Meillä oli kotona riita ja kun asia tuli puheeksi neuvolassa, ilmoitti neuvolan täti tekevänsä asiasta ilmoituksen lastensuojeluviranomaisille. Siis miten tämmöiset tantat voivat ruveta tekemään kiusaa ja uhkaamaan lasten huostaanotolla vaikka perheemme on täysin normaali ja riitoja ei edes ole kovin usein? Riidatonta perhettä ei ole olemassakaan ja nyt perhettämme ollaan hajottamassa vaikka mitään perheväkivaltaa ei ole koskaan ollutkaan! Mikä sosiaaliviranomaisia oikein vaivaa jos yhden ainoan riidan takia ollaan tässä pisteessä? Vaikka vanhemmat pitävät huolta lapsesta, niin tämmöisen perheen elämä mennään pilaamaan viranomaisten toimesta jotka eivät edes tiedä perheestä mitään. Mistä apua???
Sairaat lastensuojeluviranomaiset !!!
23
1093
Vastaukset
- Lasten parhaaksi
Siinä riidassa on varmaan käytetty muutakin kuin sanallisia voimakeinoja, veikkaan. Ei muuten ole neuvolasta ilmoitettu asiaa vietävän eteenpäin.
Kaikista viranomaispäätoksistä on Suomen kansalaisilla valitusoikeus. Eli jos vääryyttä tunnet kokeneesi, niin kyllä se oikaistaan, mikäli aihetta on.- Täyttä hulluutta!
Mutta kun riidassa nimenomaan ei oltu käyty kenenkään käsiksi, ainostaan suullisesti on riidelty eikä sekään ollut mikään "normaalista" poikkeava. Riidat ovat turhia, mutta joskus niitä vain tulee. Ihmettelen sitä että vaikka on oikeasti perheitä joissa on oikeita väkivalta- ja/tai alkoholiongelmia, niin niihin viranomaiset eivät sitten puutu. Tässäkin tapauksessa kyse on vanhemmasta virkaintoisesta tädistä vain totesi että sillä on asiasta ilmotusvelvollisuus! Vaikka mitään ei ole edes tapahtunut!
- .........
Siis ollaanko nyt oikeasti lapsia ottamassa huostaan vai ollaanko vain selvittämässä tilannetta ilmoituksen perusteella? Varmasti kuumentaa tunteita, mutta nyt vain jäitä hattuun. Nää lastensuojeluviranomaiset ovat velvollisia selvittämään tilanteen, josta heille tehtiin ilmoitus. Katsovat millaiset olot lapsella on. Valitettavasti he eivät voi tietää ennakolta tai sokeasti uskoa, kun ihminen sanoo että juu kaikki hyvin. Harvemmin sitä ihmiset itse kertovat, että lapselleen eivät anna turvallista kasvuympäristöä.
Mutta SINÄ tiedät tilanteen. Ja jos tilanne ei ole paha, niin ei ne millään lastasi kyllä huostaan ota vaikka teillä olisi parisuhderiita ollutkin. Käyvät ehkä vierailemassa, toteavat että kaikkihan täällä on hyvin ja te jatkatte elämäänne, joka ei ole tuosta epämukavasta tapahtumasta huolimatta mitenkään pilalla.
Mutta jos ovat siis jo tehneet käynnin ja selvitystyön ja oikeasti ovat aloittaneet huostaanottoprosessin niin sitten toki eri asia. Siitä en sitten osaa sanoa, että kenen puoleen kääntyä.
Jos eivät ole vielä käyneet niin nyt vain koittaisin rauhoittua ja vetää henkeä. Tuollaiset uutiset ovat varmasti tosi iso shokki ja kamala ajatus jos oma lapsi vietäisiin. Mutta he tekevät työtään ja heidän on selvitettävä se ilmoitus. Sä tiedät miten asiat on, niin turha suuttua tai menettää yöuniaan. - sjaslasklasklaskl
Siis kyllä olen kuullut ihan sairaita juttuja sossutanttojen toiminnasta. Selkeää kiusantekoa ja tahallista henkistä väkivaltaa harjoitetaan -PALJON!
