Onko hyviä neuvoja miten miehen saa ottamaan vastuuta kotitöistä?
Pyyntö ei auta. Vataukseksi saa, en osaa tai en ole ikinä joutunut tekemään.
Äiti on siivonnut, pyykännyt, kokannut, ostanut ruoat jne..
Isä on harrastanut. ulkoillut ja viettänyt vapaa-aikaa, kun käy töissä.
Mikä avuksi?
Miten miestä voi ohjata/opettaa kotitöihin?
59
1820
Vastaukset
- LyydiSiviä
eipä muu taida auttaa, jos on kyse aikuisesta.
Älä sinä aloita vaan hyyssäämään. Olet sitten muutaman vuode kuuttua täällä itkemässä kun saa tehdä kaikki ja ukko ei tee mitään. - Esa.
Yritä kertoa miehellesi että olet hänen vaimo etkä äiti, ja tarvitsevasi miestä etkä lasta rinnallesi.
Jokainen mies haluaa tuntea itsensä mieheksi, eli muutos tapahtuu jos ne itse tajuaa miten heidän oma käytöksensä potkii heitä munille. - Kunpa tietäisin...
Ei ole mitään neuvoa. Olen vaihtanut miestä, mutta ongelma ei siitä muuksi muuttanut.
Olen edelleen taloudenhoitaja ja siivoja siitä huolimatta, että minulla on enemmän työtunteja ja 30% enemmän palkkaa kuin nykyisellä miehelläni. Edellinen mieheni vetosi siihen, että hänellä oli enemmän työtunteja ja 30% enemmän palkkaa...
Tuttavapiirissämme on vain yksi sisäsiisti mies. Muut jättävät taloustyöt kymästi naiselle, kerrostaloasunnossakin, missä "miesten töitä" ei edes ole.- Nekku_Piuvonen
Valitse seuraavalla kerralla paremmin?
- Ihan hyvä mies
Keskustelu auttaa jos mies on järkevä, kuten yleensäkin asian laita on. Kyllä kotityöt täytyy tehdä jaksamisen mukaan. Meillä minä jaksan, vaimoni ei niinkään. Olemme kuitenkin suhtkoht tyytyväisiä.
Lähes joka päivä myös hieron vaimoni kipeytyneitä lihaksia, tunnen sen rakkaudeksi.Vaimokin taas osoittaa huomaavaisuuttaan monilla pienillä asioilla.
- 13
Lähes kaikilla naisilla on kummallinen harha että toista voi opettaa tai muuttaa, asia nyt vain on niin että ihmistä ei voi muuttaa kuin ihminen itse.
- miehet epäsiistejä.
Yksi hyvä neuvo on, että jätä kylmästi miehen tavarat, vaatteet, astiat,ym. rauhaan.
Älä kajoa niihin..
Peset vain omat pyykkisi, omat käyttämäsi astiat, oman puolesi vuodevaatteet ja teet vain omat ruokasi..
Kyllä pikkuhiljaa alkaa mieskin osallistua, kun vaatteet loppuu, astiat aina paskaiset ja sänkykin löyhkää..
Kun tulee asiasta sitten puhetta, sovitte kirjaimellisesti, kumpi tekee ja mitä.- auttaa vähän
Minä kannan kaiken miehen ympärilleen jättämän rojun hänen työpöydälleen ja likaiset vaatteet siihen työtuolille. Kaikki ympäri asuntoa lojumaan jääneet kengät kasaan työpöydän alle. Näin suurin osa asuntoa on perusjärjestyksessä.
Muutaman päivän sisällä sillä pöydällä ja tuolilla on käsittämätön vuori. Siinä vaiheessa kun miehen irtaimisto deodoranttia myöten on siellä vuoren uumenissa, eikä mies enää löydä mitään saati pääse työpöydän ääreen askartelemaan, niin hän alkaa purkaa vuorta ja vie tavarat paikoilleen. Sitten vie myös ne likaiset vaatteet pyykkikoriin, sillä minä en pese mitään mikä ei ole pyykkikorissa. Tämä ei ole vielä mitään 50-50 työjakoa, mutta jotain sentään.
Kun mies joka päivä kysyy, Missä mun avaimet on? Missä mun laturi on? Missä mun partakone on? Niin vastaan aina: Siellä sun pöydälläsi. - Oikein toimittu!
auttaa vähän kirjoitti:
Minä kannan kaiken miehen ympärilleen jättämän rojun hänen työpöydälleen ja likaiset vaatteet siihen työtuolille. Kaikki ympäri asuntoa lojumaan jääneet kengät kasaan työpöydän alle. Näin suurin osa asuntoa on perusjärjestyksessä.
