Miksi kuunsirppi on nykyään eri asennossa kuin vielä vuosi pari sitten? Onko maapallon asento suhteessa kuuhun muuttunut? Liittyykö tämä jotenkin magneettisten napojen siirtymiseen, joka on viime aikoina nopeutunut?
Kuu ihmetyttää
15
838
Vastaukset
- Islam -
Tämä kuun asennon muuttuminen ei johdu mistään napojen vaihtumisista vaa siitä että täällä on Muslimeja niin maan perusteellisen paljon.
- Ounaileva
Kysymyksessä on havaintojen tekemiseen/tekijään liittyvä harha.
Vielä pari vuotta sitten et ollut dokannut itseäsi tuohon tilaan. Kapakista palatessasi pidit optisia aistinelimiäsi hieman eri asennossa kuin nykyisin. Tästä johtunee tämä ongelma.
Siihen voisi auttaa vaikkapa kantakapakin vaihtaminen asentopaikastasi katsottuna toisella suunnalla sijaitsevaan. Tai tämän ehkä olet jo tehnytkin? - ghjklöä7890+
Miten maan magneettisten napojen äärimäisen hidas siirtyminen voisi vaikuttaa maan ja kuun keskinäiseen asemaan?
Kuun sirppi ei ole muuttunut miksikään. - tunturihaukka331
No eipä näy tulevan vastauksia asiaa tuntevilta.
Ihan samaa ihmettelimme viimeksi eilen illalla täällä Lapissa. Totesimme. että nyt kuun sirpin painopiste oli kello viidessä. Olisi mukava jos juko todellinen asiantuntija kertoisi mistä tällainen johtuu. - vakavasti
Painopiste?
Kuunsirpin asentohan riippuu kokonaan auringon korkeudesta havainnoijan taivaalla tai taivaanrannan alapuolella. Asento siis muuttuu jatkuvasti vuorokauden mittaan. Kuun sirpin asentoon vaikuttaa kuun asema aurinkoon. kevätpäivän tasauksen aikaan kuu on eniten kallellaan kun aurinko on laskenut. lisäksi kuu ja aurinko ei ole samalla linjalla muutenhan olisikin kuun pimennys joka uusikuu. Juuri nyt kuu menee auringon yläpuolelta, ollen korkeimmillaan radallaa. Jolloin kuu menee huomattavasti ylempää kuin aurinko jolloin kuun painopiste kallistuu lisää kuin pelkkä kevätpäivän tasauksen aiheuttama kallistus. Syksyllä kuu laskee samoihin aikoihin kun aurinko jolloin sirpin "painopiste" olisi kolmen nurkilla. vaikka kuu olisi kämmenen leveyden päässä auringosta. Rata muuttuu/ vaappuu aika nopeaa, joten eron huomaa parissa vuosikymmenessa.
- vakavasti
Kuun rata on niin pieni Auringon etäisyyteen verrattuna, ettei Kuun deklinaatio ja sen mukana korkeus taivaalla juurikaan vaikuta kuunsirpin asentoon. Sirppi on siis aina auringonlaskun aikaan jokseenkin pystyssä.
Mitä tarkoitat kuun painopisteellä? - airfoil joka ei kirj
Särvien asentoa auriongon laskuhetkellä tai kun tulee näkyviin auringon jo laskettua. painopiste klo 5 tarkoittaisi paksuimman osan sijaintia, ja vastaavasti sarvet osottaisi noin klo 11 suuntaan tai kuu olisi avoin siihen suuntaan. ilmanmuuta kuun nousuhetkella asento on valla jotain muuta. Nyt vain oletan noiden tarkoittaneen tuota asiaa.
- Anonyymi
Mielestäni kallellaan oleva sirppi (mallia Pakistanin lippu) on harvinainen. Tänään ja eilen sellainen aivan ohuena näkyi. Pistää silmään aina. Kaksi tähteä sen ympärillä myös nyt. Mutta aivan pystyssä à la Mauritanian lippu ei taida meidän leveyksillä/pituuksilla näkyä koskaan. Muistan kakarana sen punaisen verikuun. Se pelotti minua hieman aamun pimeässä ennen koulun alkua, kun koulun kentältä sitä katselin. En nyt löytänyt listaa päivämääristä. Joskus sellaisen olen nähnyt.
- Anonyymi
Ihan normaalisti se on.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan normaalisti se on.
Voiko eloton kappale olla "normaalisti"?
- Anonyymi
Ne kaksi vaeltelevaa "tähteä" kuun lähellä on planeetat Venus ja Jupiter.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voiko eloton kappale olla "normaalisti"?
Olipa hyvä kysymys.
- Anonyymi
Ei ne tähtiä ole vaan planeettoja, venus ja jupiter jotka aina näihin aikoihin vuodesta kohtaa toisensa sekä kuun.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292073
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051896Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841669Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641544Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841183
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561142- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023