KYSELY: ratsastustapaturmat

girafffe

Teen koulutyötä varten tällaisen pienen kyselyn, johon toivon asiallisia ja kattavia, mutta tiiviitä vastauksia.
---

1. Kuinka kauan olet harrastanut ratsastusta

2. Oletko loukannut itseäsi hevosia käsitellessäsi tai ratsastaessasi?
-> Miten?
-> Ovatko vammat vaatineet lääkärissä käyntiä tai sairaalahoitoa?

3. Onko tallillasi kypäräpakko tai turvaliivipakko?
-> Jos kyseessä on ratsastuskoulu jolla on yksityishevosia, koskeeko esim. kypäräpakko myös yksityishevosten ratsastajia?

4. Kuinka ite ennaltaehkäiset tapaturmia hevosten kanssa? (oma toimintasi, varusteesi...)

--
Kiitos! :)

22

1683

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1.Olen harrastanut ratsastusta hieman yli 6-vuotta

2.Olen! Ensinnäkin olen tippunut monesti (aika pahastikin), nimittäin kerran tipuin ja lensin suoraan kentän tolppaa päin ja tuntui kun kaikki kylkiluuni olisivat menneet poikki ja se sattui,samalla nyrjäytin myös ranteeni..,toiseksi iso heppa on astunut varpaitteni päälle ainakin 3 kertaa.,Ja vielä olen myös tippunut sillai että hevonen on kaatunut, 2kertaa.Tapaturmat eivät ole vaatineet sairaalakäyntiä...

3.Minulla on oma poni ja se on yksityistallilla,jolla ei ole kypärä-tai turvaliivipakkoa,mutta varsinkin kypärää suositellaan.Itse kyllä käytän kypärää(:

4.No esim.käyttämällä kypärää,käyttämällä nopeita refleksejä (turvallisesti nopeita)...

• agrologi AMK

1. 18vuotta

2. Ratsastaessa 3 aivotärähdystä ja häntäluun murtuma (Kaikissa näissä olen käynyt lääkärissä) . Sekä lukuisia mustelmia ja pikkukolhuja. Hoitaessa molempien pikkuvarpaiden murtumat ja pikkurillin hiusmurtuma ja kolhuja ja mustelmia. Lääkärin hoitoa olen näistä saanut vain pikkurilliin.

3. Kypäräpakko kaikille ratsastaessa. Turvaliiviä suositellaan. Ajaessa ei kypäräpakkoa (olen ehdottanut opettajalle kypäräpakkoa myös ajaessa).

4. Itse käytän turvakenkiä aina kun hoidan vieraampia hevosia. Käytän kypärää aina ratsastaessa ja usein myös hoitaessa (ei tarvitse miettiä onko tukka hyvin). Turvaliiviä käytän maastossa ja hypätessä.

Tärkeimpänä turvallisuus tekijänä pidän kuitenkin ennakointia, eli suunnittelen mitä teen (esim. avaan karsinan oven valmiiksi, kun lähden hakemaan hevosta tarhasta, näin minun ei tarvitse sählätä oven kanssa, vaan saan talutettua hevosen suoraan karsinaan tai ratsastaessa, jos näen että kenttää lähestyy traktori jonkun työkoneen kanssa keksin hevoselle kontrolloitua tekemistä esim. väistöjä ympyrällä, jolloin hevonen keskityy minuun eikä säikähdä niin helposti, ja jos hevonen säikähtää niin se on helpompi ottaa hallintaan, kun ollaan jo valmiiksi kaarevalla uralla ja hevonen tekee väistävää liikettä hiljaisessa vauhdissa).

Toisena tärkeänä turvallisuus tekijänä pidän ns. hevosmiestaitoa. Eli ymmärrän (tai pyrin ymmärtämään) hevosten käytöstä(näin voin ennakoida ainakin osan vaaranpaikoista) ja teen omalla käytöksellä selväksi asemani niiden yläpuolella (ylempiarvoisten yli ei juosta edes säihkähdettäessä ja ylempiarvoisen rauhallinen käytös saa usein myös alempi arvoisen pysymään rauhallisena, vaikka tilanne olisi sille pelottava). Myös lauman arvojärjestyksen tiedostaminen auttaa (esim. tarhasta hevosia hakiessa kannattaa ottaa hallintaan (henkisesti tai vieraampi hevonen ihan fyysisesti) ensin lauman johtaja, jotta hän ei tule uhittelemaan kiinni ottamalleni alempi arvoiselle hevoselle ja näin aiheuta vaaratilannetta.

• emsux

1. Yhteensä reilu 5 vuotta.

2. Ratsastin tunnilla juuri ratsatsukseen koulutetulla ponilla. Nostimme laukan ja poni lähti pukkikiitolaukkaa, teki U-käännöksen ja sitten olinkin maassa. Olkavarsi murtui ja sain siihen kantositeen. Murtuma parani vuodessa. Kantosidettä pidin n.4kk.

3. Entisessä ratsastuskoulussani oli kypäräpakko ja estetunneilla myös turvaliivipakko. Nykyisellä yksityistallilla ei ole mitään pakkoja, kunhan ei vaaranna toisia.

4. Ennakoin. Nykyisin huomaan jo ajoissa jos vuokraponini aikoo rynniä, ryöstää yms. joten osaan reagoida ja poni ei onnistu yrityksessään. Huolehdin myös että varusteet ovat ehjät ja turvalliset.

• myhorse:

1. Olen harrastanut ratsastusta ja ajoa 17 vuotta. Ikää 20vuotta, omia hevosia ollut 12 vuoden ajan.

2. Sairaalahoitoa eivät mitkään haaverit ole vaatineet. Lääkärissä oon käynyt, kun kolme kylkiluuta on katkennut, olkapää murtunut ja mennyt sijoiltaa kolmesti, jalkapöydät murtuneet, varpaita murtunut, vasen nimetön murtunut ja monia mustelmia ja pikkukolhuja, sekä lieviä aivotärähdyksiä.

3. Kaikilla niillä talleilla, joilla oon käynyt, on ollut kypäräpakko. Turvaliivi on vaadittu joilakin talleilla maastoon ja/tai esteille.

4. Itse käytän (lähes) aina kypärää, turvaliiviä vain maastoesteillä tai jos se on erikseen vaadittu. Turvakenkiä käytän joskus vieraiden hevosten kanssa. Olen opetellut ymmärtämään hevosten eleitä ja kommunikoimaan niille kehonkielellä. Vieraita hevosia taluttaessa käytän oririimua, suitsia tai laitan riim.narun turvan yli. Olen joka tilanteessa rauhallinen ja pidän omaa (sekä muiden ihmisten) turvallisuutta etusijalla.

• siskohannele

1. Aikuisena n.2 vuotta

2. Olen muutaman kerran tippunut ja siinä yhteydessä saanut kolhuja ja revähtymiä, mutta en ole käynyt lääkärissä tämän harrastuksen vuoksi.

3. Kypäräpakko on mutta ei turvaliivipakkoa, mielestäni saisi olla, itse käytän aina myös liiviä!

4. Noudatan tiettyä varovaisuutta tuttujenkin hevosten kanssa, käytän myös turvakenkiä, (ovatkin luullakseni pelastaneet yhden kerran varpaan/varpaiden murtumiselta

• I LOVE HORSES

1. Kohta 8 vuotta

2 .Monta kertaa on hevosen selästä alas tultu. Pahin putoaminen sattui pari vuotta sitten kun hevonen pelästy ja lensin pukista päin estetolppaa. Huuli halkesi ja käteen tuli hiusmurtuma.

3. Ratsastuskoulussa jossa on kypäräpakko ratsastaessa. Hoitaessa ei pakollinen. Ei turvaliivi pakkoa, mutta suositellaan eteenkin hyppytunneille.

4. Käyttämällä kypärää ja turvaliiviä AINA ratsastaessa. Ennakoimalla. Lukemalla hevosen eleitä. Ja jätän kaikki roikkuvat vaatteet ja huput kotiin.

• :)

1. 11 vuotta

2. pudonnut olen monesti, mutta kertaakaan ei ole sattunut pahasti. Hoitaessa ja tallitöissä olen saanut potkuja ja minua on purtu, eivät ole koskaan kuitenkaan vaatineet lääkärihoitoa. Tallitöissä on selkä kipeytynyt, mikä on vaatinut kiropraktikkoa ja hierojaa.

3. Kaikilla ratsastuskouluilla, joilla olen käynyt on ollut kypäräpakko ja turvaliivipakko esteitä hypätessä (ratsastuskoulun asiakkailla, mutta turvaliivipakko ei koske ulkopuolisia esim. kilpailuissa, kypäräpakko kylläkin) Nykyään käyn yksityistallilla, jossa jokainen vastaa itsestään.

4. Käytän kypärää ja tarvittaessa turvaliiviä. Turvaliivin tarpeen yleensä arvioin hevosen ja tilanteen mukaan, olen myös investoinut hyvään turvaliiviin, jota on miellyttävä käyttää. Käyttäisin turvakenkiä jos voisin mutta aikanaan murtunut isovarvas ei kestä turvakenkien käyttöä (murtui kyllä futiksessa, ei hevosten kanssa). Toimin aina mahdollisimman järkevästi, enkä ota esimerkiksi ratsastaessa turhia riskejä. Suhtaudun hevosiin realistisesti: ne ovat arvaamattomia eläimiä, jotka yllättävässä tilanteessa voivat tehdä mitä vain. Niinpä olen aina jossain määrin varuillani. Tiedän myös aina miksi teen asiat niin kuin teen, mikä toimissani on turvallista, missä olisi parantamisen varaa. Emme toki voi aina jokapäiväisissä toimissa tehdä kaikkea turvallisimmalla mahdollisella tavalla, mutta riskien tiedostaminen auttaa aina. Pyrin myös auttamaan muita riskien tiedostamisessa ja hallinnassa

• ^^^äläläöö

- 2 vuotta

-> Miten?
      - No pudonnut olen kolmesti, mutta säästynyt mustelmia pahemmilta vammoilta. Pari kertaa tullut puremia ja potkuja, mutta onneksi olen nopea väistämään :)
      - Eivät ole

- Kypäräpakko on, turvaliiviä suositellaan varsinkin esteilel ja maastoon
      -> Jos kyseessä on ratsastuskoulu jolla on yksityishevosia, koskeeko esim. kypäräpakko myös yksityishevosten ratsastajia?
      - En tiedä, kai heillä on vähän vapaampaa

4. Kuinka ite ennaltaehkäiset tapaturmia hevosten kanssa? (oma toimintasi, varusteesi...)
      - Turvavarusteita käytän ja käsittelen hevosia rauhallisesti

• Horzelover

1. NOIN 3 VUOTTA
      2. a Tipuin ja hepo astui käden päälle ja sit yks heppa litisti seinää..
      b Eivät ole
      3 a On
      b Ei kai ketään joka ratsastaa omalla hevosella voi pakottaa käyttää kypärää
      4Kypärä

• ....

1. 2½ vuotta
        2. a) Hevonen säikähti taluttaessa, sormi ja osa kämmenestä meni verille. En käynyt lääkärissä. Kai olisi pitänyt.
        3. On.
        4. Olen varovainen, mutta määrätietoinen.

• likumjynthbrgf

1 Olen ratsastanut 10 vuotta, kilpaillut 4 vuotta
      2. a Olen kaatunut hevosen kanssa, viime jouluna hevonen heitti maastossa selästä, meni taju, ja häntäluu murtui, syksyllä hevonen heitti selästä, murtui käsi, ja viime vkloppuna meni varpaat kun hevonen juoksi yli. On mua hevoset purru, potkinu, joskus ne uhkailee ja keulii kohti, litistää seinää jne. tykkään ratsastaa arvaamattomilla hevosilla. :) olen ollut sairaalassa useastikkin.
      3. On kypärä pakko, mutta ei liivi pakko.
      4. no tietenkin vieraiden hevosten kanssa ei välttämättä tee niitä juttuja, mitä tekee esim. oman hevosen kanssa. Alaikäisenä ei kannattaisi lähteä yksin maastoilemaan, etenkään vieraalla hevosella. Hevosurheilu on harrastus, missä sattuu ja tapahtuu, eikä kaikkea voi ennaltaehkäistä, joskus tulee vaan niitä yhtäkkiä tilanteita, eikä niille voi mitään. Ja sen takia, esim hevosen selästä kannattaa opetella putoamaan oikealla tavalla.

• Joku heppatyttö

1. Olen harrastanut ratsastusta säännöllisesti kohta 2-vuotta.
      2.No, on se yks Mister potkassu reiteen mut ei oo sitte sen pahenpaa sattunu.
      3.Kypäräpakko on ja esteiilä on liivipakko. Kumpikaan näistä ei koske yksäreitä, tosin suositellaan.
      4. No käytän turvaliiviä ja yritän olla tarkkaavainen tunnilla, mutta on kyllä astuttu varpaille monta kertaa. Mun mielestä ei tarvitse käyttää tuvakenkiä.

• Jessux

1. Vähäyli 4 vuotta

2. En ole loukannut

3. Ei ole kypäräpakkoa mutta suositellaan..
      -> kyseessä ei ole ratsastuskoulua
      4. En yritä mitään liian raakaa ja eihän hevoset ole mitään leluja. Käyttäen kypärää ja maastossa, hypätessä ja "hankalemmilla" hevosilla liiviä.

• joomoivaasullekkki

1. Kuinka kauan olet harrastanut ratsastusta - reilu 6 vuotta

-> Miten? kesällä iso haava kyynärvarteen muuten vain kolhuja
      -> Ovatko vammat vaatineet lääkärissä käyntiä tai sairaalahoitoa? eivät ole

3. Onko tallillasi kypäräpakko tai turvaliivipakko? käyn useammilla yksityistallilla
      -> Jos kyseessä on ratsastuskoulu jolla on yksityishevosia, koskeeko esim. kypäräpakko myös yksityishevosten ratsastajia? ei koske varsinaisesti itse käytän kypärää

4. Kuinka ite ennaltaehkäiset tapaturmia hevosten kanssa? (oma toimintasi, varusteesi...) käytän kypärää, olen varautunut, mutta en pelokas, käsittelen hevosia järjellä :)

• miöö

1. reilu 2 vuotta

2. No en oikeestan, mitä nyt yks tippuminen ilman satulaa ravissa pehmeelle lumikentälle ja ratsastusleikissä 2 kertaa pikku shettikseltä. :D Ja heppa tallannu varpaat.

3. Kypäräpakko on

4. Turvakärhelliset kengät, kypärä. Olen valmiina jos heppa yritäää potkasta tai jotain.

• Tahacala

VASTAUS: 8 vuotta

-> Miten?
      VASTAUS: käsi, nilkka, selkä, polvet.
      VASTAUS: eips (tai ehkä olisivat, mutta itsepäisenä pysyin kotona :D)

VASTAUS: ei, mutta käytän. yksityistalli.

VASTAUS: elän täysillä hevosten kanssa, mutten ota aivan yliturhia riskejä (lähde kiitolaukkaamaan ilman varusteita väärinpäin moottoritiellä tms). oikeanlaiset varusteet.

• Oonsyntyny1998

9 vuotta

-> Miten?

En

Ei oo vammoja

3. Onko tallillasi kypäräpakko tai turvaliivipakko? Kypäräpakko, turvaliivi suositeltava

Tallillamme on 4 / 5 yksityistä, kypäräpakko heilläkin

4. Kuinka ite ennaltaehkäiset tapaturmia hevosten kanssa? (oma toimintasi, varusteesi...) EOS EnOsaaSanoa

• Nelli86

- 12 vuotta

- Tippunut olen vaikka kuinka monesti, mustelmilla ja ruhjeilla selvitty. Kerran tipuin, kun poni pukitti yllättäen ja kämmenestä murtui veneluu, kävin lääkärissä ja kipsi oli 2kk, parani hyvin.

- kotitalli (jossa vuokrahevoseni on), ei kypärä-/turvaliivipakkoa. Itse käytän aina kypärää ratsastaessa.

4. Kuinka ite ennaltaehkäiset tapaturmia hevosten kanssa?
      - pyrin lukemaan hevosta joka tilanteessa, käytän turvakenkiä aina, ehjät varusteet.

• Tuntilainen

1. Olen ratsastanut noin 2vuotta

2. Tipuin hevosen selästä kun nostin laukkaa (pukitteli).käsi poikki ja sairaalaan :)

3.kypäräpakko on ainakin tuntiratsastajilla.käytän lisäksi aina turvaliiviä!
      Yksityisheppojen hommista en tiedä!

4. Toimin ohjeiden mukaan enkä tee jos en tiedä mitä teen

• seniori

1. Vuodesta 1987

2. En

3. On kypäräpakko, turvaliivi pakollinen kaikilla estetunneilla, suositellaan käyttöä myös muilla tunneilla

4. Kokemus tuonut varmuutta, en pelkää mutta jos pelkäät älä näytä sitä hevoselle. Saappaat jalkaan aina tallille mennessä, ei koskaan kävellä hevosen takana, taluttaessa hevosenmitan välimatka seuraavaan

• Anonyymi

1. 2 vuotta
      2. Olen tippunut niin, että käteeni tuli joku venhdys tms, en käynyt lääkärissäkään. Ja monet kerrat hevonen astunut varpaille, ei ole tullut mitään, enkä ole käynyt lääkärissäkään.
      3. Kypäräpakko. Yksityishevosten ratsastajista en tiedä.
      4. Käytän ratsastaessa AINA kypärää ja turvaliiviä. Hevosia hoitaessa ja ratsastaessa käytän tallilla asianmukaisia vaatteita, (ei mitään lepattavaa tai "hienoja" juttuja omaavia vaatteita, jotka tarttuisivat johonkin kiinni tai että hevonen kiinnostuisi niistä liikaa tai pelästyisi sitä.)

• Anonyymi

Ps toimin aina rauhallisesti ja varmasti kaikissa tilanteissa tallilla, myös tippuessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      110
      5875
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3833
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3285
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      465
      2691
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      268
      1720
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1396
    7. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1383
    8. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1346
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1268
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      154
      1255
    Aihe