Valoautomatiikka on yksi typerimmistä

huono keksintö

keksinnöistä näin pakkasella. On pakko pitää vähintään parkkeja päällä autossa tyhjäkäynnilläkin ja se syö virtaa akusta kun muutenkin akku on kovilla näin pakkasilla. Mersu onkin ollut viisas valmistaja eikä ole pakkosyöttänyt valomuistia autoihinsa kuten ei myöskään jenkkivalmistajat joissa sen joutuu ostamaan lisävarusteena Tässä 80-luvun japsissa nyt joutuu pakosta pitämään parkit päällä vaikka ei haluaisi. Ja sen poistaminen kun on kuulemma hankalaa. Vaatisi koko kojelaudan purkamisen jotta valomuistiin pääsisi käsiksi ja kytkemään sen pois päältä. Typerää pakkosyöttöä valmistajalta. Edellinen auto mikä oli saksalainen ei valomuistia ollut.

Jos ei muista laittaa valoja ajamaan lähtiessä ilman valomuistia niin sellainen ei tarvitse edes ajokorttia. Kyllä jämpti on niin.

63

5082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harasoo

      Ja muuten syä polttimoita.
      Hieno homma kun sattuu tossa vanhassa saksantuontivolvossa olemaan valintamahdollisuus.
      Valokatkaisijan vieressä pikku valitsin joista saa valita halutun toiminnon. Ilman muuta valoautomatiikka pois.
      Ja toinen superkeksintö on ns. päivävalot. Ne voi kyllä ollakin vaikka automaattiset. Miksi ihmeessä pitää polttaa turhaan ajovaloja esim. keskellä kirkasta kesäpäivää?
      Kyllä auton kokoinen esine pitäisi havaita. Usein käynti optikolla riittäisi...

      • Joku Muu

        No, viimeksi kun ajelin keskellä kesää maassa jossa päivällä ei valoja käytetä, pisti oikein silmään miten paljon huonommin valoton auto näkyy. Syöhän se energiaa ja polttimoita mutta vaikutus näkyvyyteen oli kyllä ihan huomattava. Tosin, ajovaloja vähempikin riittäisi, LED-päivävalot ovat minun mielestäni ihan tervetullut uutuus.


    • mek.1981

      sen, että akku ottaa virtaa vastaan paremmin silloin kun on kuormaa (parkit tai jotain päällä).

      Et ilmeisesti. Miksi nämä fiksut mersuilijat sitten eivät saa niitä valoja päälle liikkeelle lähteissään.

      Turvallisuuden ja muunkin kannalta ajovaloautomatiikka on fiksumpi ratkaisu.

      • turhaan palaa

        ei kuormita akkua, et näköjään, onneksi minunkaan autossa ei ole ajovaloautomatiikkaa, valot voi sitten joskus sytyttää jos muistaa. Hyvä että jenkit ymmärtää sellaisenkin asian.


      • n. 40 000 km/v ajava

        Tiesitkö, ettei esim. Mersussa ole edes vilkkuja vakiona, vaan ne saa lisähintaan.
        Tämän olen huomannut tuolla liikenteessä myöskin. Vain jotkut Mersun ostajat ovat älynneet tai raaskineet ostaa paskaansa vilkkuvalot.
        Mersun kojetaulussahan on uutuuttaan vain kaksi nappulaa. Toisesta saa tuulilasin pyyhkijät ja toisesta valot. Muu onkin sitten lisähintaa (halvan?) hankintahinnan päälle.
        Ja sinne peräpeiliin tuleva mallimerkkikin on lisävaruste. Etteivät naapurit näe, ettei tuo olekaan kuin 200:sen karvalakkimalli.
        Ja tuohon heittoon, miksi fiksut mersuilijat eivät saa noita valoja päälle, kun lähtevät liikenteeseen, niin vastaus siihen on: Kun on kaksi nappulaa kojetaulussa, niin on vaikea päättää, kummasta kääntäisi. Siksi valot on usein sytyttämättä, mutta tuulilasinpyyhkijät sentään toimivat.


      • mek.1981
        turhaan palaa kirjoitti:

        ei kuormita akkua, et näköjään, onneksi minunkaan autossa ei ole ajovaloautomatiikkaa, valot voi sitten joskus sytyttää jos muistaa. Hyvä että jenkit ymmärtää sellaisenkin asian.

        jotain ainakin kuormittaa mm. laturia. Sinä olet siis minä minä minä tyyppiä


    • Näin on..

      Nykyautojen laturista irtoaa kymmeniä ampeereita virtaa eikä siihen pakkanen vaikuta. Valot vievät vain muutaman ampeerin. Akullekin riittää virtaa vaikka kuinka.

      Ongelmana on kivikautinen lyijyakku, jonka LATAUTUMINEN on huonoa pakkasella.

      • katso peiliin

        > Ongelmana on kivikautinen lyijyakku, jonka LATAUTUMINEN on huonoa pakkasella.

        Ongelma on vain päässäsi. Nimenomaan uudemmat akkutyypit, kuten NiMh ja Li-Ion ovat surkeita pakkasessa. Virranantokyky romahtaa (sisäinen vastus kasvaa) eikä kaikkia akkutyyppejä ole edes suositeltavaa ladata lämpötilan ollessa pakkasen puolella.

        Lyijyakku on aikalailla tunteeton pakkaselle, virranantokyky ei juuri muutu ja akkua voi ladatakin ihan täysillä, tosin tehokas lataus edellyttää latausjännitteen säätöä lämpötilan mukaan (kova pakkanen vaatii normaalia korkeamman jännitteen).

        Ainoa itse akusta johtuva ongelma on jäätymisriski. Kun akkua puretaan, akkuhapon pitoisuus laskee ja samalla heikkenee myös pakkasenkesto. Oikein kovilla pakkasilla akun latausaste ei (muistaakseni) saisi laskea alle 70 % ts. käyttökelpoista kapasiteettia on vain 30 %.

        Kaikki muut pakkasvaivat johtuvat ihan muusta - esim. kylmän moottorin pyörittäminen on PALJON raskaampaa -> starttimoottori ottaa enemmän virtaa -> jännite notkahtaa enemmän eikä sitten riitäkään sytytyselektroniikalle tms. tahi lataus ei toimi kunnolla, esim. laturissa diodi rikki -> laturi tuottaa sen verran virtaa, ettei merkkivalo pala, muttei riittävästi (kun on kaikki takalasinlämmittimet yms. päällä ja akkuakin pitäisi ladata).


      • AutoPelle
        katso peiliin kirjoitti:

        > Ongelmana on kivikautinen lyijyakku, jonka LATAUTUMINEN on huonoa pakkasella.

        Ongelma on vain päässäsi. Nimenomaan uudemmat akkutyypit, kuten NiMh ja Li-Ion ovat surkeita pakkasessa. Virranantokyky romahtaa (sisäinen vastus kasvaa) eikä kaikkia akkutyyppejä ole edes suositeltavaa ladata lämpötilan ollessa pakkasen puolella.

        Lyijyakku on aikalailla tunteeton pakkaselle, virranantokyky ei juuri muutu ja akkua voi ladatakin ihan täysillä, tosin tehokas lataus edellyttää latausjännitteen säätöä lämpötilan mukaan (kova pakkanen vaatii normaalia korkeamman jännitteen).

        Ainoa itse akusta johtuva ongelma on jäätymisriski. Kun akkua puretaan, akkuhapon pitoisuus laskee ja samalla heikkenee myös pakkasenkesto. Oikein kovilla pakkasilla akun latausaste ei (muistaakseni) saisi laskea alle 70 % ts. käyttökelpoista kapasiteettia on vain 30 %.

        Kaikki muut pakkasvaivat johtuvat ihan muusta - esim. kylmän moottorin pyörittäminen on PALJON raskaampaa -> starttimoottori ottaa enemmän virtaa -> jännite notkahtaa enemmän eikä sitten riitäkään sytytyselektroniikalle tms. tahi lataus ei toimi kunnolla, esim. laturissa diodi rikki -> laturi tuottaa sen verran virtaa, ettei merkkivalo pala, muttei riittävästi (kun on kaikki takalasinlämmittimet yms. päällä ja akkuakin pitäisi ladata).

        Tavallisen 60Ah lyijyakun kapasiteetti 18 asteen pakkasessa enää 25Ah. Kyllä se kapasiteetti lyijyakussakin romahtaa. NiCd on ainoa tavallisista akuista jonkakapasiteetti ei romahda pakkasessa.

        Wanhonen autojen (erityisesti Japsit) laturin teho tyhjäkäynnillä oli luokkaa 10A kun maksimi virtakin oli 40A luokkaa. Jo -90 luvulta asti useimipien autojen laturin teho on ollut 1kW luokkaa ja virta tyhjäkäynnilläkin kymmeniä ampeereja. Valot eivät siis vaikuta yhtään mitään akun lataukseen edes tyhjäkäynnillä.


      • tiedät itsekin
        AutoPelle kirjoitti:

        Tavallisen 60Ah lyijyakun kapasiteetti 18 asteen pakkasessa enää 25Ah. Kyllä se kapasiteetti lyijyakussakin romahtaa. NiCd on ainoa tavallisista akuista jonkakapasiteetti ei romahda pakkasessa.

        Wanhonen autojen (erityisesti Japsit) laturin teho tyhjäkäynnillä oli luokkaa 10A kun maksimi virtakin oli 40A luokkaa. Jo -90 luvulta asti useimipien autojen laturin teho on ollut 1kW luokkaa ja virta tyhjäkäynnilläkin kymmeniä ampeereja. Valot eivät siis vaikuta yhtään mitään akun lataukseen edes tyhjäkäynnillä.

        > Tavallisen 60Ah lyijyakun kapasiteetti 18 asteen pakkasessa enää 25Ah

        Kyllä täyteen ladatussa 60 Ah akussa on kovalla pakkasellakin sisällä 60 Ah. Vai meinasitko, että energia haihtuu jonnekin kun akun jäähdyttää?

        Kyllä ne Ah:t siellä edelleen luuraa, mutta 35 Ah on pakko jättää "reserviin", jotta akkuhappo pysyy tarpeeksi väkevänä ja pakkasta kestävänä.


      • Vouvou-vou...
        tiedät itsekin kirjoitti:

        > Tavallisen 60Ah lyijyakun kapasiteetti 18 asteen pakkasessa enää 25Ah

        Kyllä täyteen ladatussa 60 Ah akussa on kovalla pakkasellakin sisällä 60 Ah. Vai meinasitko, että energia haihtuu jonnekin kun akun jäähdyttää?

        Kyllä ne Ah:t siellä edelleen luuraa, mutta 35 Ah on pakko jättää "reserviin", jotta akkuhappo pysyy tarpeeksi väkevänä ja pakkasta kestävänä.

        Kyllä ne ampeerit siellä akussa todella luuraavat mutta mulla on se käsitys että kylmässä se akkunesteessä tapahtuva prosessi on hieman "kankeampi" eikä akusta tule sitä virtaa niin reippaaseen tahtiin kuin lämpimässä. Vois verrata sitä vaikka vesipulloon joka tyhjennetään mutta jonka suuaukko on kylmässä pienempi. Kyllä se koko satsi siellä pullossa on ja tulee uloskin mutta hitaammin jos on suuaukko pienempi.


    • huolla autoasi

      jos pitää autonsa kunnossa.

    • Amikupina

      Onko nykyautoissa enää parkkivaloasentoakaan? Kun en tiiä, kun ei ole ollut nykyautoa koskaan. Meinaan, kun katsoo tyhjäkäyttäjiä, niin ainakin 90%:lla on ajovalot päällä.. Selvempää olisi muun liikenteen kannalta käyttää silloin parkkeja, jotta muut näkee selvemmin mikä auto liikkuu ja mikä ei (erityisesti pimeällä).

      • Tarkkasilmä poliisi

        Onhan niissä parkkiasento, mutta sinne se katkaisin helposti unohtuu liikkeellelähtiessäkin. Sitten on taas joku valittamassa että parkeilla ajetaan. Parempi pitää ajoasennossa vaan koko ajan.


      • Amikupina
        Tarkkasilmä poliisi kirjoitti:

        Onhan niissä parkkiasento, mutta sinne se katkaisin helposti unohtuu liikkeellelähtiessäkin. Sitten on taas joku valittamassa että parkeilla ajetaan. Parempi pitää ajoasennossa vaan koko ajan.

        No, siitä näkee, että automatiikka turruttaa mielen.. ei enää edes tiedetä, mikä on valovipu tai parkkivaloasento. Itse käytän parkkeja parkissa (ei ole automatiikkaa), jotta näkyy muille, että on pysäksissä. Enkä unohda, että ne oli parkilla, kun lähden liikkeelle ja käännän ajovalot. Ei ole turtunut. Varsinkin pimeällä ainoastaan toope voisi unohtaa kääntää ne ajovaloiksi, kun ei edes näe eteensä.


    • Octavian omistaja

      Edelliset kirjoittajat ovat melko lailla tuoneet oleelliset asiat esiin. Valintakysymys kahden välillä.

      Itse valitsisin automatiikan. Sekä pyöräilijänä, kävelijänä että autoilijana olen huomannut, että valoton auto on todella vaarallinen ilmiö ihan päivänvalossakin. Esim. monen suosima hopean värinen auto ilman valoja jää nopealla vilkaisulla joskus melkein huomaamatta. Sitten taas valkoinen auto lumihanki taustanaan on myös päivänvalossa tietyissä tilanteissa todella hankala havaittava.

      Em. tilanteissa vika ei ole havaitsijan, vaan autoa ajavan. Tieliikennelaki määrää pitämään valoja päällä, joten pulinat pois siitä, tarvitseeko valoja pitää päällä. Oletus sitä myöten on, että valoton auto ei ole liikkeessä, vaan pysäköity. Niin moni taas tuntuu ylipäätään unohtavan valojen päällelaiton, että kyllä perusteita automatiikan käytölle on.

      Jos henkilö ei laita valoja päälle sen takia, että hän yrittää SÄÄSTÄÄ polttimoita (jotka ovat likipitäen eräitä auton halvimpia kuluvia osia, elleivät jopa HALVIMMAT), pitäisin häntä hieman yksinkertaisena. Parin euron polttimot useiden satojen/tuhansien/kymmenien tuhansien autossa on pieni rahareikä verrattuna esim. epätaloudelliseen ajotapaan.

      • Olet vaarallinen

        Leikkauta hyvä ihminen silmäsi kuntoon, hanki vahvemmat klasit, tai lopeta autoilu.


      • sohvanvaltaaja

        Tietyillä autonväreillä tuo valottomuus tulee rajummin esiin.

        Polttimoiden säästäminen on tosiaan vihoviimeisten nuijien touhuilua, sama koskee vilkun säästäjiä, liian usein näkee todella vaarallisia kaistanvaihtoja.


      • Olet vaarallinen kirjoitti:

        Leikkauta hyvä ihminen silmäsi kuntoon, hanki vahvemmat klasit, tai lopeta autoilu.

        Taisi sinulle tulla nyt typo? Kehoitit valot päälle vaativaa lopettamaan autoilun, kun ilmeisesti piti kehoittaa valottomia lopettamaan autoilu.

        Faktahan on, että tänäkin talvena on ollut muutama sellainen keli, että takantulevasta autosta näkyy peilissä vain valot — kun etäisyyttä on yli kaksi metriä. Eikä ole kauaa, kun havaitsin viime hetkellä vasemmalta ohittavan valottoman lumipöllyssä... Kaipa tuo itse näki ihan hyvin, kun oli katuvalot kuitenkin päällä. Siinä oli oikeastaan vain tuurista ja tottumuksesta kiinni, ettei valoton pelle jäänyt alle kaistanvaihdossa...

        Valottomat autot ovat parkissa. Niitä ei tarvitse väistää kolmion takaa tullessa, tai muutenkaan. :)
        Noin lähtökohtaisesti. Toki kohteliaana usein väistän, mutta muistan huomauttaa pitkillä, että on jotain unohtunut. Ehkä 1/10 älyää mistä on kyse...


    • että on

      Valoautomatiikka ehdottomasti, kun niitä valoja on aina pakko polttaa ajaessa...
      Ja ei se sallitun parin minuutin tyhjäkäynnin aikana katastrofia tee ja se laturi lataa kyllä kunnossa ollessaan enemmän kuin se auto "syö" normaalisti.

      Ja tuoreissa meseissä taitaa olla valoautomatiikka ja uusissa led-päivävalo yms. systeemit...

    • kiki.

      Määrää, että valoja pitää käyttää aina.

      Fiateissa ja volvoissa on muuten viisas valoautomatiikka, eli valokytkin toimii vain kuin viraat on päällä, eli jos haluaa pitää ajovalot "automaatilla" pidetään ne aina päällä, jos haluaa pitää pois, niin senkun vääntää pois päältä.

      Ja kyllä valoautomatiikan poisto on iso homma, autosta riippuen 30 sek-5 min :)

      Jossain autoissa on sentään valot kytketty öljynpainevaloon, että syttyy vasta kun on käynnistynyt eikä pala heti kun on sähköt pääl

      • riittää jo

        saatanan aivoton KIKI, emme halua lukea sinun paskajaarituksia, häivy lopullisesti paska.

        Ymmärätkö paskapää.


      • slsls

        valoautomatiikan pois 80-luvun autosta?


      • KiKi.
        slsls kirjoitti:

        valoautomatiikan pois 80-luvun autosta?