Muutaman päivän sisällä sillä pöydällä ja tuolilla on käsittämätön vuori. Siinä vaiheessa kun miehen irtaimisto deodoranttia myöten on siellä vuoren uumenissa, eikä mies enää löydä mitään saati pääse työpöydän ääreen askartelemaan, niin hän alkaa purkaa vuorta ja vie tavarat paikoilleen. Sitten vie myös ne likaiset vaatteet pyykkikoriin, sillä minä en pese mitään mikä ei ole pyykkikorissa. Tämä ei ole vielä mitään 50-50 työjakoa, mutta jotain sentään.
Kun mies joka päivä kysyy, Missä mun avaimet on? Missä mun laturi on? Missä mun partakone on? Niin vastaan aina: Siellä sun pöydälläsi.Juuri noin niitä koulutetaan!
Lempeydellä ja päättäväisyydellä!
Itsekkin kasaan kaikki miehen jättämät "ryönät" ronskisti sen tietokonepöydälle, siitä se löytää ne... - Anonyymi
Vaan entäpä jos miehelle on aivan se ja sama onko päällä puhtaiset vai paskaiset vaatteet, pääseekö saunan jälkeen puhtaisiin lakanoihin vai jo kolme viikkoa sitten perseelle haisseisiin lakanoihin?
Mies on kyllä lapsuudessaan tehnyt kotoa ”mitä äiti sanoi että nyt teet tän” mutta kun kysyn mitä tällaiset asiat sitten olivat, hänellä ei ole mitään mielikuvaa mihin tehtävät ol edes liittyneet.
Eli on siis ollut käytössä tällainen suorita tehtävä ja poista se päästä-malli eikä hän ole vuosien aikana sisäistänyt mitään tekemäänsä, tehnyt vain mitä sanottu silloin kun on sanottu.
Väitti kivenkovaan ettei heillä ole kotona lakanoita vaihdettu, mutta anoppilassa tuli puheeksi kuinka kerran viikossa on aina vaihdettu.
Mies oli kuin halolla päähän lyöty, ettei ole hahmottanut jonkin asian tapahtuvan kerran viikossa koko elämänsä ajan.
- Luovutin jo
Miehelläni oli tapana jättää kaikki kenkänsä pitkin eteisen lattiiaa. Siinä oli lenkkareita, nahkakenkiä, talvikenkiä, sisätossuja. Yleensä 8-10 paria sikin sokin. Hän ei siis koskaan siivonnut tai vienyt roskista, mutta nämä eteisen kengät olivat jopa vaarallisia kompastuskiviä keskellä lattiaa. Päätin sitten, että niitä kenkiä en enää laita paikoilleen.
Mies sitten kutsui taas kerran tuttavapariskuntia syömään. Ja minä kauppaan, siivoamaan ja ruokaa laittamaan. Yksin tietenkin. Tapansa mukaan mies tuli vasta puoli tuntia vieraitten jälkeen. Istuimme kaikki jo olohuoneessa viinilasillisella illan isäntää odottelemassa.
Mies pihisi kiukusta ja komensi minut keittiön puolelle. Hän oli raivoissaan: "kuinka sä oot VOINUT jättää KAIKKI MUN KENGÄT keskelle eteisen lattiaa! Meillä on VIERAITA! HALOO! Kellään ole noin sotkuista akkaa!"
Sillojn pätin erota ja jättää hänet sotkuineen lääväänsä.- jouti jättääkki!
Olipa moukka ukko!!
- ksanttu
En tiedä mikä tuollaiseen auttaisi...minulle on selvää että asiat hoidetaan yhdessä; viimeiset 25 vuotta. Mistä helvetistä tuollaisia avuttomia tulee???!!! Ei tosin ratkaise mitään mutta olikohan hän tuollainen jo suhteenne alussa?
Jospa niillä on hyvä kroppa, rahaa, statusta tai muuta sellaista mikä korvaa tuon omatoimisuuden puuteen.... - mummomuori*
asenteella, että sinun täytyy saada hänet tekemään niin kuin sinä haluat, et saa häntä varmaan koskaan liikkeelle.
Ehkä opettelisitte yhdessä? Miettikää mikä on vähäisin määrä mitä noita hommia voi tehdä. Tarkoittaa että sinun tulee sietää aikamoinen määrä tekemättömiä töitä. Sinunkin tulee miettiä, miksi mitäkin tehdään. Voit järjestää osan huoneistosta omaan malliisi, tuolla edellä esim. tuo työpöytäjuttu oli oikein hyvä.
Tehkää aluksi sopimus, mitkä työt ovat tärkeitä ja mitkä eivät – etenkin miehesi mielestä. Voi olla että huomaatte (miehesi huomaa) että järjestystä pitää välillä tarkistaa. Yllättäen kodinhoitoon ym. tarvitaan paljon taitoja, joita ei huomaa. Anna siis hänelle tilaa oppia, joten älä vaadi, komenna tai käske. Ohjaa hänet itse oivaltamaan. Älä kiitä äläkä arvostele vaan arvosta. Huomio, hymyile ja kannusta. Miehet nauttivat siitä että saavan naiset hyvälle tuulelle joten se on paras kiitos.
