Maha jatkuvasti kuralla

viljaton äiti

Kaipaisin neuvoja ja kokemuksia, mitä kannattaa tehdä tällaisessa tilanteessa. Minulla on vastikään 3 vuotta täyttänyt poika, joka aloitti kuukausi sitten uudessa päivähoidossa. Päivähoidon alkamisen jälkeen lapsen maha on ollut jatkuvasti kuralla. Uloste on kummallisen väristä ja löysää (ja sitä tulee paljon!), välillä vihreää, ilmavaivoja on paljon. Ongelma on jokapäiväinen ja sitä on nyt jatkunut kuukauden. Viikonloppuisin helpottaa, kun lapsi syö ruokaa vain kotona ja kakkakin näyttää kakalta. Maanantaina sitten on taas maha löysänä.

Mitäköhän nyt pitäisi tehdä? Lapsi ei valita mahakipuja ja on terve ja iloinen. Mutta ei kai suolistoakaan voi pitää jatkuvassa rasituksessa, jos se kerta ei voi hyvin.

Kotitilannetta sen verran, että karppaamme koko perhe. Minä en pysty syömään viljatuotteita lainkaan, lapsi saa kotona vain täysjyväleipää (tällä hetkellä hiivatonta ja lisäaineetonta leipää). Lapsi syö myös satunnaisesti täysjyväpastaa tai -riisiä. Näistä ei ongelmia ole tullut. Ruokavalio on muutenkin monipuolinen eli syö paljon hedelmiä ja vihanneksia, kalaa, kokolihanakkeja yms.

Minulla ei ole mitään todettua allergiaa tai herkkyyttä viljatuotteille, mutta ne aiheuttavat mm. korkeaa verenpainetta, pahaa turvotusta ja mahakramppeja. Olen huomannut, että pojallanikin on maha usein todella turvonnut, kun hän tulee päiväkodista. Mitä olen ruokalistaa katsellut, mielestäni se on päiväkodissa hyvä ja monipuolinen, mutta aamiaisella tarjotaan usein muroja, välipalaksi leipää tai pannukakkuja ja hilloa, karjalanpiirakoitakin on joskus ollut. Epäilen, että vilja on syypää, koska itsellenikin se aiheuttaa vaivoja.

Miten tätä vyyhtiä pitäisi lähteä purkamaan? Pitäisikö poika viedä lääkäriin, neuvolaan, joihin tutkimuksiin, joissa saataisiin selvyyttä siihen, mikä aiheuttaa herkkyyttä? Varmasti tarvitsen lääkärintodistuksen lapselleni, että päiväkoti voisi tarjota hänelle toisenlaista ruokaa.

Meille syntyy toinen lapsi kesällä ja poika jää silloin pois päivähoidosta. Sillähän ongelma viimeistään ratkeaa, mutta olisihan tähän hyvä saada vastaus. Joudun jokatapauksessa käymään neuvolassa tässä piakkoin raskauden takia ja siellä asiaa aion kysyä, mutta kuulisin mieluusti, jos jollakulla olisi kokemusta tai tietoa tällaisesta.

2

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • parantunut75775

      Minulla oli samanlaista oireilua. Syynä loiset suolistossa. Terveyskeskuksessa ei löydetty mitään. Onneksi löysin todellisen asiantuntijan Marjo Urbanskin, joka hoiti minut terveeksi. Hän löysi loiset elimistöstäni ja sain itseni terveeksi. Suuret kiitokset hänelle.

    • itiöemä

      Mitkä ihmeen loiseliöt siellä masussa oikein rassaa? Millaisella hevoskuurilla ne sitten tokenee?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1837
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1534
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe