Saako 14-vuotias lapsi syödä runebergin torttua?

joku vaan

Äiti ei anna syödä runebergin torttua. Mitä haittaa siitä on, kun se aina sanoo että lapset eivät saa syödä sitä. "Siinä on haitallisia aineita lapsille" sitä paitsi en ole lapsi olen teini!
Se ei anna tehdä mitään!

11

3541

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ......

      Siinä voi olla rommia tai sitten rommiesanssia. Jos äitisi tekee niitä itse niin käske jättää alkoholi pois, yhtä hyvin voi kostuttaa sokerivedellä

    • Vadelmahillo

      Mikä tahansa voi olla jonkun mielestä haitallista lapsille ... Runebergin torttuja kuitenkin saa myydä lapsille, joten ei ne varmaan kovin vaarallisia ole. Mutta onhan limsat ja karkitkin haitallisia hampaille ja liikaa syötyinä herkut yleensä aiheuttavat ylipainoa.

      Jos äitisi mielestä Runebergin tortuissa on jotain haitallista, niin voit tietysti kysäistä mitä se haitallinen aine tarkemmin ottaen on. Eri valmistajien tortut poikkeavat jonkin verran toisistaan. Kaikissa ei ole alkoholia sisltävää rommia kostukkeena. Runebergn torttuja voi tietysti tehdä itsekin, ja niistä voi jättää sen haitallisena pitämänsä aineen pois.

      • äöläöl

        Varsinkin kun se kostukeaine on punssia tai konjakkia yhdessä sokeriveden kanssa. Joissakin ohjeissa on näkuynyt mantelilikööriä, mutta rommia en ole vielä nähnyt missään viljeltävän.


      • kuka tykkää, itse en
        äöläöl kirjoitti:

        Varsinkin kun se kostukeaine on punssia tai konjakkia yhdessä sokeriveden kanssa. Joissakin ohjeissa on näkuynyt mantelilikööriä, mutta rommia en ole vielä nähnyt missään viljeltävän.

        Rommia tai arrakkipunssia (sanoo Wikipedia) mutta samahan tuo jos alkoholista ja lapsista puhutaan, ei punssi tai konjakki ole yhtään sen terveellisempiä kuin rommi. Itse en osta enkä tee noita torttuja, joten ihan sama millä on kostutettu. Jos lapset tykkäisivät ostaisin heille kaupasta valmiita.


      • mroo-

        omg mä oon 15 v ja oon syöny niitä varmaa 7.v lähtien mnut en kyl ees tykänny niist lapsena :) aika tiukka äiti sulla..


      • kostuu

        Enpä vielä oile kuullut kenenkään menevän känniin symällä Runebergin torttua.
        Aika monta pitäisi ahtaa ennenkun niin kävis.
        Selitä sitten poliisisedälle että joo pelkkää torttua vaan söin... hehehehe


    • Crudo (ei kirj.)

      Kyllä saa syödä tuossa iässä jo torttua. Porkkanapään saastunutta ja käytettyä torttua Crudo ei kuitenkaan suosittele. Crudo sai vakavan ruokamyrkytyksen, joka vei lopulta Crudon tiputukseen. Toista kertaa en Porkkanpää torttua maistele, vaikka kuinka tarjottaisiin!

    • K. von Ciccelström

      Kappas, Teppo on eksynyt väärälle palstalle, tällä kertaa Crudona esiintyen!
      Tepolla on vain erilaiset tortut mielessä, niinkuin akneikäisellä yleensäkin!

    • kokki5kokki

      No ihme, mitäs tuossa nyt on, mä olen lapsesta saakka syöny noita enkä ole känniin tullut tai saanut alkoholimyrkytystä tai muutakaan sivuoireita.

      Noitahan tehdään joko ihan oikeaan alkohooliin tai esanssiin (kosteat tortut).

      Enempi se sokeri noissa on terveydelle haitallista kuin se alkoholimäärä jos sellaista valmistuksessa on käytetty.

    • Ei mitään haittaa ole ellei ole allerginen jollekin ainesosalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10300
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      421
      4563
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      92
      3104
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2875
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2714
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2698
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      154
      1889
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1748
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1640
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1443
    Aihe