Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Suomentakaa tämä päätön lause

epäselvää.....

Valituksen johdosta valittajan vastapuoli voi tyytymättömyyttä
ilmoittamatta valittaa osaltaan käräjäoikeuden ratkaisusta.


Eli tällaista tekstiä tuottaa oikeuslaitos. Kun tässä itse ei ymmärrä, että minkä ihmeen valituksen johdosta vastapuoli voi valittaa - siis mitä. Ahaa, nyt mulla välähti, siis jos joku valittaa, niin toinen saa tietää valituksesta ja voi sitten itse valittaa. Että siis muuten ei olis valittamista, mutta kun se toinen valitti, niin sitten valitetaan. Jaa, ei oltais siis oltu tyytymättömiä. Miksei puhu vastineesta valitukseen.

Mutta siis, valittakaa itsenne ihan minne haluatte!

Aha!

Joo................

12

300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aivan selvää

      Juristi juristin työllistää.

    • Kääntäinen

      Olen kääntänyt leipätöikseni vieraskielisiä asiatekstejä vieraista kielistä suomeen yli 21 vuoden ajan. En silti ole suomentanut vielä yhtikäs mitään, ja tuskinpa minusta siihen hommaan on koskaan tulevaisuudessakaan!

      Suomentaminen merkitsee _kaunokirjallisen_ tekstin taiteellisesti täysipainoista kääntämistä, tavallaan kirjoittamista uudelleen suomeksi. Tuollainen työ vaatii tekijältään paljon enemmän kuin kääntäminen. Olisi suomentajien ammattikunnan halveksimista kutsua esimerkiksi minua suomentajaksi.

      Kaikki kääntäminen suomen kielelle ei siis suinkaan ole suomentamista!

      • vgfgfghfghfgh

        selventäkää eli kertokaa suomeksi eli suomentakaa näitä virkakieliä, joita ei siis heti ymmärrä, ja senkin vuoksi tarvitsisi lakimiehen, mutta sehän on ikään kuin etuoikeus vain ilmiselville murhamiehille ja tappajille, näille kyllä annetaan oikeus lakimieheen, mutta pienemmissä tapauksissa tulee heitto, jopa siis, anteeksi vaan, paskalakilta, "eikä tarvitse edes avointa asianajovaltakirjaa!"

        Että joo!!!!!!!!

        Jos ei muuhun tarvis, niin siihen, että ymmärtäisi asiat oikein!

        Ja saivartelu - se se vasta tieteenlaji onkin, savolaisen kielitieteen nimittäin. Käännä sinä byrokraatin kieltä vaikka urduksi, mutta tässä pyydettiin selvää suomen kieltä eli suomennosta!


      • Provoco et ego

        Taidat olla huuhaakääntäjä tai pahasti snobi, sillä kaikki tuntemani kymmenet kääntäjät ovat yhtä mieltä (ja sanakirjojen kanssa samaa mieltä) siitä, että suomentaminen on suomeksi kääntämistä, olipa sitten kyse asiatestistä tai niin sanotusta kaunokirjallisuudesta. Kummankin tekstilajin sisällä on alatyyppejä, jotka poikkeavat toisistaan enemmän kuin lajit toisistaan. Mutta suomentamisesta silti puhutaan, olipa kyse tuoteselosteesta tai runosta.


      • Kääntäinen
        Provoco et ego kirjoitti:

        Taidat olla huuhaakääntäjä tai pahasti snobi, sillä kaikki tuntemani kymmenet kääntäjät ovat yhtä mieltä (ja sanakirjojen kanssa samaa mieltä) siitä, että suomentaminen on suomeksi kääntämistä, olipa sitten kyse asiatestistä tai niin sanotusta kaunokirjallisuudesta. Kummankin tekstilajin sisällä on alatyyppejä, jotka poikkeavat toisistaan enemmän kuin lajit toisistaan. Mutta suomentamisesta silti puhutaan, olipa kyse tuoteselosteesta tai runosta.

        Ole hyvä, kaikin mokomin!

        Minä en suomentajan viittaa suostu ottamaan harteilleni, nöyryydestä taidetta kohtaan.


    • jfdfhjsdöfhgödfghö

      valittaa, valittaa valituksesta, vali vali, vali vali.