Muista että miehesi joutuu opettelemaan, joten hän ei tee mitään oikein. Ota hänet mukaan; kysy mitä hän haluaa syödä ja menette kauppaan ja kyselet ostetaanko tuota vai tuota. Valmistatte se yhdessä – opetellen. Ellei hän suostu, älä todellakaan osta ruokaa ja valmista sitä kuin itsellesi. Samoin siivoaminen, pyykinpesu jne. Kokeile uudestaan.
Iloitse jokaisesta pienestäkin onnistumisesta hänen kanssaan. Tee jotain sitten hänen mielikseen – paitsi kotitöitä. Älä ole kärsimätön, äläkä missään nimessä leiki kaiken tietävää ja osaavaa. Olemassa ei ole mitään itsestäänselvyyksiä. Jos nolaat hänet kerrankin, juttu loppuu siihen välittömästi.
Et ole äiti etkä ole hänelle auktoriteetti. Olet kaveri joka opettelee ja mokaa ihan samalla tavalla kuin hänkin. Huomauta että jos hän haluaa sinun vastaavan kaikesta, silloin hänellä ei ole valtaa päättää tietyistä asioista. Eikä hänellä ole valtaa muuttaa niitä. Samoin ole valmis tekemään myös niitä, mitkä ovat kuuluneet miehellesi. Opettele niitä samalla tavalla kuin miehesi opettelee kotitöitä. (Meillä näitä ovat tietyt autonhuoltoon liittyvät asiat, kuten renkaan vaihdot ; )
Ennen kaikkea muistakaan huumori!- fkygk
Hyviä neuvoja jotka myös toimii.
"Miehet nauttivat siitä että saavan naiset hyvälle tuulelle joten se on paras kiitos."
Erikoisesti tämä on niin totta kun vain voi olla, mutta myös toisinpäin vaimon tyytymättömyys on kamalinta palautetta.
Lasten satukirjoissa on prinssi ja prinsessa, jotka kuvaa miehen ja naisen erilaisia tarpeita. Aikuisena nauretaan, "ja he elivät onnelisina elämänsä loppuun asti". Satu kuitenkin loppuu jos heitämme prinssin ja prinsessan pois elämästämme.
- aviomies....
nuo asiat pitää saada toimimaan heti suhteen alussa, eikä sitten kolmen vuoden päästä.
- oppii se vanha koira
Kyllä voi opettaa myöhemminkin..
Itse kun lähdin lasten kasvettua takaisin työelämään kotiorjan asemasta,
sanoin miehelle, että jos se luutu ei ala pysymään kourassa tasapuolisesti, tulee joko ero tai mies maksaa
kotiapulaisen palkan vieraalle ja miehen piheys voitti..
Nyt tekee kotihommia melkein siinä, missä minäkin...
Tuota käytän itekkin kotona, jos miehen tavaroita alkaa lojumaan siellä täällä, kerään ne kaikki yhteen kasaan
sen työpöydälle, siitä ne katoaa omille paikoilleen.
Eikä tartte mäkättää. oppii se vanha koira kirjoitti:
Kyllä voi opettaa myöhemminkin..
Itse kun lähdin lasten kasvettua takaisin työelämään kotiorjan asemasta,
sanoin miehelle, että jos se luutu ei ala pysymään kourassa tasapuolisesti, tulee joko ero tai mies maksaa
kotiapulaisen palkan vieraalle ja miehen piheys voitti..
Nyt tekee kotihommia melkein siinä, missä minäkin...
Tuota käytän itekkin kotona, jos miehen tavaroita alkaa lojumaan siellä täällä, kerään ne kaikki yhteen kasaan
sen työpöydälle, siitä ne katoaa omille paikoilleen.
Eikä tartte mäkättää.muotoa että kyllä sitä oppii vanhempanakin – molemmat!
Ei kyse ole siitä että vain toinen oppii, kyllä siinä pitää molempien opetella.
Muutamia esimerkkejä; Isäni, joka ei aikoinaan kuorinut edes perunoita itse, vastasi lopulta ruuanlaitosta eläkkeelle jäätyään. Ex anoppini joka ei vastannut rahataloudesta kuin vasta miehen sairastuttua (yli 65 v) ja tulikin taitavaksi siinä.
Meillä puolestaan mies ”mäkättää”, mutta kuittaan sen huumorilla. On vain vähän erilaiset näkemykset tehdä kotitöitä
- Minttumammuli
Tuohan on ihan naurettava selitys, "en osaa". Siis kuka "ei osaa" esimerkiksi imuroida?! Dippainssitutkinnonko se vaatii, laittaa töpseli seinään ja pistää toimeksi. Saamaton laiska ukko sulla on eikä mikään uusavuton - ja sinä annat sen olla sellainen.
- Ja niitä sikiää...
Ja näitä uusavuttomia poikakultia tulee lisää. Eräs ystävättäreni ei vaadi pojiltaan mitään kotitöitä. Kysyin kerran, että miltäs näitten tulevista vaimoista sitten tuntuu, kun mies ei osaa tehdä mitään. Ystävätär vastasi, että "ei ole mun ongelmani, haastatelkoon tyttöystävä pojan kotitaloustaidot etukäteen, jos se on niin tärkeää". Hänen oma miehensä on kylläkin harvinaisen siisti järjestyksen ihminen ja se on hänestä tietenkin mukavaa. En edes jaksanut ryhtyä väittelemään, sillä kanta oli niin ehdoton.
- Gare-
Ihmisistä löytyy aina, sukupuolesta riippumatta, tyyppi, joka kantaa aina vastuun muidenkin puolesta ja sen vuoksi ap ei pääse puolisonsa tekemättömyydestä eroon muuta kuin kokeilemalla tietysti tämän palstan vinkit puhumisesta työharjoitteluun. Omalla kohdallani kuitenkin homma toimii kun en vaan stressaa asiasta ja minkä puoliso jättää niille sijoilleen saa siihen myös jäädä. Ja sen, minkä teen, teen vain itseni takia.
Vuosien saatossa homma toimii. Puolisoni on ottanut hoitaakseen kotitöitä, jotka tekee paremmin kuin minä. En myöskään ole sanallakaan kommentoinut, jos opettelee uutta. Keittiön ei tarvitse olla juuri siinä ortningissa kuin minä tahdon, vaan sinne kyllä mahtuu puolisokin touhuamaan omalla laillaan. Jos sotkua jää, niin kyllä ne muutamassa päivässä on hänen toimestaan siivottu.
Kolmas vaihtoehto on tilata siivooja. Yleensä kotityöt alkavat kiinnostamaan kun lasketaan yhdessä, mitä se olkkarin maton imurointi vieraalla kustantaa. - Tiptoptapptapp
Jep!
Ongelmia tuleekin, jos toinen on kovinkin siisti ja toinen porsas!
Itselläni oli jo huusholli ja lapsi ennästään ja asiat kondiksessa.
Sitten tuli tuo mies elämääni, joka muuten on ihana, mutta täysi tumpelo kotihommissa.
Hermothan sen kanssa meinaa mennä välillä, mutta olen itsekkin sen oppinut jo
vuosien saatossa, että mäkätykset ei kannata.
Noudatan itsekkin tuota neuvoa, että kun sitä herran omaisuutta alkaa olla niin, että niihin meinaa kompastua, otan aikaa vartin ja kerään kaikki sen romut suoraan tietokoneensa päälle ja käsken siitä siivota ne paikoilleen.
Imuroinnissa olen onnistunut sillätavalla, että laitan imurin valmiiksi lattialle, töpselin seinään ja sanon meneväni kauppaan ja sillä aikaa pitää olla imuroituna.
Pölyjä en pyyhi hänen koneeltaan, enkä hänen telkkaristaan, vaan jätän luutun siihen pyyhittyäni pölyt muualta ja sanon, että siivoopi pölyt jos vaivaapi.
ja yleensä ne pyyhkii...vaivaa varmaan itseäänkin tahmasia nappuloita koneeltaan käsitellä, kun syö mielellään koneen ääressä.
Muistelen kyllä kaiholla sitä aikaa, kun pojan kanssa kahdestaan asuttiin
ja oli aina niin siistiä...
Mutta tämähän on kuitenkin nyt oma valintani.. - Rakastavasydän
Mikäli haluat miehesi tekevän kotitöitä kanssasi, niin sinun on silloin oltava valmis itse opettamaan kotitöiden ja ruuanlaittoa hänelle, jos hän ei ole opetellut ja oppinut, niin aina voi opettaa lempeästi ja kärsivällisesti,mieheni ei osannut mitään kotitöitä, koska on ollut rock-muusikko.Kyllä hän nyt osaa tehdä kotityöt ja laittaa ruokaa... Onneksi olen opettanut, koska oma terveyteni romahti ja olen nyt pyörätuolipotilas jne...
- oikea Dirty Doll
sulle 2-vuotta aviossa !
Oletpa sinä tyhmä,mä oon 26-vuotta ollut ulkomailla ja mun duunissa ei ehtinyt,
ku kääntyy kotonaTietenkän en osannut kotititä,enkä ruuanlaitosta yhtikäs mitään!
Sit yhtenäpäivänä,kun vaimo selitti ruuanlaitosta yms, huusin vaimoll että, opeta mua laittaa niin mä laitan! Vaimo ryhtyi tuumasta toimeen ja alkoi kärsivällisesti opettamaan ja nyt kyllä vaimon mukaan homma käy... Mun mielestä se on ihan naisesta kiinni, oppiiko mies vai ei. ????????
Joten otappa kauha kauniisen käteen ja opeta miehellesi,kotitit ja ruuanlaittoa.! - mk
Teet vain kaiken mutta vain itselle eli peset vain omat vaatteet ja ruuat vain itselle niin kyllä se oppii jos haluaa. Miesten pitäisi asua vuoden yksin omassa kämpässä niin oppii. Itsellä miehenä ei ole vaikeuksia tehdä kotitöitä vaikka oma äitini ne kaikki teki kun oli kotiäitinä. Olen asunut yksin aja kun parisuhteessa viimeset 25 vuotta niin osaan tehdä ruokaa, pestä pyykkiä ja siivota ja niin edelleen. Vaikka lapsena ei ole tarvinnut tehdä niin sehän on vain asenteesta kiinni. Tekeväthän kaikki töissä töitäkin vaikka niitä ei ole lapsena opetettu. Ei muuta kun laittat miehen tekemään ja et suostu itse tekemään niin kyllä se oppii.
- voi hyvää päivää
No tuliko tuo sitten ihan yhtäkkiä yllätyksenä?Tuollaset asiat,kun siisteys ja kotitöitten tekeminen ja/tai tekemättömyys pitäisi kyllä tulla esiin ennen naimisiinmenoakin.Jos äijä on asunut yksinään ja siellä on käynyt siivooja tai äiti pitämässä huushollia yllä tai äijä asunut täydessä kaaoksessa,niin pitäs jo kertoo jotain!Sellanen EI kyllä itse oma-alotteisesti ala niitä kotitöitä tekemään,vaikka miten olis naimisiin onnellisesti menty.Eikä sitä miestä voi muuttaa.Muuttuu ite jos muuttuu.
Ukko pihalle tai palkkaa siivooja ja ukko maksaa jos ei kotityöt maistu.Ja vähän harkintaa siihen minkälaisen puoliskon itellenne otatte! - 2-vuotta aviossa
Kiitos neuvoista, mutta kun miestäni ei huvita opetella ruoanlaiton saloja, puhumattakaan siivoamisesta tai vaatehuollosta.
Olisihan se pitänyt nähdä että äiti siellä kotona kaikki teki ja miehet vaan nautiskeli vapaa-ajasta. Mieheni mielestä kotityöt kuuluu naiselle ja hänellä ei ole haluja eikä kiinnostusta "akkojen hommiin".
Miesten töitä meillä ei ole koska autot viedään huoltoon ja siellä myös renkaat vaihdetaan. Taulujen yms. kiinnitykset saan hoitaa itse tai palkata ulkopuolisen apuun, miehelläni kun ei pysy pora kädessä. Samoin pihatyöt ei miestä hetkauta, nekin kuuluu naisten tehdä. Tänä talvena kun lunta on tullut riittävästi ja olin kolme päivää kuumeessa niin piha näytti siltä kuin täällä ei asuisi kukaan. Ei tähän mieheen töiden tekemättä jättäminen auta tai keskustelu. Hän kun ei kerta kaikkiaan huomaa tiskaamattomia astioita tai siivoamisen tarvetta.
Yrityksiini keskustella aiheesta hän tokaisi, mitä valitat ennen naiset ei valittaneet vaan tekivät mukisematta kotityöt eikä yrittäneet tuputtaa niitä miehilleen. Että sillälailla!- eivind
Just. Siinähän se selkis. Siis sinulla on kaksi vaihtoehtoa: suostua kotiorjaksi tai pakata reppu ja lähteä etsimään oikeaa miestä.
Omalla kohdallani ei tarvitsisi kauaa miettiä...
- avuksi neitsyys
jos mies ei sinua neítsyenä saanut vaan muiden miesten nussimana niin miehen ei kuulu osallistua siivoamiseen tai mihinkään muuhunkaan miehen arvolle sopimattomaan puuhaan. ulkomailla miehillä on palvelijat siivoamaan neitsyenä ottamilleen naisille, Suomessa muiden nussimat naiset ovat osansa valinneet silloin kun muille jakoivat tussuaan ja saavat siivota sen miehen asuntoa kenen luona kulloinkin sattuvat olemaan pantavana.
neitsyenä naimisiin= taloudenhoitaja, puutarhuri ja kokki hommataan talouteen vain siinä tapauksessa. lutka toimikoon taloudenhoitajana, ruokapalkalla tai ilmaiseksi- jo oli mielipide
Jo oli mielipide, mutta totta toinen puoli jos on neitsyenä saanut vaimonsa niin sillä on arvonsa, pidän 100 kertaa enemmän kiinni. Jos taas on toisten kierrättämä, niin laitan itsekkin kiertoon jos tulee liian suuria vaikeuksia.