        Poistamlla johdot jotka lähtee valonappulan asennossa 0 aktiiviseksi, tai sitten hiomalla valokatkaisijan takaa esim dremelillä asennon o kontaktipinnat pois. mutta en minä noita tai jollain muulla tavalla, et kertonut auton rekkaria tai mallia niin en osaa paremmin neuvoa, mutta kyllä se sitten kun katselee, ja jos jotain äshköstä tajuaa, niin ymmärtää miten toimii


      • valomuistin poisto
        KiKi. kirjoitti:

        Poistamlla johdot jotka lähtee valonappulan asennossa 0 aktiiviseksi, tai sitten hiomalla valokatkaisijan takaa esim dremelillä asennon o kontaktipinnat pois. mutta en minä noita tai jollain muulla tavalla, et kertonut auton rekkaria tai mallia niin en osaa paremmin neuvoa, mutta kyllä se sitten kun katselee, ja jos jotain äshköstä tajuaa, niin ymmärtää miten toimii

        on Toyota Camry vm. -88. Siinä on vasemmassa viiksessä se valojen käyttö.


      • häivy pässinpää
        KiKi. kirjoitti:

        Poistamlla johdot jotka lähtee valonappulan asennossa 0 aktiiviseksi, tai sitten hiomalla valokatkaisijan takaa esim dremelillä asennon o kontaktipinnat pois. mutta en minä noita tai jollain muulla tavalla, et kertonut auton rekkaria tai mallia niin en osaa paremmin neuvoa, mutta kyllä se sitten kun katselee, ja jos jotain äshköstä tajuaa, niin ymmärtää miten toimii

        häivy saatanan pässinpää. Et tiedä mistään mitään pässinpää.


      • lukenut että
        KiKi. kirjoitti:

        Poistamlla johdot jotka lähtee valonappulan asennossa 0 aktiiviseksi, tai sitten hiomalla valokatkaisijan takaa esim dremelillä asennon o kontaktipinnat pois. mutta en minä noita tai jollain muulla tavalla, et kertonut auton rekkaria tai mallia niin en osaa paremmin neuvoa, mutta kyllä se sitten kun katselee, ja jos jotain äshköstä tajuaa, niin ymmärtää miten toimii

        Dremelillä vaan hiomaan niin saatat olla vähän väärässä. Sinäkö se neuvoit poraamaan mopon nopeudenrajoittmen automatiikkaboksista tietystä kohtaa läpi niin rajoitus häviää. Niin ja samalla koko boksi on pilalla. Voi teitä saatanan idiootteja.


      • KiKi.
        lukenut että kirjoitti:

        Dremelillä vaan hiomaan niin saatat olla vähän väärässä. Sinäkö se neuvoit poraamaan mopon nopeudenrajoittmen automatiikkaboksista tietystä kohtaa läpi niin rajoitus häviää. Niin ja samalla koko boksi on pilalla. Voi teitä saatanan idiootteja.

        Ei ne valot pala jos ei tule tietoa että näppäin on väännetty asnetoon nolla, ymmärrätkö. koita vaikka joskus jättää se namiska sinne "puoliväliin" ja huomaat että valot sammuvat, kätevää eikö totta.

        Eli kun vetäsee dremelillä kohasta 0 ne kontaktipinnat pois, niin valot eivät pala asennossa 0, toki tuo ratkaisu on huono, jos joskus haluaa ottaa sen takaisin käyttöön, mutta tuo on nopea, ja helppoa ratkaisu, ja käy lähes jokaiseen autoon, Volvo V40:ssä tein noin

        Mutta esim Ford Focuksessa tein asian niin että ihan vain mittailin mikä johto tulee aktiiviseksi kun näppäin väännetään asnetoon nolla, ja katkasin tuon johdon.

        Toki eroa on siinä, että Volvossa voi pitää AINA valot päällä, ja silti ne palaa vain kun on sähköt väännetty päälle, Fordissa taasen valot (parkkivalot) palaa auton ollessa sammuksissakin, jos valot on väännetty kokonaan päälle.

        Ja jos autossa on kunnon automattiset ajovalot, eli toimii niin että valot syttyy, kun öljynpainevalo sammuu, niin silloinhan se on ihan ok, eli valot ei kuormita akkua esim hehkutuksen aikana, tai startatessa :)

        Se on muuten ihme, miten 1988 micrassa oli tuollainen hienompi kytkentä, mutta esim 2006 sprintterissä ei ole


      • camry -88
        KiKi. kirjoitti:

        Ei ne valot pala jos ei tule tietoa että näppäin on väännetty asnetoon nolla, ymmärrätkö. koita vaikka joskus jättää se namiska sinne "puoliväliin" ja huomaat että valot sammuvat, kätevää eikö totta.

        Eli kun vetäsee dremelillä kohasta 0 ne kontaktipinnat pois, niin valot eivät pala asennossa 0, toki tuo ratkaisu on huono, jos joskus haluaa ottaa sen takaisin käyttöön, mutta tuo on nopea, ja helppoa ratkaisu, ja käy lähes jokaiseen autoon, Volvo V40:ssä tein noin

        Mutta esim Ford Focuksessa tein asian niin että ihan vain mittailin mikä johto tulee aktiiviseksi kun näppäin väännetään asnetoon nolla, ja katkasin tuon johdon.

        Toki eroa on siinä, että Volvossa voi pitää AINA valot päällä, ja silti ne palaa vain kun on sähköt väännetty päälle, Fordissa taasen valot (parkkivalot) palaa auton ollessa sammuksissakin, jos valot on väännetty kokonaan päälle.

        Ja jos autossa on kunnon automattiset ajovalot, eli toimii niin että valot syttyy, kun öljynpainevalo sammuu, niin silloinhan se on ihan ok, eli valot ei kuormita akkua esim hehkutuksen aikana, tai startatessa :)

        Se on muuten ihme, miten 1988 micrassa oli tuollainen hienompi kytkentä, mutta esim 2006 sprintterissä ei ole

        vihjeistä. Pitää varmaan etsiä se 0-johto ja katkaista. Senhän voi sitten liittää uudelleen jos joskus tarvitsee. Katsastuksessa eivät varmaankaan vaadi tuota valomuistia sitten joten voi ottaa pois senpuoleen? Sehän on tavallaan ylimääräinen lisävaruste.


