Onko normaali käytäntö? Uskallanko oikeasti lähettää kaikki henkilötietoni kopsattuna joillekin suht randomeille...? Ymmärrän kyllä että he haluavat varmistaa henkilöllisyyden ( ja mun oikean ikäni ehkä koska edelleen kaksikymppisenä näytän ehkä 16- vuotiaalta) jne mut ei toi oikein mullekaan luottamusta herätä. Siis ymmärrän kyllä, että perheet pyytää suostuksia/rikosrekisteriä, mutta että passsin/henkkarin kopiota? Onko joku muu joutunut lähettämään? Mulla ei ole kuvallista henkilökorttia joten joutuisin lähettämään sit juuri sen passikopion.
Perhe pyytää kopiota passista/henkkarista?
16
3516
Vastaukset
- khlkjk
En ole koskaan ennen kuullut että itse etsitty perhe pyytäisi passikopiota ja itselläni kanssa hälytyskellot alkaisi soida tuossa vaiheessa, enkä välttämättä antaisi passikopiota. Mielummin vaikka etsisin uudenperheen tms.
Järjestön kautta kun menis ni sillonhan se pitäs antaa, mutta se onki asia ihan erikseen!!- kummastunutaupair
mun mielestä on kans outoa. Perhe kyllä meinas soittaa jne. Vaikuttaa luotettavalta, esim. äiti viestittelee firmastaan. Kuitenkin perhe vaikuttaa ihmeen kylmältä, sain valokuvan vain lapsista (ehkä olisin halunnut perhepotretin) ja nyt pyydetään faksaamaan kopio passista/henkkarista.
Harmi vaan kun kiinnostavia perheitä on niin vähän markkinoilla ja sit ilmeneekin tällaista. Sopivan ikäiset lapset, hyvä sijainti, hyvä palkka, sopivat työajat. Hitto soikoon. - aupparipojan äiti
kummastunutaupair kirjoitti:
mun mielestä on kans outoa. Perhe kyllä meinas soittaa jne. Vaikuttaa luotettavalta, esim. äiti viestittelee firmastaan. Kuitenkin perhe vaikuttaa ihmeen kylmältä, sain valokuvan vain lapsista (ehkä olisin halunnut perhepotretin) ja nyt pyydetään faksaamaan kopio passista/henkkarista.
Harmi vaan kun kiinnostavia perheitä on niin vähän markkinoilla ja sit ilmeneekin tällaista. Sopivan ikäiset lapset, hyvä sijainti, hyvä palkka, sopivat työajat. Hitto soikoon.Poikani sai parivuotta sitten samanlaisen pyynnön joltain aupair perheeltä...aloin sitten asiaa tutkimaan tarkemmin,niin taustalla oli joku huijari,jonka nimikään ei loppupelissä ollut aito.Kuvat olivat oudon kiiltokuvamaisia perhepotrettaja,joka osaltaan herätti epäluuloja.Samoin kyllä lupasivat soittaa,kunhan ensin on passikopio saatu.Ja tuo firmasta laitetut viesti...poikani tapauksessa siellä isä laitteli firmastaan viestejä.Joten emme siis lähettäneet passikopiota.Sen jälkeen alkoivat tarjota huimaa palkaa ja muita etuja,mutta passikopio olisi pitänyt lähettä hetimiten,viimeistään viikon kuluessa viestistä.Hieman palaneen käryä...
Olen sitä mieltä,että tuolla tavoin sinun henkilöllisyys varastetan jollekkin rikolliselle käytettäväksi ts. joku nigerialainen tai vastaava teettää passinsa sinun nimellä.Näitä ns.passivarkauksia on tehty kautta aikojen,mutta nyt erilaisten intrnet sivustojen kautta on helppo saada nuoria vedätettyä antamaan tietonsa juuri noiden aupair asioiden tiimoilta.Mutta on niitä oikeitakin perheitä.Tsemppiä sinulle aupair paikan hakuun.Ei tarvitse sitä passi tai muutakan henkkari kopiota kellekkään laittaa.
- äypäiri
Minun perheeni pyysi kopiota passista ja lähetin, ja tajusin vasta jälkeenpäin kuinka tolloa se oli :D Onni onnettomuudessa, perhe oli ihan oikea perhe ja halusi sen passikopion ihan oikeasti paperihommiin, ja täällä olen asunut puolisen vuotta ilman että henkilöllisyyttäni on varastettu tms :p Seuraavalla kerralla enkyllä lähettâisi, koska laitettiin perheen kanssa kaikki paperit yhdessä postiin kohti virkamiehiä, nyt luulen että perhe halusi olla varma että minä en ole mikään huijari. Jos siis vähääkään epäilyttää kysy voitko antaa sen perillä, jos ei käy niin voit vaihtaa perhettä tai sitten luottaa ihmisten hyvyyteen ja rehellisyyteen...
- kummastunutaupair
maailmaa sä olet aupparina? Olen Eu- kansalainen ja lähdössä englantiin jonne ei työlupia tarvitse (?)
En kyllä nyt todellakaan ajatellut lähettää sitä passikopiota. Mieluummin sitten vaikka odotan oikeaa perhettä hamaan tappiin saakka mutta musta tää on tosi outoa. - äyppäri
maailmaa sä olet aupparina? Olen Eu- kansalainen ja lähdössä englantiin jonne ei työlupia tarvitse (?)
En kyllä nyt todellakaan ajatellut lähettää sitä passikopiota. Mieluummin sitten vaikka odotan oikeaa perhettä hamaan tappiin saakka mutta musta tää on tosi outoa.Ranskassa :) ja passin kopiota tarvittiin URSSAFää eli jonkin sortin vakuutuksia varten, englannissa tarvittavista papruista en tiiä. Parempi varmaankin on kieltäytyä passiaan esittelemästä.
- kummastunutaupair
äyppäri kirjoitti:
Ranskassa :) ja passin kopiota tarvittiin URSSAFää eli jonkin sortin vakuutuksia varten, englannissa tarvittavista papruista en tiiä. Parempi varmaankin on kieltäytyä passiaan esittelemästä.
siihen mäkin päädyin etten passiani esittele! :D Ja Enklantiin ei kyl tartte työlupia (eikä välttämättä vakuutuksiakaan) mutta jos jonkin sortin vakuutus tulee niin eiköhän se sit oo mun omasta pussista pois..
Hohoijaa, on muuten tää perheenhakuprosessi ihan hanurista suoraan sanoen, kaikki vastaan tulevat on jotain urpoja. Yhden perheenisän piti soittaa mulle keskiviikkona englannin aikaan 3, mutta eipä kuulunut. Itse vielä ehdotti tätä aikaa. Oli sitten tänään (perjantaina) soittanut aamupäivällä Suomen aikaa ja lähettänyt mailin perään, että " I just tried to call you but you must have BEEN OUT. Do you have another number that I can call you on?" Ja kuinkahan monesti oon herralle antanut sne mun numeron ja sanonut, että töissä ollaan 8-16 Suomen aikaan, sillon ei sovi soitella. Tää faija on ilmeisesti Italiasta ja kyl huomaa sen ns. kulttuurieron, suomalainen pitää kiinni sovituista ajoista ja italialainen soittaa perjantaina vaikka on sovittu keskiviikosta.
Onko muilla yhtä urpoja perhe-ehdokkaita? - huijari aupparit
siihen mäkin päädyin etten passiani esittele! :D Ja Enklantiin ei kyl tartte työlupia (eikä välttämättä vakuutuksiakaan) mutta jos jonkin sortin vakuutus tulee niin eiköhän se sit oo mun omasta pussista pois..
Hohoijaa, on muuten tää perheenhakuprosessi ihan hanurista suoraan sanoen, kaikki vastaan tulevat on jotain urpoja. Yhden perheenisän piti soittaa mulle keskiviikkona englannin aikaan 3, mutta eipä kuulunut. Itse vielä ehdotti tätä aikaa. Oli sitten tänään (perjantaina) soittanut aamupäivällä Suomen aikaa ja lähettänyt mailin perään, että " I just tried to call you but you must have BEEN OUT. Do you have another number that I can call you on?" Ja kuinkahan monesti oon herralle antanut sne mun numeron ja sanonut, että töissä ollaan 8-16 Suomen aikaan, sillon ei sovi soitella. Tää faija on ilmeisesti Italiasta ja kyl huomaa sen ns. kulttuurieron, suomalainen pitää kiinni sovituista ajoista ja italialainen soittaa perjantaina vaikka on sovittu keskiviikosta.