- mielipidekysely.
jo oli mielipide kirjoitti:
Jo oli mielipide, mutta totta toinen puoli jos on neitsyenä saanut vaimonsa niin sillä on arvonsa, pidän 100 kertaa enemmän kiinni. Jos taas on toisten kierrättämä, niin laitan itsekkin kiertoon jos tulee liian suuria vaikeuksia.
Haluaisitteko mielummin uuden vai käytetyn jos saisitte valita?
- Hyi, häpeä leuhka!
Tuollaiselle inhottavalle sovinistiukolle ei minkäänlaista naista!
Kauhulla luin tuollaista kauheaa tekstiä, enkä itse haluaisi koskaan noin inhottavasti naisista ajattelevaa miestä, vaikka itse neitsyt olenkin!
Ja vaikka itse en ole koskaan miehen kanssa ollutkaan, haluan tulevan puolisoni kuitenkin olevan kokeneen miehen, joka tietää, miten toimitaan mm. sängyssä.
Ja vaikka en olekkaan kokenut yhtään seksikokemusta, haluan, että mieheni osallistuu samalla lailla talouden pitoon kuin minäkin, oli sitten ollut kuin monen nainen kanssa tahansa! - Hyvinhoidettu paras
mielipidekysely. kirjoitti:
Komea käytetty parempi kuin ruma ja uusi :)
- kokenut paras.
Käytetty parempi jo senkin takia, että monesti aika taitava sänkypuuhissa.
Mikään ei ole tympeämpää, kuin kokematon, jolle saa koko ajan sanoa, ettei noin vaan näin!
Kokematon on vielä yleensä huonon itsetunnon omaava, käytetyllä taas itsevarmuutta riittää!
Kumpaakin kokeiltu ja kokeneempi paremmaksi todettu.
Vanhat sedät varmaan tykkää kokemattomista, saavat jotain kiksejä nuorikon opettamisesta....ja kotiorjan samalla joksikin aikaa.. - käytetty kiitos!
Käytetyn..
Se on jo koeajettu, joten tietää, mitä saa..
Käytetty ollut jo 18 vuotta ja hyvältä tuntuu edelleen.
Ed. oli uusi ja kaikki kasvukivut piti sen kans kestää, oli se kamalaa. - mielestäni paras
käytetty kiitos! kirjoitti:
Käytetyn..
Se on jo koeajettu, joten tietää, mitä saa..
Käytetty ollut jo 18 vuotta ja hyvältä tuntuu edelleen.
Ed. oli uusi ja kaikki kasvukivut piti sen kans kestää, oli se kamalaa.UUdelle uus ja käytetylle käytetty. Panemaan jokainen oppii.
- äitin pimppiä haluaa
mielestäni paras kirjoitti:
UUdelle uus ja käytetylle käytetty. Panemaan jokainen oppii.
ei tuokaan "ikuinen neitsyt" ole oppinut, vaikka tyynyyn kuinka harjoittelee..
- suomalaistunut somal
Suomessa naiset ovat kuin eläimiä seksuaalimoraaliltaan. Eläimetkään ei pane niin monen eri kumppanin kanssa kuin suomalaisnaiset.
- pieni munako se siel
hih hih!!
Siinä moralisoi tyyppi, joka ei ole koskaan päässyt panemaan edes hiirtä!
kalu olisi kyllä sitä luokkaa, että hiirelle kelpaisi.. heh heh!
- iso mies
Jos aviomies on iso vauva, niin voi vain syyttää itseään. Aika hankalaa se on opettaa toista tekemään kotitöitä kun hänellä ei selkeästikkään ole mitään halua tehdä mitään kotitöitä.
Joku houkuttelu, kehuminen ja kannustaminen voisi auttaa...vähän niin kuin vauvojen kasvatuksessa. Lahjomiseen ja kiristämiseen tuskin kannattaa lähteä, mutta ihan pakosta harkitse näitäkin jos et omilta töiltäsi millään jaksa tehdä kotitöitä.- HÖH!
Kun ei halua olla jonkun vauvan kanssa, vaan aikuisen kokeneen miehen!
Eli vaihtoon vain!
- Väsynyt siivooja
Olen ollut nyt kolme päivää kuumessa vuodepotilaana ja seisomaan noustessa huimaa. Kävin aamulla keittiössä laittamassa teetä ja totesin, että siellä oli kaamea kaaos. Mies on koko viikonlopun aijan vain syönyt ja sotkenut. Yleensä minä siivoan, mutta nyt en pystynyt. Olen muutenkin vain käyttänyt yhtä mukia ja pessyt sen välillä, joten mitään sotkua en ole saanut aikaan.
