"Uskovaisen" tunnistus

weir896

Ajattelin laittaa tämän aloituksen ensin tunne Kirkko kuulolla - palastalle, mutta päätin sitten, että täällä ehkä on monipuolisempaa ajattelua asian tiimoilta.

Kirkko kuulolla-palstalla käytiin keskustelua Tahtoisin uskoa. Aprikoiden - nimimerkki sanoo yhdessä viestissä "...että olen tavoiltani melko uskovainen ja minua toisinaan uskovaksi luullaankin, ..." Tämä sai minut pohtimaan, millaisia piirteitä ihmisellä on, kun häntä uskovaiseksi luullaan.

Pohdintani taustalla on omakohtaisia kokemuksia, kun asiakkaani ovat luulleet minua uskovaiseksi. Olen sitä usein ihmetellyt, mutta en sen syvällisemmin ole pohtinut asiaa. Työssäni ei ole mitään yhtymäkohtaa uskontoon, mutta silti minulta on on kysytty, olenko uskovainen tai sanottu, että olen uskovainen.

Olen miettinyt, että sekoittavatko ihmiset humaanin ihmiskäsityksen ja uskovaisuuden toisiinsa?

Olen ateisti. Minua ei ole kastettu enkä ole käynyt rippikoulua, enkä ole kuulunut koskaan mihinkään uskonnolliseen yhdyskuntaan. Raamatun tunnen erittäin huonosti (lapsuuden kodissani em. kirjaa ei ollut, eikä sitä nytkään tietenkään löydy kodistani). Minulla on ollut varsin vähän kontakteja uskontoihin, niin vähän kuin se on vain ollut mahdollista Suomessa. Myönnän, että olen aika pihalla uskonnoista. Kotikasvatukseni ei tukenut esim. kristillisiä tapoja/ajatuksia. Vanhempani olivat ateisteja, mutta kuvailisin, että olen saanut humaania ihmiskäsitystä vahvistavan kasvatuksen.

Mitä mieltä olette, onko ihmisessä olemassa joku piirre, joka tulkitaan "uskovaisuuteen" liittyväksi? Mikä se piirre voisi olla?

22

479

Vastaukset 22

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskusk

"Olen miettinyt, että sekoittavatko ihmiset humaanin ihmiskäsityksen ja uskovaisuuden toisiinsa?"

Usein henkilöt, jotka ovat itse jossakin kristinuskon lahkossa "uskossa," sekoittavat jopa siinä määrin, ettei heidän mielessään humaani, ymmärtäväinen ja empaattinen ihminen _voi_ olla muuta, kuin uskossa.

Ateisit, skeptikot ja agnostikot, tai jotakin muuta uskontoa kuin kristinuskoa tunnustavat ovat ilman muuta kylmiä, ymmärtämättömiä ja typeriä halujensa ja himojensa vallassa olevia.

• ," ymmärtämättömiä ja typeriä halujensa ja himojensa vallassa olevia"
        "elä ja iloitse ! Tänään voi olla loppuelämäsi viimeinen päivä"

Mutta miten itse näet elämän onko tarkoituksena hankkia onnellisuus vai mielihyvä ?

• uskusk
        epikuros kirjoitti:

," ymmärtämättömiä ja typeriä halujensa ja himojensa vallassa olevia"
        "elä ja iloitse ! Tänään voi olla loppuelämäsi viimeinen päivä"

Mutta miten itse näet elämän onko tarkoituksena hankkia onnellisuus vai mielihyvä ?

Sikäli kuin ymmärrän elämällä ei ole mitään erityistä tarkoitusta. Jokainen Ihminen tavallaan luo itse omalle elämälleen tarkoituksen. Onnellisuuden maksimointi niin itselle, kuin läheisilleen ja jopa koko ihmiskunnalle ja tuleville sukupolville omalta pieneltä osaltaan on kyllä ihan riittävä elämän tarkoitus.

Mielihyvä taas on enemmänkin hetkellistä tunnetilaa. Yhden mielihyvä voi olla toisen mielipaha, jopa kärsimys.

• "Ateisit, skeptikot ja agnostikot, tai jotakin muuta uskontoa kuin kristinuskoa tunnustavat ovat ilman muuta kylmiä, ymmärtämättömiä ja typeriä halujensa ja himojensa vallassa olevia."

