sekoamisen pelko

kyllästynytSekoiluun

Olen 23-vuotias nainen ja sairastuin paniikkihäiriöön 2009 keväällä. Vahvin oireeni on aina ollut sekoamisen pelko, epätodellinen olo ja ahdistuneisuus. Siinä rinnalla kulkee ties mitä muuta fyysistä oiretta. Viime aikoina tuo pelko on vain alkanut ottamaan liian suurta otetta elämästä. Pelkään jatkuvasti sekoavani, mitä muut ajattelevat, reagoin jopa kaikkiin naksahduksiin/ääniin ja sivusilmälläkin tarkkailen kaikkea. Sattumalta olen nähnyt ilman silmälaseja sivusilmällä tummia hahmoja noin sekuntin ajan ja pelko ottaa taas vallan, että sekoan pian. Löytyisikö täältä jotakin joka selättänyt juurikin tämän hulluksi tulemisen pelon/järjen lähtemisen pelon?

128

11682

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittajan

      auttakaa!!

      • nalle x

        Hei, olethan käynyt jo lääkärin juttusilla oireidesi vuoksi?

        Paniikkihäiriössä helposti hyperventioloi, eli hengittää pinnallisesti, joka pahentaa oireita. Kokeile paniikin iskiessä ensihoidoksi paperipussiin tai käsiin hengittämistä, jotta rajoitat liiallisen hapen saantia.

        Olen kerran saanut sellaisen paniikkikohtauksen, että pelkäsin tulevani hulluksi. Oli kamala kokemus kyllä. Käy lääkärissä ja hae apua, kun sitä on saatavilla!

        Voimia ja tsemppiä!!!


      • hätäännys

        Olen sairastanut paniikkihäiriötä 15 vuotta ja varmaan sairastan lopun elämää. Osa paranee, osalla se on kuin alkoholismi; Sopivan tilanteen tullessa kohtauset alkavat eli elämäni on pitänyt muuttua rauhalliseksi. En käy baareissa, en katso raakoja elokuvia tai poliisi sarjoja, en juo kahvia, enkä alkoholia. Jokaisella on ne omat jutut, mitkä vaikuttavat. Itse vältän kaikkea tressiä. En voi olla hektisessä työssä. ei aspartaamilla makeutettuja... en silti anna tämän hallita tai rajoittaa normaalia kaupassa käyntiä tms. Koskaan en ole syönyt tähän lääkkeitä, vaan pyrin kohtaamaan ja tuntemaan itseni.

        Kohtauksiin ei totu koskaan, mutta ne muuttuvat tutuiksi. Pystyn jo tunnistamaan eri fyysiset ja tunnepuolen vaiheet. Ensin on levoton olo.Sitten koen vetäytymisen eli tuntuu kuin kaikki sisälläni vetäytyi keskustaa kohden (kirjassa Kun tiikeri herää oli kuvattu ja selitetty tuo tunne hyvin), sitten adrenaali virtaa, kädet tärisee, sydän lyö liian lujaa ja minua palelee ihan hirveästi, eikä mikään auta. Maha tulee kipeäksi ja otan rennietä ja sitten juostaan pissalla ja mahakin menee sekaisin. Joosain välissä esitän kysymyksiä olenko tulossa hulluksi, onko minulla sydän kohtaus jne.Sitten ollaan yleensä aamuun asti ahdistuneita, kunnes tulee uusi päivä ja uudet kujeet. Aikansa kutakin sanoi pässi, kun päätä leikattiin.
        Paniikilta menee pahin terä, kun luet aiheesta ja opit tunnistamaan eri vaiheet ja ymmärrät niiden tullessa mitä ja miksi tapahtuu. Esim. kun palelee hirveästi, tiedän aivojen mantelitumakkeen lähettävän virhe käskyn, että on hätä ja elimistön hermosto reagoi ja siirtää kaikki veret sisäelimille. Luin sen jostain.Voin kuitenkin vastata itselleni tunnemyrskyssä, että en ole tulossa hulluksi ja en ole saanut sydänkohtausta jne.

        Älä anna paniikkihäiriön hallita sinua. Paniikkihäiriöön kuuluu alkuvaiheessa voimakas uuden kohtauksen pelko, mikä johtaa usein vättämiskäyttäytymiseen eli ei käy kaupassa, kun sai kassajonossa kohtauksen. Kaija K on kuulema joskus sairastanut niin pahasti, ettei voinut enää mennä ulos. No, itse pakotan itseni sinne, minne tuntuu vaikealta mennä. " Mene ja ole siellä niin kauan kunnes kyllästyt siellä olemaan." Tuo oli muuten Grayn anatomiassa, kun lääkäri pelkäsi mennä hissiin. Lause tuntui istuvan minun elämään kuin nenä päähän, joten jäi mieleen.
        Pelkäät tulevasi hulluksi. Mitä sitten ,jos tulisit? Näitä kysymyksiä olen esittänyt itselleni omista peloistani.Skitsofreniaa sairastavat näkevät kummallisuuksia ja silti elämä jatkuu tavalla tai toisella. Aira Samulinin tytär sairastaa ilmeisesti skitsofreniaa. Äitinsä rakastama lapsi. En tiedä perhetaustaasi, mutta itseäni auttaa tieto, että siskoni ei minua jätä. Tuli mitä tuli.
        Onko sittenkin kysymys hallinnan menettämisen pelosta? Ettet enää hallitse asioita? Nuo kaikki ovat itselleni niin tuttuja pelkoja. Kun sinulla on rauhallista itsesi kanssa, mieti silloin näitä asioita, sillä paniikkikohtauksen ollessa päällä voit rauhoitella itseäsi omilla vastauksillasi. Itseäni tuo on auttanut. Jokaisella on kuitenkin ne omat taustat ja syyt sairastumiselle ja ajan kanssa löytyy ne omat keinot selvitä kohtauksesta yksi kerrallaan.
        Osa ihmisistä ei joudu koskaan elämänsä aikana tutustumaan itseensä. Koen, että paniikkihäiriö on pakottanut minut tutustumaan itseeni, arvottamaan asioita uudelleen, löytämään onnea, iloa pienistä asioista ja olen jollain tavalla parempi ihminen tänä päivänä.Vaikkakin jollain tavalla siipirikko. Itse aloitin aikoinani kohtauksen hallitsemisen lukemalla mitä tahansa kirjaa kohtauksen ollessa päällä.
        Et ole yksin, tämä on valitettavan yleistä. Voimia sinulle tämän sairauden kanssa ja kaikkea hyvää sinulle.


      • HypeStar
        hätäännys kirjoitti:

        Olen sairastanut paniikkihäiriötä 15 vuotta ja varmaan sairastan lopun elämää. Osa paranee, osalla se on kuin alkoholismi; Sopivan tilanteen tullessa kohtauset alkavat eli elämäni on pitänyt muuttua rauhalliseksi. En käy baareissa, en katso raakoja elokuvia tai poliisi sarjoja, en juo kahvia, enkä alkoholia. Jokaisella on ne omat jutut, mitkä vaikuttavat. Itse vältän kaikkea tressiä. En voi olla hektisessä työssä. ei aspartaamilla makeutettuja... en silti anna tämän hallita tai rajoittaa normaalia kaupassa käyntiä tms. Koskaan en ole syönyt tähän lääkkeitä, vaan pyrin kohtaamaan ja tuntemaan itseni.

        Kohtauksiin ei totu koskaan, mutta ne muuttuvat tutuiksi. Pystyn jo tunnistamaan eri fyysiset ja tunnepuolen vaiheet. Ensin on levoton olo.Sitten koen vetäytymisen eli tuntuu kuin kaikki sisälläni vetäytyi keskustaa kohden (kirjassa Kun tiikeri herää oli kuvattu ja selitetty tuo tunne hyvin), sitten adrenaali virtaa, kädet tärisee, sydän lyö liian lujaa ja minua palelee ihan hirveästi, eikä mikään auta. Maha tulee kipeäksi ja otan rennietä ja sitten juostaan pissalla ja mahakin menee sekaisin. Joosain välissä esitän kysymyksiä olenko tulossa hulluksi, onko minulla sydän kohtaus jne.Sitten ollaan yleensä aamuun asti ahdistuneita, kunnes tulee uusi päivä ja uudet kujeet. Aikansa kutakin sanoi pässi, kun päätä leikattiin.
        Paniikilta menee pahin terä, kun luet aiheesta ja opit tunnistamaan eri vaiheet ja ymmärrät niiden tullessa mitä ja miksi tapahtuu. Esim. kun palelee hirveästi, tiedän aivojen mantelitumakkeen lähettävän virhe käskyn, että on hätä ja elimistön hermosto reagoi ja siirtää kaikki veret sisäelimille. Luin sen jostain.Voin kuitenkin vastata itselleni tunnemyrskyssä, että en ole tulossa hulluksi ja en ole saanut sydänkohtausta jne.

        Älä anna paniikkihäiriön hallita sinua. Paniikkihäiriöön kuuluu alkuvaiheessa voimakas uuden kohtauksen pelko, mikä johtaa usein vättämiskäyttäytymiseen eli ei käy kaupassa, kun sai kassajonossa kohtauksen. Kaija K on kuulema joskus sairastanut niin pahasti, ettei voinut enää mennä ulos. No, itse pakotan itseni sinne, minne tuntuu vaikealta mennä. " Mene ja ole siellä niin kauan kunnes kyllästyt siellä olemaan." Tuo oli muuten Grayn anatomiassa, kun lääkäri pelkäsi mennä hissiin. Lause tuntui istuvan minun elämään kuin nenä päähän, joten jäi mieleen.
        Pelkäät tulevasi hulluksi. Mitä sitten ,jos tulisit? Näitä kysymyksiä olen esittänyt itselleni omista peloistani.Skitsofreniaa sairastavat näkevät kummallisuuksia ja silti elämä jatkuu tavalla tai toisella. Aira Samulinin tytär sairastaa ilmeisesti skitsofreniaa. Äitinsä rakastama lapsi. En tiedä perhetaustaasi, mutta itseäni auttaa tieto, että siskoni ei minua jätä. Tuli mitä tuli.
        Onko sittenkin kysymys hallinnan menettämisen pelosta? Ettet enää hallitse asioita? Nuo kaikki ovat itselleni niin tuttuja pelkoja. Kun sinulla on rauhallista itsesi kanssa, mieti silloin näitä asioita, sillä paniikkikohtauksen ollessa päällä voit rauhoitella itseäsi omilla vastauksillasi. Itseäni tuo on auttanut. Jokaisella on kuitenkin ne omat taustat ja syyt sairastumiselle ja ajan kanssa löytyy ne omat keinot selvitä kohtauksesta yksi kerrallaan.
        Osa ihmisistä ei joudu koskaan elämänsä aikana tutustumaan itseensä. Koen, että paniikkihäiriö on pakottanut minut tutustumaan itseeni, arvottamaan asioita uudelleen, löytämään onnea, iloa pienistä asioista ja olen jollain tavalla parempi ihminen tänä päivänä.Vaikkakin jollain tavalla siipirikko. Itse aloitin aikoinani kohtauksen hallitsemisen lukemalla mitä tahansa kirjaa kohtauksen ollessa päällä.
        Et ole yksin, tämä on valitettavan yleistä. Voimia sinulle tämän sairauden kanssa ja kaikkea hyvää sinulle.

        Mä niin tiedän kokemuksesta mitä tämä pahimmillaan on.

        https://hypestar.blogi.net/blog/


    • quuni

      meitäkin, mutta ei taida siinä mielessä lohduttaa, että alkaa ikääkin olla jo. Tuollaisista paniikeista minulla jo aikaa vuosikymmeniä. Ilman muuta iän myötä hellittää.

      Pahinta varmaan tuossa on se pelon pelko. Alkuperäinen pienikin aihe saa valloilleen isomman pelon. Vähän vaikea selittää vaikka asia minulle harvinaisen selvä. Niin paljon olen kokenut ja lukenut. Lääkityksenä on kauan ollut minulla Alprox pienellä annoksella. Terapiaa käyty muinoin pari vuotta. Ei kai ne paniikit ihan itsellään lähde.
      Näin myös nukkumaan ruvetessa mustia hirviöitä kun silmät suljin. Tuokin oire aika tavallinen.

      Mutta että mitäpä sinä nuori ihminen tekisit tämän hetkisen hätäsi kanssa...No ainakin juttelemaan lääkärille, terkkarille..johonkin.

      Perimmältään minusta paniikeissa on kyse omien tunteiden pelosta. Tuon asian tolalle saaminen ei kuitenkan ole mitenkään simppeliä tai nopeaa.
      Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet. Ja muista aina: paniikit eivät ole vaarallisia. Oletan että muut sairaudet poissuljettu.

    • atya

      Et ole yksin pelkojesi kanssa. Voin sanoa, että samanmoisia olen itsekin käynyt läpi ja näyttäisi hiljan hellittävän otetta.. Hyvin hitaasti, mutta näemmä aika tasaisen varmasti.
      Oon pelännyt juurikin ahdistusta ja ahdistuksen aikaansaamia paniikkeja - sekoamisenpelkoa ja sekavaa oloa - tunnemyrskyä. Jatkuva noidankehä, ja todella kettumainen. Fyysisiä oireita myös täälläkin; painetta päässä/otsassa, valoarkuutta, niskajumia ja kolotuksia. Ohessa pelkään myös vakavampia sairauksia ja hetken jo luulin tekeväni kuolemaa kaiken synkkyyden keskellä. Myös tuo epätodellinen olo on saanut itseni kyseenalaistamaan kaikkea. Esim nuo lintujen massakuolemat; pelkäsin jo, että kuvittelen ne..:P
      Väsymys pahentaa tuota hysteriaa, joten voin suotella unta reilulla kädellä. Siihen oheen liikuntaa ja ruokaa. Kolme tärkeintä, joista kannattaa pitää kiinni, vaikka olosuhteet olisi mitä.

      Pelko on oikeasti tunteista pahin. Ei sitä voi vähätellä. Pelko lamaannuttaa ja on todella vahva olotila.
      Masennus ylipäätään, sitä elää täydessä synkkyydessä ja tuskaisuudessa. Tämä on kamalaa. Ei lainkaan iloinen asia, jonka voisi painaa villasella noin vain, vaikka tahtoisikin.. Tämä vaatii aikaa.
      (Itseäni rohkaisi kovasti tämä pätkä lyhykäisyydessään: Depressioon sairastunut voi toipua, mutta se vie aikansa. Tulevaisuudessa on valoa. Sen hyväksi kannattaa ponnistella, vaikka depression ollessa pahimmillaan sitä tuntuu olevan vaikea uskoa. Depressiosta selvinnyt tietää sen parhaiten. Depressiosta toipuneita on moninkertaisesti enemmän kuin tällä hetkellä depressiota sairastavia. Lähde: Depressio ja siitä selviytyminen, Pfizer)

      Pelkäsin itsekin valtavasti, että alan näkemään kaikenmaailman joutavia, mutta ei se pelko ole saanut itseäni moisia näkemään. En ole nähnyt ennenkään, joten miksi näkisin nytkään? Sama pää ja luonne vuodesta toiseen, nyt vain pelottaa..
      Jokin on laukaissut vain nuo pelot, ja on totta, että on vaikea yhdistää vaikeuksia ja nykyhetken järjettömiä pelkoja toisiinsa, mutta selvä yhteyshän noilla näyttäisi olevan. Silloin, kun olin onnellinen, en pelännyt.. Et varmasti sinäkään? Jaksan itse uskoa siihen, että jahka saa mielenrauhaa vaikeilta asioilta, joita joutuu käsittelemään, alkaa pelot ja ahdistuksetkin hellittämään.

      Ja yksi mitä suosittelen kovin: hieronta. Varaa aika hierojalle. Paniikkihäiriössä tulee jännitettyä niin kovasti lihaksia, ettei aivotkaan saa kunnolla happea. Koin itse todella hyväksi, kun ammattilainen koulu niskat ja hartiat huolella. Auttoi itselläni ainakin tuohon epätodelliseen oloon.

      Voimia!

      • KyllästynytSekoiluu

        Hei teille kaikille ja kiitos vastauksista. Aion varata itselleni ajan lääkärille. Ahdistus on jatkuvaa, mutta onneksi hyvin lievää. Olen nukkunut huonosti ja osittain ajattelen tilan johtuvan myös siitä. Pelkään kyllä vieläkin, että olen sekoamassa. Nyt minulle on tullut nukkumaan mennessä sellaisia "flasbackeja". Mieleen nousee tapahtuma tai keskustelu ilman mitään syytä ja ahdistun suunnattomasti näistä varsinkin kun niihin liittyy ääni. Kuulen siis oman pääni sisällä ajatukseni/muiston/tapahtuman puheen. Varsinkin töihin liittyvät asiat tulevat mieleen tälläisinä puhejanoina. Toinen samanlainen tilanne tapahtui kun läheinen joka vihaa lumen tuloa sanoi, pitikö tuota luntakin nyt sataa... Ajatuksissani jo kuulin kuinka seuraava lause oli ollut manaamista asian suhteen.. niinkuin hän aikaisemmin on tehnyt.. Eli käytännössä ennakoin aivoissani jo mitä hän sanoo ja kuulin tämän... En tajua kyllä mikä tässä oman äänen kuulemisessa niin ahdistaa? Tai siinä, että muistan esim. millainen ääni toisella ihmisellä on.. Huhhuh kirjoittaessa ja sitten lukiessa tulee ihan sellaisen apua noinko sekaisin olen fiilis ;)

        Pelkään siis sitä, että en voi edes kontrolloida ajatuksiani vaan aivoni syöltävät pintaan menneitä asioita. Jos joku osaisi vastata tai kertoa jotain tästä niin olisin kiitollinen. Joskus kylläkin tuntuu, että tämä ph on täysin normaalia ihmisen käytöstä joka sitten ampuu kerrassaan vain ylitse aivan liikaa..


      • ukkopukkokukko
        KyllästynytSekoiluu kirjoitti:

        Hei teille kaikille ja kiitos vastauksista. Aion varata itselleni ajan lääkärille. Ahdistus on jatkuvaa, mutta onneksi hyvin lievää. Olen nukkunut huonosti ja osittain ajattelen tilan johtuvan myös siitä. Pelkään kyllä vieläkin, että olen sekoamassa. Nyt minulle on tullut nukkumaan mennessä sellaisia "flasbackeja". Mieleen nousee tapahtuma tai keskustelu ilman mitään syytä ja ahdistun suunnattomasti näistä varsinkin kun niihin liittyy ääni. Kuulen siis oman pääni sisällä ajatukseni/muiston/tapahtuman puheen. Varsinkin töihin liittyvät asiat tulevat mieleen tälläisinä puhejanoina. Toinen samanlainen tilanne tapahtui kun läheinen joka vihaa lumen tuloa sanoi, pitikö tuota luntakin nyt sataa... Ajatuksissani jo kuulin kuinka seuraava lause oli ollut manaamista asian suhteen.. niinkuin hän aikaisemmin on tehnyt.. Eli käytännössä ennakoin aivoissani jo mitä hän sanoo ja kuulin tämän... En tajua kyllä mikä tässä oman äänen kuulemisessa niin ahdistaa? Tai siinä, että muistan esim. millainen ääni toisella ihmisellä on.. Huhhuh kirjoittaessa ja sitten lukiessa tulee ihan sellaisen apua noinko sekaisin olen fiilis ;)

        Pelkään siis sitä, että en voi edes kontrolloida ajatuksiani vaan aivoni syöltävät pintaan menneitä asioita. Jos joku osaisi vastata tai kertoa jotain tästä niin olisin kiitollinen. Joskus kylläkin tuntuu, että tämä ph on täysin normaalia ihmisen käytöstä joka sitten ampuu kerrassaan vain ylitse aivan liikaa..

        Noi sun pelot ja ajatuskuviot on niin perushuttua ja vaarattomia,että voit ihan huoletta jatkaa niiden funtsimisia tai olla välittämättä niistä.Et tule sairastumaan mihinkään hulluuteen tai vakavaan mielenterveyshäiriöön........ja tämä on tilastollinen fakta.Pitkään jatkuva stressi ja pelko on ajanu sulla vähä yli ja olet kääntynyt itseesi voimakkaasti,mikä pahentaa oireita ja saa lopulta paniikkikohtaukset aikaan.Luet noi kirjat mitkä postasin tossa yhessä viestissä,ni eiköhän se rupee helpottaa.Maailman sivu on ollu pullollaan panikoitsijoita ja ahdistuneita ja yhestäkään ei ole tullut hullua tai panikoija ei ole kuollu paniikkikohtaukseen.

        Tosiaan noissa ahdistusmekanismeissa on tietyt kuviot ja ne oppii havaitsemaan noiden kirjojen avulla,mitä postasin tohon alas.


    • ukkopuokukko

      Käy lainaamassa kirjastosta Elisabeth Lukaksen,sinunkin elämälläsi on tarkoitus.Opit ahdistuksen ja paniikin mekanismeja ja niiden vaarattomuudesta ja hoidosta.Myös kaikki Viktor Frankl tuotannot on ehdotonta ykköskamaa kaikille,ahdistuneille,itsetarkkailijoille,hypokondrikoille,panikoijille,pakko-oireisille jne

      • quuni

        kirjoja minäkin lueskelin ja voin suositella. On jo aikaa, kävin Lukasin logoterapia seminaariakin hänen ollessaan Suomessa.
        Olikos se juuri noissa tämä paradoksaalinen ilmiö:
        toivo että paniikkikohtaus tulee niin se ei tulekaan. Vaatii tahdonlujuutta mutta noin harjoittelin. Tulos oli yllättävä. :) Eli ei tullut sitä oikein pahaa kohtausta jota toivoin. Heittäydyin oikein odottamaan.


      • KyllästynytSekoiluun
        quuni kirjoitti:

        kirjoja minäkin lueskelin ja voin suositella. On jo aikaa, kävin Lukasin logoterapia seminaariakin hänen ollessaan Suomessa.
        Olikos se juuri noissa tämä paradoksaalinen ilmiö:
        toivo että paniikkikohtaus tulee niin se ei tulekaan. Vaatii tahdonlujuutta mutta noin harjoittelin. Tulos oli yllättävä. :) Eli ei tullut sitä oikein pahaa kohtausta jota toivoin. Heittäydyin oikein odottamaan.

        Hei taas kaikille. Varasin ajan itselleni lääkärille (yksityiselle psykiatrille) ja menen vielä hänen kanssaan keskustelemaan asiasta. Haluan saada ikäänkuin asioita itseni kannalta selvemmäksi ja miettiä mikä olisi paras ratkaisu tilanteeseen.

        Haluan kiittää teitä kaikkia tähän viestiin vastanneita


      • Janskuuuliuu
        KyllästynytSekoiluun kirjoitti:

        Hei taas kaikille. Varasin ajan itselleni lääkärille (yksityiselle psykiatrille) ja menen vielä hänen kanssaan keskustelemaan asiasta. Haluan saada ikäänkuin asioita itseni kannalta selvemmäksi ja miettiä mikä olisi paras ratkaisu tilanteeseen.

        Haluan kiittää teitä kaikkia tähän viestiin vastanneita

        Muista aina että ei kannata "hautoa" ongelmii,aina kannattaa yrittää hoitaa niitä,saa mielenrauhan sekä yleensä tarvittavan hoidon :)


      • KyllästynytSekoiluun
        Janskuuuliuu kirjoitti:

        Muista aina että ei kannata "hautoa" ongelmii,aina kannattaa yrittää hoitaa niitä,saa mielenrauhan sekä yleensä tarvittavan hoidon :)

        Hei kaikille! Lääkärissä on nyt käyty ja ensi alkuun sain sairaslomaa. Olin ajatellut aikaa varatessani, että haluan lääkityksen, mutta tulinkin sitten toisiin ajatuksiin "jos nyt vielä kokeilen vaan ja koitan oppia elämään tämän kanssa". Sairasloman ajan käski tuo lääkäri syödä, nukkua ja liikkua hyvin.. ja tietenkin tämän saman tulisi jatkua koko loppu elämän. Stressitasoa pitäisi pystyä laskemaan niin, että pääsen töihin takaisin ainakin hetkeksi aikaa. Olen vakavasti alkanut miettimään työpaikan vaihtoa/uutta uraa, sillä jostain näidenkin pelkojen on noustava/johduttava. Toiveena olisi ainakin vuorotyöstä irtaantuminen seuraavan puolen vuoden aikana.

        Itse keskusteluun lääkärin kanssa kyllä hieman petyin. En saanut oikein kysyttyä mistään näistä oireistani häneltä. Hän ikäänkuin johdatti keskustelua ja pääpainopiste pyöri työssäni ja elämäntilanteessani. Tilasinkin itselleni nyt suomalaisesta kirjakaupasta tuon franklin logoterapian, jos siitä vaikka aloittaisin lukemisen näihin pelkoihin liittyen.

        Vielä jos täältä löytyisi vastaus yhteen "pulmaan" tai paniikin aiheuttajaan. Eli minulle jää erittäin helposti päähän soimaan kappaleet, esim. viimeiseksi autossa kuultu. Tämän jälkeen kun huomaan, että päässäni soi tietty kappale ahdistun koska en saa sitä pois. Kappale ikäänkuin voimistuu ja ahdistaa enemmän ja enemmän. Muutaman kerran tämä kappale on soinut "taustalla" vaikka olen joutunut työssäni keskustelemaan asiakkaan kanssa. Lopulta menisin varmasti paniikkiin jos en saisi itseäni rauhoitettua. Lähinnä olen miettinyt, että onko tämä jo jotain pakkoilua vai taasko jokin uusi paniikin oire? Tuntuu, että aina kun selviän jostakin oireesta keksin uuden mielenterveyden menettämiseen pelkoon liittyvän oireen ja vola siinä sitä taas ollaan panikoimassa.


      • ukkopukkokukko
        KyllästynytSekoiluun kirjoitti:

        Hei kaikille! Lääkärissä on nyt käyty ja ensi alkuun sain sairaslomaa. Olin ajatellut aikaa varatessani, että haluan lääkityksen, mutta tulinkin sitten toisiin ajatuksiin "jos nyt vielä kokeilen vaan ja koitan oppia elämään tämän kanssa". Sairasloman ajan käski tuo lääkäri syödä, nukkua ja liikkua hyvin.. ja tietenkin tämän saman tulisi jatkua koko loppu elämän. Stressitasoa pitäisi pystyä laskemaan niin, että pääsen töihin takaisin ainakin hetkeksi aikaa. Olen vakavasti alkanut miettimään työpaikan vaihtoa/uutta uraa, sillä jostain näidenkin pelkojen on noustava/johduttava. Toiveena olisi ainakin vuorotyöstä irtaantuminen seuraavan puolen vuoden aikana.

        Itse keskusteluun lääkärin kanssa kyllä hieman petyin. En saanut oikein kysyttyä mistään näistä oireistani häneltä. Hän ikäänkuin johdatti keskustelua ja pääpainopiste pyöri työssäni ja elämäntilanteessani. Tilasinkin itselleni nyt suomalaisesta kirjakaupasta tuon franklin logoterapian, jos siitä vaikka aloittaisin lukemisen näihin pelkoihin liittyen.

        Vielä jos täältä löytyisi vastaus yhteen "pulmaan" tai paniikin aiheuttajaan. Eli minulle jää erittäin helposti päähän soimaan kappaleet, esim. viimeiseksi autossa kuultu. Tämän jälkeen kun huomaan, että päässäni soi tietty kappale ahdistun koska en saa sitä pois. Kappale ikäänkuin voimistuu ja ahdistaa enemmän ja enemmän. Muutaman kerran tämä kappale on soinut "taustalla" vaikka olen joutunut työssäni keskustelemaan asiakkaan kanssa. Lopulta menisin varmasti paniikkiin jos en saisi itseäni rauhoitettua. Lähinnä olen miettinyt, että onko tämä jo jotain pakkoilua vai taasko jokin uusi paniikin oire? Tuntuu, että aina kun selviän jostakin oireesta keksin uuden mielenterveyden menettämiseen pelkoon liittyvän oireen ja vola siinä sitä taas ollaan panikoimassa.

        Kyllä mullakin jostain syystä esim aamusin herätessä pyörii joku biisi pääsä.Sulla on vaan toi itseensi kääntyminen hieman ottanu valtaa.Kun tarkkailet vaikka,että lyökö sydämmesi ja onkohan sydänvika tulossa,niin tarpeeksi kauan kun sitä teet,niin rupee kuvitelmat lentämään,ahdistut ja tilanne vaan pahenee ja voimistuu.Sitten,jos ahdistut ja yritätä olla ajattelematta koko asiaa,niin se vaan voimistuu ja sittenpä kierre on valmis.

        Voit kokeilla olla ajattelemtta vaikka 5min kamelia oikein kovasti,niin todennäköisesti et pysty ajattelemaan mitään muuta ku kamelia.Valitettavasti ihmisen pää vaan toimii näin ja toi liika itsetarkkailu ruokkii kierrettä.On sanonta että ihminen on psyykkisesti terve kun se unohtaa itsensä.

        Edelleenkin toi sun sekoaminen ei tule tapahtumaan,se nyt vaan kuuluu kuvioihin.Samalla tavalla monet korkean paikan kammoiset pelkää,että saavat hulluuskohtauksen ja hyppää korkealta.No,mehän tiedetään,ettei ne hypi mistään......jos hyppis niin kysehän olisi vakavasta psyykkisestä sairaudesta.

        Paradoksaalista intentiota voidaan käytää just tohon paniikkihäiriöön.Toisin sanoen enakkopelko vaidetaan toiveeseen saada mahdollisimman paha paniikkikohtaus jossain tulevassa tilanteessa.Ei voi pelätä ja toivoa samalla.Tarkottaa sitä,että rupeaa hakeutumaan tietoisesti paikkoihin ja toivovansa saavan mahdollisimman paha paniikkikohtaus,pyörtyminen,sekoaminen jne......jos netukäteispelko puutuu,niin se jo keventää oloa.

        Muista myös,että pelon mekanismi toimii niin,että se pelon määrä ei voi kasvaa rajattomasti.Jossain kohtaa on piste,jolloin se ei lisäänny vaan se rupeaa laskemaan,kun potilasta altistetaan tilanteisiin.Sama koskee ahdistusta.Jos ihmisellä on hissipelko,niin vuoden hississä asumisen jälkeen pelko on varmasti pois,mutta yhden matkustuskerran jälkeen ahdistus voi olla vielä suuri.Harva peloista kärsivä ymmärtää,että peloilla on kattonsa,josta ne lähtevät laskemaan,jos asiat kohdataan riittävän usein.Jos taas ei koskaan kohdata,niin enakkopelko on aina taustalla tiettyjä asioita kohtaan.Ja pelko itsessään on aina suurin pelko.

        Jos satuit ostamaan Franklinin,jossa ei mielestäsi riittävästi käsitellä asiaa,niin tuo Lukaksen kirja on todella tyhjentävä kaikkine potilaskertomuksineen.


      • KyllästynytSekoiluun
        ukkopukkokukko kirjoitti:

        Kyllä mullakin jostain syystä esim aamusin herätessä pyörii joku biisi pääsä.Sulla on vaan toi itseensi kääntyminen hieman ottanu valtaa.Kun tarkkailet vaikka,että lyökö sydämmesi ja onkohan sydänvika tulossa,niin tarpeeksi kauan kun sitä teet,niin rupee kuvitelmat lentämään,ahdistut ja tilanne vaan pahenee ja voimistuu.Sitten,jos ahdistut ja yritätä olla ajattelematta koko asiaa,niin se vaan voimistuu ja sittenpä kierre on valmis.

        Voit kokeilla olla ajattelemtta vaikka 5min kamelia oikein kovasti,niin todennäköisesti et pysty ajattelemaan mitään muuta ku kamelia.Valitettavasti ihmisen pää vaan toimii näin ja toi liika itsetarkkailu ruokkii kierrettä.On sanonta että ihminen on psyykkisesti terve kun se unohtaa itsensä.

        Edelleenkin toi sun sekoaminen ei tule tapahtumaan,se nyt vaan kuuluu kuvioihin.Samalla tavalla monet korkean paikan kammoiset pelkää,että saavat hulluuskohtauksen ja hyppää korkealta.No,mehän tiedetään,ettei ne hypi mistään......jos hyppis niin kysehän olisi vakavasta psyykkisestä sairaudesta.

        Paradoksaalista intentiota voidaan käytää just tohon paniikkihäiriöön.Toisin sanoen enakkopelko vaidetaan toiveeseen saada mahdollisimman paha paniikkikohtaus jossain tulevassa tilanteessa.Ei voi pelätä ja toivoa samalla.Tarkottaa sitä,että rupeaa hakeutumaan tietoisesti paikkoihin ja toivovansa saavan mahdollisimman paha paniikkikohtaus,pyörtyminen,sekoaminen jne......jos netukäteispelko puutuu,niin se jo keventää oloa.

        Muista myös,että pelon mekanismi toimii niin,että se pelon määrä ei voi kasvaa rajattomasti.Jossain kohtaa on piste,jolloin se ei lisäänny vaan se rupeaa laskemaan,kun potilasta altistetaan tilanteisiin.Sama koskee ahdistusta.Jos ihmisellä on hissipelko,niin vuoden hississä asumisen jälkeen pelko on varmasti pois,mutta yhden matkustuskerran jälkeen ahdistus voi olla vielä suuri.Harva peloista kärsivä ymmärtää,että peloilla on kattonsa,josta ne lähtevät laskemaan,jos asiat kohdataan riittävän usein.Jos taas ei koskaan kohdata,niin enakkopelko on aina taustalla tiettyjä asioita kohtaan.Ja pelko itsessään on aina suurin pelko.

        Jos satuit ostamaan Franklinin,jossa ei mielestäsi riittävästi käsitellä asiaa,niin tuo Lukaksen kirja on todella tyhjentävä kaikkine potilaskertomuksineen.

        Kiitos jälleen vastauksestasi ukkopukkokukko. Vastauksillasi on iso merkitys minulle. Näistä asioista kun ei ole mitenkään helppo lähteä keskustelemaan ihmisten kanssa, varsinkaan sellaisten jotka eivät ole niitä kokeneet. Huhhuh, ajattelin sen sairaslomalapun saadessani, että nyt tämä stressi helpottaisi ja asiat korjaantuisivat kuin itsestään. Ihanaa kuvitelmaahan tuokin :) Ensimmäiset päivät menivät kuin sumussa. En tiedä miksi, mutta nyt lähinnä surettaa tämä koko sairaus todella paljon. Olen palannut kuin siihen lähtöpisteeseen mistä lähdin muutama vuosi sitten kysymyksineni "miksi juuri minä sairastuin tähän tautiin".

        Helpottavaa kuulla tuosta musiikin päälle soimisestakin muilta. Huh luulin jo senkin suhteen tulevani hulluksi. Tämän viestiketjun lukeminenkin auttaa jotenkin jäsentämään näitä pelkojani ja ottamaan niihin pientä etäisyyttä. Koitan lähteä kokeilemaan tuota toivomista tilanteiseen joissa saan herkimmin kohtauksia. Loistavimpia tuollaisia tilanteita on ovat sellaiset kun jään yksin kotiin. Ehkäpä vielä jonain päivänä pääsen irti peloistani, olette ainakin siihen antaneet jo eväitä ja mahdollisuuksia.

        Koitan katsoa sitä Lukasin kirjaa vielä muista kirjakaupoista kuin suomalaisesta jos sen löytäisin. Nyt en laitta pahaksi ollenkaan rahojeni tuhlausta kirjallisuuteen jos siitä saan apua toipumiseeni.


      • Panic! at your head
        KyllästynytSekoiluun kirjoitti:

        Kiitos jälleen vastauksestasi ukkopukkokukko. Vastauksillasi on iso merkitys minulle. Näistä asioista kun ei ole mitenkään helppo lähteä keskustelemaan ihmisten kanssa, varsinkaan sellaisten jotka eivät ole niitä kokeneet. Huhhuh, ajattelin sen sairaslomalapun saadessani, että nyt tämä stressi helpottaisi ja asiat korjaantuisivat kuin itsestään. Ihanaa kuvitelmaahan tuokin :) Ensimmäiset päivät menivät kuin sumussa. En tiedä miksi, mutta nyt lähinnä surettaa tämä koko sairaus todella paljon. Olen palannut kuin siihen lähtöpisteeseen mistä lähdin muutama vuosi sitten kysymyksineni "miksi juuri minä sairastuin tähän tautiin".

        Helpottavaa kuulla tuosta musiikin päälle soimisestakin muilta. Huh luulin jo senkin suhteen tulevani hulluksi. Tämän viestiketjun lukeminenkin auttaa jotenkin jäsentämään näitä pelkojani ja ottamaan niihin pientä etäisyyttä. Koitan lähteä kokeilemaan tuota toivomista tilanteiseen joissa saan herkimmin kohtauksia. Loistavimpia tuollaisia tilanteita on ovat sellaiset kun jään yksin kotiin. Ehkäpä vielä jonain päivänä pääsen irti peloistani, olette ainakin siihen antaneet jo eväitä ja mahdollisuuksia.

        Koitan katsoa sitä Lukasin kirjaa vielä muista kirjakaupoista kuin suomalaisesta jos sen löytäisin. Nyt en laitta pahaksi ollenkaan rahojeni tuhlausta kirjallisuuteen jos siitä saan apua toipumiseeni.

        Terve vaan! Paniikkihäiriöinen mies tässä, juuri vietin häiriöni nelivuotissynttäreitä. Kippis sille, muttei kuohuvaa, alkoholi ja paniikkii, tiedättehän.
        Et ole tulossa hulluksi. Epätodelliselle ja sille kummalle hieman leijuvalle ololle on ihan fysiologiset selitykset, liittyy hengitykseen, vaikkei sitä itse tiedostakaan. Myös tuolle musiikin soimiselle päässä voisin kehitellä selityksen: teet sen ihan itse. Elä ajattele hevosta. Elä ajattele hevosta. Elä ajattele hevosta. Mitä ajattelet? Hevosta.
        Tarkkailet itseäsi liikaa. Niin me kaikki muutkin häiriöiset tarkkailemme, olet siis hyvässä seurassa. Jokaisen pitäisi löytää itselleen se keino, millä ajatukset saa kääntymään muualle, pois itsestä. Onko sinulla sellaista keinoa? Liikunta, neulonta, laulu, sumopainin katsominen? Yritä löytää oma juttusi.
        Mitäs muuta. Psykologini mukaan paniikki ehkä peittää joitain tunteita, tiedäthän, vihaa, kiukkua tai sen sellaista, mitä et pysty/kykene purkamaan, vaikkapa työsi luonteen tai oman luonteesi vuoksi. Sitäkin kannattaa miettiä, voisiko näin olla. Paniikkihäiriötähän kuvataan tunnollisten ja kilttien taudiksi, itse olen ammatiltani hoitaja. Tai no, entinen hoitaja. Ehkäpä hektinen työ paineineen ja epäsäännöllisine työaikoineen yhdistettynä hieman estyneeseen ja hyväntahtoiseen luonteeseen oli liikaan ja paine purkautui ahdistuksena ja lopulta paniikkikohtauksina. Ken tietää. Ja ehkä Barbie.
        Eipä tässä kummempia.


      • terppa-80
        KyllästynytSekoiluun kirjoitti:

        Kiitos jälleen vastauksestasi ukkopukkokukko. Vastauksillasi on iso merkitys minulle. Näistä asioista kun ei ole mitenkään helppo lähteä keskustelemaan ihmisten kanssa, varsinkaan sellaisten jotka eivät ole niitä kokeneet. Huhhuh, ajattelin sen sairaslomalapun saadessani, että nyt tämä stressi helpottaisi ja asiat korjaantuisivat kuin itsestään. Ihanaa kuvitelmaahan tuokin :) Ensimmäiset päivät menivät kuin sumussa. En tiedä miksi, mutta nyt lähinnä surettaa tämä koko sairaus todella paljon. Olen palannut kuin siihen lähtöpisteeseen mistä lähdin muutama vuosi sitten kysymyksineni "miksi juuri minä sairastuin tähän tautiin".

        Helpottavaa kuulla tuosta musiikin päälle soimisestakin muilta. Huh luulin jo senkin suhteen tulevani hulluksi. Tämän viestiketjun lukeminenkin auttaa jotenkin jäsentämään näitä pelkojani ja ottamaan niihin pientä etäisyyttä. Koitan lähteä kokeilemaan tuota toivomista tilanteiseen joissa saan herkimmin kohtauksia. Loistavimpia tuollaisia tilanteita on ovat sellaiset kun jään yksin kotiin. Ehkäpä vielä jonain päivänä pääsen irti peloistani, olette ainakin siihen antaneet jo eväitä ja mahdollisuuksia.

        Koitan katsoa sitä Lukasin kirjaa vielä muista kirjakaupoista kuin suomalaisesta jos sen löytäisin. Nyt en laitta pahaksi ollenkaan rahojeni tuhlausta kirjallisuuteen jos siitä saan apua toipumiseeni.

        Mulla kans soi musiikki päässää, mut oon oppinu sen et, oli se hyvä tai huono biisi ni joraa vaan (siis ajatuksissa) ja yht`äkkiä se onki pois. Sama juttu on kans unien, etenki ahdistavien painajaisten kanssa. Tulee sellanen olo, et mitähän sitä tänä yönä näkee... No mitä vielä, ilmasta leffaa :D Pahimpaan alkuaikaan tuli pakko ajatuksia, mutta nekin on vähentynyt ajan kanssa, kun tiedostaa, etteivät ne tee hulluksi, tai tapa.. Itse olen oppinut (jo 12 vuotta kärsinyt) ottamaan "sairauden" positiiviselta kannalta, et mussa on jotain erilaista ja tavallaan, että tää on hyvä juttu, ei paha.. Saan lääkityksestä ja muustakin (itsetutkiskelu, tiedostaminen, yms..)huolimatta vielä kohtauksia, mutta aika lieviä. Ja melkein tuntuu jo et kaipaan välillä niitä. On vaan opittava elämään asian kanssa. yst. terv. Tero :)


    • Rajamailla

      Hei!
      Kiitos kun oot aloittanut keskustelun pelostasi. Olen 20-vuotias ja kärsinyt tämän syksystä lähtien samanlaisista oireista ja nyt pelkotilat puskevat taas päälle. Ahdistuneisuutta on ollu jo useamman vuoden (lukioajoista lähtien),mutta nyt on mukaan tullut voimakkaita pelkotiloja: joskus pelkään sekoavani, toisinaan ajattelen saavani pian sydänkohtauksen tms. Olen kans harkinnut lääkärillä käyntiä, ja varmaan sen ajan tulen tässä pian tilaamaankin. En haluaisi tähän lääkitystä(sillä kuvittelen että lääkkeet muuttavat todellista minääni jotenkin, ihan tyhmää varmaankin). Vähän myös pelkään etten osaa ammattilaisen vastaanotolla selittää tilannettani. No, jostain tähän haluaisin apua kuitenkin saada, sillä ystävillekään en tästä halua puhua, koska uskon ettei tätä voi tajuta jossei sitä oo ite kokenu.

      Hmm, tulipa selitettyä oma tarina, tsemppiä sulle KyllästynytSekoiluun:)

      • KyllästynytSekoiluun

        Panic! at your head: Voisin hyvin kuvitella, että osittain yritän peittää jotain tunteitani. Se mikä minulla on itselläni ollut usein mielessä on hylätyksi tulemisen pelko. Saan lähes aina paniikkikohtaukseni ollessani yksin. Lisäksi ajoittain pelko pyörii yksin jäämisessä: mm. kaikki rakkaani kuolevat tai jättävät minut. Ehkä sitten toisaalta jotain myös itsestäni: Olen reipas, aktiivinen, innokas, oikea ylisuorittaja. Nyt kun oikein mietin niin mikään ei koskaan riitä, pitää aina tehdä paremmin josta sitten johtunee varmasti väsyminen -> paniikki. Johtuneeko tämä sitten siitä, että en koe riittäväni tälläisena ja osittain huonosta itsetunnosta. Otan myös liian henkilökohtaisesti muiden ongelmat, mielipiteet (vaikka niitä itsekin jaan ajoittain) ja kannan toistenkin murheita suren muiden suruja. Ehkä olen sitten liian herkkä sisimmiltäni ja peitän tätä kaikkea kovalla ulkokuorella.
        Tuosta omasta jutusta ja itsetarkkailusta. Pyrin jatkossa liikkumaan enemmän ja mietteissä on myös aloittaa jokin harrastus. Toivottavasti pääsisin hiljalleen eroon tuosta vaivasta, nyt kun sitä itse alan tiedostamaan vielä paremmin.

        Rajamailla: mukaan vaan keskusteluun ja kannattaa lukea nuo aikaisemmat vastaukset, sieltä löytyy paljon varmasti sinullekin sopivia neuvoja. Missä sinä saat kohtauksiasi?


      • Kreisikö
        KyllästynytSekoiluun kirjoitti:

        Panic! at your head: Voisin hyvin kuvitella, että osittain yritän peittää jotain tunteitani. Se mikä minulla on itselläni ollut usein mielessä on hylätyksi tulemisen pelko. Saan lähes aina paniikkikohtaukseni ollessani yksin. Lisäksi ajoittain pelko pyörii yksin jäämisessä: mm. kaikki rakkaani kuolevat tai jättävät minut. Ehkä sitten toisaalta jotain myös itsestäni: Olen reipas, aktiivinen, innokas, oikea ylisuorittaja. Nyt kun oikein mietin niin mikään ei koskaan riitä, pitää aina tehdä paremmin josta sitten johtunee varmasti väsyminen -> paniikki. Johtuneeko tämä sitten siitä, että en koe riittäväni tälläisena ja osittain huonosta itsetunnosta. Otan myös liian henkilökohtaisesti muiden ongelmat, mielipiteet (vaikka niitä itsekin jaan ajoittain) ja kannan toistenkin murheita suren muiden suruja. Ehkä olen sitten liian herkkä sisimmiltäni ja peitän tätä kaikkea kovalla ulkokuorella.
        Tuosta omasta jutusta ja itsetarkkailusta. Pyrin jatkossa liikkumaan enemmän ja mietteissä on myös aloittaa jokin harrastus. Toivottavasti pääsisin hiljalleen eroon tuosta vaivasta, nyt kun sitä itse alan tiedostamaan vielä paremmin.

        Rajamailla: mukaan vaan keskusteluun ja kannattaa lukea nuo aikaisemmat vastaukset, sieltä löytyy paljon varmasti sinullekin sopivia neuvoja. Missä sinä saat kohtauksiasi?

        Täälläkin yksi panikoija.. Minulla tämä oli parempana vuosia kunnes taas alkoi n.kuukausi sitten uudelleen:( Pahinta on tämä epätodellinen olo ja ahdistus, miten teidän epätodellinen olo ilmenee?


      • Rajamailla
        Kreisikö kirjoitti:

        Täälläkin yksi panikoija.. Minulla tämä oli parempana vuosia kunnes taas alkoi n.kuukausi sitten uudelleen:( Pahinta on tämä epätodellinen olo ja ahdistus, miten teidän epätodellinen olo ilmenee?

        Luin aikaisemmat kirjoutkset ja sain sieltä tosiaan hyviä vinkkejä elämän helpottamiseen.

        Minulle kohtaukset tulevat useimmiten väsyneenä, missä vain: linja-autossa, koulussa, nukkumaan mentäessä.. Tunnistan kun ne ovat tuloillaan, jolloin pystyn alkaa rauhoitella itseäni ja estää pahan kohtauksen.
        Myös minua vaivaa ylisuorittaminen ja riittämättömyyden tunne. Minulla on tunne, että täytyy kokoajan pyrkiä johonkin jota en ole vielä saavuttanut. Tämä riittämättömyyden tunne vaivaa myös parisuhteitani. Pari viikkoa sitten jätin poikakaverini, vaikka kaikki sujui hyvin enkä löytänyt poikakaverista mitään vikaa. Se vain ei riittänyt minulle. Olen luonteeltani tunnollinen ja kiltti, muut huomioiva. Ehkäpä tämä tosiaan on kilttien ihmisten vaiva.
        Kreisikö: Minulla epätodellinen olo tulee siitä, kun tunnen menettäväni mieleni hallinan. Itken ja tuskastun, vaikka haluaisin lopettaa, pelkään mahdottomasti vaikka tiedän että se on "turhaa" tms. Tuntuu, ettei hallitse mieltään, ja se saa minut panikoimaan.


      • KyllästynytSekoiluun
        Rajamailla kirjoitti:

        Luin aikaisemmat kirjoutkset ja sain sieltä tosiaan hyviä vinkkejä elämän helpottamiseen.

        Minulle kohtaukset tulevat useimmiten väsyneenä, missä vain: linja-autossa, koulussa, nukkumaan mentäessä.. Tunnistan kun ne ovat tuloillaan, jolloin pystyn alkaa rauhoitella itseäni ja estää pahan kohtauksen.
        Myös minua vaivaa ylisuorittaminen ja riittämättömyyden tunne. Minulla on tunne, että täytyy kokoajan pyrkiä johonkin jota en ole vielä saavuttanut. Tämä riittämättömyyden tunne vaivaa myös parisuhteitani. Pari viikkoa sitten jätin poikakaverini, vaikka kaikki sujui hyvin enkä löytänyt poikakaverista mitään vikaa. Se vain ei riittänyt minulle. Olen luonteeltani tunnollinen ja kiltti, muut huomioiva. Ehkäpä tämä tosiaan on kilttien ihmisten vaiva.
        Kreisikö: Minulla epätodellinen olo tulee siitä, kun tunnen menettäväni mieleni hallinan. Itken ja tuskastun, vaikka haluaisin lopettaa, pelkään mahdottomasti vaikka tiedän että se on "turhaa" tms. Tuntuu, ettei hallitse mieltään, ja se saa minut panikoimaan.

        Rajamailla: Juuri tuollaista minunkin elämäni on ollut. Aina pitäisi saada ja saavuttaa jotain mitä jo ei ole. Ensimmäistä kertaa elämässäni olen nyt päättänyt vain olla. Ehkä saan sen hyvän koulutuksen ja työn jos niin on tarkoitettu, mutta en nyt. Ehkä löydän paremman asunnon tai saan lapsen, kun sen aika on. Nyt ajattelin siis antaa vain olla ja katsoa mihin tämä elämä kuljettaa. Aikaa kun on.

        Omat kohtaukseni ovat hieman samantyylisiä kuin sinun Rajamailla. Tuskastun jostakin itsetarkkailuni oireesta (pieniin ääniin takertuminen, omiin ajatuksiin/ääniin ahdistuminen [olen sekoamassa jne.], sivusilmällä nähtyihin vilahduksiin esim. hetken näyttäisi siltä kun jokin seisoisi pimeässä ennen kuin tajuan sen olevan vain puu, epätodellinen olo tai kipu -> sekoaminen). Tämän jälkeen alan vatvomaan ja spekuloimaan ajatuksiani, olen varma, että sekoan, ahdistun äärimmäisen kovaa ja lopulta tulee itku. Vielä jos oikein tarkennan tuota epätodellista oloa (kreisikö) niin olo on kuin aivot olisivat sumussa. En saa mitään tehtyä, kaikki jää, olen hidas. Paras asia minkä itse olen tuohon keksinyt on rentoutuminen, esim. pienet päikkärit auttavat.

        Jos sitten jotain positiivistäkin. Olen ollut ilman kunnon kohtauksia jo muutaman päivän ja uskon vakaasti tämän kirjoittamisen, vertaistuen olevan päätekijä siihen. Kiitos teille!


      • Panic! at your head
        KyllästynytSekoiluun kirjoitti:

        Rajamailla: Juuri tuollaista minunkin elämäni on ollut. Aina pitäisi saada ja saavuttaa jotain mitä jo ei ole. Ensimmäistä kertaa elämässäni olen nyt päättänyt vain olla. Ehkä saan sen hyvän koulutuksen ja työn jos niin on tarkoitettu, mutta en nyt. Ehkä löydän paremman asunnon tai saan lapsen, kun sen aika on. Nyt ajattelin siis antaa vain olla ja katsoa mihin tämä elämä kuljettaa. Aikaa kun on.

        Omat kohtaukseni ovat hieman samantyylisiä kuin sinun Rajamailla. Tuskastun jostakin itsetarkkailuni oireesta (pieniin ääniin takertuminen, omiin ajatuksiin/ääniin ahdistuminen [olen sekoamassa jne.], sivusilmällä nähtyihin vilahduksiin esim. hetken näyttäisi siltä kun jokin seisoisi pimeässä ennen kuin tajuan sen olevan vain puu, epätodellinen olo tai kipu -> sekoaminen). Tämän jälkeen alan vatvomaan ja spekuloimaan ajatuksiani, olen varma, että sekoan, ahdistun äärimmäisen kovaa ja lopulta tulee itku. Vielä jos oikein tarkennan tuota epätodellista oloa (kreisikö) niin olo on kuin aivot olisivat sumussa. En saa mitään tehtyä, kaikki jää, olen hidas. Paras asia minkä itse olen tuohon keksinyt on rentoutuminen, esim. pienet päikkärit auttavat.