      • ei juristi ollenkaan

        Valituksen johdosta valittajan vastapuoli voi tyytymättömyyttä
        ilmoittamatta valittaa osaltaan käräjäoikeuden ratkaisusta.

        Käräjäoikeus on tehnyt ratkaisun, josta yksi osapuoli on valittanut.
        Toinen osapuoli = vastapuoli voi myös valittaa ratkaisusta ilmoittamatta sitä, mihin on tyytymätön.
        Vähän kryptistä kyllä. Ehkä itse tiedät mistä on kysymys.


      • täysin kaistapäistä
        ei juristi ollenkaan kirjoitti:

        Valituksen johdosta valittajan vastapuoli voi tyytymättömyyttä
        ilmoittamatta valittaa osaltaan käräjäoikeuden ratkaisusta.

        Käräjäoikeus on tehnyt ratkaisun, josta yksi osapuoli on valittanut.
        Toinen osapuoli = vastapuoli voi myös valittaa ratkaisusta ilmoittamatta sitä, mihin on tyytymätön.
        Vähän kryptistä kyllä. Ehkä itse tiedät mistä on kysymys.

        Katsos asiassa ei edes vielä ole tehty mitään päätöstä, mutta ilmoittelevat valitusoikeuksista etukäteen, vaiheessa, jossa joutuvat korjailemaan omia virheitään, eli oikeuslaitos on itse ilmoittanut vääriä päivämääriä ja nyt korjaavat virheitään ilmoittavat sitten jo valitusoikeuksista.

        Eli tässä ymmärtääkseni on kuitenkin kyse siitä, että jos sitten aikanaan, kun sen päätöksensä antavat (toivottavasti pitävät nyt ne ilmoittamansa päivämäärät, eivätkä muutenkaan tee pilkkuvirheitä), jos toinen osapuoli valittaa ilmoitettuaan tyytymättömyytensä ensin, niin sitten vastapuoli voi valittaa siitä valituksen tekemisestä itse päätökseen tyytyväisenä - eli kaiketi suomeksi sanottuna: antaa vastineensa valitukseen!

        Sillä lailla!


        Joo, tässä voi tosiaan sanoa: Viranomaiset pitävät osaa kansaa täysin pellenä!
        Ai, ilmotettiiks me sulle väärä päivämäärä, no voi, voi, kun olet nössö, etkö sä nyt tosiaan tajunnut, että se oli väärä päivä, että mitäs ootit päätöstä jo silloin.... Niinpä niin, kansalaisenhan se on tiedettävä oikeuslaitoksen työajat ja -suunnitelmat - oikeuslaitoksen itsensä ei!


      • Anonyymi
        ei juristi ollenkaan kirjoitti:

        Valituksen johdosta valittajan vastapuoli voi tyytymättömyyttä
        ilmoittamatta valittaa osaltaan käräjäoikeuden ratkaisusta.

        Käräjäoikeus on tehnyt ratkaisun, josta yksi osapuoli on valittanut.
        Toinen osapuoli = vastapuoli voi myös valittaa ratkaisusta ilmoittamatta sitä, mihin on tyytymätön.
        Vähän kryptistä kyllä. Ehkä itse tiedät mistä on kysymys.

        Ehkä


    • En ole juristi

      Ehdotan että valitat tästä päätöksestä käräjäoikeuteen. Et sitten valita -- ainakaan tässä vaiheessa -- käräjäoikeuden päätöksen materiaalisesta sisällöstä, vaan siitä että tämä päätös on ns. nulliteetti. Osoitat valituksesi käräjäoikeudelle, ja ilmoitat kantanasi, että valitusoikeuden osalta *mitään ei ole päätetty*, vaikka tällainen päätös täytyy aina antaa.

    • Anonyymi

      Viljo on jo ollut kuultavana

      Ei valittamista, koska tuomarit ja kanslisti ovat hyväpalkkaisia

      Aha, onks viljoo näkyny

      Aha

    • Anonyymi

      Aha. Sielläkö se Viljo on ollut. Kuultavana.

      Onks Viljoo kuultu? On. Aha.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2217
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2043
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1480
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1238
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1169
    Aihe