Minulla on 1,5v lapsi.
Kaverini tuli kylään oman lapsensa kanssa joka on 1v.
Minun lapseni joka on vähän villimmän puoleinen tönäisi tämän 1v kumoon kun se ei vielä kävele ja otti kerran sitä hiuksista kiinni. Lapseni ei tee tuollaista muille kavereilleen ketkä jo kävelevät.
Tämä minun 1,5v kaataa minutkin myös nurin jos esim istun sängyllä tai lattialla. Eli hän ei siis ymmärrä että ei se 1v pysy pystyssä kun hän tönäisee.
Nyt tämä kaverini on peruuttanut yhteiset menomme ja tapaamisemme kun hänen lapsensa heräsi illalla itkien (nukkunut siis koko yön hänen mukaan 3kk lähtien). Eli hän syyttää minun lastani siitä että hänen lapsensa heräsi itkien ja syyksi sanoi sen että hänen lapsi on varmasta nähnyt pahaa unta siitä kun minun lapseni tönäisi sen pari kertaa kumoon. Ja siksi peruutti meidän yhteisen suunnitellun matkankin.
Onko vika minun kasvatuksessani..vaikka lastenhoitajana minä kyllä osaan tietämäni mukaan hallita lastani. Vai onko tämä kaverini vain yli reagoiva asian suhteen? Hänen lapsi on päiväkodissa..luuleeko hän että siellä ei moista tapahdu? Olen kysynyt mielipidettä muilta kavereiltani ja sukulaisiltani...he ovat lähinnä nauraneet että ei ole tosi juttu... että ei noin pieni voi tajuta tekemisiään. Ja minun ei ole koskaan tullut mieleenikään alkaa syyttämään kavereideni lasta/lapsia jos he ovat minun lastani joskus tönineet kun hän ei vielä kävellyt...enkä ole peruuttanut yhteisiä menojamme/tapaamisiamme.
Kertokaa oikeesti mitä mieltä olette???
Kenessä syy??
40
1512
Vastaukset
- alkup.
ja kaverini sanoi että hänen tämä 1v pelkää minun lastani varmaan kun heräsi kesken unien.
- 4h4h
Sinun kaverisi taitaa olla melkoinen tapaus :) Oikein superäiti :)
Itselläni on 1,5 v. muksu ja juuri tänään meillä kävi 1v. pikkuvieras kyläilemässä. Enkä kyllä todellakaan osaisi olettaa, että meidän lapsi osaisi varoa tätä pienempää, tai toisin päin. Meillä meni kylläkin niin päin, että tuo pienempi töytti meidän isomman kumoon ;D Ja meidän lapsi vei pienemmän lelut. Hui, saikohan hän nyt traumoja eliniäkseen.
Höpsis, unohda koko kaveri jos noin hassu tyyppi on. Tietenkään lasta ei saa kasvattaa tönimään ja tuuppimaan toisia, mutta ei tuon ikäinen vielä ymmärrä voimiaan. Kyllä meillä ainakin torutaan ja kielletään jos toista pukkii ja kehoitetaan olemaan varovainen pienempien kanssa, mutta eipä se ymmärrys kovin pitkälle riitä. - Eelulii. Hihhihiii..
tollasta pikkuasiaa. Toivottavasti olet kuitenkin tilanteessa käynyt poistamassa lapsen tilanteesta ettei toinen äiti ole saanut käsitystä että sinun lapsesi saa töniä pienempäänsä etkä sinä tee asialle elettäkään=tulee tönimään jatkossakin.
Voin pienistä lapsista kun on kyse niin pitäisi olla sillä toisella äidillä ymmärrystä. Meidänkin 1,5v tönii pienempiään mutta hoitopaikassakin ovat sanoneet että kaikki muksut sitä tekee tuossa iässä tajuamatta että se on väärin. Ja että siihen ei voi kun kasvattaa että niin ei saa tehdä ehkä se lapsi joskus ottaa opikseen. noin pienelle se ei kertasanomalla mene perille.
On ehkä vähän omituinen tuo sinun kaveriäitisi antaisin itse toisen elellä omassa maailmasaan ihan rauhassa jos noin pitää syytellä ja hermostua. Entäs kun hänen omansa puolen vuoden päätä tönii niin mitäs sitten?! Hänen lapsessaan ei ole mitään vikaa!
Meillä ei peruta lasten kanssa kyläilyjä tuollaisen takia vaan meillä ollaan kaveripiirissä yhtä mieltä siitä että lapset oppii toisiltaan ja mitä enemmän teluavat keskenään sitä terveellisempää se lapsille on. Kyläillään jo ihan siitäkin syystä että lapset oppii ottamaan toisiaan huomioon ja syntyy (!) tilanteita joissa lasta voi opettaa toimimaan oikein. Esim. että kaveria ei lyödä, kädetä ei oteta jne.. Meillä esikoisen kanssa oli enemmänkin ongelma se että kun ei pienenä ollut ikäisiä leikkikavereita niin koitti kaiken päiväkodissa sitten kun sinne meni, siellä olikin lapsia joita töniä ja muksia ja joiden päälle istua jnejne.. teki kaiken herjan koska toisista lapsista ei ollut juurikaan aiempaa kokemusta.
Olet siis hyvä äiti kun annat lasten touhuta keskenään ja puutut peliin vasta(!) kun siitä on tullut/selvästi tulossa vaarallista/liian villiä/epäreilua tms. Olenpa nähnyt lähipiirissä nuorten vanhempien lapsen jota on varjeltu niin että itkee kun varpaat osuu maton reunaan ja jos kaveri katsookin hänen leluaan. Sosiaalisuus ja ikäisten kaverien kanssa remuamisen tahto puuttuu kokonaan. Ei vielä nyt 4 vuotiaanakaan nauti kaveripainista eikä jaa lelujaan, saati kokeilisi rajojaan esim. kiipeilemällä, riehumalla, tönimällä jne.. ja minusta SE on paljon sairaampaa nähdä lapsessa kuin kaverien keskinäinen villi meno ja vanhempien silmien edessä rajojen kokeilu eli esim. tönitään pienempäänsä (tai isompaansa) ja katsotaan miten äiti/isi reagoi.. Eikä tällä ole mitään tekemistä ns. "vapaankasvatuksen" kanssa.
Minun mielipiteitä..- alkup.
Tottakai minä torun häntä jos hän niin tekee, Ja tunnen oman lapseni sen verran hyvin että ei hän kiusaa kyllä tee....hän ei ymmärrä vain että kaikkien kanssa ei voi painia ja jyllätä niinkuin isompien lasten kanssa.Lapseni rakastaa kun hänen kanssa pyörii lattialla,sängyssä jne... Mutta tuo että kaverini valvoi tuon asian takia kun oli surullinen lapsensa puolesta kun häntä on loukattu. Onko tuo nyt kaverini juttuja että minun lapseni on syyllinen kun hänen lapsensa heräsi itkien..että pelkää minun lastani. Hän löi pelin kerrasta poikki ja perui matkamme..eli käytännössä emme varmaan tule näkemäänkään enää. Minun mielipiteeni taas on se että meidän olisi kuulunut mennä matkalla ja katsoa miten hänen lapsensa reagoi tällä kertaa...herääkö itkien. Ei minun mielestäni toista voi nimittää kiusaajaksi yhden kerran perusteella.
