Voi että hävetti Rovaniemen kauppakeskuksissa olla Suomalainen.
Kuinka on mahdollista että tällaista tapahtuu.
Kauppakeskuksissa on venäläis turisteille neuvontapisteet.
Eikö Suomen Rovaniemellä käy enää muut kuin venäläiset turistit.
Rovaniemellä on paljon Japanilaisia, Italialaisia ja ym. maiden turisteja ja heille ei ole näin näkyvästi oman maansa kielellä opastus pisteitä.
Rahaa tuo yhtälailla Japanilaiset, Italialaiset ym.
Mistä tällainen venäläisten palvominen.
Tuli mieleen mitä meidän mummot ja papat sanoisivat.
Onko ainoastaan Venäläisiä turisteja?
11
866
Vastaukset
- On sullakin huoli
Kannattais opetella ensin oikeinkirjoitus, ennen kuin tulee tänne vaahtoamaan. Pienessä jutussa sata virhettä!
- olet sie pöljä..
taitavat tuoda muutaman euron,josta liikenee sullekki sitten hyvää jaettavaksi...
olet sie mummon helman alla kasvanu,kun et näköjään tajua,että rovaniemi hyötyy aivan helv.......isti siitä,että venäläiset käyvät täällä ostoksilla.tajuaksie ,että ne ei oo mitään rääsyläisiä,jotka tulee tänne pummimaan,varastamaan ja loisimaan.vai,eikö täälä ole jo niitäki tarpeeksi..?
en oo mikään tilastomies/nainen,mutta kyllä sen osaan laskea,et he tuovat rovaniemelle ja koko lappiin satoja tuhansia euroja..
- MITN
Venäläiset jättää paikallisesti niin paljon enemmän rahaa kuin mikään muu kansallisuus, että eiköhän ole aika luonnollista että palvelun tasoa pyritään nostamaan.
Uuden vuoden ja loppiaisen aikaan venäläisiä on täällä moninkertainen määrä kuin muita kanssallisuuksia yhteensä.- jälki viisas
Venäläiset on antanu meille itsenäisyyden v1917.
Talvisodassa ne ottivat, vain sen mitä ensin neuvotellen pyysivät.
Solmivat välirauhan 1944, jossa Suomi säilytti itsenäisyyden.
Kylmänsodan aikana Suomi oli Neuvostoliiton "lempilapsi" kauppasuhteissa, filateraalinen kauppa, ym.
Kaikenkaikkiaan, kun katsotaan laajemmasta vinkkelistä, venäjä ja venäläiset, ovat Suomen ja suomalaisten onnen perusta.
OLkaamme asiallisia ja ystävällisiä heitä kohtaan. - Venäjää lapsille
jälki viisas kirjoitti:
Venäläiset on antanu meille itsenäisyyden v1917.
Talvisodassa ne ottivat, vain sen mitä ensin neuvotellen pyysivät.
Solmivat välirauhan 1944, jossa Suomi säilytti itsenäisyyden.
Kylmänsodan aikana Suomi oli Neuvostoliiton "lempilapsi" kauppasuhteissa, filateraalinen kauppa, ym.
Kaikenkaikkiaan, kun katsotaan laajemmasta vinkkelistä, venäjä ja venäläiset, ovat Suomen ja suomalaisten onnen perusta.
OLkaamme asiallisia ja ystävällisiä heitä kohtaan.Rovaniemen kaupungin peruskouluissa ei ole läheskään riittävästi tarjolla venäjän kieltä lapsille ja nuorille. Ikävää. Minä haluan, että lapseni alkaa opiskella venäjää jo alakoulussa. Se ei ole mielestäni mahdoton ja liioiteltu toive.
Venäjän kielen opintoihin pitäisi kannustaa. Se on iso naapurimaa.
Rovaniemeltä voisi alkaa järjestää myös kielileirejä Venäjälle. Eikö vain? Kaukana se ei ole. - Dobra, dobra
Venäjää lapsille kirjoitti:
Rovaniemen kaupungin peruskouluissa ei ole läheskään riittävästi tarjolla venäjän kieltä lapsille ja nuorille. Ikävää. Minä haluan, että lapseni alkaa opiskella venäjää jo alakoulussa. Se ei ole mielestäni mahdoton ja liioiteltu toive.
Venäjän kielen opintoihin pitäisi kannustaa. Se on iso naapurimaa.
Rovaniemeltä voisi alkaa järjestää myös kielileirejä Venäjälle. Eikö vain? Kaukana se ei ole.No ainahan se tuo rakas Venäjänmaa on tuossa kyljessä napottanut.
Milloin milläkin nimellä.
Jääkiekossakin Neuvostoliitto, IVY, nyttemmin sitten Venäjä.
Onhan tuota vuosikymmeniä patistettu ja organiseerattu tuota Venäjälle suuntautumista.
