Hunajaa,

kallista ja pahaa.

kertoilkaa mistä saa hyvänmakuista hunajaa? Kallistahan tuo herkku on, siksi olen kokeillut halvemmasta päästä nyt, S-marketista X-tra-merkillä - tunkkaisen makuista, mutta ei sentään niin tunkkaista kuin K-kaupasta ostettu argentiinalainen kiteinen hunaja, siinä vasta pahanmakuista onkin. Mutta siis näinkö on, että kaikista parasta on se vanha tuttu kukkaishunaja, jota näytti olevan kalleimmalla hinnalla pienessä purkissa K-marketissa - se mitä ennen miltei yksinomaan oli edes saatavissakaan - nythän näitä on kaiken maailman laatuja ja merkkejä. Mutta yäk sentään kuinka pahalta maistuvat teen maustajina. Yäk.

8

1596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 49sid

      kokeile vain kotimaista,meillä täällä KONTIOLAHDESSA on tehtailija ,joka itse valmistaa..kaupatkin myy hänen tuotetaan. minulla menee purkki viikossa se on niin hyvää. iltaisin juon hunaja teetä,monta mukillista.,olen vuoden aikana saanut painoakin 2kg lisää.Vielä kun saisi 5kg ,niin alkaisin olla normaali painoinen..Varmaan siellä ihmettelyä riittää ,kuin niin päin. koko ikäni etsinyt lisää painoa

    • 66bxz

      oikea hunaja ei ole paksua se on juoksevaa. leivonnassa jossain kastikkeissa mainio mauste.

      • mehiläispönttö

        HUNAJA VOI OLLA PAKSUA TAI JUOKSEVAA:

        Hunaja voi olla juoksevaa tai lähes kivikovaa. Se voi olla suuri- tai pienikiteistä, sitkeää tai helposti lusikalla otettavaa. Hunajan väri vaihtelee värittömästä tummanruskeaan, ja maussa on monenlaisia vivahteita. Hunajan värit, tuoksu ja maku, kuten kaikki muutkin ominaisuudet, määräytyvät kasvin erittämän meden koostumuksen ja aromin mukaan. Jokaisesta kasvista saadaan juuri sille tyypillistä hunajaa.

        Tyypillisimmät suomalaiset hunajalajit ovat horsma- ja kanervahunaja sekä monikukkahunajalajit. Horsmahunaja on yleensä juoksevaa ja lähes väritöntä, tuoksultaan ja maultaan se on mietoa. Kanervahunaja on hyytelömäistä, väriltään ruskeaa, tuoksultaan ja maultaan voimakasta. Suurin osa hunajistamme on vaaleita monikukkahunajia.

        Hunajan kiteytymiseen vaikuttavat sen hedelmä- ja rypälesokeripitoisuudet. Mitä enemmän hedelmäsokeria hunaja sisältää suhteessa rypälesokeriin, sitä pitempään se pysyy juoksevana. Suomessa horsma- ja muutamat muut luonnonkukkahunajat pysyvät juoksevina jopa muutamia vuosia. Pääosa hunajistamme kiteytyy kuitenkin parin kuukauden sisällä linkoamisesta.

        Tuo oli lainaus ja lisään kommenttini perään: olen jossakin törmännyt väittämään, että mitä juoksevampaa hunaja on sitä vähemmän siinä on arvokkaita hivenaineita, juoksevuus on saatu aikaan kuumentamalla, samalla hivenaineet ja vitamiinit tuhoutuvat.

        Isällä oli mehiläispönttöjä kun olin pieni, varmaan siitä johtuu että edelleenkään en voi laittaa hunajaa teen joukkoon enkä juoda flunssajuomana hunajavettä - minut on kyllästetty hunajalla.


    • Utelias!

      Selitä meille miksi mehiläistarhaajat ostavat hedelmäsokeria säkeittäin? Tarhojen koosta riippuen sadoista kiloista tuhansiin! Kun kerran tiedät juoksevuudesta ja kiteisyydestä.

      • mnbmnb

        Mehiläisille annetaan ravinnoksi - varsinkin talven varalle ja keväällä - sokeriliuosta. Tämä on tietysti tarpeen, koska talvivarastot eli hunaja on yleensä ryövätty ja pantu purkkiin.

        Ja saattaapahan olla, että sitä liuosta lurahtaa joskus myös valmiin hunajankin joukkoon, luulemma.


      • Tietäjä!
        mnbmnb kirjoitti:

        Mehiläisille annetaan ravinnoksi - varsinkin talven varalle ja keväällä - sokeriliuosta. Tämä on tietysti tarpeen, koska talvivarastot eli hunaja on yleensä ryövätty ja pantu purkkiin.

        Ja saattaapahan olla, että sitä liuosta lurahtaa joskus myös valmiin hunajankin joukkoon, luulemma.

        Voipi olla että lurahtaa vähän enemmänkin, se kun on siitä mukavaa, ettei kitee rasahtele suussa ja sato saadaan helposti puolet isommaksi!


    • Anonyymi

      lurahti housuun

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe