kertoilkaa mistä saa hyvänmakuista hunajaa? Kallistahan tuo herkku on, siksi olen kokeillut halvemmasta päästä nyt, S-marketista X-tra-merkillä - tunkkaisen makuista, mutta ei sentään niin tunkkaista kuin K-kaupasta ostettu argentiinalainen kiteinen hunaja, siinä vasta pahanmakuista onkin. Mutta siis näinkö on, että kaikista parasta on se vanha tuttu kukkaishunaja, jota näytti olevan kalleimmalla hinnalla pienessä purkissa K-marketissa - se mitä ennen miltei yksinomaan oli edes saatavissakaan - nythän näitä on kaiken maailman laatuja ja merkkejä. Mutta yäk sentään kuinka pahalta maistuvat teen maustajina. Yäk.
Hunajaa,
8
1910
Vastaukset
- 49sid
kokeile vain kotimaista,meillä täällä KONTIOLAHDESSA on tehtailija ,joka itse valmistaa..kaupatkin myy hänen tuotetaan. minulla menee purkki viikossa se on niin hyvää. iltaisin juon hunaja teetä,monta mukillista.,olen vuoden aikana saanut painoakin 2kg lisää.Vielä kun saisi 5kg ,niin alkaisin olla normaali painoinen..Varmaan siellä ihmettelyä riittää ,kuin niin päin. koko ikäni etsinyt lisää painoa
- 66bxz
oikea hunaja ei ole paksua se on juoksevaa. leivonnassa jossain kastikkeissa mainio mauste.
- mehiläispönttö
HUNAJA VOI OLLA PAKSUA TAI JUOKSEVAA:
Hunaja voi olla juoksevaa tai lähes kivikovaa. Se voi olla suuri- tai pienikiteistä, sitkeää tai helposti lusikalla otettavaa. Hunajan väri vaihtelee värittömästä tummanruskeaan, ja maussa on monenlaisia vivahteita. Hunajan värit, tuoksu ja maku, kuten kaikki muutkin ominaisuudet, määräytyvät kasvin erittämän meden koostumuksen ja aromin mukaan. Jokaisesta kasvista saadaan juuri sille tyypillistä hunajaa.
Tyypillisimmät suomalaiset hunajalajit ovat horsma- ja kanervahunaja sekä monikukkahunajalajit. Horsmahunaja on yleensä juoksevaa ja lähes väritöntä, tuoksultaan ja maultaan se on mietoa. Kanervahunaja on hyytelömäistä, väriltään ruskeaa, tuoksultaan ja maultaan voimakasta. Suurin osa hunajistamme on vaaleita monikukkahunajia.
Hunajan kiteytymiseen vaikuttavat sen hedelmä- ja rypälesokeripitoisuudet. Mitä enemmän hedelmäsokeria hunaja sisältää suhteessa rypälesokeriin, sitä pitempään se pysyy juoksevana. Suomessa horsma- ja muutamat muut luonnonkukkahunajat pysyvät juoksevina jopa muutamia vuosia. Pääosa hunajistamme kiteytyy kuitenkin parin kuukauden sisällä linkoamisesta.
Tuo oli lainaus ja lisään kommenttini perään: olen jossakin törmännyt väittämään, että mitä juoksevampaa hunaja on sitä vähemmän siinä on arvokkaita hivenaineita, juoksevuus on saatu aikaan kuumentamalla, samalla hivenaineet ja vitamiinit tuhoutuvat.
Isällä oli mehiläispönttöjä kun olin pieni, varmaan siitä johtuu että edelleenkään en voi laittaa hunajaa teen joukkoon enkä juoda flunssajuomana hunajavettä - minut on kyllästetty hunajalla.
- Utelias!
Selitä meille miksi mehiläistarhaajat ostavat hedelmäsokeria säkeittäin? Tarhojen koosta riippuen sadoista kiloista tuhansiin! Kun kerran tiedät juoksevuudesta ja kiteisyydestä.
- mnbmnb
Mehiläisille annetaan ravinnoksi - varsinkin talven varalle ja keväällä - sokeriliuosta. Tämä on tietysti tarpeen, koska talvivarastot eli hunaja on yleensä ryövätty ja pantu purkkiin.
Ja saattaapahan olla, että sitä liuosta lurahtaa joskus myös valmiin hunajankin joukkoon, luulemma. - Tietäjä!
mnbmnb kirjoitti:
Mehiläisille annetaan ravinnoksi - varsinkin talven varalle ja keväällä - sokeriliuosta. Tämä on tietysti tarpeen, koska talvivarastot eli hunaja on yleensä ryövätty ja pantu purkkiin.
Ja saattaapahan olla, että sitä liuosta lurahtaa joskus myös valmiin hunajankin joukkoon, luulemma.Voipi olla että lurahtaa vähän enemmänkin, se kun on siitä mukavaa, ettei kitee rasahtele suussa ja sato saadaan helposti puolet isommaksi!
- honey mesi bal mela
http://www.ruokala.net/keittokirjat/hunaja-kirja
http://www.hunajainensam.fi/page.php?page_id=205
ja mitä kaikkea http://fi.wikipedia.org/wiki/Hunaja
Ostan Virosta ökomett
http://meeturg.mesi.ee/index.php?cat=13 - Anonyymi
lurahti housuun
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113585MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar691896Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5421578Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin811204Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja621014Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33968Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt214888Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o60843- 171834
Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768