Mies tuli keittiöön ja sanoin, että voisitko siivota nämä jälkesi, ettei keittiö jää tänne haisemaan. Mies katsoi minua hitaasti, aivan kuin olisin täysin aivoton eikä hän voinut uskoa kuulemaansa. Siten hän napautti, että kyllähän minä siivoiasinkin jos et olisi siinä tiellä!
Sanoin sitten vain, että tiedät ihan hyvin että olet yksin täällä sotkenut ja minä en valitettavasti pysy tänään tolpillani sotkujasi siivoamaan, joten ole niin hyvä ja siivoa tämä keittiö, ettei se jää haisemaan ja likaiset astiat homehtumaan.
Kyllä hän sen sitten siivosi ja tuli sen jälkeen kehuja kalastamaan sänkyni äärelle. Minun siis piti kiittää miestä siitä, että hän siivosi omat sotkunsa ja pyytää anteeksi, etten itse kuumeeltani jaksanut.- Kerran viikossa
Kannattaa palkata joku ulkopuolinen siivoamaan kämppä ja pesemään pyykit, annat laskun sitten isännän maksettavaksi kun kerta 30% enemmän tienaakin. Todellisuudessa on kyllä erittäin hyvä vaihtoehto ottaa joku muu siivoomaan asuntoa, helpottaa kummasti omaa työtaakkaa kotona. Ja se on myös vähennyskelpoinen verotuksessa.
- Anonyymi
Vaan entäpä jos miehelle on aivan se ja sama onko päällä puhtaiset vai paskaiset vaatteet, pääseekö saunan jälkeen puhtaisiin lakanoihin vai jo kolme viikkoa sitten perseelle haisseisiin lakanoihin?
Mies on kyllä lapsuudessaan tehnyt kotoa ”mitä äiti sanoi että nyt teet tän” mutta kun kysyn mitä tällaiset asiat sitten olivat, hänellä ei ole mitään mielikuvaa mihin tehtävät ol edes liittyneet.
Eli on siis ollut käytössä tällainen suorita tehtävä ja poista se päästä-malli eikä hän ole vuosien aikana sisäistänyt mitään tekemäänsä, tehnyt vain mitä sanottu silloin kun on sanottu.
Väitti kivenkovaan ettei heillä ole kotona lakanoita vaihdettu, mutta anoppilassa tuli puheeksi kuinka kerran viikossa on aina vaihdettu.
Mies oli kuin halolla päähän lyöty, ettei ole hahmottanut jonkin asian tapahtuvan kerran viikossa koko elämänsä ajan. - Anonyymi
Siis tässähän on menty metsään jo siinä kohtaa kun aviota edes moisen vätyksen kanssa on harkittu, saati että se on toteutettu. Kannettu vesi ei kaivossa pysy. Itse ainakin otin miehen siitä joka hanskasi kotityöt jo valmiiksi. Mutta ehkä vanha koirasi oppii vielä uusiakin temppuja. Itse en jaksaisi kouluttaa eikä onneksi sille tarvetta olekaan.
- Anonyymi
Minusta kyse ei ole osaamisesta vaan haluamisesta. Halusta tehdä elinkumppanin oleminen helpoksi ja mukavaksi niiltä osin kuin se on mahdollista yksikertaisin keinoin.
Toimii molempiin suuntiin.
Elimme vuosia jolloin vaimoni vastuull olivat perinteiset miesten puuhat siimä määrin kuin hän kykeni tekemään.
Vastaavasti, kun tilanne muuttui, jäi hänen panoksensa varsin vähäiseksi koska vaimoni selkeästi arvostaa panostani.
Ilkeästi sanottuna jos meillä haluaa syödä järkevästi ja hyvin niin minun on hoidettava ruokapuoli.
Sama koskee siivousta. Fyysiset ominaisuuteni velvoittavat minut siihen. Luontoni ei antaisi periksi pysyä sivussa jos hintelä naisihminen taistelisi huonekalujen ja mattojen kanssa.
Pelkistettynä. Kyse ei ole mistään sopimisesta ta painostamisesta vaan silkasta välittämisestä. Homman töytyy hoitua luonnostaan, omasta halusta j aloitteesta.
Eli asia palaa kommenttisi ensimmäiseen virkkeeseen! - Anonyymi
Minusta kyse ei ole osaamisesta vaan haluamisesta. Halusta tehdä elinkumppanin oleminen helpoksi ja mukavaksi niiltä osin kuin se on mahdollista yksikertaisin keinoin.
Elimme vuosia jolloin vaimoni vastuull olivat perinteiset miesten puuhat siimä määrin kuin hän kykeni tekemään.
Vastaavasti, kun tilanne muuttui, jäi hänen panoksensa varsin vähäiseksi koska vaimoni selkeästi arvostaa panostani.
Ilkeästi sanottuna jos meillä haluaa syödä järkevästi ja hyvin niin minun on hoidettava ruokapuoli.
Sama koskee siivousta. Fyysiset ominaisuuteni velvoittavat minut siihen. Luontoni ei antaisi periksi pysyä sivussa jos hintelä naisihminen taistelisi huonekalujen ja mattojen kanssa.
Pelkistettynä. Kyse ei ole mistään sopimisesta ta painostamisesta vaan silkasta välittämisestä. Homman töytyy hoitua luonnostaan, omasta halusta j aloitteesta.
Pelkistettynä. Kyse ei ole mistään sopimisesta ta painostamisesta vaan silkasta välittämisestä. Homman täytyy hoitua luonnostaan, omasta halusta j aloitteesta.
Pelkistettynä. Kyse ei ole mistään sopimisesta ta painostamisesta vaan silkasta välittämisestä. Homman täytyy hoitua luonnostaan, omasta halusta j aloitteesta.
Eli asia palaa kommenttisi ensimmäiseen virkkeeseen!
- Anonyymi
Tää paska hokee tuota pieleen menemistä!
- Anonyymi
Vaikeaa on aikuista opettaa. Kannattaa mennä naimisiin miehen kanssa, joka on asunut jo omillaan jonkin aikaa, eikä suoraan äidin helmoissa. Yleensä kun opiskelemaan lähdetän, se paikkakunta ei välttämättä ole kotipaikkakunta. Eli olisit ottanut miehen, joka on opiskellut ammattiin muualla kuin kotipaikkakunnallaan.
Toki jotkut on kyllä jo kotona opetettu ottamaan vastuuta kotitöistä, mut jotkut vanhemmat tekee tässä kohtaa pahan virheen ja passaavat piloille poikakultiaan.- Anonyymi
Omat pentumme aloittivat jälkiensä korjaamisen jo taaperoiässä. Omien huoneiden lattiat tyhjiksi ja lelut laatikoihin illalla.
Siitä varttumisen myötä puuhat laajenivat alueellisesti ja laadullisesti.
Viimeistään 12 v alkaen he osallistuivat pihatöihin. Heillä oli tiskauksen vuoroviikot ( ei tiskikonetta ) ja tekivät osuutensa ok:n lauantai siivouksista.
12v alkaen hoitivat omat pyykkinsä ja jos halusivat pullaa niin leipoivat itse.
Anopin kyläilymammat hämmästelivät kun poikamme kävi 14v ikäisenä keipomassa anopille sämpylät ja pullat. Anopin käsi oli kipsissä.
Poikamme vaimo on antanut varauksettoman tunnustuksen kotivalmennukselle.
Ps. Vaimollani ei ole muita rajoitteita kuin se, että minä teen parempaa ruokaa ja olen vahvempi hoitamaan siivouksessa raskaamat osuudet. Käytännössä 90% kaikesta.
Takana on muutama vuosikymmen jolloin puntit olivat päin vastoin käytännön syistä. Lapset olivat arvokasta työvoimaa vaimoni apuna. - Anonyymi
20;17
Olin elänyt levottomia, itsellisiä poikamiesvuosia ja vakiintuneemman elämän kaipuu johdatteli minut avioliittoon. Tarvinneeko enempää sanoakaan!
- Anonyymi
Sillä, että lakkaa passaamasta aikuista ihmistä. Kyllä niitä kotitöitä "oppii" tekemään, kun kaikki ei tule valmiina. Voi vaatia
- Anonyymi
Tarjoat keppiä ja porkkanaa. Jos kotityöt sujuvat niin illalla päästät hetkeksi katsomaan jalkapalloa. Jos taas luutu ei ala heilua niin sidot straponin vyötärölle ja ilmoitat että täällä harrastetaan seksiä kunnes kotityöt taas alkavat maittaa.
- Anonyymi
Tämän vuoden merkkipaalu. Vaimoni valmisti eilen lounaan jota söimme myös tänään. Kolmannen tupla-aterian laitoin pakasteeseen.
Kun sopivassa yhteydessä kerron suunnittelevani, ostavani tarvikkeet ja valmistavani kaikki ateriamme niin vaimoni tekee vuosittain ainakin sen yhden aterian etten pääsisi kehumaan valmistavani kaikki.
Viimeiset 25 vuotta ovat mennet merkeissä joissa vaimoni on enimmillään, joskus aloittanut moppauksen minun mattojen ulostamisen ja imuroinnin jälkeen. Tietenkin otan häneltä mopin ja hoidan valtaosan työstä.
Emme ole sopineet mitään mutta, sekä sapuskahuollossa, että siivouksessa olen pätevämpi ja varsinkin viimemainitussa, tehokkaampi.
Haluan, että pitkäaikaisella kumppanillani on hyvä olla ainakin niiltä osin mihin minä voin vaikuttaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446