Siivota -> ooja, oaminen, siivoava
nuohota -> ooja, oominen, nuohoava
tuhota -> ooja, oaminen, tuhoava
lumota -> ooja, oaminen, lumoava
vedota -> ?, vetoaminen, vetoava
(olisisko oikeudessa vetooja ja puheissa vetoaja? vai molemmat aina oikein?)
peitota -> peittoaja, peittoaminen
(voi olla, että ihan kaikki tuossa ei ole edes oikein)
Veikkaisin, että vetooja on vanha muoto (ja jäänyt vakiintuneeksi oikeuskäytössä) ja vetoaja on nykyisen säännön mukainen muoto (ainoa sallittu ei-oikeuskäytössä?).
Tietääkö kukaan, ovatko nuo esimerkkini oikein ja mikä on tästä sääntö?
siivooja (ei siivoaja) mutta lottoaja, peittoaja?
amatööri5
1
571
Vastaukset
Siivooja, nuohooja, (käärmeen)lumooja ja mahdollisesti myös vetooja (minulle vieras termi) ovat vanhaa mutta vakiintunutta kieltä. Uudemmissa ammatti- ja tekijänimityksissä -ooja on korvattu kieliopillisesti oikea(mma)lla muodolla -oaja.
Hesarissa oli työpaikkailmoitus: "Puunaamaan tottunut siivooja saa paikan."
Alan ammattihenkilö tuli tarjoutumaan, tosin hiukan epäröiden, ja sai paikan lyhyen haastattelun jälkeen. Poistuessaan hän vielä kääntyi tiukkailmeisen henkilöstöpäällikön puoleen ja kysyi:
. Tekös se olette se puunaama, johon täällä pitäisi tottua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538253- 614541
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404313Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233942Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423430Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353423Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383338- 483113
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422851- 492614