Esim. kun yh. on valittanut väsymystään ja pyytänyt saada kodinhoitoapua, mihin sosiaalilainsäädännön mukaan on oikeus ja mahdollista saada, niin eiköhän vain tällä perusteella ole aloitettu lasten huostaanottoprosessi! Ihan silkkoja valheitakin kerrottu ja niiden perusteella alettu lapsia viemään.
Jotkut ihmiset vain vähänkin valtaa saadessaan ryhtyvät sitä HETI väärinkäyttämään ja piinaamaan muita ihmisiä.
Lue netsitä lastensuojelulainsäädännöstä huostaanoton perusteet, jotta osaat puolustaa itseäsi ja kertoa, miksei huostaanotolle ole laillista perustetta.
Tsemppiä!- ijpäjpäijpä
Jep, hyvällä ystävällä on juuri tilanne päällänsä: on kahden teini-ikäisen tytön yh, lasten isä asuu 150 km päässä uuden perheensä kanssa eikä halua tyttäriään luokseen kuin pari kertaa viikossa. Nuorempi tyttäristä on rankasti murkkuiässä ja kaipaa aikuisen tukea ja turvaa, mutta kun ytäväni on töissä kaupan alalla, mikään 8-16 työaika ei onnistu millään ilveellä jatkuvasti.
Sossusta oli todettu, että tytön kanssa pitäisi tehdä "kivoja asioita" jatkuvasti eikä vain lomilla. Ja että jos äiti ei todellakaan saa ajankäyttöään järjestykseen, pitää "harkita muita toimia"... Voi hitto, että on karseeta kuultavaa! Ystäväni tuumasi, että ehkä sitten pitäisi irtisanoutua työstä ja jäädä kotiin sossun elätiksi ?!
- sossutantta
Lasten huostaanotto on niin kallis ja yhteiskuntaa kuormittava prosessi, ettei millään kunnalla ole tarkoituksena tehtailla huostaanottoja.
Sosiaaliviranomaisia on helppo haukkua ja arvostella, koska he eivät voi vaitiolovelvollisuuksien vuoksi puolustautua. Usein vanhemmat, jotka vaarantavat lastensa turvallisen kasvun ja kehityksen, ovat juuri siitä mieltä, että sossut ovat hulluja ja heille on tehty karmea vääryys.
Mikäli vanhemmat ymmärtäisivät ajatella tilannettaan lapsen kannalta ja tekisivät omaan elämäänsä tarvittavat muutokset, ei yhtään lasta tarvitsisi huostaanottaa. Useinhan vaan on niin, että päihteet menevät oman lapsen edelle, väkivaltainen puoliso menee lasten edelle jne...
Avohoito tulee yhteiskunnalle aina edullisemmaksi, mutta mikäli vanhemmat eivät kanna omaa vastuutaan on viranomaisten pakko ryhtyä käyttämään valtaansa. Niin se vaan menee. - näin hoidin hommam
Mä hakkasin joskus kauan aikaa yhen sosiaalitantan kun alko uhkailemaan
meidän lapsen huostaanotolla. Se oli siis mies jota hakkasin. Eipä ole tullut enään käymään sen jälkeen. Meillä ei mitään riitoja edes ollut vaan joku oli tehnyt perättömän ilmiannon ja se soskutantta tiesi ketä se oli. Joten hakkasin sen tiedon siitä äijästä. Hakkasin myös sen perättömän ilmoituksen tekijän. Sain vain sakkoja oikeudesta mut se oli joka pennin väärti.- sossutantta
Hienoa. Upea esimerkki siitä, miten sairaat ihmiset voi olla vanhempina ja huostaanottoa jopa vitkutellaan.
Sun lapset on varmaan ikuisia yökastelijoita ja loppuiäkseen traumatisoituneita. Mutta saithan sä pidettyä lapses. Viis lapsista, eikö?
