Uskomatonta, mutta ikäväksi totta

beenthere

Mikähän tämä tällainen ET-opettaja on? Täysin pöyristyttävää toimintaa. Lähentelee minusta laittomuutta.

"Hs mielipide 20.12.2010
LYHYESTI
Joudun maksamaan uskonnottomasta joulujuhlasta
Asta Salomaa

Tänäkin vuonna lukiossani kristillisen joulujuhlan vastine uskontokuntiin kuulumattomille et-oppilaille on käynti elokuvissa. Elokuvakäynti on pakollinen kurssipoissaolojen uhalla, ja opiskelijan on maksettava itse lippunsa. Et-opettajamme perusteli tätä sillä, että uskontokuntiin kuulumattomien ei tarvitse maksaa kirkollisveroa.

On väärin, että oma tilaisuutemme on maksullinen, ja kirkkoon kuuluvien juhla on ilmainen. Minusta tuntuu jopa siltä, että minua rangaistaisiin uskonnottomuudestani.

Kristilliseen joulujuhlaan on tehty monipuolista viihdyttävää ohjelmaa, ja meidän lähettäminen elokuviin tuntuu epäreilulta. Vaikka et-opiskelijat ovat Suomen kouluissa vähemmistö, meitä ei saisi unohtaa.

lukiolainen
Helsinki"

18

440

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tango_Delirium

      "Et-opettajamme perusteli tätä sillä, että uskontokuntiin kuulumattomien ei tarvitse maksaa kirkollisveroa."

      Vetää kyllä hiljaiseksi. Käsittämätönsä toimintaa. Mikähän koulun rehtorin kanta tuohon on?

    • Kössönöm

      Juhlat ovat juhlia, eivätkä liity kouluopetukseen.

    • Kössönöm

      Miten ihmeessä kirkollisveron maksaminen liittyy koululaisiin?

    • sErpiEntE

      ja ihmetyttää miten nuo uskonnolliset joulujuhlat tuntuvat olevan vielä lukiossakin noin yleisiä...
      Onneksi sentään omassa lukiossani joulujuhlat olivat kaikille suunnattuja, kirkossakaan ei koskaan tarvinnut käydä vaikka siihen vielä itse kuuluinkin tuolloin.
      Toivon mukaan sellainen meininki tulee yleistymään.

    • ateistix

      ei ole pakko kenenkään mennä, ne kun ei kuulu opetussuunnitelmaan ja todistukset on kirjoitettu jo ennen juhlia. Korjatkaa nyt sitten joku, jos olen väärässä, mutta kenenkään ei pidä mitään elokuvalippuja joutua maksamaan.

      • weir896

        en tiedä. Mutta aikoinaan (30 vuotta sitten) minä en vain mennyt juhliin enkä kirkkoon. En muista sanottiinko siitä minulle koskaan mitään. Saattaa olla, että joku luokanvalvoja joskus poissaolon syytä kysyi, mutta ei siitä sen enempää ollut puhetta.

        Mutta missään tapauksessa ei voi olla niin, että ne, jotka eivät näihin kristillisiin juttuihin osallistu, joutuvat maksamaan omasta ohjelmastaan.


      • mut kyl meillä piti maksaa elokuvaliput taide ja kulttuuri-kurssin retkeä varten, mut sitten taas senkin rahan saa ilmeisesti jostain kelalta jos sinne vie selvityksen että on koulua varten pitänyt ostaa.


      • ateistix
        kultapanda__ kirjoitti:

        mut kyl meillä piti maksaa elokuvaliput taide ja kulttuuri-kurssin retkeä varten, mut sitten taas senkin rahan saa ilmeisesti jostain kelalta jos sinne vie selvityksen että on koulua varten pitänyt ostaa.

        Ei varmasti ollut.


      • ateistix kirjoitti:

        Ei varmasti ollut.

        mutta joo, ois siellä voinu kiertää jotain museoitakin. Mutta tosiaan ne matkat ois saanu ite maksaa - sen neljä euroa, mikä ei valtava summa ole. Aluks kyllä oli, että leffa tai ei mitään, ja maikka perusteli sillä, että jos on rahaa polttaa tupakkaa niin kyllä on varaa tuohonkin. :P Sillä oletuksella, että ihan jokainen polttaa... Onneks sitten keksi että voi mennä opettajan mukana museoissa juoksemaan kun muut istuu leffateatterissa.


    • puheenaihe

      aina ennen joulua?

      Nyt kun kirkkoon kuulumattomien määrä on kasvanut yli miljoonan, niin vaatimukset uskontoneutraalista juhlista vain lisääntyvät joka vuosi ennen joulua. Ei ole kiva kirkollekaan, että sattuu juuri tähän aikaan, kun monet pohtivat seuraavan vuoden kirkollisveron maksua.

    • vvvictim

      Kunnon aivopieru joltain taas :D Mikä se semmoinen perustelu on että kun ei uskonnottoman tarvitse maksaa kirkollisveroa niin sitten täytyy kustantaa elokuvalippu. Joku voisi kyllä puuttua tähän toimintaaan...

    • Nostakaa metakka!

      tuo ei ole ainakaan meidän uskovaisten syy. Tuskin rakeaa valittamalla täällä. Teidän pitäöä vaatia ja jämäkkänä. Ei mielestäni ole oikein vaatia teitä maksulliseen ohjelmaan.

    • astastasta

      Hei, (jos tätä enää kukaan lukee)
      Kirjoitin siis tuon mielipiteen. Jutun julkaisun jälkeen rehtori halusi vieläkin säilyttää saman periaatteen (vaikka tuo laitonta onkin). Sain kuitenkin puhuttua asiat niin, että maksulliseen tilaisuuteen ei ollut pakko mennä ja jatkossa yritetään järjestää maksutonta ohjelmaa et -oppilaille.
      Selkeytän vielä kyseessä ollutta käytäntöä: juhla on toki juhla, mutta koulussani siitä saa poissaolot kursseista (todistuksia ei ole kirjoitettu aikaisemmin koska nykyisessä jaksojärjestelmässä jaksot eivät lopu jouluun). Kun juhlasta annetaan poissaolot, on se käytännössä opetusta. Opetus ei saa kuitenkaan olla maksullista vain tietylle oppilasryhmälle (uskonnolliset sai ilmaista opetusta), joka teki asiasta laittoman. Juhla oli poissaolojen uhalla pakollinen (=jos on liikaa poissaoloja, niin lentää ulos kursseilta).
      Tilanne oli erittäin ikävä ja loukkaannuin itse erittäin paljon tuosta kirkollisevero -kommentista. Asia on kuitenkin toivottavasti paranemassa jatkossa, ja olen tyytyväinen siihen, että otin asian esille julkisesti, että asiasta keskusteltaisiin ja et -oppilaat vaatisivat oikeuksiaan.

    • Uskontojen nuoleskelua - ei muuta.

    • Ihme touhua

      Uskovainen opettaja selvästi haluaa vain kostaa uskonnottomille oppilaille. Tyypillistä uskismoraalia. Kostetaan mielipiteistä. Sentään kukaan ei kuollut tällä kertaa.

    • hop

      hop

    • "Et-opettajamme perusteli tätä sillä, että uskontokuntiin kuulumattomien ei tarvitse maksaa kirkollisveroa."

      Kuinkahan moni uskonnon opetuksessa oleva maksaa veroa?

      Mistä noita typeryksiä oikein sikiää...

    • .

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      298
      3279
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1788
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1325
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1273
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1173
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1168
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1103
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      984
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      916
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      854
    Aihe