Heitätkö ruokaa pois?

Tänään on uutisoitu, että keskiverto suomalainen heittää 23 kiloa ruokaa pois vuodessa. Erityisesti haaskuuseen syyllistyvät sinkkunaiset. Mitenkäs on sinun laitasi: Meneekö kaupasta kotiin kannettu kurkusta alas vai jätteeksi? Ja jos, niin miksi? Onko ilmiö mielestäisi haitallinen ja jos on, niin mitä sille voisi tehdä?

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/12/1241471/sinkkunaiset-pahimpia---suomalaiset-haaskaavat-valtavasti-ruokaa
33353
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 33

Vanhimmat

paha, kun on ihmisiä, Suomessakin joilla ei raha ruokaan riitä.
Opiskelijatkin.
Mutta on siinä kaupallakin syynsä, kun ei oel tarpeeksi pieniä annoksia.
JA kyllä se on kuitenkin päivittäistavarakauppa joka eniten heittää menemään.

Äänestä
  • Aloittaja

Uutisissa myös sanottiin, että kotitalouksien hävikki on kaksinkertainen kauppoihin verrattuna. Minäkin olin todella yllätynyt tuosta tiedosta.

Äänestä

• ratikkakuski kirjoitti:

Uutisissa myös sanottiin, että kotitalouksien hävikki on kaksinkertainen kauppoihin verrattuna. Minäkin olin todella yllätynyt tuosta tiedosta.

ruuan taloudellinen arvo. Sinkkunaistalouksissa ei.

Äänestä

jättävät ruokaa aina. Nykyajan ipanat on niin pieniruokaisia, näykkivät muutaman haarukallisen ja loput roskiin. Äti voisi tietysti syödä aina kaikki jämät, mutta alkaisi sitten myös näyttää hetken päältä jätemyllyltä.

Äänestä
  • saa itse annostella ruokaa lautaselle, vai miksi on jatkuvasti vääriä arvioita?

Äänestä

Olen hyvin pahoillani siitä, että välilla joudun heittää jotakin pois.
On takahyllylle jäänyt jos jotakin pientä, kun siivoan hyllyjä.

Kun heitän ruokaa roskiin, tulee syntinen olo.

Äänestä

ruokaa, se on hometta ja sen sellaista lietettä. Mitä nyt olen vilkaissut.

Äänestä
  • Niih, vihreä löllyvä kurkunnäköisen heitin hiljattain pois, hyh, hyh..nopealla ranneliikkeellä ämpäriin.

Äänestä

• ariella.a kirjoitti:

Niih, vihreä löllyvä kurkunnäköisen heitin hiljattain pois, hyh, hyh..nopealla ranneliikkeellä ämpäriin.

muoviputki päällä, lähinnä väristä ja muovin mallista voi päätellä että sisällä on ollut kurkku :(

Jos on kauhea kiire ja stressi, niin en muista yhtään mitä on ja mitä ei ole, ja sitten ostan samaa uudestaan. Tai unohdan että minulla oli joku kurkku. Tuntuu ällöttävältä, mutta stressi on sitä tasoa ettei yksinkertaisesti voi mitään. Jos sen "arjenhallinnan" saisi toimimaan edes tärkeimmissä asioissa suurinpiirtein, voin ryhtyä suremaan kurkkuja.

Äänestä

ruokaa menee pois vain jos se itse kävelee. Eli joskus.

Äänestä

Se kasvattaa kulutusta ja jos on itse ansainnut rahat niin homma on ok.

Poikkeus - kelakorvauksilla ostettu ruoka pitää syödä kokonaan - myös kuoret. Mitä tulee tehdä - pienentää tulonsiirtoja.

Äänestä

Yksin kun asuu, niin sitä oppii väkisinkin tietämään paljon sapuskaa tarvii ja kaikki tulee syötyä mitä ostankin. Joskus voi joutua nakkaamaan leipää tai lihaa vähän pidemmäksi aikaa pakastimeen, jos tulee käytyä vaikka ulkona syömässä vähän normaalia useammin.

Jos menee paljon ruokaa roskiin, niin varmaan vois vaikka yrittää syödä enemmän jotain semmosia ruokia mitkä säilyyy pidempään ja käydä useammin kaupassa, niin ei sitten tuu ostettua kerralla hirveetä määrää ruokaa. Haitallisuudesta en tiedä, mutta varmaan tekis ihan hyvää itse kunkin taloudelle, jos ei menis tolla tavalla rahaa hukkaan, kun ei ruokakaan ihan halpaa oo nykyään.

Äänestä
  • kunnolla vielä seukkaakkaan kun yksin asut? ;)

Äänestä

• **toiveikas** kirjoitti:

kunnolla vielä seukkaakkaan kun yksin asut? ;)

yhdessä asuminen on kunnolla seukkaamista, niin en kai sitten ainakaan vielä. Mitenkäs sä niin toiveikkaana oot siellä? Pitäiskö tässä vai jo muuttaa yhteen? :-P

Äänestä

kun raejuusto alkaa haista pahalta ennen parasta ennen -päiväänsä.

Poikaystävä aina ihmettelee mun luovuuttani tähteiden kanssa, joten olen siinä uskossa, että olen aika hyvä käyttämään kaiken lähes tappiin saakka.

