Eli olisi tehtävä kurssityö tietystä alueesta ja vastattava joihinkin kysymyksiin. Tällainen kysymys jäi nyt vähän mietityttämään. "Onko suuria vaihteluja vuorokaudenpituudessa kesällä ja talvella?" Tällä tarkoitetaan minun aluettani joka on Durango, Meksiko. Voisiko joku vähän auttaa, että miten tuon nyt sitten selittäisi.
Kysymys!
2
331
Vastaukset
Vuorokauden pituus vaihtelee melkein puoli minuuttia joka paikassa maapalloa ollen pidempi talvella kuin keskimäärin. Kesällä vuorokausi on on lyhin.
Jos tarkoitat valoisaa aikaa on valoisa aika Durangossa joulun seutuun yli pari tuntia pidempi kuin kesäkuullä.Koska maapallo kiertaa aurinkoa, samaan suuntaan kuin maapallo pyörii. On maapallon pyörittavä joka päivä noin yksi aste enemmän kuin täysi kierros, koska maan rataliike vie maapallo asteen verran radallaan eteenpäin. Koska maapallon rata ei ole täysi ympyrä, vaan ellipsi, liikkuu maapallo nopeimmin radallaan auringonpuoleisen polttopisteen lähellä, joka on vuoden vaihteen tienoilla. Tänä vuonna 3. päiv'ä tammikuuta. Maa liikkuu niin nopeasti auringon ohitse, että maapallon on pyörittävä hieman lisää/pidempään ennen kuin aurinkoon nähden on täysi ympyrä kierretty. Siitä johtuu että auringon etelässä olo aika siirtyy myöhäisemmäksi ja vuorokausikin vastaavasti hieman pitenee. Kunnes helmikuussa tilanne on tasapainossa ja sitten maa etääntyy niin paljon että kesällä auringosta että liike radalla hidastuu niin paljon että maan ei tarvitse pyörähtää täyttä vuorokautta kun aurinkoon nähden kierros on täysi.
Itse mietin kuinka paljon vaikuttaa päivän pituuteen vuodenaika jos asuu kääntöpiirillä kuten tämä durango on Kravun kääntöpiirillä. Itse olin viime talven Brisbanessa joka sijäitsee noin 2,5 leveyspiirin päässä Kauriin kääntöpiiristä. Huomasin että valoisan ajan vaihtelu on tuota parin tunnin luokkaa. Myös Durangossa on ero tuota luokkaa. Aurinko nousee kesällä pohjoisempaa kuin itä ja laskee pohjoisemmaksi kuin länsi. Talvella Durangossa aurinko menee mailleen paljon ennen mailleen ennen kuin on saavuttanut länttä ja nousee etelänpuolelta itää. Noihin matkaamiseen idän ja lännen ohitse menee aikaa ja siksi aurinko on ylhäällä pidempään kesällä kuin talvella. Tätä valoisan pituuden muutosta on vaikea selittää. Suomessa kesällä aurinko nousee koillisesta siis paljon pohjoisempaa kuin itä ja laskee luoteeseen paljon länttä pohjoisemmaksi. siihen menee aikaa siksi meillä onkin kesällä koko yö valoisaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .18010380Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde523555Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja543301- 642875
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että2072243- 1162203
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai252033Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä671638Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t221456Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1121386