Olisiko jotain pikaopasta ja vinkkejä ensimmäisen maantiepyörän ostamiseen. Pyörät eroavat melkoisesti perusmaastopyöristä. Pitää valita runko ja siihen osat jne. Opeteltavia seikkoja on monia, jotta melko hintavaan ostokseen voisi olla lopulta tyytyväinen.
Maantiepyöräilyn "alkeet"
5
472
Vastaukset
- Alkup. Maantiepyöräi
Pyöräilijän käsikirja on hyvä perusteos:
http://www.bookplus.fi/kirjat/hewitt,_ben/pyöräilijän_käsikirja-4345940
Eiköhän ne samat periaatteet kuitenkin toimi niin maasto- kuin maantiepyörää ostettaessa. Ensin päätös pyörän tyypistä: tiukka kisakone vai vähän rennompi. Sitten haarukoidaan merkkejä ja osasarjoja. Osasarjoissa eroa on Campan verran. Valitaan/mitataan/kokeillaan oikea koko. Tehdään kaupat. - Pomppukeppi
Jos haussa on ensimmäinen maantiepyörä niin itse kyllä tukeutuisin paljon mahdollisimman asiantuntevaan myyjään. Siis menisin liikkeeseen jossa myydään monen hintaisia maantiepyöriä erialaisiin käyttötarpeisiin. Ja jossa saa sellaista palvelua jossa selvitetään juurta jaksaen sinun tarpeesi ja halusi, mitoitetaan runko oikein ja sinulle myydään juuri sinulle sopivin pyörä (ei välttämättä se kallein). Itse etsien kokematon pyöräilijä kiinnittää usein liikaa huomioita kaikkiin näkyviin yksityiskohtiin, kuten osasarjoihin yms. Kuitenkin oman kokemukseni mukaan maantiepyörässä nimenomaan rungon sopivuus omaan ajoon niin mitoituksen kuin mukavuudenkin suhteen on yksi tärkeimmistä asioista. Ja sitä ei näe mistään luetteloista tai netistä. Samoin kevyet ja mukavat kiekot ovat yksi suuri ajonautintoon vaikuttavista seikoista. Ja niitäkin on hankala vertailla vain tietojen perusteella koska niitä on niin monia merkkejä ja malleja eikä tunnettu nimi välttämättä vielä takaa parasta lopputulosta.
Noita hyviä liikkeitä löytyy eri puolelta maata mutta jos olet pääkaupunkiseudulla tai sen lähellä, Velosport on ainakin yksi perinteinen ja taatusti asiantunteva paikka. Muitakin löytyy kyllä useita. Mutta unohda joka tapauksessa kaikki urheiluliikkeet ja merketit vaikka niissäkin joskus näkyy maantiepyörän näköisiä pyöriä. - kuha ny taas
Fillarilehden ostajanopas ilmestyy parinpäivän sisällä kioskeihin, sen kun luet, tiedät paljon. Hyvin paljon. Siis kaluston osalta. Itse ajamista voikin hioa loppu elämän. Sekin on pitempi, kun muistat kypärän.
- kesä2011b
Kiitti vinkistä, täytyy hakea sitten kun tulee.
- Hempp@
Ja sinne Biltemaan ei mennä kuin korkeintaan hakemaan pultit vesipullon pidikkeeseen, jos siihenkään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 763418
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753137Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.683012On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662671Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442182- 611739
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251707- 351705
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181689- 601628