Jep, noin se juuri ikävä kyllä on, juuri noin monikin uskovainen luulee. Ilman jumalaa ei heidän mielestään voi olla hyvä ja syvällisesti ajatteleva ihminen.

• En minä ainakaan
        missxcessive kirjoitti:

"Ateisit, skeptikot ja agnostikot, tai jotakin muuta uskontoa kuin kristinuskoa tunnustavat ovat ilman muuta kylmiä, ymmärtämättömiä ja typeriä halujensa ja himojensa vallassa olevia."

Jep, noin se juuri ikävä kyllä on, juuri noin monikin uskovainen luulee. Ilman jumalaa ei heidän mielestään voi olla hyvä ja syvällisesti ajatteleva ihminen.

tee ihmisistä ulkoisen olemuksen perusteella tuollaisia päätelmiä,
        enkä varsinkaan ventovieraista. Jokaisessa ihmisessä on hyvyyttä.

Se, onko joku uskossa vai eikö ole, tulee esille puheissa ja teoissa,
        jotka ovat yhtä. Uskova tuo uskonsa esille tavalla tai toisella itse.

• En minä ainakaan kirjoitti:

tee ihmisistä ulkoisen olemuksen perusteella tuollaisia päätelmiä,
        enkä varsinkaan ventovieraista. Jokaisessa ihmisessä on hyvyyttä.

Se, onko joku uskossa vai eikö ole, tulee esille puheissa ja teoissa,
        jotka ovat yhtä. Uskova tuo uskonsa esille tavalla tai toisella itse.

En tarkoitakkaan nyt ulkoista olemusta, vaan sitä mitä ihminen on sisäisesti. Ollakseen hyvä ei tarvita jumalia. Jotkut tarvitsevat?

• en osaa muuta sanoa

Jos puhuu paljon näihin juttuihin viittaavista asioista ja puuhastelee uskovaisen suosimissa asioissa ja pakoissa, voi joku erehtyä pitämään uskovaisena. Oletko kiltti, et kiroile, oletko ystävällinen, et käy kapakoissa, kerro rivouksia, millaiset ovat asenteesi, nauratko rivoille vitseille ym. elätkö avoliiitossa? Jotkut voivat tarkkailla käyttäytymistäsi ja puheitasi.Kun työpaikalle tulee uusi ihminen, porukka tekee omia johtopäätöksiä juuri tällaisten merkkien perusteella. Voihan ateistikin joskus täyttää ulkonaisesti miltei kaikki uskovaiselle tyypilliset kriteerit, vaikka harvemmin. Sitten voi olla, että sinussa heijastuu vain voima (Pyhä Henki), olet esirukousten kohde ja sinussa Jumala tekee itseltäsikin salaisesti omaa työtänsä. Siis sinussa on jokin jonka vain Hengessa vaeltava aistii?

• 6+1

Uskomatonta, voiko joku olla tosissaan tuollaisten höpinöiden kanssa??

• weir896

Jos puhuu paljon näihin juttuihin viittaavista asioista ja puuhastelee uskovaisen suosimissa asioissa ja pakoissa, voi joku erehtyä pitämään uskovaisena. Oletko kiltti, et kiroile, oletko ystävällinen, et käy kapakoissa, kerro rivouksia, millaiset ovat asenteesi, nauratko rivoille vitseille ym. elätkö avoliiitossa? Jotkut voivat tarkkailla käyttäytymistäsi ja puheitasi.Kun työpaikalle tulee uusi ihminen, porukka tekee omia johtopäätöksiä juuri tällaisten merkkien perusteella. Voihan ateistikin joskus täyttää ulkonaisesti miltei kaikki uskovaiselle tyypilliset kriteerit, vaikka harvemmin. Sitten voi olla, että sinussa heijastuu vain voima (Pyhä Henki), olet esirukousten kohde ja sinussa Jumala tekee itseltäsikin salaisesti omaa työtänsä. Siis sinussa on jokin jonka vain Hengessa vaeltava aistii?

Mitä tarkoitat "Jos puhuu paljon näihin juttuihin viittaavista asioista ja puuhastelee uskovaisen suosimissa asioissa ja pakoissa.."?
        Kollegoiden mielestä olen kaikkea muuta kuin kiltti. Kiroilen - paljon. Ystävällinen olen aina. En käy kapakoissa enkä kerro rivouksia, en nauti niistä. Nauran rivoille vitseille, jos ne on hyvin laadittu. En elä avoliitossa. Voima voi heijastua, mutta se ei ole mistään pyhästä hengestä, vaan elämänkokemuksen tuomaa itsevarmuutta ja vaikutelmien hallintaa. No, hengessä vaeltavista en tiedä, mitä ovat - jotain olmejako.

