Mistä tämä murre?

utelijas :)

Missä päin suomea käytetään tällaisia:

"Onneva!"
"Ei tästä selvijä"
"Haluvan isomman asunnon"

Olen itse syntyperäinen Helsinkiläinen ja vaikka olen monenlaisiin murteisiin törmännyt, niin nyt vasta tällaisiin sanoihin ja olen erittäin utelias tietämään, missä päin näin puhutaan/kirjoitetaan?

8

714

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (??????)

ollu se luontoillan vetäjä ja joku muu samanmoinen?

• Pohtija_

Ei kuulostanut alueellani ja läännissä puhuttu tuosta..Veikkaisin kai tuo on jossakin pohjamaan muurretta..hmm.

• 16/8

Olisikohan puhuja esim. Juvan suunnalta. Yksi tuttu sieltä päin haasteli tuohon tyyliin.

• Arttu IV

Vähän vanha kysymys, mutta laitan silti. Tuo on selvästi ylä-kainuun murretta. Siellä lisätään v-kirjainta hauskan kuuloisesti puheeseen. J:n lisäämistä kahden lopussa olevan vokaalin väliin on monissa itäisissä murteissa.

• apuva apuva aapuva

Apu-va!

• Selvijä ja selviä

kuulostaa ihan samalta. Niinku myös esim. lukioita ja lukijoita. j on vaan semmonen siirtymä-äänne.

• Tosiaanni apuva

Pudasjärvellä jossa kainuun murre sekoittuu Oulunseudun eli merimaijen murteeseen tavattiin ennen aikaan , osin vielä nykyäänkin, sanoa toillai Apuva , Selevijä ,Kulukija jaTietenni Onnija elikkä Onnia jos Maantijan Kulukija Rätnätessään Telehvoonitoloppien Tiltuja sattu sen Havahtummaan ja oli Tiijossa että Pittää niin tehä eli olla Onnittelemati jos Itellä niin tuntu !

Pudasjärvi laajana alueena on oiva esimerkki murteiden kirjosta josta aikaisemmin löytyi kasolti vierasperäisiä , lähinnä ruotsista lainattuja sanoja jotka nyttemmin ovat jo enimmälti unohtuneet mutta joita vanhempi väki vielä ymmärtää ja osin käyttääkin , nuorison ei enää niitä kuule käyttävän yleiskielen korvatessa murteen kuten kaikkialla muuallakin kuulee tapahtuneen .

• Ei s-peräinen

Mitä tarkoittaa "syntyperäinen Helsingiläinen",onko se murretta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      92
      1997
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      167
      1470
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1259
    4. No ei sun asunto eikä mikään

muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      69
      1090
    5. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      222
      1052
    6. Hyvin. Ikävää nainen,

Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      87
      1044
    7. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      962
    8. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      236
      917
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      51
      896
    10. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      88
      881
    Aihe