Mitä supiini tarkoittaa latinassa?
Supiini
10
1444
Vastaukset
- Wiki tietää
- dskjighijfd
Eipä tuossa wikipedian "artikkelissa" paljoa sanottu, esimerkiksi sitä, mikä latinan supiini oikeasti on.
Asiaan kannattaa perehtyä lukemalla latinan kielioppia. Sellainen varmaan löytyy, jos on aiheesta oikeasti kiinnostunut.
Lyhyesti sanottuna latinan supiinit ovat partisiippivartaloon perustuvia verbinmuotoja, jotka käytöltään vastaavat lähinnä joitakin suomen infinitiivejä, esim. mirabile dictu = ihmeellistä sanoa (sanottavaksi).
- Fingerporilainen
Latinasta en tiedä, mutta näin pakkasella minä ainakin pukeudun supiini.
- Arsène Supin
Nyctereutes procyonoides -karvareuhka se on minullakin. Tuo jyskäläläisen Fredriksonin tehtaan tekele oli uudenuutukainen helmikuussa 1973 käydessäni Ленинградissa. Hotellin kerrospalvelija ja siivooja olisivat ostaneet sen ensi töikseen päästäni, väkisin!
Kun liityin naisseuralaiseni kanssa Садко-ravintolan edustalla seisoskelevan jonon hännille tuo päähine päässäni, viittilöi ovella seisova portsari meidät oitis jonon ohi: ”Finskie turistyi, požaluista, požaluista!”
Voisi olla tänäpänä koko lailla eri meininki Piterissä, ei vain ole tullut käytyä tsekkaamassa.
- päättele itse
tuottaa mm. tämän:
The old grammarians tell us that a certain part of speech was called _supine_, because it was very seldom needed, and therefore almost always lying _on its back_ -- i.e. in Latin, _supinus_.
ja tämän:
Adjective
supinus m (feminine supina, neuter supinum); first/second declension
lying down with face upwards
Ja vielä tämänkin:
supinus
ADJ
lying face upwards| flat on one's back; turned palm upwards; flat; passive - Prone.
Vaikka kyllä kai siellä rannoilla supiinina yleensä makoillaan.
- tiedäpä häntä
Ehkäpä aloittaja/kysyjä harrastaa senlaatuista ruumiinkulttuuria, olipa naamavärkki sitten kohti mollikkaa tai hiekkaa.
Lämpömittarin lukemat kehottaisivat kylläkin näinä aikoina ainakin minua verhoutumaan supiini tai edes johonkin lämmittävään.
Supi eli pesukarhu on tieteislatinaksi Procyon lotor, supikoira puolestaan Nyctereutes procyonoides. Yhteisenä nimittäjänä näyttäisi olevan tuo Procyon. Senniminen taivaankappale löytyy Pienen koiran tähdistöstä, sen kirkkaimpana tähtenä (Alpha Canis Minoris). Yksi tähtitaivaamme näkyvimpiä ilmestyksiä.
Anteeksi, että tulin eksyneeksi taas ihan omiin supeihini! - iloinen Amsterdam
tiedäpä häntä kirjoitti:
Ehkäpä aloittaja/kysyjä harrastaa senlaatuista ruumiinkulttuuria, olipa naamavärkki sitten kohti mollikkaa tai hiekkaa.
Lämpömittarin lukemat kehottaisivat kylläkin näinä aikoina ainakin minua verhoutumaan supiini tai edes johonkin lämmittävään.
Supi eli pesukarhu on tieteislatinaksi Procyon lotor, supikoira puolestaan Nyctereutes procyonoides. Yhteisenä nimittäjänä näyttäisi olevan tuo Procyon. Senniminen taivaankappale löytyy Pienen koiran tähdistöstä, sen kirkkaimpana tähtenä (Alpha Canis Minoris). Yksi tähtitaivaamme näkyvimpiä ilmestyksiä.
Anteeksi, että tulin eksyneeksi taas ihan omiin supeihini!Älä ota minun tulppaani!
- Turpa kii
iloinen Amsterdam kirjoitti:
Älä ota minun tulppaani!
Eikös se ollut itse iloinen Andersson, joka niissä tulppaaneissa oli turvallaan?
Turvallisia eläimiä onkin sitten enempi vähempi. Hevonen, muuli, aasi, nautakin varmaan.
Leuciscus cephalus ihan etunenässä. Takanenästä e.o.s.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Turpa
- joulun lähettiläs
mongerran!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 836019
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj474015- 1314003
- 693763
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️262958Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan72547Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?332329- 272244
- 2042131
Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh4491844