en ymmärrä Jopon ostajia

kummaa jopoilua

En ymmärrä Jopon ostajia sitten lainkaan (itse Jopoa kokeilleena). Jopo on mahdollisimman halvalla kasattu hilavitkutin, jossa on ajokelvottoman pysty asento, huono jalkajarru, epäkäytännöllisen pienet renkaat jotka aiheuttavat turhaa pyörällä sotkemista oikean ajamisen sijasta ja lisäksi Jopo on vielä raskaskin rotjake ollakseen city pyörä. Sillä ajaa kenties mukavasti pari sataa metriä siwaan ja takaisin lähiössä, mutta yhtään pidemmälle sillä ei lähdetä mukavasti.
Silti kaikista miinus-puolistaan huolimatta Jopo tuntuu myyvän kuin mikäkin hittituote. Se on uponnut nuorten sydämiin ja on tällä hetkellä kysytyin pyörä. Helkama on siis keksinyt tuoda markkinoille oikeasti käyttökelvottoman tuotteen, jota kaiken maailman hipit sitten pitävät nerokkuuden symbolina.

Onhan siinä jopossa yksi hyväkin puoli: se on niin yksinkertainen pyörä, että koulutettu apinakin huoltaa sen, etenkin kun jopon huolto rajoittuu renkaan paikkaamiseen (lue: sisäkumin uusiminen) ja ketjujen rasvaamiseen. Mitään muutahan Jopolle ei sitten voikaan tehdä. Ja kun takanapa ottaa ja laukeaa vuoden parin käytön jälkeen, niin Jopon voi heittää roskiin ja hakea kaupasta uuden rimpulan tilalle.
Ilmeisesti juuri "mun ei tartte onneks osata mitään"-asenne on se jopokaupoille vetävä ilmiö. Ei viitsitä opetella edes polkupyörän huoltamisen perusteita, niin ostetaan pyörä jota ei edes voi huoltaa. Huolettomia kilometrejä sikakalliiseen hintaan siinä pyöräluokassa. Merkittömiä jopo-kopioita saa halvemmalla ja ne ovat laadultaan jopa jopoa parempia.

En ymmärrä Jopon hankkivia kanssaihmisiä. Parempiakin pyöriä saa ja vieläpä kohtuullisella hinnallakin. Eikö se perinteinen mummopyöräkin ole paljon jopoa mukavampi ratkaisu?

115

16645

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Börje 321

      Tai sitten joku koittaa hieman provosoida saadaakseen tekemistä. Älkää hyväuskoiset ihmiset uskoko täällä kaikkea mitä kirjoitellaan. Tämän ketjun aloitusviesti on hyvä esimerkki näistä. Siellä taas joku kauppias purkaa vihaansa kun omat romut ei käy kaupaks kun kaikki haluavat Jopon. Heti toinen lause kertoo, että ollaan täysin hakoteillä; Jopo on mahdollisimman halvalla kasattu hilavitkutin,... Jos Jopo olisi mahdollisimman halvalla kasattu hilavitkutin niin sitä ei ensinnäkään tehtäisi Suomessa ja toiseksi käytettäisi mahdollisimman paljon suomalaisia osia.

      Kyseinen henkilö ei varmasti ole ihan tuota Jopon käyttäjäryhmääkään. Jopon ostaja on yleensä suht nuori kaupunkilainen, joka haluaa pyöränsä leppoiseen siirtymiseen paikasta A paikkaan B. Lisäksi saa olla mahdollisimman simppeli koska matkatkin on lyhyitä. Itse en suoraan sanottuna tiedä montaa parempaa pyörää tähän käyttöön. Itsekkin olen harkinnut tuota lyhkäsille (tuleville) koulumatkoille sekä kesäiseen kruisailuun pitkin kylänraitteja. Kotimaisuus on monelle varmasti yksi kriteeri päätyessä Jopoon. Ei pelkästään se rungon valmistus ja pyörän kokoaminen täällä Suomessa vaan kokonaisuus. Helkamalla koitetaan saada pyöriin mahdollisimman paljon suomalaisia osia. Esimerkiksi kotimainen Herrmans valmistaa mm. kädensijoja ja heijastimia, kotimainen Suomi Tyres valmistaa renkaat ja Procons tekee tavaratelineet ja lokasuojat. Kyllä tästä voin itse ainakin maksaa muutaman kympin lisää. (Sit jos koitat vakuuttaa että markettien myymät 100-250euron Jopo kopiot ovat parempia niin älä viitsi. Niitä on tullut itselleni vastaan ihan liian monta. Välillä tuntuu ettei niihin viitsisi edes koskea koska ei tiedä mitä seuraavaksi käy.)

      Laadusta voin sanoa että tuskimpa tulee ongelmia näiden Suomessa tehtyjen kanssa. Melko pomminvarmahan tuo peli on. Varmasti osittain sen takia on painavahko, mutta mikäpä tuon hintainen teräsrunkoinen pyörä ei olisi. On ainakin pehmeä ajaa runkonsa ansiosta. Mitä tuossa edellinen kitisi noista vuoden pari kestävistä navoista niin taitaa olla hatusta vedetty. Eukolta löytyy neljä vuotta sitten ostettu Jopo, jolla on varmasti keskiverto Jopoa enemmän kilometrejä takana (varmasti myös pidetty paremmin huoltakin). Touko-syyskuu väleillä on tullut useimpina viikkoina lähemmäks 100km (osa ihmisistä vain tykkää ajella letkeästi selkä suorana, ilman kiirettä ja välittämättä siitä mikä olisi nopein tapa) ja tämän ajan ulkopuolella vielä muutamia kymmeniä kilometrejä per viikko. Niin ja pyörä käy ja kukkuu edelleenkin. Tuo takanapahan on muistaaksein joku Shimanon 1-vaihteinen johon saa kyllä uudet sisuskalut kahella kolmella kympillä jos saa sen ajettua loppuun(viittaus aiheen aloittaneen viestiin). Tässä pyörässä ei ole ollut tarvetta. Toki olen tehnyt pyörälle keväisin huollon jossa kiristetään/tarkistetaan/säädetään; tanko, ohjainkannatin, ohjainlaakeri, satula, satulatolppa, kammet, polkimet, vanteet, navat, ilmanpaineet, renkaiden kunto jne. Vanteisiin ei tietenkään enään tässä vaiheessa pahemmin heittoa synny. Navat olen huollon yhteydessä avannut, puhdistanut ja heittänyt uuden vaseliinin sisään (kuuluu useimmiten hintaan jos teettää vuosihuollon/ylläpitohuollon liikkeessä). Tietenkin kaiken lian rattaista, ketjuista ynnä muista pyyhin pois ja sit öljyä/vaseliinia oleellisiin paikkoihin. Puhtaaseen pyörään ei tartu likaa ihan niin herkästi kuin likaseen. Ketju toki puhdistetaan ja rasvotaan about kerran kuussa ja samalla tarkistetaan rengaspaineet. Ylimääräisiä toimenpiteitä on tullut tänä aikana kaksi. 3:n vuoden jälkeen ketjujen vaihto ja yksi renkaanpaikkaus.

      Tuosta mummopyörästä vielä... Varmasti on Jopoa rullaavampi mutta Jopo on vastaavasti pienempien(=kevyempien) renkaiden ja vanteiden ansiosta ketterämpi esimerkiksi liikkeelle lähtiessä. Kaupungissa tätä varmasti osaa arvostaa.

      Ps. tiedän että pienempi ei välttämättä ole kevyempi, mutta tässä tapauksessa kyllä.

    • lonkan vierestä

      Ei sun tarvi ymmärtää.

      Paatoksen ja epämääräisyyksien määrästä päätellen mikään selitys ei kuitenkaan uppoa, joten en edes yritä.

      • Anonyymi

        Meni siis sormi suuhun ja trollisi hyytyi... 🥶
        Parempaa onnea ensi kertaan 🥳


    • Tapsa pirkanmaalta

      Kyllä ne Jopot toimii. Meidän perheestä löytyy kaksi jotka ovat tyttärien käytössä koulu- ja harrastusmatkoilla. Kyllästyin näihin marketeissa myytäviin mummopyöriin. Ei voi oikeesti olla niin yksinkertaisessa pyörässä niin paljon ongelmia. Ruostetäpliä ilmeistyi puolen vuoden päästä. Takanapa paukkui ja tahmasi jne. Jopot olleet käytössä vuodesta 2008 ilman ongelmia. Näihin ei olla tehty ensihuoltojen jälkeen muuta kuin rasvottu ketjuja ja laitettu ilmaa renkaisiin. Kilometreihin nähden näiden pyörien hinta on jäänyt kohtuullisen edulliseksi. Täytyy olla tyytyväinen että molemmat pyörät ovat vielä tallessa. Kesällähän lehdet taisivat kirjoitella että varastetuin pyörä on Jopo.

      • ZweigangJopo

        Meillä on pojalla (aikuinen) edelleenkin käytössään meikäläisen 1960-luvun lopulta peräisin oleva levyrunko Jopo sellaisena puoti & ravintelifillarina. Sille vehkeelle ei ole oikeastaan renkaiden vaihtoa lukuunottamatta tehty minkäännäköistä huoltoa yli 40 vuoteen! Mitä ihmeellisintä fillarissa on Sachsin zweigang automaattinapa, siis kaksivaihteinen automaattinen vaihdetakanapa ja se toimii kaikkien näiden vuosikymmenienkin jälkeenkin kuin buicci!!!

        Puhukaa sitten, että takanapa laukeaa parissa vuodessa!!!!!???????


      • pyyyräilijä
        ZweigangJopo kirjoitti:

        Meillä on pojalla (aikuinen) edelleenkin käytössään meikäläisen 1960-luvun lopulta peräisin oleva levyrunko Jopo sellaisena puoti & ravintelifillarina. Sille vehkeelle ei ole oikeastaan renkaiden vaihtoa lukuunottamatta tehty minkäännäköistä huoltoa yli 40 vuoteen! Mitä ihmeellisintä fillarissa on Sachsin zweigang automaattinapa, siis kaksivaihteinen automaattinen vaihdetakanapa ja se toimii kaikkien näiden vuosikymmenienkin jälkeenkin kuin buicci!!!

        Puhukaa sitten, että takanapa laukeaa parissa vuodessa!!!!!???????

        Pysty ajoasento on paras!


      • jopoilu
        ZweigangJopo kirjoitti:

        Meillä on pojalla (aikuinen) edelleenkin käytössään meikäläisen 1960-luvun lopulta peräisin oleva levyrunko Jopo sellaisena puoti & ravintelifillarina. Sille vehkeelle ei ole oikeastaan renkaiden vaihtoa lukuunottamatta tehty minkäännäköistä huoltoa yli 40 vuoteen! Mitä ihmeellisintä fillarissa on Sachsin zweigang automaattinapa, siis kaksivaihteinen automaattinen vaihdetakanapa ja se toimii kaikkien näiden vuosikymmenienkin jälkeenkin kuin buicci!!!

        Puhukaa sitten, että takanapa laukeaa parissa vuodessa!!!!!???????

        vanhat jopot on asiallisia pelejä, toisin kuin nämä uudet mielestäni


      • autollatakas
        pyyyräilijä kirjoitti:

        Pysty ajoasento on paras!

        Myötätuuleen.


    • jopoilu

      en ymmärrä "jopoilua"

      • PYÖRÄ:.!%#+?!

        .

        en tiedä mitä tarkoitusta se palvelee

        .


      • muodinorja
        PYÖRÄ:.!%#+?! kirjoitti:

        .

        en tiedä mitä tarkoitusta se palvelee

        .

        jopohan on ns muotijuttu, ei ne perustu järkeen, kohtuuteen, laatuun tai hintaan.
        muoti on ns toinen asia, kaupallinen tarjoaajalle, jos löytyy riittävästi höynäytettäviä
        ostamaan muotituotteita.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        muodinorja kirjoitti:

        jopohan on ns muotijuttu, ei ne perustu järkeen, kohtuuteen, laatuun tai hintaan.
        muoti on ns toinen asia, kaupallinen tarjoaajalle, jos löytyy riittävästi höynäytettäviä
        ostamaan muotituotteita.

        Olet tavallaan oikeassa. Mutta Jopo ei ole pintamuotia! Se on klassikko jo vuosikymmenien takaa. Jopoa voi verrata vaikka Burberyn takkiin tai Arabian Teema astiastoon.

        Se on loistava fillari lyhyillä matkoilla. Sopii hyvin kaupassa käyntiin tai lyhyille koulumatkoille. Se ei maksa paljoa, joten sitä voi käyttää ihan surutta.


      • muodinorjat maksakoo
        Alkup. Maantiepyöräi kirjoitti:

        Olet tavallaan oikeassa. Mutta Jopo ei ole pintamuotia! Se on klassikko jo vuosikymmenien takaa. Jopoa voi verrata vaikka Burberyn takkiin tai Arabian Teema astiastoon.

        Se on loistava fillari lyhyillä matkoilla. Sopii hyvin kaupassa käyntiin tai lyhyille koulumatkoille. Se ei maksa paljoa, joten sitä voi käyttää ihan surutta.

        Jopo ei ola kallis hankinta jos on saanut vaikka
        Nokian optoita, suurehkon perinnön, tai jos ei ole muuta ostettavaa
        kevään aikana. Muiden ei kannata edes harkita, paitsi tietty muodin orjat.
        Nykyisellä jopolla ei ole mitään tekemistä 60-luvun tarve-jopon kanssa.


      • Börje 321
        muodinorjat maksakoo kirjoitti:

        Jopo ei ola kallis hankinta jos on saanut vaikka
        Nokian optoita, suurehkon perinnön, tai jos ei ole muuta ostettavaa
        kevään aikana. Muiden ei kannata edes harkita, paitsi tietty muodin orjat.
        Nykyisellä jopolla ei ole mitään tekemistä 60-luvun tarve-jopon kanssa.

        En itse ainakaan sanois että noin 350e maksava Suomessa valmistettu pyörä olisi kallis. Jos miettii esimerkiksi mitä kuraa marketeissa myydään kolmella sadalla eurolla.


      • torsomikätorso
        Börje 321 kirjoitti:

        En itse ainakaan sanois että noin 350e maksava Suomessa valmistettu pyörä olisi kallis. Jos miettii esimerkiksi mitä kuraa marketeissa myydään kolmella sadalla eurolla.

        vain 999 1000sta on sitä mieltä, että 350 vaihteettomasta 24"
        peltipyörästä on liikaa, vai miksi se ei ole vientimenesytys ?
        torso muoti-ilmiö, myyntiä vain Suomessa


      • Börje 321
        torsomikätorso kirjoitti:

        vain 999 1000sta on sitä mieltä, että 350 vaihteettomasta 24"
        peltipyörästä on liikaa, vai miksi se ei ole vientimenesytys ?
        torso muoti-ilmiö, myyntiä vain Suomessa

        Sit täällä hehkutetaan Pelagoja joissa perus vaihteeton mummopyörä maksaa 600e ja pyörästä oleellisin eli runko on tehty muualla. Niin kuin varmasti suurin osa muista osista. Palat vaan pultattu kiinni täällä niin kuin Nishikissäkin mikä on taas täysin ulkomaalaisvalmisteisen merkin maineessa. Itse kuulun vain siihen pikku hiljaa kasvavaan vähemmistöön joka osaa arvostaa kotimaisia tuotteita. Oiskohan jopa peräti vielä avainlippu merkkkinä suhteellisen korkeasta kotimaisuusasteesta. Jopojen laatu kun on vain työn puolesta tullut vastaan. Ei myynti- vaan huoltopuolella. Voin sanoa että yleisellä tasolla muutaman vuoden vanhat Jopotkin ovat pääsäntöisesti pari vuotta vanhoihin täysin markettipyöriin (kaupunki,hybrid, "maasto") verrattuna hyvä kuntoisia vaikkei ole kuin korkeintaan sisärenkaita vaihdettu ja ketjuja joskus rasvottu. Harvassa on oikeasti kestävät alle 300e:n pyörät vaihteettominakin.

        Ps. halvalla hyvää kategoriaan saa ehkä parhaiten vastinetta jos löytää 90-luvulta peräisin olevan kotimaisen teräsrunkoisen pyörän. Siis ajalta kuin moni muukin kotimainen teki pyörät Suomessa. Nämä on nykypäivänä vielä suht.helposti kunnostettavista ja osia löytyy halvalla. Aika monesta tuolla kerrostalojen varastoissa lojuvista saa pelin pienellä vaivalla. Ja nämä on melkein pomminvarmoja, kuhan ei ole napavaihteisesta kyse.


      • teräsrunko = paras
        Börje 321 kirjoitti:

        Sit täällä hehkutetaan Pelagoja joissa perus vaihteeton mummopyörä maksaa 600e ja pyörästä oleellisin eli runko on tehty muualla. Niin kuin varmasti suurin osa muista osista. Palat vaan pultattu kiinni täällä niin kuin Nishikissäkin mikä on taas täysin ulkomaalaisvalmisteisen merkin maineessa. Itse kuulun vain siihen pikku hiljaa kasvavaan vähemmistöön joka osaa arvostaa kotimaisia tuotteita. Oiskohan jopa peräti vielä avainlippu merkkkinä suhteellisen korkeasta kotimaisuusasteesta. Jopojen laatu kun on vain työn puolesta tullut vastaan. Ei myynti- vaan huoltopuolella. Voin sanoa että yleisellä tasolla muutaman vuoden vanhat Jopotkin ovat pääsäntöisesti pari vuotta vanhoihin täysin markettipyöriin (kaupunki,hybrid, "maasto") verrattuna hyvä kuntoisia vaikkei ole kuin korkeintaan sisärenkaita vaihdettu ja ketjuja joskus rasvottu. Harvassa on oikeasti kestävät alle 300e:n pyörät vaihteettominakin.

        Ps. halvalla hyvää kategoriaan saa ehkä parhaiten vastinetta jos löytää 90-luvulta peräisin olevan kotimaisen teräsrunkoisen pyörän. Siis ajalta kuin moni muukin kotimainen teki pyörät Suomessa. Nämä on nykypäivänä vielä suht.helposti kunnostettavista ja osia löytyy halvalla. Aika monesta tuolla kerrostalojen varastoissa lojuvista saa pelin pienellä vaivalla. Ja nämä on melkein pomminvarmoja, kuhan ei ole napavaihteisesta kyse.

        Tunturi Equillar 700 raami olisi varsinainen löytö jos sattuisi kohdalle osumaan. Siinä on käytännössä pommivarma maastopyörän runko. Siihen vaan laadukkaat palikat kiinni, niin saa täydellisen maastopyörän. Suomessa kasattu ohennettu kromomolybdeeniteräsrunko


      • sillaisia
        teräsrunko = paras kirjoitti:

        Tunturi Equillar 700 raami olisi varsinainen löytö jos sattuisi kohdalle osumaan. Siinä on käytännössä pommivarma maastopyörän runko. Siihen vaan laadukkaat palikat kiinni, niin saa täydellisen maastopyörän. Suomessa kasattu ohennettu kromomolybdeeniteräsrunko

        suomalainen pp teollisuushan on maailmankuulua
        tunturi konkassa
        helkama ois mennyt jo ellei isoisä ois tehny niin paljon rahaa et siitä riittää vieläkin

        20 v sitten myynti suomessa 350 000 kopl nyt pudonnut kymmenesosaan, 20 v sitten ei ollut kilpailua, vaan keinotekoisin tullein ja määräyksin suojatut markkinat. Sen takia
        koko ala pysynyt taantumassa, ja ei yhtään merkittävää vlamistajaa ole päässyt yhteenkään kansainväliseen kisaan mukaan. HUOM! Ei YHTÄÄN !

        vienti muihin kehitysmaihin (kuten tour-de-franceen osallistujamaat) 0 eur arvoista

        buohhahhbuooohhaha


      • Göran123
        sillaisia kirjoitti:

        suomalainen pp teollisuushan on maailmankuulua
        tunturi konkassa
        helkama ois mennyt jo ellei isoisä ois tehny niin paljon rahaa et siitä riittää vieläkin

        20 v sitten myynti suomessa 350 000 kopl nyt pudonnut kymmenesosaan, 20 v sitten ei ollut kilpailua, vaan keinotekoisin tullein ja määräyksin suojatut markkinat. Sen takia
        koko ala pysynyt taantumassa, ja ei yhtään merkittävää vlamistajaa ole päässyt yhteenkään kansainväliseen kisaan mukaan. HUOM! Ei YHTÄÄN !

        vienti muihin kehitysmaihin (kuten tour-de-franceen osallistujamaat) 0 eur arvoista

        buohhahhbuooohhaha

        Hei älkää nyt vängätkö vastaan vaan uskokaa Börjeä. Hän on johtava Jopo asiantuntija ja merkittävä mäyräkoiraharrastaja!


    • mo!

      Ööö... ei todellakaan mikkään mummopyörä oo parempi ku jopo. Eikä ne oo mittään halvalla kasattuja hilavitkuttimia jos esim. prismassa jopo makaa 370 nii on tosi halpa. :/

      • ImSeal

        Halvalla tehty ja halvalla markkinoitu ei ole todellakaan sama asia. 11v?


    • hhhhhgg

      Kaikki ei halua että persvako vilkkuu pyöräillessä.

    • höpsistäluu

      jopoilijoilla vilkkuu persvsako silmien välissä

      • mo!

        joo nii vilkkuu... ihan varmasti:


    • zykkeli66

      Jopo on peruspyörä,minun siskollani oli alkuperäinen pellistä prässätty jopo,jolla minäkin ajaisin ellei se viime kesänä olisi varastettu. hoidimme sitä kuin kukkaa kämmenellä ja ajoa tuli paljon,niinkuin osa täällä sanoo lyhyellä lenkillä paras sitten kävelyn..Jopo ei ole pyörä,se on elämäntapa...:)

    • hullunhinnat

      peltisiä jopoja myytiin aíkoinaan paljon, syy kovaan myyntiin oli edullinen hinta,
      ei mikään muu. Tilanne on nyttemmin muuttunut, ovatkin kalliita.
      Eihän se ole hullun joka pyytää, vaan se joka maksaa

    • mo!

      Jopot on tosi hyviä pyöriä. Mieki halluisin semmosen, mut en kyllä osta uutta ku ne on nii kalliita, 370e=/ jos muuten kellää on ylimääräistä hyväkuntoista jopoa voisin ostaa, asun kontiolahdella;)

    • mo!

      En voikkan ostaa. Tilasin anttilasta uuden retron:))

    • jopoilijako

      puhu pukille! ite pyöräilin helsingin keskustasta porvooseen jopollani eikä tullut mieleenkään kaivaa vanhaa maastopyörää varastosta!

    • etsillaivissiiinni

      samantyyppisiä yksputkisia 20" ja 24" tuumasia perusmankeleita on vanhoissa 60-70 luvun kuvissa Itä euroopasta, ukrainasta, valkovenäjältä ym.
      täähän oli Stalinin ja kumppaneiden keksimä joka-pyörä, niitä näkyy vieläkin ruosteisina, mutta toimivina mm Viipurin sivukujilla, vanhempi väki on siellä niihin tykästyny,nehän on edullisia, eikä siellä edes varasteta niitä, kuten uudempia maastureita.

      • kopioita?

        Eiköhän pienirenkaisen aikuistenpyörän keksinyt britti Alex Moulton, joka vuonna 1962 myyntiin tulleessa mallissaan käytti peräti 16 tuuman pyöriä. Kopioijia alkoi pian löytyä ympäri maailmaa.

        http://www.moultonbicycles.co.uk/heritage.html


    • lalalaalaokoih

      Oletko ajatellu että jopo näyttää hienolta? sen takia jopo on hittituote. Ja muutenkin tuo on mielipidekysymys. Minä itse haluan uuden jopon (varastettiin edellinen) koska se on mukava ja helpppokäyttöinen.

      • hienoja, ok=)

        Millä lailla se on hienon näköinen? Siis tämä Helkaman uusjopo? Alkuperäinen peltijopo oli jopa jollain lailla tyylikäs.

        Meitä on näköjään moneen junaan =)

        Minun mielestäni Cuben pyörät ja Bianchit ovat oikeasti hienoja ulkonäöltään. Sekin on taas makukysymys.


    • Hyväpyörä.

      Jopo on Erittäin hyvä pyörä lyhyille kaupunkiosuuksille (alle 10km matkat). Ajoasento mukava, kevyt polkea. Helppo huoltaa ja vieläpä kestävä. Teinien suosiossa, mutta kyllä muutkin käyttää. Olen ihan aikuinen suht isokokoinen mies jaItsellä ollut uusi jopo testissä nyt pari kuukautta ja olen ollut erittäin tyytyväinen.

    • semmttistommottis

      Hittituotteesta sen verran, että persut ja kannabiskin on hittituotteita. Ne menevät kaupaksi hyvin, mutta ei se kerro onko tuote "hintansa väärtti. Hinttikin voi olla hitti sanoi entinen poika ennenkuin tytöksi ryhtyi.

      Jopo on ok, muttei eur 400,- arvoinen. Korkeintaan puolet siitä.
      Sillä rahalla saa jo esim nexus 7 vaihteisen mankelin, jolla ajelee noita 10 km matkoja jo ihan toisella nautintoasteella.

    • TokmanniFani

      Jopo on pyörä, joka on ihmiselle, joka ei osaa huoltaa/korjata minkäänlaisen pyörän perusvikaa. Jopolla en uskalla mennä yli 5 km, koska ajoasento on huono. Siitä puuttu etu- ja takajarru. Ketjujarru on vaarallinen. Runko on vain yhden putken varassa. Jopolla on vaikeampi ajaa, ja ne ruostuvat helposti. Pyörä on vaarallinen ja kallis. Omanikin pyörä maksoi 200e (ei biliteemasta) ja nyt kolme vuotta vanha ja it work. 21 vaihdetta ja etu- ja takajarrut (vanne).
      Tunkekaan ne Joponne hanuriinne ja ostakaa Columbic merkkinen pyörä.

      • Pilteemaboy

        Tuohon ei voi muuta sanoa kuin tosi säälittävää tekstiä.


      • En oike tajua

        Pitä iloisia hitkeä korjailessasi vaihteitasi. ;:)


      • 23400
        En oike tajua kirjoitti:

        Pitä iloisia hitkeä korjailessasi vaihteitasi. ;:)

        Pitä iloisia hitkeä maksaessasi 400 euroa jostain uusavuttomien nykypyörästä. Itse et varmaan osaisi edes vaihtaa vaihteita. Wanhat jopot on ihan ok, mutta nää nykyset.. EI


    • Parkcafé

      Tiedä noista nykyisistä Jopoista kun omani on vuodelta 1972 ja sillä ajaa jo kolmas sukupolvi (oli välillä äitini käytössä). Etuhaarukka piti kerran korjauttaa, renkaat ja satula uusia. Ei sillä pyöräretkille lähdetä eikä kuntopyöräilytapahtumiin, mutta kovasti mielellään kullanvärisellä kaunottarella perheen nuoriso ajelee uimarannalle ja kaupoille.

    • makeadsha

      mulla on jopo kauppakassina, hyvin kulkee muovikassit stongassa. enkä tykkää ajaa kyyryssä, niska ja selkä tuppaa jumiutumaan.
      oiva peli lyhyille matkoille, kelloa vastaan ajamiseen hampaat irvessä on sitten eri vehkeet.

    • ärsyttää tollanen!

      Eikö se oo ihan sama jos joku tykkää jopoista?? Ei luulis sua haittaavan jos joku muu tykkää ja haluaa käyttää niitä!?!?

    • Mulla on sininen jopo 70-luvulta. Helvetin hyvä pyörä ajaa..ainaki mun mielestä. Kiva ajella kaupungis ku kaikki kattoo..Ja ne vaihteet voitte työntää......

    • Jadelin

      Joo mulla on hopeinen jopo , semmonen uudenlainen ,ei kumminkaa jopo3 , jotka ovat iha roskaa ja risuista kasattu! Omani toimii kuin enkeli! JA EI OO MIKÄÄ RIMPULA , MUNAS OLI KU TOMMOSTA TEKSTIÄ KIRJOTIT!

      • 23400

        Jos joku uusi jopo niin kolmone, eikä mitää yksvaihteista shittiä. Wanhat jopot on ihan jees, mut nää uudet.. EI


    • sannatt.

      Hei - mull on sellanen pinkki jopo jos on glitterii ja kaikkee. Ihana pyörä kun kaverit on ihan kateit.

    • p.aattalo

      Ite oot vaan nii pa=köyhä eli oot siis kuses et sul ei oo varaa ostaa ees jopon kopioita itse ostan mustan jopon.Ja aattelin laittaa tasrroi ja tehä siitä toisin ku sun mummo-pyöräs oot niii hippihiiri sul ei oo varaa...369€ ei oo paha hinta (meille eli norm.. ihmisille)Mut tommosille kaksi naamasille puupaahinteille se on sun koko omaisuutes arvinen...xD :DDDDDD>.< (>.

    • vitun jopoilut

      sen verran PALJON olen pyörien kanssa pelaillut, että voin sanoa että otsikko on täysin oikeassa!!!!! jopot ovat pelkkä muotivillitys, käytännössä aivan perseestä!

    • Börje 321

      Nyt alkaa ilmeisesti reilut 4,5 vuotta aktiivisessa käytössä Jopossa oleva takanapa sellasessa kunnossa että pitää avata, puhdistaa ja vaihtaa uudet vaseliinit sisään. Btw, huhtikuusta-syyskuun loppuun keskimäärin yli 100km viikossa (tehty 10km matkaa suuntaansa, ei varmasti nopein mutta käyttäjälle mieleinen) viimeisenä kolmena kesänä tähän sit työ- ja koulumatkoja tämän aikavälin ulkopuolella ns. sään salliessa. Harmi että 22" nastarengas on hankalasti löydettävissä niin talviajot vähiin. Tähän mennessä vaihdettu kerran sisäkumit , (pistosuojatut ulkokumit ja ketju. Ai niin ja takaheijastin, kun joku kateellinen r****ari oli rikkonu sen. Kaikki muut vaihettu lähikuukausina paitsi ketju viime kesänä. Tietenkiin pidetty puhtaana ja ketjua öljytty tarvittaessa kurakelillä vähän useemmin. Kustannukset tuolle fillarille on melko edulliset, reilut 80e/vuosi. Siinä voi itte miettiä että onko tuo Jopon nykyhinta n. 370 kuinka kallis. Menee kuitenkin teinistä ihan aikuiselle ihmiselle tuollaiseen kaupunkikäyttöön.

    • Pedelecci

      Hetkinen vain, minkä ikäkauden sinun Joposi on jos jo täyty laakereita ym rattaita alkaa putsaaman ja/tai voitelemaan!.

      • Börje 321

        Empä pitänyt tuota takanavan avaamista, puhdistamista ja voitelua kovin haastavana hommana. Toistin operaation eteenkin samalla vaivalla. Mukavaa puhdetyötä. Sisuskalut oli muuten lähes uuden veroisessa kunnossa, mitä nyt vaseliinista oli pihtailtu tehtaalla. Oiskohan ollu peräti Shimanon perus 1-vaihteinen napa, joten nuo sisuskalutkaan eivät olisi olleet pahan hintaiset. Ajettuihin kilometreihin nähden ei ole kyllä huoltoja tarvinnut nimeksikään.

        Niin ja fillarihan oli -07 mallia. Viimeiset mitä tehtiin Suomessa ennen sitä lyhyttä ulkomaanjaksoa.


    • Börje 321

      Ostettu alkuvuodesta -07. Silloin viimenen satsi mikä tehtiin Suomessa ja sen jälkeen muutama vuos aasiassa. Nopeesti laskettuna mittarissa kuitenkin kesäkausilta jo pelkästään yli 10 000km. Harva Jopo tai mikä tahansa mukaan peruskaupunkipyörä on noin aktiivisessa käytössä. Kyllähän noi suosituksien mukaan pitäisi avata noilla kilometreillä vähintään kerran vuodessa. Melkein samaan vaivaan vois vaihtaa ne sisuskalutkin kun ei nekään 20 euroa enempää kustanna tuohon shimanon yksvaihteiseen napaan. Oispahan toinen huoleton kymppi edessä.

    • essuuuuu

      Haluun jopon halvalla!

      • Börje 321

        Itse löysin joku aika sit huuto.netistä alkup. IsoJopon projektiksi. Saas nähä kuinka tiptop jaksaa laittaa kun tulee kuitenkin päivittäiseen käyttöön. Hinta ei tähän aikaan vuodesta ollut paha. Keväämmällä varmasti tuossa kunnossakin sais vähintään rahat takas. Toki tuolla on myös niitä, jotka ovat kuulleet Jopojen olevan arvossaan ja saattavat pyytää pelkästä ruosteisesta rungosta yli 100e. Sanotaanko että kyllä tuohon hintaan pitäisi olla ns. ajokuntoinen. Ulkonäkö ei varmasti ole häävi (tangot, satulatolppa ja runkokin yleensä ruosteessa), mutta hyvä projekti aihio. Tai miksei ajoon ns. originaali kunnossa. Ketjut, navat, ohjainlaakeri ja muut kannattaa toki rasvata niin on huolettomia kilometrejä. Renkaiksi tietenkin pistosuojatut valkokylkiset.


    • Joponainen

      Vaihdefillarista luovuttuani ostin uuden Jopon. Olen nyt neljä vuotta tyytyväisenä ajellut fillarilla, joka on helppo pitää kunnossa (paljon helpompi kuin 7-vaihteinen pas...), jonka ajoasento on minulle sopiva ja joka näyttää kivalta. Ajelen Jopollani keskimäärin 20-40km lenkkejä, kerran jopa 70km, eikä tuntunut yhtään pahalta. Kertaakaan en ole vaihtanut renkaita kun ei ole tarvinnut, ja on niin kevyt polkeakin. Kerrassaan ihana pyörä, ja paljon nätimpi kuin vanhanmalliset Jopot. Ei kiinnosta, mitä joku rasvanäppi uhoilee täällä. En ole kiinnostunut purkamaan pyörääni osiin, jos haluan huoltaa perusteellisesti, vien huoltoon. Sitä varten ne ovat olemassa. Ne, jotka vinkuvat Jopon hinnasta, menkää töihin tai säästäkää rahaa. Hyvästä joutuu yleensä maksamaan.

    • Eddy vaan...

      Myös täällä on Jopon puolustaja. Harvalla polkupyörällä on niin kiva ajaa lähiajot kuin Jopolla. Ei sillä kovaa pääse, mutta ihan sopivasti kauppaan. Mulla oli sellainen 7-v napavaihdepyörä joka navaltaan renkkasi koko ajan ja oli niin hemmetin raskas polkea.

      Sitten kun haluan ajaa leveästi, ajan 8kg maantiepyörälläni varusteet päällä kuin Eddy Merckx.

    • isooojopo

      Ja nyt ois tarjolla 2-v IsoJopo, jolla pääsee hieman perinteistä kovemmin ja rullaavammin!

    • plää..plää

      siis ei oo totta siiis se on hieno pyörä se ei oo nopeest kasattu!0: mul on jopo

    • jopooo

      Jopolla on hyvä ajaa mullakin on jopo eikä siinä oo mitään vikaa !

    • mikämikämikäHä

      10-vuotiaalla tyttärelläni on jopo. Eihän jopo ole kaunis, mutta on hintaisekseen tukeva ja hyvä aloityspyörä. Lisäksi sillä voi ajella pitkän aikaa, se kulkee mukana lapsen pituuskasvussa. Itse harrastan vakavasti pyöräilyä ja toivon jälkikasvulta myös intoa tähän hienoon harrastukseen. Ei vain viitsi ostaa tonnin pyörää jos hän vaikka tykkäisi ajella 1x kesässä ja ehkä iskänkin kanssa. Jopo sopii tähän tarkoitukseen paremmin ja jos tyttärellä löytyy intoa voihan sitä myöhemminkin hankkia sen tonnin pyörän.

      • 23400

        Jopolla ei pääse pyöräilyinto kasvamaan. On kyllä raskas kuin norsu ja sen tuntee etenkin mäissä. Mäissä lisäksi *ituttaa vaihteiden puuttuminen. Yksivaihteinen pyörä voi olla joko nopea tai helppo mäissä/liikkeelle lähdettäessä, mutta ei molemmissa


    • pöllllö

      "Sillä ajaa kenties mukavasti pari sataa metriä siwaan ja takaisin lähiössä, mutta yhtään pidemmälle sillä ei lähdetä mukavasti"

      Entä jos sen pidemmälle ei edes tarvitse ajaa? Entäjos kaikki eivät olekkaan samanlaisia maastoretkikilometripyöräilijöitä kuin ehkä sinä!? Niin.

    • Onni ;D

      En tykkää Jopoista!

      Onnit on paljon parempia!
      Mitä muuten Onnit maksavat?

    • lue!

      jos ruvetaab riitelemään niin 70 - luvun jopoissa on tyyliä uuet ei vedä vertoja niille lähellekkään vaikka uuetkin jopot on hyviä!!

    • rerryrty

      Jopo:
      -erittäin mukava ajoasento
      -normaalissa käytössä erittäin kestävä
      -normaaliin käyttöön riittävä ja itse asiassa aika tehokas jalkajarru
      -pienien renkaiden ansiosta pyörä on ketterä ja pienet kiekot ovat kestävämmät

      AP on pelkkä trolli.

    • riittääjo

      älytön hankinta, vaihteeton rautarunkonen 24" melkeen 400 egee, ha kamoon
      mis on järjenhäivä

    • buumipyörä

      60-70-luvulla jopon ja ponin tapaiset pyörät olivat tosi suosittuja. Mutta mitä tapahtuikaan 80-luvulla, kyseiset pyörät katosivat kuin pierut saharaan. Kukaan ei enää halunnut ajaa niillä. Niistä tuli erittäin epämuodikkaita, ne oli täysin out!

      Kunnes taas 2000-luvulla jopo-muoti heräsi henkiin retrobuumin myötä. Ja jopot ovat nyt vähintäänkin yhtä suosittuja kuin 70-luvulla, ehkä jopa suositumpia.

      Pyöräilymuoti muuttuu aina tietyin väliajoin, näin on ollut aina.

    • Pumppu 3-87

      Yritähän aloittaja saada ne kiinalaisista osista kasatut mummopyörän retkulat myytyä, äläkä toisten pyörävalinnoista marise.

      Uusiin Jopoihin en ole sen kummemmin perehtynyt, mutta vanhat Jopot ovat kunnossa ollessaan monta kertaa parempia ja luotettavampia pyöriä kuin yksikään tänäpäiväna kaupasta löytyvä peruspyörä. Niin kuin muutkin saman ikäluokan fillarit. Vanhojen Jopojen hinnat taas johtuvat siitä, ettei niitä enää valmisteta ja se oli eräänlainen kulttipyörä jo -70 luvulla. Jos muistat.

      Uusien vaihteettomien pyörien keskiöt tai takanavat eivät kestä murto-osaa -60 -70 luvun vastaavien pyörien, laakereista, keskiöistä tai navoista.
      Jos tänä päivänä tehdään uusi peruspyörä yhtä hyvistä osista kuin ennenvanhaan, lukee hintalapussa 800€.
      Tuollaiselle vanhalle peruspyörälle riittää huolloksi ketjun rasvaus kerran-kaksi vuodessa, vaikka se olisi ympärivuotisessa käytössä. Takanavan voi aukaista ja puhdistaa esimerkiksi 15 vuoden välein ja silti niillä ajaa kymmeniä tuhansia kilometrejä.

      • huoltopelaakans

        ainoa syy mix vanha fillarit toimi silloin, oli että ne olivat suhteessa h:tin kalliit.
        Viikon palkka tai jopa 2:n tarvittiin peruspyörän ostoon. Sitten kyllä huolehdittiin
        pyörästä ihan eri tavalla, se oli hintava hankinta Nyt kun OK filetsun saa parilla sadalla, eli päivän palkalla. Jollekin 1/2 päivän.

        Ja kun kattelen meidänkin pyöräkellarissa miten niitä kohdellaan, ja pienetkin huollot on jätetty tekemättä, niin ei ihmekään, että ajatellaan uusien pyörien olevan huonolaatusia. On meillä sillä pari 20 v vanhaa kotimaista ruostekasaakin nurkassa.
        Ei niistä saa edes osia kiertoon.


    • HALUAAJOPON!

      mää haluisin jopon koska se on hyvän näköne ja siinä on pehmee penkki :) mutta mun mielest se on ehkä vähän turhan kallis mutta ei se mitään voihan siihen säästää rahaa :DD sillä on kyllä hyvä ajaa !:DD t: 13w. tyttö !:DD:)

      • Henkilöjopo

        Just joo... Tää keskustelu on näköjään kääntymässä teinilissujen -, ja jonnejen omgdailuksi....


    • AutoASleep

      >Jos tänä päivänä tehdään uusi peruspyörä yhtä hyvistä osista
      >kuin ennenvanhaan, lukee hintalapussa 800€.

      BUAHAHA! Ja miksi nykyään sen saman pyörän - jonka sai parilla sadalla markalla 70- luvulla, maksaisi nyt 800 euroa? Aikamoinen hintaero!!! Hehe.

      • Pumppu 3-87

        "BUAHAHA! Ja miksi nykyään sen saman pyörän - jonka sai parilla sadalla markalla 70- luvulla, maksaisi nyt 800 euroa? Aikamoinen hintaero!!! Hehe. "

        Ensinnäkään Jopo ei lähtenyt kahdella sadalla edes -70 luvulla, hinta taisi olla pikemminkin neljä sataa. Ja onko minkäänlaista käsitystä siitä, että kuinka iso raha 400 markkaa oli -70 luvulla? Joku tänäpäivänä huonopalkkainen ei saanut silloin kun 6-7 sataa markkaa kuussa. Eli hyvä peruspyörä maksoi silloin lähes kuukauden palkan.
        Lisäksi hintaan vaikuttaa se, että vanhat pyörät on tehty paremmista (lue kalliimmista) osista, ja se että rahan arvo on hiukan toinen kuin silloin.


    • Luolll

      Jopot on massaa ja huonoja.Olen sinun kanssa samaa mieltä.

    • mikkoz97asda

      Ei aikuiset ihmiset ymmärrä (paitsi ne jotka ajoivat jopoa jo 70-luvulla).

      Jopot ovat katu-uskottavia teinien keskuudessa. Muoti vaihtuu ajoittain: vähän aikaa sitten piti olla "hybridi citymaasturi", joissa oli todellisuudessa heikkoja ja täysin turhia osia. Tämä edesauttoi yksinkertaisen, luotettavan ja yksivaihteisen, "rennon" Jopon tuloa muotiin nuorten keskuudessa. Jopon valtti on nimenomaan yksinkertaisuus ja rentous.

      • LZ 127

        Kyllä yksinkertainenkin pyörä saadaan hajoamaan kun tarpeeksi fuskataan. Tosin Jopolla ei kaiketi yleensä viitsitä ajaa kovinkaan paljon, joten sen ei silloin tarvitsekaan olla erityisen laadukas.


    • heppatyttö-04162

      Jokaisella on oma mielipide. Omalla ystäväläni on Helkama pyörä Retro, jok on täysin samantapainen kuinJopo ja sanoo että se on todella kiva. Joten kukas tässä phaskaa puhuu?

      • 25846

        Sinä


      • Ihan kiva:.!1#%?+

        .

        "Mutta jopo ei ole polkupyörä"

        .


    • Jokaisen Polkupyörä

      Minkäs sille voi että et ymmärrä...

      "...Jopon hankkivia kanssaihmisiä" => eli sinullakin on Jopo?

      Luuletko että kaikki teinitytöt suostuisivat ajamaan mummopöörällä tai markettihybridillä?

      Teknisesti yksinkertainen pyörä = helppo huoltaa ja korjata.

      "Mitään muutahan Jopolle ei sitten voikaan tehdä."
      Ei voi esimerkiksi säätää/korjata käsijarruja, vaihteistoa ym. kyseiseen käyttöön tehdylle pyörälle turhia systeemejä.

    • 1400euron pyörä

      Jos haluu nähdä paskan ja halvalla tehdyn fillarin, niin otapa Bilteman kuvasto käteen. Kuinka uusi pyörä voi maksaa alle 180 euroa, jos sitä ei ole tehty halvalla?

    • MinäQ

      Nykyisin Jopot tehdään suomessa.
      Ei sun tarvitse ymmärtää. Riittää kun vain hyväksyt. Erilaisuus se on rikkaus.

    • Jopottaja1

      Ostettuani Jopon alkoi tavaton keuliminen. Mistä se voisi johtua?

    • jopo on best

      Jopoko halpa ja huono hilavitkutin itselläni on uuden mallinen jopo armeijanvihreä minusta se on hieno mukava kestävä laadukas ja mukava asento selälle ei ole hajonnut mitään ketjuja on täytynyt rasvata ja renkaisiin ilmaa ja en ymmärrä niitä jotka ei pidä jopoista mutta onhan sekin makukysymys mutta mistä löydät noin hyvän kotimaisen pyöran 300 egellä ... et mistään

      • TUURI KÄYNYT SINULLA ON NIITÄ IHAN SIELTÄ JA SYVÄLTÄKIN OLEVIA JOPOJA MITÄ LIE SIELLÄ TEHTAALLA TAPAHTUU
        ONKO NIIN ETTÄ MAANANTAI JOPOT ON KAKKKIA JA LOPPUVIIKOSTA TEHDYT SITTE PAREMPIA


    • Köykänen etupää

      Painopiste kun on oikeassa kohtaa, niin keuliminen on hyvin helppoa.

    • jopopoopo

      ostin parillakympillä toimivan isojopon, 60 tai 70 luvulta. alkup.mutta kulunut kirkkaansininen väri, vain vähän ruostetta putkissa, lähti äkkiä hiomalla. tarakka ja ketjunsuoja hävöksissä, muuten orkkis osat. osaako joku kertoa mistä tämän pyörän ikää lähtisi selvittämään? vanhoja isojopoja on kahdenlaisella nimellä teipattu, 26"jopo ja isojopo. tässä lukee isojopo.

    • todistajana

      Turvallinen kaupunkipyörä. Silmieni edessä tapahtui kerran, että koulutyttö ajoi jopollaan liikkuvan auton kylkeen (seurasi kännykkää) ja lensi selälleen. Siis selälleen, ei mennyt pää edellä katuun. Tytölle ei käynyt kuinkaan vaikka auton kylkeen tuli klommoja aika paljon.

    • ano2

      vitu pälli se on hitti pyörä, ja kaikki tykkää siit. ite oon kokeillu jopoo ja sill o iha sairaa hyvä ajaa pitkiiki matkoi, ja selkä pysyy hyvi suoras-.- et voi tajuu ku et oo nuori -.-

    • Ei vittu

      Totta. Se on
      a) ruma
      b) raskas
      c) ei vaihteita
      d) turhan kallis olakseen nii huono
      ..ihmiset, ette selvästikkää oo kokeillu ns. 'jopokopioita' varmaankaan? Tai jos ootteki, nii sitte tiiätte miten paljon parempia ne JOPOKOPIOT on.

      • KYLLÄ VÄHÄN JOUTUU YHTYMÄÄN TOHON ASIAAN
        OSTIN JOPO CRUISERIN NO ENSIKSIKIN RUNKO OLI HITSATTU PÄIN SITÄ
        JA SATULA OLI KIVIKOVA OLEVINAAN HIENO ENGLANTILAINEN JA PAS...T

        KUITENKIN JOPO MINKÄ OSTIN VIIMEVUONNA SELLAISEN ISO JOPO
        SE ON HYVÄ KAKSI VAIHDETTA JA KESTÄVÄ 26 TUUMAN RENKAILLA.

        EI NE KAIKKI KAKKIA OLE MUTTA VÄLILLÄ JOKU HÖHLÄ TEKEE SEKUNDTAA


    • JOPO ON HYVÄ JOS SATTUU SELLAINEN JOKA ON TEHTY KUNNOLLA
      HELKAMAN TEHTAALLA NÄKÖJÄÄN TEHDÄÄN SILLOIN HYVÄÄ KUN KEHDATAAN
      OSATHAN ON IHAN KAKKOJA PAITSI ISO JOPOSSA SIINÄ JOPA AUTOMAATTI VAIHTEISTO ITTELLÄ SELLANEN ON
      OSTIN MYÖS CRUISERIN SIINÄ KYLLÄ ON RUNKO HITSATTU VINOON
      JA OSAT TAAS KIINAN HUIPPUA
      SUOMESSA TEHDÄÄN VAIN KOKOAMINEN ELI EI SUOMI PYÖRÄ
      JOPO ON JOKAISEN OMA PASKA ONGELMA

    • jopoilija

      jopo on vaan muotipyörä niin se myy

      hyviä asioita
      hieno
      kestävä
      laadukas suomalainen
      kevyt polkea
      jalkajarrut
      mukava satula
      ajo asento ihana
      kiva tarakka

      huonoja puolia
      korkea hinta
      ei etujarrua
      ei vaihteita
      ei lamppua

      jopo on mielestäni sellainen ns luksuspyöräksi tehty että siinä on vaan kaikki mukavuudet ja silleen

      • cyclosankari

        jo jo jopo on laadukas circus muotipyörä :)


    • kiinassa

      Helkama ei hitsaa enään yhtään pyörämerkkiä suomessa kaikki tulee kiinasta.Eihän Helkamalla ole edes metalliosastoa enään.

    • Surullista

      Ymmärrän et Jopo on kaupungeissa siisti väline ja onhan kotimainen työ mahtavaa, mutta surullista on se kun näen maalla Jopoja. Pikkukylien lastenkin on hankittava muotipelit. Kerrankin näin maantielenkillä pikkutytön koittavan sotkea mäkistä pikkutietä yksivaihteisella Jopollaa, koska Jopo on oltava. Ei voida hankkia oikeasti hyödyllistä vaihdepyörää vaan muotipyörä pitää olla jokaisella. Surullista.

    • Kapteeni Sirius

      Hehheh, aloittaja haukkui Jopon oikein paatoksella. Meikäläiselle aivan sama millä kukin ajaa mutta onhan se huvittavaa katsella kun joskus 80-luvulla kaikki heittivät Joponsa kaatikselle epämuodikkaana ja nyt taas se on niin "in" että. Ylihintainen se ainakin on ja kuten joku kirjoitti, pidemmillä matkoilla ja ylämäissä suht surkea peli. Muistan että 70-luvulla oli toinenkin samanlainen häkkyrä, Pony tai Poni, Tunturin kyhäämä tekele. Tuossa kesällä oli tarvis kokoontaitettavalle fillarille ja kaivoin romukasastani vanhan 70-luvun Crescentin (turha siis luulla että nämä pikkupyöräiset olisivat joku suomalainen keksintö, joka maassa oli 70-luvulla omat merkkinsä) joka oli hyvin samantyylinen kuin Jopo. Ihmettelin kun takalokarissa luki "Automatic", luulin että se on joku vitsi. Ajossa huomasin että siinä tosiaan taisi olla pari vaihdetta, "valejarrutuksella" vaihde vaihtui. Ilmeisesti se oli juuri tuollainen Sachsin zweigang. Ihme että toimi vielä. Ostin pölhö Scottin hybridin mutta ajoasento kauhea kyykky. Heti kun satulaan istuu tulee tuskanirvistys, alaselän sivulihakset jännittyvät viulunkieliksi. Enimmäkseen ajelen Crescentin Citybikella (jopa 60km:n lenkkejä) jossa 5v. Sram Spectro (Sachs). Ei kevyt mutta on tukeva peruspyörä. Minusta pedaalit ja pyörännavat olivat ennen parempilaatuisia. Mitään ei näköjään tehdä nykyään kestämään.

      • MitäänEiKannataOstaa

        Osta toista tonnia maksava maantiepyörä, niin saat huomata, että navat ovat 10000 km kohdalla selvät. Ei sellasella viitsi ajaa ku max. 2000 kilsaa kesässä. Neljä kesää ja mankeli vaihtoon, maksoi mitä maksoi. Kaikki on kertakäyttöistä ja raha on menettänyt arvonsa kokonaan.


    • mouse24

      Itse ajattelin keväällä hankkia jopo pyörän kaupoilta, riippuu
      vaan että onko niissä vaihteita. Tottakai siinä pitäisi vaihteet olla
      Jopo pyörissä niin kuin muissakin, ja se on toisaalta helppo miulle
      tälläiselle aloittajalle vaikka tasapaino on niin ja näin. Mutta minkä
      merkkisen mun kannattaisi ostaa toiveita olisiko.?????

    • Älkäähaukkuko

      Ennen ajoin kaverini Jopolla (1v), joka oli minusta todella mukava ja halusin oman saman tien. Mulle tilattiin Sellanen 7v Jopo eikä mitään vikoja oo ollu täs laadukasta kamaa eikä mitää roskaa!. Ja ei mitkää tyhmät mummo pyörät oo laadukkaampia kun jopot:| nehän on sellasii romukasoja

    • OnnetonJopo

      Jopoa ylistävät ne, jotka eivät ole millään muun maallisilla pyörällä ajaneet.
      Jopossa on onneton pysyt ajoasento, onnettoman pienet renkaat.
      Kaikkein typerintä on yhditää muoti pyöräilyyn, jossa pyörä heitetään pois, kun se ei ole muodissa.
      Muotia on turha sekoittaa kaikeen, varsinkaan pyörään, kun muodin mukainen pyörä on ajo-ominaisuuksiltaan huono ja kelvoton, mihinkään muuhun, kuin lyhyille matkoille kaupungissa.
      Vaihteettomalla jopolla ei tee mitään mäkisessä maastossa, eikä pidemmillä matkoilla.
      Niihin tarvitaan oikea polkupyörä, eikä mitään jopon rimpulaa.

      Käsijarrut ne olla pitää polkupyörässä ja käsijarrut ovat ainoat oikeat jarrut polkupyörässä ja kenekään on turha väittää, ettei muka osaa käsijarruja käyttää ja sen vuoksi pitää olla jalkajarrut.
      Jalkajarrut ovat lisäksi paljon hitaammat äkkijarrutus tilanteessa, kun pitää jarruttaa nopeasti.

    • Realisti

      En itsekään ymmärrä miksi jotkut hommaavat Jopoja. Jos joku haluaa ajaa semmoisella epämukavalla romulla niin niitä saa tismalleen samalla mallilla , mutta eri merkki ja halvempi hinta. Enpä kuitenkaan tiedä , että miksi joku semmoisen haluis. Eihän kukaan koko matkaansa keulikaan. Mun mielestä nuoret haluaa sellaisen siksi , että sillä pystyy niin hyvin keulia. Tai sitten joku julkkis on hankkinut sellaisen ja kaikki seuraa heti perässä ja sen takia siitä on tullut niin hyvä pyörä. Kumpi jumpi näistä syistä se varmaan on tai kummatkin yhtä aikaa. Joka tapauksessa ei mtään järkee tässä touhussa. Jopon kanssa on käynyt ihan niin kuin Iphonen kanssa. Ylihintaisia paskoja kummatkin. Siitä mä oon aika varma , että Iphonen suosio johtuu siitä , että se oli ensimmäisiä puhelimia jotka valmistivat kosketusnäyttöjä. Saattaahan sillä omenamerkillä siellä takana olla jotain merkitystä. Toisaalta en oo viellä nähnyt kenenkään katsovan Iphonen puoliksi syötyä omena merkkiä kuola valuen. Ai niin olihan nuorilla semmoinenkin turha juttu kuin spinnerit. Se vilitys onneksi taitaa olla menemässä ohi. Mutta johnain välissä varmaan tuloo taas joku yhtä turha villitys muiden turhien villitysten joukkoon.

    • SamaHintaEriTuote

      549 euroa maksaa kolmevaihteinen jopo. Saman verran saat pulittaa vaihteettomasta Joposta, jossa on cruiserirunko. Sekin on makuasia, että haluaako jonkun cruiserimallisen pyörän vai ei. Ja ottaako vaihteettoman cruiserin vai kolmevaihteisen normaalilla rungolla? Itse ottaisin normirungolla varustetun Jopon, missä ne kolme vaihdetta, niin ei tarttis koko ajan polkea sillä samalla välityksellä. Hinta on kuitenkin sama, mutta kolmevaihteisessa on enemmän fillaria kuin vaihteettomassa. Se cruiseri on vähän semmonen vintageporukan juttu.

    • jopo-on-legenda

      Hopo hopo osta JOPO.

    • Läskipyörä

      Onk olemss jo E-Jopoja?Tai edes Läskipyörä-Jopo?
      Mää osta het.

    • Anonyymi

      Ostin jopon viime syksynä. Vähällä ja hyvällä käytöllä ollut ja huollotkin ajallaan sekä ammattitaidolla. Keväällä todettiin, että toinen polkimesta on rikki ja takarengas lonksuu ikävästi. Takuu siis voimassa ja lähetin kesällä helkaman useille henkilöille viestiä, että pyörä pitää saada kuntoon. Ei vastausta sähköpostiviesteihin ja yhteystietojakin vaikea henkilökunnalle saada. Todella huonoa palvelua! Veimme pyörän korjaukseen ja maksoimme itse viulut. Viimein sain henkilökunnasta useiden puhelinsoittojen jälkeen kiinni. Pyysi laittamaan sähköpostilla kopiot takuutodistuksesta, kuvat rikkoontuneesta polkimesta ja korjauslaskun. Näin teimmekin, mutta rahoja pyörän korjauslaskusta odotellaan tilillemme edelleen. Todella huonoa palvelua ja heikkolaatuinen pyörä myöskin, kun ei kestä vuottakaan käytössä. Suomalainen tuote ei nykyään ole laadukasta eli en enää suosi suomalaista! Välinpitämätön henkilökunta Helka alla eli puuttuuko johtajuus kun henkilökunta ei hoida hommiaan.

    • Anonyymi

      Mullon ollu jopo jo 40 vuotta ja hyvin oon ollu tyytyväinen ajoasentokii ihan hyvä . Jotku nykypyörät on kalliita ,ei lokasuojia ei tarakkaa ei lukkoa ,ei oikein mitään ,no kuka niitä ostaa kai nuoriso maasto ,kaupunkipyöriks.

    • Anonyymi

      miten mulla sitten toimii moitteettomasti ja pystyy huoletta ajelemaan monia vuosia
      koulusta kotiin (kouluun 3km)

    • Anonyymi

      Avaus on vanha hassu ja pitkä vuodatus ... mikähän on ihmisellä ollut hätänä kun suht' simppeli Jopo aiheutti tuollaisen tuskan purkauksen, Jopo joka sopii monelle peruskäyttöön.

      Eri tarpeisiin ja eri nmieltymysiin jokainen voi valita sen itselleen sopivan, ei se ole toisilta pois, paitsi ehkä ei-oota myyviltä kauppialta ;-)

      - https://fi.wikipedia.org/wiki/Helkama_Jopo

      Mutta mutta, millaiset vaihteen on tuossa 7-vaihteisessa ja onkohan sitä taittuvalla rungolla.

      Keski-Euroopassa on paljon Jopon tapaisia fillareita "jäykkinä" ja sitten taittuvarunkoisena versiona kätevä laittaa vaikka auton takakontiin reissulle ja sitten pyöräillä jossakin kaupunkikohteessa.

      Ps. Taannoin muistakseni jossakin ulkolaisessa artkkelissa, vai oliko sittenkin kotimainen, oli juttua edullisista kiinapyöristä, jotka olivat päältä pika-karkkia silmille, mutta suorastaan aivan ala-arvoisia laadultaan ja vaarallisia, joista rungon hitsaukset pettivät ja saattoivat aiheuttaa vakavaa vahinkoa.

      • Anonyymi

        = Jopo


    • Anonyymi

      Ei ole totta

    • Anonyymi

      Ai et ymmärrä Jopon ostajia. Suomessa ei ole saatavilla kunnollisia näpsäköitä kaupunkipyöriä. Pyöräily on muutakin kuin polkemista paikasta A paikkaa B. Pyörää pitää nostella ja ehkä hakea varastosta. Perille päästyä pyörää ei tavallisesti voi jättää siihen vain. On etsittävä paikka, mihin pyörän voi jättää taas pyörän nostelua ja kääntämistä. Pieni 24" renkainen pyörä on helpommin käsiteltävä kuin täyskokoinen 28" menopeli.

    • Anonyymi

      Autoilla lukittu Jopo myynti Lukko ei aukea,enne kuin auto ja IT kuittaa,matala malli siinä on hyvää, läpi huuto reitti polkupyörä se On.

    • Anonyymi

      Hector pyöräili sillä Lapinlahteen.

      • Anonyymi

        Oliko hän siellä pitkään visiitillä? Hector on aika iso jätkä, aikamoinen näky ollut.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan Emma gaala.

      Luuleeko Martina olevansa koko Emmagaalan pääjehu vai mikä on? Monta päivää jo laittanut itseään gaalaa varten,ja tottakai, pois kotoa hotelliin pakko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      320
      2700
    2. Ilman heijastinta ?

      Kauhavalla lenkkeilijä menehtyi auton törmättyä päin. Kyllä se heijastin on halpa henkivakuutus pimeällä, toki ei ole tietoa että onko heijastinta käy
      Kauhava
      14
      1881
    3. Erika Vikman Emmagaalassa

      Luulin nähneeni tuolta harakalta kaiken, mutta erehdyin. Mikä hiton riepu sillä on päällä? Hirveä ilmestys!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      1796
    4. Olen tajunnut että tein virheen

      Kun meidän yhteys katkesi. Olisit ollut se oikea nainen mulle, miten enää voisin asian korjata? Olen pahoillani.
      Ikävä
      116
      1655
    5. Pilaa sun tunteista

      Sitähän minä vaan teen täällä. Ootko tajunnut?
      Ikävä
      340
      1555
    6. Sofia lähti taas matkalle

      sinä ja minä emme....
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      1321
    7. Kerro itsestäsi jotain, joka tulisi todennäköisesti yllätyksenä kaivatullesi

      Hyvässä tai pahassa. (Mutta mieluummin tietysti olisi kiva kuulla niitä hyviä asioita!)
      Ikävä
      116
      1253
    8. Martina, uusi hirviö Jocelyn Wildenstein

      Emma gaalan matolla Martinan esiintyi tänään, naama muuttuneena hirviön kaltaiseksi, kuten överi kauneusleikkauksia itselleen tehnyt Jocelyn Wildenste
      Kotimaiset julkkisjuorut
      263
      1172
    9. Miehen malli ja rooli tässä yhteiskunnassa

      Eli olen jo pitkään ollut sitä mieltä, että miehen rooli on ollut murroksessa jo vuosikymmenien ajan ja yhä edelleen se on vähän hakusessaan. En ole
      Sinkut
      236
      1008
    10. 82 prosenttia kannattaa Natoa!!!

      SUOMALAISTEN Nato-jäsenyyden kannatus on koko ajan vahvistunut ja vankistunut. IS:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan 82 prosenttia on sit
      NATO
      224
      865
    Aihe