        Jos sitten jotain positiivistäkin. Olen ollut ilman kunnon kohtauksia jo muutaman päivän ja uskon vakaasti tämän kirjoittamisen, vertaistuen olevan päätekijä siihen. Kiitos teille!

        Hajamietelmiä...

        Tulipa tässä mieleen eräs ohje jostain ahdistusta ja paniikkihäiriötä käsittelevästä kirjasta. Eräs ohje oli yksinkertainen: sisäistä rennompi elämänasenne. Kuulostaa helpolta, mutta kuinka moni meistä oikeasti pystyy siihen? Yhteiskunta asettaa erinäisiä ihanteita mihin mukamas kaikkien pitäisi pyrkiä, pitäisi olla menestynyt, nuori, kaunis, koulutettu ja omistaa hienoja vempeleitä, kuluttaa ja suoriutua. Pyrkiessään tätä yhteiskunnan ihannetta kohti ja sitä kautta yhteiskunnan hyväksymäksi jäseneksi moni huomaa, että päämäärä on saavuttamattomissa. Joillakin tästä johtuva turhautuminen ja paine purkautuu kapinointina, joillakin rikollisuutena, joillakin......ahdistuksena ja paniikkihäiriönä.

        Mitäpä, jos opettelisimme ottamaan rennommin?

        TJEU: Kaarina Davisin kirjat.


      • Rajamailla
        Panic! at your head kirjoitti:

        Hajamietelmiä...

        Tulipa tässä mieleen eräs ohje jostain ahdistusta ja paniikkihäiriötä käsittelevästä kirjasta. Eräs ohje oli yksinkertainen: sisäistä rennompi elämänasenne. Kuulostaa helpolta, mutta kuinka moni meistä oikeasti pystyy siihen? Yhteiskunta asettaa erinäisiä ihanteita mihin mukamas kaikkien pitäisi pyrkiä, pitäisi olla menestynyt, nuori, kaunis, koulutettu ja omistaa hienoja vempeleitä, kuluttaa ja suoriutua. Pyrkiessään tätä yhteiskunnan ihannetta kohti ja sitä kautta yhteiskunnan hyväksymäksi jäseneksi moni huomaa, että päämäärä on saavuttamattomissa. Joillakin tästä johtuva turhautuminen ja paine purkautuu kapinointina, joillakin rikollisuutena, joillakin......ahdistuksena ja paniikkihäiriönä.

        Mitäpä, jos opettelisimme ottamaan rennommin?

        TJEU: Kaarina Davisin kirjat.

        Kävipä niin että ajatusvirta ei suostu lakkaamaan vaikka kello käy mitä. (yksi ongelmani on se, että stressitilassa ei ajatteluni pysähdy illalla ollenkaan, se vaan yltyy, mistä seuraa unettomutta)

        Tässä hieman ajatuksia mitä heräsi kirjoituksestasi Panic! at your head:
        Oot juuri oikeassa, ja luultavasti koko tän paniikkihäiriön syyn ytimessä. Rennomman elämäntavan omaksuminen olisi se kaikkein paras lääke tähän vaivaan. Ympärillä vallitseviin ihanteisiin ei ihminen pysty vastaamaan. Koska täydellisyyteen ei kukaan pysty, ei siihen kannattaisi edes pyrkiä. Tähän ajattelutapaan oon yrittäny nyt opetella, mutta se ei kyllä ole helppoa. Myös tietoinen ajattelu "pyrin stressittömään" elämään aiheuttaa stressiä. Ja mielestäni jossain lehdessä oli hyvä kirjoitus aiheesta. Jutussa otettiin esille se, että itse "stressitön elämä" ei voi olla itse elämän tarkoitus. Silloinhan ajatus kääntyy itseään vastaan. Pitäisi varmaan vain löytää se tie, mihin itse on tyytyväinen. Oman tien löytäminen taas vaatii melkoista itsetutkiskelua: mikä on juuri minulle tärkeää ja miksi ja mitkä ovat arvoni?

        Mukava kuulla KyllästynytSekoiluun, että kohtauksia on tullut vähemmän.
        Ja vielä oireista ja tuntemuksista. Minun kohtaukseni on noudattanut suunnilleen seuraavanlaista kaavaa: Ensin on väsynyt mielentila --> pieni vastoinkäyminen--> ahdistuminen--->rintakipu(kuviteltu?) tai muu kipu---> omien tuntemuksien spekuloiminen ja kuvittelu "kuolen pian" ---> paniikkikohtaus. Minä myös kuvittelen joskus ahdistuneessa tilassa näkeväni vaikka mitä. Kuuntelen myös tarkkaan ääniä, joiden sitten kuvittelen enteilevän jotain pahaa. Onneksi minusta tuntuu, että pahin vaihe tästä alkaa olla jo takana päin, tai ainakin hallitsen sitä. Kiitosta vertaistuelle, on jotenkin tukea antavaa kuulla, että ei ole ainoa, jonka pääkoppa toimii niin kuin toimii.


      • pöpipöö
        Rajamailla kirjoitti:

        Kävipä niin että ajatusvirta ei suostu lakkaamaan vaikka kello käy mitä. (yksi ongelmani on se, että stressitilassa ei ajatteluni pysähdy illalla ollenkaan, se vaan yltyy, mistä seuraa unettomutta)

        Tässä hieman ajatuksia mitä heräsi kirjoituksestasi Panic! at your head:
        Oot juuri oikeassa, ja luultavasti koko tän paniikkihäiriön syyn ytimessä. Rennomman elämäntavan omaksuminen olisi se kaikkein paras lääke tähän vaivaan. Ympärillä vallitseviin ihanteisiin ei ihminen pysty vastaamaan. Koska täydellisyyteen ei kukaan pysty, ei siihen kannattaisi edes pyrkiä. Tähän ajattelutapaan oon yrittäny nyt opetella, mutta se ei kyllä ole helppoa. Myös tietoinen ajattelu "pyrin stressittömään" elämään aiheuttaa stressiä. Ja mielestäni jossain lehdessä oli hyvä kirjoitus aiheesta. Jutussa otettiin esille se, että itse "stressitön elämä" ei voi olla itse elämän tarkoitus. Silloinhan ajatus kääntyy itseään vastaan. Pitäisi varmaan vain löytää se tie, mihin itse on tyytyväinen. Oman tien löytäminen taas vaatii melkoista itsetutkiskelua: mikä on juuri minulle tärkeää ja miksi ja mitkä ovat arvoni?

        Mukava kuulla KyllästynytSekoiluun, että kohtauksia on tullut vähemmän.
        Ja vielä oireista ja tuntemuksista. Minun kohtaukseni on noudattanut suunnilleen seuraavanlaista kaavaa: Ensin on väsynyt mielentila --> pieni vastoinkäyminen--> ahdistuminen--->rintakipu(kuviteltu?) tai muu kipu---> omien tuntemuksien spekuloiminen ja kuvittelu "kuolen pian" ---> paniikkikohtaus. Minä myös kuvittelen joskus ahdistuneessa tilassa näkeväni vaikka mitä. Kuuntelen myös tarkkaan ääniä, joiden sitten kuvittelen enteilevän jotain pahaa. Onneksi minusta tuntuu, että pahin vaihe tästä alkaa olla jo takana päin, tai ainakin hallitsen sitä. Kiitosta vertaistuelle, on jotenkin tukea antavaa kuulla, että ei ole ainoa, jonka pääkoppa toimii niin kuin toimii.

        Minulla on ollut jo jonkin aikaa aika samanlaisia oireita, oikeastaan olen aina ollut jännittäjä -tyyppi. Koulussa oli hirveintä pitää esitelmiä paperit kädessä täristen jne.
        Nyt vanhempana oireet ovat osittain helpottaneet, mutta nyt stressaavan elämäntilanteeni takia olen joutunut kokemaan kaiken uudestaan.
        Varsinkin ryhmätilanteissa käteni tärisevät ja ovat jännittyneet, ja saatan suojata itseni sillä että en ryhmätilanteissa ota kontaktia muihin.Se on todella kiusallista kun muut huomaavat sen,se kun vain yleensä pahentaa oireita.Joskus on pakko lähteä hetkeksi muualla,vessassa tms. käymään,tavallaan tankkaamasssa turvaa muualta.Haluaisin oikeasti hoitaa tärkeitä asioita,ja saada asiat sanotuksi/tehdyksi,mutta tämä ongelma estää sen.
        Olen saanut helpotusta säännöllisestä liikkumisesta ja kahvin juonnin vähentämisestä. Olen yleensä lääkkeitä vastaan,mielestäni "luomukeinot" ovat parempi ratkaisu ongelmaan. Mutta kuitenkin paniikkikohtauksen oireet ovat sen verta rajoittavia että olen ottanut yhtä jännitysoireisiin tarkoitettua lääkettä,silloin kun tiedän ennakkoon jostakin ahdistavasta tilanteesta.Lääkkeillä on haittavaikutuksensa, esim.niistä tulee riippuvaiseksi,ne saattavat pahentaa oireita,mutta samalla ne mahdollistavat sosiaalisissa tilanteissa olemisen ja lisäävät onnistumisen kokemuksia itselle.


      • KyllästynytSekoiluun
        Rajamailla kirjoitti:

        Kävipä niin että ajatusvirta ei suostu lakkaamaan vaikka kello käy mitä. (yksi ongelmani on se, että stressitilassa ei ajatteluni pysähdy illalla ollenkaan, se vaan yltyy, mistä seuraa unettomutta)

        Tässä hieman ajatuksia mitä heräsi kirjoituksestasi Panic! at your head:
        Oot juuri oikeassa, ja luultavasti koko tän paniikkihäiriön syyn ytimessä. Rennomman elämäntavan omaksuminen olisi se kaikkein paras lääke tähän vaivaan. Ympärillä vallitseviin ihanteisiin ei ihminen pysty vastaamaan. Koska täydellisyyteen ei kukaan pysty, ei siihen kannattaisi edes pyrkiä. Tähän ajattelutapaan oon yrittäny nyt opetella, mutta se ei kyllä ole helppoa. Myös tietoinen ajattelu "pyrin stressittömään" elämään aiheuttaa stressiä. Ja mielestäni jossain lehdessä oli hyvä kirjoitus aiheesta. Jutussa otettiin esille se, että itse "stressitön elämä" ei voi olla itse elämän tarkoitus. Silloinhan ajatus kääntyy itseään vastaan. Pitäisi varmaan vain löytää se tie, mihin itse on tyytyväinen. Oman tien löytäminen taas vaatii melkoista itsetutkiskelua: mikä on juuri minulle tärkeää ja miksi ja mitkä ovat arvoni?

        Mukava kuulla KyllästynytSekoiluun, että kohtauksia on tullut vähemmän.
        Ja vielä oireista ja tuntemuksista. Minun kohtaukseni on noudattanut suunnilleen seuraavanlaista kaavaa: Ensin on väsynyt mielentila --> pieni vastoinkäyminen--> ahdistuminen--->rintakipu(kuviteltu?) tai muu kipu---> omien tuntemuksien spekuloiminen ja kuvittelu "kuolen pian" ---> paniikkikohtaus. Minä myös kuvittelen joskus ahdistuneessa tilassa näkeväni vaikka mitä. Kuuntelen myös tarkkaan ääniä, joiden sitten kuvittelen enteilevän jotain pahaa. Onneksi minusta tuntuu, että pahin vaihe tästä alkaa olla jo takana päin, tai ainakin hallitsen sitä. Kiitosta vertaistuelle, on jotenkin tukea antavaa kuulla, että ei ole ainoa, jonka pääkoppa toimii niin kuin toimii.

        Moikka taas kaikille!
        Avasin tv:n ja joku rohkea nuori nainen kertoi omasta sairaudestaan skitsofreniasta. Hän oli kertomaisillaan omista äänistään jolloin minulle tapahtui taas jotain. En kestä mitään tietoa tästä pelostani. Sain siis heti paniikkikohtauksen, tosin hyvin lyhyen sellaisen. Omat ajatukset kääntyivät siihen jos minä kuulisin jotain ja tietysti silloin kuulinkin omissa ajatuksissani/pelkäsin näin tapahtuvan. Kohtaus meni kuin nollasta sataan ja siitä heti alas. Noh nyt helpottaa vaikka jäin miettimään tätä omaa sairautta ja sitä pitäisikö tähän oikeasta hakea lääkitystä. Tulisi edes se kirja postiin. Tuota Davisia olen myös miettinyt lukevani..

        Tuosta stressittömästä elämästä. Itse allekirjoitan teidän mietteenne täysin. Juuri näihin ihanteisiin: omiin tai yhteiskunnan aiheuttavat ainakin minulle ahdista. Tai yleensä kuvio menee näin: toivon saavani lähes kaiken, kohta huomaan jo haluavani talon, auton, lapsen, vakituisen työn, matkan jonnekin. Hetken ajan jaksan jopa tavoitella näitä kaikkia kunnes ahdistun ja lähes luovun kaikesta oman heikkouteni edessä. Nyt lapsi ajatus lähes ahdistaa. Pitäisi (ei siis olla hankkimassa) hankkia oma esikoinen kun kaikilla muillakin on, mutta mitä jos en jaksa, jos sairastun pahemmin, jos lapsi sairastuu, lopulta pitäisi kai vain olla miettimättä noita asioita. Olen päättänytkin, että mitä jos vain annan olla. Elän kesään asti hyvin rauhallista elämää ja mietin sitten lisää mitä tässä elämässä tekisi.


      • -
        KyllästynytSekoiluun kirjoitti:

        Moikka taas kaikille!
        Avasin tv:n ja joku rohkea nuori nainen kertoi omasta sairaudestaan skitsofreniasta. Hän oli kertomaisillaan omista äänistään jolloin minulle tapahtui taas jotain. En kestä mitään tietoa tästä pelostani. Sain siis heti paniikkikohtauksen, tosin hyvin lyhyen sellaisen. Omat ajatukset kääntyivät siihen jos minä kuulisin jotain ja tietysti silloin kuulinkin omissa ajatuksissani/pelkäsin näin tapahtuvan. Kohtaus meni kuin nollasta sataan ja siitä heti alas. Noh nyt helpottaa vaikka jäin miettimään tätä omaa sairautta ja sitä pitäisikö tähän oikeasta hakea lääkitystä. Tulisi edes se kirja postiin. Tuota Davisia olen myös miettinyt lukevani..

        Tuosta stressittömästä elämästä. Itse allekirjoitan teidän mietteenne täysin. Juuri näihin ihanteisiin: omiin tai yhteiskunnan aiheuttavat ainakin minulle ahdista. Tai yleensä kuvio menee näin: toivon saavani lähes kaiken, kohta huomaan jo haluavani talon, auton, lapsen, vakituisen työn, matkan jonnekin. Hetken ajan jaksan jopa tavoitella näitä kaikkia kunnes ahdistun ja lähes luovun kaikesta oman heikkouteni edessä. Nyt lapsi ajatus lähes ahdistaa. Pitäisi (ei siis olla hankkimassa) hankkia oma esikoinen kun kaikilla muillakin on, mutta mitä jos en jaksa, jos sairastun pahemmin, jos lapsi sairastuu, lopulta pitäisi kai vain olla miettimättä noita asioita. Olen päättänytkin, että mitä jos vain annan olla. Elän kesään asti hyvin rauhallista elämää ja mietin sitten lisää mitä tässä elämässä tekisi.

        Selviytymistarina-sarjaa voi katsoa uusintana netistä YLE Teemalta, kuusiosainen sarja.


      • Rajamailla
        - kirjoitti:

        Selviytymistarina-sarjaa voi katsoa uusintana netistä YLE Teemalta, kuusiosainen sarja.

        Hei taas täältäkin.
        Minäkin tänään taas mietin, pitäisikö tähän oloon hakea apua. Kun minulla menee hyvin, eli jaksan innostua elämästä, koulusta yms. alan heti käydä ylikierroksilla. Alan taas pyrkiä täydellisyyteen, ja aivoni käyvät kokoajan. Sen seurauksena tänään oli hyperventilointi lähellä kesken luennon. Ärsyttävää. Myös minulla on sama juttu kuin sinulla, KyllästynytSekoiluun. Välillä haluan kaiken, joita jaksan hetken tavoitella. Sitten iskeekin epätoivo - ei minusta ole tähän, maailma on liian kova paikka -ajattelu. Haluaisin vain vältellä maailmaa ja käpertyä omiin oloihin.


      • KyllästynytSekoiluun
        Rajamailla kirjoitti:

        Hei taas täältäkin.
        Minäkin tänään taas mietin, pitäisikö tähän oloon hakea apua. Kun minulla menee hyvin, eli jaksan innostua elämästä, koulusta yms. alan heti käydä ylikierroksilla. Alan taas pyrkiä täydellisyyteen, ja aivoni käyvät kokoajan. Sen seurauksena tänään oli hyperventilointi lähellä kesken luennon. Ärsyttävää. Myös minulla on sama juttu kuin sinulla, KyllästynytSekoiluun. Välillä haluan kaiken, joita jaksan hetken tavoitella. Sitten iskeekin epätoivo - ei minusta ole tähän, maailma on liian kova paikka -ajattelu. Haluaisin vain vältellä maailmaa ja käpertyä omiin oloihin.

        Mistä Rajamailla se sun paniikki lähti liikkeelle siellä luokassa? Oliko jotain tiettyä ajatusta/itsetarkkailua? Selvisit kuitenkin (hienoa!! :)) tai ymmärtäisin, että hyperventilointi jäi vain lähelle piti tilannetta!!

        Välillä tuntuu tosiaan, että maailma on kova paikka varsinkin itseni kaltaiselle nuorelle joka hakee vielä paikkaansa. Esimerkiksi työ joka ei ole vakituinen aiheuttaa jatkuvaa painetta: sopimuksen jatko, hierarkia töissä vakkarit-sijaiset, mitä voit tehdä ja mitä et. Eikä sekään riitä, että hakee paikkaa tässä maailmassa kun samalla hakee vielä sitä mitä itse on. Heikko itsetunto ja epätietous elämästä... ehkä elämä sitten opettaa ja kuljettaa jos siihen jaksaa vain luottaa. Vaikka noita päiviä on myös mullakin, että tekis mieli pysyä peiton alla.. Tosin itsensä kannalta parempi nousta ylös ja tehdä jotain mukavaa vaikka se ei aina siltä tuntuisi. Periksi ei anneta!!

        Noiden asioiden tavoitteluun olen itse ajatellut panostaa rauhoittumalla. ;) Katsotaan jos tämä vähän vähemman tavoitteleva elämänasenne rajoittaisi noita paniikkeja ja paineita. Joskus joku sanoi minulle, että kun elän jo huomisessa en elä edes tätä päivää. Joten nyt ajattelin panostaa itseeni. Urheilemalla, lepäämällä ja kaunistautumalla. :) Olen myös miettinyt sitä, että onko tämä tauti osittain nuoruuden epävarmuutta omasta itsestään? Jonkinlaista kasvukipua aikuisuuteen? Ja miksi sitten jotkut muut saavat kaiken niin helposti? Paljonkos tähän muuta voi todeta kuin elämä on.


      • pakko lisätä :)
        KyllästynytSekoiluun kirjoitti:

        Mistä Rajamailla se sun paniikki lähti liikkeelle siellä luokassa? Oliko jotain tiettyä ajatusta/itsetarkkailua? Selvisit kuitenkin (hienoa!! :)) tai ymmärtäisin, että hyperventilointi jäi vain lähelle piti tilannetta!!

        Välillä tuntuu tosiaan, että maailma on kova paikka varsinkin itseni kaltaiselle nuorelle joka hakee vielä paikkaansa. Esimerkiksi työ joka ei ole vakituinen aiheuttaa jatkuvaa painetta: sopimuksen jatko, hierarkia töissä vakkarit-sijaiset, mitä voit tehdä ja mitä et. Eikä sekään riitä, että hakee paikkaa tässä maailmassa kun samalla hakee vielä sitä mitä itse on. Heikko itsetunto ja epätietous elämästä... ehkä elämä sitten opettaa ja kuljettaa jos siihen jaksaa vain luottaa. Vaikka noita päiviä on myös mullakin, että tekis mieli pysyä peiton alla.. Tosin itsensä kannalta parempi nousta ylös ja tehdä jotain mukavaa vaikka se ei aina siltä tuntuisi. Periksi ei anneta!!

        Noiden asioiden tavoitteluun olen itse ajatellut panostaa rauhoittumalla. ;) Katsotaan jos tämä vähän vähemman tavoitteleva elämänasenne rajoittaisi noita paniikkeja ja paineita. Joskus joku sanoi minulle, että kun elän jo huomisessa en elä edes tätä päivää. Joten nyt ajattelin panostaa itseeni. Urheilemalla, lepäämällä ja kaunistautumalla. :) Olen myös miettinyt sitä, että onko tämä tauti osittain nuoruuden epävarmuutta omasta itsestään? Jonkinlaista kasvukipua aikuisuuteen? Ja miksi sitten jotkut muut saavat kaiken niin helposti? Paljonkos tähän muuta voi todeta kuin elämä on.

        If you could choose between two paths, which would you choose? The Left - where nothing goes right, or the Right - Where there's nothing left?


      • Rajamailla
        KyllästynytSekoiluun kirjoitti:

        Mistä Rajamailla se sun paniikki lähti liikkeelle siellä luokassa? Oliko jotain tiettyä ajatusta/itsetarkkailua? Selvisit kuitenkin (hienoa!! :)) tai ymmärtäisin, että hyperventilointi jäi vain lähelle piti tilannetta!!

        Välillä tuntuu tosiaan, että maailma on kova paikka varsinkin itseni kaltaiselle nuorelle joka hakee vielä paikkaansa. Esimerkiksi työ joka ei ole vakituinen aiheuttaa jatkuvaa painetta: sopimuksen jatko, hierarkia töissä vakkarit-sijaiset, mitä voit tehdä ja mitä et. Eikä sekään riitä, että hakee paikkaa tässä maailmassa kun samalla hakee vielä sitä mitä itse on. Heikko itsetunto ja epätietous elämästä... ehkä elämä sitten opettaa ja kuljettaa jos siihen jaksaa vain luottaa. Vaikka noita päiviä on myös mullakin, että tekis mieli pysyä peiton alla.. Tosin itsensä kannalta parempi nousta ylös ja tehdä jotain mukavaa vaikka se ei aina siltä tuntuisi. Periksi ei anneta!!

        Noiden asioiden tavoitteluun olen itse ajatellut panostaa rauhoittumalla. ;) Katsotaan jos tämä vähän vähemman tavoitteleva elämänasenne rajoittaisi noita paniikkeja ja paineita. Joskus joku sanoi minulle, että kun elän jo huomisessa en elä edes tätä päivää. Joten nyt ajattelin panostaa itseeni. Urheilemalla, lepäämällä ja kaunistautumalla. :) Olen myös miettinyt sitä, että onko tämä tauti osittain nuoruuden epävarmuutta omasta itsestään? Jonkinlaista kasvukipua aikuisuuteen? Ja miksi sitten jotkut muut saavat kaiken niin helposti? Paljonkos tähän muuta voi todeta kuin elämä on.

        Mun kohtaus meinasi tulla suunnilleen näin: Olin ensinnäkin tosi väsynyt. Siitä huolimatta yritin tsempata; kuunnella ja ehkä jopa oppia luennolla jotain. Sitten aloin miettiä samaan aikaan jotain toista asiaa, eli yritin keskittyä moneen asiaan yhtäaikaa. No, siitä seuras huippausta, hengenahdistusta, ja olo, että en oo enää luentosalissa. Aloin hengitellä rauhassa suljin korvani luennoitsijalta, näin tilanne sitte rauhottu pikkuhiljaa. Tiiän et tän tyyppiset ahdistuskohtaukset johtuu mulla stressistä ja liiasta väsymyksestä, ja ne on mulla yleensä hallinnassa.

        Mullakin on jonkinlainen itseni etsimisvaihe menossa. Oon myös miettiny, että olisko tää jonkinlainen myöhänen murkkuikä, tai kapinointi vaihe. En nimittäin hakenut yläasteikäsenä rajojani ollenkaan. En juossu kylillä, ryypänny tms. Pinnan alla kuohu mutta en tohtinu etsiä rajojani. En päästäny irti lapsuudestani. Elämä oli mulle muutenkin suht helppoa pitkään. Hyvä koulumenestys (pidin myös koulusta), hyvät kaverit, hyvät perhesuhteet, ei sydänsuruja tms. Oon eläny pitkään siinä ajatuksessa että maailma on vaan hyvä paikka jos sen sellaseks itelleen tekee. No, nyt kun tiiän et näin ei oo niin ehkä sen tajuaminen on ottanu sitten lujille. On ollu vaikea hyväksyä että miten kova tää maailma oikeasti on. Ihmiset on pohjimiltaan itsekkäitä, kaikki ajattelee lopulta omaa etuaan. Kasvukipuja nää mullakin pitkälle on. Toiset käy näitä asioita läpi 15-vuotiaana, minä käyn 20-vuotiaana. Kukin ajallaan.

        Tuo rauhoittuminen on taatusti hyväks. :) Ite yritän joka päivä varata itelle aikaa johonkin sellaseen, mistä pidän. Urheilen, kahvittelen kavereiden kanss, kuuntelen musiikkia, luen, nautin luonnosta, leivon... On tosiaan taito elää tätä päivää!


      • KyllästynytSekoiluun
        Rajamailla kirjoitti:

        Mun kohtaus meinasi tulla suunnilleen näin: Olin ensinnäkin tosi väsynyt. Siitä huolimatta yritin tsempata; kuunnella ja ehkä jopa oppia luennolla jotain. Sitten aloin miettiä samaan aikaan jotain toista asiaa, eli yritin keskittyä moneen asiaan yhtäaikaa. No, siitä seuras huippausta, hengenahdistusta, ja olo, että en oo enää luentosalissa. Aloin hengitellä rauhassa suljin korvani luennoitsijalta, näin tilanne sitte rauhottu pikkuhiljaa. Tiiän et tän tyyppiset ahdistuskohtaukset johtuu mulla stressistä ja liiasta väsymyksestä, ja ne on mulla yleensä hallinnassa.

        Mullakin on jonkinlainen itseni etsimisvaihe menossa. Oon myös miettiny, että olisko tää jonkinlainen myöhänen murkkuikä, tai kapinointi vaihe. En nimittäin hakenut yläasteikäsenä rajojani ollenkaan. En juossu kylillä, ryypänny tms. Pinnan alla kuohu mutta en tohtinu etsiä rajojani. En päästäny irti lapsuudestani. Elämä oli mulle muutenkin suht helppoa pitkään. Hyvä koulumenestys (pidin myös koulusta), hyvät kaverit, hyvät perhesuhteet, ei sydänsuruja tms. Oon eläny pitkään siinä ajatuksessa että maailma on vaan hyvä paikka jos sen sellaseks itelleen tekee. No, nyt kun tiiän et näin ei oo niin ehkä sen tajuaminen on ottanu sitten lujille. On ollu vaikea hyväksyä että miten kova tää maailma oikeasti on. Ihmiset on pohjimiltaan itsekkäitä, kaikki ajattelee lopulta omaa etuaan. Kasvukipuja nää mullakin pitkälle on. Toiset käy näitä asioita läpi 15-vuotiaana, minä käyn 20-vuotiaana. Kukin ajallaan.