      • kiki.
        camry -88 kirjoitti:

        vihjeistä. Pitää varmaan etsiä se 0-johto ja katkaista. Senhän voi sitten liittää uudelleen jos joskus tarvitsee. Katsastuksessa eivät varmaankaan vaadi tuota valomuistia sitten joten voi ottaa pois senpuoleen? Sehän on tavallaan ylimääräinen lisävaruste.

        Niin en ko. auton sähkökytkentöjä tai muutenkaan tunne ko. autoa, mutta takaan että maksimissaan puoli tuntia jos olisin auton kimpussa mittareiden kanssa niin valomuisti olisi poissa.

        Ja jos autossa kuitenkin toimii sammuksissakin ollessa kaikki valot kuten normaalisti, niin riittänee että katkaisee releille menevän johdon, joka kertoo auton olevan käynnissä.

        Ja toki tuo on lisävaruste, koska esim 70 tonnin Volkkariin tuo maksaa sen 20-30 euroa lisää, samaten kaikkiin muihin autoihin tuo on ohjelmoitu jälkikäten, poislukien fiatit ja volvot, jossa saa itse päättää käyttääkö "valomuistia" tai ei, eikä ole pelkoa että valot unohtuisi päälle, vaikka manuaalisesti niitä vääntelisikin....


      • mek.1981

        Mutta tein vm. 00 lagunaan sellaisen kytkennän että ajovaloautomatiikka herää sitten kun latauksenmerkkivalo sammuu.


      • kiki.
        mek.1981 kirjoitti:

        Mutta tein vm. 00 lagunaan sellaisen kytkennän että ajovaloautomatiikka herää sitten kun latauksenmerkkivalo sammuu.

        Jossain öljynpainevalosta, jossain laturin valosta, tai muusta valosta joka sammuun kun kone käynnistyy, tai sitten ihan "digitaalisesti" tiedetään että moottori käy.

        No kyllä kuitenkin 2000 luvunkin autoissa on niin että valot palaa aina kun on virrat päällä...


      • kiki on tyttö
        kiki. kirjoitti:

        Niin en ko. auton sähkökytkentöjä tai muutenkaan tunne ko. autoa, mutta takaan että maksimissaan puoli tuntia jos olisin auton kimpussa mittareiden kanssa niin valomuisti olisi poissa.

        Ja jos autossa kuitenkin toimii sammuksissakin ollessa kaikki valot kuten normaalisti, niin riittänee että katkaisee releille menevän johdon, joka kertoo auton olevan käynnissä.

        Ja toki tuo on lisävaruste, koska esim 70 tonnin Volkkariin tuo maksaa sen 20-30 euroa lisää, samaten kaikkiin muihin autoihin tuo on ohjelmoitu jälkikäten, poislukien fiatit ja volvot, jossa saa itse päättää käyttääkö "valomuistia" tai ei, eikä ole pelkoa että valot unohtuisi päälle, vaikka manuaalisesti niitä vääntelisikin....

        Pääkopassa ei pala eikä pela mikään!Se on totuus!


      • laguilija
        mek.1981 kirjoitti:

        Mutta tein vm. 00 lagunaan sellaisen kytkennän että ajovaloautomatiikka herää sitten kun latauksenmerkkivalo sammuu.

        Kertoisitko miten toteutit tuon lagun kytkennän käytännössä?


      • mek.1981
        laguilija kirjoitti:

        Kertoisitko miten toteutit tuon lagun kytkennän käytännössä?

        alkuperäisen valomuistin releen ja kytkin releen joka sai herätteen laturilta. kaikki muutokset tein todella helposti purettaviksi siten että syötin Alkuperäisen valomuistin releen pohjaan hyppyjohdoilla virtasia.


    • Lisäkuormitus lämmit

      Kytken pakkasella kaikki mahdolliset virrankuluttajat päälle, niin edes pikkasen lämpömittarin näyttämäkin nousee, ja lämpöä tulee paremmin, kun lämmityskäytän joutokäynnillä. Kovalla pakkasella kun lämpömittari ei edes värähdä täysin kuormittamattomalla moottorilla. Koskaan ei ole ollut tarvetta ladata akkua ulkopuolisella laturilla.

    • Mikäs tuo valomuistihomma on, kun joissain 80-luvun autoissa se oli, joissain ei. Ei siis varmaankaan lain vaatima juttu voinut olla suomessakaan kun se joistain sai puuttua?

      Minulla on ollut viidestä 80-luvun autosta yksi italialainen, muut japanilaisia. Valomuisti on ollut vain siinä italialaisessa. Kaikista japanilaisistani se on puuttunut.

      Lisäisin tähän myös sen, että eurooppalaisiin 80-luvulla tullut virtalukkosysteemi (kaksoisstarttauksen estoko se on?), että virran joutuu aina kääntämään pois jokaisen starttauksen jälkeen, on myös typerä, jos autoa joutuu sahaamaan useamman kerran.

    • lkÄÖ*,

      valoautomatiikka. Nytkin liikaa valottomia autoja. Helposti se valojen päälle kytkeminen unohtuu, varsinkin kun nykyaikaiseen autoon tottuneena joutuu ajamaan tuollaista antiikki-autoa.

      Taitaa vaan ongelma olla auton kunnossa pidossa (omistajan laiskuudessa), jos valojen, saati parkkien virrankulutus muodostuu ongelmaksi. Onhan autossa laturi, jolta ne valotkin saavat sähköä.

      • varsinainen viisas

        jos haluaa istua käynnissä olevassa autossa ilman että istuisi joulukuusessa jossa valot aina päällä.


      • 12+4
        varsinainen viisas kirjoitti:

        jos haluaa istua käynnissä olevassa autossa ilman että istuisi joulukuusessa jossa valot aina päällä.

        ongelma. Käynnissä olevassa autossa istuessa ollaan liikenteessä ja silloin pitääkin olla valot päällä.


