Hei,
historiaa sen verran, että olen ollut samalla alalla ja yhtäjaksoisesti työelämässä n.10v. Edellisessä työpaikassani olin yli 3v ja työt loppuivat 'tuotannollisista ja taloudellisista' syistä äskettäin. Sain uuden työpaikan, jossa aloitin heti edellisestä päästyäni, ilman pienintäkään hengähdystaukoa. Nykyisessä työssäni on käytössä 4kk koeaika. Nyt olen viikon ajan hakannut päätäni seinään ja katunut ottaneeni tämän uuden työn vastaan. Haluaisin purkaa työsopimuksen, miettiä hetken asioita ja lähteä sitten vaikka opiskelemaan ihan uutta alaa.
Kuinka pitkä karenssi mulle tulee ansiosidonnaiseen?
Vaikuttaako tähän lähteekö työsuhteen purku minun vai työnantajan aloitteesta?
Tarvitsenko sanoa työnantajalle jonkun syyn miksi haluan lopettaa?
Riittääkö se, että en halua tehdä tätä työtä enää?
Voiko työnantaja purkaa sopimuksen minun pyynnöstäni?
Onko jotain mitä minun pitäisi tietää, ennen kuin pyydän purkua/pyydän että he purkaisivat sopimuksen?
Sinänsä työpaikassa ei ole vikaa, työkaverit on ihania, mulla on vakituinen täysiaikainen duuni, jonka moni kyllä haluaisi, mutta silti... jotain puuttuu. Itse työnkuva on se mistä en tykkää, vaikka puitteet sinällään ovatkin kunnossa. En halua kuitenkaan elää tällä tavalla seuraavaa 10v ja sitten miettiä, miten olisi pitänyt uskaltaa ottaa ohjat omiin käsiin ja jatkaa elämää uusille urille.
Pitäkää vaan vapaasti minua hulluna, kun haluan luopua vakituisesta työstä, mutta pitäkää mölyt mahassanne, niitä ei tarvitse tänne suoltaa. Haluan kommentteja vain asiasta tietäviltä, en kaipaa provoja tms.
Työsuhteen purku koeajalla?
19
8154
Vastaukset
- hfghdf
-Karenssi vähintään 3 kk
-kyllä
-purkamiseen pitää aina olla syy, irtisanoutumiseen ei
-jos karenssia ajattelet tai purkamista, ei, irtisanomiseen riittää, mutta sitten noudatetaan irtisanomisaikaa
-voi, mutta ei ole pakko suostua ja syy pitää olla, syy ei saa olla epäasiallinen. Väite, että työsuhteen voi purkaa koeajalla ilman syytä, se on yleinen harhaluulo
-kannattaa googlata työsuhteen purkaminen - wsdfghjk-
Toinen vastaaja taitaa sekoittaa koeaikapurun ja koeajan ulkopuolella tapahtuvan purun, joten vähän sekaannun asiaan.
'''Kuinka pitkä karenssi mulle tulee ansiosidonnaiseen? '''
Työsuhteen päättämisestä saa aina 3 kk:n karenssin. Vain aniharvoin karenssin voi välttää ja sinun kohdallasi se tuskin onnistuu, koska edellyttäisi työnantajalta valheellista menettelyä.
'''Vaikuttaako tähän lähteekö työsuhteen purku minun vai työnantajan aloitteesta? '''
Ei, ellei sitten työnantaja ota työsuhteen purusta syytä yksinomaan omille niskoilleen esim. siten, että erehtyi sinun mahdollisuuksistasi selvitä työtehtävistä tms. Tuossa tilanteessa työkkäri kyllä perkaa juttua, joten karenssin välttämismahdollisuus on vähäinen.
'''Tarvitsenko sanoa työnantajalle jonkun syyn miksi haluan lopettaa?'''
Koeaikana voi työsuhteen purkaa syytä työnantajalle ilmoittamatta, vaan kohteliastahan tuo olisi. Ainut edellytys on, että päättää työsuhteen niin, että on irtisanomispäivän loppuun. Siis tuo koskee vain koeaikapurkua, ei mitään muuta tilannetta.
Toinen tilanne on sitten työkkärin kanssa. Työkkäri kyllä vaatii selitystä, purki työsuhteen sitten työnantaja tai työntekijä.
'''Riittääkö se, että en halua tehdä tätä työtä enää? '''
Työnantajan suuntaan kyllä, mutta työkkäri muistaa 3 kk:n karenssilla.
'''Voiko työnantaja purkaa sopimuksen minun pyynnöstäni?'''
Tietysti, mutta eipä tuosta taida sinulle mitään hyötyä olla, ellet saa työnantajaa valehtelemaan työkkärin suuntaan.- wsdfghjk-
Lisään vielä:
Harkitse kahdesti, ennen kuin työsuhteen päätät näinä aikoina, ellet sitten ole varma opiskelupaikasta. Se kun on niin, että työttömän on hyvin vaikea työllistyä uudelleen, sillä kiitos työttömiin vuosia kohdistuneen mollauksen, työttömien työhakemuksen pyrkivät joutumaan pinon alimmaisiksi, ellei suorastaan mappiin ö. - se kakkonen
siis työnantaja ei saa purkaa koeaikanakaan epäasiallisilla syillä tai ilman syytä. Sitä käytetään ja moni väittää toisin, vaan ei pidä paikkaansa. Siksi on vähän hankalaa sanoa työnantajalle, että purapa mun työsopimus.
- Nimimerkki varattu.
se kakkonen kirjoitti:
siis työnantaja ei saa purkaa koeaikanakaan epäasiallisilla syillä tai ilman syytä. Sitä käytetään ja moni väittää toisin, vaan ei pidä paikkaansa. Siksi on vähän hankalaa sanoa työnantajalle, että purapa mun työsopimus.
Ei työntekijäkään saa lopettaa koeaikana epäasiallisen syyn takia, esim. parempi palkka toisessa firmassa ei ole koeaikana asiallinen syy purkaa työsuhdetta. Jos haluaa toisaalle töihin paremman palkan toivossa pitää irtisanoutua.
- edellinen oikeassa
Nimimerkki varattu. kirjoitti:
Ei työntekijäkään saa lopettaa koeaikana epäasiallisen syyn takia, esim. parempi palkka toisessa firmassa ei ole koeaikana asiallinen syy purkaa työsuhdetta. Jos haluaa toisaalle töihin paremman palkan toivossa pitää irtisanoutua.
Yhteistyökumppanillamme aloitti henkilö, jolla on vielä koeaika kesken - ja hän sai paremman tarjouksen toisaalta. Hän ei ole purkanut työsopimusta, vaan irtisanonut itsensä ja on töissä vielä jonkin aikaa, eli irtisanomisaikansa loppuun.
- kannatti
'''Voiko työnantaja purkaa sopimuksen minun pyynnöstäni?'''
Kun halusin itse lähteä työpaikastani joka kuitenkin oli määräaikainen, ja josta halusin pois kokonaan uusille urille HETI kun mahdollista. Sanoin pomolleni että kirjoita työsuhteen päättymisen syyksi määräikainen työsuhde jotta saan tarvittaessa ansiosidonnaisen päivärähän jos uuttapaikkaa ei heti löydy.
Pomo teki niinkuin pyysin. (piste)
Työ tuolla työnantajalla olisi mitä ilmeisimmin poikinut hetken kuluttua MINULLE vakituisen paikan, mutta sitä en halunnut ja asia sovittiin näin työvoimaviranomaisia pöllötten.
- Työtön koulutettu
Jos lähdet työpaikasta koeaikana omasta aloitteestasi saat varmasti 3 kk karenssin, jollei sinulla ollut erittäin päteviä syitä (esim. vaaralliset työolot, jatkuva ja paha työpaikkakiusaaminen tms.).
Jos työantaja purkaa työsuhteen koeaikana ilman että olet syyllistynyt mihinkään epärehellisyyteen tms. niin et tietenkään saa karenssia. Työnantaja voi Suomessa purkaa koeaikana helposti työsuhteen sillä perusteella että työntekijä ei ollut sopiva tehtäviinsä. Sen kummenpia perusteita ei tarvita. Tuskin työnantajasi kuitenkaan suostuu purkamaan työsuhdetta, jos aloite tulee sinulta. Aina on vaara, että työntekijä nostaisikin asiasta jutun ammattiliittonsa kautta.
Sanoisin kyllä että sinun kannattaisi hankkia ensin se mahdollinen opiskelupaikka ja vasta sitten lähteä. Jos koeaika on ehtinyt kulua umpeen päset kuitenkin tod.näk. kahden viikon irtisanomisajalla pois.
Mahdolliseen (aikuis)opintotukeen voi vaikuttaa se, oletko ollut opiskelua ennen työttömänä vai töissä. (Tästä asiasta mulla ei kyllä ole tarkkoja tietoja). - Ap. Työssä onneton
Kiitosn kaikille vastanneille.
Eilen kävelin aamulla ennen työvuoron alkamista työnantajan toimistoon ja sanoin, että haluan jutella. Kerroin kuinka kaikki asiat eivät nyt kohtaa tässä työpaikassa minun ja työn välillä ja, että kuinka luulen heidän miettivän samaa kuin minä. He vain nyökyttelivät päätään. Olivat ilmeisen samoilla linjoilla minun kanssani, he olisivat todennäköisesti tehneet saman minulle ellen olisi itse ehtinyt ensin. Sanoivat, että arvostivat sitä, että olin itse jo huomannut etten ollut tähän työhön juuri heille sopiva, että tein itse aloitteen. Purimme työsuhteen koeaikaan vedoten ja etten ollut sopiva kyseiseen työhön. Sain kaikki tarvittavat paperit heti kouraani, tyhjensin lokeroni ja kättelin ja lähdin. Marssin samoin tein TE-toimistoon kaikkien papereiden kanssa ja minulle sanottiin, että käsittelyaika on n. 1kk ja, että pitkää 3kk karenssia ei tule. Seuraavana menin työttömyyskassan/ammattiliiton toimistoon ja vein sinnekin tukun papereita. Siellä työntekijä sanoi myös, että karenssia tulee tällaisissa tapauksissa vain noin 1% ja silloinkin työntekijän on pitänyt tehdä jotain rangaistavaa, esim. mennä humalassa töihin, varastaa työnantajalta tai laiminlyödä täysin työantajan ohjeet. Seuraavan kerran saan rahaa maaliskuun loppuun mennessä ja sitä ennen tietysti lopputilin työpaikasta.
Nyt olen helpottunut, onnellinen, jotenkin käsittämättömällä tavalla iloinen ja rauhallinen. Sydäntä ei ahdista, päähän ei koske enää, olkapäiltä tippui suuri taakka. Taloudellisesti tämä ei ole suuri menetys, käteen jäävän rahan määrä on lähes -0. Kun mukaan laskee lasten päivähoidon ajan lyhentämisestä koituva rahallinen hyöty, kaikki lounaat, bussikortin ja työvaatekulut, jään jopa plussan puolelle reilusti. :)
Olen myös ollain kierolla tavalla ylpeä itsestäni, miten rauhallisesti ja 'ammattimaisesti' hoidin asian eilen. :)
Nyt rauhassa miettimään uutta alaa, opiskelua, töitä... mutta ensin aion 'lomailla' hieman, nautin lasten kanssa olemisesta. Käydään hiihtämässä, luistelemassa, leivotaan, tehdään yhdessä ruokaa, askarrellaan, pelataan.. ihan niitä arjen perusjuttuja, jotka pitkien työpäivien jälkeen jäivät aina jalkoihin, kun ei enää jaksanut fyysisesti muuta kuin maata sohvalla.
Rohkaisen muitakin tekemään päätöksiä oman elämän suhteen ennen kuin on liian myöhäistä! En tietystikään tarkoita, että nyt pitäisi ottaa lopputili, mutta hyvää tekisi monelle laittaa elämän arvot uuteen järjestykseen ja miettiä omaa elämää syvällisemmin. Ettei sitten 10v päästä tarvitse katua... :)- joosua53
No niin hyvin kävi. Mutta etkö tiedä, että täällä ei saa näin onnellisista ja oikeusdenmukaisista päätöksistä kirjoittaa, tulee palstan valittajille paha mieli.