        Tuo rauhoittuminen on taatusti hyväks. :) Ite yritän joka päivä varata itelle aikaa johonkin sellaseen, mistä pidän. Urheilen, kahvittelen kavereiden kanss, kuuntelen musiikkia, luen, nautin luonnosta, leivon... On tosiaan taito elää tätä päivää!

        Alkoi jo hymyilyttämään tekstisi lukeminen, koska tunnistin siitä varsin hyvin itseni. Oma murrosikäni oli myös erittäin helppo. En kapinoinut, kokeillut alkoholia tai tehnyt muutenkaan mitään väärää. Vasta myöhemmin omille muutettuani piti sitten kokeilla kaikkea ja vähän rajojen ylikin. Muutama vuosi tässä onkin sitten jo rauhoiteltu omaa menoa paniikkihäiriön myötä ja toivottavasti ainakin oman viisauden myötä ;) Voisin hyvin kuvitella itsekin jättäväni lapsuuttani taakseni.

        Pakko kirjoittaa kiireen takia vain lyhykäisesti, mutta palaillaan.


      • Elämä on
        KyllästynytSekoiluun kirjoitti:

        Alkoi jo hymyilyttämään tekstisi lukeminen, koska tunnistin siitä varsin hyvin itseni. Oma murrosikäni oli myös erittäin helppo. En kapinoinut, kokeillut alkoholia tai tehnyt muutenkaan mitään väärää. Vasta myöhemmin omille muutettuani piti sitten kokeilla kaikkea ja vähän rajojen ylikin. Muutama vuosi tässä onkin sitten jo rauhoiteltu omaa menoa paniikkihäiriön myötä ja toivottavasti ainakin oman viisauden myötä ;) Voisin hyvin kuvitella itsekin jättäväni lapsuuttani taakseni.

        Pakko kirjoittaa kiireen takia vain lyhykäisesti, mutta palaillaan.

        Hei!

        Täällä nuori naisenalku joka myös kärsii paniikkioireista!! Olen kärsinyt jo 3 vuotta :( nyt alkaa jo kyllästyttämään, sillä rakastan liikuntaa ja saan aina lenkille lähtiessäni paniikkikohtauksen! Kohtaus on sellainen, että tuntuu kuin kaikki alkaisi pyörimään ja minua alkaa huimaamaan ja yritän päästä pois tilanteesta. Joskus jopa juoksen takaisin kotiin vaikka olisikin pitkä matka, koska en tunne huimauksen tunnetta juostessani ja olo vähän helpottuu, mutta jos pysähdyn niin huimauskin tuntuu voimakkaammalta! Saan myös kohtauksen jos menen yksin kauppaan ja tuntuu kuin olisin yksin maailmassa ja että pian pyörryn ja joku näkee ja pitää minua hulluna. Kaikki alkoi siitä kun olin kerran yksin kotona ja minulta melkein lähti taju. Sen jälkeen pelkäsin aluksi olla yksin kotona, mutta kun muutin poikakaverini kanssa yhteen asumaan ja jouduin väkisin jäämään yksin kotiin useasti kun poikaystäväni kävi töissä niin kohtaukset loppuivat kotona ollessani, toki saan vielä joskus niitä mutta kotona harvoin! En esimerkiksi usalla yksin seistä esim. pellonkeskellä koska ei ole seiniä ympärillä mistä pitää tukea jotta en kaatuisi koska huimaus alkaa heti, tai kuvittelen niin. Minulla on ollut räväkkä ja hieman ikäväkin lapsuus ja uskon, että siksi nyt minulla on tämä. Kärsin 2 vuotta sitten kovasta ahdistuksesta ja olin jo melkein valmis sanomaan kaikille, että viekää minut hullujenhuoneelle että saisin apua, mutta jotenkin aloin etsimään ilon aiheita elämääni ja ahdistuneisuus helpotti. En tykkää katsoa kauhuelokuvia, koska pelkään niitä suunnattomasti ja alan heti kuvittelemaan, että kämpässäni liikkuu joku :( inhottavaa. Kärsin myös unihalvauksesta joka alkoi myös n. 3 vuotta sitten...


      • KyllästynytSekoiluun
        Elämä on kirjoitti:

        Hei!

        Täällä nuori naisenalku joka myös kärsii paniikkioireista!! Olen kärsinyt jo 3 vuotta :( nyt alkaa jo kyllästyttämään, sillä rakastan liikuntaa ja saan aina lenkille lähtiessäni paniikkikohtauksen! Kohtaus on sellainen, että tuntuu kuin kaikki alkaisi pyörimään ja minua alkaa huimaamaan ja yritän päästä pois tilanteesta. Joskus jopa juoksen takaisin kotiin vaikka olisikin pitkä matka, koska en tunne huimauksen tunnetta juostessani ja olo vähän helpottuu, mutta jos pysähdyn niin huimauskin tuntuu voimakkaammalta! Saan myös kohtauksen jos menen yksin kauppaan ja tuntuu kuin olisin yksin maailmassa ja että pian pyörryn ja joku näkee ja pitää minua hulluna. Kaikki alkoi siitä kun olin kerran yksin kotona ja minulta melkein lähti taju. Sen jälkeen pelkäsin aluksi olla yksin kotona, mutta kun muutin poikakaverini kanssa yhteen asumaan ja jouduin väkisin jäämään yksin kotiin useasti kun poikaystäväni kävi töissä niin kohtaukset loppuivat kotona ollessani, toki saan vielä joskus niitä mutta kotona harvoin! En esimerkiksi usalla yksin seistä esim. pellonkeskellä koska ei ole seiniä ympärillä mistä pitää tukea jotta en kaatuisi koska huimaus alkaa heti, tai kuvittelen niin. Minulla on ollut räväkkä ja hieman ikäväkin lapsuus ja uskon, että siksi nyt minulla on tämä. Kärsin 2 vuotta sitten kovasta ahdistuksesta ja olin jo melkein valmis sanomaan kaikille, että viekää minut hullujenhuoneelle että saisin apua, mutta jotenkin aloin etsimään ilon aiheita elämääni ja ahdistuneisuus helpotti. En tykkää katsoa kauhuelokuvia, koska pelkään niitä suunnattomasti ja alan heti kuvittelemaan, että kämpässäni liikkuu joku :( inhottavaa. Kärsin myös unihalvauksesta joka alkoi myös n. 3 vuotta sitten...

        Moi 19. Mulla pääsääntöisin paikka saada kohtaus on kotona. Ehkä en ole vielä niin varma yksin olemisesta kotona tai sitten olen kehittänyt itselleni jonkun läheisriippuvuuden :) Mites se lenkille lähtö? Mietit lyhyen lenkin ja painat sen läpi. Nimimerkillä ukkopukkokukko kirjoittaa omassa aiheessaan (jokin tuolla etusivulla) pelosta kuinka sitä pitäisi lähes lähteä toivomaan. Näin olen itse muutaman päivän tehnyt ja on auttanut ainakin jonkin verran. Kun alkaa ahdistamaan, omat ajatukset "kaikumaan" päässä/ahdistaa kuulla omat ajatukset tai oma ääni pään sisällä niin paniikin sijaan tai entisen voivottelun nyt sekoan josta olen saanut paniikin niin olen lähtenytkin toivomaan sitä. Tule päälle stana, sekoa akka ;) Varmasti näyttäisi aika hassulta ulkopuoliselta koska ajoittain tekisi mieli kiljua ja kun sitä en ole tehnyt niin naaman mutristelut ovat varmasti hassuja. Näin ainakin olen saanut nuo omat käsistä karanneet juoksevat ajatukset pois tai jos vastaavasti jokin biisi on jäänyt päähän soimaan ja kun siitä olen ahdistunut niin sama juttu: soi stana. Liikuntaa olen myös lisännyt paljon ja se auttaa. Toivottavasti sinäkin pääsisit takaisin liikunnan pariin.


      • 19 v
        KyllästynytSekoiluun kirjoitti:

        Moi 19. Mulla pääsääntöisin paikka saada kohtaus on kotona. Ehkä en ole vielä niin varma yksin olemisesta kotona tai sitten olen kehittänyt itselleni jonkun läheisriippuvuuden :) Mites se lenkille lähtö? Mietit lyhyen lenkin ja painat sen läpi. Nimimerkillä ukkopukkokukko kirjoittaa omassa aiheessaan (jokin tuolla etusivulla) pelosta kuinka sitä pitäisi lähes lähteä toivomaan. Näin olen itse muutaman päivän tehnyt ja on auttanut ainakin jonkin verran. Kun alkaa ahdistamaan, omat ajatukset "kaikumaan" päässä/ahdistaa kuulla omat ajatukset tai oma ääni pään sisällä niin paniikin sijaan tai entisen voivottelun nyt sekoan josta olen saanut paniikin niin olen lähtenytkin toivomaan sitä. Tule päälle stana, sekoa akka ;) Varmasti näyttäisi aika hassulta ulkopuoliselta koska ajoittain tekisi mieli kiljua ja kun sitä en ole tehnyt niin naaman mutristelut ovat varmasti hassuja. Näin ainakin olen saanut nuo omat käsistä karanneet juoksevat ajatukset pois tai jos vastaavasti jokin biisi on jäänyt päähän soimaan ja kun siitä olen ahdistunut niin sama juttu: soi stana. Liikuntaa olen myös lisännyt paljon ja se auttaa. Toivottavasti sinäkin pääsisit takaisin liikunnan pariin.

        Tänään tein pienen lenkin koirani kanssa!! Kun minua taas kerran alkoi hieman huimata niin hoin mielessäni itselleni, että ei sinua huimaa oikeasti, ei huimaa! Ja jos vaikka huimaisikin ja pyörtyisit niin varmasti joku auttaisi sinua hyvin pian.. :) Se vähän helpotti, mutta hieman kyllä keikutti kävellessä. Onneksi löysin tämän keskustelupalstan ja sain oikeasti nähdä, että en ole tässä maailmassa ainut joka ei pysty täysin normaalia elämää elämään. En pidä itseäni oikeastaan sairaana, ehkä hieman omalaatuisena :D mutta välillä houkuttaisi saada kyllä rauhoittavia.. Tuntuu, kun lukee muiden tekstejä, että ne todella ovat pelastus jos tästä kärsii. Minulla on ehkä se, että jos nyt menisin lääkärin vastaanotolle niin pitäisin itseäni terveenä enkä tiedä miten selittäisin tästä..tämä on minulle enemmänkin ongelma josta pitäisi vaan jollain muulla konstilla selvitä..vaikka sitten kohdata pelot ja tehdä juuri niin että lähteä sinne lenkille vaikka koko kaupunki pyörisi ympäriämpäri!!! :)


      • 19v
        19 v kirjoitti:

        Tänään tein pienen lenkin koirani kanssa!! Kun minua taas kerran alkoi hieman huimata niin hoin mielessäni itselleni, että ei sinua huimaa oikeasti, ei huimaa! Ja jos vaikka huimaisikin ja pyörtyisit niin varmasti joku auttaisi sinua hyvin pian.. :) Se vähän helpotti, mutta hieman kyllä keikutti kävellessä. Onneksi löysin tämän keskustelupalstan ja sain oikeasti nähdä, että en ole tässä maailmassa ainut joka ei pysty täysin normaalia elämää elämään. En pidä itseäni oikeastaan sairaana, ehkä hieman omalaatuisena :D mutta välillä houkuttaisi saada kyllä rauhoittavia.. Tuntuu, kun lukee muiden tekstejä, että ne todella ovat pelastus jos tästä kärsii. Minulla on ehkä se, että jos nyt menisin lääkärin vastaanotolle niin pitäisin itseäni terveenä enkä tiedä miten selittäisin tästä..tämä on minulle enemmänkin ongelma josta pitäisi vaan jollain muulla konstilla selvitä..vaikka sitten kohdata pelot ja tehdä juuri niin että lähteä sinne lenkille vaikka koko kaupunki pyörisi ympäriämpäri!!! :)

        http://areena.yle.fi/video/1618771


      • Rajamailla
        19 v kirjoitti:

        Tänään tein pienen lenkin koirani kanssa!! Kun minua taas kerran alkoi hieman huimata niin hoin mielessäni itselleni, että ei sinua huimaa oikeasti, ei huimaa! Ja jos vaikka huimaisikin ja pyörtyisit niin varmasti joku auttaisi sinua hyvin pian.. :) Se vähän helpotti, mutta hieman kyllä keikutti kävellessä. Onneksi löysin tämän keskustelupalstan ja sain oikeasti nähdä, että en ole tässä maailmassa ainut joka ei pysty täysin normaalia elämää elämään. En pidä itseäni oikeastaan sairaana, ehkä hieman omalaatuisena :D mutta välillä houkuttaisi saada kyllä rauhoittavia.. Tuntuu, kun lukee muiden tekstejä, että ne todella ovat pelastus jos tästä kärsii. Minulla on ehkä se, että jos nyt menisin lääkärin vastaanotolle niin pitäisin itseäni terveenä enkä tiedä miten selittäisin tästä..tämä on minulle enemmänkin ongelma josta pitäisi vaan jollain muulla konstilla selvitä..vaikka sitten kohdata pelot ja tehdä juuri niin että lähteä sinne lenkille vaikka koko kaupunki pyörisi ympäriämpäri!!! :)

        Moi taas.
        Tartuin 19v. tuohon sinunu kommenttiisi, että pidät itseäsi terveenä, etkä tiedä miten selittäisit oireesi tai ongelmasi, jos menisit lääkäriin. Mietin vain tuota terveys käsitettä. Eihän avun hakeminen tee kenestäkään sairasta. Kukaan ei elä elämäänsä täysin terveenä superihmisenä. Toisista ongelmista selviää omin voimin, toisista ystävien avulla, ja joissain ongelmissa on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen. Pointtini oli, että ei sinun tarvitse tuntea oloasi erityisen sairaaksi, että voit mennä lääkärin tai jonkun muun juttusille. :)


      • 19v
        Rajamailla kirjoitti:

        Moi taas.
        Tartuin 19v. tuohon sinunu kommenttiisi, että pidät itseäsi terveenä, etkä tiedä miten selittäisit oireesi tai ongelmasi, jos menisit lääkäriin. Mietin vain tuota terveys käsitettä. Eihän avun hakeminen tee kenestäkään sairasta. Kukaan ei elä elämäänsä täysin terveenä superihmisenä. Toisista ongelmista selviää omin voimin, toisista ystävien avulla, ja joissain ongelmissa on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen. Pointtini oli, että ei sinun tarvitse tuntea oloasi erityisen sairaaksi, että voit mennä lääkärin tai jonkun muun juttusille. :)

        Rajamailla:

        Ei ehkä tarvitse tunteakkaan, mutta jotenkin avun hakeminen on vaikeampaa kun on keholtaan muuten terve ja tulee vain vainoharhainen olo. Itseasiassa olen nyt kirjoitellut paljon päiväkirjaan mieltäni painamista asioista ja olen huomannut sen auttavan! Itseasiassa kävin yksi päivä lenkillä koirani kanssa enkä saanut minkäänlaista paniikkikohtausta!!! =)

        Toivottavasti joskus ei tarvitse enään edes ajatella paniikkihäiriötä :)


      • jämsss
        pakko lisätä :) kirjoitti:

        If you could choose between two paths, which would you choose? The Left - where nothing goes right, or the Right - Where there's nothing left?

        Täytyy sanoa, että tästä ketjusta on ollut nyt yön aikana iso apu! Mulla meinas pää mennä ihan tukkoon kaikista ajatuksista. En ole koskaan ollut niin omien ajatusteni vanki kuin nyt elämässäni ja varsinkin tänä yönä.

        Haluan kiittää kaikkia osallistuneita, ketkä ovat jaksaneet jakaa kokemuksiaan.

        Ja tämä on mahtavinta, mitä olen vähään aikaan lukenut: "If you could choose between two paths, which would you choose? The Left - where nothing goes right, or the Right - Where there's nothing left?"


    • KyllästynytSekoiluun

      Päätin tulla kirjoittelemaan pitkästä aikaa. Aiheen aloituksesta on kulunut jo reilu kuukausi ja yhä edelleen kamppailen samojen ongelmien kanssa. Ajoittain sivusilmällä näen jotain minkä tajuan heti olleen väärä hälytys, musiikki jää radiosta soimaan mieleen ja se ahdistaa. Onneksi olen päässyt noista ennen nukahtamista tapahtuvista muistiin nousevista ajatuksista jotenkin eroon. Huh, on tämä vaan raskasta ja välillä niin vittumaistakin!! Tosin yhä edelleen olen järjissäni, seuranani on vain tuo pelko ja itsepintaisuus siitä, että oireeni ovat merkki sekoamisesta. Lisäksi yhtä vahvana piirteenä kuin ennenkin minussa istuu itsetarkkailu. Olin jo pääsemässä niskan päälle itsetarkkailussa liikunnan avulla, mutta menin sitten sairastumaan joten muutamat viikot ovatkin sitten menneet tässä itsensä syynäämisessä. Pitää vain ottaa ja aloittaa uudelleen.

      Toivottavasti tänne foorumille löytyisi vielä kirjoittajia, hyviä neuvojia tai pelkonsa voittaneita. Hyvää kevään jatkoa kaikille tätä lukeville!!

    • 19v

      Moi KyllästynytSekoiluun!

      Hienoa että olet päässyt edes jostain eroon!! =) Ja juuri eilen mietin samaa, että kyllä vituttaan alkaa jo tämä sonta!! Minulla meni kauan hyvin ja nyt taas viimeiset paripäivää ovat piinanneet minua. En ole voinut lähteä lenkille, koska heti kun menenkin ilman ketään kaveria 100 metriä niin jo koko maailma pyörii taas ympärillä ja kurkkua alkaa puristaa ja tuntuu että sekoan ja kuolen ja tekisi mieli juosta karkuun!!!! Ei ole enään hauskaa...

      Toivoisinkin, että tätä ketjua jaksettaisiin kirjoitella niin ei tarvisi olla yksin asian kanssa =) monesti olen täällä käynyt kurkkaamassa, että onko kukaan muistanut kirjoitella mitään vastauksia ja omia kokemuksia.

      Hyvää Naistenpäivää meille naisille!! =)

    • YksTyttö12v

      Moi! Oon 12v tyttö, ja epäilen, että mulla on paniikkihäiriö. Joidenkin teijän mielestä tää kuulostaa naurettavalta, mutta oon saanu 2 viikon aikana 3 paniikkikohtausta. Ensimmäinen tuli siitä, etten halunnut siivota (ei oo normaalii!), toka tuli ihan ittestään kun olin kotona, ja kolmas tuli tänään siitä, kun mun 2 kaveria lukitsi mut koulun vessaan ''vitsillä''. En kestäny siellä kun alle 10 min, ja mua alko jo ahdistaa. No siinä sitte aloin itkemään kun hullu, ja ahdistaa vieläkin, vaikka se tapahtui n. klo 12 (välkällä).. Katoin wikipediasta oireet ja mulla oli näitä: sydämen tykytys, hikoilu, vapina, hengenahdistus, pakokauhu, pelko, liikahengitys, huimaus, kuoleman pelko ja sekoamisenpelko.
      Jouduin asian takia lähtemään kotiin, ja mua ärsyttäää ihan hirveesti! Mitä teen, pliis auttakaa! Oon koittanu kertoo asiasta mun äidille jo tokan kohtauksen jälkeen, mut en vaan pysty, enkä tiiä miks. No tänään sit sain kerrottuu sille, ja ei hirveesti lohduttanu se, että se ei usko mua! Siis tää on jotain niin hirveetä! Jonkun on pakko auttaa mua NYT!

      //Hyvää naistenpäivää!

    • KyllästynytSekoiluun

      Moi 19! Pidetään ehdottomasti ketjua yllä ja kiva kuulla myös sinusta!! :) Tuli tässä mieleen kun kirjoitit, että voit jo hetken hyvin? Mikä oli tuolloin erilaista? Ja mikä on kuukautisten laita? Mulla ainakin pahenee paniikki 100 kertaa kun kuukautiset lähenevät ja sitten kun H-hetki on ohi niin johan auttaa. Nyt olotila on jopa lähes normaali kun kuukautiset ovat alkaneet! :) Näiden päivien ansiosta sitä jaksaa kun on toivoa, että joskus tämänkin helpottaa ainakin hetkeksi!! Ja näinä tavallisina päivinä voin jopa nauraa/hymähtää oireilleni!!

      ja 12: Juttele koulun terkkarin kanssa tai opettajasi kanssa. Voithan näyttää tuon tekstisikin äidillesi? Pyydä rohkeasti apua niin pääset asian kanssa eteenpäin.

      ja tietenkin hyvää naistenpäivää teille kaikille naisille!!! :)

    • 19v

      Moi KyllästynytSekoiluun!

      En tiedä mikä silloin oli erilaista? ihan samaa rataa ollaan tässä menty.. olin lähdössä lenkille yks päivä ja sitten taas se alkoi..mielessä pyöri vaan se, että pian varmaan pyörryn kun koko maailma alkoi heilua ja tuntu kun en olisi saanua happea kunnolla..sitten vain ympäri ja takaisin kämpille koiran kanssa!! Kihlattunikin kysyi, että miksi kävin noin äkkiä ?! en ole kertonut hänelle vielä koko ongelmastani..odotan sopivaa hetkeä! ja tätä on kestänyt jo sen 3 vuotta... Menkat ovat juuri tuloillaan, mutta en ole koskaan huomannut, että se vaikuttaisi? pitää seurailla :)

      Ja sinä 12: Kannattaa uudelleen vaan yrittää puhua äitisi kanssa ja koulun terveydenhoitajan! Hän jos joku ainakin ottaa sinut tosissasi :) ja Voithan kertoa kavereillekkin, että eivät enään lukitse sinua mihinkään, koska se on sinusta ahdistavaa! Voi myös olla murrosiän oikkuja, mutta juttelethan jonkun kanssa ettet jää asiaa pohtimaan yksin :)

    • shtrrr

      En tiedä mitähän tämäkin on.
      Mutta mulla helpotti kun hyväksyin kaiken. Ajattelin että oon sitte hullu tai en niin olen mitä olen ja näen ja kuulen mitä näen. Joskus jopa hyväksymisen lisäksi pyrin tällaiseen, pyrin näkemään ja kuulemaan asioita saadakseni eroa todellisuuteen. Sain pari ystävääni mukaan juttuihin. Spiritismeihin, iltaisiin kävelyihin ja epärealistiseen taivaantuijotteluun. Olen halaillut puita ja puhunut jumalille, kuunnellut gregoriaanista musiikkia korvillani vaikkei sitä ole mistään kuulunut (se on muuten hyvin jännä miten kuuloharha on erilainen kuin päässä pyörivät kappaleet jotka ovat jääneet mieleen, kuuloharhan oikeasti kuulee eikä vain kuvittele, se on ärsyke korville, ei aivoille). Joskus olen miettinyt että onko tämä epärealististen asioiden hyväksymiseni askel lähemmäs hulluutta, vai oikeasti elämääni helpottava asia.

    • 19v

      Kuulostaa jännältä..

    • TurhaaPelkoa

      Hei!

      Oon lukenut tätä ketjua jo jonkin aikaa, ja päätin nyt kommentoida, sillä itsellä on hyvin samantyyppisiä paniikkikohtauksia kuin te muutkin olette aiemmin ketjussa kertoneet. Mulla on psykiatrin diagnosoima paniikkihäiriö, joten kyse tosiaan on paniikkihäiriöstä, eikä siitä niin paljon pelkäämästäni hulluksi tulemisesta ;) tai muusta mielenterveyden häiriöstä.

      Mulla kohtaukset menevät hyvin samalla tavalla kun joku täällä jo kuvailikin: tarkkailen jatkuvasti ympäristöä, omia reaktioita tai hassuja ajatuksia, ja etsin merkkejä "hulluksi tulemisesta" tai psykoosista. Kun löydän jonkin mielestäni tähän viittaavan merkin, paniikki nostaa päätään, ja jään vatvomaan asiaa -> paniikkikohtaus. Kohtauksessa on mukana tietysti myös ne "perinteiset" paniikkihäiriöoireet, eli sydän hakkaa, tulee kylmän hien aalto, ja tärisen kauttaaltaan. Koen kuitenkin tuon hulluksi tulemisen pelon olevan paljon inhottavampaa kuin fyysiset oireet, sydän saisi mun puolesta takoa vaikka kuinka, jos vaan saisin tuon hulluksi tulemisen pelon katoamaan :D

      Teille muillekkin saattaa olla helpottavaa kuulla, että psykiatrini todella on vannottanut mut, että en missään nimessä ole tulossa hulluksi tai menossa psykoosiin, vaan kyseessä on kuulemma varsin tyypillinen paniikkihäiriön ilmeneminen. Käyn psykiatrin pitämässä psykoterapiassa paniikkihäiriön takia, ja hän jos kuka osaisi monen tunnin keskusteluiden perusteella sanoa, jos epäilisi lainkaan minun tulevan "oikeasti" hulluksi- psykiatrithan tekevät näitä diagnooseja työkseen. Olen panikoiden kysynyt asiaa häneltä kymmeniä kertoja, ja vastaus on aina sama. Hän osaa myös perustella asian todella hyvin: ahdistuneena kiinnittää huomioita ympäristöön, itseensä ja omiin ajatuksiinsa, ja ikäänkuin "skannaa" kaikkea etsien vaaran merkkejä, eli tässä tapauksessa hulluksi tulemisen merkkejä- ja kun näitä kuviteltuja merkkejä jää vatvomaan, niin paniikkihäiriöiden ketju on valmis.

      Eräs asia joka mua on helpottanut todella suuresti, on myös se, että psykiatrini kertoi että psykoottinen ihminen ei ikinä pystyisi analysoimaan omaa ahdistustaan, kuten minä terapiassa (ja te kaikki täällä palstalla) teette. Sitä voi siis käyttää itselleen "todisteena" siitä, että ei tässä hulluksi olla tulossa, ahdistuneita paniikkihäiriöisiä vaan ;) Olen kertonut psykiatrille kaikista hulluimmatkin pelkoni psykoosin suhteen, sellaisetkin jotka omasta mielestä ovat kuulostaneet ihan varmoilta merkeiltä sekoamisesta tai psykoottisuudesta- ja aina psykiatri kertoo niiden olevan vain paniikkihäiriötä.

      Hulluksi tulemisen pelkoon on auttanut myös tosi paljon tämä oivallus, jonka psykiatrini sai minut tajuamaan: jos olisin "tulossa hulluksi" tai psykoosissa, en kirjoittelisi paniikkikohtauspalstalle ja valittaisi hulluksi tulemisen pelkojani. Oikeasti psykoottinen ihminen kirjoittelisi pikemminkin uutispalstoille ja kertoisi tulleensa valituksi juuri suomen toiseksi presidentiksi tai saaneensa irakin armeijan peräänsä- ja uskoisi näihin juttuihinsa täysin. Nämä ovat toki vähän kärjistettyjä ja humoristisiakin esimerkkejä, mutta ymmärrätte varmasti pointin ;) Sanonta jonka mukaan hulluksi tulemista pelkäävä ei voi tulla hulluksi, on siis tosiaan totta.

      Itseä helpottaa myös hirvittävästi kännykässäni oleva tekstiviesti jonka sain psykiatrilta, jossa hän vakuuttaa että hassutkin ajatuskulkuni ja pelkoni ovat vaan paniikkia, enkä ole tulossa hulluksi tai psykoottiseksi. Aina kun paniikki hiipii kulman takaa, kurkkaan puhelimesta tätä viestiä ja vakuutan itselleni, että jos psykiatriksi melkein 15vuotta opiskellut ja "hulluja" työkseen hoitava vakuuttaa minulle näin, niin hän jos kuka tietää asian, ja voin luottaa siihen. Tiedän ettei kaikilla ole mahdollisuutta saada tällaista rauhoitteluviestiä kännykkäänsä, mutta ehkä teitä muitakin kuitenkin auttaa se tieto, että psykiatrin mielestä tällaiset pelot kuuluvat hyvin tyypillisesti paniikkikohtaukseen :)

      Tsemppiä kaikille saman vaivan kanssa painiskeleville, ja jatkakaahan kirjoittelua tänne! :)

    • KyllästynytSekoiluun

      Kiitos sinulle turhaa pelkoa!! Useamman tätä lukevan pitäisi vain kirjoittaa tänne! Sinunkin tekstisi auttoi minua ja varmasti muitakin tätä lukevia!! Tämä hulluksi tulemisen pelko on vain niin raskasta!! Pitäisi vain osata luovuttaa, mutta ei. Kehitän aina uuden oireen jota tarkkailla! Nyt huomioin ajatuksiani ennen nukahtamista. Mitä mieleen tulee ja mitä kuulen ajatuksissani. Ennen nukahtamista pääni sisällä saatan kuulla ajatuksissani esim. henkilön äänen jota mietin sillä hetkellä ja tästä syystä sitten mietin, että alan kuuleman harhoja tai mitä ihmettä tuo oikein on tai onko tuo sitten harhan kuulemista. Kirjoitinkin samasta ongelmasta aikaisemmin..

      Kirjoitit vielä näin "Olen kertonut psykiatrille kaikista hulluimmatkin pelkoni psykoosin suhteen, sellaisetkin jotka omasta mielestä ovat kuulostaneet ihan varmoilta merkeiltä sekoamisesta tai psykoottisuudesta- ja aina psykiatri kertoo niiden olevan vain paniikkihäiriötä" Olisi mielenkiintoista kuulla millaisia oireita teillä muilla on tämän pelon suhteen.

    • pirkkaliisa

      Minua helpotti asia jonka ystäväni minulle kertoi eli hän oli lukenut artikkelin jonka oli laatinut joku tutkija ja siinä sanottiin että ahdistuneisuushäiriöstä ja paniikista kärsivät ovat tavallista älykkäämpiä!!Perusteluna oli että "normaali" ihminen ei
      pysty niin monimutkaisiin ajatuskuvioihin kuin me ( olen siis itse myös panikoija ). Ajattelen myös että jos kerran pystyn ajatuksella saamaan aikaan paniikin niin kai pystyn myös ajatuksella rauhoittamaan itseni.Eli psykosomatiikka toimii aika veikeästi.Toisinaan onnistun ja toisinaan en.Esim olin katsomassa viikon-loppuna Muskettisoturit - musikaalia...tosi hyvä mutta lopussa alkoi tulla ahdistusoireita ja ennen olisin halvaantunut pelosta mutta nyt järkeilin asian niin että hei...ota iisisti...nyt on vaan liikaa meteliä ja vilkkuvia valoja ja se nostaa stressitasoa ja oireita ilmaantuu.Kun mentiin pois niin hetken lattia keinui mutta edelleen juttelin itselleni että oli vaan niin iso tunne-elämys että keho taas luulee että on jotain vaaraa...olen vain jännittänyt istuessani pitkään jne...eli siten sain kohtauksen laantumaan.
      Tuosta hulluksi tulemisesta...äitini sairastui paniikkihäiriöön vähän alle kolmekymppisenä,vuosi veljeni syntymän jälkeen.Hän on kertonut että oireet oli tosi voimakkaat ja hänellä oli tosi voimakas hulluksi tulemisen pelko.Hän oli sitten muutaman viikon psykiatrisella osastolla ja oireita ei ollut siellä lainkaan vaan muut potilaat luulivat häntä hoitajaksi koska hän oli niin normaali muihin verrattuna.Kotiin tullessa oireet alkoivat taas.Aika paljon luulen että kysymyksessä on yksinkertaisesti pelosta jota on vaikea hallita,yksinolo ( ihminen tarvitsee turvaa ja tukea ja rakkautta),itselläni on päällimmäisenä sairastumisen ja kuolemanpelko...rakkaus lapsiini on niin suurta että pelkään joutuvani heistä eroon...hassua koska minähän en tiedä kuoleman jälkeen mitään vaan hehän tänne jäisivät suremaan.Joku ihme krumeluuri tässä piilee joka pitää selvittää...ensi viikolla menen lääkäriin ja jos hän toteaa minut fyysisesti terveeksi niin sitten alkaa pään selvittely ehkä terapian muodossa.

    • 19v

      Kiva kun täällä käy kirjoittelemassa uusiakin! (: Muistakaa,että on aina suuri apu meille kaikille kun käymme kirjoittelemassa täällä. Ehkä vielä joskus saamme unohtaa tämän sivuston (: Elän ainakin siinä toivossa...

      Minulla on itseasiassa menny todella hyvin!!! En ole saanut paniikkikohtauksia hetkeen! Olen jopa käynyt muutaman kerran lenkillä koiranki kanssa ilman kohtauksia. Kävin myös kaupassa yksin..silloin ehkä vähän tuntui kuin olisi huimannut koko ajan ja oli tosi kuuma! Mutta mä selviydyin! (:

      Nyt kun ongelmani on tällähetkellä pienentyneet minulle on tullut uusi ongelma...nimittäin järkyttävä vitutus :D kuulostaa ehkä ihan normilta, mutta suutun helposti! yleensä minä olen se jolla ei pala pinna sitten mistään. Nyt itkeä vollotan heti jos joki asia ei mene niin kuin olisin halunnut.. mietin vain että voisiko olla jotain yhteyttä siihen, että kun paniikkioireet ovat lieventyneet entisestään niin alan olemaan rennompi ja pystyn näyttämään tunteitani enemmän.. tai sitten olen vain väsynyt töistä ja kiukuttelen sen asian takia kun flunssakin pukkaa päälle..

      Minä myös ennen tunsin hulluksi tulemisen pelkoa, mutta se tunne tuli yleensä vain iltaisin ja silloin kun oli aikaa ajatella ja tutkiskella omaa mieltä. Mutta kun oikein aloin ajattelemaan, että enhän minä voi olla hullu koska olen muuten niin hyvä ihminen päivällä jne ja en halua pahaa kenellekkään ja ei hulluksi niin vain tullakkaan niin olo helpottui ja en enään edes ajattele sellaisia. Kaikki te jotka ajattelette niin että tulette varmaan hulluksi niin ette te sitä oikeasti voi tulla.. Voitte siis olla ihan rauhassa!! (:

    • Sekopää

      Heippa, löysin tämän keskustelun, kun päätin vaikean yön jälkeen etsiä apua netistä. Haluaisin kuulla, onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia kuin minulla.

      Olen pian kolme vuotta käynyt psykoterapiassa, kun minulla alkoi ilmetä pelko-, ahdistus- ja stressitiloja. Koko ajan luulin olevani sairas, ja monet koulut, työt, ja harrastuket ovat jääneet kesken kun aina löysin jonkin oireen itsestäni joka esti tekemisen. Yleistä on esimerkiksi että olen matkalla treeneihin/töihin, kunnes tilanne alkaa jännittämään minua niin, että heikottaa, tulee pahoinvointia ja tärinää ja joudun perumaan viime tipassa ja kääntyä kotiin.

      Psykoterapia on auttanut näihin oireisiin, ja olen saanut hyvän työn ja koulun alkuun ja pärjännyt niissä hyvin.

      Nykyään paniikkikohtaukset sen sijaan ovat alkaneet näkyä parisuhteessa. Suhde on nyt kestänyt 2,5 vuotta, mutta käytökseni alkoi tuottaa ongelmia suhteeseen jo kaksi vuotta sitten, ja pelkään että menetän hyvän suhteen käytökseni takia.
      Saatan saada järkyttävän "raivokohtauksen" todella pienestä asiasta, jolloin tuntuu että muutun íhan vieraaksi ihmiseksi; Alan hysteerisesti itkeä ja raivota, hyperventiloida ja panikoida, haukun, syytän ja jopa käynyt käsiksi ja olen hajoittanut tavaroita, eikä ahdistuskohtaukselle tule loppua. Välillä kohtaus on kestänyt koko yön ja mieheni on ollut monesti lähellä lopettaa suhde. En osaa lopettaa käytöstäni, ja riehumiseni vain pahenee kun pelkään että jään yksin.
      Vuosi sitten jouduin sairaalaan asti rauhoitettavaksi, ja silloin jäi työt hoitamatta ja suhde oli päättymäisillään. Silloin minulle määrättiin mielialalääkkeitä ja rauhoittavia vaikeisiin tilanteisiin. Yli puolivuotta menikin oikein hyvin. Viime syksynä näitä kohtauksia alkoi taas tulemaan, ja luulen että joudun taas turvautumaan lääkkeisiin.

      Ulkoiseti olen itsevarma, määrätietoinen ja menestyvä 21 vuotias nainen, mutta kukaan ei varmasti osaisi arvata millainen epävarma, pelokas ja "hullu" minusta pääsee esiin kun pelkotila iskee.

      Onko kellään samanlaisia kokemuksia??

    • helphelp

      Olen 15-vuotias tyttö ja mulla on ollut n. 1,5 vkon ajan hirveetä ahdistusta, aluks se tuli siitä, ku rupesin ajattelemaan liikaa mummoni skitsofreniaa, että mitä jos mustakin tulee.. kävin terkkarilla ja se sai mut rauhoitettua, että tuskin tulee. En oo miettinyt enää skitsofreniaa, mut ahdistus silti jatkui.

      Tiistaina ja torstaina mulla tuli sellanen olo, et ahdisti ihan hirveesti ja tuli tosi epätodellinen olo ja ku katoin itteeni peilistä, ni tuntu et mun naama ei olis mun oma ja olin ihan varma et sekoan. Perjantai-iltana rupesin miettii, että mistä mun ahdistus johtuis ja en keksinyt mitään syytä ja rupes ahdistamaan viel enemmän ja vatsa meni ihan sekasin, jalat puutu ja rupes pistelemään ja en saanu kunnolla henkeä. Heti ku äiti tuli mun huoneeseen, se meni ohi mut koko illan oli sellanen olo et oonko oikeesti tulossa hulluks...

      Lauantaina heräsin taas ahdistukseen ja ei ollu ruokahalua ja rupesin miettii taas et mitä mulle tapahtui perjantaina ku olin ihan sekasin, ajatellessani sitä mun vatsa meni taas sekasin ja oli pakko lähtee ulos kavereiden kanssa ja ahdistus lähti pois. Sit olin koko illan olohuoneessa perheen kanssa, ni ei tullu sellasta kohtausta enää.

      Tänää oon taas ahdistunu ja mietin et onko tää paniikkihäiriötä vai ei, koska oon lukenu et se tulee useimmiten sosiaalisissa tilanteissa, mutta mulla se tulee sillon, kun oon yksin. Ja et sekoamisen tunne tulee sillon kohtauksessa, mut mä pelkään melkeen kokoajan et oonko tulossa hulluks, koska mitä jos ne ei ookkaan paniikkikohtauksia. Mun äidillä on paniikkihäiriö ja sillä ne kohtaukset on ollu ihan hirveitä ja sillä on tullu vaan kolme kertaa elämänsä aikana ja ne on tullu viime vuoden aikana ja ei nää mun kohtaukset oo ollu noin kamalia ja mulla on tullu usein, ni vaikeeta uskoo, että mulla ois paniikkihäiriö.

      Nytkin kauheen epätoivonen tunne, et mitä jos kukaan ei saa selvitettyä ikinä mikä mulla on ja tää jatkuu koko loppuelämän. Tuntuu jo nyt tosi rankalta ja itkettää vaikka tää on kestäny vasta näin vähän aikaa.

    • KyllästynytSekoiluun

      HelpHelp: jos vain voisin niin halaisin sinua. Oireesi kuulostavat kyllä enemmän paniikkihäiriöltä kuin skitsofrenialta. Älä jää junnaamaan kohtauksiin tai märehtimään niitä (helpommin sanottu kuin tehty, tiedän myös itse). Mene uudestaan sinne terveydenhoitajalle ja keskustele uudelleen. Nyt sinulla on mahdollisuus hakea apua kun ongelma on vielä pieni ja vähäinen. Älä päästä sitä kasvamaan kissan mitoista tiikeriksi. Ole yhtä rohkea kuin olit jo aikaisemmin ja pyydä apua. Keskustele myös äitisi kanssa. Voimia sinulle.

      19: ihanaa kuulla, että et ole saanut kohtauksia!! :) Tulen kirjoittamaan vielä myöhemmin lisää, hei nyt tällä kertaa! :)

    • 19v

      Hei!

      Sekopää: Minulla itselläni ei ole juurikaan tuollaista kokemusta kuin sinulla. Sinun miehesi varmaankin tietää ahdistuksestasi jne? Minulle itselleni tuli mieleen tarinastasi se, että hermokohtaukset voivat johtua siitä, että haluaisit päästä eroon ahdistuksesta ja muista mieltäpainavista asioista ja purat pahaaoloa raivoamalla. Voi olla, että sinun pitää turvautua vielä lääkkeisiin, mutta älä ajattele sitä pahana asiana. Kovaan ahdistukseen on hyvä saada jotain rentouttavaa ja olisi mukavaa kun pääsisit käymään harrastuksissasi! Olisiko jostain ystävästäsi apua esim. jos menisitte yhdessä tekemään jotain? voisiko se lievittää pahaaoloa?

      Itselläni ennen kuin tajusin kärsiväni paniikkihäiriöstä oli tunne, että taidan sairastaa sitä sun tätä. Kaverini jo sanoivatkin minua luulotautiseksi ja se tuntui pahalta.. En silloin ymmärtänyt kohtauksen olevan paniikkia. Joten tuo sinun töihin/treeneihin lähtö kuulostaa ainakin paniikkioireilta. Raivoamiseen en oikein osaa sanoa muuta..ehkä kannattaa käydä juttelemassa jollekkin asiasta ja puhua ainakin sen kumppanin kanssa :)

      Tsemppiä! Kirjoittele kuinka voit :)

    • KyllästynytSekoiluun

      Hei taas...

      Ihana tuo 19:sta kirjoittama toteamus, että päivisin kaikki on hyvin ja iltaisin onkin sitten aikaa miettiä omaa hulluksi tulemista. Näin se menee minullakin tätä nykyä. Menen sänkyyn laitan silmät kiinni niin jo alkaa ajatukset pyörimään ties missä. Alan analysoimaan niitä. Eilen jopa alkoi ahdistamaan se, että ei ahdista niinkuin ennen! Aivan kuin olisin siedättynyt tai turtunut tähän. Ja sitten aloin jo kuulemaan kuin linnun laulua, ennen kuin tajusin, että kuulen vain oman vinkuvan hengityksen joka antoi mielikuvitukselle lisämaustetta?! Aamuisin kaikki onkin sitten ihan hyvin kunnes tulee taas seuraava ilta... Elän uskossa, että jonain päivänä tämä loppuu, meiltä jokaiselta!! Tsemppiä kaikille!!

    • 19v

      Hei KyllästynytSekoiluun!

      Olen varma, että sinäkin pääset vielä joku päivä tästä vaivasta eroon :) Niin meistä jokainen! Itse olen puolivuotta sitten aloittanut päiväkirjan kirjoittamisen ja kirjoitellut sinne ajatuksiani ja ihan päivän tekemisiäni..jotenkin se on auttanut ahdistukseeni vaikka aluksi pidin päiväkirjoja ihan hömpötyksenä.

      Minä myös teen niin iltaisin jos alkaa ahdistamaan, että luen aku ankkoja :D Koska ne ovat hieman lapsenomaisia ja kuvat värikkäitä. Luen niitä joskus niin kauan, että alkaa nukuttamaan ja uni vie vallan..silloin en ehdi ajattelemaan mitään turhaa.. on myös helpottavaa ajatella, että onneksi pian on taas aamu ja kaikki tuntuu normaalilta, illat vain ovat vähän tälläisiä, että kun aurinko laskee ja päivä pimenee niin ajatuksetkin alkaavat rullata. Joskus olen myös syyttänyt ajatuksieni juoksua siitä kun olen liian väsynyt.. silloin kaikki tuntuu tuhat kertaa kamalemmalta!

      Nyt joskus kun minua ahdistaa ajattelen, että en ole yksin ajatuksieni kanssa sillä joku muukin tässä maailmassa kokee samanlaisia ajatuksia ja tunteita.. Ja en koskaan sanoisi, että emme ole normaaleja sillä kukaan ei tiedä mikä on tässä maailmassa normaalia.. :)

    • KyllästynytSekoiluun

      Hei taas! Viikko eletty taas hulluksi tulemisen pelon kanssa kun kuukautiset iskivät päälle, plaah!! Onneksi tiedän, että tämä taas helpottaa ja ihanaa kun kevät on tullut!! Miten teillä muilla menee? Vieläkö löytyisi uusi henkilöitä tänne painimaan saman asian kanssa :)

    • 19 v

      Heipparallaa! :)

      Täällä päin menee aika hyvin. Ei ole paniikkikohtauksia näkynyt hetkeen :) Lenkillä olen käynyt ja ei ole huimannut!!! :) Ainut missä alkaa huippaan on suuret kaupat jos olen yksin... siitä kun vielä pääsisi :)

      Voi kun sinäkin pääsisit eroon tuosta hulluksi tulemisen pelossa, voin kertoa, että ei susta hullua saa tekemälläkään! :)

      ps. ihana auringonpaiste pihalla

    • KyllästynytSekoiluun

      Ihanaa kuulla, että sulla menee hyvin! Toivottavasti kaikki jatkuu yhtä hyvin :) Aurinko on kyllä ihana asia ja piristää huomattavasti!! Odotan jo kesää ja sitä lupaa vain maata auringossa!! ;)

      Sain eilen samanlaisen paniikkikohtauksen kuin silloin kun avasin tämän viestiketjun. Aloin pohtimaan miksi nukahtaminen on niin vaikeaa, miksi herään kesken unien (olen hetken hereillä kesken unen), miksi mietin sekoamista, sekoanko ja tadaaa 100% ahdistus iski päälle. Lopulta itkin tilannetta ja päätin, että nyt saa riittää!! Marssin lääkäriin ja pyydän ssri-lääkityksen, mitä vain, että tämä loppuu! Ei tuntiakaan niin aivan puskista palasi mieleen nuoruuden töppäilyt ja ahdistuin entisestään. Tuli sellainen olo, että miten olen voinut elää tuollaista elämää (aivan erilaista kuin nyt). Hyvin nopeaa lähdinkin tekemään jotain muuta ja tällä tämä kohtaus menikin ohi. Huh mitä pyöritystä taas, mutta selvisin!!! tänään pakotin itseni ylös ja lenkille, selvisin eilen niin selviäisin tänäänkin. Vielä tänäänkin luonnossa reagoin kaikkiin ääniin: puron lorina ja pauhe -> ajatus melusta ja puheesta -> ahdistus -> ajatus äänistä -> lisää ahdistusta... jatkoin matkaa ja totesin tämän olevan vain paniikkia. Edelleen mietin tuota lääkitystä vakavasti varteen otettavana vaihtoehtona... näkisin, että pääsisinkö tästä vaivasta eroon.. Ja ihanaa olisi nähdä vaikuttaisiko lääkitys stressitasoon joka tuntuu olevan nyt erittäin alhainen. Mutta tästä tämä kamppailu taas jatkuu... pohjalta on hyvä ponnistaa ylöspäin!!! ja onneksi on pian kesä!!!

    • turhaapelkoa

      Hei!

      En ole lukenut tätä ketjua hetkeen, kirjoittelin tänne maaliskuun puolivälissä nimimerkillä "turhaa pelkoa". Ajattelin vaan tulla tsemppaamaan, että avun hankkiminen todella kannattaa!

      Olen päässyt käytännössä kokonaan eroon omasta "sekoamisen pelostani" viimeisen kuukauden aikana- toisin sanoenhan tämä siis tarkoittaa sitä, että olen saanut paniikkihäiriöni tosi hyvään hallintaan.

      Aloitin alkuvuodesta paniikkihäiriöön psykiatrin pitämän kognitiivisen lyhytterapian seka SSRI-lääkityksen, ja alkuun tuntui että hommasta ei tule yhtään mitään. Olin jatkuvasti paniikissa, nukkumisesta ei tahtonut tulla mitään kun säpsähtelin jatkuvasti hereille, konkreettisin pelkoni oli nimenomaan sama hulluksitulemisen pelko kuin teilläkin. Kun ryhdyin tarkkailemaan itsestäni tai ympäristöstä näitä "hulluksi tulemisen merkkejä", päättyi itsetarkkailu aina paniikkikohtaukseen, ja kierre oli valmis. Paniikkihäiriöni puhkesi aika yllättäen viime vuodenvaihteessa, ja olinkin talvella jo aika kauhuissani, pelkäsin että elämä jää ikuiseksi paniikiksi eikä normaalia oloa enää tule!

      Terapia on kuitenkin auttanut todella hyvin, ja tällä hetkellä olen käytännössä täysin oireeton. Joissain hyvin stressaavissa tilanteissa paniikki saattaa nostaa vielä hieman päätään, mutta terapian kautta olen oppinut tunnistamaan tilanteet ajoissa, ja pahoja paniikkikohtauksia ei enää tule. Vaikka kohtauksentynkä välillä pääsisikin yllättämään, ahdistava olo väistyy nopeasti, ja olo taas normalisoituu. Saattaa esimerkiksi olla että olo on vartissa kohtauksen jälkeen normaali, ja jatkan sitä mitä olin tekemässä ennen kohtausta, pelko ei jää enää "päälle" pitkäksi aikaa. SSRI-lääkitys lopetettiin lääkärin ohjeistuksella pikkuhiljaa nyt loppukeväästä, terapia kun tehosi niin hyvin, ja sain lääkkeistä jonkin verran sivuvaikutuksia. Tällä hetkellä olen siis lähes oireeton, ja täysin lääkkeetön :)

      Täytyy tietysti tähän väliin todeta, että terapia ei ole tehonnut "itsestään", kovaa työtä se on vaatinut. Olen pohtinut terapiakäyntien välillä aktiivisesti asioita, opetellut näkemään omien toiminta- ja ajatusmallien taakse, ja tosissaan uurastanut terapeutin ohjeiden mukaisesti- töitä on kyllä siis saanut paiskia :) Minulla on myös käynyt hyvä tuuri, sillä terapeutti on osannut ohjata pohdintojani oikeaan suuntaan, ja olen tehnyt todellisia oivalluksia terapiaistunnoissa.

      Tällä viestillä halusin siis nyt tsempata teitä, että menkää ihmeessä hakemaan apua paniikkihäiriöönne! Tuntuu ihan älyttömältä ajatella, että vielä muutama kuukausi sitten elämä oli käytännössä pelkkää ahdistuneisuutta ja hulluksi tulemisen pelkoa paniikkikohtauksineen, ja nyt tilanteeni on jo palautunut käytännössä lähes normaaliksi- aamuisin on taas mukava herätä uuteen päivään!

      Tsemppiä ja voimia, yrittäkää paniikkikohtauksista huolimatta nauttia keväästä ja auringosta, ja uskaltakaa hakea apua, se todella kannattaa! :)

    • 10

      Toivottavasti kaikki päästäis koko paniikista eoon, että se olis vai pieni muisto osa meidän elämää joskus (:

      En oo saanu kunnon kohtausta hetkeen. Eilen kun lähdin lenkille alkoi ahidistaan ja tuli olo, että en oo tässä ja tuntui että ei pystynyt oikein kunnolla kattomaan mitään kun ei pysty keskittymään tilanteeseen ja tuntu et huimaa ja pyörryn pian. Tiedän, että tunne tuli koska olin väsynyt!! oon nytkin ja on samanlainen ihme olo ja haukotttelen koko ajan, mut oon iloinen, että mun elämäs menee nyt hyvin. :)

      Kesää odotelles

      • 19v

        edellinen viestini on minun...kirjoitin vain ajatuksissani 10 :D


    • KyllästynytSekoiluun

      Moikka! Ajattelin kaivaa tämän ketjun tuolta syövereistä esille pitkästä aikaa. Oon viihtynyt noissa muissa aiheissa niin hyvin, että en ole tätä juurikaan nostanut. Samalla ajattelin kirjoittaa omia kuulumisia ja kysellä miten teillä muilla menee?

      Itse en ole saanut enään kesäkuun alun jälkeen kunnon järisyttävää paniikkia päälle. Ajoittain on kyllä ahdistanut (välillä vähän ja joskus vähän enemmän), mutta pahin on ollut nyt poissa. Itse veikkaisin, että pitkä loma ja aurinko ovat minua auttaneet. Lupa rentoutua ja päästää irti arjesta :) Vaan enpä kyllä ihan oireetonkaan ole ollut. Edelleen pelkään ajoittain lievästi sitä sekoamista. Jotenkin kaikki äänet esim. musiikki radiosta ja ihmisten hälinä (teen asiakaspalv. tyylistä työtä ja saatan kuunnella tunteja saman ihmisen hölinää) jää ikäänkuin kaikumaan mieleen. Sitten kun yrittää rentoutua niin muistaakin jotain mitä joku on sanonut ja ah, ahdistaa ;) Tästä oon kirjoittanut paljon tonne Oudoimmat paniikkioireet ketjuun.

