Jos koulupäivä loppuu Perjantaina kello 12.56, voiko opettaja määrätä oppilaan kouluun kello 14.06 istumaan 10 minuutiksi? Tunti koulupäivän virallisen päätöksen jälkeen... Etsin lakipykäliä, jotka kieltäisivät pakottamasta oppilasta kouluun kauan koulupäivän lopun jälkeen, mutten oikein löytänyt mitään kelvollista. Laissa sanottiin että jälki-istunto on suoritettava työpäivän jälkeen, mutta aikaväliä ei sanottu, joten mikä on tilanne? Onko kenelläkään parempaa tietoa asiasta?
Tunti kouluajan päätyttyä 10 minuutiksi jälki-istuntoon?
12
706
Vastaukset
- sibyl
Minkä ikäinen lapsi on kyseessä? Ala-asteella, kun meillä oli luokanopettaja, jälki-istunnot pidettiin heti koulupäivän jälkeen. Yläasteella, kun ei ollut luokanopettajia vaan aineopettajia, jälki-istunnot pidettiin sitten kun kaikkien oppilaiden tunnit olivat päättyneet. Eli saattoi olla 15.00 tai 16.00. Muutenhan koulussa olisi pitänyt olla erikseen jälkituntiopettaja, joka valvoo oppilaita sen mukaan miten pääsevät koulusta, kun aineopettajat olivat tietenkin kiinni tunneissaan.
- Sallittua?
15 vuotias on kyseessä, mutta jälki-istunnon määräsi luokanvalvoja eli opinto-ohjaaja, jolla työaika päättyy juuri silloin kello 14:06. Koululla on myös rehtorin määräämä käytäntö, että jälki-istunnot pidetään tiistai aamuisin.
- Prioriteetti?
Sallittua? kirjoitti:
15 vuotias on kyseessä, mutta jälki-istunnon määräsi luokanvalvoja eli opinto-ohjaaja, jolla työaika päättyy juuri silloin kello 14:06. Koululla on myös rehtorin määräämä käytäntö, että jälki-istunnot pidetään tiistai aamuisin.
Eiköhän olisi syytä käyttää aikaa siihen, että lapsesi pysyisi sen verran kurissa, että hän noudattaisi koulun sääntöjä, kuin sen selvittelyyn, onko hänelle sääntöjen rikkomisesta annettu rangaistus varmasti kaikkien mahdollisten pykälien mukainen?
- sallittua?
Prioriteetti? kirjoitti:
Eiköhän olisi syytä käyttää aikaa siihen, että lapsesi pysyisi sen verran kurissa, että hän noudattaisi koulun sääntöjä, kuin sen selvittelyyn, onko hänelle sääntöjen rikkomisesta annettu rangaistus varmasti kaikkien mahdollisten pykälien mukainen?
Kyseessähän on 10 minuuttia jälki-istuntoa, jotka ovat tulleet kahdesta myöhästymisestä pakkasaamuina, joihin ei pahemmin kuritus auta kun on kyyti myöhästynyt. Oppilaan keskiarvohan on siinä 9.8 paikkeilla, eikä ole varmaan koskaan edes tuntirauhaa häirinnyt, joten olettaisin, että syytöksesi on täysin kohtuuton. Sekä, jos lapsia näin 15-vuotiaana omistaisin, osaisin luultavasti pitää kurissa...
- sibyl
Sallittua? kirjoitti:
Kyllähän toi kuulosta siltä, että opolla on ollut huono päivä, mutta toisaalta et tiedä, mitä työtehtäviä hän teki tuolla välillä. Toiseksi kehottaisin sinua unohtamaan koko asian, koska kyseessä on kuitenkin aika pikku juttu. Jos teet kyseisestä opettajasta valituksen, tilanne saattaa huonontua lapsesi kohdalla. Esim. vaikka olin vain 10 vuotias (ja näin ollen tarvitsin ehkä suojelijaa), ja äitini soitti opettajalleni valittaakseen eräästä asiasta, se kaikki kostautui minulle. Eihän minun äitini tarvinnut istua hänen oppitunneillaan vaan minun. Joten olen itse ollut vähän niin kuin sinun lapsesi asemassa. Ehkä sinun kannattaa jutella lapsesi kanssa, haluaako hän, että puutut asiaan.
T: Koulukiusattu opettajan toimesta - kasv.yo
sibyl kirjoitti:
Kyllähän toi kuulosta siltä, että opolla on ollut huono päivä, mutta toisaalta et tiedä, mitä työtehtäviä hän teki tuolla välillä. Toiseksi kehottaisin sinua unohtamaan koko asian, koska kyseessä on kuitenkin aika pikku juttu. Jos teet kyseisestä opettajasta valituksen, tilanne saattaa huonontua lapsesi kohdalla. Esim. vaikka olin vain 10 vuotias (ja näin ollen tarvitsin ehkä suojelijaa), ja äitini soitti opettajalleni valittaakseen eräästä asiasta, se kaikki kostautui minulle. Eihän minun äitini tarvinnut istua hänen oppitunneillaan vaan minun. Joten olen itse ollut vähän niin kuin sinun lapsesi asemassa. Ehkä sinun kannattaa jutella lapsesi kanssa, haluaako hän, että puutut asiaan.
T: Koulukiusattu opettajan toimestaTämän kirjoituksen perusteella ei voi todellakaan tehdä varmoja päätelmiä siitä miten tilanne on mennyt. Melko yleistä on myös se, että lapset itse vääristelevät totuutta. Mitä oikeasti on tapahtunut. Kotona tuollaiseen toimintaan voidaan jopa kannustaa huomaamatta. Toisena vaihtoehtona vanhempien asenneongelma. Eivät itse voi hyväksyä että heidänkin lapsensa tekee joskus tuhmuuksia. Silloin vanhempi selittää lapsen käytöksen pois ja laittaa kaiken opettajan syyksi. Kolmas syy on opettajat. Valitettavasti. OKL:n pääsykoe suosii narsistisia persoonia. Tosin eivät välttämättä jaksa kauaa alalla, ehkä kaikkien onneksi.
PS. Rajat on rakkautta - sallittua?
sibyl kirjoitti:
T: Koulukiusattu opettajan toimestaMinähän siis ajan omaa asiaani, enkä alaikäisenä lapsia omista, ja oppilaana en opettajasta voi valitusta tehdä. Opo on uusi, ei ole ollut koulussamme edes kuukautta, joten sellainen olisi muutenkin turhaa, kun ei ole tavoille oppinut, mutta olisin kaivannut jotain, millä voisi todistaa että hänen toimintansa ei ole oikein...
- sallittua?
kasv.yo kirjoitti:
Tämän kirjoituksen perusteella ei voi todellakaan tehdä varmoja päätelmiä siitä miten tilanne on mennyt. Melko yleistä on myös se, että lapset itse vääristelevät totuutta. Mitä oikeasti on tapahtunut. Kotona tuollaiseen toimintaan voidaan jopa kannustaa huomaamatta. Toisena vaihtoehtona vanhempien asenneongelma. Eivät itse voi hyväksyä että heidänkin lapsensa tekee joskus tuhmuuksia. Silloin vanhempi selittää lapsen käytöksen pois ja laittaa kaiken opettajan syyksi. Kolmas syy on opettajat. Valitettavasti. OKL:n pääsykoe suosii narsistisia persoonia. Tosin eivät välttämättä jaksa kauaa alalla, ehkä kaikkien onneksi.
PS. Rajat on rakkauttaTapahtuuhan tuota hyvinkin usein, varsinkin juuri niiden suurimpien häiriköiden kotona, mutta en kyllä näe yhtään syytä miksi vääristelisin tietoa itselleni. Tiedän tasan tarkkaan mistä ne 10 minuuttia ovat tulleet, ja nehän ovat siitä että myöhästyin kahteen otteeseen kyydin vuoksi. Opettaja on muuten juuri valmistunut, eikä ole ollut töissä puoltaa vuottaa kauempaa, joten en usko että hänkään täysin perillä on käytännöistä...
- kasv. yo
sallittua? kirjoitti:
Minähän siis ajan omaa asiaani, enkä alaikäisenä lapsia omista, ja oppilaana en opettajasta voi valitusta tehdä. Opo on uusi, ei ole ollut koulussamme edes kuukautta, joten sellainen olisi muutenkin turhaa, kun ei ole tavoille oppinut, mutta olisin kaivannut jotain, millä voisi todistaa että hänen toimintansa ei ole oikein...
Jos asia oikeasti vaivaa niin kannattaa jutella siitä kyseisen opon kanssa. Mikäli tuntee, että on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti. Omilta lukioajoiltani muistan, kun menin englannin opettajalle sanomaan, etten ollut tyytyväinen kurssinumerooni. Hän ymmärsi asian ja muutti numeron. Sanoi vielä lopuksi, että onneksi tulin sanomaan asiasta. Virheitä tekevät kaikki myös työelämässä :)
Opon tarkoitus on voinut olla hyvä. Muistan yläasteajaltani tunnin jäli-istunnot. Ne oli oikeasti tylsiä. Nyt selviät 10 minuutilla. Periaatteessa opettaja voi jättää koulunjälkeen kahdeksi tunniksi jälki-istuntoon. Se aika ei tuossa tapauksessa täyty. Minulta loppui ysillä koulu kahdelta ja jälki-istunto oli kolmesta neljään. Kyllähän siitä tietysti jotain oppi:)
Kuitenkin juttele sen opon kanssa. Ja muista oikeasti olla myöhästelemättä "tahalleen". Siitä tavasta on hankala päästä myöhemmin pois ja siitä seuraa meidän kulttuurissamme vain ongelmia. - kasv.yo
kasv. yo kirjoitti:
Jos asia oikeasti vaivaa niin kannattaa jutella siitä kyseisen opon kanssa. Mikäli tuntee, että on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti. Omilta lukioajoiltani muistan, kun menin englannin opettajalle sanomaan, etten ollut tyytyväinen kurssinumerooni. Hän ymmärsi asian ja muutti numeron. Sanoi vielä lopuksi, että onneksi tulin sanomaan asiasta. Virheitä tekevät kaikki myös työelämässä :)
Opon tarkoitus on voinut olla hyvä. Muistan yläasteajaltani tunnin jäli-istunnot. Ne oli oikeasti tylsiä. Nyt selviät 10 minuutilla. Periaatteessa opettaja voi jättää koulunjälkeen kahdeksi tunniksi jälki-istuntoon. Se aika ei tuossa tapauksessa täyty. Minulta loppui ysillä koulu kahdelta ja jälki-istunto oli kolmesta neljään. Kyllähän siitä tietysti jotain oppi:)
Kuitenkin juttele sen opon kanssa. Ja muista oikeasti olla myöhästelemättä "tahalleen". Siitä tavasta on hankala päästä myöhemmin pois ja siitä seuraa meidän kulttuurissamme vain ongelmia.Ja vielä se jos kyyti on oikeasti myöhästynyt niin silloin sinua ei kuulu rangaista siitä. Ethän ole silloin tehnyt mitään pahaa. Eli valita tietyssä järjestyksessä:
1. Opo
2. Luokanvalvoja
3. Terveydenhoitaja/psykologi/kuraattori
4. Reksi - sallittua?
kasv.yo kirjoitti:
Ja vielä se jos kyyti on oikeasti myöhästynyt niin silloin sinua ei kuulu rangaista siitä. Ethän ole silloin tehnyt mitään pahaa. Eli valita tietyssä järjestyksessä:
1. Opo
2. Luokanvalvoja
3. Terveydenhoitaja/psykologi/kuraattori
4. ReksiJuu, kiitoksia!
Tämähän siis koski koko luokkaamme ja saimme kaikki istumista sillä perusteella, montako merkintää olimme saaneet Wilmaan Marraskuun aikana, josta opettajamme tosin ilmoitti vasta Joulukuussa... Koko luokka joutuisi tulemaan reilusti koulun jälkeen ja osa oppilasta asuu ihan toisella paikkakunnalla, joten en katso että on täysin oikeudenmukaista varsinkaan näitä henkilöitä kohtaan, mutta katsoo nyt miten tämä asia tästä selviää, kun kukaan ei ole suunnitellut menevänsä oikeasti sinne istumaan, näin mielenosoituksena... - kasv.yo
sallittua? kirjoitti:
Juu, kiitoksia!
Tämähän siis koski koko luokkaamme ja saimme kaikki istumista sillä perusteella, montako merkintää olimme saaneet Wilmaan Marraskuun aikana, josta opettajamme tosin ilmoitti vasta Joulukuussa... Koko luokka joutuisi tulemaan reilusti koulun jälkeen ja osa oppilasta asuu ihan toisella paikkakunnalla, joten en katso että on täysin oikeudenmukaista varsinkaan näitä henkilöitä kohtaan, mutta katsoo nyt miten tämä asia tästä selviää, kun kukaan ei ole suunnitellut menevänsä oikeasti sinne istumaan, näin mielenosoituksena...Siinä olet oikeassa etteivät ryhmärangaistukset ole oikeudenmukaisia. Ihme että niitä vielä tänä päivänä käytetään jossakin. Nykyään kasvatustieteissä vielä korostetaan sitä, että lapset/nuoret tulisi ottaa yksilöinä huomioon, sillä se on oikeaa tasapuolisuutta. Stähän lainsäädäntökin tukee. Ryhmärangaistuksesta mielestäni voi/kannattaa valittaa ylemmäs. Suurin osa opettajista on oikeasti hyviä. Ikävä kyllä joukkoon mahtuu myös huonoja. Armeijassakin on joukkorangaistukset kielletty tänä päivänä.
Yksilöjuttuna jälki-istunto tosiaan voi maksimissaan kestää 120 minuuttia. Sen ei tarvitse olla istumista perinteisessä mielessä. Jos sinä olisit henkilökohtaisesti möhlinyt, niin rangaistus olisi ollut sinulle ihan oikein.
Ps. Vanhemmassa ikäluokassa on paljon katkeria aikuisia, kun ovat kokeneet tulleensa väärin kohdelluiksi koulussa. Nykyään koulu ei ole samanlainen paikka/sen ei kuuluisi olla. Väkisin tulee mieleen, onko opinto-ohjaajanne pätevä, eli koulutettu työhönsä. Joillakin paikkakunnilla käytetään paljon epäpäteviä, kun päteviä ei saada. Täällä opiskelupaikkakunnallani peruskoulu toimii mallikelpoisesti, mutta samaa ei voi sanoa kotikunnastani, johtuen niistä epäpätevistä opetttajista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538443- 664704
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404363Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233962Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353503Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423480Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383378- 483133
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422881- 492644