Olen todellakin samalla huvittunut kuin loukkaantunutkin tästä kaverini möläytyksestä. - uhuy
alkup. kirjoitti:
Tottakai minä torun häntä jos hän niin tekee, Ja tunnen oman lapseni sen verran hyvin että ei hän kiusaa kyllä tee....hän ei ymmärrä vain että kaikkien kanssa ei voi painia ja jyllätä niinkuin isompien lasten kanssa.Lapseni rakastaa kun hänen kanssa pyörii lattialla,sängyssä jne... Mutta tuo että kaverini valvoi tuon asian takia kun oli surullinen lapsensa puolesta kun häntä on loukattu. Onko tuo nyt kaverini juttuja että minun lapseni on syyllinen kun hänen lapsensa heräsi itkien..että pelkää minun lastani. Hän löi pelin kerrasta poikki ja perui matkamme..eli käytännössä emme varmaan tule näkemäänkään enää. Minun mielipiteeni taas on se että meidän olisi kuulunut mennä matkalla ja katsoa miten hänen lapsensa reagoi tällä kertaa...herääkö itkien. Ei minun mielestäni toista voi nimittää kiusaajaksi yhden kerran perusteella.
Olen todellakin samalla huvittunut kuin loukkaantunutkin tästä kaverini möläytyksestä.ymmärrä, sillä jos tiedät lapsesi "villimmän puoleiseksi", on tehtäväsi etukäteen valvomalla lastasi ehkäistä tällaisen tilanteen syntyminen. Jo meille tulee kylään ei-kävelyikäisiä, menen tutustumaan/tilanteisiin yhdessä lapseni kanssa, jottei tahattomia vahinkoja sattuisi.
- alkup.
uhuy kirjoitti:
ymmärrä, sillä jos tiedät lapsesi "villimmän puoleiseksi", on tehtäväsi etukäteen valvomalla lastasi ehkäistä tällaisen tilanteen syntyminen. Jo meille tulee kylään ei-kävelyikäisiä, menen tutustumaan/tilanteisiin yhdessä lapseni kanssa, jottei tahattomia vahinkoja sattuisi.
Minä äitinä tiedän lapseni olevan villimmän puoleinen ja niin tiesi myös kaverini. Minun lapseni joka on hei haloo piakkoin vasta 1,5v ei varmasti ymmärrä sitä että kun on leikkinyt isompien lasten 2-5v kanssa että ei tuollainen 1v välttämättä pysy pystyssä jos hän tuuppaa... tai hän ei oikeastaan edes tönäissyt vaan alkoi kaatamaan lähinnä tätä toista lattialle että pyöriä ja kieriä hänen kanssaan lattialla... kyllä minun mielestäni tämä kaverini vähän ylireagoi kun luokittelee minun lapseni kiusaajaksi että hänen lastaan on loukattu pahasti. HUOH!
- mutta sinä
alkup. kirjoitti:
Minä äitinä tiedän lapseni olevan villimmän puoleinen ja niin tiesi myös kaverini. Minun lapseni joka on hei haloo piakkoin vasta 1,5v ei varmasti ymmärrä sitä että kun on leikkinyt isompien lasten 2-5v kanssa että ei tuollainen 1v välttämättä pysy pystyssä jos hän tuuppaa... tai hän ei oikeastaan edes tönäissyt vaan alkoi kaatamaan lähinnä tätä toista lattialle että pyöriä ja kieriä hänen kanssaan lattialla... kyllä minun mielestäni tämä kaverini vähän ylireagoi kun luokittelee minun lapseni kiusaajaksi että hänen lastaan on loukattu pahasti. HUOH!
sen sijaan ymmärrät ja sinun tehtäväsi on estää se ettei lapsesi satuta muita lapsia.
- k. hellämieli
Onkohan niin että kaveri liioittelee vai onko lapsesi oikeasti häirikkö?
Minä en anna lastani kenekään toisen tönittäväksi, tukisteltavaksi tai purtavaksi. Jos isompi lapsi tyrkkii minun yksivuotiastani useamman kuin yhden kerran kumoon, lähdemme pois. Vanhemman tehtävä on kuitenkin suojella omaa lastaan.
Olen lähtenyt pois puistosta kun yksi lapsi heitti hiekkaa omani päälle eikä uskonut äitinsä kietoa vaan heitti uudestaan. Ei kenenkään tarvitse kärsiä toisten kurittomista kakaroista. Myös sellaisesta kyläpaikasta lähdettiin, jossa puolitoistavuotias jatkuvasti puri tyttöäni. Oikein vahtasi tilaisuutta päästä puremaan. Äitinsä vaan hössötti että ei se ymmärrä kieltoja kun se on niin pieni, no mepä sitten lähdimme kotiin. Ja kyllä, se satutettu lapsi todella voi nähdä painajaisia tilanteista.
Entä jos se olisi sinun mukulasi jota muut tönii kumoon? Olisiko sekin ok? Toi tukasta repiminenkin on sellainen asia että puolitoistavuotias ymmärtää sen olevan kiellyttyä jos hänelle se kerrotaan. Rupeahan kuule kasvattamaan nyt sitä lastasi, kyllä aivan varmasti ymmärtää jo puhetta tuon ikäinen, turha selittää mitään muuta.- vastaa
Alkuperäisessä viestissäsi pyydät oikeasti mielipiteitä, ja sitten kun kerron omani, niin vedät herneen nenään. "Hei haloo" Juurikin siksi kun lapsi on vasta 1,5 vuotias, eikä ymmärrä syy-seuraussuhdetta, on tilanteisiin mentävä yhdessä aikuisen kanssa, jottei näitä turhia vahinkoja syntyisi.
Vastauksestasi perusteella, epäilen kyllä lapsesi vain yksinkertaisesti olevan huonotapainen ja syytä ei edes tarvitse etsiä kovin kaukaa. - ........
vastaa kirjoitti:
Alkuperäisessä viestissäsi pyydät oikeasti mielipiteitä, ja sitten kun kerron omani, niin vedät herneen nenään. "Hei haloo" Juurikin siksi kun lapsi on vasta 1,5 vuotias, eikä ymmärrä syy-seuraussuhdetta, on tilanteisiin mentävä yhdessä aikuisen kanssa, jottei näitä turhia vahinkoja syntyisi.
Vastauksestasi perusteella, epäilen kyllä lapsesi vain yksinkertaisesti olevan huonotapainen ja syytä ei edes tarvitse etsiä kovin kaukaa.Hih, huonotapainen 1,5v... Onko naurettavampaa kuultu...:)
- uhuy
........ kirjoitti:
Hih, huonotapainen 1,5v... Onko naurettavampaa kuultu...:)
hih, hih ! Ei todellakaan naurettavaa, vaan surullista, että edellinen(kään) kommentoija ei ole perehtynyt laisinkaan lapsen vuorovaikutuksen/kommunikoinnin kehittymiseen tai-tapoihin. Jos näitä hihittelijöitä olisi hieman vähemmän, ja kasvatusvastuunsa vakavasti ottavia vanhempia enemmän...no joo, vaikea kauhalla ottaa kun lusikalla annettu.
- alkup.