- piikittäjä
Hakkaajalle:
Kerro, mitä lapsistasi on tullut. - näin hoidin homman
Lapset voi loistavasti ja käyvät normaalisti koulua. Ja ovat hyviä oppilaita, harrastavat urheilua ja niillä on kavereita. Vaimon kanssakin on kaikki ollut aina hyvin. Sitä paitsi tässä oli kyse yhestä idiootista joka väitti meidän perheellä menevän huonosti. koska soskutantta oli virkaintoinen mulkku joka ei kuunnellut tosiasioita, joten päätin vähän ojentaa sitä, koska suomessa oikeutta ei muuten saa. Silläkin oli merkitystä et mut on itse otettu 7 vuotiaana huostaan, koska
mun toinen vanhempi eli isä lähti ja jätti meidät. Äiti alkoi juomaan viinaa joten minut ja veljeni otettiin huostaan. Soskutantat automaattisesti luulee et olen silloin itse huono isä koska vanhemmat olivat sellaisia. Joten päätin vähän ojentaa niitä. Meidän perheessä on kaikki ollut ian hyvin ja lapset oavt saaneet aina rakkautta. Vaimon kanssa meillä on aina ollut kaikki hyvin. Ei eds riidellä.
Vaimo ymmärttää hyvin sen minkä takia suutuin soskutanttojen toiminnalle.
Saitko riittävän hyvän vastauksen??- Huh huh
Et todellakaan ole hyvä isä, jos et osaa selvittää asioita puhumalla. Kasvatatko lapseskin hakkaamaan esim. Kelan virkailijoita, jos on opintotuki myöhässä?
Näyttää, että ovat sossussa olleet syystä huolissaan lapsistasi, koska olet noin aggressiivinen. Eli lapsuutesi on vaikuttanut kehitykseesi.
Yhtä huono esimerkki ihmisestä on silti myös nimim. sossutantta, joka käyttää hyvin kehittämätöntä ja epäammattimaista asennetta heti haukkuessaan lapsia yökastelijoiksi eikä osaa ottaa ristiriitatilannetta keskustelussa rauhallisen aikuismaisesti vastaan, kuten alalla olevan pitäisi. - ExPImp
Huh huh kirjoitti:
Et todellakaan ole hyvä isä, jos et osaa selvittää asioita puhumalla. Kasvatatko lapseskin hakkaamaan esim. Kelan virkailijoita, jos on opintotuki myöhässä?
Näyttää, että ovat sossussa olleet syystä huolissaan lapsistasi, koska olet noin aggressiivinen. Eli lapsuutesi on vaikuttanut kehitykseesi.
Yhtä huono esimerkki ihmisestä on silti myös nimim. sossutantta, joka käyttää hyvin kehittämätöntä ja epäammattimaista asennetta heti haukkuessaan lapsia yökastelijoiksi eikä osaa ottaa ristiriitatilannetta keskustelussa rauhallisen aikuismaisesti vastaan, kuten alalla olevan pitäisi.Miten selvität asiat puhumalla sossun kanssa, joka "ei kuuntele tosiasioita"?
- sossutantta
Huh huh kirjoitti:
Yhtä huono esimerkki ihmisestä on silti myös nimim. sossutantta, joka käyttää hyvin kehittämätöntä ja epäammattimaista asennetta heti haukkuessaan lapsia yökastelijoiksi eikä osaa ottaa ristiriitatilannetta keskustelussa rauhallisen aikuismaisesti vastaan, kuten alalla olevan pitäisi.Nimimerkille huh huh.
En ole tällä keskustelupalstalla ammattilaisena vaan ihan yksityishenkilönä. Arvostelusi ammatillisuudestani siis voidaan sivuuttaa. Mielestäni ammatillisuuden arviointiin tavitaan perusteeksi hieman enemmän kuin kaksi mielipidekirjoitusta anonyyminä yksityishenkilönä.
En siis yhdy mielipiteeseesi itsestäni huonoa ihmisenä. En siis ole huono ihminen, vaikka sinä, huh huh, niin asian esitätkin.
- näin hoidin homman
Tästä tapahtumasta on siis jo 6 vuotta ja ei ole mitenkään vaikuttanut meidän arkeen.
- oman käden oikeus
Jos viranomaiset käyttäytyy kuin hitler niin silloin ei auta muu kuin turpaan veto.
Ihmisten pitäis puolustaa itseään enemmän eikä antaa viranomaisten pompotella.- Ei ei ja ei.