Onko muilla yhtä urpoja perhe-ehdokkaita?Moi,
Ymmärrän kyllä, että passikopion lähettäminentuntuu arveluttavalta, mutta ajatelkaapa asiaa perheen kannalta. Perhe on ottamassa tuntemattoman ihmisen kotiinsa ja haluaa varmmistua ettei ole kyseessä huijari aupair. Juu, uskokaa vaan, niitäkin on olemassa. Tuttumme koti tyhjennettiin arvotavaroista kun auppari oli ensimmäistä kertaa yksin kotona. Tyttö sentään oli ollut jo vähän yli kuukauden perheessä.
Itse useita auppareita hostanneena pyydän kyllä myös kopion virallisesta henkkarista ennen kuin meille kukaan tulee. Avaimia en anna ensimmäiseen kahteen viikkoon, hälyttimien koodeja en ensimmäiseen kahteen kuukauteen. Olen oppinut, että kehenkään ei ole luottamista, on miten suloinen, ahkera ja kiva tyttö vaan. Kivakin tyttö voi joutua ongelmiin esim. kiristyksen kohteeksi tms. Meillä on rahoja kadonnut lasten säästöistä jne.
Olkaa tytöt varovaisia! Mutta ajatelkaa myös asian toista puolta...perhettä, joka ottaa vento vieraan kattonsa alle! - hottistottis
huijari aupparit kirjoitti:
Moi,
Ymmärrän kyllä, että passikopion lähettäminentuntuu arveluttavalta, mutta ajatelkaapa asiaa perheen kannalta. Perhe on ottamassa tuntemattoman ihmisen kotiinsa ja haluaa varmmistua ettei ole kyseessä huijari aupair. Juu, uskokaa vaan, niitäkin on olemassa. Tuttumme koti tyhjennettiin arvotavaroista kun auppari oli ensimmäistä kertaa yksin kotona. Tyttö sentään oli ollut jo vähän yli kuukauden perheessä.
Itse useita auppareita hostanneena pyydän kyllä myös kopion virallisesta henkkarista ennen kuin meille kukaan tulee. Avaimia en anna ensimmäiseen kahteen viikkoon, hälyttimien koodeja en ensimmäiseen kahteen kuukauteen. Olen oppinut, että kehenkään ei ole luottamista, on miten suloinen, ahkera ja kiva tyttö vaan. Kivakin tyttö voi joutua ongelmiin esim. kiristyksen kohteeksi tms. Meillä on rahoja kadonnut lasten säästöistä jne.
Olkaa tytöt varovaisia! Mutta ajatelkaa myös asian toista puolta...perhettä, joka ottaa vento vieraan kattonsa alle!Niin, onhan se tietysti jannaa antaa perheensa, lapsensja, autonsa jne. eli koko omaisuutensa jollekin 18v tuntemattomasta itablokin maasta kotoisin olevalle tyttelille josta ei tieda muuta kuin hotmail-osoitteen tyylia [email protected].
Antaisitko itse asuntosi ja autosi kayttoon jollekin jonka olet tavannut netissa?
- tanhuujatoka
Heraa epailys miksi ette halua kertoa teidan henkilollisyytta.
Monessa maassa haluavat tietaa kenen kanssa ollaan tekemissessa- minävain123__
Se pitäisi sitten olla molemminpuolista tuo passin esittäminen,koska niitä huijareitakin on niin paljon.Kuinka voi tietää,että perhe luotettava,jos ei heiltä saa passikopiota.Tämä nyt vain tällainen teoreettinen pohdinta...
- Duudaadaa
minävain123__ kirjoitti:
Se pitäisi sitten olla molemminpuolista tuo passin esittäminen,koska niitä huijareitakin on niin paljon.Kuinka voi tietää,että perhe luotettava,jos ei heiltä saa passikopiota.Tämä nyt vain tällainen teoreettinen pohdinta...
..sen takia etta heilla on osoite johon menet asumaan. Sina taas tulet tyhjasta.
- au pair
Duudaadaa kirjoitti:
..sen takia etta heilla on osoite johon menet asumaan. Sina taas tulet tyhjasta.
Lähdin saksaan au pairiksi ja kyllä minun au pair perheeni pyysi lähettämään kopion henkilöllisyystodistuksesta. Peitin siitä henkilötunnukseni loppuosan, koska ajattelin että perhe ei tarvitse sitä mihinkään. Ja tämä oli aivan ok perheelle. Kyllä minun mielestäni on normaalia jos perhe kyselee henkilöllisyystodistuksesta kopiota.
- Poliisina ulkomailla
minävain123__ kirjoitti:
Jos perhe pyytaa rahaa joko suoraan tai valillisesti ('matkatoimistolle/viisumia varten') niin kyse on nigerialaisessa savimajassa asuvasta huijarista (ns. 'huijariperhe').
Jos sinulta ei pyydeta rahaa niin kyse ei ole huijauksesta, paitsi jos kuljettavat suoraan lentokentalta seksiorjaksi. Suomalaiseen perheeseen mennessasi tata vaaraa ei ole, yhtakaan tapausta ei ole. Mikali palkka on hurja, kuvat kuin H?&M luettelosta niin voit epailla huijausta.
Jos perhe antaa osoitteensa ja landline numeron johon voit soittaa, niin voit olla aika varma perheen taustasta. Mikali annetaan kannykkanumero joka on nigeriassa jossa perhe on 'lomalla' tai 'tyomatkalla' niin unoha koko juttu. Landline numeron omistajan tiedot voi varmistaa netista helposti. Mutta jos sina annat osoitteen Karvahattukuja 5 a 3 ja kannykkanumeron sita ei tarkista pirukaan. Sikis perheet haluavat passin kopion. Samoin jos tulee vahinkoja niin laittavat esim. Small Claims Courtiin joten paluuta ei ole maahan sen jalkeen.
- maimai3
Moi,
pyytäisin itsekin jos pyytäisin vierasta hoitamaan lastani. Mutta sinun asemassasi en antaisi, jos hälytyskellot soivat. Kannattaa jutella ihmisten kanssa ensin kasvotusten vaikka skypen välityksellä, jotta näkee, että perhe on oikeasti olemassa. :)
Tässä lueskelen näitä au pair -juttuja vaan, koska ajattelin itsekin lähteä ehkä ensi syksyksi. ^^- kummastunutaupair
Ymmärrän kyllä, että perheet haluavat nähdä henkilöllisyyden, mutta tämä kysymys tuli ekoissa maileissa. Lähetän henkkarin vasta sitten kun on jo pohjustettu lähtöä enemmän. Tästä perheestä tuli kylmä/huijarivaikutelma kun kyselivät heti epäluuloisesti henkilöllisyyttä, joten en halunnut jatkaa tutustumista.
Ymmärrättehän tekin, hostäidit ja muut, ettei tällainen "itäblokkilainenkaan" niin typerä ole, että lähettää kaikki henkilötietonsa ventovieraille. Olen löytänyt perheen, lähtö on jo sovittu ja henkilötiedot lähetetty puolin ja toisin.
Alkuperäinen kuittaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka672415- 661397
Kyläkauppias ajoi kännissä töistä kotiin
Ei edes kallis auto estä humalassa ajamista, vaikka luulisi alkolukko olevan sellaisessa jo vakiovarusteena. https://ww761230EU komissio - EU-elpymisrahoja voidaan käyttää TILAPÄISESTI väärin!
Espanja ohjasi miljardeja euroja – Nyt EU-komissio teki yllättävän paljastuksen Skandaaliksi noussut Espanjan EU-rahoje61152- 79865
Kiitos upeasta palvelusta kukkamyyjä
Kiitos sinulle upea kaunis kukkamyyjä Kuhmon torilla 🌹 Upea iloinen asenteesi ja kaunis hymysi pelasti päiväni ❤️ Jäi19860- 44713
Ratikka Turkuun
Ei hyvä. Ja syy on siinä , kukaan ei osaa suunnitella oikeaa reittiä. Pitää huomioide, kiskoja sijaintia ei voi muutta84693Miehet trikoissaan
On se kauhian näkköistä, kun miehet tiukossa trikkoissa juoksentelloo ja mulukku paestaa trikkoijjen läpi. Kahtokkee pe26668- 30656