      • keshkar
        12+4 kirjoitti:

        ongelma. Käynnissä olevassa autossa istuessa ollaan liikenteessä ja silloin pitääkin olla valot päällä.

        käynnissä olevassa lämpimässä autossa parkkipaikalla ilman valoja kuluttamatta turhaan akkua kaikki valot pois päältä. Ja viherpiipertäjille näytetään keskaria :)


    • Aivan kaikki...

      Jopa valomuisti.

      Ainiin, maksaahan toi valomuisti 70000 euron volkkariin semmonen 20€ ylimääräistä, samaten varmaan haukut myös automaattivaihteistot ja keskuslukot koska ei varaa niihin ole :) ;(

      • maniandhani

        halvalla autolla ja rahat ovat piilossa tuottavemmissa kohteissa. Muuten autossa on sitten automaattivaihteisto, keskuslukko ja kaikki muut 80-luvun herkut mitä silloin yleensä autoon sai mutta valomuisti on turha varuste.


      • itse täydellisyys
        maniandhani kirjoitti:

        halvalla autolla ja rahat ovat piilossa tuottavemmissa kohteissa. Muuten autossa on sitten automaattivaihteisto, keskuslukko ja kaikki muut 80-luvun herkut mitä silloin yleensä autoon sai mutta valomuisti on turha varuste.

        ja käänteisesti: kaikki ne varusteet, mitä vanhassa romussani on, ovat ehdottoman tarpeellisia.


      • osakesäästäjä
        itse täydellisyys kirjoitti:

        ja käänteisesti: kaikki ne varusteet, mitä vanhassa romussani on, ovat ehdottoman tarpeellisia.

        jos joku rikastuu osakkeilla vai mistä kiikastaa?


    • se on

      Samalla logiikalla turhia ovat myös automaattinen rikastin, automaattinen vilkun palautus, lasinpyyhkimien tihkukytkin, pesu-pyyhintä automatiikka, automaattisesti syttyvä peruutusvalo, virran kytkemisen yhteydessä automaattisesti käynnistyvä radio, jne...

      Eihän sitä ajokorttia pitäisi sellaisille antaa, jotka eivät noita pysty itse hoitamaan. TosiMies pyöräyttää moottorin käyntiin lihasvoimalla ja käyttää synkronoimatonta vaihteistoa ja käsikäyttöisiä lasinpyyhkimiä samalla kun säätää sytytysennakkoa ja polttoaineen seossuhdetta manuaalisesti!

      Ne sun parkit ei niin paljoa virtaa ota, etteikö laturi pystyisi sitä riittävästi tuottamaan tyhjäkäynnilläkin.

    • Älä valita

      Että, jos tuollainen hienous ei miellytä, saa sen poistettua 0,5 sekunnissa - 5 minutissa.

      Jos taasen automaattivaihteet ei miellytä, on sen vaihto manuaaliin todella iso ja kallis ja pitkä remontti, remontin hinnalla saisi uuden auton melkein.

      Jos sähköikkunat ei miellytä, niin on kova työ etsiä vastaavat kiskot, tehdä veivinpaikat yms.

      Jos sähköpeilit eivät miellytä, täytyy taas etsiä vastaavat käsisäätöiset peilit, ei helppo homma uusiin autoihin.

      No jos ohjaustehostin ei meillytä, siitä pääsee sentään helpolla eroon katomalla johtoja tai putkia :)

      Jos kauko-ohjattu keskuslukitus ei miellytä, parhaimmillaan pääsee eroon että lopettaa kaukkarin käytön, toisinaan tarvitaan taasen mikrokytkimiä, johdotuksia yms että saadaan toimivaan avaimella perinteiseen tapaan.

      Jos sähkösäätöiset penkinsäädöt ei miellytä, pahimmillaan pitää etsiä penkit kokonaan uusiksi.

      Listaa voisi jatkaa loputtomin, mutta en jatka, ymmärsit varmaan pointin, eli älä valita, vaan poista se automatiikka, se onnistuu helpolla johtoja katomalla tai yhdistelemällä poistamalla releen tai säätämällä valokytkintä. parhaimmillaan valo-automatiikka poistuu käytöstä kun vääntää valonäppäimen asentoon 0

      • valomuisti

        ei ole edistystä :)


      • Apua kaipaava
        valomuisti kirjoitti:

        ei ole edistystä :)

        Hei kaikki miespuoliset henkilöt – tarvitsen kipeästi teidän apuanne! Käyn tällä hetkellä opinahjossani journalismin jatkokurssia, jolla toteutamme oman naispuolisille henkilöille suunnatun aikakauslehden. Minun tulisi kerätä pieniä tarinoita teiltä, hyvät miehet: Oletko koskaan ollut tilanteessa, jossa joku nainen olisi tehnyt sinuun lähtemättömän vaikutuksen? Millainen tämä tilanne oli (mitä nainen teki) ja miten se kehittyi?
        Olisin hyvin kiitollinen, jos kertoisitte minulle kokemuksianne! Koostan tarinoista pienen jutun, josta – toivon mukaan – irtoaa meille naisille hyviä vinkkejä teidän varallenne! Laitathan tarinasi perään ikäsi ja mahdollisesti asuinpaikkasi (nimi ei ole pakollinen). (Voit lähettää myös sähköpostia osoitteeseen [email protected].) Kiitos!


    • fdfdffdjfd

      pidät autoa tyjäkäynnillä, lähde heti liikkelle ja sammutat sitten auton heti, näin minä ainakin tee ei sillon valot turhaan kuluta virtaa eikä auto turhaan bensaa.

      • Volkswagen

        Heti vaan liikkeelle. Tuo paikallaan lämmittäminen on niin viimeisen päälle vanhanaikaista ja pöljää. Auto lämpiää ajossa huomattavasti nopeammin kuin paikallaan.

        Valoautomatiikka...? Tottakai! Ainoa järkevä vaihtoehto edellä esitettyjen seikkojen pohjalta.


    • Ei unohdu

      Mutta kun -97 audissa ei sellaista ole. Aika kurja juttu. Aina unohtuu valot päälle pysäköitäessä. Valoautomatiikka on todela kiva ja arvostan sitä suuresti muissa ropposissani.

    • niin...

      Ajeleppa itse ensin 30-vuotta autoilla joissa on valomuisti, ja hyppää sen jälkeen sellaisen kiesin rattiin josta automatiikka puuttuu. Vieläköhän sen jälkeen olet sitä mieltä, että kortti pois niiltä jotka eivät muista valoja sytyttää...

    • kokemusta on

      autolla jossa ei ollut valomuistia ja kertaakaan ei valot jääneet päälle. Huonomuistisille tarkoitettu varuste.

    • Autosähkömies

      Laturi tuottaa kyllä yllin kyllin virtaa akun lataamiseen tyhjäkäynnilläkin (erityisen hyvin myös 80-luvun japseissakin), joten väitteesi ovat aivan lapsellisia. Mutta laturi ja akut ovat kuluvia osia ja es. vanha akku ei ota enää vastaa tarjouttua latausta, joten aloitappas autos korjaus sieltä. Poista samalla hapettumat liittimistä ja rasvaa ne hyvin. Myöskin startin johtimet kannattaa tarkistaa ja laittaa sytytysosat kuntoon, niin ei tarvi jauhaa p***** palstoilla.

      • kylmää, so what!

        FAKTA ja FIKTIO pakkasessa: Fakta voitti 29.12.2010 19:38 Ilmoita asiaton viesti 1 0
        Täyteen varatun akun akkuhapon ominaispaino on 1,28 g/cm³. Akkua purettaessa ominaispaino alenee. Ominaispainomittarilla voidaan tarkastaa akun varauksen tila. Sulfatoituminen alkaa heti, jos ominaispaino alkaa laskea alle 1,28 g/cm³.

        Hapon tiheys täysvaraustilassa, mitattuna 25 asteessa = 1,28 g/cm. 12 voltin akun lepojännitteeksi saadaan silloin 12,72 V.
        Mitä on akun sulfatoituminen?

        Akun levyjen pinnalle muodostuu lyijysulfaattia. Tavallisesti näin käy, kun akku jää varaamatta täyteen ja talvellahan näin käy. Muodostunutta lyijysulfaattia ei juuri enää voida poistaa varaamalla. Ja taas akkukauppaan;(((

        Siis: akku pitää ladata 20°C niin se täyttyy ja ominaispaino 1,28 saavutetaan. No miten talvella jos akku kylmä? Ratkaisu: ota akku sisälle ja lataa se lämpimänä(no ei jaksa). Paras ja helpoin ratkaisu: Laita ABH akkulämmitin ABC 6A laturi, niin homma hoituu akun ollessa autossa kiinni. Töpseli seinään ja homma hoituu auton ollessa paikoillaan(ja akku myös) ja ajettaessa auton omalla laturilla (nykyautoissa laturit keskimäärin 80-100A). KÄTEVÄÄ, HELPPOA!

        Lämpötilan vaikutus akun kapasiteettiin(täysi akku):

        20°C 100%

        10°C 90%

        0° 80%

        - 10°C 70%

        - 20°C 50%

        -30°C 35%

        Siis pakkasista viis:) ja akkulämmitin autoon!


      • taas kerran
        kylmää, so what! kirjoitti:

        FAKTA ja FIKTIO pakkasessa: Fakta voitti 29.12.2010 19:38 Ilmoita asiaton viesti 1 0
        Täyteen varatun akun akkuhapon ominaispaino on 1,28 g/cm³. Akkua purettaessa ominaispaino alenee. Ominaispainomittarilla voidaan tarkastaa akun varauksen tila. Sulfatoituminen alkaa heti, jos ominaispaino alkaa laskea alle 1,28 g/cm³.

        Hapon tiheys täysvaraustilassa, mitattuna 25 asteessa = 1,28 g/cm. 12 voltin akun lepojännitteeksi saadaan silloin 12,72 V.
        Mitä on akun sulfatoituminen?

        Akun levyjen pinnalle muodostuu lyijysulfaattia. Tavallisesti näin käy, kun akku jää varaamatta täyteen ja talvellahan näin käy. Muodostunutta lyijysulfaattia ei juuri enää voida poistaa varaamalla. Ja taas akkukauppaan;(((

        Siis: akku pitää ladata 20°C niin se täyttyy ja ominaispaino 1,28 saavutetaan. No miten talvella jos akku kylmä? Ratkaisu: ota akku sisälle ja lataa se lämpimänä(no ei jaksa). Paras ja helpoin ratkaisu: Laita ABH akkulämmitin ABC 6A laturi, niin homma hoituu akun ollessa autossa kiinni. Töpseli seinään ja homma hoituu auton ollessa paikoillaan(ja akku myös) ja ajettaessa auton omalla laturilla (nykyautoissa laturit keskimäärin 80-100A). KÄTEVÄÄ, HELPPOA!

        Lämpötilan vaikutus akun kapasiteettiin(täysi akku):

        20°C 100%

        10°C 90%

        0° 80%

        - 10°C 70%

        - 20°C 50%

        -30°C 35%

        Siis pakkasista viis:) ja akkulämmitin autoon!

        > Siis: akku pitää ladata 20°C niin se täyttyy ja ominaispaino 1,28 saavutetaan. No miten talvella jos akku kylmä?

        No, silloin käytetään pikkuisen korkeampaa latausjännitettä. Lyijyakkua pystyy lataamaan pakkasessakin, toisin kuin näitä uudempia tyyppejä, mutta laturin pitäisi olla vähän fiksumpi, missä latausjännite säädetään lämpötilan mukaan.

        > Lämpötilan vaikutus akun kapasiteettiin(täysi akku):

        ...on yhtä suuri kuin 0 %. 20°C lämpötilassa täyteen varatun akun kapasiteetista on -30°C lämpötilassakin jäljellä 100 %, mutta akkua purettaessa akkuhappo laimenee ja voi lopulta jäätyä. Siksi pakkasella akun pitäisi olla lähes täyteen ladattu jatkuvasti ts. sen kapasiteetista voidaan hyödyntää vain pieni osa, jottei jäätymistä pääse tapahtumaan. Pitää siis jättää jopa 2/3-osaa energiasta reserviin.


