Missä päin suomea käytetään tällaisia:
"Onneva!"
"Ei tästä selvijä"
"Haluvan isomman asunnon"
Olen itse syntyperäinen Helsinkiläinen ja vaikka olen monenlaisiin murteisiin törmännyt, niin nyt vasta tällaisiin sanoihin ja olen erittäin utelias tietämään, missä päin näin puhutaan/kirjoitetaan?
Mistä tämä murre?
8
538
Vastaukset
- (??????)
ollu se luontoillan vetäjä ja joku muu samanmoinen?
- Pohtija_
Ei kuulostanut alueellani ja läännissä puhuttu tuosta..Veikkaisin kai tuo on jossakin pohjamaan muurretta..hmm.
- 16/8
Olisikohan puhuja esim. Juvan suunnalta. Yksi tuttu sieltä päin haasteli tuohon tyyliin.
- Arttu IV
Vähän vanha kysymys, mutta laitan silti. Tuo on selvästi ylä-kainuun murretta. Siellä lisätään v-kirjainta hauskan kuuloisesti puheeseen. J:n lisäämistä kahden lopussa olevan vokaalin väliin on monissa itäisissä murteissa.
- apuva apuva aapuva
Apu-va!
- Selvijä ja selviä
kuulostaa ihan samalta. Niinku myös esim. lukioita ja lukijoita. j on vaan semmonen siirtymä-äänne.
- Tosiaanni apuva
Pudasjärvellä jossa kainuun murre sekoittuu Oulunseudun eli merimaijen murteeseen tavattiin ennen aikaan , osin vielä nykyäänkin, sanoa toillai Apuva , Selevijä ,Kulukija jaTietenni Onnija elikkä Onnia jos Maantijan Kulukija Rätnätessään Telehvoonitoloppien Tiltuja sattu sen Havahtummaan ja oli Tiijossa että Pittää niin tehä eli olla Onnittelemati jos Itellä niin tuntu !
Pudasjärvi laajana alueena on oiva esimerkki murteiden kirjosta josta aikaisemmin löytyi kasolti vierasperäisiä , lähinnä ruotsista lainattuja sanoja jotka nyttemmin ovat jo enimmälti unohtuneet mutta joita vanhempi väki vielä ymmärtää ja osin käyttääkin , nuorison ei enää niitä kuule käyttävän yleiskielen korvatessa murteen kuten kaikkialla muuallakin kuulee tapahtuneen . - Ei s-peräinen
Mitä tarkoittaa "syntyperäinen Helsingiläinen",onko se murretta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212586- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292222Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522129Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211722Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871613Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961546- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321379