      Toisaalta taas kun kirjoitan tätä ja luin mitä aikaisemmin olen kirjoittanut niin olen tyytyväinen. Lukiessani talven ja kevään tekstejä huomaan ja muistan olleeni 10 kertaa ahdistuneempi. Silloin olin asteikolla 1-10 varma sekoamisestani 8-9 tasolla kun nyt arvioisin tasokseni 4-5. Hyvinä päivinä jopa 0-1!!! :) Ja niitä hyviäkin päiviä on tullut ja monia!! Niin, että on saanut unohtaa tämän koko asian!! En tiedä sitten voisiko näin radikaaliin muutokseen vaikuttaa vuodenaika? Jos mulla olisikin jotain kaamosmasennusta kun aina tilanne kärjistyy vuodenvaihteen aikaan.. Oli miten oli, en aio päästää irti tästä hyvästä tunteesta josta olen jo palan saanut :) Nousen niin monta kertaa kun tarve vaatii ylös maasta, niin että lopulta kirjoitan tänne olevani sinut asiani kanssa tai parantuneeni tästä kokonaan!!!

      Se siitä ja minusta. Mitä teille muille kuuluu? :) Vielä kerran kaikille tähän ketjuun osallistuneille iso ja lämmin kiitos!! Voin vain todeta, että tämä jos mikään on vienyt minua eteenpäin. Huomata, että ei ole yksin näiden asioiden kanssa, kiitos teille kaikille!

    • 19v

      Heipparallaa!

      Täällä myös elämä menee hyvin, josku saan vieläkin huimauksen tunteita, mutta osaan hallita sitä melko hyvin, mutta välillä kyllä potuttaa kun alkaa paniikki iskeä ja silloin ajattelee, että eikö tämä koskaan lopu, mutta olen voitolla ja sujut asian kanssa :)

      Hyvää kesänloppua!

    • 19v

      Samalla ajattelin ilmoittaa, että en varmaankaan enään kirjoittele tänne, mutta saatan joskus käydä piipahtamassa jotain kirjoittamassa.. :) Ei vain enään tunnu siltä, että olisi kovinkaan tarvetta. Kaikkea hyvää kaikille! :)

    • KyllästynytSekoiluun

      Ihanaa, että oot 19 päässyt noin hyvälle mallille ph:n kanssa!! :) toivottavasti sun ei enää tarvitse tänne tulla ;) ihanaa loppukesää ja hyvää syksyä.

    • KyllästynytSekoiluun

      AArrgghh!!! Ei jumalauta tätä tautia :(

      Monen hyvän kuukauden jälkeen tuli taas paniikki päälle (stressiä, isoja muutoksia). Istuskelin ihan rauhassa kun mieleen palasi jotain mitä kaveri oli höpöttänyt. Tietenkin kuulin tämän päässäni niinkuin ajatukset yleensä ja avot, ahdistaa!! Muistin mielessäni, että ei ole ensimmäinen kerta kun tulee näitä ykskaks mieleen palaavia sanoja/kertomuksia/asioita mistä ollaan puhuttu. Ja kun ne asiat on ihan turhia yleispäiväisiä toteamuksia.. Ja sitten valtasi ahdistus ja paniikki "mitä jos sekoan, tämä on ensioire psykoosista tai skitsofreniasta". Koko elämä menee pilalle, kaikki vesittyy. Ei musta ole äidiksi, en halua periyttää tätä. Tulee ihan toivoton olo tän asian kanssa ja vielä kun tiedän, että kyseessä on vain pelko jota vahva itsetarkkailuni vain entisestään vahvistaa.. hohhoh :(( Ei auta kuin suunnata ajatukset itsestä ja tästä pelosta pois..

    • YksinPelko

      Voi että miten ihana keskustelu!!!! Luin heti kerralla koko ketjun ja ette arvaa miten tää rohkas mua kokeilemaan yksin kotona nukkumista, kokeilin viimeks n kk sitten, tietysti kaikki valot ja telkkari päällä. Siis ihanaa, mutta tietysti todellakin tosi surullista, kuulla että on ihmisiä jotka kokee just samaa yksin olemisen, hulluks tulemisen ja psykoosin pelkoa. Oon pelänny tämmösiä aiheita ihan hirveesti, mua alko ahistamaan jo alkuvaiheessa tätä keskustelu ketjua lukiessa ku oon yksin kotona, mut sit en vaan voinu kuitenkaan lopettaa ja onneks luin loppuun asti! Oli ihana lukea miten jotku on parantunu lyhyessä ajassaki paljon.

      Mä sairastuin paniikkihäiriöön n. vuosi sitten oman typerän tekoni takia, ja sen jälkeen ei ole ollu yhtäkään päivää etten ois tätä asiaa ajatellu tai katunu. Muistan vieläki ensimmäisen kohtauksen jonka jälkeen olin niin peloissani etten pystyny kattomaan edes parhaita ystäviäni /perhettä silmiin ku ne pelotti mua niin paljon. Sitä kesti n. 1kk tietysti ekat 3pv kaikista pahimmat kun en tienny mitä tapahtuu mut hain heti apua ja mitä enemmän sain selville niin alko helpottaa, mut tosiaan n 1kk jälkeen pystyin jo täysin katsomaan ihmisiä silmiin, tosin tänä päivänäkään iltasin en pysty katsomaan toista ihmistä kovin pitkää aikaa silmiin. Oon parantunu huomattava tosta ajasta, oikeestaan sillon ainut asia mikä mua edes vähän rauhotti oli ystävien seura ja alkoholi. Tänä päivänä tiedän vaan sen, että väsyneenä tuo kamala ahdistus tai kohtaus laukee kaikista helpoiten, mutta täältä sain TOSItosi PALJON hyviä uusia vinkkejä!!!

      Tällähetkellä mun pahin pelko on siis olla yksin yötä kotona/ joskus muutenki vaan yksin kotona, oon mä tässä vuoden aikana toki muutamaan otteeseen yrittäny täällä nukkua. Kesällä pystyin siihen paremmin ku oli valosat yöt. Yleensä se kuitenki menee niin että alan pelkäämään kaikkia pieniä naksahduksia sun muuta "harha näkyjä" ja mielikuvitus laukkaa niin lujaa ettei voi tajuta ja lopulta tulee niin kauhea pelkotila että itken vaan ja soitan jollekki kaverille että voinko mitenkään tulla yöks ja juoksen kotoa mahd. äkkiä ulos.

      Eli sitä oon miettiny, että miten ikinä enää opin elämään yksin tai pärjäämään yksin, koska se on kuitenki pakko!?!? Mun ystävät, perhe ja poikaystävä on kyllä ollu tosi hyvin tukena aina oon voinu jollekkin mennä tai joku on tänne tullu kun oon alkanu pelkäämään.

      Keväällä kävin pari kertaa juttelemassa poliklinikalla, mutta jotenki tuntu että terapeutti ei kysy niitä kysymyksiä joita pitäis, eikä sille voi rehellisesti kaikkea kertoa. Nyt sitten ajattelin lähteä kokeilemaan psykoterapiaa, jos jollain kokemuksia niin ois kiva kuulla? Mitään lääkkeitä en haluais ku alkaa sitten pelottaa että jään riippuvaiseks tai meen niistä jotenki sekasin.

      Joo tässä tuliki kaiken näköstä ja näyttäs vähän siltä että tää ketju on aikalailla kuollut jo, mut toivottavasti tän vois saada vielä elämään :)

    • KyllästynytSekoiluun

      Mä tuun vastailemaan sulle kun kerkeän :) ainahan tätä kuolluttakin ketjua voi lukea uudelleen ja uudelleen. Niin oon itekin tehnyt moneen otteeseen, kerrannut siis näitä omia pelkoja ja lukenut, että on niitä aikaisemminkin ollut ja aiemminkin olen niistä selvinnyt! Ja nyt kun luen muutaman päivän takaista tekstiäni niin ymmärrän sen jälleen kerran olleen vain paniikkia ja pelkoa!! mutta palailen kyllä kirjoittamaan enemmän kun kerkeän ja tuo yksin oleminen ja nukkumaan meneminenkin on niin tuttua.. :/

    • KyllästynytSekoiluun

      Nojaa nyt jos vähän vastailisin tänne taas :) Ihme ja kumma tuon viimeisen viestini jälkeen ei ole taaskaan tullut mitään pelkoja!! Tarkkemmin kun katsoin niin ennen syyskuuta ole viimeksi vetänyt kunnon paniikit päälle huhtikuussa!! Tokihan niitä lievimpiä paniikkeja on ollut ja tulee aina olemaan :) Silti tuntuu erittäin hyvältä huomata näiden vähentyneen, ainakin nyt toistaiseksi ;)

      Yksin pelko: Mä muistan itse pelänneeni hirveästi yksin oloa ja nukkumaan menoa silloin kun sairastuin tähän. Väen vängällä pakotin itseni siihen. Tein jotain mukavaa aina ennen nukkumaan menoa ja yleensä samoja juttuja (tv:n katselua). Ja jos paniikki pääsi iltaisin iskemään niin tulin tänne. Tää on ollut mulle aina jonkinlainen "turvapaikka" jonne tulla toteamaan, että paniikkiahan tää on :) Luen sitten muiden juttuja tai kirjoitan itse. Niin ja se tuli mieleen, että hanki kivoja lamppuja mitä voi pitää päällä asunnossa. Itse pidän talvisin joka huoneessa iltaisin pientä valoa niin on paljon mukavampaa olla kotona :)

    • JK

      EI OLLE

    • Panikoija87

      Mulla diagnosoitiin paniikki häiriö kun olin 17v. Oli vuosi vanhempieni erosta ja ensimmäinen joulu,silloin se iski.Järkyttävä kuoleman pelko,itkin,tärisin,tuntui että maailmani romahtaa.En uskaltanut mennä ulos,kaupassa iski hirveä paniikki,oli pakko mennä autoon.Lääkärillä käynti auttoi,en saanut lääkitystä mutta hirveän paljon tietoa asiasta. Olen nyt 24. 7vuotta mennyt täysin oireettomana ja nyt taas iski. Hirveitä uhkakuvia kehittyy päähän,kuolemaa,katastrofeja,väkivallan uhka. Mutta eiköhän tämä tästä taas iloksi muutu,päivä kerrallaan.

    • KyllästynytSekoiluun

      Moi Panikoija87!! Ollaan samaa ikäluokkaa suunnilleen :) Mullakin on noita oireettomia jaksoja ollut, mutta hyvin lyhyitä sellaisia. Niistäkin oon ollut enemmän kuin onnellinen, mutta voin vaan kuvitella miltä susta tuntuu 7 vuoden panikoimattomuuden jälkeen olla tän asian kanssa :/ tylsää!! Ite ajattelen kuitenkin aina, että pahin on jo koettu sairastumisen yhteydessä. Pidän sitä suurena voimavarana tämän taudin kanssa kun mietin miten tästä selviän (palaan siis aina siihen alkuun ja kertaan, että selvisinhän siitäkin). Osaatko yhtään sanoa mikä olisi voinut sun tilanteen laukaista? Mulla sellaisia on epävarmuus, kiire ja stressi :( Eilen taas nukkumaan mennessä pomppi mieleen ties mitä asioita.. Pitää siis tänään ottaa vähän rauhallisemmin :)

    • Epätoivo22

      Uusi paniikkihäiriöinen täällä. Olen kärsinyt ahdistavasta ja rajoittavasta pahoinvoinnista yli kaksi kuukautta ja viime viikolla pamahti. Sain ensimmäisen kohtaukseni noin viikko sitten ja se oli elämäni pelottavimpia kokemuksia. Olin ihan varma, että olen tulossa hulluksi, kadotan kontrollin omaan mieleeni, sekoan. Kamalaa ja mikä pahinta, ahdistus on jäänyt päälle. Välillä pystyn melkein olemaan ajattelematta asiaa mutta ison osan ajasta asia pyörii mielessä. Pelkään, että mitä jos tämä ei olekaan paniikkihäiriötä vaan esimerkiksi jokin neurologinen vika. Tai entä jos olen ihan oikeasti tulossa hulluksi? Mielen perukoilla pyörii koko ajan sellainen outo pelottava ahdistus. Pelkään sekoamista. Yritän ajatella, että jos olisin sekoamassa, en tajuaisi sitä itse, mutta ei sekään aina auta.

      Psykologille pääsen tällä viikolla ja Seronil 20 mg aloitin muutama päivä sitten. Toivon vain, että se pari viikkoa kuluisi pian ja tämä kamala ahdistus alkaisi helpottamaan ja muutkin sivuoireet jäisivät pois.

      Kaikesta tekee vielä pahempaa se, että puolisoni ei ymmärrä asiaa lainkaan vaan pitää minua friikkinä ja jopa häpeää minua. Ehti jo uhkailla erolla. Eli tämän uuden ja pelottavan oireilun ja ahdistuksen lisäksi joudun vielä pelkäämään että elämäni tärkein ihminen hylkää minut. Tuntuu että jos menen vielä yhtään huonompaan kuntoon, hän jättää minut samantien.

      En halua seota!! Miten ihan yhtäkkiä voinkin olla näin pohjalla:( Voinko todella olla tulossa hulluksi?

    • KyllästynytSekoiluun

      Paljon voimia sulle epätoivo22!! Ihanaa, että löysit tänne heti näin alkuun ja olet hakenut apua!! Kirjoita niin paljon tänne kuin vain jaksat ja lue muiden tekstejä!! Itseäni ainakin auttoi paljon muiden ihmisten kirjoittamat tekstit sillä olinhan sata prosenttisen varma siitä, että minä olen se joka sekoaa!! Vaan vieläkään en ole seonnut (vaikka mietin sitä aika ajoin), ahdistunut ja neuroottinen kylläkin :) Oireet on vaihdelleet ties mistä mihin, mutta niihin tottuu. Lopulta toivon, että opin niitä myös hallitsemaan.. Jossain tulevaisuudessa toivon, että niitä ei olisi enään koskaan. Mun tärkeinpiä voimavaroja on kyllä läheiset ihmiset jotka tukee ja ymmärtää... sekä ajoittain kyllä palauttavat maan pinnalle "sekoamisen" lähestyessä :) koitappa keskustella ja tarjota sille puolisolle vähän informaatiota tästä sairaudesta niin jospa se oppisi ymmärtämään? Voi olla, että sairastumisesi on ollut puolisollesi aika kova pala ja tavallisena puolustumekanismina se torjuu nyt sua? Ikäänkuin pelkää sitä sairautta eikä osaa oikein käsitellä sitä mitenkään joten tästä syystä se työntää asiaa/sua pois? Toivottavasti sen silmät aukenee ja se ymmärtäis sua paremmin!

    • Epätoivo22

      Kiitos sinulle viestistäsi, jokainen myötätuntoinen sana lohduttaa tällä hetkellä. Tiedän, ettei tämä ole helppoa puolisolleni, mutta silti hänen käytöksensä yllätti minut ihan täysin. Kuinka paljon helpompaa kaiken tämän kohtaaminen olisi jos tietäisin, että hänelle voin kertoa, itkeä, hän tukee ja sanoo, että kaikki järjestyy kyllä. Huoh. :( Nyt vain yritän peittää kaikki epätoivon tunteet ja keskittyä näyttelemään pirteää ja iloista.

      Pahinta on tämä epätietoisuus. Kaikki tuntuu välillä niin fyysiseltä, että pelkään tämän olevan ihan oikeasti jotain fyysistä vikaa. Lääkäri kyllä sanoi, ettei mitään esimerkiksi aivohalvaukseen tms. viittaavaa ole, mutta silti pelottaa. Ja tuo järjen menettämisen tunne, aivan kamalaa. Takerrun johonkin pieniin ja mitättömiin asioihin, jotka saavat minut tuntemaan oloni ihan irralliseksi tähän maailmaan. Ne ovat yleensä pieniä häivähdyksiä, jotka tulevat ja menevät, mutta jättävät jälkeensä kamalan epätoivon ja pelon.

      Lääkäri myönsi minulle noin viikon sairauslomaa töistä. Hyvä, että pääsen lepäämään, mutta samalla pelkään uuden työpaikkani menetystä vielä kaiken lisäksi. Lääkäri kuitenkin antoi myös neuvoja, joita aion pohtia nyt. Hän korosti, että minä olen minä ja ajatukseni ovat ajatuksia. Tunteet ja ajatukset eivät voi satuttaa, ne eivät ole todellisuutta. Minä olen totta, ajatukset vain luotuja. Lisäksi hän ahdistuksen tai pahaolon iskiessä käski minun istumaan rauhassa paikalleni ja yrittämään olon paikallistamista. Mistä tämä lähtee, mitä tunnen nyt, missä tunnen, nyt tunnen ahdistusta, nyt pelkoa. jne.

      Tiedän, että jos olen pystynyt luomaan pelon ja ajatukset, pystyn ne myös taltuttamaan. Mutta valitettavasti tieto ei auta silloin kun tuntuu, että kontrolli ja itsehallinta katoaa ja olen sekoamassa.

    • KyllästynytSekoiluun

      Moikka epätoivo22! Tuun kirjoittelemaan sulle paremmin huomenna päivällä, mutta lyhykäisesti mua on auttanut ainakin aiemmin hengittämiseen keskittyminen, itkeminen, keskittyminen johonkin (tistakin paljon kun tää tauti puhkesi) todella tarkasti, kuvittelin paniikin ikäänkuin hahmoksi jota tervehdin sen tullessa "kylään", tai siis yritin suhtautua mahdollisimman neutraalisti siihen.. Nykyään noihin paniikkeihin pyrin suhtautumaan milloin mitenkin :) helpottaa kun tietää, että tää on vaan tätä paniikkia ja se ei kestä ikuisesti. Päiviäkin saattaa mennä, että on sellainen fiilis, että kohta napsahtaa mutta joka kerta se on mennyt ohi joskus. Nyt kun sulla on sitä sairaslomaa niin lepää, liiku, nuku ja syö. Pidä päivärytmistä kiinni ja yritä etsiä läheisistä joku kenen kanssa keskustella paniikista! Äiti, isä tai ystävä? Onko muuten jommalla kummalla vanhemmalla ph (periytyykö?)? Kirjoitellaan taas :)

    • pirkkaliisa

      Hei Epätoivo22.Minunkin mieheni suhtautui paniikkihäiriööni tosi kylmästi omasta mielestäni alussa mutta nyt 2 vuoden jälkeen on tapahtunut muutosta.Kestää ennenkuin ymmärtää eikä oikein tiedä mitä pitäisi tehdä.Minäkään en ole osannut pyytää!!! Puhkesiko sinulle ph stressin seurauksena?
      Lukekaapa Ben Furmanin kirja Perhosia vatsassa sekä Kerstin Hellströmin ja Åsa Hanellin kirja Fobiat! Selkeetä ja positiivista tekstiä siitä miten voi parantua!

    • Epätoivo22

      Hei kaikki, hieman päivitettyjä kuulumisia minulta.

      Äidilläni on ollut paniikkikohtauksia, mutta luonteeltaan hyvin fyysisiä. Hyvin erityyppisiä oireita siis kuin minulla. Puolisoni on ollut hieman ymmärtäväisempi. Ei ainakaan ole enää ollut vihainen, mutta tiedä sitten, että ymmärtääkö hän oikeasti. Tärkeintä on, että erolla ei ole ainakaan enää uhkailtu.

      Kävin viime viikolla psykologilla ja olin yllättävän rauhallinen. Selitin tilanteen ilman kyyneliä ja pystyimme keskustelemaan melko hyvin paniikista ja muusta. Noin 8 päivää kohtauksen jälkeen olo alkoikin vihdoin helpottaa ja ensimmäistä kertaa tunsin, että en ehkä olekaan tulossa hulluksi. Psykologikin sitä minulle vakuutti, että jos olisin menettämässä järkeni, en pystyisi analysoimaan tilannetta. Viimeiset pari päivää ovat olleet jo siis hieman helpompia. Edelleen on jotenkin sellainen pieni "sumu" mielessä, ahdistusta ilmeisesti. Tuntuu, että omassa olossa on jotain vialla. Pahiten ärsyttävät kuitenkin fyysiset oireet. En ole varma, että johtuvatko ne Seronilista vai olenko oikeasti sairas? :o Päänsärkyä, omituista sumuisuutta, keskittyminen ja lukeminen vaikeampaa, silmät tuntuvat jotenkin oudoilta, pieniä lihasnykäyksiä ym. Onko teillä muilla ollut samanlaisia haittavaikutuksia lääkkeistä? Voi olla, että osaltaan oireet johtuvatkin jatkuvasta itsetarkkailustani ja pahintahan tässä onkin se epätietoisuus kun en voi olla varma, että saako mieleni liioittelemaan nämäkin oireet vai onko oikeasti joku vialla?

    • KyllästynytSekoiluun

      Itse veikkaisin, että nuo kuvailemasi oireet voivat johtua hyvinkin lääkkeiden aloittamisesta. Toki itsetarkkailu voi ihan yhtä lailla tuottaa vastaavia tuntemuksia nimimerkillä kokemusta on :) Mutta ei kannata hätääntyä noiden oireiden takia vaikka ne inhottavia onkin!! Kysyt sitten ammattalilaisella käydessäsi niistä tarkemmin. Mitenkään kummemmin sairaita me tuskiin ollaan kuin paniikkihäiriöisiä :) ite oon pelännyt ja pelkäänkin joskus esim. aivokasvainta, syöpää jne. Uskon sen johtuvan siitä, että en ole silloin tunnistanut niin selkeästi oireitani ahdistuneisuuteen ja siksi olen analysoinut niitä somaattisiksi kauhuskenaarioiksi. Ihan kuten paniikinkin analysoin sekoamiseksi eli pahimmaksi mahdolliseksi mielelle tapahtuvista asioista. Oli sitten kyse psyykeestä tai somaattisesta puolesta tapanani on ajatella pahinta mahdollista.. noh ihmekkös tuo kun miettii millaisten pelkojen ja olotilojen kanssa sitä elää kun on paniikissa..

      Mulla itsellä on ollut taas lievästi tuota keskittymisvaikeutta esim. lukemiseen ja toisten kuuntelemiseen. Sitten jää jotkut sanat tai keskustelut ja kappaleet pyörimään ykskaks päähän ja taas ollaan ahdistuneita ;) onneksi oon päässyt jo vähän paremmalle mallille tän taudin kanssa, mutta kerpeles kyllä sitä vaan huomaa syksyn taas tulleen. Väsyttää!!

    • pirkkaliisa

      heippa kaikki.
      Mitä teille kaikille tähän viestiketjuun kirjoittaneille kuuluu?
      Olisi kiva kuulla teistä!
      Minulle kuuluu aika hyvää....en ole ihan vielä päässyt peloistani eroon mutta pikkuhiljaa....opettelen tässä rentoutumisen taidon uudestaan!

    • 28

      Uskomatonta! Voi luojan kiitos teille, jotka tänne ootte kirjoittanut!

      Kun luin tän ketjun läpi piti mun miettiä et oonko ite kirjottanu tänne(samalla hiipi pelko et oonko tosiaan kirjottanu mut en vaan muista/tajua eli oonko tulossa hulluksi;), koska kirjotukset oli prikulleen samoja kuin omat pelot ja ajatukset!

      Mutta tiedän etten ole kirjoittanut, taas meinas vaan "hulluus" iskeä..hehe. Tämmöstä tää on, monta vuotta jo ollut hulluksi tulemisen tunnetta sekä pelkoa, vaihdellen. Välillä pitempiä kausia et menee hyvin ja elämä on ihanaa, kun taas stresssi tai vaikka joku vanha muisto tästä pelosta/ahdistuksesta/menneisyydestä taas nostaa paniikkia ja pelkoa.

      Eli yhtä oravanpyörää tää tulee oleen varmaa loppuelämän. Itsekin oon psykiatrin luona käynyt pillittään, mut hänen mielestä en ole tulossa hulluksi enkä ole saanut mitään lääkettä enkä diagnoosia. Eli periaatteessa sekin hieman pelottaa kun minulla ei ole todettu mitään "sairautta", vaan olen saanut ns. terveen paperit(vaikka sekoamisen pelko vaanii melkein koko ajan nurkan takana).

      Mut mikä pisti silmään erityisesti oli se, kun jotku kerto et ovat viettäneet lapsuuden ja nuoruuden ilman viinaa yms. sekoilua, rakastavassa kodissa ja paljon ystäviä jne. Niin itsellä on TÄYSIN sama juttu! Kotona kaikki hyvin, ei viinaa, huumeita, väkivaltaa tms. Ja aina ollut ja on edelleen lämpimät välit vanhempiin ja ystäviin jne. Niin miks meitä "rangaistaan", joilla elämä on ollut hyvin niin tällaisella tuskallisella ahdistuksella ja pelolla sit aikuisena?! En voi käsittää. Jostain tää on tullut aikuisuuden kynnyksellä ja hyvänä hetkenä elättelen toivoa et kyllä tästä voi myös "parantua" ja päästä eroon!

      Ympäri mennään ja yhteen tullaan. Minun mieskään ei ymmärrä minua tässä asiassa vaan tuntuu et hän pelkää minua. Juuri siks et jos oikeesti "sekoan". Hän vähättelee pelkojani eikä halua että puran sydäntäni ja ahdistusta, koska häntä rupeaa ahdistaan ja tää taas aiheuttaa mulle sen yksinäisyyden tunteen suuressa maailmassa ja olen monesti kyseenalaistanut hänen rakkautta minua kohtaan, mistä taas seuraa riitaa/turhautumista molemmin puolin. Huhuhuhu sanon minä!

      Nää mielenterveys "ongelmat" on monelle tuntemattomia ja aiheuttaa tietynlaisia ennakkoluuloja. Mut tosiaa ihania kirjotuksia ja kirjotelkaa lisää! Kevättä odotellen :)

    • KyllästynytSekoiluun

      Hei taas kaikille ja olipas kiva huomata oman keskustelun nousseen ylös :) Mua liikuttaa joka kerta kun tänne ilmestyy positiivistä palautetta tästä keskustelusta! Tää on ja on ollut yksi tärkeimmistä asioista mun parantumisessa!

      28:lle: Millaisia ne sun pelot ja oireet on kun paniikki iskee päälle?