Äänestä

se vähä mitä pois laitetaan menee omaan kompostiin.

Äänestä

ne on niin sööttejä ja vähän arvostettuja lintuja, mulle ne on puhtaanapito laitoksia jotka hauskasti ääntelehtii.

Äänestä
  • kun antaa liian suolaista evästä :)

Äänestä

• . kirjoitti:

kun antaa liian suolaista evästä :)

saarioisten pizzoissa liikaa suolaa ole

Äänestä

jätteeksi se ruoka lopulta joka tapauksessa menee, vaikka se menis kurkusta alas sitä ennen.

Äänestä

syön jopa ne "tähteet", jotka eivät arvon talon neidille enää kelpaa.

Käsityksemme ruuan vanhentumisesta on erilainen. Samoin kuin taloudellinen ajattelu siinä, mitä oikeasti tarvii ostaa.

Sanovat että euro on paras konsultti. Eivätkö naiset näe niitä euroja jääkaapissa/ostoskorissa?

En yhtään ihmettele, että sinkkunaiset ovat ekologisesti ja eettisesti arveluttavimpia ruuan tuhlaajia.

Äänestä

osoittaakseni mieltä.

Äänestä

että riittäisi Helsingin 6000:lle asunnottomalle, eikä terveysviranomaiset salli sen lahjoittamista.
Parhaimmillaan muistan 600:lle laskettu päivällispöytä, jonka jouduin heittämään kaikki jätemyllyyn moittetonta ruokaa lakon vuoksi. Lautoilla liikkuu niin paljon ulkomaalaisia, että hiukankin epäilyttäva ruka hävitetään salmonella/sigellavaaran vuoksi.
Jos löytyy yksikin salmonella, joutuu koko taloushenkilökunta antamaan paskanäytteen joka päivä viikon verran. Hirveä lisähomma intedentille kerätä 100 paskapurkkia päivittäin, kun ämmät vielä häpeilevät ja fuskaavat laittamalla yhden ämmän paskat moneen purkkiin.

Äänestä
  • Aloittaja

Puffassa jos missä silmät syövät enemmän kuin vatsa vetää.

Noin muuten laivoja ja ravintoloita tietysti koskee sama ongelma kuin kauppojakin: Jos hyvää hyvyyttään lahjoittaisi ruokaa ja yksikin saisi ruokamyrkytyksen, niin siitä nousisi aivan kauhea haloo. Että mulkku kauppias esiintyy hyväntekijänä ja myrkyttää hädänalaisia.

Äänestä

huomaan viikoittain leipää homehtuneen, eli ostan sitä liikaa.

Äänestä
  • Se on joksus lapsíperheessä vaikea, arvioida mitä menee heille suuhun ja mitä ei.
    Sinä et voi ymmärtää, sitä poikamiehenä.

Äänestä

• oikeen toimi tän kokosel sakil, mut kyl sitä pakkasessakin on, kun joskus se sit on aamulla loppu ja klopit kuolee nälkään.

Äänestä

• ariella.a kirjoitti:

Se on joksus lapsíperheessä vaikea, arvioida mitä menee heille suuhun ja mitä ei.
    Sinä et voi ymmärtää, sitä poikamiehenä.

Juurikin heitin puoli pakettia paahtista rodeen ... pitäs olla sellanen arkkupakastin, mihin vois tuuppaa kaiken ylijäämätavaran pakasterasioissa heti, kun ne on jääny syömättä ;)

Äänestä

Meneehän sitä ihan pakosti aina roskiin jonkun verran. Ei sille voi muuta tehdä kuin suunnitella niin että mahdollisimman vähän menisi.

Äänestä

lähes kaiken ostamani ruoan pois! Siksipä en juuri enää käy ruokaostoksilla laisinkaan...

Äänestä

Mä heitän ihan liikaa tavaraa roskikseen. Mä oon mieliteko-ostelija, ostan tietysti ne perustarpeet joita varten yleensä menen kauppaan, mutta sitten.. Pysähdyn mahtavan mehevien appelsiinien eteen. Pitäisiköhän ostaa pari.. Oi, tota mun tekis mieli.. Tästä voisi tehdä ylihuomenna jotain.. Ja noin mä meen kaupan hyllyiltä toiselle ja loppupeleissä oon ollutkin niin laiska (tai on ollut kiire) että ruoka mätänee -> lentää kaaressa roskikseen.

Syömiskelpoista en heitä ikinä pois. Tälläkin hetkellä on yksi "kypsymistä" odottanut avokado odottamassa, että upotan sormeni sen läpi kun yritän heittää sen roskikseen. En mahda tolle mitään, ne vaan jää :DD

Äänestä

näin on nännit.

Äänestä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.

Kommentoi aloitusta

ratikkakuski kirjoitti:

Tänään on uutisoitu, että keskiverto suomalainen heittää 23 kiloa ruokaa pois vuodessa. Erityisesti haaskuuseen syyllistyvät sinkkunaiset. Mitenkäs on sinun laitasi: Meneekö kaupasta kotiin kannettu kurkusta alas vai jätteeksi? Ja jos, niin miksi? Onko ilmiö mielestäisi haitallinen ja jos on, niin mitä sille voisi tehdä?

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/12/1241471/sinkkunaiset-pahimpia---suomalaiset-haaskaavat-valtavasti-ruokaa

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu