Mistä tämä murre?

Missä päin suomea käytetään tällaisia:

"Onneva!"
"Ei tästä selvijä"
"Haluvan isomman asunnon"

Olen itse syntyperäinen Helsinkiläinen ja vaikka olen monenlaisiin murteisiin törmännyt, niin nyt vasta tällaisiin sanoihin ja olen erittäin utelias tietämään, missä päin näin puhutaan/kirjoitetaan?
9993
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 9

Vanhimmat

ollu se luontoillan vetäjä ja joku muu samanmoinen?

Äänestä

Ei kuulostanut alueellani ja läännissä puhuttu tuosta..Veikkaisin kai tuo on jossakin pohjamaan muurretta..hmm.

Äänestä

Olisikohan puhuja esim. Juvan suunnalta. Yksi tuttu sieltä päin haasteli tuohon tyyliin.

Äänestä

Vähän vanha kysymys, mutta laitan silti. Tuo on selvästi ylä-kainuun murretta. Siellä lisätään v-kirjainta hauskan kuuloisesti puheeseen. J:n lisäämistä kahden lopussa olevan vokaalin väliin on monissa itäisissä murteissa.

Äänestä

Apu-va!

Äänestä

kuulostaa ihan samalta. Niinku myös esim. lukioita ja lukijoita. j on vaan semmonen siirtymä-äänne.

Äänestä

Pudasjärvellä jossa kainuun murre sekoittuu Oulunseudun eli merimaijen murteeseen tavattiin ennen aikaan , osin vielä nykyäänkin, sanoa toillai Apuva , Selevijä ,Kulukija jaTietenni Onnija elikkä Onnia jos Maantijan Kulukija Rätnätessään Telehvoonitoloppien Tiltuja sattu sen Havahtummaan ja oli Tiijossa että Pittää niin tehä eli olla Onnittelemati jos Itellä niin tuntu !

Pudasjärvi laajana alueena on oiva esimerkki murteiden kirjosta josta aikaisemmin löytyi kasolti vierasperäisiä , lähinnä ruotsista lainattuja sanoja jotka nyttemmin ovat jo enimmälti unohtuneet mutta joita vanhempi väki vielä ymmärtää ja osin käyttääkin , nuorison ei enää niitä kuule käyttävän yleiskielen korvatessa murteen kuten kaikkialla muuallakin kuulee tapahtuneen .

Äänestä

Mitä tarkoittaa "syntyperäinen Helsingiläinen",onko se murretta?

Äänestä

Oliskohan että Savonlinnan paikkeilla käytetään va-päätteisiä sanoja?
Täälläpäinhän bussi oli sinikka=(sininen Bussi)
No onhan näitä Juustova, ajatteluva. ruusuva, ............mie sie hö..

Äänestä

Kommentoi aloitusta

utelijas :) kirjoitti:

Missä päin suomea käytetään tällaisia:

"Onneva!"
"Ei tästä selvijä"
"Haluvan isomman asunnon"

Olen itse syntyperäinen Helsinkiläinen ja vaikka olen monenlaisiin murteisiin törmännyt, niin nyt vasta tällaisiin sanoihin ja olen erittäin utelias tietämään, missä päin näin puhutaan/kirjoitetaan?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

• Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

• Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

• Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

• Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

• Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

• Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu