Synnittömyysoppi ja armo

Otin tämän aiheen uudeksi aloitukseksi, koska asia on olennaisen tärkeä. Olemmeko armosta pelastettuja syntisiä vai olemmeko armoa tarvitsemattomia synnittömiä. Puhtaita ja viattomia niinkuin Jeesus oli.

Synnittömyysopin kannattajat ovat palstalla sanoneet:
>Emme me väheksy armoa ja voimme sitä pyytää, jos niin hyväksi näemme, mutta Jumala on jo päättänyt armahtaa meidät ja siksi meidän ei tarvitse sitä enää pyytää. <

Mitä sitten Jumalan sana sanoo:
1Jn 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
1Jn 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
1Jn 1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

Jaikalin sanomaa:
>Kun olet uskossa, olet sisällä Kristuksessa. Ja HÄNESSÄ OLET YHTÄ VANHURSKAS JA VIATON KUIN JEESUS ON. <

Pitäköön Jaikal minun puolestani tätä vain omana ominaisuutenaan. Tällaisen, joka on jo viaton ja synnitön ja vertaa itseään ainoaan synnittömään Jeesukseen Kristukseen ei tarvitse pyytää armoa.

Sanokoon sitten taivaan portilla. Päivää, minä poika tulin tänne synnittömänä, kop, kop, avaa ovi.
Minulla on nämä synnittömät vaatteet ja minun kuuluu päästä sisälle. En minä mitään armoa enää tarvitse, minulla on jo puhtaan valkoiset vaatteet.

Mat 22:11 Mutta kun kuningas meni katsomaan pöytävieraita, näki hän siellä miehen, joka ei ollut puettu häävaatteisiin.
Mat 22:12 Ja hän sanoi hänelle: 'Ystävä, kuinka sinä olet tullut tänne sisälle, vaikka sinulla ei ole häävaatteita?' Mutta hän jäi sanattomaksi.
Mat 22:13 Silloin kuningas sanoi palvelijoille: 'Sitokaa hänen jalkansa ja kätensä ja heittäkää hänet ulos pimeyteen'. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.
Mat 22:14 Sillä monet ovat kutsutut, mutta harvat valitut."

Miten joku voi olla ymmärtämättä tätä vertausta.

Luk 18:11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
Luk 18:12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
Luk 18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
Luk 18:14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."

Ehkäpä on niin, että itsensä synnittömäksi ylentänyt ei ymmärrä omaa synnillisyyttään.

Luk 18:13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.

Ja hän meni vanhurskaana kotiinsa, ei tuo toinen (fariseus).
Oletko fariseus vai publikaani?

100

543

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dabne

Tämä kirjoittamasi, Jonah, on juuri niin tosi ja Raamatunmukainen kuin olla voi. Luulen että toisella tavalla ajattelevilla on juuri tuo mainitsemasi ymmärtämättömyys omasta synnillisyydestään. Jeesus ei ole luvannut kenellekään tällaista "helppoa" pelastustietä. Tähän voisi tietysti liittää sivutolkulla jakeita Raamatusta asian tueksi, mutta jokaisella on oma raamattunsa ja mielipiteensä tästäkin. Tämä on minun mielipiteeni ja minun totuuteni.

• sinun totuutesi on mielestäni myös raamatun totuus.
        Ja minun totuuteni.

Esim. Jaikalin totuus on toinen, mutta eläköön omassa totuudessaan, synnittömänä ja yhtä puhtaana ja viattomana kuin Jeesus oli.

• vakaavanhaväinö

• 1:14 "Niinkuin kuuliaisten lasten tulee, älkää mukautuko niiden himojen
      mukaan, joissa te ennen, tietämättömyytenne aikana, elitte,

1:15 vaan sen Pyhän mukaan, joka on teidät kutsunut, tulkaa tekin
      kaikessa vaelluksessanne pyhiksi.

1:16 Sillä kirjoitettu on: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä." 1.Piet.1:14-16
      .

Näemme kannatusta kahdelle vastakkaiselle äärilinjalle ns. synnittömyysasiassa.

Toinen äärilinja kerskaa sillä, että he ovat voittaneet kaiken tietoisen synnin.
      He ovat päässeet kiusausten yläpuolelle, he ovat naulinneet synnin ristille (!)
      ja heistä on sen saavutuksen kruunuksi tullut uudestisyntyneitä 'pyhimyksiä'.

Toinen äärilinja taas kehottaa katsomaan Kristukseen ja Hänen puhtauteensa.
      Siinä katsellessa voi sitten uskossa omistaa itselleen saman viattomuuden ja
      puhtauden kuin Jeesuksella on. Omat rötökset eivät saa himmentää autuutta,
      jonka tuo katsominen luo synnissä elävän 'uskovan' vahvaan mielikuvitukseen.

Raamatullinen linja on se, minkä apostoli Pietari tuo selvästi esille. Meidän tulee
      kuuliaisten lasten tavoin tulla kaikessa vaelluksessamme pyhiksi. Se on meidän
      kutsumuksemme. Se kutsumus merkitsee tietä Jeesuksen jalanjäljissä ja sillä
      tiellä me tarvitsemme armoa ennenkaikkea avuksemme niin, ettemme lankeaisi
      yhteenkään tietoiseen syntiin.

Armo ei anna oikeutta tehdä syntiä. Armo ei ole halpa hätävara synnintekijälle.
      Armo on tarkoitettu avuksemme OIKEAAN AIKAAN niin, ettemme syntiä tekisi.

"Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme
      laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan." Heb.4:16

• oppi pyhityksestä mutta kuitenkin siinä on jotakin väärää. Hmmm...?
        Sinä puhut pyhityksestä johon uskovan tulee pyrkiä. Tämä on
        oikein ja raamatullista. Mutta mielestäni sinä jätät laskematta
        perustan oikealle pyhityselämälle. Ja tässä opetuksesi ontuu.
        Sinä puhut mielestäni liikaa synnistä ja ihmisen kilvoittelusta. Opetuksesi
        keskittyy ihmiseen ja hänen tekoihinsa ja Kristus ja Hänen tekonsa ja
        Hänen evankeliuminsa Sana jää liian vähälle. Voihan olla että Jumala on kuitenkin
        antanut sinulle tehtävän julistaa pyhitystä niin kuin sinä opetat. Jos niin on,
        jatka samaa rataa. Mutta jos lasket hyvän perustuksen ensin, kilvoittelija kilvoittelee
        iloisemmin ja onnistuu paremmin pyhityksessään.

Minulla ei siis ole mitään suurempaa huomauttamista opetuksesi tähän osaan.
        Vaikka koenkin että olet hieman lakihenkinen. Mutta en tiedä vaikka itse
        olisin hieman liian "armohenkinen". Jumala saakoon tuomita välillämme.

Minä olen keskittynyt ja keskityn evankeliumin Sanaan sovituksesta ja
        sen tuómista hedelmistä. Se on puhtaasti ja täysin Jumalan teko Kristuksessa
        Jeesuksessa. Siinä ei ihmisellä ole mitään tekoa eikä mitään ansioita. Tätä Jumalan
        tekoa Jeesuksessa ja sen tuomia siunauksia minä pyrin nostamaan esille tällä palstalla.
        Mutta ongelma on siinä että aina joku pyrkii kääntämään aiheen käsittelemään ihmisen pyhityselämää,
        siis käsittelemään ihmisen tekoja. Ihmisen teoista kirjoittavatkin melkein kaikki. Siksi tarvitaan
        myös sellaisia kirjoittajia jotka kirjoittavat Jumalankin teoista ja Jumalan osuudesta ihmisen pyhityksessä.

En voi alkaa kirjoittamaan pyhityksestä palstalla ennen kuin koen hengessäni että perustus pyhitykselle on laskettu. En voi opettaa pyhityksestä ennen kuin koen että oppi sovituksesta ja anteeksiantamuksesta/anteeksisaamisesta ja vanhurskauttamisesta on mennyt perille. Vielä on paljon työtä. Palstan kirjoittajat kirjoittavat melkein ilman poikkeusta ihmisen osuudesta pyhityksesssä vaikka Jumalan suorittama pyhitys on ihmisen suorittaman pyhityselämän perusta. Tämä kirjoittajien yksipuolinen näkemys pyhityksestä ihmetyttää minua. Minun yksipuolisuuteni selitin jo.

• Smok

Se on aivan saletti homma, että ihminen ei synnittömäksi tule. Lihaasi et kykene jalostamaan. Pyhitys on kaksi osainen 1) Tulet kerralla Jumalalle kelpaavaksi Jeesuksen sovitustyön kautta 2) Elin ikäinen prosessi jolloin koko ajan tulet Jumalan kuvan kaltaiseksi.
        Opetus, että olemme synnittömiä on harha. Sillä kaikki ihmiset ovat syntisiä (Room.3:23). Jumala on sulkenut kaikki ihmiset tottelemattomuuteen, jotta armo olisi kaikille sama. Jumalan silmissä kaikki synti on samanarvoista. Minusta on tärkeää huomata, että Jeesuksen puhuessa vuorisaarnassaan Hän ilmaisee, että jopa ajatuksetkin on syntiä. Käsittämätöntä on se, että Jumalalle kaikki synti on samanarvoista, ettei kukaan kerskaisi. Minusta on tärkeää myös muistaa se, että teemme päivittäin syntiä Jumalaa vastaan, jos me kykenisimme olemaan edes yhden päivän synnittömiä, Jeesus olisi kuollut turhaan puolestamme. Mutta onneksi se on mahdotonta. Itse haluan myöntää, että en ainakaan joka päivä puhu rakentavasti ja käyttäydy rakentavasti. Toki Raamatussa on viittaus siihen, että uudestisyntynyt ei syntiä tee (1. Joh. 3:9), mutta käsitykseni mukaan alkukielessä ilmenevä sana poieō (tekemistä) on kestopreesens muodossa ja silloin tarkoitus muuttuu elää synnissä. Kestopreesens muotoa ei suomen kieliopista käsittääkseni löydy.
        Syntien anteeksisaaminen ei ole mielestäni mikään automaatti. Jumala vaati meiltä uskoa Kristukseen ja Hänen tunnustamistaan (Room. 10:9-10), anteeksiantoa lähimmäisiämme kohtaan (Matt. 18:33), toistemme rakastamista (1. Joh. 3:14) ja anteeksiantoa itseämme kohtaan (Luuk. 9:62). Jumala on rakastava Jumala, Hän antaa kaikille mahdollisuuden, mutta Jumala on myös peljättävä Jumala (Joh. 3:36).

• Smok
        jaikal kirjoitti:

oppi pyhityksestä mutta kuitenkin siinä on jotakin väärää. Hmmm...?
        Sinä puhut pyhityksestä johon uskovan tulee pyrkiä. Tämä on
        oikein ja raamatullista. Mutta mielestäni sinä jätät laskematta
        perustan oikealle pyhityselämälle. Ja tässä opetuksesi ontuu.
        Sinä puhut mielestäni liikaa synnistä ja ihmisen kilvoittelusta. Opetuksesi
        keskittyy ihmiseen ja hänen tekoihinsa ja Kristus ja Hänen tekonsa ja
        Hänen evankeliuminsa Sana jää liian vähälle. Voihan olla että Jumala on kuitenkin
        antanut sinulle tehtävän julistaa pyhitystä niin kuin sinä opetat. Jos niin on,
        jatka samaa rataa. Mutta jos lasket hyvän perustuksen ensin, kilvoittelija kilvoittelee
        iloisemmin ja onnistuu paremmin pyhityksessään.

Minulla ei siis ole mitään suurempaa huomauttamista opetuksesi tähän osaan.
        Vaikka koenkin että olet hieman lakihenkinen. Mutta en tiedä vaikka itse
        olisin hieman liian "armohenkinen". Jumala saakoon tuomita välillämme.

Minä olen keskittynyt ja keskityn evankeliumin Sanaan sovituksesta ja
        sen tuómista hedelmistä. Se on puhtaasti ja täysin Jumalan teko Kristuksessa
        Jeesuksessa. Siinä ei ihmisellä ole mitään tekoa eikä mitään ansioita. Tätä Jumalan
        tekoa Jeesuksessa ja sen tuomia siunauksia minä pyrin nostamaan esille tällä palstalla.
        Mutta ongelma on siinä että aina joku pyrkii kääntämään aiheen käsittelemään ihmisen pyhityselämää,
        siis käsittelemään ihmisen tekoja. Ihmisen teoista kirjoittavatkin melkein kaikki. Siksi tarvitaan
        myös sellaisia kirjoittajia jotka kirjoittavat Jumalankin teoista ja Jumalan osuudesta ihmisen pyhityksessä.

En voi alkaa kirjoittamaan pyhityksestä palstalla ennen kuin koen hengessäni että perustus pyhitykselle on laskettu. En voi opettaa pyhityksestä ennen kuin koen että oppi sovituksesta ja anteeksiantamuksesta/anteeksisaamisesta ja vanhurskauttamisesta on mennyt perille. Vielä on paljon työtä. Palstan kirjoittajat kirjoittavat melkein ilman poikkeusta ihmisen osuudesta pyhityksesssä vaikka Jumalan suorittama pyhitys on ihmisen suorittaman pyhityselämän perusta. Tämä kirjoittajien yksipuolinen näkemys pyhityksestä ihmetyttää minua. Minun yksipuolisuuteni selitin jo.

Oppi siitä, että olemme synnittömiä tulee ajatuksesta, että ihminen on henki, jolla on sielu ja joka asuu ruumiissa. Henki on todellinen ihmisen minä. Ruumis on vain ikään kuin talo, jossa henki asuu. Tämä oppi henkisyydestä ei ole uusi. Se on osa ns. gnostilaisuutta, jonka kanssa jo alkuseurakunnan aikana taisteltiin. Gnostilaisuudessa aineellinen ja ruumiillinen olivat pahaa ja epäoleellista. Oleellinen oli henkisyys. Se oli todellinen ihmisen minä. Oppi synnytti profeettoja, jotka saivat erilaisia ilmestyksiä ja profetoivat ohi Raamatun ilmoituksen. Yksi viime aikojen gnostilaisuuden oppeja on muun muassa. ns. ”kristillinen tiede”. Sen perusti Mary Baker Eddy v. 1866. Hän julisti, että ”sairauskin on vain eräänlaista epätodellisuutta, ja jos sitä ei tunnusta, se paranee.”
        Onko ihminen henki, joka asuu ruumiissa? Ovatko ruumis ja sielu vain sivuseikkoja? Raamattu sanoo selvästi, että ihmisen ruumis on Pyhän Hengen temppeli.

Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? (1 Kor.6:19)

Ihmisyydellä tarkoitetaan Raamatussa ihmisen sielua, henkeä ja ruumista. Ihminen on kolminaisuus. Jos puhumme vain hengestä, mutta jätämme pois sielun ja ruumiin, kyseessä ei ole ihminen. Ihmisyyteen liittyvät erottamattomasti kaikki kolme ulottuvuutta: henki, sielu ja ruumis. Ne kaikki yhdessä muodostavat ihmisen. Siksi me uskomme ruumiin ylösnousemukseen. Tulemme perimään taivasten valtakunnan kokonaisina ihmisinä. Siksi Jeesus nousi ylös ruumiillisesti, esikoisena kuoloon nukkuneista. (1 Kor.15:20)

Menestysteologit sanovat: ”Koska Jumala on henki, ihminenkin on henki”. Jumala on kyllä henki, mutta se ei tee ihmisestä pelkkää henkiolentoa. Jumalan antama esikuva ihmisestä on Jeesus, joka tuli ihmiseksi, ruumiillisesti. Jumala ei ollut ihmisen kaltainen taivaassa, ennen kuin hän itse tuli Kristuksessa ihmiseksi.

Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. (2 Kor.5:19)

• vakaavanhaväinö
        Smok kirjoitti:

Oppi siitä, että olemme synnittömiä tulee ajatuksesta, että ihminen on henki, jolla on sielu ja joka asuu ruumiissa. Henki on todellinen ihmisen minä. Ruumis on vain ikään kuin talo, jossa henki asuu. Tämä oppi henkisyydestä ei ole uusi. Se on osa ns. gnostilaisuutta, jonka kanssa jo alkuseurakunnan aikana taisteltiin. Gnostilaisuudessa aineellinen ja ruumiillinen olivat pahaa ja epäoleellista. Oleellinen oli henkisyys. Se oli todellinen ihmisen minä. Oppi synnytti profeettoja, jotka saivat erilaisia ilmestyksiä ja profetoivat ohi Raamatun ilmoituksen. Yksi viime aikojen gnostilaisuuden oppeja on muun muassa. ns. ”kristillinen tiede”. Sen perusti Mary Baker Eddy v. 1866. Hän julisti, että ”sairauskin on vain eräänlaista epätodellisuutta, ja jos sitä ei tunnusta, se paranee.”
        Onko ihminen henki, joka asuu ruumiissa? Ovatko ruumis ja sielu vain sivuseikkoja? Raamattu sanoo selvästi, että ihmisen ruumis on Pyhän Hengen temppeli.

Vai ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli, joka Henki teissä on ja jonka te olette saaneet Jumalalta, ja ettette ole itsenne omat? (1 Kor.6:19)

Ihmisyydellä tarkoitetaan Raamatussa ihmisen sielua, henkeä ja ruumista. Ihminen on kolminaisuus. Jos puhumme vain hengestä, mutta jätämme pois sielun ja ruumiin, kyseessä ei ole ihminen. Ihmisyyteen liittyvät erottamattomasti kaikki kolme ulottuvuutta: henki, sielu ja ruumis. Ne kaikki yhdessä muodostavat ihmisen. Siksi me uskomme ruumiin ylösnousemukseen. Tulemme perimään taivasten valtakunnan kokonaisina ihmisinä. Siksi Jeesus nousi ylös ruumiillisesti, esikoisena kuoloon nukkuneista. (1 Kor.15:20)

Menestysteologit sanovat: ”Koska Jumala on henki, ihminenkin on henki”. Jumala on kyllä henki, mutta se ei tee ihmisestä pelkkää henkiolentoa. Jumalan antama esikuva ihmisestä on Jeesus, joka tuli ihmiseksi, ruumiillisesti. Jumala ei ollut ihmisen kaltainen taivaassa, ennen kuin hän itse tuli Kristuksessa ihmiseksi.

Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa. (2 Kor.5:19)

Jos ei hyväksy Gnostiikkaa, niin silloin ei pidä mennä lääkärin. Lääkärin ammatti on nimittäin maailman vanhimpia ammatteja, ja perustuu Dia (Jumalallinen) Gnostiikkaan (Tieto).

Jeesus sanoi: "Minä olen tie, ja totuus ja elämä".

Gnosis tarkoitaa "(Jumalallinen) Tie, Totus, Elämä".

• ppyyööveli
        Smok kirjoitti:

Se on aivan saletti homma, että ihminen ei synnittömäksi tule. Lihaasi et kykene jalostamaan. Pyhitys on kaksi osainen 1) Tulet kerralla Jumalalle kelpaavaksi Jeesuksen sovitustyön kautta 2) Elin ikäinen prosessi jolloin koko ajan tulet Jumalan kuvan kaltaiseksi.
        Opetus, että olemme synnittömiä on harha. Sillä kaikki ihmiset ovat syntisiä (Room.3:23). Jumala on sulkenut kaikki ihmiset tottelemattomuuteen, jotta armo olisi kaikille sama. Jumalan silmissä kaikki synti on samanarvoista. Minusta on tärkeää huomata, että Jeesuksen puhuessa vuorisaarnassaan Hän ilmaisee, että jopa ajatuksetkin on syntiä. Käsittämätöntä on se, että Jumalalle kaikki synti on samanarvoista, ettei kukaan kerskaisi. Minusta on tärkeää myös muistaa se, että teemme päivittäin syntiä Jumalaa vastaan, jos me kykenisimme olemaan edes yhden päivän synnittömiä, Jeesus olisi kuollut turhaan puolestamme. Mutta onneksi se on mahdotonta. Itse haluan myöntää, että en ainakaan joka päivä puhu rakentavasti ja käyttäydy rakentavasti. Toki Raamatussa on viittaus siihen, että uudestisyntynyt ei syntiä tee (1. Joh. 3:9), mutta käsitykseni mukaan alkukielessä ilmenevä sana poieō (tekemistä) on kestopreesens muodossa ja silloin tarkoitus muuttuu elää synnissä. Kestopreesens muotoa ei suomen kieliopista käsittääkseni löydy.
        Syntien anteeksisaaminen ei ole mielestäni mikään automaatti. Jumala vaati meiltä uskoa Kristukseen ja Hänen tunnustamistaan (Room. 10:9-10), anteeksiantoa lähimmäisiämme kohtaan (Matt. 18:33), toistemme rakastamista (1. Joh. 3:14) ja anteeksiantoa itseämme kohtaan (Luuk. 9:62). Jumala on rakastava Jumala, Hän antaa kaikille mahdollisuuden, mutta Jumala on myös peljättävä Jumala (Joh. 3:36).

Tuomosilla saatanan sanan väärentäjillä ei ole minkäänlaista arvoa sivistyneessä yhteiskunnassa joka rakentuu Jumalan laista ja Jeesuksen opeista. Noista justiin Jeesus varoitta, kirjanoppineista ja farisealaisista jotka osaavat lukea mutteivät ymmärrä lukemaansa, ja eivät muuta osaa kuin solvata kanssaihmisä, ja pilkata jumalaa ja Jeesusta.

• >>>Olemmeko armosta pelastettuja syntisiä ...... Puhtaita ja viattomia niinkuin Jeesus oli.

• Oletko tosiaankin sitä mieltä, että oppi armosta pelastettu syntinen täytyy hylätä.

Mutta tätä ei tarvitse hylätä, vaiko:
        >Kun olet uskossa, olet sisällä Kristuksessa. Ja HÄNESSÄ OLET YHTÄ VANHURSKAS JA VIATON KUIN JEESUS ON. <

Oletko Jaikal todellakin tätä mieltä?
        Onnittelen, koska silloin et tarvitse armoa, niinkuin aloituksessani sanoinkin. Synnittömät eivät tarvitse armoa. Aika poika olet.

Etkö todellakaan ymmärrä, mitä Jumalan sanassa sanotaan. Oletko todella tätä mieltä:
        1.Uskovat ovat synnittömiä vanhurskaita.
        2.”Automaattipesukone” pesee synnit sitä mukaa kun niitä tulee tehtyä.
        3.Armoa ei tarvitse pyytää Jumalalta.
        4.Olemme täydellisiä..
        5.Uskova on yhtä vanhurskas kuin Jeesus oli lihansa päivinä.

Edelläolevat ovat teidän synnittömyysopin kannattajien mielipiteitä. Minun puolestani voitte pitää mielipiteenne, mutta eivät ne raamatun mukaisia ole.

Olette täydellisesti harhautuneita. Valitan, mutta kuulutte Ilmestyskirjan pedon päähän.

Rev 17:9 Tässä on ymmärrys, jossa viisaus on: Ne seitsemän päätä ovat seitsemän vuorta, joiden päällä nainen istuu; ne ovat myös seitsemän kuningasta;
        Rev 17:10 heistä on viisi kaatunut, yksi on, viimeinen ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, pitää hänen vähän aikaa pysymän.
        Rev 17:11 Ja peto, joka on ollut ja jota ei enää ole, on itse kahdeksas, ja on yksi noista seitsemästä, ja menee kadotukseen.

Katsoppa alkukilelestä, mistä on kysymys. Ehkäpä se siitä selviää.

• Jonah kirjoitti:

Oletko tosiaankin sitä mieltä, että oppi armosta pelastettu syntinen täytyy hylätä.

Mutta tätä ei tarvitse hylätä, vaiko:

Oletko Jaikal todellakin tätä mieltä?
        Onnittelen, koska silloin et tarvitse armoa, niinkuin aloituksessani sanoinkin. Synnittömät eivät tarvitse armoa. Aika poika olet.

Etkö todellakaan ymmärrä, mitä Jumalan sanassa sanotaan. Oletko todella tätä mieltä:
        1.Uskovat ovat synnittömiä vanhurskaita.
        2.”Automaattipesukone” pesee synnit sitä mukaa kun niitä tulee tehtyä.
        3.Armoa ei tarvitse pyytää Jumalalta.
        4.Olemme täydellisiä..
        5.Uskova on yhtä vanhurskas kuin Jeesus oli lihansa päivinä.

Edelläolevat ovat teidän synnittömyysopin kannattajien mielipiteitä. Minun puolestani voitte pitää mielipiteenne, mutta eivät ne raamatun mukaisia ole.

Olette täydellisesti harhautuneita. Valitan, mutta kuulutte Ilmestyskirjan pedon päähän.

Rev 17:9 Tässä on ymmärrys, jossa viisaus on: Ne seitsemän päätä ovat seitsemän vuorta, joiden päällä nainen istuu; ne ovat myös seitsemän kuningasta;
        Rev 17:10 heistä on viisi kaatunut, yksi on, viimeinen ei ole vielä tullut, ja kun hän tulee, pitää hänen vähän aikaa pysymän.
        Rev 17:11 Ja peto, joka on ollut ja jota ei enää ole, on itse kahdeksas, ja on yksi noista seitsemästä, ja menee kadotukseen.

Katsoppa alkukilelestä, mistä on kysymys. Ehkäpä se siitä selviää.

Raamatusta yhden syntisen uskovan, ja osoitat jakeen minulle missä todella Jumala itse tai Jumalan palvelija sanoo uskovaa syntiseksi, minä nöyrryn ja tunnustan että olen lukenut Raamatun huonosti koska en itse ole sellaista jaetta löytänyt Raamatusta missä olisi armosta pelastettu syntinen uskova.

Paavalin todistus "olen syntisistä suurin" ei kelpaa koska hän viittaa entiseen syntiseen vaellukseensa Jumalan kansan vainoojana. Paavali oli kaikista syntisistä suurin ja Paavalin mukaan kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä. Hän oli siis kaikista näistä "kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet" se suurin syntinen. Mutta Paavali ei katsonut enää kuuluvansa noiden syntisten ihmisten joukkoon. Hän itse todisti vanhan ihmisensä Saulus Tarsolaisen kuolleen Jeesuksen kanssa Jeesuksen ristillä. Hän itse todistaa että se, joka on Kristuksesssa Jeesuksessa, on UUSI LUOMUS, vanha on kadonnut ja uusi on tullut tilalle. Paavali todistaa olevansa Kristuksessa. Hän oli armosta pelastettu. Pelastettuna hänen asemansa Jumalan edessä muuttui suurimmasta syntisestä vanhurskaaksi Paavaliksi ja Jumalan palvelijaksi. Emme voi ajatella että syntinen Saulus Tarsolainen olisi kirjoittanut kolmanneksen uudesta testamentista. Niitä ei kirjoittanutkaan Saulus. Ne kirjoitti uusi luomus pakanain apostoli Paavali.

• jaikal kirjoitti:

Raamatusta yhden syntisen uskovan, ja osoitat jakeen minulle missä todella Jumala itse tai Jumalan palvelija sanoo uskovaa syntiseksi, minä nöyrryn ja tunnustan että olen lukenut Raamatun huonosti koska en itse ole sellaista jaetta löytänyt Raamatusta missä olisi armosta pelastettu syntinen uskova.

Paavalin todistus "olen syntisistä suurin" ei kelpaa koska hän viittaa entiseen syntiseen vaellukseensa Jumalan kansan vainoojana. Paavali oli kaikista syntisistä suurin ja Paavalin mukaan kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä. Hän oli siis kaikista näistä "kaikki ihmiset ovat syntiä tehneet" se suurin syntinen. Mutta Paavali ei katsonut enää kuuluvansa noiden syntisten ihmisten joukkoon. Hän itse todisti vanhan ihmisensä Saulus Tarsolaisen kuolleen Jeesuksen kanssa Jeesuksen ristillä. Hän itse todistaa että se, joka on Kristuksesssa Jeesuksessa, on UUSI LUOMUS, vanha on kadonnut ja uusi on tullut tilalle. Paavali todistaa olevansa Kristuksessa. Hän oli armosta pelastettu. Pelastettuna hänen asemansa Jumalan edessä muuttui suurimmasta syntisestä vanhurskaaksi Paavaliksi ja Jumalan palvelijaksi. Emme voi ajatella että syntinen Saulus Tarsolainen olisi kirjoittanut kolmanneksen uudesta testamentista. Niitä ei kirjoittanutkaan Saulus. Ne kirjoitti uusi luomus pakanain apostoli Paavali.

>>> Niitä ei kirjoittanutkaan Saulus. Ne kirjoitti uusi luomus pakanain apostoli Paavali.

• jaikal kirjoitti:

jaikal: "Paavalin todistus "olen syntisistä suurin" ei kelpaa koska hän viittaa entiseen syntiseen vaellukseensa Jumalan kansan vainoojana".
        ---
        jaikal, sinun kannattaisi opiskella vähän kielioppia ja verbien aikamuotoja!

Jos minä sanon Paavalin tavoin, että OLEN SYNTINEN ihminen, niin mikä aikamuoto on kyseessä?
        -----
        jaikal:
        "Paavali ei katsonut enää kuuluvansa noiden syntisten ihmisten joukkoon...".

Sanooko Paavali koskaan itsestään, että hän on SYNNITÖN?

• Tapio522 kirjoitti:

jaikal: "Paavalin todistus "olen syntisistä suurin" ei kelpaa koska hän viittaa entiseen syntiseen vaellukseensa Jumalan kansan vainoojana".
        ---

Jos minä sanon Paavalin tavoin, että OLEN SYNTINEN ihminen, niin mikä aikamuoto on kyseessä?
        -----
        jaikal:

Tämä - syntinen - synnitön - väittely johtuu paljolti siitä, ettei ymmärretä lihasta syntyneen minän ja Jumalasta syntyneen minän eroa:

1. Joh. 3:6
        "Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut."

1. Joh. 3:8
        "Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot."

1. Joh. 3:9
        "Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."

1. Joh. 5:18
        "Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha".

Roomalaiskirje 7
        19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."

´

• vakaavanhaväinö
        ekivaari kirjoitti:

Tämä - syntinen - synnitön - väittely johtuu paljolti siitä, ettei ymmärretä lihasta syntyneen minän ja Jumalasta syntyneen minän eroa:

"Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut."

"Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot."

"Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt."

"Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha".

Roomalaiskirje 7
        19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia."

´

sul on kuule vellit ja puurot pahasti sekasin, asiayhteydestä otettuja lauseita

• ppyyööveli
        jaikal kirjoitti:

Paavali vainosi kaikkia jotka seurasivat Jeesuksen oppeja. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan hän oli psykopaatti.

• krastapoupulous
        ekivaari kirjoitti:

Roomalaiskirje 7

´

Me tiedämme, ettei kukaan Jumalasta syntynyt opeta ihmisiä syntisiksi, t s mielenvikaisiksi, rikollisiksi, alempiarvoisiksi. Vaan Jumalan lakia ja Jeesuksen oppeja sanantarkasti noudattaen tervemielisiksi, rehellisiksi ja arvokkaiksi.

• Armo Armollinen
        Tapio522 kirjoitti:

---

-----
        jaikal:

Sinun laistesi ihmisten tähden Jumala ei ole voinut kirjoituttaa sellaista sanaa Raamattuun. Sinähän ymmärtäisit sen väärin.
        Mutta Paavali luki kuuluvansa pelastettujen joukkoon. Pelastettu on vanhurskautettu ja siksi hän on vanhurskas.

>>>Sanooko Paavali koskaan itsestään, että hän on SYNNITÖN?

• On myös yx mahdollisuus vielä ! ---> olemmeko armoa tarvitsemia synnittömiä ? Koska Sana sanoo -->

Sananl. 28:13

Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon.

--- Jos ihminen tulee synnitön ? Mihin armo jonka hän on saanut mahtaa Häipyä? Ei niin sanotaan Raamatussa että se mihin häipyisi vaan että Jumala armon kautta pitää ihminen puhdas ja synnitön loppuun asti! Ei kompastus ei synnin lankemus .. Koska

Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut.

Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti. Sitä varten Jumalan Poika ilmestyi, että hän tekisi tyhjäksi perkeleen teot.

Ei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä, sillä Jumalan siemen pysyy hänessä; eikä hän saata syntiä tehdä, sillä hän on Jumalasta syntynyt.

Me tiedämme, ettei yksikään Jumalasta syntynyt tee syntiä; vaan Jumalasta syntynyt pitää itsestänsä vaarin, eikä häneen ryhdy se paha.

---- Mix luulette että me selviäisimme paremmin jos me säilytetään synnin asema? Jos enkeleille kävi huonosti jotka tekivät syntiä niin mixei meilläkin menis?

2. Piet. 2:4

Sillä ei Jumala säästänyt enkeleitä, jotka syntiä tekivät, vaan syöksi heidät syvyyteen, pimeyden kuiluihin, ja hylkäsi heidät tuomiota varten säilytettäviksi.

• Dabne

Jaikal! Riittäisikö sinulle yksi ainoa lause, jonka Jeesus itse sanoo synnistä : "Kaikki ovat syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla." Miksi meidän kaikkien tulee säännöllisesti rukoilla anteeksiantoa jos meillä ei olisi syntiä? "Anna meille velkamme anteeksi." Oletko tosiaan jotain velkaa Jumalalle? Tarvitsetko hänen anteeksiantoaan? Monet ovat nykyään menettäneet käsityksen synnistä ja sen vakavuudesta. Raamattu kuitenkin opettaa, että synti aiheuttaa vakavimmat ongelmamme, sillä se on perusyy siihen, että ihmiset kuolevat. Me kaikki synnymme syntisinä ja teemme syntiä jatkuvasti, ja toivomme pysyvästä tulevaisuudesta riippuu yksinomaan Jumalan anteeksiannosta. ( Roomalaisille 3:23; 5:12; 6:23.) Toivoa kuitenkin on sillä " Sinä, oi Jumala, olet hyvä ja altis antamaan anteeksi." (Psalmit 86:5.) Jeesus muuten opetti tämän rukouksen hurskaille opetuslapsilleenkin.

• Seuraava Raamatun lause:

"Kaikki ovat syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla." kaipaa oikeastaan lisämääritteen että "kaikki lihasta ja verestä syntyneet ovat syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla", sillä miten Jumalasta syntynyt voi olla syntinen? [1.Joh.3:9; 5:8]

´

• fennris
        ekivaari kirjoitti:

Seuraava Raamatun lause:

"Kaikki ovat syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla." kaipaa oikeastaan lisämääritteen että "kaikki lihasta ja verestä syntyneet ovat syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla", sillä miten Jumalasta syntynyt voi olla syntinen? [1.Joh.3:9; 5:8]

´

Kaipa se ei sitten olekkaan isukki jos ei siitä ollakkaan synnytty.

• vakaavanhaväinö

"Riittäisikö sinulle yksi ainoa lause, jonka Jeesus itse sanoo synnistä : "Kaikki ovat syntisiä ja Jumalan kirkkautta vailla." "

Kärähdit valheesta: Lause löytyy hullun paavalin Roomalaiskirje 3:sta. Väärennät paavalin mielenvikaisuuksia Jeesuksen sanoiksi.

• vakaavanhaväinö

"Me kaikki synnymme syntisinä ja teemme syntiä jatkuvasti, ja toivomme pysyvästä tulevaisuudesta riippuu yksinomaan Jumalan anteeksiannosta."

Niin se voi olla paavalin mukaan, mutta ei Jumalan lain ja Jeesuksen oppien mukaan. Sinä et edes saa aukasta raamattua ellet noudata raamatun lakia. Ja jos sinä raamatusta veisaat sellaisia virsiä jotka ovat Jumalan lain ja Jeesuksen oppien vastaisia, sinä veisaat ittes helvettiin. Jeesuksen mukaan sulle saa laittaa myllynkiven kaulaan ja upottaa mereen. Sitäpaitsi me ollaan Suomessa 'maassa jonka Jumala on antanut', täällä ei 2000 vuotta sitten eläneen rasistisen juntin laki ole pätevä, eikä tämä ole Roomalaisten maa, vaan Suomalaisen.

• krastapoupolous
        vakaavanhaväinö kirjoitti:

"Me kaikki synnymme syntisinä ja teemme syntiä jatkuvasti, ja toivomme pysyvästä tulevaisuudesta riippuu yksinomaan Jumalan anteeksiannosta."

Niin se voi olla paavalin mukaan, mutta ei Jumalan lain ja Jeesuksen oppien mukaan. Sinä et edes saa aukasta raamattua ellet noudata raamatun lakia. Ja jos sinä raamatusta veisaat sellaisia virsiä jotka ovat Jumalan lain ja Jeesuksen oppien vastaisia, sinä veisaat ittes helvettiin. Jeesuksen mukaan sulle saa laittaa myllynkiven kaulaan ja upottaa mereen. Sitäpaitsi me ollaan Suomessa 'maassa jonka Jumala on antanut', täällä ei 2000 vuotta sitten eläneen rasistisen juntin laki ole pätevä, eikä tämä ole Roomalaisten maa, vaan Suomalaisen.

Niin se on että Jumalan testamentti ja Jeesuksen testamentti ovat kokonaan eri asia ku paavlin testamentti.

• Dabne

Kyllä niin. En tullut ajatelleeksi. Jokuhan voi tosiaan luulla Jumalasta syntynyttäkin syntiseksi. Minä olen väliin tällainen huuhentaali. Kiitti lisäyksestä ekivaari.

• Roomalaiskirje 3

21-31 VANHURSKAUTTAMISEN MÄÄRITELMÄ

Jumalan äärettömän pyhyyden edellyttämä vanhurskaus
      on ilmoitettu ilman lakia; vanhurskaus saadaan armosta,
      mutta laki ja profeetat (Vt:n pyhät kirjoitukset) todistavat
      siitä. Jumalan armo Kristuksessa näkyy 1Mooseksen
      kirjasta Malakian kirjaan saakka uhreissa, lupauksissa
      ennustuksissa ja vertauskuvissa.
      Tämä vanhurskaus, jota Mooseksen laki ei voi antaa,
      on tarjolla kaikille, ja kaikki myös tarvitsevat sitä.

Vanhurskauttamiseen sisältyy Jumalan vanhurskauden
      lukeminen syntisen hyväksi.

Vanhurskauttaminen on Jumalan teko; Hän julistaa syntisen
      vanhurskaaksi niin, että Hänen oma jumalallinen vanhurskautensa luetaan syntisen hyväksi.
      Tämä tapahtuu armon perusteella, ja armo puolestaan on
      Kristuksessa ilmoitettua Isän Jumalan ansaitsematonta
      suosiota.
      Armo antaa mahdollisuuden vanhurskauden vastaanottamiseen, veri (Kristuksen kuolema) hankkii sen ja
      Pyhän Hengen ihmisessä aikaansaama usko ottaa sen vastaan. Tässä ei ole tilaa ihmisen kerskumiselle omista mahdollisuuksistaan.

Vanhurskauttaminen on Jumalan lääke syntiin koko maailman ihmisille. Jumala vanhurskauttaa kaikki, niin
      juutalaiset, kuin pakanat, samalla perusteella.
      Vanhurskauttaminen antaa laille sille kuuluvan arvon.
      (Luvussa 4 selviää miten vanhurskauttaminen vahvistaa
      Vt:n kirjoitukset)

• Roomalaiskirje 5

12-21 Yhteenveto vanhurskauttamisesta

Vanhurskauttamisen ihanat seuraukset tulevat esiin erityisen
        selvinä, kun Paavali asettaa vastakkain tuomionalaisen ja
        vanhurskautetun syntisen tilanteen.
        Samalla hän valmistautuu käsittelemään toista suurta aihetta,
        pyhitystä.

Uusi hallitsija - Kristus. Aadamissa oleminen liittää ihmisen
        syntiin langenneeseen ihmiskuntaan. Kristuksessa oleminen
        merkitsee kristitylle uutta asemaa toisessa Aadamissa,
        uuden luomakunnan Päässä.

Tämä uusi asema tekee mahdolliseksi pyhitetyn elämän
        jota selvitetään lähemmin 6.luvussa. Samalla annetaan
        luja vastaus myös siihen väitteeseen, että vanhurskauttava
        armo johtaa vain leväperäiseen elämään.

• Roomalaiskirje 6
        Roomalaiskirje 5 kirjoitti:

pyhitystä.

1-10 Pyhitys - miten se toteutuu ?

Kristitty on pyhitetty sen aseman nojalla, joka hänellä on
        Kristuksessa.
        Se, että Jumala pelastaa ihmisen vanhurskauttavalla
        armollaan, herättää kysymyksen, johon annetaan vastaus.
        Samanlaisia ongelmia mainitaan jakeissa 6:15, 7:7, 13.

Jotkut väittävät, että yksin armosta saatava pelastus innostaa ihmistä jatkamaan synnissä elämistä, ja että hän
        käyttää hyväkseen ilman ehtoja annettavaa ja alati riittävää
        armoa samoin, kuin huikentelevainen poika isänsä anteliaisuutta.

Jakeessa 2 esitettyyn vastaukseen sisältyy se periaate,
        että "kuolema" on erottanut meidät synnistä.
        Syntymässään Kristus tuli yhdeksi meistä, jotta me voisimme
        olla yhtä Hänen kanssaan Hänen kuolemassaan.
        Meidät liitetään Kristukseen ruumiissa, joka on käynyt kuoleman, hautaamisen ja ylösnousemuksen kautta uuteen elämään.

Me emme siis ole enää Aadamissa, vaan Kristuksessa
        "Hänen kanssaan yhteenkasvaneita" (sananm. yhteen
        istutettuja) viittaa ajatukseen oksastettuna olemisesta ja
        siinä yhdessä kasvamisesta; oksastettu ja runko ovat osallisia samasta elämästä ja luonnosta.

"Meidän vanha ihmisemme" tarkoittaa sitä, mitä me olimme
        Aadamissa.
        "Synnin ruumiin" jonka sanotaan tulleen voimattomaksi,
        voidaan ajatella viittaavan joko synnin orjuuttamaan ihmisruumiseen sellaisena kuin se oli Aadamissa,
        vanhurskauttamattomana, tai ihmisen syntiseen luontoon,
        jonka vaikutus näkyy ruumiissa ja sen välityksellä.

Jokatapauksessa jakeessa 7 sanotaan: "..Sillä joka on kuollut, on vanhurskautunut pois synnistä"
        Koska tämä on vanhurskautetun uskovan asema Kristuksessa, hänet on vapautettu synnin ylivallasta ja hän
        on saanut kyvyn elää pyhää elämää ylösnousemusvoimassa
        Hän on yhtä ylösnousseen Kristuksen kanssa, joka hankki
        hänelle voiton synnistä lihassa.

• Roomalaiskirje 6:11
        Roomalaiskirje 6 kirjoitti:

1-10 Pyhitys - miten se toteutuu ?

Kristitty on pyhitetty sen aseman nojalla, joka hänellä on
        Kristuksessa.
        Se, että Jumala pelastaa ihmisen vanhurskauttavalla
        armollaan, herättää kysymyksen, johon annetaan vastaus.
        Samanlaisia ongelmia mainitaan jakeissa 6:15, 7:7, 13.

Jotkut väittävät, että yksin armosta saatava pelastus innostaa ihmistä jatkamaan synnissä elämistä, ja että hän
        käyttää hyväkseen ilman ehtoja annettavaa ja alati riittävää
        armoa samoin, kuin huikentelevainen poika isänsä anteliaisuutta.

Jakeessa 2 esitettyyn vastaukseen sisältyy se periaate,
        että "kuolema" on erottanut meidät synnistä.
        Syntymässään Kristus tuli yhdeksi meistä, jotta me voisimme
        olla yhtä Hänen kanssaan Hänen kuolemassaan.
        Meidät liitetään Kristukseen ruumiissa, joka on käynyt kuoleman, hautaamisen ja ylösnousemuksen kautta uuteen elämään.

Me emme siis ole enää Aadamissa, vaan Kristuksessa
        "Hänen kanssaan yhteenkasvaneita" (sananm. yhteen
        istutettuja) viittaa ajatukseen oksastettuna olemisesta ja
        siinä yhdessä kasvamisesta; oksastettu ja runko ovat osallisia samasta elämästä ja luonnosta.

"Meidän vanha ihmisemme" tarkoittaa sitä, mitä me olimme
        Aadamissa.
        "Synnin ruumiin" jonka sanotaan tulleen voimattomaksi,
        voidaan ajatella viittaavan joko synnin orjuuttamaan ihmisruumiseen sellaisena kuin se oli Aadamissa,
        vanhurskauttamattomana, tai ihmisen syntiseen luontoon,
        jonka vaikutus näkyy ruumiissa ja sen välityksellä.

Jokatapauksessa jakeessa 7 sanotaan: "..Sillä joka on kuollut, on vanhurskautunut pois synnistä"
        Koska tämä on vanhurskautetun uskovan asema Kristuksessa, hänet on vapautettu synnin ylivallasta ja hän
        on saanut kyvyn elää pyhää elämää ylösnousemusvoimassa
        Hän on yhtä ylösnousseen Kristuksen kanssa, joka hankki
        hänelle voiton synnistä lihassa.

Pyhityksen kokeminen uskon ja tiedon kautta.

Meidän asemamme Kristuksessa( se mitä olemme Jumalan
        silmissä) muuttuu omistamiseksi, kun meille selviää, mitä
        asemamme Kristuksessa merkitsee ja kun uskon varassa
        toimimme sen perusteella mitä tiedämme.

Meidän on jatkuvasti "pidettävä itsemme synnille kuolleina"
        (preesensmuoto) toisinsanoen elettävä tietämiseen perustuvan uskon varassa.
        Asemamme muuttuu koetuksi todellisuudeksi, kun pidämme
        toisaalta totena sitä, että olemme kuolleet synnille ja sitä
        että elämme Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.

Vanhurskautettu uskova on todella kuollut synnille ja elävä
        Jumalalle; tämä on hänen muuttumaton asemansa.
        Koetuksi todellisuudeksi tämä tosiasia muuttuu aina silloin,
        kun ihminen uskon varassa pitää asemaansa todellisena.
        Se puolestaan edellyttää Jumalan tahtoon myöntymistä.

• Roomalaiskirje 6
        Roomalaiskirje 6:11 kirjoitti:

Pyhityksen kokeminen uskon ja tiedon kautta.

Meidän asemamme Kristuksessa( se mitä olemme Jumalan
        silmissä) muuttuu omistamiseksi, kun meille selviää, mitä
        asemamme Kristuksessa merkitsee ja kun uskon varassa
        toimimme sen perusteella mitä tiedämme.

Meidän on jatkuvasti "pidettävä itsemme synnille kuolleina"
        (preesensmuoto) toisinsanoen elettävä tietämiseen perustuvan uskon varassa.
        Asemamme muuttuu koetuksi todellisuudeksi, kun pidämme
        toisaalta totena sitä, että olemme kuolleet synnille ja sitä
        että elämme Jumalalle Kristuksessa Jeesuksessa.

Vanhurskautettu uskova on todella kuollut synnille ja elävä
        Jumalalle; tämä on hänen muuttumaton asemansa.
        Koetuksi todellisuudeksi tämä tosiasia muuttuu aina silloin,
        kun ihminen uskon varassa pitää asemaansa todellisena.
        Se puolestaan edellyttää Jumalan tahtoon myöntymistä.

12-23 Pyhitys poistaa lainalaisuuden ongelman

Paavalin julistama armon evankeliumi ei anna lupaa synnissä
        elämiseen.
        "Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla
        (lain periaatteen) vaan armon alla.
        Laki sanoo: "Tee, niin saat elää"
        Armo sanoo: "Elä, niin saat tehdä"
        Armosta elävällä on siunattu voimanlähde, jonka varassa hän
        tekee Jumalalle mieluisia tekoja ja kantaa hyvää hedelmää.

Jumala on siis ilmoittanut, ettei uskova ole enää lain alla.
        Tämän ajatuksen vääristelijöille Paavali vastaa, että armosta
        pyhittyminen ei suinkaan anna lupaa synnin tekemiseen,
        vaan itseasiassa se vapauttaa synnin vallasta.

Paavali asettaa vastakkain orjuuden, josta armosta saatava
        pyhitys vapauttaa, ja vapauden, jonka se antaa; hän puhuu
        ensin palvelijoista ja isännistä ja sitten kahden eri elämäntavan seurauksista.
        Vastakkain on kaksi isäntää: henkilöitynyt synti ja sekä
        Jumala Kristuksessa.
        Orjuus johtaa kuolemaan, vapaus sitävastoin vie elämään.

Ihmiset ovat joko synnin orjia tai vanhurskauden palvelijoita.
        Seuraus tästä asiaintilasta on joko "kuolema" ja hedelmättömyys tai "pyhitys" ja "iankaikkinen elämä".
        Synnin palkan, kuoleman, vastakohta on Jumalan lahja,
        ikuinen elämä.

• Roomalaiskirje 7

elämiseen.

Jumala Kristuksessa.

Seuraus tästä asiaintilasta on joko "kuolema" ja hedelmättömyys tai "pyhitys" ja "iankaikkinen elämä".
        ikuinen elämä.

1-6. Pyhitys vapauttaa lain alaisuudesta.

6. luvussa synti on isäntä, jota syntinen orjana palvelee.
        Tämän siteen katkaisee orjan kuolema.

7:1-6;ssa uskovan suhdetta lakiin verrataan avioliiton siteeseen
        Pyhityksessä tapahtuu vapautuminen laista, sekä uskovan kuoleman, että uuden avioliiton kautta. Viittaamalla avioliittoon
        Paavali haluaa muistuttaa, että vain jomman kumman puolison kuolema katkaisee avioliiton siteet.
        Mutta kuka kuolee tässä tapauksessa ? Lakiko ? Kristusko ?
        Vai uskova ?

Kristus tosin kuoli, mutta Hänen kuolemansa vain teki
        mahdolliseksi uskovan kuoleman yhdessä Hänen kanssaan.
        Uskova vapautuu siis lain alaisuudesta "kuoleman" ja
        Kristuksen ruumiiseen liittämisen kautta.

Mutta uskovan vapautuminen lain alaisuudesta on vain toinen
        puoli vertauskuvan sisällöstä. Uskova on näet nyt vapaa
        tulemaan toisen, nimittäin kuolleista nousseen Uuden Ihmisen
        Kristuksen, omaksi.

Mutta miten tälläinen liitto on mahdollinen, jos olemme
        kuolleet ? On muistettava, että olemme yhtä ylösnousseen
        Herran kanssa, joka on hankkinut itselleen kuolemallaan ja
        ylösnousemuksellaan itsensä kaltaisen morsiamen. (Efes.
        5:25-32)
        Ylösnousseen Kristuksen morsiamena olemme päässeet
        osallisiksi Hänen saavuttamastaan voitosta, Hänen elämästään
        ja tulevasta kunniastaan.

• Roomalaiskirje 7
        Roomalaiskirje 7 kirjoitti:

Pyhityksessä tapahtuu vapautuminen laista, sekä uskovan kuoleman, että uuden avioliiton kautta. Viittaamalla avioliittoon
        Paavali haluaa muistuttaa, että vain jomman kumman puolison kuolema katkaisee avioliiton siteet.
        Vai uskova ?

Kristuksen, omaksi.

7-25 Väärän pyhityskäsityksen tappio

Jälleen esitetään vastaväite (vrt. 6:1,15, 7:13)
        Jos laki herättää synteihin johtavat himot, eikö se silloin ole
        syntiä ?
        Paavali torjuu kauhistuneena tälläisen väitteen ja osoittaa lain
        päinvastoin olevan hyvä, koska se paljastaa ihmisen synnin.
        Laki on moitteeton, eikä sitä voi syyttää. Synti on syypää
        kaikkeen. Lakia ei tee synniksi se, ettei se voi pyhittää ihmistä. Laki paljastaa synnin synnillisyyden ja tuomitsee
        lihallisen ihmisluonnon.

Lakiin perustuvat omat yritykset eivät voi pyhittää sen
        enempää Mooseksen lakiin vetoavaa juutalaista, kuin
        yleiseen moraalilakiin vetoavaa ei-juutalaista.
        On voimassa uusi elämisen malli.
        Enää ei pyritä täyttämään ulkonaista mittaa (lakia) vaan
        tavoitteena on elää uskovan sisimmässä asuvan Persoonan
        mielen mukaan.
        Enää ei kaiken keskipisteenä ole oma minä, vaan Kristus.
        Ei se mitä minä olen itsessäni, vaan se mitä olen Hänessä.
        Ihmisen minä pyrkii tällöin elämään kristitylle sopivaa elämää.

Näissä 11 jakeessa "minä" esiintyy muodossa tai toisessa
        35 kertaa.

Tässä kuvaillun surkean tappion syy on se, että "minä" yrittää pyhittää itse itseään.
        "Minä" (uusi ihminen) yrittää elää kristitylle soveliaasti,
        mutta kärsii jatkuvasti tappion "minälle" (vanha ihminen).
        Uusi ja vanha luonto kamppailevat herruudesta.
        Tappio johtuu lakiin perustuvista omista yrityksistä, ihmisen
        pyrkimyksestä pyhittää itse itsensä.

Voitto on mahdollinen vain "Jeesuksen Kristuksen, meidän
        Herramme, kautta".
        On turha luulla, että vanhan luonnon voisi tukahduttaa
        (turhaa lakiuskoa) tai kokonaan hävittää (pelkkää mielikuvitusta)
        Jos se olisi mahdollista, ihminen ei voisi tehdä syntiä, vaikka
        haluaisikin, koskapa ihmisen uusi luonto ei tee syntiä (vrt.
        1Joh.3:9)

Pulman ratkaisu on Kristuksen hankkima vapautus, jota
        selvitetään luvussa 6.
        Tappio johtuu siitä, ettemme tajua asemaamme Kristuksessa
        ja elä siihen turvautuen, emmekä muuta sitä uskon kautta
        käytännön elämäksi.

• Roomalaiskirje 8

7-25 Väärän pyhityskäsityksen tappio

Jälleen esitetään vastaväite (vrt. 6:1,15, 7:13)
        Jos laki herättää synteihin johtavat himot, eikö se silloin ole
        syntiä ?
        Paavali torjuu kauhistuneena tälläisen väitteen ja osoittaa lain
        päinvastoin olevan hyvä, koska se paljastaa ihmisen synnin.
        Laki on moitteeton, eikä sitä voi syyttää. Synti on syypää
        kaikkeen. Lakia ei tee synniksi se, ettei se voi pyhittää ihmistä. Laki paljastaa synnin synnillisyyden ja tuomitsee
        lihallisen ihmisluonnon.

Lakiin perustuvat omat yritykset eivät voi pyhittää sen
        enempää Mooseksen lakiin vetoavaa juutalaista, kuin
        yleiseen moraalilakiin vetoavaa ei-juutalaista.
        On voimassa uusi elämisen malli.
        Enää ei pyritä täyttämään ulkonaista mittaa (lakia) vaan
        tavoitteena on elää uskovan sisimmässä asuvan Persoonan
        mielen mukaan.
        Enää ei kaiken keskipisteenä ole oma minä, vaan Kristus.
        Ei se mitä minä olen itsessäni, vaan se mitä olen Hänessä.
        Ihmisen minä pyrkii tällöin elämään kristitylle sopivaa elämää.

Näissä 11 jakeessa "minä" esiintyy muodossa tai toisessa
        35 kertaa.

Tässä kuvaillun surkean tappion syy on se, että "minä" yrittää pyhittää itse itseään.
        "Minä" (uusi ihminen) yrittää elää kristitylle soveliaasti,
        mutta kärsii jatkuvasti tappion "minälle" (vanha ihminen).
        Uusi ja vanha luonto kamppailevat herruudesta.
        Tappio johtuu lakiin perustuvista omista yrityksistä, ihmisen
        pyrkimyksestä pyhittää itse itsensä.

Voitto on mahdollinen vain "Jeesuksen Kristuksen, meidän
        Herramme, kautta".
        On turha luulla, että vanhan luonnon voisi tukahduttaa
        (turhaa lakiuskoa) tai kokonaan hävittää (pelkkää mielikuvitusta)
        Jos se olisi mahdollista, ihminen ei voisi tehdä syntiä, vaikka
        haluaisikin, koskapa ihmisen uusi luonto ei tee syntiä (vrt.
        1Joh.3:9)

Pulman ratkaisu on Kristuksen hankkima vapautus, jota
        selvitetään luvussa 6.
        Tappio johtuu siitä, ettemme tajua asemaamme Kristuksessa
        ja elä siihen turvautuen, emmekä muuta sitä uskon kautta
        käytännön elämäksi.

1-25 Todellisen pyhityksen voitto

Uusi laki.
        Voitto on mahdollinen, kun olemme selvillä asemastamme
        Kristuksessa, toimimme sen varassa ja saamme näin kokea
        sen voiman.
        Tällöin voidaan puhua voittoelämästä Pyhässä Hengessä.

Room.8:ssa ei puhuta tappioista, eikä esitetä vastaväitteitä
        Voiton kannalta keskeistä on varmuus siitä, että uudessa
        asemassamme Kristuksessa meitä ei todellakaan odota
        kadotustuomio.
        "Siis" osoittaa, että kyseessä on johtopäätös edellä sanotun
        perusteella.
        (Joissakin käsikirjoituksissa jakeen 1 loppuun lisätty "jotka
        eivät vaella lihan mukaan, vaan Hengen mukaan" on vain
        omiaan hämärtämään jakeen sisältämää ihanaa tosiasiaa.
        Nämä sanat onkin ilmeisesti lainattu jakeesta 4.

Uusi "elämän hengen laki" tarkoittaa sitä, että Pyhä Henki
        toimii uskovan Kristuksessa saaman uuden aseman puitteissa vastustaen ja kukistaen "synnin ja kuoleman lain"
        ja vaikuttaen vanhurskautta ja elämää.
        Se, mitä Mooseksen laki tai minkään muunkaan lain alaisuus
        ei voinut ihmisen synnin tähden saada aikaan, sen Jumala teki lähettämällä oman Poikansa ihmiseksi.

Synnitön ihminen Kristus tuomitsi suurrikollisen, synnin, ja
        hankki sille oikeuden tuomion.Tämän vuoksi vanhurskas
        Jumala voi armollisen Pyhän Hengen kautta täyttää lain
        oikeudenmukaiset vaatimukset meissä.

Uusi voitto.
        Pyhä Henki ottaa hoitaakseen kamppailun syntiä vastaan
        Taistelun osapuolina ovat "lihan mieli" ja "Henki".
        7.Luvun "minän" korvaa "Henki" ja tappion sijasta on
        seurauksena voitto.
        Todellisen pyhityksen on jo osoitettu perustuvan armoon
        uskon kautta (6:1-11), ja usko saa Pyhän Hengen voittoisan
        voiman toimimaan "lihan mieltä" (ihmisruumiissa vaikuttavaa
        syntiä) vastaan.

Uusi voitto tuo muassaan myös uudenlaisen varmuuden
        Jumalan lapseudesta.
        Uskovasta tulee syntymän kautta lapsi, mutta lisäksi lapseksi
        ottamisen kautta ´poika´ (sananm. Gal.4:5), jolla on
        perillisen asema ja kaikki tälle kuuluvat oikeudet: johdatus,
        perheyhteys, varmuus omasta asemastaan, perimisoikeus,
        ja siihen liittyen kärsimiseen tarvittava kestävyys, edessä
        olevan kirkkauden valossa.

Luomakuntakin tullaan vapauttamaan "Jumalan lapset(oik.
        pojat) tulevat ilmestymään yhdessä Jumalan Pojan,
        Jeesuksen Kristuksen kanssa.

"Lapseksi-ottaminen" viittaa meidän tulevaan ruumiilliseen
        ylösnousemukseemme, jonka takeena on se, että Jumala
        on ottanut meidät hengellisiksi lapsikseen.
        Meidän sanotaan olevan pelastettuja "toivossa`", tämä
        viittaa meidän tulevaa lopulliseen pelastamiseemme
        Kristuksessa olevat odottavat edessä olevaa kirkkautta
        Tämän toivon saa aikaan usko. Ilman uskoa ei tätä toivoa
        ole.

• Matt&Mark&Luuk

elämiseen.

Jumala Kristuksessa.

ikuinen elämä.

Jeesuksen valitseman seuraajansa Pietarin mukaan, paavalin kirjeet ovat väärennettyjä. Niihin on turha viittoa.

• Matt&Mark&Luuk
        Roomalaiskirje 8 kirjoitti:

1-25 Todellisen pyhityksen voitto

Uusi laki.
        Voitto on mahdollinen, kun olemme selvillä asemastamme
        Kristuksessa, toimimme sen varassa ja saamme näin kokea
        sen voiman.
        Tällöin voidaan puhua voittoelämästä Pyhässä Hengessä.

Room.8:ssa ei puhuta tappioista, eikä esitetä vastaväitteitä
        Voiton kannalta keskeistä on varmuus siitä, että uudessa
        asemassamme Kristuksessa meitä ei todellakaan odota
        kadotustuomio.
        "Siis" osoittaa, että kyseessä on johtopäätös edellä sanotun
        perusteella.
        (Joissakin käsikirjoituksissa jakeen 1 loppuun lisätty "jotka
        eivät vaella lihan mukaan, vaan Hengen mukaan" on vain
        omiaan hämärtämään jakeen sisältämää ihanaa tosiasiaa.
        Nämä sanat onkin ilmeisesti lainattu jakeesta 4.

Uusi "elämän hengen laki" tarkoittaa sitä, että Pyhä Henki
        toimii uskovan Kristuksessa saaman uuden aseman puitteissa vastustaen ja kukistaen "synnin ja kuoleman lain"
        ja vaikuttaen vanhurskautta ja elämää.
        Se, mitä Mooseksen laki tai minkään muunkaan lain alaisuus
        ei voinut ihmisen synnin tähden saada aikaan, sen Jumala teki lähettämällä oman Poikansa ihmiseksi.

Synnitön ihminen Kristus tuomitsi suurrikollisen, synnin, ja
        hankki sille oikeuden tuomion.Tämän vuoksi vanhurskas
        Jumala voi armollisen Pyhän Hengen kautta täyttää lain
        oikeudenmukaiset vaatimukset meissä.

Uusi voitto.
        Pyhä Henki ottaa hoitaakseen kamppailun syntiä vastaan
        Taistelun osapuolina ovat "lihan mieli" ja "Henki".
        7.Luvun "minän" korvaa "Henki" ja tappion sijasta on
        seurauksena voitto.
        Todellisen pyhityksen on jo osoitettu perustuvan armoon
        uskon kautta (6:1-11), ja usko saa Pyhän Hengen voittoisan
        voiman toimimaan "lihan mieltä" (ihmisruumiissa vaikuttavaa
        syntiä) vastaan.

Uusi voitto tuo muassaan myös uudenlaisen varmuuden
        Jumalan lapseudesta.
        Uskovasta tulee syntymän kautta lapsi, mutta lisäksi lapseksi
        ottamisen kautta ´poika´ (sananm. Gal.4:5), jolla on
        perillisen asema ja kaikki tälle kuuluvat oikeudet: johdatus,
        perheyhteys, varmuus omasta asemastaan, perimisoikeus,
        ja siihen liittyen kärsimiseen tarvittava kestävyys, edessä
        olevan kirkkauden valossa.

Luomakuntakin tullaan vapauttamaan "Jumalan lapset(oik.
        pojat) tulevat ilmestymään yhdessä Jumalan Pojan,
        Jeesuksen Kristuksen kanssa.

"Lapseksi-ottaminen" viittaa meidän tulevaan ruumiilliseen
        ylösnousemukseemme, jonka takeena on se, että Jumala
        on ottanut meidät hengellisiksi lapsikseen.
        Meidän sanotaan olevan pelastettuja "toivossa`", tämä
        viittaa meidän tulevaa lopulliseen pelastamiseemme
        Kristuksessa olevat odottavat edessä olevaa kirkkautta
        Tämän toivon saa aikaan usko. Ilman uskoa ei tätä toivoa
        ole.

suurimman osan tusota olet keksinyt omasta päästäsi, huuhaata

• Matt&Mark&Luke

Vai uskova ?

Kristuksen, omaksi.

tietämätön ja epävakaa vääntää sanaa kieroon

• δικαιος

δικαιος [dikaios] su. vanhurskas, Jumalan sanalle, Jumalan laille, 10 käskylle uskollinen, lain oppinut, lain kuuliainen

• Galatalaiskirje
        Matt&Mark&Luuk kirjoitti:

Jeesuksen valitseman seuraajansa Pietarin mukaan, paavalin kirjeet ovat väärennettyjä. Niihin on turha viittoa.

2:1-14 Paavalin evankeliumi hänen myöhemmän toimintansa ja
        kokemustensa valossa.

Muiden apostolien tapaaminen ei lisännyt mitään siihen
        Jumalan armon evankeliumiin, jota Paavali julisti.
        Muut apostolit antoivat täyden tukensa ja tunnustuksensa
        hänen apostolinviralleen ja julistukselleen.
        Joku saattoi vedota Pietarin arvovaltaan, mutta tämän
        toiminta pakanauskovien keskuudessa, sekä se, ettei hän
        Paavalin nuhtelemana vedonnut asemaansa apostolina,
        todisti, ettei Paavali ollut saanut sanomaansa ihmisiltä.

2:15-21.Myös juutalaiset vanhurskautetaan vain uskosta.

Paavali todistaa tässä Galatian kristityille, että hän ja
        Pietari olivat opillisesti täysin samaa mieltä, väittivätpä
        evankeliumin lakihenkiset vääristelijät mitä tahansa.
        Paavali kertoo, mitä hän oli sanonut Pietarille nuhdellessaan
        tätä Antiokiassa tekopyhyydestä.
        Hän tahtoo korostaa heidän olevan joka tapauksessa täysin
        samaa mieltä: vanhurskauttaminen armosta uskon kautta
        ei riipu vähääkään Mooseksen lain noudattamisesta.

Paavalin ajatuksen voisi ilmaista vapaasti näin:

"Mutta jos me juutalaiset (vrt.Room. 3:19-23)
        luottaessamme Kristuksen antamaan täyteen
        vanhurskauteen, havaitsemmekin olevamme
        yhtä kadotettuja syntisiä, kuin pakanat,
        Kristusko meistä tekee syntisiä ?

Ei tietenkään !

Mutta jos me sen jälkeen, kun meidän on
        vanhurskautettu Kristuksessa, asetumme
        uudelleen lain alle, silloin me pystytämme
        uudelleen sen minkä olemme hävittäneet
        ja rikomme armon evankeliumia vastaan.

• Galatalaiskirje
        Galatalaiskirje kirjoitti:

2:1-14 Paavalin evankeliumi hänen myöhemmän toimintansa ja
        kokemustensa valossa.

Muiden apostolien tapaaminen ei lisännyt mitään siihen
        Jumalan armon evankeliumiin, jota Paavali julisti.
        Muut apostolit antoivat täyden tukensa ja tunnustuksensa
        hänen apostolinviralleen ja julistukselleen.
        Joku saattoi vedota Pietarin arvovaltaan, mutta tämän
        toiminta pakanauskovien keskuudessa, sekä se, ettei hän
        Paavalin nuhtelemana vedonnut asemaansa apostolina,
        todisti, ettei Paavali ollut saanut sanomaansa ihmisiltä.

2:15-21.Myös juutalaiset vanhurskautetaan vain uskosta.

Paavali todistaa tässä Galatian kristityille, että hän ja
        Pietari olivat opillisesti täysin samaa mieltä, väittivätpä
        evankeliumin lakihenkiset vääristelijät mitä tahansa.
        Paavali kertoo, mitä hän oli sanonut Pietarille nuhdellessaan
        tätä Antiokiassa tekopyhyydestä.
        Hän tahtoo korostaa heidän olevan joka tapauksessa täysin
        samaa mieltä: vanhurskauttaminen armosta uskon kautta
        ei riipu vähääkään Mooseksen lain noudattamisesta.

Paavalin ajatuksen voisi ilmaista vapaasti näin:

"Mutta jos me juutalaiset (vrt.Room. 3:19-23)
        luottaessamme Kristuksen antamaan täyteen
        vanhurskauteen, havaitsemmekin olevamme
        yhtä kadotettuja syntisiä, kuin pakanat,
        Kristusko meistä tekee syntisiä ?

Ei tietenkään !

Mutta jos me sen jälkeen, kun meidän on
        vanhurskautettu Kristuksessa, asetumme
        uudelleen lain alle, silloin me pystytämme
        uudelleen sen minkä olemme hävittäneet
        ja rikomme armon evankeliumia vastaan.

2:19-21 Vanhurskauttamien uskon kautta irrottaa meidät
        lakiuskosta.

Laille kuolleena oleminen merkitsee sitä, että kaikki siteet
        Mooseksen lakiin ja lakiuskoon on katkaistu.

Tähän on päästy "lain kautta", joka on langettanut
        tuomionsa Kristukseen turvaavalle.

Laki ei voi esittää enää mitään vaatimuksia uskovan suhteen.

Laille kuolemisen seurauksena on kyky "elää Jumalalle"
        (vrt. Room. 7:4) koska meillä on uusi asema Kristuksessa.
        Meidät on ristiinnaulittu ja myös herätetty kuolleista yhdessä
        Kristuksen kanssa, ja nyt meissä asuva Kristus voi elää
        elämäänsä meissä.

Kristitty uskoo (Room. 6:11) uuteen asemaansa Jumalan
        Pojassa. Kun uskon, että olen mitä olen Hänen yhteydessään
        saan kokea uuden asemani todellisuuden.
        Tästä on kyse Kristus-elämässä.

Lain tekojen sekoittaminen tähän armoon tekee sen
        mitättömäksi, syrjäyttää sen.

Jumalan vanhurskaus voidaan lukea langenneen syntisen
        hyväksi vain Kristuksen kuoleman kautta.
        Muutoin Hänen kuolemansa olisi ollut turha.

• vakaavanhaväinö

lakiuskosta.

elämäänsä meissä.

Pilkkaat opeillasi Jumalaa ja Jeesusta:

18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

• vakaavanhaväinö

tietämätön ja epävakaa käyttää sanoja joiden merkitystä ei ymmärrä ja puhuu ittesä samalla tavalla pussiin niin kuin paavali

• krastapoupolous
        Roomalaiskirje 5 kirjoitti:

pyhitystä.

vanhurskas tarkoittaa lainoppinutta ja lainkuuliaista, jumalalle ja jeesukselle uskollista henkilöä, ei paavalin lakia ja oppeja seuraavaa epäsivistyynyttä junttia

• ruukinukko
        vakaavanhaväinö kirjoitti:

Pilkkaat opeillasi Jumalaa ja Jeesusta:

18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

siinä se on sanottu, että kaikki jotka opettavat lain vastaisesti, jopa paavali, on vähiten arvokas, jos ei jopa arvoton

• ruukinukko

lakiuskosta.

elämäänsä meissä.

Galatalaiskirje "2:19-21 Vanhurskauttamien uskon kautta irrottaa meidät
        lakiuskosta. Laille kuolleena oleminen merkitsee sitä, että kaikki siteet
        Mooseksen lakiin ja lakiuskoon on katkaistu. Tähän on päästy "lain kautta", joka on langettanut tuomionsa Kristukseen turvaavalle. Laki ei voi esittää enää mitään vaatimuksia uskovan suhteen."

eli olet vaarallinen itselle ja muille

• Dabne

On varmaan hieno tunne olla täydellinen, synnitön ihminen, vai mitä? Minä en ole kumpaakaan ja siitä huolimatta minulla on täydellinen rauha ja luottamus Jumalaan ja hänen lupauksiinsa siitä että tämän maallisen ajan jälkeen saan kerran olla täydellinen ja synnitön uusi luomus. Muuta meille ei ole luvattukaan täällä ajassa ja tässä ruumiissa.

• Minuako tarkoitit ?

En ole kirjoittanut olevani synnitön - voisitko selventää,
        mitä tarkoitat ? Kyse on meidän pyhittymisestämme ja
        vanhurskauttamisestamme, jotka ovat Jumalan tekoja.

• Room. 8
        Minuako tarkoitit ? kirjoitti:

26-34 Todellisen pyhityksen voima ja turvallisuus

Todellisen pyhityksen voima rukouksessa

Kun Kristuksessa oleva uskova elää asemansa varassa
        Pyhän Hengen voima pääsee vaikuttamaan hänen
        rukouselämäänsä ja auttaa häntä voittamaan suuret
        heikkoutensa tällä alueella.
        Samalla mahdollistuu hänessä olevan Hengen esirukous
        Jumalan tahdon mukaan pyhien puolesta.

Näissä jakeissa Isä antaa meille kaiken mitä tarvitsemme
        Hänen huolenpitonsa sisältää "kaiken".
        Todellinen pyhitys antaa elämän vaihtelevissa tilanteissa
        horjumattoman varmuuden siitä, että Jumala haluaa meille
        ainoastaan hyvää. Mutta sittenkin rakkaus on se taikalinssi,
        jonka läpi katsellen me näemme kaiken yhdessä vaikuttavan
        meidän parhaaksemme.

Jumalan Kristuksessa meille osoittama rakkaus, joka antaa
        "kaiken", saa meissä aikaan vastarakkauden, jonka avulla
        voimme luottaa Häneen kaikissa koetuksissa.
        Tämä varmuus perustuu Hänen meitä koskevaan
        suurenmoiseen iankaikkiseen suunnitelmaansa.
        Hän tunsi meidät ennalta, määräsi meidät ennalta
        Kristuksen kaltaisuuteen, kutsui, vanhurskautti ja kirkasti
        meidät.

Hänen meitä koskevat ikuiset suunnitelmansa ovat niin
        varmoja ja horjumattomia, että kirkastamisesta puhutaan
        jo tapahtuneena tosiasiana.

Paavali ilmaisee johtopäätöksen kaikesta tästä sanomalla
        "Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä
        vastaan" Tästä on suurenmoisena todistuksena se, että
        Hän antoi Poikansa uhriksi "kaikkien meidän edestämme"
        Tämä verraton osoitus Hänen rakkaudestaan takaa sen,
        että Hän antaa meille myös kaiken muun, kaiken maallisen
        hyvän. Hän puolustaa ja suojelee meitä ja ottaa meidät
        vihdoin luokseen kirkkauteen.

Jakeet 35-39 Todellisen pyhityksen lopullinen riemuvoitto.

Synnistä, joka on aiheuttanut ihmisen hirvittävän ja tuomion-
        alaisen tilan (1:18-3:20) on saavutettu riemuvoitto Jumalan
        ihanan, vanhurskauttavan armon avulla (3:21-5:21) ja siitä
        päästään luontevasti pyhityksestä riemuitsemiseen (6:1-
        8:39) Uskovan turvallisuus ja hänen asemansa varmuus
        korostuvat voimakkaasti. Kristuksessa elettävää uutta
        elämää ei voi erottaa Kristuksesta itsestään.

Paavali luettelee kaikki mahdolliset asiat, joiden voisi kuvitella
        voivan erottaa meidät Kristuksesta, mutta esittää sitten omana johtopäätöksenään, että Kristuksen kautta me saamme kaikessa loistavan ja ylenpalttisen voiton.
        Mikään sen enempää ajassa kuin ikuisuudessakaan ei voi
        erottaa meitä Kristuksessa ilmoitetusta Jumalan rakkaudesta

Tähän hätkähdyttävään ja suurenmoiseen toteamukseen
        päätyy kirjeen alussa alkanut selvitys Jumalan evankeliumista
        Näihin ajatuksiin huipentuu myös Paavalin opetus todellisesta
        pyhityksestä.

• Matt&Mark&Luuk

Sinä olet synnitön, kun sanantarkasti alat noudattamaan Jumalan sanaa, eli 10 käskyä, ja sanantarkasti seuraamaan Jeesuksen oppeja, etkä ketään tai mitään muuta.

• (ΘΜΑ)
        Matt&Mark&Luuk kirjoitti:

Sinä olet synnitön, kun sanantarkasti alat noudattamaan Jumalan sanaa, eli 10 käskyä, ja sanantarkasti seuraamaan Jeesuksen oppeja, etkä ketään tai mitään muuta.

""Sinä olet synnitön, kun sanantarkasti alat noudattamaan Jumalan sanaa, eli 10 käskyä, ja sanantarkasti seuraamaan Jeesuksen oppeja, etkä ketään tai mitään muuta. ""

Raamatun mukaan synnin tai synnit saa anteeksi vain kerran: Kääntyy Jumalan ja Jeesuksen puoleen, noudattaen sanoissa ja teoissa sanantarkasti Jumalan sanaa, Jumalan lakia, 10 käskyä, sekä Jeesuksen oppeja sanantarkasti. Ei ketään tai mitään muuta. Eikä sen jälkeen poikkea niistä sanoissa eikä teoissa. Silloin Jumala ja Jeesus on henkisesti läsnä sinussa, ja suojelevat sinua, ja henkinen läsnäolosi on todistettu Jumalan lakiin ja Jeesuksen sanoihin viitaten, taivasten valtakunnassa.

"Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä"

• vakaavanhaväinö

onko joku syntien tai ei, siitä päättää Jumala toisella puolella eikä joku sekopäinen saarnamies tällä puolella.

• ruukinukko
        Room. 8 kirjoitti:

26-34 Todellisen pyhityksen voima ja turvallisuus

Todellisen pyhityksen voima rukouksessa

Kun Kristuksessa oleva uskova elää asemansa varassa
        Pyhän Hengen voima pääsee vaikuttamaan hänen
        rukouselämäänsä ja auttaa häntä voittamaan suuret
        heikkoutensa tällä alueella.
        Samalla mahdollistuu hänessä olevan Hengen esirukous
        Jumalan tahdon mukaan pyhien puolesta.

Näissä jakeissa Isä antaa meille kaiken mitä tarvitsemme
        Hänen huolenpitonsa sisältää "kaiken".
        Todellinen pyhitys antaa elämän vaihtelevissa tilanteissa
        horjumattoman varmuuden siitä, että Jumala haluaa meille
        ainoastaan hyvää. Mutta sittenkin rakkaus on se taikalinssi,
        jonka läpi katsellen me näemme kaiken yhdessä vaikuttavan
        meidän parhaaksemme.

Jumalan Kristuksessa meille osoittama rakkaus, joka antaa
        "kaiken", saa meissä aikaan vastarakkauden, jonka avulla
        voimme luottaa Häneen kaikissa koetuksissa.
        Tämä varmuus perustuu Hänen meitä koskevaan
        suurenmoiseen iankaikkiseen suunnitelmaansa.
        Hän tunsi meidät ennalta, määräsi meidät ennalta
        Kristuksen kaltaisuuteen, kutsui, vanhurskautti ja kirkasti
        meidät.

Hänen meitä koskevat ikuiset suunnitelmansa ovat niin
        varmoja ja horjumattomia, että kirkastamisesta puhutaan
        jo tapahtuneena tosiasiana.

Paavali ilmaisee johtopäätöksen kaikesta tästä sanomalla
        "Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä
        vastaan" Tästä on suurenmoisena todistuksena se, että
        Hän antoi Poikansa uhriksi "kaikkien meidän edestämme"
        Tämä verraton osoitus Hänen rakkaudestaan takaa sen,
        että Hän antaa meille myös kaiken muun, kaiken maallisen
        hyvän. Hän puolustaa ja suojelee meitä ja ottaa meidät
        vihdoin luokseen kirkkauteen.

Jakeet 35-39 Todellisen pyhityksen lopullinen riemuvoitto.

Synnistä, joka on aiheuttanut ihmisen hirvittävän ja tuomion-
        alaisen tilan (1:18-3:20) on saavutettu riemuvoitto Jumalan
        ihanan, vanhurskauttavan armon avulla (3:21-5:21) ja siitä
        päästään luontevasti pyhityksestä riemuitsemiseen (6:1-
        8:39) Uskovan turvallisuus ja hänen asemansa varmuus
        korostuvat voimakkaasti. Kristuksessa elettävää uutta
        elämää ei voi erottaa Kristuksesta itsestään.

Paavali luettelee kaikki mahdolliset asiat, joiden voisi kuvitella
        voivan erottaa meidät Kristuksesta, mutta esittää sitten omana johtopäätöksenään, että Kristuksen kautta me saamme kaikessa loistavan ja ylenpalttisen voiton.
        Mikään sen enempää ajassa kuin ikuisuudessakaan ei voi
        erottaa meitä Kristuksessa ilmoitetusta Jumalan rakkaudesta

Tähän hätkähdyttävään ja suurenmoiseen toteamukseen
        päätyy kirjeen alussa alkanut selvitys Jumalan evankeliumista
        Näihin ajatuksiin huipentuu myös Paavalin opetus todellisesta
        pyhityksestä.

"Tähän hätkähdyttävään ja suurenmoiseen toteamukseen
        päätyy kirjeen alussa alkanut selvitys Jumalan evankeliumista" :

Uskoo ja noudattaa vain ja ainoastaan Jumalan sanaa, eli Jumalan lakia, eli 10 käskyä sanantarkasti, ja Jeesuksen oppeja sanantarksti, eikä ketään tai mitään muuta, niin on Jumalan ja Jeesuksen puolella, ja jumala ja Jeesus on jokaisen sellaisen henkilön puolella.

Paavalin kirjeet voit kuskata samaan paikkaan missä paavalikin on, eli uuniin. Se mielenvikainen psykoottinen rasisti palaa jo helvetissä lain vastaisista opeistaan. Häntä ei kannata seurata.

• asiayhteys

Nuo raamatun lainaukset ovat asiayhteydestä otettuja ja siksi harhaan johtavia.

• Mahdotonta saada selvää kenelle vastasit. Kiitos eniron käyttäjäystävällisten uudistusten.

Oliko kommenttisi minulle? En tiedä, eikä varmaan moni muukaan.

• Matt&Mark&Luke
        Jonah kirjoitti:

Mahdotonta saada selvää kenelle vastasit. Kiitos eniron käyttäjäystävällisten uudistusten.

Oliko kommenttisi minulle? En tiedä, eikä varmaan moni muukaan.

pääsääntöisesti KAIKKI asiayhteydestä otetut lainaukset ovat harhaan johtamista

• talonpää
        Matt&Mark&Luke kirjoitti:

pääsääntöisesti KAIKKI asiayhteydestä otetut lainaukset ovat harhaan johtamista

joo, no nuo on nähtävä n k puskasaarnaajien (ei ole tarvittavaa koulutusta asian ymmärtämiselle) omasta päästään väsäämiä päättömiä selityksä, tästä päivästä lähtien joka mulle tulee vääntämään syntiä korvien väliin, minä teen välittömästi Jumalan ja jeesuksen pilkkaamisesta rikosilmoituksen

• vakaavanhaväinö

totta, raamatus on paljon hyvää k e Jeesuksen opit, mutta kun mielessä on jotain mitä siellä ei kuulu olla niin loukkaa toisia ihmisiä sen sijaan että parantaa

• Matt&Mark&Luuk

"1Jn 1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä. "

Katso mitä HÄN, JEESUS, on sanonut syntiseksi, eli mialenvikaiseksi, rikolliseksi, alempiarvoiseksi opettamisesta/syyttämisestä:

43 Minkätähden te ette ymmärrä minun puhettani? Sentähden, että te ette kärsi kuulla minun sanaani.
      44 Te olette isästä perkeleestä, ja isänne himoja te tahdotte noudattaa. Hän on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei totuutta ole. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valhettelija ja sen isä.
      45 Mutta minua te ette usko, sentähden että minä sanon totuuden.
      46 Kuka teistä voi NÄYTTÄÄ minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
      47 Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."

Sanojen lisäksi on esitetävä NÄYTTÖ = TODISTEET siitä että mitä sanoin on esittänyt on totta. Ellei näyttöä ole esittää, silloin henkilö joka sinua syyttää syntiseksi pilkkaa Jumalaa ja Jeesusta ja rikkoo suomen perustuslakia. Raamatun lain, Jeesuksen sanoihin ja Suomen perustuslakiin viitaten sinun on tehtävä henkilöstä rikosilmoitus.

Lapsista HÄN on sanonut:
      "Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta."

Lastensuojelusta HÄN on sanonut:
      Matteus 18:6 Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulaansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen.

Markus 9:42 Ja joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat, sen olisi parempi, että myllynkivi olisi pantu hänen kaulaansa ja hänet olisi heitetty mereen.

Luukas 17:2 Hänen olisi parempi, että myllynkivi pantaisiin hänen kaulaansa ja hänet heitettäisiin mereen, kuin että hän viettelee yhden näistä pienistä.

• Matt&Mark&Luuk

Jumalan sanan, eli 10 käskyn, ja Jeesuksen sanojen mukaan ketään ei ole koskaan saanut opettaa/syyttää syntiseksi - ei koskaan.

• vakaavanhaväinö

vast. Matt&Mark&Luuk 19.3.2011 19:28

niin se on että paavalin kirjeet ovat väärennöksiä ilman minkäänlaista tukea Jumalan sanassa eli 10 käskys eikä Jeesuksen opeis = pirun oppeja............ ja mitä raamattuun on kijoitettu puoskarit ilman tarvittavaa koulutusta vääntää sanaa vielä enemmän kieroon, ottavat jakeen sieltä ja jakeen täältä, ja vääntävät niistä selityksineen omaa mielenlaatua ja koulutustasoa peilaavan raamatun, siks niitä uskontoja ja uskonlahkoja on niin paljon........ uskovainen seuraa Jumalan sanaa eli Jumalan lakia ja Jeeusksen oppeja pilkkaavaa puoskaria helvettiin, eli ovat uskovaisia puoskarille omine lakeineen ja oppeineen eikä Jumalalle ja Jeesukselle...... 10 käskystä, eli Jumalan sanasta te tiiätte heti kukan on Jumalan asialla, vanhurskas noudattaa niitä sanantarkasti, ja Jeesuksen oppeja.

Matteus 5:19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        Matteus 5:20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Eli se joka opettaa epäarvokkaasti,Jumalan lain vastaisesti, todistaa itte opeissaan että on arvoton ja lain vastanen Jumalan ja Jeesuksen pilkkaaja,ja sellaisia jos ette osaa varoa,niin taivasten valtakuntaan ei ole asiaa

• (ΘΜΑ)

"Ehkäpä on niin, että itsensä synnittömäksi ylentänyt ei ymmärrä omaa synnillisyyttään.""

Jeesus antoi kaikkien ennen häntä syntyneiden synnit anteeksi, ja kaikkien hänen jälkeensä syntyneiden synnit anteeksi. Ketään ei ole Jeesuksen jälkeen saanut eikä saa opettaa syntiseksi. Näin sanoo Jumalan sana. Jumalan laki.

Esittämäsi sanat ovat Jumalan ja Jeesuksen pilkkaamista. Henkisesti olet sanoistasi tuomittu ja Suomen perustuslain mukaan Jumalan pilkkaaminen, Jumalan sanan, 10 käskyn rikkominen, on rankaistava teko.

• (ΘΜΑ)

""Uskonrauhan rikkominen on Suomen rikoslain 17 luvun 10 §:n määrittämä rikos, josta voidaan tuomita sakkoihin tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. Laki tuli voimaan vuonna 1999. Uskonrauhan rikkomiseen syyllistyy mikäli julkisesti pilkkaa Jumalaa."

Että ei sanantarkasti noudata Jumalan sanaa, Jumalan lakia, 10 käskyä kun opettaa Raamatusta, on Jumalan pilkkaamista. Että ei noudata Jeesuksen oppeja sanantarkasti, on Jeesuksen ja jumalan pilkkaamista.

• (ΘΜΑ)
        (ΘΜΑ) kirjoitti:

""Uskonrauhan rikkominen on Suomen rikoslain 17 luvun 10 §:n määrittämä rikos, josta voidaan tuomita sakkoihin tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. Laki tuli voimaan vuonna 1999. Uskonrauhan rikkomiseen syyllistyy mikäli julkisesti pilkkaa Jumalaa."

Että ei sanantarkasti noudata Jumalan sanaa, Jumalan lakia, 10 käskyä kun opettaa Raamatusta, on Jumalan pilkkaamista. Että ei noudata Jeesuksen oppeja sanantarkasti, on Jeesuksen ja jumalan pilkkaamista.

Kukaan joka ei noudata Jumalan sanaa, Jumalan lakia, 10 käskyä sanantarkasti, ja joka ei noudata Jeesuksen oppeja sanantarkasti, todistaa itsestään sanoissaan ja teoissaan sen, että hän ei ole Jumalan ja Jeesuksen lähettämä Puolustaja. Mutta jokainen joka noudattaa Jumalan sanaa, Jumalan lakia, 10 käskyä ja Jeesuksen oppeja sanantarkasti, on Jumalan ja Jeesuksen lähettämä Puolustaja.

• Ihmettelijä123

Raamatun mukaan ihmisen tullessa uskoon, hänestä tulee uusi luomus. Tämä uusi luomus haluaa tehdä hyvää ja välttää syntiä. Mutta Raamatussa kerrotaan myös, miten meissä asuu ja vaikuttaa yhä meidän vanha ihminen (=liha). Nämä kaksi taistelevat jatkuvasti keskenään ja uskon, että tämä taistelu loppuu vasta kun olemme päässeet taivaaseen. Uskon ettei tässä maailmanajassa ole mitenkään mahdollista naulata täydellisesti vanhaa luontoamme ja elää näin ollen ilman syntiä.

Jeesustakin koeteltiin erämaassa, niinpä myös meitä tullaan koettelemaan. Jeesus Jumalan poikana vastusti kiusauksia, hänellä oli siihen kykyä. Mutta koska me emme ole jumalia, niin lankeamme syntiin vaikka miten yrittäisimme sitä vastustaa. Pitää huomioida, että ei pelkästään tekomme ole syntisiä, vaan myös tekemättä jättämiset ja ajatuksemme.

Mitä enemmän Raamattua lukee ja sen selityksiä, niin ymmärtää myös oman syntisyytensä. Ilman syntiähän me olisimme yhtä kuin jumalia. Me emme tule koskaan täällä maanpäällä olemaan Jeesuksen kirkkauden kaltaisia. Meidän synnittöminkin päivä on Jumalan edessä varmasti syntiä täynnä!

Valitettavasti monissa suuntauksissa on muotia korottaa itsensä melkein ku Jeesuksen kirkkauden tasolle. Mutta Raamatussa aivan selvästi sanotaan, miten käy itsensä korottajille..

Mitä vanhemmaksi tulen ja mitä paremmin ymmärrän Raamattua, sitä paremmin ymmärrän myös oman likaisuuteni ja synnillisyyteni. Ylpeyttä on kieltää oma synnillisyys ja Jumala vihaa ylpeyttä. Sen sijaan nöyrille hän antaa armonsa ja oman synnillisyyden ymmärtäminen lisää juuri sitä nöyryyttä Jumalan edessä.

• ruukinukko

"Mitä enemmän Raamattua lukee ja sen selityksiä, niin ymmärtää myös oman syntisyytensä. Ilman syntiähän me olisimme yhtä kuin jumalia. Me emme tule koskaan täällä maanpäällä olemaan Jeesuksen kirkkauden kaltaisia. Meidän synnittöminkin päivä on Jumalan edessä varmasti syntiä täynnä! "

Niinhän se on että jos uskoo jotain mielenvikaista psykoottista rasistia omine lakeineen k e paavalia , nii hulluksi tulee ..... mutta kun noudattaa sanantarkasti Jumalan lakia ja Jeesuksen oppeja, niin pysyy mieli puhtaana saasteista.

Niinhän se on, että jos haluaa tietää missä antikristus on , niin antikristus pilkkaa Jumalaa opettaen vasten Jumalan lakia ja Jeesuksen oppeja. Se tekee ihmisen mielenvikaiseksi, ja niitähän tässäkin ketjussa näkee, henkilöitä .... jotka eivät mitään muuta osaa kuin loukata ihmisiä elukan opeillaan, pilkata Jumalaa ja Jeesusta viitaten paavalin lakiin oppeihin, eikä Jumalan lakiin ja Jeesuksen oppeihin ja Suomen "maan jonka Jumala on antanut" perustuslakiin. Maassa maan tavalla, eli Jumalan lain ja Jeesuksen oppien ja Suomen perustualain mukaisesti, tai maasta pois.

• Ihmettelijä123
        ruukinukko kirjoitti:

"Mitä enemmän Raamattua lukee ja sen selityksiä, niin ymmärtää myös oman syntisyytensä. Ilman syntiähän me olisimme yhtä kuin jumalia. Me emme tule koskaan täällä maanpäällä olemaan Jeesuksen kirkkauden kaltaisia. Meidän synnittöminkin päivä on Jumalan edessä varmasti syntiä täynnä! "

Niinhän se on että jos uskoo jotain mielenvikaista psykoottista rasistia omine lakeineen k e paavalia , nii hulluksi tulee ..... mutta kun noudattaa sanantarkasti Jumalan lakia ja Jeesuksen oppeja, niin pysyy mieli puhtaana saasteista.

Niinhän se on, että jos haluaa tietää missä antikristus on , niin antikristus pilkkaa Jumalaa opettaen vasten Jumalan lakia ja Jeesuksen oppeja. Se tekee ihmisen mielenvikaiseksi, ja niitähän tässäkin ketjussa näkee, henkilöitä .... jotka eivät mitään muuta osaa kuin loukata ihmisiä elukan opeillaan, pilkata Jumalaa ja Jeesusta viitaten paavalin lakiin oppeihin, eikä Jumalan lakiin ja Jeesuksen oppeihin ja Suomen "maan jonka Jumala on antanut" perustuslakiin. Maassa maan tavalla, eli Jumalan lain ja Jeesuksen oppien ja Suomen perustualain mukaisesti, tai maasta pois.

Nämä uskonasiat voivat olla välillä todella vaikeita käsittää eikä meidän inhimillinen järki siihen riitä. Raamatussa sama termi voi myös tarkoittaa kahta erilaista asiaa, esim. VT:sä ja UT:sä. Jumala on aivan selkeästi sanonut, ettei luovuta kirkkauttaan kenellekään. Moni sellainen henkilö, joka on nähnyt Jeesuksen ilmestyvän tai enkelien, niin aivan häikäistyy siitä kirkkaudesta ja valkeudesta. Hurskainkaan ihminen ei siis ole täällä maanpäällä hänen kirkkautensa kaltainen vaan on siihen verrattuna edelleen kuin pimeydessä, vaikka valossa vaeltaakin. Oman pimeytensä ymmärtää vasta, kun siihen päästää valon sisään.

• jaikali

Käskeekö Jumala tuntemaan omaa synnillisyyttään vaiko Hänen Poikaansa Jeesusta Kristusta ja mitä Jeesus teki ja sai aikaan ristillä? Kumpi sinun mielestäsi on tärkeämpää ymmärtää ja tuntea?

>>>Sen sijaan nöyrille hän antaa armonsa ja oman synnillisyyden ymmärtäminen lisää juuri sitä nöyryyttä Jumalan edessä.

• Jaikal:
        >>Onko siis itsensä näkeminen syntisenä ja sellaisena pysyminen siis oikea Jumalan mielen mukaista nöyryyttä?
        Kysyisin vielä että mikä on mielestäsi oikeaa nöyryyttä Jumalan edessä?

• jaikali
        Jonah kirjoitti:

Jaikal:
        >>Onko siis itsensä näkeminen syntisenä ja sellaisena pysyminen siis oikea Jumalan mielen mukaista nöyryyttä?
        Kysyisin vielä että mikä on mielestäsi oikeaa nöyryyttä Jumalan edessä?

Ymmärrätkö ja näetkö että fariseus perusti vanhurskautensa omiin tekoihinsa ja jopa kehui itseään Jumalalle. Omat tekomme ovat parhaimmillaankin niin kuin tahrattu vaate Jumalan edessä.

Bublikaani sitä vastoin näki syntisyytensä ja tunnusti sen Jumalalle.

Minä julistan Jumalan vanhurskautta, en ihmisen omiin saavutuksiin perustuvaa vanhurskautta. Fariseus julisti omaa vanhurskauttaan. Tässä on se suuri ero. Etkö huomaa tätä? En ole missään enkä koskaan julistanut ihmisen hyvyyttä ja ihmisen omaa vanhurskautta. Minä puhun Jumalan teoista.

Sinä jatkuvasti kieltäydyt näkemästä ja ymmärtämästä että minä puhun Jumalan vanhurskaudesta (jonka jokainen Jeesukseen uskova omistaa) julistaessani itseni ja muut uskovat vanhurskaiksi. Minä en siis ylennä itseäni enkä muitakaan uskovia. Minä korotan Jeesusta ja Hänen tekoaan meissä. Huomaa tämä!
        Kun Jumala on vanhurskauttanut jonkun ihmisen, HÄN ON VANHURSKAS tällä perustalla.

• Ihmettelijä123

Ensinnäkin 1.Joh. kirjeessa sanotaan, että "jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnin anteeksi ja puhdistaa meidät kaidesta vääryydestä. Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä".

Miten voimme tunnustaa syntimme, ellemme tiedä ja tunnista mikä se synti on ?! Synnin tunnustamisen edellytyksenä on nimenomaan se, että tiedämme mitä syntiä lähdemme tunnustamaan. Emme voi tunnustaa jotain, mitä emme tunne/tiedä.

Jaakobinkin kirjeessä käsketään tunnustamaan synnit toisillemme , jotta voisimme parantua. Siellä myös kerrotaan, miten himo tulee raskaaksi ja synnyttää synnin. Lisäksi siellä mainitaan, että joka rikkoo lain yhtä kohtaa on syyllinen niihin kaikkiin. Veikkaan että sinäkin olet johonkin kohtaan syyllinen. Siellä lukee myös että "kaikkihan me hairahdumme monin tavoin".

Jeesuksen tekoa ristillä ja siihen liittyvää armon käsitettä nimenomaan EI voi ymmärtää, ELLEI ymmärrä ensin omaa syntiään ja Jeesuksen meille osoittamaa armoa synnistä huolimatta. Mielestäni on mahdotonta puhua armosta ja ristinkuolemasta liittämättä siihen mukaan synti-käsitettä ja ymmärrystä siitä, mihin armoa ja ristinkuolemaa on tarvittu. Nämä kaksi asiaa siis kulkevat siinä mielessä käsi kädessä. Ihmiset jotka kuvittelevat olevansa hyviä ihmisiä ja väittävät etteivät tee syntiä, nimenomaan usein ajattelevat, etteivät he tarvitse Jeesusta mihinkään. He kuvittelevat pääsevänsä jokatapauksessa taivaaseen "hyvinä ihmisinä".

Ylpeyttä on se, ettei ymmärrä mitä vikoja itsessä on tai voi niitä tunnustaa. Luulen että läheisesi löytävät sinusta syntiä ja vikoja, mitä et ole koskaan ajatellut itsessäsi olevan. Omien vikojen kieltäminen on sama kuin valehtelisi itsestään Jumalalle. Raamatussa on tästäkin esimerkkejä, että mitä tapahtuu kun Jumalalle valehtelee. Uskovan ihmisen hurskaus tulee JEESUKSEN kautta. Uskon hurskaan tarkoittavan sitä, että pyritään toimimaan Jumalalle mieliksi ja tahallinen ja jatkuva synnissä eläminen jää. Emme siis ole synnin orjia. Hurskaus ei tarkoita sitä, että vanha minämme lakkaisi kokonaan olemasta! Raamatussa kerrotaan, miten tiemme kirkastuu kirkastumistaan. Tämä kirkastuminen on siis jatkuva prosessi eikä niin että se kirkastuminen tulee uskon tulossa ja on samaa kirkkautta jatkuvasti. Kirkastuminen edellyttää uskoakseni jatkuvaa parannuksen tekoa Jumalan sanan parempaa tuntemista.

Ja lopuksi:

"Vältä typeriä väittelyitä, sukuluetteloita sekä lakia koskevia riitoja ja kiistoja, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia. Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti. Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä"

Tiitus: 2:9-11.

• Ihmettelijä123 kirjoitti:

Ensinnäkin 1.Joh. kirjeessa sanotaan, että "jos väitämme, ettemme ole syntisiä, me petämme itseämme eikä totuus ole meissä. Jos me tunnustamme syntimme, niin Jumala, joka on uskollinen ja vanhurskas, antaa meille synnin anteeksi ja puhdistaa meidät kaidesta vääryydestä. Jos väitämme, ettemme ole syntiä tehneet, teemme hänestä valehtelijan eikä hänen sanansa ole meissä".

Miten voimme tunnustaa syntimme, ellemme tiedä ja tunnista mikä se synti on ?! Synnin tunnustamisen edellytyksenä on nimenomaan se, että tiedämme mitä syntiä lähdemme tunnustamaan. Emme voi tunnustaa jotain, mitä emme tunne/tiedä.

Jaakobinkin kirjeessä käsketään tunnustamaan synnit toisillemme , jotta voisimme parantua. Siellä myös kerrotaan, miten himo tulee raskaaksi ja synnyttää synnin. Lisäksi siellä mainitaan, että joka rikkoo lain yhtä kohtaa on syyllinen niihin kaikkiin. Veikkaan että sinäkin olet johonkin kohtaan syyllinen. Siellä lukee myös että "kaikkihan me hairahdumme monin tavoin".

Jeesuksen tekoa ristillä ja siihen liittyvää armon käsitettä nimenomaan EI voi ymmärtää, ELLEI ymmärrä ensin omaa syntiään ja Jeesuksen meille osoittamaa armoa synnistä huolimatta. Mielestäni on mahdotonta puhua armosta ja ristinkuolemasta liittämättä siihen mukaan synti-käsitettä ja ymmärrystä siitä, mihin armoa ja ristinkuolemaa on tarvittu. Nämä kaksi asiaa siis kulkevat siinä mielessä käsi kädessä. Ihmiset jotka kuvittelevat olevansa hyviä ihmisiä ja väittävät etteivät tee syntiä, nimenomaan usein ajattelevat, etteivät he tarvitse Jeesusta mihinkään. He kuvittelevat pääsevänsä jokatapauksessa taivaaseen "hyvinä ihmisinä".

Ylpeyttä on se, ettei ymmärrä mitä vikoja itsessä on tai voi niitä tunnustaa. Luulen että läheisesi löytävät sinusta syntiä ja vikoja, mitä et ole koskaan ajatellut itsessäsi olevan. Omien vikojen kieltäminen on sama kuin valehtelisi itsestään Jumalalle. Raamatussa on tästäkin esimerkkejä, että mitä tapahtuu kun Jumalalle valehtelee. Uskovan ihmisen hurskaus tulee JEESUKSEN kautta. Uskon hurskaan tarkoittavan sitä, että pyritään toimimaan Jumalalle mieliksi ja tahallinen ja jatkuva synnissä eläminen jää. Emme siis ole synnin orjia. Hurskaus ei tarkoita sitä, että vanha minämme lakkaisi kokonaan olemasta! Raamatussa kerrotaan, miten tiemme kirkastuu kirkastumistaan. Tämä kirkastuminen on siis jatkuva prosessi eikä niin että se kirkastuminen tulee uskon tulossa ja on samaa kirkkautta jatkuvasti. Kirkastuminen edellyttää uskoakseni jatkuvaa parannuksen tekoa Jumalan sanan parempaa tuntemista.

Ja lopuksi:

"Vältä typeriä väittelyitä, sukuluetteloita sekä lakia koskevia riitoja ja kiistoja, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia. Karta harhaoppista ihmistä, kun ensin olet ojentanut häntä kerran tai kahdesti. Sinähän tiedät, että tuollainen ihminen on kieroutunut ja tekee syntiä. Hän tuomitsee itse itsensä"

Tiitus: 2:9-11.

Kitos hyvästä opetuksen sanasta. Nyt minäkin tämän tiedän ja voi sitä opettaa toisillekin. Kiitos!

>>>Uskovan ihmisen hurskaus tulee JEESUKSEN kautta.

• Ihmettelijä123
        jaikal kirjoitti:

Kitos hyvästä opetuksen sanasta. Nyt minäkin tämän tiedän ja voi sitä opettaa toisillekin. Kiitos!

>>>Uskovan ihmisen hurskaus tulee JEESUKSEN kautta.

En ole ollenkaan varma, missä mielessä viestisi kirjoitit. Joko haluat oikeasti kiittää tai sitten et pidä ajatuksiani minään. Uskovahan ei tosiaan tarvitse sitä syntiä ja syntiä on mahdollista vastustaa. Hurskaus tulee uskosta Jeesukseen ja siitä, että toimii Jumalan tahdon mukaisesti. Tässä mielessä me uskovat siis olemme kyllä hurskaita, mutta valitettavasti meissä asuu myös toinen puoli, mikä ei ole hurskas. Jumala näkee meidät Jeesuksen sovitustyön kautta, jolloin olemme sovituksen kautta puhtaita ja täydellisiä Jumalan edessä. Mutta jos Jeesuksen sovitusta ei olisi, niin ehkä uhraisimme vieläkin Jumalalle syntiuhreja sovittamattomista synneistä. Eli ihminen itsessään ei ole täydellisesti synnitön koskaan. Tämä on jatkuva ristiriita vanhan ja uuden ihmisen välillä joka jatkuu siihen asti, kunnes taivaaseen päästään.

• Hei Jakali!

Minun on ehkä turhaa jopa tästä sinulle kirjoittaa, sillä pysyt kannassasi
      siinä että mikä on tärkeintä???

Mutta kirjoitan kuitenkin, eli nähdäkseni tämä paikka avaa asian:

2. Kor. 5:4
      Sillä me, jotka olemme tässä majassa, huokaamme raskautettuina, koska emme tahdo riisuutua, vaan pukeutua, että elämä nielisi sen, mikä on kuolevaista.

Eli me ihmiset mielummin pukisimme vain Kristuksen ensin päällemme,
      mutta tuossa sanotaan että se ei ole järjestys, vaikka me sitä haluaisimme!

Eli Job ensin riisuttiin ja sitten vasta puettiin!!!

Ensin Herra siis vie uskovan jonka katsoo kypsäksi riisuttavaksi, ja häneltä
      siis riisutaan kaikki luulot itsestään, ja vasta kun se on tehty, hän voi oikein
      ottaa vastaan siunaukset, niin että niistä kiitos tulee Hänelle jolle se yksin
      kuuluu, eli Jumalalle!

Siis jos uskovaa ei ensin riisuttaisi, niin hän ottaisi vääjäämättä ainakin
      osan kunniasta itselleen, "Tänäänkin" on hyvä esimerkki tästä!

Ja siinä vaiheessa kun uskovaa riisutaan, hän samalla alkaa ymmärtää
      Jumalan suuruuden ja kaiken sen mitä Jeesuksessa olemme jo saaneet,
      eli sen sulatustyön loppupuolella vasta Herra itse paljastaa sen mitä
      Hänessä ja Hänen kauttaan olemme saaneet ja mitä itse asiassa Hänessä
      omistamme!

Näin ollen oman kokemukseni valossa olen sitä mieltä, että yrität mennä
      pehva edellä puuhun!

Tämä on ymmärrettävää, sillä nykyisin ei enää julisteta tätä Tietä, vaan halutaan ikäänkuin mennä oikotietä, mutta sellaista ei ole, ei Herra
      pue voimaansa eikä anna runsaampia siunauksia kuten Jobin tapauksessa
      ennen kun on riisuttu, sitten vasta puhtaan päälle voidaan pukea puhdasta,
      sillä muuten se puhdas vaate, eli Krsitus likaantuisi ja näyttäisi likaiselta!

Selvensiköhän tämä yhtään asiaa??

• jaikali

En tiedä ymmärsinkö oikein. Ymmärrän sinun kirjoituksesi niin että olet samaa mieltä minun kanssani opista. Sinä selität minulle että palstalla ei monikaan kykene ottamaan vastaan oppia Jumalan vanhurskaudesta. Olenko ymmärtänyt oikein? Onko siis kirjoituksesi kritiikkiä opille vai onko kritiikki kohdistettu "saarnatuolin" sijainnille?

Sitten on vielä yksi mahdollinen tulkinta. Sinä tarkoitat että minä en itse ymmärrä näitä asioita ja yritän mennä väärin päin puuhun eli yritän saavuttaa jotakin Jumalalta väärällä tavalla. Tämä selitys ontuu kuintenkin mutta....selitä selvin sanoin mitä tarkoitat niin että yksinkertainenkin ihminen ymmärtää.

>>>Ja siinä vaiheessa kun uskovaa riisutaan, hän samalla alkaa ymmärtää
        omistamme!

pehva edellä puuhun!

• Kummallista opetusta

Tarkoitaako tuo, että ensin synnytään uudeksi ja sen jälkeen aletaan riisua vanhaa. Jos olen oikein lukenut kirjoituksiasi, niin sinä pyrit opettamaan niin, että ensin synnytään uudeksi ja sen jälkeen aletaan vasta riisua vanhaa. Miten tuollainen mahdollistuu? Eikö tuo lähentele jo Jumalan pilkaa.

• jaikali kirjoitti:

En tiedä ymmärsinkö oikein. Ymmärrän sinun kirjoituksesi niin että olet samaa mieltä minun kanssani opista. Sinä selität minulle että palstalla ei monikaan kykene ottamaan vastaan oppia Jumalan vanhurskaudesta. Olenko ymmärtänyt oikein? Onko siis kirjoituksesi kritiikkiä opille vai onko kritiikki kohdistettu "saarnatuolin" sijainnille?

Sitten on vielä yksi mahdollinen tulkinta. Sinä tarkoitat että minä en itse ymmärrä näitä asioita ja yritän mennä väärin päin puuhun eli yritän saavuttaa jotakin Jumalalta väärällä tavalla. Tämä selitys ontuu kuintenkin mutta....selitä selvin sanoin mitä tarkoitat niin että yksinkertainenkin ihminen ymmärtää.

>>>Ja siinä vaiheessa kun uskovaa riisutaan, hän samalla alkaa ymmärtää
        omistamme!

pehva edellä puuhun!

Hei jakali !

No, nyt kun kysyit tuota asiaa, että mitä kritisoin, niin se on se järjestys missä
        asioita tulee tuoda!

Jos siis tehdän niin kuin sinä nyt teet, eli aloitat siitä mitä Kristuksessa olemme saavuttaneet, niin se asia toki ei ole väärä, mutta jos uskova
        uskontaipaleensa alussa kuulee ja hänelle piirrellään silmien eteen kaikki
        se mitä on saatu Kristuksessa!

Niin uskova luulee, että se kaikki toteutuu ja sen tulisi toteuta heti ja siinä,
        mutta näin ei ole, vaan siitä alkaa silloin Pyhän Hengen pyhitystyö meissä,
        jossa pikemmin riisutaan ihmisestä kaikki pois, ja jos samaan aikaan siis
        julistetaan innolla nuorille, että teillä on kaikki, ja samaan aikaan tuntuu,
        että kaikki otetaan pois, niin moni sekoaa siinä kohtaa, ja luulee kuten
        "Tänäänkin" että ei ole tullut uskoon, kun ei saavuta heti sitä kaikkea,
        mitä esim sinä julistat!!!!

Näetkö ja ymmärrätkö sinä tämän??

"Tänäänkin" hairahtui ilmeisesti tuon asian vuoksi luulemaan, että ei ole edes
        uudestisyntynyt, kun ei saavuttanut rauhaa ja lepoa jota sinunkin kirjoituksissa
        julistetaan innolla!

Mutta kuten siis sanoin, ensin riisuminen ja sitten vasta puetaan, eli järjestys
        ja sen mukainen opetus tulisi olla, tai sitten kertoa samassa viestissä tai
        yhteydessä tämä pyhitys asia myös, muuten julistus aiheuttaa hämmennystä
        ja epäilyjä oman uskon kanssa alkuvaiheessa horjuville!

Tämän vuoksi saat niin paljon vastutstusta ja te kiistelette niin kovasti
        kaiken aikaa keskenänne näistä asioista!!!

Kumpikin puoli tuo ihan oikeaa asiaa, mutta puhuu kolikon eri puolista,
        te huutelette toistenne päälle ja suihin, tutkimatta kunnolla näitä asioita!

Se on siis aivan turhaa kinsatelua nähdäkseni, mutta taidollisuutta
        toivoisin, eli tässä asia joka tuli nyt mieleeni:

Pääsiäis lammas tuli syödä kokonaan, eli mitään ei saanut jättää pois,
        ei epämieluisia paloja, ja mikä on tähän syy?

Sana eli Kristus, meidän pääsiäis lampaamme on syötävä myös kokonaan
        ja tämän asian vuoksi on sinun ja muiden hyvä julistaa laajemmin asioista,
        eikä vain keskittyä yhteen osaan, sillä se voi aiheuttaa vääristymiä ja
        ongelmia kuulijoissa, vaikka te itse ne asiat laajemmin ymmärtäisittekin!

Selvensiköhän tämä yhtään asiaa, mutta jos ei niin toivoisin teidän lopettavan
        turhan kinastelunne, ja alkavan rakentamaan yhdessä kokonaisuutta,
        eikä niin, että kukin keskittyy omaan osaansa julistuksesta!

Monesti tämä johtaa puolueisiin ja riitoihin, ja sen kautta on syntynyt monia
        "seurakuntia" ja lahkoja ja puolueita ja Kristus eli seurakunta on jaettu ja
        yhä jaetaan, ikävä kyllä!

Vaikka uskova on saanut Herralta opetusta ja sitä on hienoa ja kivaa jakaa,
        ja tietyllä tavalla ylpeillä ja sillä haetaan toivotaan muiden edessä heidän
        arvostustaan ja kiitoksiaan, niin se opetus on kuitenkin Herralta, ei kukaan
        sitä itsestään kykene puristamaan, ja sen on siis lahja jonka olemme
        saaneet Armosta ilman ansioita, joten sikäli on turhaa toivoa sitä
        arvostusta muilta, ei sen niin tule mennä, sillä kiitos ja kunnia kuuluu
        kaikesta yksin Herralle!

Mutta tuo into ja ylpeily kuuluu nuoruuteen, ja se häviää Hengen pyhitystyön
        seurakusena aikanaan, jolloin siis riisutaan väärät luulot itsestä ja omista
        kyvyistä synnyttää mitään Jumalalle otollista!

Tätä en kirjoittanut nyt sinulle jakali, kuten huomaat tämä kirjoitus on yleinen
        näkemys asioista joita täällä olen nähnyt ja kokenut, ja se koskee siis
        osaltaan kaikkia kirjoittajia täällä!

Mutta kiitän sinua jakali siitä, kun kysyit ja halusit selvittää mitä tarkoitin,
        se kertoo jo oikeasta nöyryydestä etsiä Totuutta, toivottavasti sait edes
        jonkinlaisen selityksen kysymyksiisi???

• Kummallista opetusta kirjoitti:

Tarkoitaako tuo, että ensin synnytään uudeksi ja sen jälkeen aletaan riisua vanhaa. Jos olen oikein lukenut kirjoituksiasi, niin sinä pyrit opettamaan niin, että ensin synnytään uudeksi ja sen jälkeen aletaan vasta riisua vanhaa. Miten tuollainen mahdollistuu? Eikö tuo lähentele jo Jumalan pilkaa.

Hei Tänäänkin!

Etkö uskalla enää kirjoittaa omalla nikillä??

Sillä se sinä taidat olla, tai sitten joku oppilaistasi!!

Sillä sanasi paljastavat sinut, kukaan muu ei puhu UUDEKSI SYNTYMISESTÄ,
        kuin sinä, se on itse keksimäsi termi!!

Otan tähän sen mitä jo UUDESTI syntymis asiasta olen kirjoittanut:

PS. Se muuten on uudestisyntyä, eikä uudeksisyntyä, siis syntyä uudestaan,
        eli toisen kerran, sen selventää Sananpaikka jossa :

3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

1. Kor. 15:45
        Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.

Ensin siis synnymme eläväksi sieluksi ja sitten toisella kerralla Eläväksi Hengeksi!

Joh. 3:5
        Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Siis vedestä tarkoittaa tuota eläväksi sieluksi syntymistä, ja Hengestä syntyy se Hengellinen katoamaton Elämä meihin!

Attami oli ensin Elävä, eli hänellä oli Henki, mutta hän kuoli, niin kuin Sana
        sanoo:
        1. Moos. 2:17
        mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".

Mutta Aatami ei siis kuollut siinä kohtaa fyysisesti, vaan Henki lähti hänestä,
        ja hän kuoli siten!

Mutta tiivistelmänä, ihmisen tulee siis syntyä 2 kertaa, ja sitä Nikodeemus
        ihmetteli, ensin siis eläväksi sieluksi ja sitten Eläväksi Hengeksi!!

Mutta "tänäänkin" mitä tarkoittaa termi uudeksi syntyä???

Sitä et Raamatusta löydä!!!

• JAIKALI
        lateraalinen kirjoitti:

Hei jakali !

No, nyt kun kysyit tuota asiaa, että mitä kritisoin, niin se on se järjestys missä
        asioita tulee tuoda!

Jos siis tehdän niin kuin sinä nyt teet, eli aloitat siitä mitä Kristuksessa olemme saavuttaneet, niin se asia toki ei ole väärä, mutta jos uskova
        uskontaipaleensa alussa kuulee ja hänelle piirrellään silmien eteen kaikki
        se mitä on saatu Kristuksessa!

Niin uskova luulee, että se kaikki toteutuu ja sen tulisi toteuta heti ja siinä,
        mutta näin ei ole, vaan siitä alkaa silloin Pyhän Hengen pyhitystyö meissä,
        jossa pikemmin riisutaan ihmisestä kaikki pois, ja jos samaan aikaan siis
        julistetaan innolla nuorille, että teillä on kaikki, ja samaan aikaan tuntuu,
        että kaikki otetaan pois, niin moni sekoaa siinä kohtaa, ja luulee kuten
        "Tänäänkin" että ei ole tullut uskoon, kun ei saavuta heti sitä kaikkea,
        mitä esim sinä julistat!!!!

Näetkö ja ymmärrätkö sinä tämän??

"Tänäänkin" hairahtui ilmeisesti tuon asian vuoksi luulemaan, että ei ole edes
        uudestisyntynyt, kun ei saavuttanut rauhaa ja lepoa jota sinunkin kirjoituksissa
        julistetaan innolla!

Mutta kuten siis sanoin, ensin riisuminen ja sitten vasta puetaan, eli järjestys
        ja sen mukainen opetus tulisi olla, tai sitten kertoa samassa viestissä tai
        yhteydessä tämä pyhitys asia myös, muuten julistus aiheuttaa hämmennystä
        ja epäilyjä oman uskon kanssa alkuvaiheessa horjuville!

Tämän vuoksi saat niin paljon vastutstusta ja te kiistelette niin kovasti
        kaiken aikaa keskenänne näistä asioista!!!

Kumpikin puoli tuo ihan oikeaa asiaa, mutta puhuu kolikon eri puolista,
        te huutelette toistenne päälle ja suihin, tutkimatta kunnolla näitä asioita!

Se on siis aivan turhaa kinsatelua nähdäkseni, mutta taidollisuutta
        toivoisin, eli tässä asia joka tuli nyt mieleeni:

Pääsiäis lammas tuli syödä kokonaan, eli mitään ei saanut jättää pois,
        ei epämieluisia paloja, ja mikä on tähän syy?

Sana eli Kristus, meidän pääsiäis lampaamme on syötävä myös kokonaan
        ja tämän asian vuoksi on sinun ja muiden hyvä julistaa laajemmin asioista,
        eikä vain keskittyä yhteen osaan, sillä se voi aiheuttaa vääristymiä ja
        ongelmia kuulijoissa, vaikka te itse ne asiat laajemmin ymmärtäisittekin!

Selvensiköhän tämä yhtään asiaa, mutta jos ei niin toivoisin teidän lopettavan
        turhan kinastelunne, ja alkavan rakentamaan yhdessä kokonaisuutta,
        eikä niin, että kukin keskittyy omaan osaansa julistuksesta!

Monesti tämä johtaa puolueisiin ja riitoihin, ja sen kautta on syntynyt monia
        "seurakuntia" ja lahkoja ja puolueita ja Kristus eli seurakunta on jaettu ja
        yhä jaetaan, ikävä kyllä!

Vaikka uskova on saanut Herralta opetusta ja sitä on hienoa ja kivaa jakaa,
        ja tietyllä tavalla ylpeillä ja sillä haetaan toivotaan muiden edessä heidän
        arvostustaan ja kiitoksiaan, niin se opetus on kuitenkin Herralta, ei kukaan
        sitä itsestään kykene puristamaan, ja sen on siis lahja jonka olemme
        saaneet Armosta ilman ansioita, joten sikäli on turhaa toivoa sitä
        arvostusta muilta, ei sen niin tule mennä, sillä kiitos ja kunnia kuuluu
        kaikesta yksin Herralle!

Mutta tuo into ja ylpeily kuuluu nuoruuteen, ja se häviää Hengen pyhitystyön
        seurakusena aikanaan, jolloin siis riisutaan väärät luulot itsestä ja omista
        kyvyistä synnyttää mitään Jumalalle otollista!

Tätä en kirjoittanut nyt sinulle jakali, kuten huomaat tämä kirjoitus on yleinen
        näkemys asioista joita täällä olen nähnyt ja kokenut, ja se koskee siis
        osaltaan kaikkia kirjoittajia täällä!

Mutta kiitän sinua jakali siitä, kun kysyit ja halusit selvittää mitä tarkoitin,
        se kertoo jo oikeasta nöyryydestä etsiä Totuutta, toivottavasti sait edes
        jonkinlaisen selityksen kysymyksiisi???

Olen iloinen että sinä vastasit minulle ihan rehellisesti ja vieläpä Herran mielenlaadulla. Näen että sinä olet päässyt pitemmälle tiellä. Sinulla on hyvää sanaa meille taaempana tuleville. Luin muutamia kirjoituksiasi ja sain heti siunausta. Sain niin kuin avartua ja pääsin avarammalle paikalle ja silloinhan sana on tietenkin Herrasta. Kiitos Herralle!

Olen kirjoitellut siinä uskossa että Pyhä Henki on mukana ja avaa joidenkin lukijoiden ymmärrystä huomaamaan joitakin alueita anteeksiantamuksen ja vanhurskauttamisen alueilta. Uskon että näin onkin tapahtunut. Ja se on Pyhän Hengen vaikutusta ja työtä, ei minun. Mutta nyt ollaan tultu käännekohtaan jossa totean saarnaajan tavoin: Aika on... aika on.... kaikella on aikansa.

Luultavasti "saarntuolini" on nyt väärässä paikassa ja se tulee nyt siirtää. Olenkin päättänyt lopettaa kinastelut suomi24 palstalla ja siirtää "saarnatuolin" toiselle osastolle.

www.jaikal.se

En kuitenkaan lopeta kirjoittelua täällä ihan kokonaan. Kyllä varmaan kirjoitan jatkossakin lyhyitä kommentteja mutta en enää jaksa enkä tahdokaan kinastella näistä opeista. Sinun kirjoituksesi vahvistaa tämän ajatuksen mikä minulla on jo kauan ollut.
        Kiitos sinulle ja kirjoittelehan jatkossakin sillä laupeudella minkä olet Herralta Jeesukselta Kristukselta saanut.

Ps. Älä ota mitään sterssiä tästä minun päätöksestäni. Et sinä ole sitä aiheuttanut. Päätökseni on syntynyt pitemmän ajan aikana.
        Niin että, LEPO vaan!

• Ihmistä korottamatta
        lateraalinen kirjoitti:

Hei Tänäänkin!

3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
        4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
        5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
        7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksi tekevä henki.

Ensin siis synnymme eläväksi sieluksi ja sitten toisella kerralla Eläväksi Hengeksi!

Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

Siis vedestä tarkoittaa tuota eläväksi sieluksi syntymistä, ja Hengestä syntyy se Hengellinen katoamaton Elämä meihin!

sanoo:
        mutta hyvän-ja pahantiedon puusta älä syö, sillä sinä päivänä, jona sinä siitä syöt, pitää sinun kuolemalla kuoleman".

ja hän kuoli siten!

Nimim. Lateraalinen, tahdon sanoa vain sen,
        että olen iloinen kirjoituksistasi tällä palstalla
        ja tahdon toivottaa sinulle Jumalan siunausta !

• JAIKALI kirjoitti:

Olen iloinen että sinä vastasit minulle ihan rehellisesti ja vieläpä Herran mielenlaadulla. Näen että sinä olet päässyt pitemmälle tiellä. Sinulla on hyvää sanaa meille taaempana tuleville. Luin muutamia kirjoituksiasi ja sain heti siunausta. Sain niin kuin avartua ja pääsin avarammalle paikalle ja silloinhan sana on tietenkin Herrasta. Kiitos Herralle!

Olen kirjoitellut siinä uskossa että Pyhä Henki on mukana ja avaa joidenkin lukijoiden ymmärrystä huomaamaan joitakin alueita anteeksiantamuksen ja vanhurskauttamisen alueilta. Uskon että näin onkin tapahtunut. Ja se on Pyhän Hengen vaikutusta ja työtä, ei minun. Mutta nyt ollaan tultu käännekohtaan jossa totean saarnaajan tavoin: Aika on... aika on.... kaikella on aikansa.

Luultavasti "saarntuolini" on nyt väärässä paikassa ja se tulee nyt siirtää. Olenkin päättänyt lopettaa kinastelut suomi24 palstalla ja siirtää "saarnatuolin" toiselle osastolle.

www.jaikal.se

En kuitenkaan lopeta kirjoittelua täällä ihan kokonaan. Kyllä varmaan kirjoitan jatkossakin lyhyitä kommentteja mutta en enää jaksa enkä tahdokaan kinastella näistä opeista. Sinun kirjoituksesi vahvistaa tämän ajatuksen mikä minulla on jo kauan ollut.
        Kiitos sinulle ja kirjoittelehan jatkossakin sillä laupeudella minkä olet Herralta Jeesukselta Kristukselta saanut.

Ps. Älä ota mitään sterssiä tästä minun päätöksestäni. Et sinä ole sitä aiheuttanut. Päätökseni on syntynyt pitemmän ajan aikana.
        Niin että, LEPO vaan!

Rauhaa jakali!

Hienoa, jos sait sepustuksestani jotain irti, on niin vaikeaa tuoda Sanaa
        toisille, vaikka Herra sen niin taidollisesti minulle opettaa!

Mutta me rakennamme toinen toistamme ja kukin tuo jotakin toiselleen,
        ja opettajaa opettaa parhaiten oppilas, eli kukaan ei ole siten yli toisten,
        vaan tarvitsemme toinen toistamme!!!

1. Kor. 14:26
        Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.

En ota paineita, sillä meinasin itse kirjoittaa, että onko tämä oikea
        paikka sinulle, sillä koin Hengessä, että sinun olisi parempi olla
        muualla opettamassa sellaista joukkoa, jota voi opettaa!

Mutta hyvä, että en kirjoittanut sitä, vaan itse löysit sen Tien, ja minä nyt
        vain vahvistan siis sen, mitä jo sydämessäsi oikeaksi tiedät!

Näin päin sen tulee mennäkin, joten Siunausta sinulle jakali,
        Herra on sinun kanssasi, kuten tiedät ja Hän siunaa Tiesi !

Jää Herramme haltuun, oli mukava tutustua sinuunkin!

Ja minäkin olen vain vierailulla täällä, ja taitaa olla minunkin aika
        kohta siirtyä muualle, mutta sen Herra sitten kertoo kun on aika,
        vaikka itse olen jo valmis siirtymään, sillä olen tyrmistynyt tästä
        touhusta täällä, ja muutenkin uskovien yhteyksien touhusta!!!

Herra meitä kaikkia auttakoon ja vapauttakoon!

• jaikali
        lateraalinen kirjoitti:

Hei Tänäänkin!

sanoo:

ja hän kuoli siten!

Tuo kirjoittaja voi olla myös ml213 sillä hän käyttää sanaa "mahdollistuu".
        Voihan olla että nimimerkki Tänäänkin käyttää tuota sanaa harhauttamismielessä jotta ml213 saisi syy päälleen. Mene ja tiedä häntä.

>>>Miten tuollainen mahdollistuu?

• jaikali kirjoitti:

Tuo kirjoittaja voi olla myös ml213 sillä hän käyttää sanaa "mahdollistuu".
        Voihan olla että nimimerkki Tänäänkin käyttää tuota sanaa harhauttamismielessä jotta ml213 saisi syy päälleen. Mene ja tiedä häntä.

>>>Miten tuollainen mahdollistuu?

Hei !

Kiitos vain jakali!

Tunnistan toki ml213 mahdollistuu sanan, se on hänen "tavaramerkkinsä"
        mutta hänellä ei ole termiä "uudeksi syntyminen" enkä ole hänellä huomannut
        vielä tälläistä oppia!

Enkä usko hänen noin kirjoittavan, tosin hänen oppejaan ja niiden
        perustusta en ole vielä
        kunnolla tutkinut!

• jaikali
        lateraalinen kirjoitti:

Hei !

Kiitos vain jakali!

Tunnistan toki ml213 mahdollistuu sanan, se on hänen "tavaramerkkinsä"
        mutta hänellä ei ole termiä "uudeksi syntyminen" enkä ole hänellä huomannut
        vielä tälläistä oppia!

Enkä usko hänen noin kirjoittavan, tosin hänen oppejaan ja niiden
        perustusta en ole vielä
        kunnolla tutkinut!

>>>Enkä usko hänen noin kirjoittavan,

• Myös nimimerkeillä
        jaikali kirjoitti:

Sanansaattaja ja Tänäänkin kirjoitukset näyttävät samoilta..?

• jaikali kirjoitti:

Hei!

Tämä on typerä systeemi, kun ei edes nikkiä täydy käyttää!!!

Moni vemmeltää tämän takia vaikka mitä!!!

Eli huudellaan vapasti ihan mitä vaan ja arvostellaan miten vaan,
        ihan sekopäinen järjestelmä, jos ei nikki nimen suoja riitä, niin
        jo on ihme ja kumma!

• Suuri tarve on
        lateraalinen kirjoitti:

Rauhaa jakali!

Hienoa, jos sait sepustuksestani jotain irti, on niin vaikeaa tuoda Sanaa
        toisille, vaikka Herra sen niin taidollisesti minulle opettaa!

Mutta me rakennamme toinen toistamme ja kukin tuo jotakin toiselleen,
        ja opettajaa opettaa parhaiten oppilas, eli kukaan ei ole siten yli toisten,
        vaan tarvitsemme toinen toistamme!!!

1. Kor. 14:26
        Kuinka siis on, veljet? Kun tulette yhteen, on jokaisella jotakin annettavaa: millä on virsi, millä opetus, millä ilmestys, mikä puhuu kielillä, mikä selittää; kaikki tapahtukoon rakennukseksi.

En ota paineita, sillä meinasin itse kirjoittaa, että onko tämä oikea
        paikka sinulle, sillä koin Hengessä, että sinun olisi parempi olla
        muualla opettamassa sellaista joukkoa, jota voi opettaa!

Mutta hyvä, että en kirjoittanut sitä, vaan itse löysit sen Tien, ja minä nyt
        vain vahvistan siis sen, mitä jo sydämessäsi oikeaksi tiedät!

Näin päin sen tulee mennäkin, joten Siunausta sinulle jakali,
        Herra on sinun kanssasi, kuten tiedät ja Hän siunaa Tiesi !

Jää Herramme haltuun, oli mukava tutustua sinuunkin!

Ja minäkin olen vain vierailulla täällä, ja taitaa olla minunkin aika
        kohta siirtyä muualle, mutta sen Herra sitten kertoo kun on aika,
        vaikka itse olen jo valmis siirtymään, sillä olen tyrmistynyt tästä
        touhusta täällä, ja muutenkin uskovien yhteyksien touhusta!!!

Herra meitä kaikkia auttakoon ja vapauttakoon!

palstalla terveestä opetuksesta, joten älä nyt kuitenkaan
        sinä vielä häivy täältä pois, kun vasta hiljattain olet tullut,
        nimim. lateraalinen ?!

Jaikalille vielä, että kiva kun olet tehnyt omat sivustosi,
        josta voi käydä lukemassa kirjoituksiasi ! Siunausta !

• jaikali
        Suuri tarve on kirjoitti:

palstalla terveestä opetuksesta, joten älä nyt kuitenkaan
        sinä vielä häivy täältä pois, kun vasta hiljattain olet tullut,
        nimim. lateraalinen ?!

Jaikalille vielä, että kiva kun olet tehnyt omat sivustosi,

>>>Jaikalille vielä, että kiva kun olet tehnyt omat sivustosi,

• ruukinukko
        lateraalinen kirjoitti:

Hei Tänäänkin!

sanoo:

ja hän kuoli siten!

"Mutta "tänäänkin" mitä tarkoittaa termi uudeksi syntyä???

Sitä et Raamatusta löydä!!! "

Vaikka osaat lukea, kun sinä et ymmärrä lukemaasi, sinä et löydä. Mutta että sinä et löydä, se ei tarkoita sitä että kukaan kukaan ei löydä.

• löyty tällanen
        lateraalinen kirjoitti:

Hei Tänäänkin!

sanoo:

ja hän kuoli siten!

"Uudelleen syntyminen tarkoittaa sitä, että ajattelee itsensä viattomana lapsena mikä oli kun syntyi. täysin puhdas harhaopeista. Ja siitä puhtaudesta parantaa itsensä jumalan lain ja Jeesuksen oppien mukaisesti kaikkien sananväärentäjien opeista. Puolustamalla omaa viattomuuttaan Jumalan lain ja Jeesuksen oppien mukaisesti, syntyy uudelleen viattomaksi.

Kenelläkään ei ole Jumalan lain ja Jeesuksen mukaan koskaan ollu oikeutta loukata toista ihmistä, esimerkiksi esittämällä että hän on syntinen, joka tarkoittaa mielenvikaista, rikollista, alempiarvoista.

Ihmisiä loukkavat opit eivät ole ihmisestä. "

tämän leikkasi ja liimasi "ruukinukko"

• Hei!

Eivät ne minun ole, eikä minulla itselläni ole mitään viisautta tai ymmärrystä!

Kaikki on lahjaa Herralta, ja omalta kohdaltani voin sanoa, että TÄYSIN
      ilman ansioita saatua, mutta se on saatu jaettavaksi, ja jos itse kukin
      meistä jakaa sen, mitä Herralta saa, niin sitä tulee lisää:

Matteus 25: 14-30

Puhuu leivisköistä ja niiden käytöstä!

Ne on tarkoitettu rahanvaihtajien pöytään niin kuin siellä sanotaan!

Näen sen siten että kun jaamme sen Hengellisen opetuksen toisille,
      minkä Herralta olemme saaneet, niin silloin me viemme sen leiviskämme
      sinne pöytään, ja tapahtuu, että vaikka Herra ei sitä Sanaa siis kylvänyt
      ympäriinsä itse, niin Hän leikkaa siis sieltä, mihin itse ei ole kylvänyt!!!

Ja olen oppinut, että kun jaan, niin Herra sitä mukaa opettaa lisää!!!

Aikoinaan Herra opetti myös tästä asiasta toisen paikan kautta:

Johannes 6
      9 "Täällä on poikanen, jolla on viisi ohraleipää ja kaksi kalaa, mutta mitä ne ovat näin monelle?"
      10 Jeesus sanoi: "Asettakaa kansa aterioimaan". Ja siinä paikassa oli paljon ruohoa. Niin miehet, luvultaan noin viisituhatta, laskeutuivat maahan.
      11 Ja Jeesus otti leivät ja kiitti ja jakeli istuville; samoin kaloistakin, niin paljon kuin he tahtoivat.
      12 Mutta kun he olivat ravitut, sanoi hän opetuslapsillensa: "Kootkaa tähteeksi jääneet palaset, ettei mitään joutuisi hukkaan".
      13 Niin he kokosivat ne ja täyttivät kaksitoista vakkaa palasilla, mitkä olivat viidestä ohraleivästä jääneet tähteeksi niiltä, jotka olivat aterioineet.

Nuo eväät ovat kuva Herran antamasta Sanasta, ja ne olivat tuon poikasen
      SEN PÄIVÄN EVÄÄT!

Ja kun hän ne jakoi, niistä riitti kaikille, ja kun kerättiin tähteet, niin niitä
      tuli paljon enemmän, kuin mitä eväitä alun perin oli !

Minä olen tuo pieni poikanen joka jakaa "eväänsä" muille, ja jos nyt sen
      Sanan jonka olen puhunut tai kirjoittanut teille, sen kuulijoiden saama
      lisä opetus kerättäisiin talteen, niin siitä tulisivat nuo vakalliset eli
      valtavan suuri opetuskokoelma, näin siis toimii Sana ja näin toimivat
      pinen poikasen "eväät" !

Mutta mitään ei tapahdu, jos ei Herra siunaa ja murra sitä Sanaa,
      eli avaa sitä itse kullekin Pyhän Henkensä kautta!

Siis se ei silloin uskossa sulaudu kuulijoihin, kuten ei ruoka toisille!

Ja täällä on paljon jotka eivät syö, ja joilla se ei sulaudu!

Hepr. 4:2
      Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.

Joten hienoa kuulla, että se sinuun ainakin on uskossa sulautunut! :)

• jaikali

>>>Ja täällä on paljon jotka eivät syö, ja joilla se ei sulaudu!

• osa 1

"Mitä sitten Jumalan sana sanoo:"

Jumalan sana raamatussa on raamatun laki, 10 käskyä. Raamatusta ei saa opettaa mitään mikä on 10 käskyn vastaista. kuten esimerkiksi että

"1Jn 1:8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
      1Jn 1:9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.
      1Jn 1:10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä. "

asiayhteydestä ottaa osia ja siten vääristää kirjoitusta.

Minä lähetin kysymyksen, "minä koputin" - kysyin, ja "mulle avattiin" - sain vastauksen:

"1. Johanneksen kirje 1

1 Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta-
      2 ja elämä ilmestyi, ja me olemme nähneet sen ja todistamme siitä ja julistamme teille sen iankaikkisen elämän, joka oli Isän tykönä ja ilmestyi meille-
      3 minkä olemme nähneet ja kuulleet, sen me myös teille julistamme, että teilläkin olisi yhteys meidän kanssamme; ja meillä on yhteys Isän ja hänen Poikansa, Jeesuksen Kristuksen, kanssa.
      4 Ja tämän me kirjoitamme, että meidän ilomme olisi täydellinen.
      5 Ja tämä on se sanoma, jonka olemme häneltä kuulleet ja jonka me teille julistamme: että Jumala on valkeus ja ettei hänessä ole mitään pimeyttä.
      ------------------------------------------------------------------------------------------------------
      6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.
      ------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jos sinä sanot, että "seuraat Jeesusta", mutta seuraatkin paavalia, pilkkaat ja herjaat kanssaihmisiä Jumalan lain vastaisesti, sinä vaellat pimeydessä, sinä valehtelet, etkä sinä tee totuutta.

• osa 2

7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

Mitä Hän on sanonut lain noudattamisesta: Matteus 5
        17 Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
        19 Sentähden, joka
        purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman;

mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.

8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

Katso mitä Hän on sanonut syntiseksi, eli mielenvikaiseksi, rikolliseksi alempiarvoiseksi (rasismia) syyttämisestä (alla).

9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Ei niinkään että sinä olet syntinen, vaan hän joka on sinut syntiseksi, siis mielenvikaiseksi, rikolliseksi ja alempiarvoiseksi opettanut, on syntinen koska on rikkonut Jumalan lakia, ja siten pilkannut Jumalaa.

10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä.

Viattoman ihmisen syntiseksi, siis mielenvikaiseksi, rikolliseksi, alempiarvoiseksi syyttämisestä Hän on sanonut:

46 Kuka teistä voi näyttää minut syypääksi syntiin? Jos minä totuutta puhun, miksi ette minua usko?
        47 Joka on Jumalasta, se kuulee Jumalan sanat. Sentähden te ette kuule, koska ette ole Jumalasta."

Jos syyttää toista henkilöä syntiseksi, siis mielenvikaiseksi, rikolliseksi, alempiarvoiseksi, NÄYTTÖ, siis TODISTEET on lain ja Jeesuksen mukaan esitettävä, että syytös on pätevä.

Näin teille on Jumalan sanan, 10 käskyn edelyttämällä tavalla näytetty, todistettu, että paavalin kirjoitukset ja monet muut ovat antikristuksesta. Kaikki opit mitkä loukkaavat sinua henkisesti, kaikki mikä on Jumalan lain, 10 käskyn vastaista, ja Jesuksen oppien vastaista, ja Suomen "maan jonka Jumalaa on antanut" perustuslain vastaista, on antikristuksesta.

1. Pietarin kirje 2
        1 Pankaa siis pois kaikki pahuus ja kaikki vilppi ja ulkokultaisuus ja kateus ja kaikki panettelu,
        2 ja halatkaa niinkuin vastasyntyneet lapset sanan väärentämätöntä maitoa, että te sen kautta kasvaisitte pelastukseen,
        3 jos "olette maistaneet, että Herra on hyvä".
        4 Ja tulkaa hänen tykönsä, elävän kiven tykö, jonka ihmiset tosin ovat hyljänneet, mutta joka Jumalan edessä on valittu, kallis,
        5 ja rakentukaa itsekin elävinä kivinä hengelliseksi huoneeksi, pyhäksi papistoksi, uhraamaan hengellisiä uhreja, jotka Jeesuksen Kristuksen kautta ovat Jumalalle mieluisia.

Luottakaa Jumalan lakiin, 10 käskyyn, ja Jeesuksen oppeihin, ja niiden avulla uhratkaa hengellisiä uhreja - esimerkiksi paavalin kirjoitukset, ja niiden avulla saavutatte kaiken kaipaamanne, jopa uudelleen syntymisen. Jos te ette jotain ymmärrä, "koputtakaa niin teille avataan" - kysykää sellaiselta joka tietää, eikä sellaisilta jotka eivät tiedä.

10 käskyyn, Jeesuksen sanoihin, sekä Suomen perustuslakiin viitaten, tämä on Aamen (Totuus). "

• Homouden puolestako

kirjoitat, kun haukut Paavalin antikristukseksi ja meinaat
      että nuo kohdat synnintekemisestä tarkoittavat sitä, että
      jos jollekin sanoo mikä on syntiä, niin silloin syyllistyy
      rasismiin ja haukkumaan toista mielenvikaiseksi, rikolliseksi
      ja alempiarvoiseksi..ja että jos ottaa esille Paavalin kirjoitukset
      homoudesta, niin ottaa asiat pois asiayhteydestä..???

Paavalin kirjoitukset kuuluvat Raamattuun.

• Uuden Maailman Lapsi

Tiesikö että ei ole YHTÄ UUTTA TESTAMENTTA, vaan USEITA: Kaikki raamatut ovat erilaisia sisällöltään. Sen lisäksi kaikki uskonnot ja uskonlahkot opettavat jokainen omia keksimiään lakeja ja oppeja, joita ei edes lue raamatussa - niikuin tässäkin ketjussa.

Vain Jumalan sana, jumalan laki, 10 käskyä ja Jeesuksen sanat on Jumalan ja Jeesuksen Testamentti tämän päivän uskovaiselle. Todistus siitä että kaikki muut laittomat testamentit saa tuhota Jeesuksen mukaan.

• Uuden Maailman Lapsi

Moni homo on sivistyneempi, lakia noudattava ja kunnoittava, ja rehellisempi kuin yksikään tässä ketjussa esiintyvä tietämätön ja epävakaa valhtelija.

• Uuden Maaolman Lapsi

Itsestäänselvä asia on, että kaikki mikä on Jumalan sanan, Jumalan lain, 10 käskyn vastaista ja Jeesuksen oppien vastaista, jopa Raamatussa, on antikristuksesta, ja Suomen perustuslain vastaista. .

• iltalehdessä

Jumalan pilkkaajille -siis sellasille jotka ei sanantarkasti noudata lakia ku opettaa- vaaditaan ltalehden keskustelussa lain mukaista vankilatuomiota

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      151
      10934
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      52
      5220
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2433
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      30
      2133
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1701
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1544
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      30
      1241
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1166
    9. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      92
      935
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      317
      892
    Aihe