    • make1234

      Joo kyllä mä ymmärrän et mersuissa se on ongelma, mutta japseissa on laturi sitä varten et akku latautuu.
      Jumankekka kun auto käy tyhjäkäyntiä, niin se lataa kyl akkua koko ajan, ainakin japseissa, mersuissa ei varmaan tätä ominaisuutta ole.

      • ihmeellistä kemiaa

        ....samat akut samat laturit Japseissa ja Mersuissa mutta Japsit vaan rokkaa...IHMEELLISTÄ;))))


    • Odotellaan...

      Meinaan yleensä näissä keskusteluissa JOKU ottaa esille seuraavan asian jossian vaiheessa, meinaan sen, että kun valto voat asennossa 0 ja ne palaa "automaattisesti" niin ne palaisi himmempänä, säästäen sähkö ja polttimoita (no muutamssa autossa olen tuon huomannut, mutta ero on todella minimaalinen)

      Ja samaten mainitaan joskus, että sisällä ei syty kaikki Virttaa by day valot ;) no kyllä siellä yleensä on täys valaistus silti sisälläkin, poislukien vanhemmat meset, niissä ei sisällä palanut mikään valo jos valot oli automaatilla, uudemmissa oli sammuksissa vain lämpötilansäätimen valot, ja ihan uusissa kaikki.

      Toki fiat oli viisas, siinä ei palanut vilkun pylvään valo ollenkaan, jos ei vääntänyt valoja päälle, kyllä siinäkin muutama watti säästyi.

      Ja uudessa fiatissa vaikka valot väänsi pois päältä (fiateissa vähän erilainen automatiikka) niin silti sisällä oli täysi Virttaa by day valaistus, kaikki pienimmätkin nippelit ja nappulat oli valaistu, ainut taisi olla että mittariston taustavalo sammuisi

      • syy

        Sillä, että ajovalopolttimoita käytetään pienemmällä jännitteellä on tarkoitus pidentää polttimon kestoikää, eikä säästää sähköä.

        Jos halogeenipolttimon jännite lasketaan esimerkiksi 14 voltista 13 volttiin:
        - polttimon kestoikä kasvaa 2,8 kertaiseksi
        - valovirta laskee 77 prosenttiin alkuperäisestä
        - polttimon teho pienenee 10 prosenttia

        Päiväasennossa valojen himmeneminen tosiaan on melko vähäistä, ja sähkön säästö lähes olematonta, mutta polttimoiden kestoikä kasvaa todella voimakkaasti verrattuna siihen, että niitä käytettäisiin jatkuvasti täydellä jännitteellä.


      • Benny Kukkula
        syy kirjoitti:

        Sillä, että ajovalopolttimoita käytetään pienemmällä jännitteellä on tarkoitus pidentää polttimon kestoikää, eikä säästää sähköä.

        Jos halogeenipolttimon jännite lasketaan esimerkiksi 14 voltista 13 volttiin:
        - polttimon kestoikä kasvaa 2,8 kertaiseksi
        - valovirta laskee 77 prosenttiin alkuperäisestä
        - polttimon teho pienenee 10 prosenttia

        Päiväasennossa valojen himmeneminen tosiaan on melko vähäistä, ja sähkön säästö lähes olematonta, mutta polttimoiden kestoikä kasvaa todella voimakkaasti verrattuna siihen, että niitä käytettäisiin jatkuvasti täydellä jännitteellä.

        Kätsä tuollainen alennettu jännite päivällä, jotta polttimoiden ikä pidentyy.. Mun autossa on vielä kätevämpi säästäjä.. huomiovalot.

        Mites sellaisessa valoautomatiikassa, kun se pläjäyttää inhasti ajovalot päälle juuri samaan aikaan, kun starttia sahataan ja valot välkkyy, niin eiks vaan halogeeneihin kohdistu silloin jännitepiikkejä, jotka syö niiden kestävyyttä?


      • Juur näin
        syy kirjoitti:

        Sillä, että ajovalopolttimoita käytetään pienemmällä jännitteellä on tarkoitus pidentää polttimon kestoikää, eikä säästää sähköä.

        Jos halogeenipolttimon jännite lasketaan esimerkiksi 14 voltista 13 volttiin:
        - polttimon kestoikä kasvaa 2,8 kertaiseksi
        - valovirta laskee 77 prosenttiin alkuperäisestä
        - polttimon teho pienenee 10 prosenttia

        Päiväasennossa valojen himmeneminen tosiaan on melko vähäistä, ja sähkön säästö lähes olematonta, mutta polttimoiden kestoikä kasvaa todella voimakkaasti verrattuna siihen, että niitä käytettäisiin jatkuvasti täydellä jännitteellä.

        Juuri näin, jossain autoissa ne palaa vähän himmeemmin (eron huomaa juuri ja juuri yöllä)

        Mutta monessa autossa palaat valot aivan yhtä kirkkaana silloinkin kun ne on automaatilla, ja pahimmillaan palaa jopa autoa käynnistettäessä.

        En myöskään ymmärrä miksi mittarivalot yms nippelivalot syttyy automatiikalla, koska jos ne olisi päivisin sammuksisa, kestäisi niiden polttimot "auton elin iän" jonka ne kyllä nytkin jo melkeen kestää

        Mutta miksi kukaan ei tuonut tätä pointti esille


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et siis vieläkään

      Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      54
      2409
    2. Hyvä että lähdit siitä

      Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      28
      1769
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

      Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      70
      1454
    4. Olisitko mies valmis?

      Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      244
      1345
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

      Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      129
      1196
    6. Yritin saada

      Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

      Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      973
    8. vieläkin sanoa voin...

      💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      958
    9. Onko vielä

      mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      933
    10. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

      Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      61
      881
    Aihe