muuten renkaan kyljet tuppaavat murtumaan. Pakkasessa lähes kaikki materiaalit muuttuvat hauraammiksi, samoin käy polkupyörän kumeille. Jos on vielä liian vähän painetta renkaassa (joka yleensä vielä laskee kun lähtee pakkaseen), tulee renkaan kylkeen yleensä hyvin tiukka taitos, josta kumi sitten alkaa murtua. Kun kyljet on paskana, koko rengas on jossain vaiheessa käyttökelvoton (kun sisuskumi alkaa puskea pihalle).


    • alkup.tuna

      "Miten lujatekoisia nämä kumit yleensä on? Oma pyöräni on noin 7 vuotta vanha tunturi. Kärsiikö..."

      Pitää varmaan kysyä Tunturin myyjältä, heh ;-)

      Taitaapi kuitenkin olla enempi merkitystä renkaan- kuin pyörän valmistajalla tuohon kestävyys kysymykseen.

      "Kärsiikö ilmaa laittaa niin paljon ettei sormilla saa enää painettua rengasta lainkaan kasaan?"

      Jos ei kärsi, on rengas vaihtokunnossa.

    • painetta sopivasti

      Ei kannata kivikovaks täyttää. Ite tykkään liukkaankelin aikaan ajaa hieman alhasemmilla paineilla jotta olisi enemmän pitoa. Jos painesuositus vaikka on 2,5-4, niin ajan n. 2,8 paineilla.

      • 1+1=2

        taisit aikanaan saada kympin matikasta? :D


    • ,

      LoL pistää jotain 2-8 barin väliltä, ni ei tartte miettii, jos haluaa et rullaa kunnolla ni yli neljä baarii. Ja sillä venttiilillä nyt ei ole mitään väliä, vähän yksilöllisiäkin kuinka usein joutuu lisää ilmaa. Auton venttiilissä ainakin pysyy melko hyvin ku pistää alunperinki tarpeeks ilmaa. ihan ne presta venttiilitki toimii kyllä että.

      • kumin täyttäjä

        Kai ne prestatkin toimii, en tiedä. Mulla oli dunlopin kokoiset reiät vanteissa ja saamieni vastausten perusteella uskalsin ostaa kaksi upouutta autoventtiilillä varustettua sisäkumia. Dunlop-sisäkumit heitin varastoon odottamaan jos niitä joskus tarvii. Kumit ovat ehjät, vuoto lienee venttiileissä. En jaksanut enää vaihdella josko uudet venttiilit olisivat olleet tiiviimpiä.

        Eli musta autoventtiilin tappi sujahti sujuvasti dunlopin reikään vanteessa. Kun reikä ja reiässä olevan tapin suhde on optimaalinen, on polkeminen huomattavan paljon mukavampaa, ei tarvitse pelätä rengasrikkoja. Eli dunlop/autoventtiili eivät huomattavan paksuutensa vuoksi uppoa presta-venttiilin vannereikään vaikka miten yrittäis survoa. Presta-venttiili taas uppoaa vähän liiankin hyvin dunlop/autoventtiilin reikään ja sinne saattaa päästä hiekkaa ja sisuskumi saattaa myös pullistua pihalle ja rikkoutua ja keskeyttää hienon pyöräilyreissun. Ajoneuvon joutuu taluttamaan pitkästäkin matkasta kotiin, ei onneksi enää alttarille niin kuin männä vuosina kumin puhkeamisesta saattoi usein seurata. Ja suunnaton häpeä mikäli pyörä oli vielä alle 18-v. (vaihteinen).

        Eli en aikonut vanteita laittaa vaihtoon, venttiilityypin vaihto vaikuttaa onnistuneelta ainakin tässä vaiheessa.


    • Julli

      Mulla pitää parin, kolmen viikon välein täyttää renkaat vaikka ei ajaisikaan. Ja schrader-venttiilit. Katsoin kuminkin ja ei ollut reikää, pyörä on hieno Insera :)

      • Alkup. Maantiepyöräi

        Sisärenkaan ominaisuus, ei vika. Luonnonmateriaaleista tehdyt sisurit falskaavat aina hieman. Paineet kannattaa katsoa useamminkin ja maastureissahan ne laitetaan aina erikseen odotettavissa olevan alustan mukaan.

        Maantiellä tuokin on on helpompaa, kun katsoo renkaan kyljestä sen 8-10bar ja pudottaa edestä puolikkaan, jos siitä tykkää.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      206
      3230
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1620
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1472
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1389
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1344
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      158
      1259
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1188
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1019
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      932
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      47
      829
    Aihe