Paljon on varmaan siellä yrittäjiä ollutkin.
No toisaalta toiset varmaan , ainakin isoiset pärjänneet siellä hyvinkin, kun on resurssit satsata kaikkiin tarvittaviin kiemuroihin.
Omassa mielessäni mietiskellyt venäläisten olematonta kielitaitoa, jonkunverran niiden kanssa kaupantekoa tehneenä.( nimenomaan englanninkielestä puhuttaessa)
Kysyttäessä vastataaan, jotta nuorempi väki parempi, muttei juuri kummempi heilläkään.
Toisaalta herättää hauskoja ajatuksia asia, kun senpuolen rahamiehet ostelee tätä isänmaata pala palalta ja isojakin tiluksia, perustavat sinne ominvoimin erilaista palvelua ja yritystoimintaa.
Ei välttämättä paha, muttei välttämättä hyvä.
Tuolla paperilla nimeltään raha on taivaallinen valta ja vaikutus.
Ahneus ja kiilto silmissä voi yllättää kokeneenkin.
Tuosta venäjänkielen opiskelusta . Itsekin joskus ajattelin jopa asiaa vakavastikin, mutta jotenkin ajatuskin tökkäs noihin aakkosiin.
Toisaalta esim. palvelualalle helppo varmaan rekrytöidä väkeä sieltäkin suunnasta aina tarpeen vaatiessa.
Näyttäis ainakin, jotta mm. vaatekaupoissa ja muissakin liikkeissä ja yrityksissä ainakin osa henkilökunnasta näitä itämaan tyttöjä ja jannuja, ihan loogista tietenkin.
Erikoisuutena esim. Rova-Osa autotarvikeliike, jossa näyttäis iso venäläisasiakaskunta.Liikkeen ihan suomalainen Marko hallinnee venäjän autotarvikesanaston,kun näyttäis hoitelevan muun lisäksi myös tuon puolen.( vois vain kuvitella, miten tuota autotekniikkan sanastoa tuolta venäjän oppikirjoista....)
- nimetön.
"Eikö Suomen Rovaniemellä käy enää muut kuin venäläiset turistit."
Tiedät kai että nyt oli Venäläinen uusivuosi?
Johtuisiko siitä venäläisten turistien suuri määrä ja ne neuvontapisteet?!
Mielestäni erittäin positiivista, että venäläisiä on tullut näin sankoin joukoin, hyvä piristysruiske Rovaniemen taloudelle. - Aatteleppa ite
Mitähän ne mummo ja pappa sitten sanoisivat.....?:D. Eikös se ole hyvä että tuovat rahaa tänne Rovaniemellekkin,ei sitten tarvitse sinullakkaan olla sitten niiden mummosi ja pappasi kukkarolla.....mitä enempi niitä täällä kulkee sen parempi!
- olli oppilas
laitan tämän pyynnön/kyssärin tähän jatkoksi,ettei aleta haukkumaan,ettei tämä ole osto-ja myyntipalsta.
siis,kun aloitin venäjän alkeiden opinnot,ja oppikirja on loppunut kirjakaupoista niin,kysäsen ,oisko kellään tarpeettomana "mozno!1" kirja ja siihen myös tehtäväkirja.ostan tai vaihdan johonkin.. - nnnnnnnn.
olli oppilas kirjoitti:
laitan tämän pyynnön/kyssärin tähän jatkoksi,ettei aleta haukkumaan,ettei tämä ole osto-ja myyntipalsta.
siis,kun aloitin venäjän alkeiden opinnot,ja oppikirja on loppunut kirjakaupoista niin,kysäsen ,oisko kellään tarpeettomana "mozno!1" kirja ja siihen myös tehtäväkirja.ostan tai vaihdan johonkin..Oon 14. Mun mummu ainakin kehuu ja on ylpeä siitä että oon muista kielistä kiinnostunut ja kielellisesti lahjakas. No se sikseen. Hänkin mainitsi että venäläiset turistit tuovat rahaa.
Ps. Mulla on Mozno-teksti- ja tehtäväkirja, paitti se on kyl viel käytössä :S - spassiba!!
nnnnnnnn. kirjoitti:
Oon 14. Mun mummu ainakin kehuu ja on ylpeä siitä että oon muista kielistä kiinnostunut ja kielellisesti lahjakas. No se sikseen. Hänkin mainitsi että venäläiset turistit tuovat rahaa.
Ps. Mulla on Mozno-teksti- ja tehtäväkirja, paitti se on kyl viel käytössä :Ssain huikeen nopeella toimitusajalla kirjat otavan nettikaupasta.ja vielä kotiovelle tupsahti tänä aamuna,kun eilen iltapäivällä tilasin!
voiko näin nopeeta toimitusta ollakkaan!eikä edes ollu "hinnan kiroisa",vain 4 euroa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537870- 614400
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404023Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233942Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353373Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423330Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383238- 482983
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422761- 492514