- kuis teillä?
joosua53 kirjoitti:
No niin hyvin kävi. Mutta etkö tiedä, että täällä ei saa näin onnellisista ja oikeusdenmukaisista päätöksistä kirjoittaa, tulee palstan valittajille paha mieli.
ja vielä osarina, tuleeko karenssia???
- heivaaaan
Mulla on vähän sama tilanne tällä hetkellä. Tuli työsuhteen purku koeajan lopulla, vaikka koin omasta mielestäni vääryyttä asiassa. Nyt on vaan jatkettava eteenpäin. Töitäkin olen jo hakenut, vaikka vaikeita aikoja olen kokenut viime aikoina ja mieli on ollut välillä aika maassa tämän takia. Työttömänä en ole ollut moneen vuoteen, joten tuntuu oudolta olla kotona. No onhan aikaa hoitaa kotia ja perhettä, mutta työtulot olisi erittäin tarpeelliset meidän perheen rahatilanteessa, niissä kun ei kehumista ole, hyvä jos saa sen jokapäiväisen leivän laskuista puhumattakaan.
- 6+19
ei laillisesti lomailla, mutta riippuu TE-toimistosta kuinka suunnitelmasi onnistuu. Jotkut toimistot ovat innokkaita laittamaan työntekijän mahdollisimman nopeasti osoituksella takaisin töihin, ja siitä jos kieltäytyy niin sitten se karenssi on edessä.
Ei siis kannattaisi yllyttää muita tuohon työttömyyskorvauksella lomailuun. - TEkö?
""Nyt olen helpottunut, onnellinen, jotenkin käsittämättömällä tavalla iloinen ja rauhallinen. Sydäntä ei ahdista, päähän ei koske enää, olkapäiltä tippui suuri taakka. Taloudellisesti tämä ei ole suuri menetys, käteen jäävän rahan määrä on lähes -0. Kun mukaan laskee lasten päivähoidon ajan lyhentämisestä koituva rahallinen hyöty, kaikki lounaat, bussikortin ja työvaatekulut, jään jopa plussan puolelle reilusti. :)
Olen myös ollain kierolla tavalla ylpeä itsestäni, miten rauhallisesti ja 'ammattimaisesti' hoidin asian eilen. :)""
Tein aikoinani samansuuntaisen ratkaisun, joskin en ihan tuolla tavalla. Ansiosidonnaisella päivärahalla on kiva hoitaa lapsia. Käteen jäävä summa on melkein sama kuin työssä ja sinulle kertyy myös eläkettä. Että heh he vaan, TE toimisto !!
Jos tarjoavat sieltä jotain paskaa, niin kerro vain omat paremmat suunnitelmasi jotka OIKEASTI kehittävät sinua. Pilipalihommia tarjoaville voi taas selitellä lastenhoitovaikeuksia ja sitä että haet juuri opiskelemaan ja eihän sieltä työkkäristä mitään työtä tulla sulle tarjoamaan, itsehän ne on löydettävä. Maailman turhin paikka koko TE. - ´´´´´´´´´
TEkö? kirjoitti:
""Nyt olen helpottunut, onnellinen, jotenkin käsittämättömällä tavalla iloinen ja rauhallinen. Sydäntä ei ahdista, päähän ei koske enää, olkapäiltä tippui suuri taakka. Taloudellisesti tämä ei ole suuri menetys, käteen jäävän rahan määrä on lähes -0. Kun mukaan laskee lasten päivähoidon ajan lyhentämisestä koituva rahallinen hyöty, kaikki lounaat, bussikortin ja työvaatekulut, jään jopa plussan puolelle reilusti. :)
Olen myös ollain kierolla tavalla ylpeä itsestäni, miten rauhallisesti ja 'ammattimaisesti' hoidin asian eilen. :)""
Tein aikoinani samansuuntaisen ratkaisun, joskin en ihan tuolla tavalla. Ansiosidonnaisella päivärahalla on kiva hoitaa lapsia. Käteen jäävä summa on melkein sama kuin työssä ja sinulle kertyy myös eläkettä. Että heh he vaan, TE toimisto !!
Jos tarjoavat sieltä jotain paskaa, niin kerro vain omat paremmat suunnitelmasi jotka OIKEASTI kehittävät sinua. Pilipalihommia tarjoaville voi taas selitellä lastenhoitovaikeuksia ja sitä että haet juuri opiskelemaan ja eihän sieltä työkkäristä mitään työtä tulla sulle tarjoamaan, itsehän ne on löydettävä. Maailman turhin paikka koko TE.''''Jos tarjoavat sieltä jotain paskaa, niin kerro vain omat paremmat suunnitelmasi jotka OIKEASTI kehittävät sinua. Pilipalihommia tarjoaville voi taas selitellä lastenhoitovaikeuksia ja sitä että haet juuri opiskelemaan...'''
Eipä nuo tosipaikan tuleen karenssilta pelastaisi.
http://www.tvy.fi/forum/viewtopic.php?t=21 Hienoa kun kerroit oman kokemuksesi:) Itse tässä pohdin parhaillaan,että tuleeko karenssia jos puran työsopimuksen koeajalla. Olen nyt 2viikkoa ollut kyseisessä paikassa töissa ja olen ollut ahdistunut jatkuvasta paineesta ja kiireestä.Mitään perehdytystä en ole saanut.Työskentelen vielä lähihoitajana ja minulle on tärkeää antaa laadukasta hyvää hoitoa,jota en pysty nykyisessä työpaikassa toteuttamaan. Eli sit varmaan ei tuu karenssia,kun mainitsen syyksi työssä jaksamisen?
- dgfdsgdgdg
Kisuli_75 kirjoitti:
Hienoa kun kerroit oman kokemuksesi:) Itse tässä pohdin parhaillaan,että tuleeko karenssia jos puran työsopimuksen koeajalla. Olen nyt 2viikkoa ollut kyseisessä paikassa töissa ja olen ollut ahdistunut jatkuvasta paineesta ja kiireestä.Mitään perehdytystä en ole saanut.Työskentelen vielä lähihoitajana ja minulle on tärkeää antaa laadukasta hyvää hoitoa,jota en pysty nykyisessä työpaikassa toteuttamaan. Eli sit varmaan ei tuu karenssia,kun mainitsen syyksi työssä jaksamisen?
Aijai! Taidat kuvitella vielä, että työkkäri kohtelee ihmisiä inhimillisesti? Se, ettet jaksa, ei kuulu työkkärin mielestä heille. Karenssia he sinulle läimäsevät. Etsi siis uusi työpaikka vielä nykyisessä ollessasi. Sittenkin voit saada karenssia, jos seuraava työpaikka osoittautuu lyhytaikaiseksi.
Muista: Suomessa työttömyys on rikos. Työnhakija on rikollinen. Häntä rangaistaan tuhansien eurojen sakoilla (karenssi). Pahoinpitelystä saisi pienemmät sakot. - OnnellinenO
Saman tapaisen asian kanssa painin juuri ja olen kokenut hirveää ahdistusta, kun en tunne voivani kauaa enää työssäni jatkaa, mutta pelkään, että saan 3kk karenssia. Tarinasi helpotti oloani huomattavasti, työnantajani sanoi voivansa purkaa koeajalla sopimuksen, ettei minulle tule karenssia, yhteisymmärryksessä lähden töistäni pois kuun loppuun mennessä.
Kiitos tekstistäsi, täällä on kuun lopussa toinen onnellinen ja oikean päätöksen tehnyt, jos tosissaan jää karenssi saamatta.:)
- 123654789
Koeajalla voit lähtee ei irtisanomisaikaa .. jos sitten pärjäät taloudellisesti niin kauan
kun saat elämäsi järejstykseen . Työ kun työ nykyäään ei voi valita työpaikkaansa.
Voihan olla että pomosikin sanoo sinut irti koeajan päätyttyä .
Ehkä katsoisisn tuon 4 kk , miten lähtee menemään jne ..
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1851354Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1221158- 48874
- 70870
Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53790Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva49753- 53722
- 33692
- 60689
- 47670