Missä päin suomea käytetään tällaisia:
"Onneva!"
"Ei tästä selvijä"
"Haluvan isomman asunnon"
Olen itse syntyperäinen Helsinkiläinen ja vaikka olen monenlaisiin murteisiin törmännyt, niin nyt vasta tällaisiin sanoihin ja olen erittäin utelias tietämään, missä päin näin puhutaan/kirjoitetaan?
Mistä tämä murre?
8
683
Vastaukset
- (??????)
ollu se luontoillan vetäjä ja joku muu samanmoinen?
- Pohtija_
Ei kuulostanut alueellani ja läännissä puhuttu tuosta..Veikkaisin kai tuo on jossakin pohjamaan muurretta..hmm.
- 16/8
Olisikohan puhuja esim. Juvan suunnalta. Yksi tuttu sieltä päin haasteli tuohon tyyliin.
- Arttu IV
Vähän vanha kysymys, mutta laitan silti. Tuo on selvästi ylä-kainuun murretta. Siellä lisätään v-kirjainta hauskan kuuloisesti puheeseen. J:n lisäämistä kahden lopussa olevan vokaalin väliin on monissa itäisissä murteissa.
- apuva apuva aapuva
Apu-va!
- Selvijä ja selviä
kuulostaa ihan samalta. Niinku myös esim. lukioita ja lukijoita. j on vaan semmonen siirtymä-äänne.
- Tosiaanni apuva
Pudasjärvellä jossa kainuun murre sekoittuu Oulunseudun eli merimaijen murteeseen tavattiin ennen aikaan , osin vielä nykyäänkin, sanoa toillai Apuva , Selevijä ,Kulukija jaTietenni Onnija elikkä Onnia jos Maantijan Kulukija Rätnätessään Telehvoonitoloppien Tiltuja sattu sen Havahtummaan ja oli Tiijossa että Pittää niin tehä eli olla Onnittelemati jos Itellä niin tuntu !
Pudasjärvi laajana alueena on oiva esimerkki murteiden kirjosta josta aikaisemmin löytyi kasolti vierasperäisiä , lähinnä ruotsista lainattuja sanoja jotka nyttemmin ovat jo enimmälti unohtuneet mutta joita vanhempi väki vielä ymmärtää ja osin käyttääkin , nuorison ei enää niitä kuule käyttävän yleiskielen korvatessa murteen kuten kaikkialla muuallakin kuulee tapahtuneen . - Ei s-peräinen
Mitä tarkoittaa "syntyperäinen Helsingiläinen",onko se murretta?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017463
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?835092- 794889
- 1324288
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103068- 522709
- 432632
- 532267
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818112243Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211860