      Mua on auttanut ajatus siitä, että oon vanhentunut riittävästi sekoamatta! Olen hyväksynyt sen, että olen neuroottinen ja tulen aina olemaan. Olen pelännyt reilut kolme vuotta sekoamista enkä toistaiseksi ole seonnut! Pahimpien paniikkien toivon olevan jo takana! Toistaiseksi mulla on mennyt viimeiset puoli vuotta erittäin hyvin (yksi kunnon paniikkikohtaus) ja tämä on kyllä luonut uskoa tulevaan enemmän kuin mikään!!! Ihanaa kevään odotusta teille kaikille

    • KyllästynytSekoiluun

      Nostetaanpas ylös jos löytyy keskustelijoista. Erityisesti mua kiinnostaa teidän muiden oireet ja ajatukset :) sekä tietysti, että mitä teille aiemmin kirjoittaneille kuuluu!

    • elliely

      Itsellä kohtaus iskee nykyään aina kun alan ajatella kuinka kaukana avaruus on ja mitä jos alan "nousta" sinne. Kuulostaa varmaan ihan sekopäiseltä, mutta se on kamalaa. Ja tämä kaikkihan on lähtenyt siitä ,että olen jostain pari vuotta sitten lukenut että monet paniikkihäiriötä sairastavat pelkäävät avaruutta. Sitä ennen en ollut sitä ajatellutkaan.

      Haluaisin tästä niin paljon eroon!!

    • KyllästynytSekoiluun

      Tuun kirjoittamaan sulle elliely myöhemmin :) nyt on liian kiire!

    • KyllästynytSekoiluun

      Moi elliely! Mulle tuli tuo samainen pelko muutama vuosi sitten kun luin siitä täältä. Onneksi se nyt ei kestänyt muutamaa viikkoa pidempää! Nää pelot on ihan järjettömiä ja niin aaarrrghhh rasittavia!! Täällä on ainakin ennen ollut ihan erillinen keskustelu tuosta pelosta! :)

      Taas huomaan pohtivani nukkumaan mennessä tiettyjen ihmisten sanomisia tahtomattani ja ah kun ahdistaa. Miksi nämä puheet tulevat tahtomattani mieleen :( NYT olen sekoamassa jne!! En oikein itsekkään tiedä mitä tekisin. Ärsyttää, että tästä ei pääse kuin hetkellisesti eroon!!

    • KyllästynytSekoiluun

      Nostan ylös, lisää keskustelua!

    • Jopuduin kerran venäjän tullissa< jonottamaan erittäin pitkään. Koko ajan tunsin paniikin oireiden pahentumista. Ajattelin silloin, että katsotaan, mitä tästä seuraa. Ei seurannut mitään. Olin siis alueella, missä ei saa kääntyä. Sekoamisen pelko ei voittannut, vaan menin eteen päin. Kuka on käynnyt venäjän tullin läpi, niin tietää, mikä henkinen paine, on terveelliselläkin. Oikeastaan on parempi, jos joskus joutuu käymään pelon tunteen loppuun asti, että tietää, miten siihen reakoi.

    • -jane

      täällä on yksi, joka on selättänyt sekoamisen pelon. Ainakin suureksi osaksi, enää en pelkää sitä kokoajan jokapaikassa. näin lyhyesti :)
      Sen tilalle tulikin sitten fyysisten oireiden pelko..

      • Pike_

        miten onnistuit siinä ? ite en tunnu en sit milläään pääsevän eroon näistä oireista :(


    • KyllästynytSekoiluun

      Mulla tuntuu pahinta tässä pelossa olevan itsetarkkailu! Kaikki omat ajatukset/oireet on merkkejä pimahtamisesta. Kyttään omia ajatuksia neuroottisesti mm. mitä tulee mieleen, jos tahtomatta päässä pyörii ajatuksia tai jos jään kuuntelemaan jotain pientä ininää (minkä esim. jääkaappi aiheuttaa) ja se alkaakin muistuttamaan esim. hälytysauton ulinaa mielessä niin avot siinä sitä ollaan taas pelon sekaisissa tunnelmissa, että NYT mä sekoan! Onneksi pystyn ajoittain vieläkin nauramaan itselleni ja sille kuinka tyhmää tämä on. Vaan ei kauaakaan kun pelkään taas samaa asiaa!

      Listatkaa omia oireitanne tänne jos vain viitsitte! Ajoittain tuntuu, että tämä olisi helpompaa kun tietäisi miten muut tämän pelon kokevat. Entäpä te, tämän pelon jo voittaneet. Miten pääsitte siitä yli? lääkitys, terapia, siedätys, aika?

    • pelko vs. rakkaus

      Mua on ainakin auttanut just nää kaksi asiaa: kun tajusin että mieleni skannaa koko ajan merkkejä sekoamisesta ja reagoi niihin sadasosa sekunnissa pelolla, pystyn puuttumaan tuohon sanomalla: tää on taas tätä, ei o oikeesti mitään hätää.

      Tai tilanteet, paikat, joissa olen saanut aikaisemmin kohtauksen (tai riittää että tilanne, paikka edes jotenkin muistuttaa, "tuntuu tutulle" paniikkien kannalta) ymmärrän että mieleni ja kehoni tulkitsee nämä paikat väärin reagoimalla niihin pelolla, ja taas voin sanoa itselleni että tämä on vain vanha kaava, johon olen ehdollistunut, oikeasti minulla ei ole mitään hätää.

      Kolmas tilannetta rauhoittava ajatus on se että toisin kuin aikaisemmmn olen pelännyt, että muut ajattelet kohtaukseni huomatessaan että olen hullu tai muuten suhtautuvan minuun negatiivisesti, olen huomannut että oikeasti olen väärässä. Suurin osa ihmisistä on mukavia ja empaattisia panikoijan huomatessaan ja jos vielä pystyn murtamaan kantamani häpeän sanomalla ääneen että hei, mulla on paniikkikohtaus, niin jo tällä tavalla itseni rauhoittelu auttaa. So what- asenne on hyvä. Usein nämä toimii, oma tilanteeni on helpottunut tosi paljon koko ajan viimeisen vuoden. Kohtauksia tulee pari kertaa kuukaudessa ja nekin menee nopeasti ohi ja harvemmin ovat voimakkuudeltaan niin pahoja, kuin mitä joskus olivat.

      Silti matka jatkuu yhä... Tsemppiä kaikille! :)

    • KyllästynytSekoiluun

      Heippa pelko vs. rakkaus!! :)

      "Mua on ainakin auttanut just nää kaksi asiaa: kun tajusin että mieleni skannaa koko ajan merkkejä sekoamisesta ja reagoi niihin sadasosa sekunnissa pelolla, pystyn puuttumaan tuohon sanomalla: tää on taas tätä, ei o oikeesti mitään hätää."

      Mua kiinnostaisi tietää mitä ne sun merkit oli? Ajatuksia, tunteita? vai lähtikö sulla paniikki ja pelko käyntiin esim. ahdistumisesta?

      • pelko vs. rakkaus

        Ne "merkit" voi olla vaikka just joku sivusilmällä vilahtava tumma hahmo -> ahaa! näköharha! ->ahaa! Hulluus-> paniikki: ahistaa, sydän hakkaa yms. Tosiasiassa se on kissani tai tuuli heiluttaa verhoa tai jotain vastaavaa.

        Tai se "merkki" voi olla puheen sorinaa-> apua, kuulenko ääniä, vai mistä tuo ääni kuuluu? tai väkijoukossa jos joku huutaa minun nimeä, tai pienemmässä tilassa joku oikeesti kuiskaa mun nimeä ja käännyn katsomaan kuka mua kysyy ja en saa tietää heti, mistä ääni tuli -> apua, mä kuulen ääniä ja nyt käyttäydyn kummallisesti, -> paniikki.

        Pahimmillaan sitä just on koko ajan ahistunut jo valmiiksi ja odottaa päivästä toiseen sitä hulluksi tulemista ja kaikkiin kadulta tai naapurista kantautuviin ääniin reagoi paniikilla. Viime keväänä kirjoitin päiväkirjaani: Niin kauan kuin kissani reagoi kuulemiini ääniin, ei minulla ole mitään hätää." :D Nyt voin jo vähän nauraakkin asialle, mutta tuolloin se ei ollut yhtään hauskaa.

        Joskus jos lukee vain skitsofreeniasta tai psyykosista,tai joku puhuu niistä tai kun nyt kirjoitan sen sanankin niin ahdistus iskee ja kädet hikoo. Huokaisen syvään ja sanon itselleni että kyllä mä olisin jo hulluksi tullut jos olisin tullut.

        Nykyään kun ei ole koko ajan ahdistunut, niin ihan rennossa mielen tilassakin saatan salamannopeasti REAGOIDA tuollaiseen merkkiin toisinaan. Kaikki tapahtuu niin nopeasti että on vaikea sanoa. Ehkä se menee jotensakin näin että tunne on ensin: säpsähdys,pelko, keho reagoi siihen ja sitten vasta seuraa mieli, joka tulkitsee tilanteen vanhalla väärällä kaavalla: harha! hullu! :D heh, ei oikeesti tosi tilanteessa paljon naurata...Tai itseasiassa oon mä siinäkin onnistunut: nauramaan samaan aikaan täys paniikkikohtaus päällä...


      • p vs. r
        pelko vs. rakkaus kirjoitti:

        Ne "merkit" voi olla vaikka just joku sivusilmällä vilahtava tumma hahmo -> ahaa! näköharha! ->ahaa! Hulluus-> paniikki: ahistaa, sydän hakkaa yms. Tosiasiassa se on kissani tai tuuli heiluttaa verhoa tai jotain vastaavaa.

        Tai se "merkki" voi olla puheen sorinaa-> apua, kuulenko ääniä, vai mistä tuo ääni kuuluu? tai väkijoukossa jos joku huutaa minun nimeä, tai pienemmässä tilassa joku oikeesti kuiskaa mun nimeä ja käännyn katsomaan kuka mua kysyy ja en saa tietää heti, mistä ääni tuli -> apua, mä kuulen ääniä ja nyt käyttäydyn kummallisesti, -> paniikki.

        Pahimmillaan sitä just on koko ajan ahistunut jo valmiiksi ja odottaa päivästä toiseen sitä hulluksi tulemista ja kaikkiin kadulta tai naapurista kantautuviin ääniin reagoi paniikilla. Viime keväänä kirjoitin päiväkirjaani: Niin kauan kuin kissani reagoi kuulemiini ääniin, ei minulla ole mitään hätää." :D Nyt voin jo vähän nauraakkin asialle, mutta tuolloin se ei ollut yhtään hauskaa.

        Joskus jos lukee vain skitsofreeniasta tai psyykosista,tai joku puhuu niistä tai kun nyt kirjoitan sen sanankin niin ahdistus iskee ja kädet hikoo. Huokaisen syvään ja sanon itselleni että kyllä mä olisin jo hulluksi tullut jos olisin tullut.

        Nykyään kun ei ole koko ajan ahdistunut, niin ihan rennossa mielen tilassakin saatan salamannopeasti REAGOIDA tuollaiseen merkkiin toisinaan. Kaikki tapahtuu niin nopeasti että on vaikea sanoa. Ehkä se menee jotensakin näin että tunne on ensin: säpsähdys,pelko, keho reagoi siihen ja sitten vasta seuraa mieli, joka tulkitsee tilanteen vanhalla väärällä kaavalla: harha! hullu! :D heh, ei oikeesti tosi tilanteessa paljon naurata...Tai itseasiassa oon mä siinäkin onnistunut: nauramaan samaan aikaan täys paniikkikohtaus päällä...

        ....täytyy vielä lisätä että jonkin verran mullakin joskus jää kaikumaan jonkun toisen ääni mieleeni. Yleensä se on ollut jotenkin erikoisen ihanaa tai kamalaa. Sitten on ollut tilanteita, jotka ovat osoittautuneet jälkeenpäin telepatiaksi, olen hyvin elävästi tuntenut toisen ihmisen läsnäolon ja puhuvan minulle rohkaisevasti ja hän on tosiaan ajatellut minua tuolloin paljon ja kannustavasti, toivoen parastani. :)
        Mutta näihin en ole osannut reagoida ahdistuneesti, paitsi juuri noihin ilkeisiin muistoihin, joita olen sitten joutunut prosessoimaan..
        Alat nyt vain vakuuttelemaan itsellesi että kaikki ok. :)
        Joskus paniikkikohtauksen aikana tai sitä pelätessä minäkin koen että en pysty kontrolloimaan ajatuksiani ja pelko vain väkisin ottaa ohjakset, mutta sekin on normaalia! Mutta sen kanssa voi oppia elämään, ihmisen kasvun edellytys on ristiriidat ja ristiaallokossa oppii soutamaan eteenpäin, tsemppiä!


      • p vs. r
        p vs. r kirjoitti:

        ....täytyy vielä lisätä että jonkin verran mullakin joskus jää kaikumaan jonkun toisen ääni mieleeni. Yleensä se on ollut jotenkin erikoisen ihanaa tai kamalaa. Sitten on ollut tilanteita, jotka ovat osoittautuneet jälkeenpäin telepatiaksi, olen hyvin elävästi tuntenut toisen ihmisen läsnäolon ja puhuvan minulle rohkaisevasti ja hän on tosiaan ajatellut minua tuolloin paljon ja kannustavasti, toivoen parastani. :)
        Mutta näihin en ole osannut reagoida ahdistuneesti, paitsi juuri noihin ilkeisiin muistoihin, joita olen sitten joutunut prosessoimaan..
        Alat nyt vain vakuuttelemaan itsellesi että kaikki ok. :)
        Joskus paniikkikohtauksen aikana tai sitä pelätessä minäkin koen että en pysty kontrolloimaan ajatuksiani ja pelko vain väkisin ottaa ohjakset, mutta sekin on normaalia! Mutta sen kanssa voi oppia elämään, ihmisen kasvun edellytys on ristiriidat ja ristiaallokossa oppii soutamaan eteenpäin, tsemppiä!

        kirjoitit ensimmäisessä viestissä nähneesi sivusilmällä tummia hahmoja, minäkin näin kerran viime syksynä ja säikähdin tietty ihan satasella. Onneksi niitä ei alkanut vilahtelemaan useammin, olisin muuten tilannut jonkun manaajan paikalle. En olisi silti huolissani!


    • -jane

      Samat keinot ovat minuakin auttaneet, mitä "pelko vs. rakkaus" kirjoitti.. Eli ensinnäkin omien asenteiden ja vääristyneiden mielikuvien muokkaus. Sekä isona osaan LÄÄKKEET JA TERAPIA. sekä ystävät tietty.

      Mutta edelleenkin taistelua ajoittain.. :) tai siis meinaan, että ei paniikkihäiriöstä tai pakko-oireisesta häiriöstä hetkessä selviä. Mulla tää on ollu jo pienestä tytöstä lähtien ja oon nyt 24 vuotias :)

    • KyllästynytSekoiluun

      Pelko vastaan rakkaus: jos jätän sinulle tänne jonkun sähköpostin osoitteen niin vaihdettaisiinko enemmän kuulumisia? Ensimmäistä kertaa mulle tuli niin selvä olo, että joku muu on käynyt tän kaiken läpi ihan samalla tapaa kuin minäkin!!! Jokainen asia minkä kirjoitit oli kuin omasta elämästäni!!

      • p vs. r

        Hei, tosi kiva kuulla! Tuntuu jotenkin hienolle, että mun helvetillisillä kokemuksilla ois joku positiivinenkin merkitys. Vertaistukea paljon hehkutetaan, mut ei mun oloa ole useinkaan ratkaisevasti helpottanut paniikkihäiriöisten ystävieni kanssa jutustelu, usein kun mulle on jäänyt fiilis että oon sittenkin se kaikista hulluin ;)
        Mut ehkä täällä netissä just uskaltaa puhua auki ne kaikista salatuimmat ja pelottavimmatkin juttunsa, niin ne voi aueata ja kadottaa voimansa. Laita vaan yhteystietosi. Voisin sen tehdä itekkin, mut oon niin laiska etten jaksa nyt avata tätä varten uutta s.p.osotetta...


    • KyllästynytSekoiluun

      Moikka! Usein mullekin on jäänyt tollainen fiilis, että hulluinhan mä tässä porukassa oon. Välillä oon jopa toivonut, että pelkäisin ennemmin sydänkohtaustakin!! Olisi edes jotain fyysistä pelkoa tai pakkoa poistua paikoista. Toisaalta tiedän, että yhtä kauheaa se on kokea pelkoa noitakin asioita kohtaan, mutta jotenkin tuntuu, että olisi terveempää epäillä omaa sydäntään kuin pääkoppaansa.. :) Köppänen tämä koko tauti :) Jätän tähän nimimerkkini sähköpostin joten kirjoittele jos vain jaksat :) [email protected]

    • p vs. r

      elä elä hyvä ihminen toivo et ois pakko poistua paikoista, jos ei sulla sellaista ole. Et tiedä mistä puhut. Se saattaa ajaa ihmisen opiskelu- ja/tai työkyvyttömäksi ja neljän seinän sisälle hautomaan itsemurhaa. Ihan noin pahaksi se ei omalla kohdalla ole mennyt, mutta vaikeaksi se on elämän toisinaan tehnyt.
      Otin osoitteesi ylös. :)

    • KyllästynytSekoiluun

      Totta, en tiedä mistä puhuin saati sitten mitä "toivoin". Tarkennettakoon nyt, että en missään nimessä haluaisi sairastaa tätä tautia noissakaan muodoissa tai oireilla tuolla tapaa. Tuo toive herää lähinnä siitä, että nuo asiat olisi helpompi jakaa muiden kanssa kuin tämä sekoamisen pelko. Sen kertomisen tai omien oireiden kertyomisen jälkeen usein kun tulee sellainen olo, että herranjumala mä olenkin sekaisin -> josta taas se sama paniikkikierre jatkuu. Välillä on niitä hetkiä kun tuntuu siltä, että ei monikaan ymmärrä tätä olotilaa!!
      Sen sijaan sanoisin vain epäileväni sydänkohtausta, koska se tykyttää. Jotenkin koen ehkä ne asiat enemmän sosiaalisesti hyväksytymmäksi/terveemmäksi kuin tämän "mörön".

    • 28

      Hei taas. Kirjoittelin samalla nimimerkillä tasan kuukausi sitten tähän keskusteluun. Oon käynyt välillä lukemassa mut en ole jaksanut kirjoittaa :P

      Noh tässä se taas nähtiin.. Viikko-pari elelin seesteistä aikaa eikä elämä tuntunu hullumalle, jopa nautin! Sit ykskaks tajusin että hei, en tosiaan oo ollut ahdistunut/paniikissa/pelossa/pakkoa-ajatuksissa viikkoon-kahteen --> ahdistus, paniikki ja pelko et nyt sekoan!!! Koska oon lukenut/kuullut et psykoosiin ja skitsofreniaan kuulu juuri sairauden tunteen puuttuminen tms. JOTEN nythän oon sit tulossa hulluksi ku kaikki asiat tuntunu hyvälle ja mukavalle eikä ole ollut sairauden pelkoa!!! Jäätäväää mää en kestä tätä!! Miten sitä oppii hallitsee ajatuksia ettei ne karkaa käsistä ja paisu ku pullataikina ja lopuksi oon järkyttävässä kauhun vallassa!


      Oon siis lukenut näitä oireita ja henkilöiden, jotka sairasvat ko sairauksia niin oma kertomia tarinoita lehdistä ja joskus tvstäki tullut.. OON OLLUT IDIOOTTI ku oon ne lukenu ja katsonu. Ne oireet ja tarinat jää johoki mielen syövereihin pyöriin(koska pelkään niitä) ja välillä tulevat mieleen et "näin hullu ajattelee" ja taas mennään. Eli tämmöset vainoharhaset ajatukset jää pyöriin mun mieleen ja pelkään että alan uskomaan niihin!! Vaikka kun järjellä ajattelen niin EN USKO, MINÄ TIEDÄN ETTÄ NE EIVÄT OLE TOTTA ENKÄ ALA USKOMAAN NIIHIN!!!

      Nää on tosi ahistavia. Sit on itsetarkkailua/omien ajatusten tarkkailua. Kun nään jossain sanan psykoosi tai skitsofrenia niin sydän hyppää kurkkuun. Esim. vasta luin terveysalan lehteä ja yllättäen seuraavalla aukeamalla näin vaan et luki "SKITSO" - juu se lehti lensi heti keräykseen. V*tuttaa tämmönen. En tajua mistä tää on tullu. Pelottaa et alan uskomaan tämmösiin "näin hullut ajattelee"- juttuihin. :'( Tää on kauheeta.

      Ottasin niin mielummin kuoleman pelon entä tän hulluksi tulemisen pelon! Kun pelkään et mitä jos tää ei ookkaa jotain paniikkia tms. vaan MITÄ JOS nää onki jotai ennakkomerkkejä!! hrr... ahistaa!!
      Vaikka oon ollut "tulossa hulluksi" ja oottanut merkkejä jo 3,5vuotta... :D

      Huh. Kyllä tää purkautuminen helpottaa, ainaki hetkellisesti. Ois kiva kuulla lisää kokemuksia :) Ja kiva KyllästynytSekoiluun kun pidät tätä ketjua pystyssä ja nostat välillä tuolta pohjilta tän. Monet viestiketjut häviää bittiavaruuteen kun niihin ei tuu ku muutama viesti. Mukava lukea pitemmältä ajalta kokemuksia.

    • KyllästynytSekoiluun

      Moi taas 28!! :) Kuulostaa niin tutulta! Tää ketju on ollut mulle sellainen henkireikä mihin palata aina kun alkanut pelottamaan oma sekoaminen. ;) Muistan hyvin kuinka mullakin oli joskus pelko niin pinnassa, että riittä juurikin sanan skits... näkeminen ja kauhu oli päällä!! Nykyään tämä tauti tuntuu kulkevan jotenkin aalloittain (uskon hormonien vaikuttavan!), että välillä saa nauttia siitä ihanastakin olosta. Kunnes se sitten kääntyy mainitsemallasi tavalla siihen, että NYT on jotain pielessä ;) Ja sen jälkeen juoksee mielessä ties mitä asioita ja palaa päähän noita päivällä käytyjä keskusteluja/sanoja tai ne jää vaan pyörimään mieleen. Jos jotakin kiinnostaa enemmän vaihtaa kuulumisia niin sä-po on ylhäällä!!

    • KyllästynytSekoiluun

      Hei taas!! Miten teillä menee? Täällä podetaan jälleen kerran samaa paniikin alkua kuin aina ennenkin! Mä en vaan pääse yli siitä, että mua ahdistaa mun omat ajatukset ja se, että mieleen jää niin hyvin ihmisten äänet/miltä he kuulostavat omaan korvaan. Oon varmaan aikaisemminkin kirjoittanut tästä, mutta työpäivän kun kuuntelet jotain työkaveria niin ah kun kotiin pääset niin eikös mielessä pyöri kaikki ne päivän jutut (niinkuin joku biisi jäisi pyörimään mieleen, tahtomatta). Ne jää jotenkin hetkellisesti niin pintaan, että mieli palaa väistämättä työasioihin/-kavereihin/puhuttuihin asioihin jne.. Eniten mua häiritsee se, että kun havaitsen ajattelevani jotain ja se ajatus kuulostaa ikäänkuin sen toisen ääneltä. Välillä tuntuu kuin koko minuus olisi kateissa. Aivan kun ottaisin mallia muista ja rakentaisin omaa identiteettiä. Mikä sinänsä nyt ei ole mahdotonta tällä ikää, mutta..... enemmänkin syytän tätä paniikkia. Taas sitä ihmettelee, että miten, miten ihmeessä sitä voi olla terveen kirjoissa kun lukee noita omia juttujaan :O Mä haluaisin hakea apua, mutta jotenkin musta tuntuu, että kun näistä asioista menisi lääkärille puhumaan niin sittenkös ne pelot vasta toteutuisivat?! Sitä miettii kuitenkin 28:n tavoin, että jos nämä nyt on niitä ennusmerkkejä...

      Pahin terä tästä (koputtaa puuta) tuntuu kuitenkin katkenneen ajan myötä, mutta on tää ahdistuksessa ja neuroottisuudessakin vellominen raskasta. Silloin kun paniikki pääsi kunnolla valloilleen tästä pääsi jotenkin helpommin hetkellisesti yli. Ainoa hyvä niissä pahoissa kohtauksissa oli se "puhdistuminen"/väsähtäminen mikä siitä seurasi. Nyt tää pienempi paniikki on mukana pidempiä aikoja. Mä oon tästäkin aikaisemmin kirjoittanut, että /- viikko kuukautisista niin tämä tauti tuntuu oireilevan mulla. Sitten ollaan muutama viikko terveiden kirjoissa ja kohta tietää taas ahdistavan. Oivoi mitä sitä ittensä kanssa tekee... ;) pakko kai tässä on pikkuhiljaa alkaa suunnittelemaan avun hakua, ei tätä ikuisesti jaksa :)

      • 28

        Hei taas. Listaanpa tähän mitkä mulla aiheuttaa tätä ahdistusta: stressi, pienet ja positiivisetkin elämänmuutokset normaalista arjesta(esim. ulkomaanmatkan suunnittelut, jonka pitäisi päin vastoin tuottaa ilon tunnetta, niin mulla tulee jumalaton ahdistus et mitä jos sekoan siellä vieraassa maassa), kun muistelen vanhoja ahdistuskohtauksia, muistelen menneisyydestä jotain noloja tilanteita, ehkä hormoonitkin jossain määrin(kk epäsäännölliset), yksinolemisen pelko(siis kun joutuu koko viikon oleen yksin kotona töiden jälkeen), väsymys, synkät uutiset näistä ampumisjutuista.

        Mulla ei tule yleensä kliseisiä paniikkikohtauksia esim. kaupassa. Joskus kun niitä "oikeita" paniikkikohtauksia on tullut, se on päättynyt itkukohtaukseen ja sen jälkeen on olo ollut jotenkin rauhallinen ja seesteinen :o samoin kuin KyllästynytSekoiluun kertoi niin jotenkin "puhdistunut olo", kuin ne pelot ja ahdistus valuis kyyneleiden mukana ulos =D

        Mutta enemmän muakin vaivaa tää jatkuva ja suhteellisen tasainen ahdistus ja panikointi. Töissä ei kerkee juurikaan aattella tätä asiaa, mut kun kotiin pääsee niin taas ollaan tulossa hulluksi. Vaikka kuinka yritän vakuutella itselle et nää hullut ajatukset ei oo totta niin silti tulee et MITÄ JOS joskus kuitenki alan niihin uskomaan!!! Jotenkin tää pelko hallitsee niin vahvasti et mun on melkein "pakko" ajatella näitä hulluja asioita, koska pelkään niitä.. Eli kärsin hyvin luultavasti pakkoajatuksista, koska ne tunkevat väkisin mieleen(ihan ykskaks tai stressi tms. tekijä laukaisee) enkä osaa vain olla ajattelematta niitä, koska ne ovat niin hirveitä ja pelottavia ajatuksia. Juu kierrehän tämmösestä tulee. Puuh.
        Taas tuli ehkä hieman parempi mieli kun sai purkaa ajatuksia tänne. Kyllä tämmönen avautuminen auttaa. Nää ajatukset on niiin hirveitä että en viitsi niistä läheisille oikein kertoa, koska eivät ymmärrä mua :( ehkä senkin takia on ahdistusta kun tuntuu että sitä on niin yksinäinen näiden ongelmien kanssa. Oon siis joskus yrittänyt mutta mulle vaan sanotaan et "no älä ajattele" tai "sullahan on kaikki hyvin".. Joopajoo siitä näkee et se, joka ei tätä oo ite kokenut ei voi käsittää että ahdistus ja paniikki ei todellakaan lopu ku nappia painamalla! Suvussamme ei ole minkäälaisisia mielenterveysongelmia, joten siitä johtuu varmaan ymmärtämättömyys.

        KyllästynytSekoiluun, mitkä asiat sulla aiheuttaa tätä ahdistusta ja paniikkia? Ja ootko keksiny keinoja miten päästä ahdistuksesta ja pelosta eroon
        ?

        Aurinkoisia päiviä teille kaikille =)


    • KyllästynytSekoiluun

      Moikka taas 28!! Allekirjoitan kaikki nuo paniikin aiheuttajat/tilanteet mitkä olet listannut. Ei ole esimerkiksi ensimmäinen kerta kun lomamatkalla olen alkanut panikoimaan tai ahdistumaan. Juuri kun pitäisi nauttia asioista niin pelko iskee kuin salama taivaalta. Jäin itse myös miettimään noita ampumistapauksia ja suremaan uhrien puolesta :( Niin kamalaa!!

      Tuo asennoituminen tähän tautiin on myös tuttua mulle! Moni kun ei ymmärrä sitä, että ei tätä tautia tuosta noin vain paranneta. Olen ajatellut alkavani lukemaan aiheesta enemmän! Löysin introspektin sivuilta tietoa pakkoajatuksista ja vihdoin tuntui siltä kuin olisin löytänyt nämä oireeni kirjoitettuna jonnekin (siis ne mieleen palaavat sanat/puheet/mielikuvat/muistot tilanteista mitä on päivällä kuullut tai missä olen ollut):

      Pakko-oireiselle häiriölle ovat tyypillisiä ajatukset, pelot, mielikuvat tai yllykkeet, jotka:
      -ovat tilanteeseen nähden liiallisia ja lähes poikkeuksetta ahdistavia
      -asianomainen tunnistaa ne omiksi ajatuksineen ja koettaa vastustaa tai olla välittämättä niistä
      -ajatukset tai pelot aiheuttavat merkittävää ahdistusta tai haittaavat työtä ja ihmissuhteita

      sekä
      -Melkein mikä tahansa ajatus, sana, ääni, musiikki voi muodostua kohtuuttomasti päässä pyöriväksi pakkoajatukseksi ja aiheuttaa ahdistusta, sen torjumisyrityksiä tai esim. ärtyneisyyttä.

      Tuon luettuna mulle tapahtui jonkinlainen ahaa elämys!! Se pahin pelko jotenkin menetti teränsä kun tajusin, että enemmänkin sairastan pakkoajatuksia/-mielikuvia. Toki en voi sataprosenttisen varma olla tästä omasta veikkauksestani, mutta jos täällä moni muukin on sanonut oireistani, että en ole sekoamassa niin ehkä en ole. Asiaa on auttanut kun moni muu on kirjoittanut samoista oireista kun minä tänne, pakko-oireisen sekä ahdistuksen puolelle. En siis ole yksin tai ainut näiden kanssa. Niin ja osa "normaaleistakin" ihmisistä kokee vastaavaa, mutta harvemmin kun olen siitä kysynyt. He eivät vain kiinnitä asiaan sen suurempaa huomiota tai ahdistu siitä.

      Niin ja tämähän on ollut viimeaikoina se ainoa asia mikä on oikeastaan minua ahdistanut. Kumma kyllä tämä vaiva katoaa aina kun pystyn rentoutumaan ja irroittautumaan arjesta. Jollakin tapaa uskon olevani vain erityisen herkässä tilassa jolloin vastaanotan ihan kaiken. Aistit ovat varmaan stressaamisen takia vastaanottavaisempia kuin normaalisti ja mieli jää sitten pyörittämään näitä halusin tai en. Siihen päälle kun lisätään tämä totaalinen itsetarkkailu sekä ahdistus pelot niin soppa on valmis. Tällä hetkellä on mennyt taas muutama päivä todella hyvin mistä olen onnellinen. Tässä kun tuli taas muutama viikko panikoitua ihan kunnolla kun kaikki pyöri yhtä ja samaa noidankehää.

      Tulipas tekstiä. Kiva kun jaksat 28 kirjoittaa tänne!!

    • Neuvo

      Ota rennommin. Seuraa ennemmin tunteita kuin järkeä. Puhu.

    • moimoi

      Heippa kaikki!

      IHANAAA lukea samanlaisista ongelmista ja oireista, en olekaan yksin! :) Minulla todettiin 16-vuotiaana paniikkihäiriö, joka alkoi ihan vaan siitä, että lukiossa alkoi joululoma ja yhtäkkiä huomasinkin kasaavani kauheita paineita että "nyt pitäis olla kivaa ja rentoa" ja ahdistuinkin kahta kauheammin koska siltä ei tuntunutkaan. Sain paljon paniikkikohtauksia. Menin koulujen alettua terkkarin luona käymään ja sieltä pääsin psykologin puheille seuraavaksi kevääksi. Loppupeleissä minusta tuntuu, että itse psykologi ei avannut mitään uutta asiaa minulle, paitsi rauhoittavan hengitystavan; pitkä ulospäin hengitys ja vähän sisään - rauhoittaa itse paniikkikohtauksen hetkellä kun tuntuu ettei henkeä saa. Pääsin siitä yli, omien analysointien ja kavereitten ja ELÄMÄN avulla. Päivittäiseen rutiiniin kuului koulunkäynti, kavereiden näkeminen ja muu toiminta. Eli suurena apuna se, ettei oikeastaan ollut "yksinäistä" aikaa rypeä ja alkaa pohtimaan alakuloisuuutta.

      Tämän kauden jälkeen paniikkikohtaukset vähenivät todella huomattavasti. Lähinnä vain hetkiin, jolloin jotain todella jännittävää juttua/muutosta oli tapahtumassa. Ja itse paniikkikohtaukseen sisältyi oikeastaan vaan fyysiset oireet, melkein kaikki; pahoinvoinnin tuntu, sydämen tykytys, tärinä, hikoilu, "pakenemis suunnitelman kehittely päässä", hulluksi tulemisen pelko..

      Nyt olen muuttanut jo pois kotoa, opiskelun perässä, ja alkanut on juuri "yksinäinen" kesä. Ensimmäinen kesä poissa kotoa, jossa seuraa oli 24/7 tuntia päivässä eikä yksinään tarviinut olla jos ei niin tahtonut, ja uskonkin että juuri tämän "muutoksen" takia olen alkanut taas saamaan paniikkikohtauksia. Nyt niihin liittyy uutena lisäyksenä usein JÄRKYTTÄVÄ ahdistus. Tuntuu että elämä ei pysty enää tästä iloiseksi menemään, mitkään asiat eivät tule enää toimimaan, sekoamisen pelko, ja pelko että kaikissa tulevissa tapahtumissa, jotka on tarkoitettu hauskoiksi, tulen vain olemaan ahdistunut ja paniikissa koska mietin kokoajan että "nyt pitäisi olla hauskaa, mutta miksi olen paniikissa ja ahdistunut" Mahtava noidankehä :D Koulu loppui aikaisin jo nyt keväällä, ehdin olemaan kotona taas pitkään, ehdin asettua sinne ja päästä taas mukaan "vanhaan" elämääni ja nyt kun edessä olikin kesätöiden takia takaisintulo opiskelukaupunkiin, jossa kaverit joko eivät ole edes kesätöissä täällä, tai työajat ovat ihan erit ja erittäin seuraahakevana ihmisenä yksinäisyys tuntuu olevan se pahin juttu tässä nyt. Varsinkin ahdistuksen ja paniikin hetkellä yksinäisyys tuntuu maailman kauheimmalta. Uskonkin ja olen huomannutkin sen, että kun tänäkin kesänä olen seurassa, en edes ajattele tämmöisiä, olen oma iloinen itseni. Mutta yksinäni alan pelkäämään ja ahdistumaan ja miettimään liikaa. Pelkään, että viikonloppusuunnitelmatkin menevät pilalle jos olen sielläkin paniikissa ja ahdistuksen kourissa. Mietin, että jos paniikkikohtaukset jatkuvat pahana vielä näitten tulevien viikonloppujenkin jälkeen, joilla "joudun" kohtaamaan niitä hauskoiksi tarkoitettuja tilanteita (ja vaikka tiedän, että siinä pahimassakaan olossa EN tule kuolemaan), voin aina hakea apua jo nyt kesällä tai sitten mahdollisesti syksyllä terkkarin kautta. Nuorempana en saanut lääkitystä paniikkikohtauksiin, mutta jos nämä kauheasti hankaloittavat elämääni jatkossa, niin uskoisin että lääkitys voisi olla paikoillaan. Sinänsä tuntuu hassulta, että kun elämässäni ei periaatteessa nyt ole mitään hätää, kaikki on hyvin kaiken kaikkiaan. Ja harmittaa että tavallaan "tuhlaan" hyvää kesäaikaa näihin panikointeihin ja ahdistuksiin. Mutta koitan nyt jaksaa ajatella tätä vaikeaksi kaudekseni, aikuistumisen vaiheeksi, itsenäiseen elämään sopeutumiseksi, itsetutkiskelu-kaudeksi. Mutta suuri kiitos tästä keskusteluketjusta, aih että osaakin olla apua! Pitää varmaan tallentaa tämä pysyvästi suosikkeihin, että pahalla hetkellä äkkiä pääsee näitä lukemaan. Jännä, miten voikaan rauhoittaa jo se ajatus, että en ole tässä yksin. Tsemppiä kaikille, kyllä se tästä! Ja se on varmasti aivan totta, mitä joku kirjoitti; olemme paljon viisaampia kuin ihmiset jotka eivät kärsi tällaisista, olemme mestareita analysoinnissa ja meillä on hienoja, analyyttisiä ratkaisuja tilanteeseen kuin tilanteeseen ;) Pitäkäämme yllä tätä viisauttamme!

      • myypeli

        Heippa,
        onhan tämä ketju jo vanha, mutta olisi kiva tietää mitä teille kaikille kuuluu. Erityisesti KyllästynytSekoiluun, samaistun sinuun ihan täysin, olisi kiva vaihtaa ajatuksia! Olen ihan loppu tähän ahdistukseen ja sekoamisen pelkoon. .Olisi kiva saada täältä vähän vertaistukea ja neuvoja. :)


    • oskar2

      minä sain ekan paniikkikohtauksen kesän lopulla.ekat oireet olivat oikeastaan pelkästään fyysisiä ja sen jälkeen etsein kuumeisesti kuukauden verran tietoa kaikista sairauksista samalla diagnosoiden ne itselleni.vähitellen paniikki alkoi muuttua enemmän psyykkiseksi eli aloin pelätä hulluksi tulemista,YKSIN jäämistä,pyörtymistä ymym. osasin hakeutua sitten heti psykologille koska en enää keksinyt oireille muuta selitystä kuin paniikkihäiriön (suvussa paljon). minulle ollaan myös sanottu että en ole hullu vaan tämä on ahd.häiriö JOKA kuitenkin vaikeammin hoidettavissa monesti mitä aito "hulluus".välillä mulla on tosi pelottavia ajatuksia ja alan pelätä että alan uskomaan niihin mutta jos ei välitä niin huomaa monesti että ne vain hiipuvat pois ja on ollut 5 min. ajattelematta mitään.keho pitäisi vaan "päästää rennoksi" ja mieli avata kokonaan. itselläni tähän liittyyy siis voimakas hylätyksi tulemisen pelko ja yksin jäämisen pelko,pelkään että kaikki ympärillä olevat ihmiset kuolee/jättää ja jään ikuisesti konkreettisesti yksin. olen syönyt opamoxia nyt 3 kk ja se tuntuu vievän pahimman kärjen mut pian varmaan jokin peruslääkitys aloitetaan koska nämä kohtaukset ovat jo tuskastuttavia ja olen saanut tarjouksen psyk.osastollekin halutessani mut en oo viel menny

    • Yksihullulisää

      Vanha ketju mutta oiskohan täällä vielä ketään?

      Oon niin onnellinen että löysin tän ketjun, enää kertaa viikkoihin tuli toiveikas olo ja jopa nauratti! Mulla on tosi samanlaisia oireita kuin monella muullakin. Olin niin vainoharhainen että olin ihan varma että oon jossain psykoosissa kohta. Tänään suurin pelko oli että en tuu oleen enää koskaan normaali tai kyvykäs nauttimaan elämästä. Lääkityksen sain about viikko sitten, mutta se lääkityskin saa mut oksettamaan ja panikoimaan niin oon syönyt vain puolikasta siitä aloitusmäärästä. :D

    • Pelokaskaveri

      Moi! Itse löysin juuri myös tämän ketjun käykö nimimerkki:KyllästynytSekoiluun enää näillä sivuilla? olisi mukava kuulla miten sujuu nykyään pääsitkö ongelmastasi/peloistasi yli ongelmani ovat kutakuinkin samanlaiset kuin sinulla..

    • Yksihullulisää

      Pelokaskaveri, oletko käynyt juttelemassa oireistasi lääkärillä?

      Itse odottelen psykiatrin aikaa mutta olen saanut jutteluaikoja sairaanhoitajalla ja ne ovat auttaneet minua vähän. Lopetin lääkkeet n. viikon jälkeen koska panikoin niistä vain lisää, enkä halunnut syödä niitä ennen psykiatrin mielipidettä. Pahin paniikki hellitti ainakin siitä, kun ymmärsin että käyttäytymiseni ei ole "psykoottista", vaan kyse on luultavasti paniikki/ahdistushäiriötä ja sen johdosta myös kärsin pakko-ajatuksista. Olen saanut tämän tiedon jälkeen harvemmin enää suuria paniikkikohtauksia, mutta oloni on usein hyvin "epätodellinen". Nyt olen huomannut että minulla pakkoajatukseni liittyvät nimenomaan tähän epätodelliseen olooni, ja minun on pakko varmistella että "elän todellisuudessa" ja ympärillä olevat asiat ovat totta jne. Koko ajan tietenkin tiedän että ajatukseni ovat aivan typeriä ja absurdeja, varsinkin jos minulla on hyvä päivä, mutta se häiritsee tavallisesta arjesta nauttimista. Onneksi psykiatrin vastaanottoon on enää pari viikkoa, eiköhän tästä selvitä.

    • Pelokaskaveri

      Moi yksihullulisää en ole käynyt juttelemassa oireistani lääkärillä. Liittyykö sinun pelkosi vain tuohon epätodelliseen oloon vai onko sinulla muita pelkoja tai "oireita"?

    • tuuttitoo

      Sanoisin, että vältä psykiatria, ainakin jos ahdistuminen on harvinaista. Psykiatri kun sinut löytää, olet jatkuvassa syynissä sen ahdistumisesi takia. Tämä on ahdistavampaa kuin itse alkuperäinen ahdistus.

    • Yksihullulisää

      Pelokaskaveri,
      Oli aikaisemmin vaikka mitä pelkoja. Enää en oikeastaan saa itse paniikkikohtauksia, mutta kun niitä sain vielä reilu kuukausi sittrn niin oli paljonkin oireta; jäätävä puristus rinnassa, käsien tunnottomuus, jatkuva itsetarkkailu, sekavat ajatukset, pakkoajatukaset, poissaolevuus, pahoinvointi, päänsärky, irkuisuus, ärtyneisyys, väsymys, vainoharhaisuus, sekoamisen pelko, erityisesti psykoosin pelko, täysi lamaantuminen, itseni vieraaksi tunteminen... kovassa ahdistuksessa jopa ajatus ruuanlaittosta saattoi lamaannuttaa enkä edes pystynyt nousemaan sohvalta .

      Tuuttitoo, en tuollaisia vinkkejä lähtisi jakelemaan hädässä oleville ihmisille, itselleni ainakin lääkärissä ja psykoterapeutilla käynti on tuonut paljon lohtua ja apua. Ei kannata kärsiä turhaan.

    • Mettiskä

      Voi aamen tän ketjun löytymistä! Tää on tajuttoman vanha! Nyt en jaksa esitellä itseeni tai kertoo tarinaani koska viimein nukuttaa, oln 1,5 t oottanu et alkaa nukuttaa ja lukenu tätä ketjuu joka pelasti mun tän yön.

      Kuulumisiin ja hyvää yötä!

      • Eipäku 2,5t.
        Auttoi siihen et unohdin hetkeksi uskomukseni et kuolo varmaan koht korjaa ku kaikenlaista oiretta pukannu muutamana pv taas


    • Anonyymi

      APUA ASAP! oon 12v murkku tyttö, mul tuli äsken tuollainen outo "kohtaus" makoilin sikiö asennossa peiton sisällä ja pelasin puhelin peliä, yhtäkkiä tuntui että kuulisin kaikki maailman pienet äänet ja hetken kuluttua tuntui kuin minun omat ajatukset olisivat huutaneet ja kaikki mitä itse tein olisi ollut nopeutettu x2, en ollut varma huusinko ääneen vai oliko se vain minun ajatukset, se huuto loppui ja pian sen jälkeen myös se "nopeus" en ole varma mikä se oli mutta ei kivaa ollut... Mulla on ollut monia traumatisoivia hetkiä pitkin lapsuutta jos siihen voisi liittyä mulla on aikaisemminkin ollut näitä. APUA PLIIIDEEEE

      • Anonyymi

        Eikö sinun kannattaisi puhua jollekin aikuiselle tuosta asiasta? Vanhemmillesi, terveydenhoitajalle yms...


    • Anonyymi

      Onko tämä ketju vielä hengissä, tarvitsen tukea!!!


      Moi! Aloitan nyt ainakin sanomalla sen, että olen 15v tyttö ja itselläni on jo diagnosoitu pakko oireiden häiriö (pakko ajatus painoitteinen) ja nyt tää ahdistus on pitkän tauon jälkeen alkanut palautumaan ja sekoamisen (varsinkin tiettyjen psykoottisten sairauksien pelko) on palannut. Olen nyt herännyt lähes jokainen yö samaan aikaan suureen ahdistukseen ja sekoamisen pelkoon ja tämä heräily nyt on ajatusteni mielestä sekoamisen oire, koska ”unettomuus liittyy aina psykoosiin”. En oikein pysty nauttimaan enää mistään ja joka päivä olen enemmän tai vähemmän ahdistunut sekoamisen pelosta. Perheeni yrittää tukea, mutta yleensä vain pahentavat pelkoani sanomalla ”jos noin huono olo ettei edes kouluun uskalla mennä niin eikö sun kannattaisi mennä jonnekkin psykiatriselle osastolle hetkeksi lepäämään”. Tuo saa heti mulla sellaisen ahaa eli sä pidät mua hulluna ajatuksen heräämään. Tiedän kyllä että jos olisin tulossa hulluksi niin tuskin siihen näin rupeaisi reagoimaan ja heti etsimään apua lääkäreiltä ja tukea netistä, mutta nää ajatukset ei vaan tunnu järjellä lakkaaavan. Kirjoitin tän hieman väsyneenä keskellä yötä ahdistuskohtauksen aikana joten toivottavasti tekstistä saa jotain selvää jos joku tän joskus näkee:) ja jos näkee niin voiko joku kenties antaa jotakin sellasia selviämis keinoja ja vertais tukea koska sitä tarvitaan:)

      • Anonyymi

        Hei sinä 15v tyttö ❤️
        Kirjoitin tuon äskeisen viestin lukematta viestiketjua ensin. Nyt luin loppuun saakka ja haluan vastata sinulle.

        Olet selvästi tosi peloissasi ja ahdistunut, mutta muista että se ei tarkoita sekoamista. Tuossa sinun viestissä ei ollut mitään, mistä olisin sen suhteen huolissani.

        Sekoamisen pelko on niin voimakas, että kaikista pikku ”merkeistä” säikähtää. Tuo sinun unettomuus johtuu ahdistuksesta, ja et ole ainoa. Jos pikku stressikin vaikuttaa nukkumiseen, niin sitä suuremmin voimakas ahdistus ja pelot. Mutta se EI tarkoita että olisit sekoamassa. Mulle aina terapeutti sanoo, että niin kauan kun sitä edes osaan pelätä, en varmasti sekoa. Ja tiedän että tästäkin pelokkaimmat säikähtää, että no mitä jos en juuri nyt pelkää, sekoanko. Mulla on ollut nyt jo pidempään hyvä kausi, ja on mennyt kuukausia ettei se oo pelottanut ollenkaan. Välillä saattaa tulla takapakkia, mutta sekin on normaalia. Se ei silti tarkoita että tästä kärsisi koko loppu elämän.

        Nuo perheen sanat varmasti ahdistaa, ahdistaisi minuakin. Jos ei ole itse käynyt tällaista läpi, ei oikein osaa auttaa. Vanhempasi ovat varmasti huolissaan, koska toivoisivat että voisit hyvin. Siksi saattavat turhautuessaan sanoa noin. Vaikka oikeasti et ole sekoamassa. Enkä usko että he niin uskovat, mutta ovat neuvottomia kun eivät osaa auttaa sinua ahdistuksen kanssa❤️

        Olen ollut itse tosi ahdistunut, muista illan kun kaikki tuntui ihan vieraalta. Koin olevani täysin irti omasta ruumiistani (dissosiaatio) ja en tuntenut omaa kehoani. Maailma tuntui ihan vieraalta ja ajattelin että nyt olen seonnut. Enpä ole vieläkään seonnut, enkä sekoa. Terapeutilleni olen kertonut kaikki ahdistavimmatkin ajatukset, eikä hän kertaakaan ole epäillyt että sekoan. Päinvastoin, hän sanoo aina että olen TODELLA tietoinen kaikesta ympärilläni 😄 Liittyy omaan herkkyyteen ja siihen että havainnoin koko ajan ja kaikkea.

        Sen kanssa oppii elämään. Ja elämästä tulee jossain vaiheessa siedettävää, sitten jopa ihanaa ja onnellista. Kannattaa hakeutua terapiaan, se on paras asia mitä minulle on tapahtunut. Ja lääkitys (escitalopram) minulla on myös ollut, josta on ollut iso apu. Senkin aloittamista pelkäsin (yllätys yllätys, tulenko hulluksi), mutta kaikki on mennyt hyvin ja se on ollut isona tukena toipumisessa.

        Toivottavasti tästä oli edes vähän apua. Kovasti tsemppiä ja voimia❤️ Selviät ihan varmasti!


    • Anonyymi

      Epätodellinen olo on ahdistavaa, mutta ei vaarallista. Mulla tuli ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten. Olin ollut pitkään ahdistunut, stressaantunut ja pelokas elämäntilanteen vuoksi. Jotenkin ylikuormituin, ja tuntui että aivot meni ihan jumiin. Kun epätodellinen olo tuli, säikähdin aivan valtavasti, ja siitähän se vaan paheni.

      Kun se olo tulee, alkaa kyseenalaistaa kaikkea.. kuka olen, miksi olen olemassa, mistä maailma on syntynyt, olenko oikeasti muka olemassa, mikä järki kaikessa on jne. On ihan järjissään, eikä muut välttämättä huomaa ulospäin mitään (paitsi ehkä ahdistuneisuuden). Keho saattaa tuntua vieraalta ja maailma jotenkin tosi erilaiselta. Pelkäsin aivan hirveästi että sekoan, niin pelottavalta se tuntui. Ja mitä enemmän sitä mietti, sitä enemmän pelkäsi ja alkoi kuvitella kaikenlaista.

      Etsin tämän keskustelun, koska halusin tulla kertomaan, että siitä selviää. Itse en oikein löytänyt tietoa netistä silloin kun olisin tarvinnut.

      Olen käynyt nyt traumaterapiassa yli vuoden, ja vähitellen olo on alkanut helpottaa. Kun ymmärsin sen, ettei epätodellinen olo johda sekoamiseen, on pelko hellittänyt. Se on vaan oman mielen tapa suojautua ja selviytyä ylivoimaisista olosuhteista. Jos ulkopuoliselle noista oireista kertoisi, saattaisi vaikuttaa ”sekopäiseltä”. Mutta ammattilaisen kanssa olen näistä paljon jutellut, ja hän on rauhoitellut minua. Itse ajattelen, että tilanteen hyväksyminen auttaa paljon. ”Nyt tämä olo taas tuli, mutta se ei ole vaarallista ja menee ohi”. Myös ympäristöön suuntautuminen (ahdistuksen aikana yleensä käpertyy sisään ja tarkkailee kaikkea itsessään) auttaa. Esim katselee, tunnustelee, haistelee, maistelee. Minulla auttaa oman ihon silittely, syvään hengittäminen tai kurkkupastillin syöminen. Sanon myös itselleni, että ei ole mitään hätää, selviän tästä. Vähitellen olo laantuu.

      Tsemppiä kaikille, jotka kärsii samasta vaivasta. Tiedän, miten ahdistavaa se on❤️ mutta siitä selviää kyllä! Itse olin tosi toivoton ja ajattelin että elämä on tässä. En uskonut että voin parantua. Mutta vähitellen, päivä kerrallaan! Nykyään voin jo tosi paljon paremmin. Kannattaa siis ehdottomasti hakea ammattiapua.

      • Anonyymi

        Ap:n ei tarvinnu kaukaa lähtä penkomaan ketjun jatkoa kun hänellä on talletettuna lähes kaikki aloittamansa ketjut 20 vuoden ajalta.
        Niinpä...kenellä dementia mitenkin etenee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ap:n ei tarvinnu kaukaa lähtä penkomaan ketjun jatkoa kun hänellä on talletettuna lähes kaikki aloittamansa ketjut 20 vuoden ajalta.
        Niinpä...kenellä dementia mitenkin etenee?

        Kirjoitin tuon viestin johon vastasit, mutta en siis ole ap, vaan etsin vain jonkun keskustelun joka kertaa epätodellisesta olosta. Halusin jakaa oman tarinani, jos siitä olisi apua muille. 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitin tuon viestin johon vastasit, mutta en siis ole ap, vaan etsin vain jonkun keskustelun joka kertaa epätodellisesta olosta. Halusin jakaa oman tarinani, jos siitä olisi apua muille. 😊

        *kertoo


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3789
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2284
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe