perustan ridakoulun että yksityistallin

hölönpölpölön

Aattelin perustaa tallin (ratsastuskoulun) isompana,kertokaa mielipiteenne(:

-Sinne tulis 8 ponia ja 11 hevosta sekä 6 yksityistä
-melko iso talli,maneesi,ulkokettä,maastot,isot tarhat,laitumet yms.
-Mahdollisimman luonnonmukaiset ja hyvät olot hevosille: Tarhat hiekkapohjineen ja metsänreunoineen,rauhallista,3-4 kertaa pv ruokinta,juoma-automaatit,katoksia ja suojia joihinkin tarhoihin,tarhaus laumoissa tai pienemmissä kaveriporukoissa,virikkeet,2 kertaa vko vapaapäivä yms.
-hyvää opetusta
-kesäkurssit ja leirit
-hoitoponi-mahdollisuus
-talvisin ajoa ja pikkujoulut
-myös aikuisille tunnit
ja paljon muuta.. miltäs kuullostaa? En hyväksy kommentteja " mitä sä nyt niitä mietit " ymsymsyms.

31

1488

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haaveita..

      Ihan kivalta kuullostaa, mutta ei se välttämättä noin vain onnistu (: rahaa ei kasva puissa ja innostus voi helposti hiipua...

      • ****************

        Miksi hevosille 2 vapaapäivää? Eivät todellakaan tarvitse sitä, päinvastoin, ratsastuskouluhevoset, jotka työskentelevät 6-7pv viikossa ovat usein lihaksistoltaan paremmassa kunnossa kuin epäsäännöllisesti työskentelevät. Tässä toki huomioidaan se, että mukaan kuuluu paljon kävelyä ja tunnit tasoittain, elipari hevonen ei tee kolmea raskasta tuntia joka päivä vaan esim yhden raskaan ja yhden kevyen tai kolme kevyttä tms.

        Sitten: 19 hevosta ratsastuskoululla tarkoittaa isoja ryhmäkokoja, mikä yleensä ei tarkoita hyvää opetusta. Jotta ratsastuskouluhevonen elättäisi itsensä, täytyy sen tehdä VÄHINTÄÄN 1 tunti joka päivä (jos opetusta 5pv viikossa) Jos halutaan siis pienryhmiä ja hyvää opetusta (4-5henk.), pitäisi päivässä olla 4 tuntia, jotta edes tuo toteutuisi. ( ponia on paljon myös siinä mielessä, että lapsiratsastajia voi olla hankala saada tunneille jatkuvasti, varsinkin jos tallille on jonkin verran matkaa (kuten yleensä on)


        Tiesitkö muuten, että tuonkokoinen talli maksaa helposti 600 00 euroa? Maneesi siihen päälle 400 000. Kyseessä ei ole ihan pikku rahat, eli jo nyt kannattaa alkaa miettiä vähän asioita. Ja hevosalan koulutus ja pitkä työkokemus muuten auttaisi ton realistisuus puolen kanssa


      • entäpä jos
        **************** kirjoitti:

        Miksi hevosille 2 vapaapäivää? Eivät todellakaan tarvitse sitä, päinvastoin, ratsastuskouluhevoset, jotka työskentelevät 6-7pv viikossa ovat usein lihaksistoltaan paremmassa kunnossa kuin epäsäännöllisesti työskentelevät. Tässä toki huomioidaan se, että mukaan kuuluu paljon kävelyä ja tunnit tasoittain, elipari hevonen ei tee kolmea raskasta tuntia joka päivä vaan esim yhden raskaan ja yhden kevyen tai kolme kevyttä tms.

        Sitten: 19 hevosta ratsastuskoululla tarkoittaa isoja ryhmäkokoja, mikä yleensä ei tarkoita hyvää opetusta. Jotta ratsastuskouluhevonen elättäisi itsensä, täytyy sen tehdä VÄHINTÄÄN 1 tunti joka päivä (jos opetusta 5pv viikossa) Jos halutaan siis pienryhmiä ja hyvää opetusta (4-5henk.), pitäisi päivässä olla 4 tuntia, jotta edes tuo toteutuisi. ( ponia on paljon myös siinä mielessä, että lapsiratsastajia voi olla hankala saada tunneille jatkuvasti, varsinkin jos tallille on jonkin verran matkaa (kuten yleensä on)


        Tiesitkö muuten, että tuonkokoinen talli maksaa helposti 600 00 euroa? Maneesi siihen päälle 400 000. Kyseessä ei ole ihan pikku rahat, eli jo nyt kannattaa alkaa miettiä vähän asioita. Ja hevosalan koulutus ja pitkä työkokemus muuten auttaisi ton realistisuus puolen kanssa

        Tulitko ajatelleeksi että monissa ratsastuskouluissakin hevoset jotka kiertävät kehää 5 h päivässä ja 7 pv viikossa ovat melkoisen apaattista ja turtunutta porukkaa... eikä noita vapaapäiviä oikein voi olla liika, kun ajattelee että omanikin hevonen oli täydessä terässä ja sillä saattoi olla joskus viikonkin tauko varsinaisesta liikutuksesta!?


    • jfjgfymkhykl

      Siis.. aattelitko niinkun että pystyt noin vaan ostaan tallin, hevosia ja tällästä itelles? Mullakin kesti melkein vuosi säästää hevoseen ja poniin, ja niiden tallivuokrakaan ei oo mikään maailman pienin. Sulla tietty olis oma talli. Ja innostus voi helposti hiipua iän myötä (tai se nyt vähän riippuu iästäsi nyt). Mut mä toivon et sä onnistut. Ja hyvältä se kuulostaa.fg

    • Kiitos POSITIIVISESTI JA INNOITTAVASTI vastanneille!
      Sitäpaitsi tiedän ettei rahat kasva puussa! haloo! Toi oli mun unelma ja tulevaisuuden tähtäys,et on sit pakko melkein kaikkien kirjotella kaikkee vessanpöntöstä nostettua! Miettikääs nyt vähän, on sit pakko kaikki lamauttaa! En todellakaan aio luopua talliunelmistani.Ja te ette tiiä miten mulla on ridakouluun varaa! IHAN MAHTAVASTI! Ja hevoset tarvitsevat 2 kertaa vko vapaa,monilla talleilla on niin,ja kyllä ne ammattilaiset tietää!

    • -horse-

      =)
      Kuulostaa mukvalta että haluaisit perustaa tallin. Toivottavasti saat toteutettua unelmasi. Onnea!

    • Ammattivalmentaja

      Hienoa että sinulla on unelma josta pidät kiinni ja mihin tähtäät! Mutta sanon vain että ei kannata ihan vielä noin tarkasti etukäteenmiettiä montako hevosta ja ponia otat yms. Itselläni kävi niin että ajattelin perustaa myös suuren tallin ja sinne sitten kaikki hienoudet ja mahtava opetus, paljon hevosia. Nykyään minulla on 5 hevosen talli, ja omaan talliin ja hevosiin menee HUOMATTAVASTI aikaa JA RAHAA. Hyvä jos sinulla on rahaa noin isoon talliin ja kaikkeen muuhun mitä pitää huomioida, mutta huomaa että sinun on omistettava koko elämäsi tuohon hommaan. Olen huomannut että 5 hevosta rriittää minulle VALLANMAINIOSTI. Mitä vähemmän hevosia, sitä enemmän saa niille annettua rakkautta ja huomiota jokaiselle yhtä paljon. Jos nyt ottaisin kymmeniä hevosia lisää, ei TODELLAKAAN onnistuisi. Se olisi yhtä sirkuspelleilyä kertakaikkiaan. Ja voin sanoa että minäkin olen haaveillut MONTA kertaa ratsastukoulun pyörittämisestä, mutta se on tullut huomattua että kaikki ei kertakaikkiaan voi mennä niinkuin elokuvissa ja minusta tuntuu että olen onnellisin ihminen maanpäällä kun minulla on 5 hevosta! Kaikilla ei ole mahdollisuutta saada edes 1 hevosta johon siihenkin menee jo rutkasti aikaa ja rahaa. Lisäksi jos minä olisin sinä niin noin isolla hevosmäärällä hankkisin maneesin ja AINAKIN 2 kenttää!! Siis jos varaa olisi.

      Mutta onnea unelmaasi!! Ja en sanonut tätä siksi että halusin murskata unelmasi vaan ihan hyvällä sillä minulla on kokemusta (:

    • -

      liika on aina liikaa (:

    • emsux

      Mielestäni 8 ponia ja 11 hevosta on aivan liikaa. Mielestäni vaikka 4 ponia ja 6 hevosta olisi sopivampi määrä opetuskäyttöön. Muutama pienempi poni, muutama isokokoisempi. Hevosista myösin muutama pienempikokoinen ja muutama isokokoinen ja siitä väliltä. Näin on helppo taata, se että kaikille ratsastajille olisi oikeankokoinen hevonen tai poni.

      Ja pitää tietysti muistaa, että raha ei kasva puussa. Sinun pitää miettiä jo nyt mistä ajattelit kaikki rahat saada. Ja opetatko yksin, vai onko opettajia enemmänkin. Olen ollut tallilla, jossa oli 2 opettajaa. Toinen oli poniopettaja ja toinen hevosopettaja. Ponitunnit olivat aina kentällä ja hevostunnit maneesissa. Näin pystyttiin pitämään kahta tuntia yhtäaikaa ja myöskin kaikki hevoset ja ponit saivat liikuntaa tarpeeksi.

      Hevoset, ponit, tilat ja kaikki muu maksaa. Sinun täytyy itse ostaa tallille opetushevoset ja ponit. Sekä rakennuttaa talli, maneesi, tarhat, kenttä ja muu..

    • .lizie

      onnea vaan yritykseen!
      -minulla ei ole vapaa-aikaa, minulla on hevonen-

      • ...

        Jos minä olisin sinä ja minulla olisi ilmeisesti pilvin pimein rahaa, hankkisin: 4 ponia (ehkäpä yksi shettis, russ, ja sitten pari isompaa ponia) ja 5-6 hevosta (kolme ehkä isoja hevosia, 2 pienenpiä hevosia. Itselläni on 1 Suomenhevonen, 1 Connemaranponi ja 1 Shetlanninponi jotka ovat elämäni ja voin sanoa että sinulla ei todella tule olemaan minkäännäköistä vapaa-aikaa jos edes kolme hevosta aikoo pitää kunnolla kunnossa ja antaa niille parhaan mahdollisen elämän, siinä menee aikaa ja rahaa. Tuollaistaa määrää ei makseta millään pikkukakaroitten taluutusratsastuksella.............


    • EI TARVITSE ENÄÄN VASTATA! KIITOS... OLEN SAANUT TARPEEKSI HAUKKUJA JA MYÖSKIN KEHUJA,RIITTÄÄ!!!

      • luteitatäitäjapissis

        Jos ny tyttö reppana kasvaisit edes aikuiseks ja kuivattaisit korvanvälises..
        Joo hei kyl mäki uskon et sit ku oot tarpeeks vanha alottamaan yritystä, ni ei taida enään mamma ja pappa maksaakaan kaikkea.
        Päivän naurut :D noin ailahtelevaiselle tyttelille en suosittelisi edes täikenneliä :)


    • huttunene

      Eikai siitä tarvi hihojaan polttaa, jos joku neuvoo tai sanoo että se on tosi kallista? Koska se on. Meidän koirakin makso tonnin ja se on PALJON rahaa. Unelmia on hyvä olla (munkin unelma on päästä eläinlääkiksee, mut en oo mikää hirveen hyvä koulussa) mutta kaikki toi mitä listasit maksaa kyl ihan über-paljon. Eikun lottoamaan vaan tai iskemään miljadöörimiehiä.

    • Haaveilija :)

      Minullakin olisi unelma sillä haluaisin yksityistallin.
      Joo tuo on aika kallista puuhaa mutta nuo ovat haaveita en tajua miksi kaikki ottavat ihan tosissaan ettei raha riitä yms. riippuu myös siitä jos teet sitten jotain muutakin työksesi tunnen yhden talllinkin jossa varmaan 20 opetushevosta maneesit ja kentät eli ei ole mahdotonta!
      Minun yksityistallini olisi tällainen:
      Talli:

      - 5 yksityistä korkeintaan ja minulla olisi 1 oma hevonen
      - Bokseja 6 ja niissä ruokakipot,suolakivet juoma-automaatit
      - Tallissa olisi myös kahvila ja satula/loimihuone
      - Iso vesiboksi

      Ulkoilu:

      - Hevoset kylminä päivinä tarhoissa ja pihatoissa
      - 4 tarhaa ja 2 pihattoa (hevosilla kaveri)
      - Kesällä kaikki hevoset pääsisivät laitumille

      Kenttä ja Maneesi:

      - Valaistu hiekkapohjainen kenttä
      - Iso maneesi hiekkapohjainen (sis.estekaluston)
      - Myös maastoja löytyisi

      Täysihoitiopaikkaan kuuluisi mm.Siivous päivittäin (aamulla),
      Ruokinta 3-(4) krt päivässä (kaurat,kivennäiset jne.) Loimitus max. kerran päivässä,Tarhaus päivittäin,Maneesin ja kentän käyttö ja kesällä Laidunmahdollisuudet.Estekaluston käyttö.

      Ja varmaan kyllä sivutyö olisi..

      Liikutukset ja yksityistunnit olisivat tietenkin maksua vastaan!

      Ja toivon sellaisia kommentteja etttä olisiko tämä hyvä YKSITYISTALLI ja toisitteko hevosenne tällaiseen talliin? :)

    • pankki on olemassa..

      jos ei omat rahat riitä käy pankissa ota lainaa ja maksa sitä n. 5-15 vuotta. luuletteko että ne isot hyvät tallit on maksaettu käteisellä? e ole=D tallin perustaja on ottanut lainaa ja maksanu ittensä kipeäksi ja kun on laina maksettu niin elämä hymyilee=D tai sitten ei:D

      onnea yrityksellesi!:D

      • huoh.

        Ei tuon kokoisen tallin lainoja makseta 5-15 vuotta :D

        VÄHÄN on nyt tytöillä elämän realiteetit hukassa. Kiva että isi on tähän asti ostanut teille kaiken, mutta vähän luulen ettei se isinkään rahapussi tähän veny...


    • tympiintynyt

      Kuten mainittiin raha ei kasva puissa.
      Minullakin on unelmia.. mm. saada lottovoitto ja rakentaa upea kartano ja isoille peltohehtaareille upea moderni talli kaikilla herkuilla, ISO maneesi, paljon hevosia, upea auto jne. Mutta kaikkea ei voi saada! Saahan kaikilla olla unelmia, mutta lapset ajatelkaapa realistisesti ja jutelkaa tälläisistä asioista kavereidenne kanssa, jos ette halua kritiikkiä.

    • pikkukakarajytjtykit

      Yep, mulla oli, on ja tulee olemaan unelma: Iso kartano, oma talli ja kaiken maailman eläimiä siinä pihassa jököttämässä.

      Mutta, oon vasta 12 v, ja mä RAKASTAN unelmoimista. Tietty mulla on mun aikuis iästä sellanen mielikuva, et mä oon rikas ja asun kartanossa, ym, ym.

      Mutta mä myös tiiän että se ei tuu toteutuu. Mun järkevin ja luultavasti pysyvä unelma on oma hevonen, sen laittaminen yksityistalliin ja tällästä.

      Puheestas päätellen oot tollanen hemmoteltu 8v kakara, jonka porukat ostaa sille kaiken minkä se haluaa. Mut sunki vanhempas kuolee joskus.

      • Loydalyd

        Jos joku perustais ratsastuskoulun tulisin asiakkaaks heti ja kävisin kaikki kurssit yms ja asuisin 5 viikkoa siellä ja 3 viikkoa siellä ollen


    • dreamersfriens

      Kun olenmme kaverini kanssa aikuisia, hankimme 3 shetlanninponia joista kaksi on tammaa ja yksi ruuna, lisäksi hankimme yhden issikan talliimme. Tarkoitus olisi että kaikki olisivat samassa pihatossa, lisäksi olisi yksi tai kaksi ulko karsinaa enkkutalli tyylisesti, satulahuone, rehula, lantala, turvevarasto karsinoita varten( mutta pieni varasto ), ja jonkin näkinen toimisto tms. muu vastaava tila. Ja talli tulisi minun kotini tontille, asuisin siis maalla josta n. 15 min matka kaupunkiin. Lisäksi olisi laidun/pelto kesäksi jossa kaviolliset saisivat olla. Tallimme ''tarjonta'' olisi seuraavan lainen: 1h ohjatussa ratsastuksessa 15e 10h ''kortti'' 120e talutusratsastus ikään katsomatta 10e 45min 8e 30min tunti opetuksessa OMALLA hevosella joka siis pitää tuoda tallille itse 15e liinatunti(juoksutusliinassa) tallin hevosella/ponilla 8e 25min opetuksella. Lisäksi mahdollisuus ajaa/olla kyydissä kärryillä kulkien 10e 30min 17e 1h, ja talvella kokeilla hiihtoratsastusta hintaan 5e 10min. Heposet olisivat heinäheppoja ja ratsastusta olisi vain n. 3h viikossa. Ottaisimme yhteistä lainaa tarvittavan määrän.

    • josapappa900

      ois ittekki nasta harrastaa ratsastusta joskus 14 hevosella 1. oldenburgilainen 2. lämminverinen 3.sv-ruuna 4. ruuna 5. hollanninpuoliverinen 6.irlanninpuoliverinen 7.lämminverinen 8.Hollanninpuoliverinen 9.Oldenburgilainen 10.oldenburgilainen 11.Hollaninpuoliverinen 12. sv-ruuna 13. sv-ruuna 14. lämminverinen ja sit mä ainaki tulisin sun kouluus jos sellasen perustaisit

    • Laydown868

      Jos perustat tollasen koulun pidä sitten siellä kisoja mä tulen sit niihin ja ois nastaa olla niissä sitte mukana ja käydä sun koulussä ja alkeiskursseilla

    • Osa urpoja, osa ei

      Voi lässynlässyn suurimmat osat teistä!! Ootte vähän naurettavia! OMISTAN OMAN HEVOSEN JO NYT, TIEDÄN VALLANMAINIOSTI HEVOSISTA JA KAIKESTA!! :)) TIEDÄN ETTÄ AIKAA MENEE, MUTTA MITÄ JOS AIKAA ON??? !! NII!! SITÄ PAISTI SUURIMMALLA OSALLA RIDAKOULUISTA ON YLI 30 OPETUSYKSILÖÄ!!

    • TURPA TUKKOON

      TURPA KIIIINNI!!!!

      EI TARVII OLLA TOISILLE ILKEE!!!!

      VITSIN KAKARAT SE TURPA KIINNI!!!

      KAIKKI SAAA PERUSTAA JA HAAVEILLA TALLISTA ILMAN ETTÄ TULEE NEGATIIVISTA KOMMENTTIA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • dojdfogifjså

      Kiva että unelmoit, itsekkin. Mutta kannattaa aloittaa ihan rauhassa, ettet heti osta 20hevosta ja 1000000 euron lainoja. Osta ekaksi oma hevonen - sitten toinen. Rakenna niille talli ja kentät tms. Rakenna isompi talli, niin että muut ihmiset laitta sinne hevosen maksua vastaan. jne...

    • unelmia....

      Haaveita saa olla ja hyvä että suunnittelet elämääsi.
      Oletko miettinyt mitä koulutusta tarvitset tälläisen tallin ylläpitämiseen?
      esim. ratsastuksenopettaja tradenomi/merkonomi, suosittelisin ensin käymään merkonomikoulutuksen ja sen jälkeen hakemaan ratsastuksenopettajaksi..

      Tallisuunnitelmista: 8 ponia on aika monta ja 11 hevosta eli yht. 19 hevosta liikuteltava. Tunnit 2-3h/pvä, max. 7 ratsastajaa/h
      Ensinnäkin tallin pitää olla todella suosittu, jotta pystyisit esim. 2pvä antaa hevosille vapaata. Ja ratsastustunneista kuten kaikista tuloista, joudut maksamaan veroa n. 23%.

      On monta asiaa mitä pitää huomioida,jotta pystyt pyörittää tallia.
      Esim. ratsastustunti maksaa 25€, siitä 23%veroa=5,75€
      hevosen ylläpitokustannukset n.200€/heppa/kk (sis. rehut,kengityksen) eli hevosen tienattava pvä kohti 7€, jotta se peittoo ensin omat kulut
      Sinunkin on tienattava, jotta pystyt elämään.

      Tuo maatila,jota kuvailit, maksaa n. 600 000€, jos ei alkupääomaa niin lainat kuukaudessa on 1500-2000€ luokkaa. Lämmityksetn. 500€/kk, vesi n. 500€/kk vakuutukset (n.500-1000€/kk), ylläpitokustannukset 1000€/kk ja sinä itse tietenkin tarvitset palkan muut työntekijät oma}2500€ toisten 4000€ sis. työntekijän kaikki kulut.

      Eli kirjanpitäjän taitoa tarvitaan...

    • assi

      poneja vois olla vähemmän samoin yksityisiä kysyisin että mihin paikkaan aiot tallin perustaa??

    • tämmöstä tänään...

      Jos ratsastuskoulun perustat, sun pitäs olla sopiva palveluammattiin. Jos oisit asiakkaille tommonen, nii sulla ei ois asiakkaita ollenkaan. Pitäs jaksaa olla mukava koko ajan, ei huutaa tai mitään.

      Sitte ne rahat. Mistä meinaat penkasta alotussummaksi 600 000 tai enemmän, hevosiin n. 10 000 - 20 000 tai enemmän, palkat, ylläpitokulut...

      Toki saa haaveita olla, mutta jos ei kestä tosiasioita, ei kannata kuuluttaa niitä kaikille ja unelmoida et kaiken saa muumitikkarin hinnalla

    • <<<

      miksei jos perustat ni mä tulisin sun vieraaks..ois upeeta harrastaa ratsastusta joskus

    • Heppahulluxx

      No onkos unelmat toteutumassa, jos tätä vielä luet xd
      Itelläki olis haaveena perustaa oma ratsastuskoulu tosin vähä pienempi et olis jotain 4-8 tuntiheppaa yksäri puoli ja kaikkea muuta 😄

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      33
      7621
    2. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      83
      4556
    3. Mies sinä olet kaunis katsella

      Olet myös rauhallinen, tavallinen, varovainen, lämmin, poikamainen, komea, ryhdikäs, rentotyylinen, kiva, mukava... jne
      Ikävä
      67
      3201
    4. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2166
    5. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      28
      1699
    6. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      7
      1677
    7. Persut tyrmäsivät Suomen osallistumisen Ukrainan jälleenrakentamiseen

      Siinä meni sitten kokoomusyrittäiltä bisnekset sivun suun putinistipersujen takia. Jälleenrakentamiseen osallistuvat mu
      Maailman menoa
      354
      1473
    8. Miksi suomussalmelaiset haisee niin pahalle?

      Kaupassa käydessä huomaa, miten monet ihmiset haisee todella kammottavalle. Eikö täällä osata käydä pesulla tarpeeksi us
      Suomussalmi
      14
      1429
    9. Miksi miehet pelkäätte jotain naista?

      Iskeekö ujous, paniikki ja hävetys. En ole niin pelottava miltä vaikutan vink vink.
      Ikävä
      58
      1119
    10. Nuorisojoukko ryösti merkkikengät teinipojan jalasta Helsingin Itäkeskuksessa.

      https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010709501.html Muun muassa näidenkin rikosten huomattavan suurista kasvamismääristä vi
      Maailman menoa
      276
      1070
    Aihe