Hei, olin juuri tunnin lenkillä, ja olo on tosi energinen ja hyvä. Jaksaisi juosta vielä pidempäänkin. Alkoi kuitenkin epäilyttämään.. Eli yleensä en juokse sykemittarin kanssa, mutta nyt sellainen oli mukana. En katsonut mittariin juoksun aikana ollenkaan, ja nyt kotona yllätyin, kun mittarin mukaan keskisykkeeni koko tunnin juoksulenkilllä oli 188 ja maximi 200! Viitisen minuuttia lenkin jälkeen syke oli laskenut 133:een ja kymmenen minuutin jälkeen 88.. normaali leposykkeeni on 65 paikkeilla.
Onko vaarallista juosta näin korkeilla sykkeillä pitkiä tunnin matkoja, vai onko se vain osoitus hyvästä kunnosta?? juoksunopeuteni oli n.15km/h
juokseminen korkeilla sykkeillä
14
949
Vastaukset
- laskija
jos vaikka tosi maxsimi olisi 230bpm
niin sinä olisi mittava pelivara ja 188 ulisi suhteessa aika matalasyke
kunto mitaataan juoksunopeuden ja matkan mukaa ei sykkeen - Marathon Runner
Tiedätkö max. sykkeesi? Melko korkeilta sykelukemilta nuo vaikuttaa, mutta voi tietysti olla, että mittarissakin on vikaa. Kuitenkin kerroit juosseesi n. 15 km/h, mikä ei enää mitään lönköttelyä ole(no huippujuoksijat ovat tietenkin eri mieltä, mutta näin kuntojuoksijan näkökulmasta katsottuna kova vauhti) ja kerroit myös tunteneesi voimia olevan jäljellä, niin joko sinulla on korkea max. syke tai mittari näyttää mitä sattuu(aika yleinen vika noissa sykemittareissa). Kuntoa kuitenkin tuntuu olevan!
- 24
kuinka pitkän matkan juoksit ! Aika kovaa vauhtia, vastaa Cooperissa 3000 metriä. Useimmat "kuntoilijat" eivät pysty moiseen vauhtiin koskaan. Pitää olla aika kova kisavauhti, että pystyy moista vauhtia juoksemaan pidempääkin. Kuitenkin sykkeesi 133 vielä 5 minuutin levon jälkeen. Meikäläisellä huonokuntoisellakin putoaa jo tuossa ajassa 70-80 lyönnin väliin.
Ja korkeista sykkeistä on se haitta että kuntoa se nostaa paljon huonommin kuin alhaisemmat sykkeetä. n. 150 on hyvä keskisyke kunnonkohotuksen kannalta. Intervalliharjoitukset on silti tehokkaita mutta se perustuukin sykerajojen vaihteluun ei jatkuvaan korkeaan sykkeeseen.
- ihan kylmiltään meni
Typerä provo. Jos kunto on tuota tasoa, niin luulisi tietävän edes jotain juoksemisesta tai treenaamisesta ylipäätään.
Vertailun vuoksi voin kertoa omia lukemiani. Olen 47v max sykkeeni on 192, maratonilla aikani oli 4h 55min ja keski sykeeni oli 178 eli mielestäni minun syke lukemani ovat aika korkeat kun ottaa vielä huomioon että lepo sykkeeni on siinä 80 paikkeilla. käyn säännöllisesti kuntotestissä eivätkä siellä ole olleet huolissani syke lukemistani. Se että onko kuntoni hyvä vai huono jätän toisten arvioitavaksi. Puolimaratonilla aikani oli 1h 57min ja keskisyke 182
- suhteellinen
Normikuntoilijalle kuntosi on tyydyttävä, mutta hyväksi sitä ei voi sanoa. Leposykkeesikin jo kertoo, ettei kestävyysliikuntaa ole kauheasti takana, vaikka sinänsä leposyke ei kerro kuntotasoasi. Itselläni maksimisyke 185 ja leposyke 38-40, mutta takana on parikymmentä vuotta monipuolista kestävyysliikuntaa (hiihto,juoksu,pyöräily, luistelu, rullaluistelu, spinnig ja punttisalia)
suhteellinen kirjoitti:
Normikuntoilijalle kuntosi on tyydyttävä, mutta hyväksi sitä ei voi sanoa. Leposykkeesikin jo kertoo, ettei kestävyysliikuntaa ole kauheasti takana, vaikka sinänsä leposyke ei kerro kuntotasoasi. Itselläni maksimisyke 185 ja leposyke 38-40, mutta takana on parikymmentä vuotta monipuolista kestävyysliikuntaa (hiihto,juoksu,pyöräily, luistelu, rullaluistelu, spinnig ja punttisalia)
Voinen hieman täsmentää syke lukujani ne eivät ole kunto mitari vaan korkeat syke lukemat johtuvat sydämmen vajaa toiminnasta johonka minulle on määrätty lääkitys joten syke lukemat eivät aina kerro koko totuutta.
- syke lukemat
mickym kirjoitti:
Voinen hieman täsmentää syke lukujani ne eivät ole kunto mitari vaan korkeat syke lukemat johtuvat sydämmen vajaa toiminnasta johonka minulle on määrätty lääkitys joten syke lukemat eivät aina kerro koko totuutta.
siltä, että lääkitys on vaikuttanut muuhunkin kuin sykkeeseen !
- Anonyymi
Tunnin lenkki 15km? Voit onnitella itseäsi hyvästä juoksukunnosta Jotlaaja.
- Anonyymi
Ietulla korkeat sykkeet.
- Anonyymi
Tosi hyvä kunto jos tuolla 15km/h jaksat tunnin juosta...
- Anonyymi
Kilpailunomainen suoritus. Treeneissä ei pidä ahnehtia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta445269Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä243450Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2992850Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui572672- 1722338
- 252137
Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.
Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi1271889Vielä kerran.
Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä3661855Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881771M nainen tiedätkö mitä
Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti161391