Mistä tämä murre?

utelijas :)

Missä päin suomea käytetään tällaisia:

"Onneva!"
"Ei tästä selvijä"
"Haluvan isomman asunnon"

Olen itse syntyperäinen Helsinkiläinen ja vaikka olen monenlaisiin murteisiin törmännyt, niin nyt vasta tällaisiin sanoihin ja olen erittäin utelias tietämään, missä päin näin puhutaan/kirjoitetaan?

9

856

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • (??????)

ollu se luontoillan vetäjä ja joku muu samanmoinen?

• Pohtija_

Ei kuulostanut alueellani ja läännissä puhuttu tuosta..Veikkaisin kai tuo on jossakin pohjamaan muurretta..hmm.

• 16/8

Olisikohan puhuja esim. Juvan suunnalta. Yksi tuttu sieltä päin haasteli tuohon tyyliin.

• Arttu IV

Vähän vanha kysymys, mutta laitan silti. Tuo on selvästi ylä-kainuun murretta. Siellä lisätään v-kirjainta hauskan kuuloisesti puheeseen. J:n lisäämistä kahden lopussa olevan vokaalin väliin on monissa itäisissä murteissa.

• apuva apuva aapuva

Apu-va!

• Selvijä ja selviä

kuulostaa ihan samalta. Niinku myös esim. lukioita ja lukijoita. j on vaan semmonen siirtymä-äänne.

• Tosiaanni apuva

Pudasjärvellä jossa kainuun murre sekoittuu Oulunseudun eli merimaijen murteeseen tavattiin ennen aikaan , osin vielä nykyäänkin, sanoa toillai Apuva , Selevijä ,Kulukija jaTietenni Onnija elikkä Onnia jos Maantijan Kulukija Rätnätessään Telehvoonitoloppien Tiltuja sattu sen Havahtummaan ja oli Tiijossa että Pittää niin tehä eli olla Onnittelemati jos Itellä niin tuntu !

Pudasjärvi laajana alueena on oiva esimerkki murteiden kirjosta josta aikaisemmin löytyi kasolti vierasperäisiä , lähinnä ruotsista lainattuja sanoja jotka nyttemmin ovat jo enimmälti unohtuneet mutta joita vanhempi väki vielä ymmärtää ja osin käyttääkin , nuorison ei enää niitä kuule käyttävän yleiskielen korvatessa murteen kuten kaikkialla muuallakin kuulee tapahtuneen .

• Ei s-peräinen

Mitä tarkoittaa "syntyperäinen Helsingiläinen",onko se murretta?

• Anonyymi

Oliskohan että Savonlinnan paikkeilla käytetään va-päätteisiä sanoja?
      Täälläpäinhän bussi oli sinikka=(sininen Bussi)
      No onhan näitä Juustova, ajatteluva. ruusuva, ............mie sie hö..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2459
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      72
      2291
    3. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      202
      1304
    4. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      112
      1122
    5. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      71
      1098
    6. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      228
      962
    7. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      919
    8. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      10
      837
    9. Millaisia tunteita

Sinulla on minua kohtaan?
      Ikävä
      47
      789
    10. Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa

Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta
      Suhteen aloittaminen
      54
      786
    Aihe