Jos viranomainen käyttäytyy "kuin Hitler", niin viranomaisesta tehdään perusteltu valitus. Tämähän onnistuu hienosti silloin, kun ei ole aikaisemmin hakannut ketään. Valituksen voima on paljon parempi, kun sen tekee henkisesti terve henkilö. Mahdollisesti otetaan yhteyttä lehdistöön, jos asia ei selkene nopeasti. Osoitetaan, että vääryys on niin mittava, että media kyllä kiinnostuu. Tämä nopeuttaa asian selvittämistä sossussa. Kirjoitetaan asiasta lehteen, jotta myös muut välttyvät vastaavalta. Henkilön hakkaamalla luultavasti vain lisää hänen hitlermäistä suhtautumistaan tuleviin asiakkaisiin. Ennen kaikkea hakkaamalla todistaa, että sosiaalitoimiston huoli oli täysin perusteltu. Olet väkivaltainen ja arvaamaton etkä osaa hoitaa asioita kuten normaalit ihmiset.
Näin olen toiminut ja valitus on jäänyt pöydälle, koska valituksen kohteena oleva henkilö pelästyi perusteltua ja hyvin dokumentoitua valitusta niin paljon, että muutti heti asennettaan, kun ei halunnut että tieto hänen epäammattimaisesta käytöksestään menee eteenpäin.
Tämä on itsensä puolustamista eikä lapsellista turpaanvetoa, millä vain osoittaa typeryytensä.
- oman käden oikeus
Mä en ole väkivaltainen, jos olen kerran suuttunut jostain niin se ei tee musta väkivaltaista. Sitä paitsi siitä on jo kauan aikaa. Enkä todellakaan ole arvaamaton. Ja juu tein valituksen silloin kauan sitten. muistaakseni joku sai potkut tai joutui eroamaan. Mut sun ei kannata puhuu pitään kun et tunne minua. Mulla ei ole edes rikosrekisteriä, syytteitä mua vastaan ei ole koskaan nostettu, enkä ole ollut ikinä syytettynä henkilönä oikeudessa. Joten ole hiljaa kun et tiedä mitään
- Ei, ei ja ei
Jos on edes kerran hakannut sossuntädin tai sedän eli työtään tekevän ihmisen, niin on aika suuri peruste pitää tällaista henkilöä väkivaltaisena. Samoin jos henkilö on sitä mieltä, että tällainen tapa toimia on hyvästä ja kannustaa muita siihen, vaikka muita toimivampia tapoja on olemassa. Se on tietty eri asia, jos aivokapasiteetti ei riitä muuhun.
Toivon todella, että sossuntädit asiallisesti vahtivat, että tavallasi väkivaltaan kannustavien ihmisten lapsilla on kaikki hyvin.
Uskon, että näin toivovat kaikki muutkin. Sillä on tiedettyä, että väkivaltaan turvautuva ihminen ei ole hyvä ratkomaan ongelmia toisin kuin väkivaltaan turvautumaton saattaa olla. Kuten ehkä ongelmanratkaisuesimerkkinikin todisti. Väkivalta on aina viimeinen keino. Keinoja ennen sitä on lukuisia ja järkevä ihminen käyttää niitä. - tofu ja muusi
Minusta on erittäin hyvä, että Suomessa on toimiva lastensuojelujärjestelmä. Pääosin systeemi toimii ihan niinkuin pitääkin, ja nimenomaan lasten parhaaksi.
Mutta, kuten kaikissa ammattiryhmissä, myös neuvolantädeissä, lastensuojeluviranomaisissa, opettajissa jne on myöskin vallanhimoisia ja katkeroituneita yksilöitä. Sille ei voi mitään, ja mikään systeemi ei ole täydellinen.
AP:n tilanne on saattanut johtua väärinkäsityksestä, ja kunhan sosiaaliviranomaiset tarkastavat perheen kotiolot, vääryys varmasti korjataan.
Itsekin muistan kun lapsena koulusta otettiin yhteyttä lastensuojeluun. Syynä oli se, että olimme kasvissyöjäperhe, ja kun en ollut tottunut lihaa syömään kotona, ei se minulle maistunut koulussakaan. Kasvissyönti oli vielä '80-luvun alun Suomessa harvinaista, ja vanhoilliset opettajani ja kouluterkkari olettivat minun nääntyvän ilman lihaa. En tosin koskaan ole ollut alipainoinen, vaan vahva ja urheilullinen. No, sitten meille kotiin tulivat lastensuojelutädit arvioimaan tilannetta. Totesivat, että minä ja koko perhe olivatkin hyvin ravittuja ja kaikki muutenkin kunnossa. Pahoittelivat sitten väärinkäsitystä. Opettajani ei sen sijaan koskaan oppinut ymmärtämään ihmisiä, joilla oli erilainen ruokavalio kuin hänellä itsellään.