• Muikkuinen

Ainut voima minkä pyhänhengen kuvittelu mahdollistaa on valehtelu itselleen ja muille niin ettei itse edes ymmärrä valehtelevansa.

• en osaa muuta sanoa
        weir896 kirjoitti:

Mitä tarkoitat "Jos puhuu paljon näihin juttuihin viittaavista asioista ja puuhastelee uskovaisen suosimissa asioissa ja pakoissa.."?
        Kollegoiden mielestä olen kaikkea muuta kuin kiltti. Kiroilen - paljon. Ystävällinen olen aina. En käy kapakoissa enkä kerro rivouksia, en nauti niistä. Nauran rivoille vitseille, jos ne on hyvin laadittu. En elä avoliitossa. Voima voi heijastua, mutta se ei ole mistään pyhästä hengestä, vaan elämänkokemuksen tuomaa itsevarmuutta ja vaikutelmien hallintaa. No, hengessä vaeltavista en tiedä, mitä ovat - jotain olmejako.

Voisit itse kysyä seuraavalla kerralla, kun sinua puhutellaan usovaisena - miksi? Miksi juuri sinä olet "usovainen" kysyjän mielestä-

• Pärt Münchenhausen

jodlaavasta äänestä joka päpättää raamatunlauseita.

• Muikkuinen

tiedä yhtään jumalharhaista joka olisi viettänyt lapsuuden ilman jumalolentoja, rippikoulua tai vanhempien uskonnollista kasvatusta.
      -Voisi kait sanoa sääntönä sitä että, taikauskon virus pitää tartuttaa nuorena jos halutaan aiheuttaa ihmisessä jumalharhaisuus, aikuiselle se on hyvin hankalaa.
      -Uskonnon viruksesta voi toki parantua, välttämättä se ei ole helppoa mutta suotavaa se olisi itse kullekkin.

Toki uskovaisista löytyy joskus niitä jotka väittävät eläneensä ateistina ja tulleensa uskoon, mutta ne voi laittaa surutta propagandan piikkiin.

• O'ou

"Toki uskovaisista löytyy joskus niitä jotka väittävät eläneensä ateistina ja tulleensa uskoon, mutta ne voi laittaa surutta propagandan piikkiin."

Voisi ajatella henkilön, joka on ollut ateisti vain siksi, koska hänen lapsuuskodissaan oltiin ateisteja. Toisin sanoen hän ei ole koskaan itse pohtinut uskontoja, elämäänsä ja miksi on ateisti. Kuvitellaan vielä sinne kotiin jotain ongelmia, vaikka alkoholismi.

Tällaiselle henkilölle sitten joku karismaattinen saarnaaja onnistuu vakuuttamaan, että hänen kotonaan oltiin väärässä ja että Jumala on olemassa ja Jeesus pelastaa ja häneen kannattaa uskoa.

• Muikkuinen
        O'ou kirjoitti:

"Toki uskovaisista löytyy joskus niitä jotka väittävät eläneensä ateistina ja tulleensa uskoon, mutta ne voi laittaa surutta propagandan piikkiin."

Voisi ajatella henkilön, joka on ollut ateisti vain siksi, koska hänen lapsuuskodissaan oltiin ateisteja. Toisin sanoen hän ei ole koskaan itse pohtinut uskontoja, elämäänsä ja miksi on ateisti. Kuvitellaan vielä sinne kotiin jotain ongelmia, vaikka alkoholismi.

Tällaiselle henkilölle sitten joku karismaattinen saarnaaja onnistuu vakuuttamaan, että hänen kotonaan oltiin väärässä ja että Jumala on olemassa ja Jeesus pelastaa ja häneen kannattaa uskoa.

"""Tällaiselle henkilölle sitten joku karismaattinen saarnaaja onnistuu vakuuttamaan, että hänen kotonaan oltiin väärässä ja että Jumala on olemassa ja Jeesus pelastaa ja häneen kannattaa uskoa."""

Toki tuollainen on mahdollista, itselläni ei ole kokemusta perheistä joissa vanhemmat olisivat ateisteja.

• ....................

Tuli mieleeni, että jos esiintyy fiksusti ja on kohtelias huomioi muita eli on normaali, niin voidaan luulla. Uskovainen , joka on nähnyt elämässään jo laitapuolenkin, eläen monenlaisten kanssa , puhuu ja käyttäytyy ns. normaalisti aikaan sopivasti saa leiman ei uskossa. Sääli on kyllä, jos ei uskovaisesta koskaan näy missään, että on uskossa.

• Tosimies.

Uskovaisen tunnistaa siitä että sillä on enemmän kuin neljä lasta ja kaikki lapset ovat jatkuvasti pahoinpideltyjä ja vaimo ryyppää ja itkee keittiössä ja häneltä puuttuu hampaita ja silmät ovat aina mustana.

• Uskovaisen vaimo
        Tosimies. kirjoitti:

Uskovaisen tunnistaa siitä että sillä on enemmän kuin neljä lasta ja kaikki lapset ovat jatkuvasti pahoinpideltyjä ja vaimo ryyppää ja itkee keittiössä ja häneltä puuttuu hampaita ja silmät ovat aina mustana.

Vaimo ryyppää kahvia ja hän on tummasilmäinen.

• fthftf
        Uskovaisen vaimo kirjoitti:

Vaimo ryyppää kahvia ja hän on tummasilmäinen.

tottakai on.

Kyllähän uskovainen aikamiespoika vaimonsa ugandasta tilaa.

• Kössönöm

Olen tuota pitkin iltaa miettinyt, enkä todellakaan tiedä.

Jos nyt ihan heittäisi arvelun, niin onko olemuksesi nyhverö, vai leiskuvatko silmäsi tulenpalavina? Kumpikin nimittäin käykäyntikortista uskovaiseksi.

• weir896

Luulen, että olemukseni ei täytä nyhverön määritelmää. Silmät leiskuvat kuulemma tulenpalavina - suuttuessani.

• Kössönöm
        weir896 kirjoitti:

Luulen, että olemukseni ei täytä nyhverön määritelmää. Silmät leiskuvat kuulemma tulenpalavina - suuttuessani.

En ole ollenkaan vastaustasi huomannut. Jaaha, että tulenpalavat silmät. Vähän niinku Rasputinilla? Onko parta kans?

En osaa sanoa miksi sinua uskovaiseksi luullaan, niitä kun on niin monensorttisia.

"Olen miettinyt, että sekoittavatko ihmiset humaanin ihmiskäsityksen ja uskovaisuuden toisiinsa?"

- Voi olla, mutta se on kyllä todella kaukana totuudesta. Sen verran mitä minä uskiksia olen elämäni aikana tavannut, niin humanismi on heistä kaukana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä Yllätti

Kaivatussasi?
      Ikävä
      150
      1118
    2. Mikä oli suurin

Ongelma välillämme?
      Ikävä
      109
      977
    3. Rakastamisesi tarkoitus

Mikä oli kaiken tarkoitus? En sitä tiedä, en ymmärrä. Olet mielessäni, alati. Olen miettinyt. Ei sillä taida olla merki
      Ikävä
      52
      701
    4. Tämä meidän välinen tilanne

Se on tosi raskas mulle. Ihminen, jota haluan eniten elämääni, ihanin olento, enkä koskaan pääse näkemään häntä. Sydämen
      Ikävä
      34
      689
    5. Kohtalo antoi

sinulle vielä mahdollisuuden valita oikein. Et siihen tarttunut.
      Ikävä
      65
      611
    6. Mitä Kärnässä tapahtui?

Sinnen meni ambulanssi, paloauto, poliisiauto ja poliisimoottoripyörä.
      Lappajärvi
      7
      604
    7. Se katse...

Täynnä rakkautta. Kunpa olisin tajunnut.
      Ikävä
      65
      584
    8. En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen

Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää
      Ikävä
      48
      576
    9. Hoikkana olet pysynyt, ja nättinä

Iloa silmille vähän liikaakin. Ei uskalla aina edes katsoa. Tulee liikaa kaipausta. Yhdelle ihanalle
      Ikävä
      23
      551
    10. Miten tästä pääsee

Ikinä ylitse?
      Ikävä
      59
      528
    Aihe