........ kirjoitti:
Hih, huonotapainen 1,5v... Onko naurettavampaa kuultu...:)
Hahaah :D Kyllä nyt on niin monet selitykset kuultu eritaholta. Sain hauskat naurut tosta että 1,5v pitäisi uskoa kieltoa :D Enpä ole vastaavaan törmännyt sitten missään päiväkodissa töissä ollessani :D Koska on 1,5v jotka ei edes välttämättä tajua että niille edes puhutaan. Siksi sanoinkin tuon että haloo lapsenihan on vasta 1,5v. Ja mä kirjotin tuolla jo aikasemmin ettei ole koskaan tullut mieleenikään lähteä karkuun tuollaista tilannetta jos minun lastani on tönitty. Luuletteko te oikeasti että päiväkodeissa ei vastaavaa tapahdu joka pvä? Ettekö vie lastanne enää sinne hoitoon tai vaihdatte kerta kerran jälkeen päiväkotia kunnes olette käyneet kaikki hoitomahdollisuudet läpi ja olette huomanneet että jokaisessa tapahtuu aivan samoja asioita. Mites se suu sitten pannaan ja mihin lapsi sitten hoitoon jatkossa! Paikkaan jossa hän joutuu nyhjöttämään vain ja ainoastaan YKSIN jotta hän välttyisi mahdollisilta tönimisiltä. Ihmettelenpä vain että kaverini vie sen 1v päiväkotiin jos siellä purraan kädetkin ranteita myöten verille. Miten hän uskaltaa viedä lapsensa hoitoon koska hänen lastaan on loukattu. Kyllä mä ihmettelen näitä vanhempia jotka oikeasti luulevat että hoitajat pystyvät seuraamaan jokaisen lapsen liikkeitä mitä ne tekevät...silloinhan tarvisi olla silmät selässäkin ettei VAAN kenenkää lapsi tule purruksi,tönittäväksi jne.... Mutta tässä näemme että ajattelutapoja on monenlaisia. Minä olen kouluni käynyt lastenhoitoon liittyen niin eiköhän minulla ole varmasti käsitys siitä kuinka lapsi kuuluu kasvattaa. Jos olisin hoitaja joka ei lapsen kasvatuksesta ymmärtäisi mitään niin ei minulla olisi töitäkään. Ylireagointi on ylireagointia....!!! Se on minun mielipiteeni!
- alkup,
alkup. kirjoitti:
Hahaah :D Kyllä nyt on niin monet selitykset kuultu eritaholta. Sain hauskat naurut tosta että 1,5v pitäisi uskoa kieltoa :D Enpä ole vastaavaan törmännyt sitten missään päiväkodissa töissä ollessani :D Koska on 1,5v jotka ei edes välttämättä tajua että niille edes puhutaan. Siksi sanoinkin tuon että haloo lapsenihan on vasta 1,5v. Ja mä kirjotin tuolla jo aikasemmin ettei ole koskaan tullut mieleenikään lähteä karkuun tuollaista tilannetta jos minun lastani on tönitty. Luuletteko te oikeasti että päiväkodeissa ei vastaavaa tapahdu joka pvä? Ettekö vie lastanne enää sinne hoitoon tai vaihdatte kerta kerran jälkeen päiväkotia kunnes olette käyneet kaikki hoitomahdollisuudet läpi ja olette huomanneet että jokaisessa tapahtuu aivan samoja asioita. Mites se suu sitten pannaan ja mihin lapsi sitten hoitoon jatkossa! Paikkaan jossa hän joutuu nyhjöttämään vain ja ainoastaan YKSIN jotta hän välttyisi mahdollisilta tönimisiltä. Ihmettelenpä vain että kaverini vie sen 1v päiväkotiin jos siellä purraan kädetkin ranteita myöten verille. Miten hän uskaltaa viedä lapsensa hoitoon koska hänen lastaan on loukattu. Kyllä mä ihmettelen näitä vanhempia jotka oikeasti luulevat että hoitajat pystyvät seuraamaan jokaisen lapsen liikkeitä mitä ne tekevät...silloinhan tarvisi olla silmät selässäkin ettei VAAN kenenkää lapsi tule purruksi,tönittäväksi jne.... Mutta tässä näemme että ajattelutapoja on monenlaisia. Minä olen kouluni käynyt lastenhoitoon liittyen niin eiköhän minulla ole varmasti käsitys siitä kuinka lapsi kuuluu kasvattaa. Jos olisin hoitaja joka ei lapsen kasvatuksesta ymmärtäisi mitään niin ei minulla olisi töitäkään. Ylireagointi on ylireagointia....!!! Se on minun mielipiteeni!
Tiedoksi vain että vuorovaikutustaidoista sain kouluaikanani 5 ja päälle olisin saanut jos olisi ollut mahdollista antaa :D Että ei niissä kyllä mitään vikaa ole :D Tuskin minulla olisi työpaikkaa siinä päiväkodissa jossa kouluaikanani harjoittelujaksoni vietin :D
- po0+p
alkup, kirjoitti:
Tiedoksi vain että vuorovaikutustaidoista sain kouluaikanani 5 ja päälle olisin saanut jos olisi ollut mahdollista antaa :D Että ei niissä kyllä mitään vikaa ole :D Tuskin minulla olisi työpaikkaa siinä päiväkodissa jossa kouluaikanani harjoittelujaksoni vietin :D
Tuo viesti viimeistään vesitti kaikki selityksesi tässä ketjussa. Hauskaa provoilua sinnekin päin.
Ja kannattaa asennoitua siihen, että lapsia todellakin tarvitsee kasvattaa ja se ei ole aina helppoa saati kivaa. - k. hellämieli
alkup. kirjoitti:
Nyt olet muuten ihan väärässä. 1½-vuotias ymmärtää puhetta ja uskoo kieltoa jos kasvattaja asian oikein esittää.
Mikä olet koulutukseltasi? Lapsiin suuntautunut lähäri? Vaikuttaa niin yksinkertaisilta nuo juttusi. Enpä ilkeäisi puhua itsestäni lastenkasvatuksen ammattilaisena ellei koulutukseni olisi vähintään lto.
Minä en laita lapsiani ollenkaan hoitoon ennen kolmea vuotta. Ja arvaa minkä takia? Juuri sinun lastesi kaltaisten häiriköiden takia. Ei ole minun lasteni tehtävä ottaa vastaan kurittomien mukuloiden raivonpurkauksia.
Oma lapseni oppi 11 kuukauden ikäisenä ettei saa purra. Onko omasi jälkeenjäänyt jos ei todellakaan ymmärrä?
Aihe saa veren kiehumaan, sillä omat lapseni ovat rauhallisia. Jostain syystä he vetävät puoleensa näitä tönijöitä ja repijöitä, joiden vanhemmat ovat ihan ulapalla kasvatuksen suhteen. Etteikö puolitoistavuotias muka ymmärrä yksinkertaista kieltoa... Kannattaa oikeasti mainita asiasta neuvolassa, ettei lapsella ole mitään kehityshäiriötä. - alkup.
k. hellämieli kirjoitti:
Nyt olet muuten ihan väärässä. 1½-vuotias ymmärtää puhetta ja uskoo kieltoa jos kasvattaja asian oikein esittää.
Mikä olet koulutukseltasi? Lapsiin suuntautunut lähäri? Vaikuttaa niin yksinkertaisilta nuo juttusi. Enpä ilkeäisi puhua itsestäni lastenkasvatuksen ammattilaisena ellei koulutukseni olisi vähintään lto.
Minä en laita lapsiani ollenkaan hoitoon ennen kolmea vuotta. Ja arvaa minkä takia? Juuri sinun lastesi kaltaisten häiriköiden takia. Ei ole minun lasteni tehtävä ottaa vastaan kurittomien mukuloiden raivonpurkauksia.
Oma lapseni oppi 11 kuukauden ikäisenä ettei saa purra. Onko omasi jälkeenjäänyt jos ei todellakaan ymmärrä?
Aihe saa veren kiehumaan, sillä omat lapseni ovat rauhallisia. Jostain syystä he vetävät puoleensa näitä tönijöitä ja repijöitä, joiden vanhemmat ovat ihan ulapalla kasvatuksen suhteen. Etteikö puolitoistavuotias muka ymmärrä yksinkertaista kieltoa... Kannattaa oikeasti mainita asiasta neuvolassa, ettei lapsella ole mitään kehityshäiriötä.Onneksi meidän lapsi ei sentään koskaan ole purrut....
Näihinkin pureviin lapsiin olen törmännyt jotka ovat olleet juuri sen 1,5v ja silti purevat vaikka kuinka kieltää. - ........
k. hellämieli kirjoitti:
Aihe saa veren kiehumaan, sillä omat lapseni ovat rauhallisia. Jostain syystä he vetävät puoleensa näitä tönijöitä ja repijöitä, joiden vanhemmat ovat ihan ulapalla kasvatuksen suhteen. Etteikö puolitoistavuotias muka ymmärrä yksinkertaista kieltoa... Kannattaa oikeasti mainita asiasta neuvolassa, ettei lapsella ole mitään kehityshäiriötä.No nyt on mennyt hiukan sekasin tämä pakka ja käsitteet. SIIS lasta kuuluu kasvattaa ja lasta kuuluu opettaa mutta 1,5v on vasta siinä iässä että silloin harjoitellaan. Silloin ei vielä tiedetä ja osata että mikä on oikein ja väärin ennen kun lapsi sen tekee ja hänelle kerrotaan asian oikea laita. Tämä voi toistua monta kertaa, yleensä tuon ikäinen lapsi ei kerrasta opi mitä tehdään ja mitä ei. Täällä on taas palsta täynnä näitä täydellisiä yhden lapsen äitejä jotka ovat eläneet pumpulissaan ja kasvatuskirjoissaan pienen lapsen koko eliniän. Meillä on tiukat rajat ja kasvatetaan lapsia ja neuvotaan mikä on oikein ja väärin, mutta mielestäni lapsessa on jotain vikaa jos ei koettele vanhempiaan tai tee joskus tuhmia. Ai niin, paitsi tietysti teidän pikku mussukat!!!
Ja hih hih, edelleen naurattaa huonokäytöksinen 1,5v...:) - k. hellämieli
........ kirjoitti:
No nyt on mennyt hiukan sekasin tämä pakka ja käsitteet. SIIS lasta kuuluu kasvattaa ja lasta kuuluu opettaa mutta 1,5v on vasta siinä iässä että silloin harjoitellaan. Silloin ei vielä tiedetä ja osata että mikä on oikein ja väärin ennen kun lapsi sen tekee ja hänelle kerrotaan asian oikea laita. Tämä voi toistua monta kertaa, yleensä tuon ikäinen lapsi ei kerrasta opi mitä tehdään ja mitä ei. Täällä on taas palsta täynnä näitä täydellisiä yhden lapsen äitejä jotka ovat eläneet pumpulissaan ja kasvatuskirjoissaan pienen lapsen koko eliniän. Meillä on tiukat rajat ja kasvatetaan lapsia ja neuvotaan mikä on oikein ja väärin, mutta mielestäni lapsessa on jotain vikaa jos ei koettele vanhempiaan tai tee joskus tuhmia. Ai niin, paitsi tietysti teidän pikku mussukat!!!
Ja hih hih, edelleen naurattaa huonokäytöksinen 1,5v...:)Äläpä höpötä omiasi. Mulla on kolme lasta joista nuorin vuoden, ja hän todellakin oppi 11 kk:n ikäisenä ettei saa purra. Edellisetkin lapset niillä main, tämän nuorimman muistan tarkkaan. Aloittajahan tässä on hukassa oleva yhden lapsen äiti.
Uhma on eri asia kuin kasvatuksen ja ohjauksen puutteesta johtuva häiriökäyttäytyminen. - Maya.
k. hellämieli kirjoitti:
Aihe saa veren kiehumaan, sillä omat lapseni ovat rauhallisia. Jostain syystä he vetävät puoleensa näitä tönijöitä ja repijöitä, joiden vanhemmat ovat ihan ulapalla kasvatuksen suhteen. Etteikö puolitoistavuotias muka ymmärrä yksinkertaista kieltoa... Kannattaa oikeasti mainita asiasta neuvolassa, ettei lapsella ole mitään kehityshäiriötä.Sinulle luettavaksi tämän nuoren äidin blogia:
http://ninatt.vuodatus.net/blog/category/Kasvatus & Yleistä pohdintaa vanhemmuudesta
Hänellä on paljon järkeviä näkemyksiä ja kannanottoja mm näihin vihamielisiin lasten"kasvatus"-tapoihin, jossa lasta alistetaan, torutaan, haukutaan häiriköksi, nolataan, ei ymmärretä eri kehitysvaiheita ja mikä kauheinta; kuvitellaan jopa 2-vuotiaan olevan pieni aikuinen ja käyttäytyvän sen mukaisesti. Itse olen jo ennen lapsia ajatellut suurelta osin kuin Nina, mutta en ole verbaalisesti yhtä lahjakas enkä osaa pukea sanoiksi noin hyvin kuin hän. Täytyy sanoa, että kun sattumalta löysin Ninan blogin, olen jäänyt koukkuun ja saanut tilaisuuden miettiä omia kasvatustapojani, vaikka koskaan en läheskään yhtä vihamielisesti ole suhtautunut pieniin lapsiin kuin sinä. - ..........
k. hellämieli kirjoitti:
Äläpä höpötä omiasi. Mulla on kolme lasta joista nuorin vuoden, ja hän todellakin oppi 11 kk:n ikäisenä ettei saa purra. Edellisetkin lapset niillä main, tämän nuorimman muistan tarkkaan. Aloittajahan tässä on hukassa oleva yhden lapsen äiti.
Uhma on eri asia kuin kasvatuksen ja ohjauksen puutteesta johtuva häiriökäyttäytyminen.On se aika kumma että kolmen lapsen äiti on niin kapeakatseinen että kuvittelee kaikkien lasten sopivan samaan muottiin, että jos MUN lapset ei oo purru 11kk ikäisenä niin ei voi muutkaan purra!!! Ja jos puree niin niitä ei ole kasvatettu! MUNKAAN lapset ei ole purru kun kerran yrityksen jälkeen (on katsos kasvatettu) mutta toinen kyllä mätki toista aika ajoin vaikka kuinka opetti samalla tavalla kun puremisen kanssakin. Katsos eivät sovi aina samaan muottiin ja joskus kestää kauemmin saada lapsen kaaliin mitä saa tehdä ja mitä ei. Joskus lapset haluavat ihan vaan testailla myös vanhempia, sinun lapsissasi (tai sinussa) on joku vika jos eivät ole koskaan sitä kokeilleen!!
- kyllikkitäti
Kyllä se on ihan vanhempien tehtävä vahtia omaa lastaan ettei tommosta tapahdu! Tosi törkeetä että suhtaudut asiaan "huumorilla", tuon ikäiset lapset muokkautuvat koko ajan ja aivan hyvin voikin saada traumoja tommosen ongelmalapsen käytöksestä.
Suosittelen itsetutkiskelua, ja opettele kasvattamaan lapsesi paremmin! En minäkään haluaisi tommoisia "kavereita" enää nähdä, kun eivät välitä toisista ollenkaan ja opettavat saman jo pienelle lapselle!
Totta helvetissä tuon ikäisen pitäisi uskoa jos äiti tai isä kieltää jotain!- alkup.
Ja me kyllä oltiin kumpikin vieressä kaverin kanssa... lapset katseli toisiaan ja naureskelivat. Minun tämä 1,5v vaan tykkäisi kauheasti pyöriskellä lattialla kavereiden kanssa. Niin luuletteko te oikeasti että se tajuaa että hoidossa kun hän telmii 4v lasten kanssa niin hän ymmärtäisi että hän ei voi kaataa tuota 1v selälleen lattialle?? Tajuaako muka 1,5v että tuo ei osaa pistää vastaan?? Tuskimpa.
Ja appivanhempani on kertonut lapseni isän olevan täysin samanlaine pienenä... kai miehenikin äidissä on vikaa SITTEN vaikka hän on koko elämänsä ollut MYÖS lastenhoitajana.. Mutta kyllähän toi ukko ihan normaali nyt aikuisiällä on. Se oli ohimenevä vaihe. Tottakai lasta kuuluu kieltää jos se tuollaista tekee..kukaan niin tyhmä ole. En minä kumminkaan rupea lastani kurittamaan hiuksista repimällä jne mitä monet muut vanhemmat tekevät kun lapsi ei tottele. Jotkut lapset vaan voivat olla luonteeltaan villimpiä. - eiwurhkfsbnm
alkup. kirjoitti:
Ja me kyllä oltiin kumpikin vieressä kaverin kanssa... lapset katseli toisiaan ja naureskelivat. Minun tämä 1,5v vaan tykkäisi kauheasti pyöriskellä lattialla kavereiden kanssa. Niin luuletteko te oikeasti että se tajuaa että hoidossa kun hän telmii 4v lasten kanssa niin hän ymmärtäisi että hän ei voi kaataa tuota 1v selälleen lattialle?? Tajuaako muka 1,5v että tuo ei osaa pistää vastaan?? Tuskimpa.
Ja appivanhempani on kertonut lapseni isän olevan täysin samanlaine pienenä... kai miehenikin äidissä on vikaa SITTEN vaikka hän on koko elämänsä ollut MYÖS lastenhoitajana.. Mutta kyllähän toi ukko ihan normaali nyt aikuisiällä on. Se oli ohimenevä vaihe. Tottakai lasta kuuluu kieltää jos se tuollaista tekee..kukaan niin tyhmä ole. En minä kumminkaan rupea lastani kurittamaan hiuksista repimällä jne mitä monet muut vanhemmat tekevät kun lapsi ei tottele. Jotkut lapset vaan voivat olla luonteeltaan villimpiä.Minun mielestäni ap on ihan oikeilla jäljillä ja kaverinsa kyllä on ylireagoinut oikein kunnolla.
Kahden villin pojan (2,5v ja 1,5v) äitinä en voi kuin pudistella päätäni näille "kasvata lapsesi kunnolla" kommenteille.
1,5 vuotiasta ei voi vaatia käyttäytymään "kunnolla". Jeesus sentään. Ei ne vielä ymmärrä sosiaalisen elämän sääntöjä eikä niillä vielä ole käyttäytymiskoodit sisäistettynä. Toki se on vanhempien tehtävä opettaa nämä, mutta ei 1,5 veeltä voi vaatia moista! Tottakai kielletään ja viedään tilanteesta pois joka ikinen kerta, mutta töniminen, painiminen, repiminen ym. on ihan normaalia kokeilua tuon ikäiseltä. Jossain vaiheessa ne kiellot alkavat mennä perille, joillain aikasemmin ja toisilla taas myöhemmin.
Meillä nuorempi poika on todella kova tönimään ja muutenkin piinaamaan isoveljeään, ja uskokaa pois, kyllä sitä poikaa on kielletty ja komennettu ja viety toiseen huoneeseen ym. Ja sama jatkuu. Toki käytös koko ajan rauhoittuu kun järkeä tulee enemmän, mutta kyllä sen perässä saa mennä. Eikä todellakaan voi joka sekunti olla vieressä, eikä mun mielestäni ole edes järkevää yrittää etukäteen ehkäistä tällaisten tilanteiden syntyä. Olen huomannut että pojat osaavat hyvin pitää puoliaan eivätkä ihan vähästä hätkähdä. Oppivat toisiltaan ja opettavat toisilleen, niin hyvässä kuin valitettavasti pahassakin. Onneksi heillä on äiti ja isä jotka asettavat säännöt ja rajat käyttäytymiselle.
Mielestäni ap:n kaveri tässä nyt tekee karhunpalveluksen omalle lapselleen. Ei tuollaisesta pienestä tönimisestä tule tasapainoiselle 1veelle minkäänlaisia traumoja. Tekee ihan hyvää vaan oppia elämän eri puolia vanhempien valvoessa ettei ketään oikeasti satuteta.
Kyllähän se ylisuojelevaisuuskin aiheuttaa ongelmia tulevaisuudessa. Ei se yksi ja oma pienokainen ole maailman napa eikä hänelle ole hyväksi luulla niin.
Kyllä minäkin veisin lapseni pois jos joku lapsi häntä alvariinsa olisi puremassa tai lyömässä. Ei sellainen ole suotavaa. Mutta tässä olikin kyse yhdestä tönäisystä ja hiusten repimisestä. Se ei mielestäni todellakaan ole syy perua mitään matkoja! Huh huh.
Kuten ap jo sanoikin, päiväkodissa tapahtuu vastaavaa ja hieman rajumpaakin päivittäin!
Ap:n kaveri on ottanut itseensä lapsensa puolesta ja ihan turhaan! - kyllikkitäti
alkup. kirjoitti:
Ja appivanhempani on kertonut lapseni isän olevan täysin samanlaine pienenä... kai miehenikin äidissä on vikaa SITTEN vaikka hän on koko elämänsä ollut MYÖS lastenhoitajana.. Mutta kyllähän toi ukko ihan normaali nyt aikuisiällä on. Se oli ohimenevä vaihe. Tottakai lasta kuuluu kieltää jos se tuollaista tekee..kukaan niin tyhmä ole. En minä kumminkaan rupea lastani kurittamaan hiuksista repimällä jne mitä monet muut vanhemmat tekevät kun lapsi ei tottele. Jotkut lapset vaan voivat olla luonteeltaan villimpiä.Kukaan ei ole puhunut että lapsia pitäisi kurittaa hiuksista repimällä tai mitään muutakaan sen tapaista! Sairas mieli sinulla...
Enkä kyllä kehuskelisi lastenhoitotaidoilla kun noin tietämätön olet, eikä se auta asiaa että miehesi äitikin on lastenhoitaja! Tiedän monia lastenhoitajia, joilla on samallainen asenne kuin sinulla, ja ketkä eivät myöskään tiedä itse lastenhoidosta mitään. Sen takia en lapsiani veisi kenenkään tuommoisen hoitoon! - alkup.
eiwurhkfsbnm kirjoitti:
Minun mielestäni ap on ihan oikeilla jäljillä ja kaverinsa kyllä on ylireagoinut oikein kunnolla.
Kahden villin pojan (2,5v ja 1,5v) äitinä en voi kuin pudistella päätäni näille "kasvata lapsesi kunnolla" kommenteille.
1,5 vuotiasta ei voi vaatia käyttäytymään "kunnolla". Jeesus sentään. Ei ne vielä ymmärrä sosiaalisen elämän sääntöjä eikä niillä vielä ole käyttäytymiskoodit sisäistettynä. Toki se on vanhempien tehtävä opettaa nämä, mutta ei 1,5 veeltä voi vaatia moista! Tottakai kielletään ja viedään tilanteesta pois joka ikinen kerta, mutta töniminen, painiminen, repiminen ym. on ihan normaalia kokeilua tuon ikäiseltä. Jossain vaiheessa ne kiellot alkavat mennä perille, joillain aikasemmin ja toisilla taas myöhemmin.
Meillä nuorempi poika on todella kova tönimään ja muutenkin piinaamaan isoveljeään, ja uskokaa pois, kyllä sitä poikaa on kielletty ja komennettu ja viety toiseen huoneeseen ym. Ja sama jatkuu. Toki käytös koko ajan rauhoittuu kun järkeä tulee enemmän, mutta kyllä sen perässä saa mennä. Eikä todellakaan voi joka sekunti olla vieressä, eikä mun mielestäni ole edes järkevää yrittää etukäteen ehkäistä tällaisten tilanteiden syntyä. Olen huomannut että pojat osaavat hyvin pitää puoliaan eivätkä ihan vähästä hätkähdä. Oppivat toisiltaan ja opettavat toisilleen, niin hyvässä kuin valitettavasti pahassakin. Onneksi heillä on äiti ja isä jotka asettavat säännöt ja rajat käyttäytymiselle.
Mielestäni ap:n kaveri tässä nyt tekee karhunpalveluksen omalle lapselleen. Ei tuollaisesta pienestä tönimisestä tule tasapainoiselle 1veelle minkäänlaisia traumoja. Tekee ihan hyvää vaan oppia elämän eri puolia vanhempien valvoessa ettei ketään oikeasti satuteta.
Kyllähän se ylisuojelevaisuuskin aiheuttaa ongelmia tulevaisuudessa. Ei se yksi ja oma pienokainen ole maailman napa eikä hänelle ole hyväksi luulla niin.
Kyllä minäkin veisin lapseni pois jos joku lapsi häntä alvariinsa olisi puremassa tai lyömässä. Ei sellainen ole suotavaa. Mutta tässä olikin kyse yhdestä tönäisystä ja hiusten repimisestä. Se ei mielestäni todellakaan ole syy perua mitään matkoja! Huh huh.
Kuten ap jo sanoikin, päiväkodissa tapahtuu vastaavaa ja hieman rajumpaakin päivittäin!
Ap:n kaveri on ottanut itseensä lapsensa puolesta ja ihan turhaan!Haluan vielä lisätä että lapseni on muuten kehitykseltään edennyt nopeasti..oppinut puhumaan jo lauseita ja jos käsken tekemään jotain niin hän kyllä näyttää heti kuinka se tehdään... Jossain kohtaa verhoja revittiin alas mutta siitä on pois päästy kun on kielletty tarpeeksi monta kertaa. Hän ei ehkä ole ollut sitten tarpeeksi noiden 1v lasten kanssa tekemisissä kun ei osaa näiden muiden mukaan käyttäytyä niiden kanssa vaan nimitetään häiriköksi/ jälkeenjääneeksi. Ei meilläkään päiväkodissa olla vaan kotiäitinä olen. Ja jos menen asioille niin vien sen tuttavalleni hoitoon ja hänellä on 2 ja 4v lapset. Niiden kanssa hän rakastaa peuhata ja on yhtä hymyä kun pääsee jylläämään oikein kunnolla. Ehkä lapseni on sittenkin kehityksessä niin paljon edellä että vauvat ovat hänelle liian rauhallisia leikkikavereita. Kyllä minä sen itse tiedostan että hän tietää mikä on sana EI mutta ei halua uskoa sitä. Ja tämä kaverinikin kysyi että meneekö toi sun lapses koko ajan noin lujaa..kyllä menee!! Aamulla 8 alkaa ja päiväuniksi rauhotutaan ja kun sieltä herätään klo 13 maissa niin sama jyllääminen jatkuu ilta 8 asti. Aivan samanlainen on ollut lapseni isäkin pienenä. Voimaa lapsessani on kuin pikku pitäjässä... ehkä siksi juuri nuo " vauvat" eivät ole hänelle oikeanlaisia leikkikavereita sitten. Harva 1,5v nostaa itseään käsillä ilmaan, saatika kantele tuoleja jne...Eli täytyykö meidän leikkiä sitten noiden 2v lapsien kanssa jotka jo peuhaavat minun lapseni kanssa...ettei vain tule sanomista tönimisistä.
Juuri kaverini kanssa muisteltiin viime kevättä kun poikani ei vielä kävellyt ja hänen kaksostytöt repi ja töni minun lastani kun ei NEKÄÄN tajunnut sitä että ei toinen pysy pystyssä tai osaa kävellä. Vieläkö väitätte lastani häiriköksi?????? - alkup.
kyllikkitäti kirjoitti:
Kukaan ei ole puhunut että lapsia pitäisi kurittaa hiuksista repimällä tai mitään muutakaan sen tapaista! Sairas mieli sinulla...
Enkä kyllä kehuskelisi lastenhoitotaidoilla kun noin tietämätön olet, eikä se auta asiaa että miehesi äitikin on lastenhoitaja! Tiedän monia lastenhoitajia, joilla on samallainen asenne kuin sinulla, ja ketkä eivät myöskään tiedä itse lastenhoidosta mitään. Sen takia en lapsiani veisi kenenkään tuommoisen hoitoon!Voi kyllikkitäti... Minä en kun en hyväksy edes hyväksy nippaamista...siksi juuri sanoinkin että jotkut kun ovat niin hulluja että tukistavat lasta ja kurittavat oikein kunnolla!
Olen kouluni käynyt ja todellakin tiedän että tuo on laitonta ja myös mielestäni sairasta!!!!!!!!!!!!!!!! - '''ää
alkup. kirjoitti:
Haluan vielä lisätä että lapseni on muuten kehitykseltään edennyt nopeasti..oppinut puhumaan jo lauseita ja jos käsken tekemään jotain niin hän kyllä näyttää heti kuinka se tehdään... Jossain kohtaa verhoja revittiin alas mutta siitä on pois päästy kun on kielletty tarpeeksi monta kertaa. Hän ei ehkä ole ollut sitten tarpeeksi noiden 1v lasten kanssa tekemisissä kun ei osaa näiden muiden mukaan käyttäytyä niiden kanssa vaan nimitetään häiriköksi/ jälkeenjääneeksi. Ei meilläkään päiväkodissa olla vaan kotiäitinä olen. Ja jos menen asioille niin vien sen tuttavalleni hoitoon ja hänellä on 2 ja 4v lapset. Niiden kanssa hän rakastaa peuhata ja on yhtä hymyä kun pääsee jylläämään oikein kunnolla. Ehkä lapseni on sittenkin kehityksessä niin paljon edellä että vauvat ovat hänelle liian rauhallisia leikkikavereita. Kyllä minä sen itse tiedostan että hän tietää mikä on sana EI mutta ei halua uskoa sitä. Ja tämä kaverinikin kysyi että meneekö toi sun lapses koko ajan noin lujaa..kyllä menee!! Aamulla 8 alkaa ja päiväuniksi rauhotutaan ja kun sieltä herätään klo 13 maissa niin sama jyllääminen jatkuu ilta 8 asti. Aivan samanlainen on ollut lapseni isäkin pienenä. Voimaa lapsessani on kuin pikku pitäjässä... ehkä siksi juuri nuo " vauvat" eivät ole hänelle oikeanlaisia leikkikavereita sitten. Harva 1,5v nostaa itseään käsillä ilmaan, saatika kantele tuoleja jne...Eli täytyykö meidän leikkiä sitten noiden 2v lapsien kanssa jotka jo peuhaavat minun lapseni kanssa...ettei vain tule sanomista tönimisistä.
Juuri kaverini kanssa muisteltiin viime kevättä kun poikani ei vielä kävellyt ja hänen kaksostytöt repi ja töni minun lastani kun ei NEKÄÄN tajunnut sitä että ei toinen pysy pystyssä tai osaa kävellä. Vieläkö väitätte lastani häiriköksi??????"Vieläkö väitätte lastani häiriköksi?????? "
No häiriköltähän hän kuulostaa. Vai väitätkö kirkkain silmin itse vastaan? Ylienerginen lapsi on monesti häirikkö. Halusi vanhempansa sitä tai ei, koittivat kasvattaa tai ei.
Tilanteen kanssa pitää vain tulla toimeen eikä heti vetää hernettä nenään, kun joku haluaa ottaa sen takia etäisyyttä. On ihan luonnollinen reaktio rauhallisen lapsen vanhempana ottaa hieman etäisyyttä liian rajusti leikkivään, koska silloin leikeistä ei vain tule mitään. - alkup.
'''ää kirjoitti:
"Vieläkö väitätte lastani häiriköksi?????? "
No häiriköltähän hän kuulostaa. Vai väitätkö kirkkain silmin itse vastaan? Ylienerginen lapsi on monesti häirikkö. Halusi vanhempansa sitä tai ei, koittivat kasvattaa tai ei.
Tilanteen kanssa pitää vain tulla toimeen eikä heti vetää hernettä nenään, kun joku haluaa ottaa sen takia etäisyyttä. On ihan luonnollinen reaktio rauhallisen lapsen vanhempana ottaa hieman etäisyyttä liian rajusti leikkivään, koska silloin leikeistä ei vain tule mitään.Ihanaa lukea näitä teidän tekstejä kun loppujen lopuksi itse tiedän että lapseni on oikea päivänsäde eikä varmasti halua kenellekkään pahaa. Kyllä on tähän asti ihmisten sydämet ollu sulaa vahaa meidän lapsen nädessään.Energiaa hänellä riittää vaikka muille jakaa. EI kaveriani se tuntunut siinä kohtaa haittaavan kun he meillä olivat. 2h ne lapset siinä leikkivät yhdessä. Ja kyllä tulivat hyvin toimeen...minun lapseni poikalapsena olisi välillä halunnut päästä jylläämään. Tuskin hän sitä oikeasti tajusi ettei se osaa kunnolla kävellä tai pysy pystyssä vaikka toinen välillä seisoikin tukea vasten.
Olen edelleen sitä mieltä että kaverini ylireagoi tilanteen ( niin kuin minusta tuntuu että tekin olette täällä paisuttaneet tätä asiaa.) Kaverini on muutenkin niitä äitejä jotka imettivät lastaan 6kk ja pitää toisia äitejä huonoina kun ei imetä niin kauan vaan antavat lapselleen perunaa jo siinä 4kk iässä... elämää hänellä ei ole ollenkaan ilman lasta.. ja ne äidit ketkä sitä viettävät ovat hänen mielestään huonoja äitejä..ikinä ei saisi käydä missään ilman lasta. Hänen oma lapsensa on aina muka niin enkeli eikä koskaan itke...ei ikinä! Kyllä haluaisin olla kärpäsenä katossa sitten kun se lapsi alkaa kulma/poskihampaita tekemään että onki hänen lapsensa vielä oikea enkeli. Kummasti se lapsi aina kaupungilla itkee ja joka kerta kaverini sanoo et ei se oo tämmönen koskaan... tekisi mieli sanoa että ei niin muuta kuin joka kerta kun me ollaan oltu kaupungilla. En tiedä tajusitteko minun pointtini asian suhteen...hän on kauhean tarkka kaikesta..aivan kaikesta. Jos lapselle antaa mehuakin niin se on hänelle maailman loppu!! Ihan totta! Olemme kavereiden kanssa puhuneetkin siitä että kun ikinä ei tiedä mitä omalle lapselle uskaltaa edes syöttää tai juottaa tai yleensäkkään puhua kun tuo kaveri on paikalla. Hän haukkuu miehensä exän joilla on yhteinen lapsi aivan lyttyyn. Miten huono äiti se on sille ja plaa plaa... ikinä ei muka mitään hyvää sanottavaa!!! - alkup.
alkup. kirjoitti:
Voi kyllikkitäti... Minä en kun en hyväksy edes hyväksy nippaamista...siksi juuri sanoinkin että jotkut kun ovat niin hulluja että tukistavat lasta ja kurittavat oikein kunnolla!
Olen kouluni käynyt ja todellakin tiedän että tuo on laitonta ja myös mielestäni sairasta!!!!!!!!!!!!!!!!Mutta eiköhän tässä ollu kerskustelua nyt riittämiin.
KIITOS vastauksista.... vaikka tämmöiset mielipide kysymykset ovat aivan turhia kun ei niihin saa mitään selkoa. Jokainen ilmaisee mielipiteensä niin kuin ilmaisee.
Mutta onneksi muut kaverini ovat lupautuneet tulla meille leikkimään tuon yhden puheista huolimatta. Koska heistä tuo on täysin normaalia tuossa iässä että kokeillaan kaikkea.
He kun tuntevat tämän yhden niin hyvin kun taas te ette näin kirjoittelun perusteella saa hänestä mitään irti.
- ...........
Ootte molemmat tooosi kummallisia O.o Miksi 1,5-vuotiaasi saa töniä sua tai muita lapsia? Tuollaiseen tulee puuttua HETI, ei se lapsi ymmärrä satuttavansa ja voi saada aikaan pahaakin vahinkoo, ellei valista ja opeta. SE ON SUN tehtäväsi. Kaverisi on ehkä reagoinut enemmän siihen, että sä et puutu lapsesi tekemiseen, tai jos tosiaan ajattelee 1-vuotiaansa heräilevän toisen lapsen pelossa, niin outo on hänKIN.
Meillä 2,5-vuotias kuuro poika (joka ei siis ymmärrä puhetta lainkaan) ja 11kk poika, jotka molemmat tietää mikä on kiellettyä ja mitä saa tehdä. Toki silti tulee joskus kinaa ja kokeillaan rajoja, mutta siihen puututaan.- alkup.
Kuinka monta kertaa täytyy sanoa että totta helkkarissa minä kiellän lastani ja vien sen pois tilanteesta.
- Pesismailajaananas
alkup. kirjoitti:
Kuinka monta kertaa täytyy sanoa että totta helkkarissa minä kiellän lastani ja vien sen pois tilanteesta.
Mikä kaveri se tuollainen on joka kiilottelee olematonta sädekehäänsä päänsä päällä ja yrittää tehdä toisesta syypäätä kaikkeen ikään kuin ylimielinen käytöksesi täällä ei jo kertoisi sitä että sinullakin on peiliin katsomisen varaa?
Eihän me voida tietää mitä todellisuudessa on tapahtunut kun ei olla oltu paikalla ja tässä on vain sinun versiosi tapahtumien kulusta.
Ehkä tulit sanoneeksi jotain typerää eikä syy siis ollut pelkästään se lapsen töniminen?
Tai jospa kaverisi on väsynyt. Joutunut valvomaan itkevän lapsensa takia, eikä jaksa lähteä minnekkään siksi?
Ehkä häntä väsyneenä ottaa niin paljon pannuun ettei pysty ajattelemaan kovinkaan kypsästi ja siinä on sitten tullut sanottua typerästi kun olet kysynyt syytä tapaamisten perumiselle?
Ehkä hänestä oikeasti tuntui siltä että syy lapsen itkemiseen johtui siitä tönimisestä mutta kuitenkin luulen että hän on ollut niin väsynyt ettei ole jaksanut lähteä kanssasi minnekkään.
Ei kovin kypsää juu, meillä päin ei tommoisia pikku kiukutteluja niin vakavasti oteta ja tehdä tollasia numeroita, vaan annetaan pölyn hieman laskeutua ja sitten mennään kysymään soppiiko sitä vaikka kahvitella jossain... - alkup.
Pesismailajaananas kirjoitti:
Mikä kaveri se tuollainen on joka kiilottelee olematonta sädekehäänsä päänsä päällä ja yrittää tehdä toisesta syypäätä kaikkeen ikään kuin ylimielinen käytöksesi täällä ei jo kertoisi sitä että sinullakin on peiliin katsomisen varaa?
Eihän me voida tietää mitä todellisuudessa on tapahtunut kun ei olla oltu paikalla ja tässä on vain sinun versiosi tapahtumien kulusta.
Ehkä tulit sanoneeksi jotain typerää eikä syy siis ollut pelkästään se lapsen töniminen?
Tai jospa kaverisi on väsynyt. Joutunut valvomaan itkevän lapsensa takia, eikä jaksa lähteä minnekkään siksi?
Ehkä häntä väsyneenä ottaa niin paljon pannuun ettei pysty ajattelemaan kovinkaan kypsästi ja siinä on sitten tullut sanottua typerästi kun olet kysynyt syytä tapaamisten perumiselle?
Ehkä hänestä oikeasti tuntui siltä että syy lapsen itkemiseen johtui siitä tönimisestä mutta kuitenkin luulen että hän on ollut niin väsynyt ettei ole jaksanut lähteä kanssasi minnekkään.
Ei kovin kypsää juu, meillä päin ei tommoisia pikku kiukutteluja niin vakavasti oteta ja tehdä tollasia numeroita, vaan annetaan pölyn hieman laskeutua ja sitten mennään kysymään soppiiko sitä vaikka kahvitella jossain...Kyllähän lyhyellä varoitus ajalla oli kaverin reissulle saanut mukaan vaikka lähtö oli aamuyöllä 5 aikaan. Aika lyhyellä varoitusajalla... Tuli sellainen olo että hän halusikin mennä jonkun muun kanssa mutta ei uskaltanut sanoa suoraan minulle...Mutta sitten mietin miksi ihmeessä tuo kaveri laittaa sen minun lapseni syyksi?? Mutta tässä on outos minusta sekin että kun se lapsi heräsi itkien niin kaverini oli samantien syyttämässä minun lastani. Miten yhdestä kerrasta voi tietää missä vika oli???
- ....................
Olet saanut aikamoisia vastauksia ja vaatimuksia mihin pienen 1,5v lapsesi kuuluisi pystyä. Vastaajat eivät ehkä muista miten pieni 1,5v oikein onkaan ja miten hänen opintiellä kiellot ja neuvot ovat vasta alkua. Lapset lyö, tönii, puree, kokeilee. Se on normaalia, olet tehnyt aivan oikein kun kielsit lasta ja sanoit että se on väärin että toista sattuu. Thats it, eipä siinä muukaan auta. Ja tulevaisuudessa ihan varmasti joudut samaan tilanteeseen vielä monta kertaa, se on normaalia elämää ja kasvuun ja kehitykseen kuuluvaa asiaa. Oikeassa elämässä tiedän kyllä pieniä lapsia jotka tietävät mitä ei tarkoittaa, mutta en ole kuullutkaan alle 2 vuotiaasta joka kulkisi kiltisti äidin ja isän rinnalla uhmailematta ja kokeilematta rajoja lainkaan. Tuon ikäinen lapsi ei sitä paitsi osaa vielä leikkiä ja on ottanut kontaktin toiseen lapseen näin. Väärin, mutta siinä vaiheessa onkin vanhemman tehtävä sanoa että se on väärin, niin kuin olet sanonutkin. Sinun kannattaisi nyt nostaa kissa pöydälle ja lyödä faktat pöytään kaverillesi, älä pyytele enää anteeksi, siihen ei ole mitään syytä. Jos kaverisi on vetänyt herneen nenään lopullisesti niin hän toden totta ylireagoi ja ehkäpä hakee tästä nyt jotain syytä siihen ettei halua enää olla kaverisi...
- alkup,
Tällä mun lapsellani on nyt menossa jonkinnäköinen esiuhma. Oltiin tänään neuvolassa ja hän sanoi että on täysin normaalia tuollainen.Kunhan vanhempana muistaa vain kieltää. Sanoin myös että joillekkin menee perille kerrasta tai kahdesta mutta jotkut uskovat vasta kymmenien kertojen jälkeen. Niinkuin sanoin että verhot meillä sai kyytiä päivittäin..mutta nyt kun olen tarpeeksi monta kertaa kieltänyt niin eipä koske verhoihin enää. Ja se että isompien lasten kanssa minun lapseni on leikkinyt niin paljon että ei hän varmasti tajua sitä että ei tuollaisen 1v kanssa voi jyllätä niin kuin isompien.
- Maya.
Yksi ja sama provoilija kirjoittelee noita vastauksia "häirikkölapsesta" ja käy mielipuolisesti antamaan miinuksia ap:lle ja plussia itselleen. Täytyy joku mielisairaus ihmisellä olla kun tuollasta tekee noin hurmoksessa. Surullista ja pelottavaa.
- vähän molemmissa...
alkup, kirjoitti:
Tällä mun lapsellani on nyt menossa jonkinnäköinen esiuhma. Oltiin tänään neuvolassa ja hän sanoi että on täysin normaalia tuollainen.Kunhan vanhempana muistaa vain kieltää. Sanoin myös että joillekkin menee perille kerrasta tai kahdesta mutta jotkut uskovat vasta kymmenien kertojen jälkeen. Niinkuin sanoin että verhot meillä sai kyytiä päivittäin..mutta nyt kun olen tarpeeksi monta kertaa kieltänyt niin eipä koske verhoihin enää. Ja se että isompien lasten kanssa minun lapseni on leikkinyt niin paljon että ei hän varmasti tajua sitä että ei tuollaisen 1v kanssa voi jyllätä niin kuin isompien.
Minullakin on 1,5 vuotias villi ja vilkas poika.
Mutta kyllä hän puhetta ymmärtää - ja kun on aikuisena tilanteessa mukana, osaa "pyytää anteeksi" kaverilta silittämällä, kun hoksaa, ettei homma mennyt ihan putkeen - viimeksi eilen, kun juoksi pienemmän pojan kumoon touhottaessaan.
Siis, olen sitä mieltä, että kaverisi ylireagoi, mutta jos hän jäi tuollaiseen mielentilaan, et itse ehkä hoitanut tilannetta sen tapahtuessa ihan oikein, et kyläilevän äidin etkä hänen lapsensa suhteen?
Sen sijaan, että pyydät täällä hyväksyntää lapsesi ja omalle käytöksellesi, ottaisin sinuna yhteyttä ystävääsi ja puhuisin asian halki hänen kanssaan.
- neljän äiti
jokainen 1 ja puolivuotias on oma ykksilönsä... ja varsinkin jos on ainut lapsi niin ei varmasti ymmärrä yhtä hyvin kieltoja toisten lasten kans kun ne joilla on jo toisia sisaruksia...
minulla itselläni on 4 lasta...
ja yksi oli villi pienestä pitäen.. ei ikinä väkivaltainen mutta oli ilkeä käyvä missään ku vaikka koko ajan kiellettiin se kaivoi ja kaivoi toisten kaapit ja laatikot...
alle 2 vuotiaana mutta monen kans mietittiin ettei se kyllä opi jos ei käyä ja kielletä ja kielletä...
toiset taas ei oo ikinä kylässä kaivanut tavaroita tai yks ei oo vielä kaivelu iässäkään...
ja lapseni kyllä tappelee keskenään muttei ikinä toisten lasten kans... paljonki välillä ovat 6kk, 2v,4v ja 5v
ja kotona olen hoitanut kaikki koko ajan joten eivät myöskään päiväkodissa selkäni takana...
ja täytyy sanoa että kovin monella täällä ei kyllä oikein ymmärrystä löydy erilaisille lapsille...
kaikkien 1 ja puolivuotiaat ei oo samalaisia ja ymmärrä ja osaa samoja asiota!!! - Äiti20v+t4v+p1v
Eli ei alle 3 vuotias tiedä koska miksi ja kun hän tekee pahaa.. TODISTETTU JUTTU! Siksi uhmakin alkaa noin 3 vuoden iässä koska silloin kapinoidaan vastaan ja tehdään pahuuksia ja kokeillaan rajoja/omaa osaamistaan!
On varmasti tän kaverin eka lapsi. Sitten ku kasvaa ja jos ja kun hankkii toisen lapsen niin siitä se fiasko lähtee! - tvät masin
On selvää, että lapsesi ei ymmärrä mitä hän tekee. Hän varmasti tarkoitti vain hyvää. Kaverisi ylireagoi ja syyttää sinua oman lapsensa ongelmista. On normaalia, että lapset tönivät toisiaan. Olet toiminut täysin oikein tilanteessa. Sinusta ei voi löytää mitään vikaa. Muuta väittävät ovat katkeria, ymmärtämättömiä pakosta kotiäideiksi jääneitä. Heidän vastauksistaan sinun ei kannata huolehtia tai pahoittaa mieltäsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324631Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152618Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252435Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su642433- 321817
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321631Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731496Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?501315- 661294
- 821241