Huomautettakoon tässä myös, että tuohon aikaan luokallani oli kaksi lasta, joiden kotona oli väkivaltaa ja alkoholiongelmaa mutta näihin opettajani ei puuttunut. Heidän kotonaan kun ei sentään oltu mitään viherhippejä.
No juu, virheitä sattuu. - Annea...
Ikinä näille sosiaalitantoille ei saa sanoa yhtään mitään..:!
Olin 34 vuotta eronnut edellisenä vuotena eli siis yhden lapsen yksinhuoltaja, säännöllisessä työssä, asuimme omassa omakotitalossa yms eli kaikki oli hyvin. Sairastuin syöpään ja jouduin suureen leikkaukseen, sytostaateille ja säteilytykset päälle. Sytostaattien aikana olin niin huonona aina 4 päivää että makasin kylppärin lattialla oksentamassa tuntikaupalla. Muuten meni ihan ok ja kävin työssä niin että sytostaattien aikana olin sairaslomalla.
Soitin Raision sosiaalihuoltoon ja kysyin voinko saada kodinhoitajaa niille huonoille päiville. Minulle ehdotettiin heti samassa puhelussa huostaanottoa ilman mitään taustojen tutkimista yms. Kiitin kauniisti ja sanoin että vanhemmat varmaan auttaa (eivät auttaneet kun asuivat 600 km päässä) mutta pääsin puhelusta eroon.
Täyty sanoa että siitä päivästä lähtien kaikki sosiaalialan ihmiset ei saa minulta kuin hyvää päivää ja näkemiin. Mihinkään koulukuraattoriin, puheterapeuttiin, päiväkodin hoitajaan yms en halua olla missään tekemisissä. En ikinä. - Tuomo V
Meidän yläkerran psykoottinen henkilö oli ollut sosiaalitoimeen yhteydessä mun seinänaapurissa asuvasta perheestä. Oli selittänyt sosiaalityöntekijöille kaiken maailman paskaa ja sekavuuksia, mm. alkoholin käytöstä, eläinten rääkkäämisestä ja lasten ruoskimisesta. Sosiaalitoimi arvioi tilanteen n. vko:ssa ja tähän kuului kotikäynti sekä vanhempien haastattelu toimistolla ja vastavuorosesti tämän jälkeen lasten haastattelu toimistolla. Puhtaat paperit saivat, kuten ilmiselvästi kuuluukin. Perheen isä epäili kostoa syyksi LS-ilmotukselle (oli tehnyt valituksen yläkerran yömelusta ja roskien heittämisestä parvekkeelta).
Ikävän paljon yksi mielenvikanen henkilö pystyy kiusaa tekemään ja sekoittamaan koko perheen pasmat pidemmäksi aikaa. - w........zzzz
Sosiaalitoimen velvollisuus on AINA tarkistaa tehty ilmoitus, siis vaikka joku kiusallaan tekee toisesta ilmoituksen, sos.tsto ottaa yhteyttä ja tarkistaa ilmoituksen perällisyyden , ja ryhtyy toimiin mikäli tarvetta on.
On todella hyvä että Suomessa on toimiva lastensuojeluhuolto, en usko että yhtäkään huostaanottoa tehdään tarpeettomasti. Kyllä se niin pitkä ja yht.kunnalle kallis prosessi on.
On vanhempia jotka tekevät lapsilleen suunnilleen mitä vaan. On lapsen etu että näihin puututaan.
Aloittajan tapauksessa ilmeisesti neuvolan "täti" saattoi huomata lapsen kehityksessä jotain poikkeavaa,jotain minkä arvelis kotitilanteesta johtuvaksi. Ei he aiheetta lähde asioita eteenpäin viemään.Ovat saattaneet seurata tilannetta jo pitempään. - Oma vikasi
Ämmien tapa lässyttää kaikki perheasiansa muille !!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä921949Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2781781Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3081584Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1851460Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em921053- 511007
- 56987
Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤56978- 67954
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40941