Torpata

hra X

Mistä on peräisin tämä verbi, jonka huomasin nettilehden jutusta ("Eduskunta torppasi eurolainojen tuplaamisen")? Onko se ehkä jotakin murretta?
Kummakseni huomaan, että en ollut vielä koskaan törmännyt tällaiseen verbiin, joka näköjään tarkoittaa tuuppaamista, tönäisemistä, estämistä ja ilmeisesti muutakin vastaavaa. Olen sentään lukenut ja kuullut kymmenien vuosien aikana paljon. Olisin varmasti kiinnittänyt huomiota tuollaiseen outoon sanaan, joka historiaan tutustuneelle tuo mieleen vain torpan eli entisajan vuokratilan.'
Google löysi verkosta runsaasti tämän sanan muotoja.
Verbi on kielen köyhtymistä ja kielenkäyttäjän laiskuutta. Yhdellä sanalla pyritään kattamaan mahdollisimman paljon merkityksiä, mikä merkitsee vivahteiden häviämistä ja ymmärtämisen hankaloitumista. Toisena esimerkkinä mainitsen verbin pärjätä.

10

1280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ynnäilijä

Torpata-verbiä muistan käytetyn aluksi jääkiekon yhteydessä. Sillä tarkoitettiin vastustajan poikkeuksellisen rajua pysäyttämistä, lähes tyrmäystä.

Toinen jääkiekosta yleisempään käyttöön levinnyt verbi on "kikkailla".

• TRFF

"Torpata-verbiä muistan käytetyn aluksi jääkiekon yhteydessä. Sillä tarkoitettiin vastustajan poikkeuksellisen rajua pysäyttämistä, lähes tyrmäystä."

Olen täsmälleen samaa mieltä! Hakron kanssa olen samaa mieltä siitä, että sana ei missään tapauksessa ole esimerkki kielen köyhyydestä. Itse en tosin missään tapauksessa suostu panemaan torpata-verbiä lainausmerkkeihin.

• Kirjoitetussa tekstissä torppaamista ei usein tapaakaan, vaikka urheilutoimittajat käyttävät hyvin mielellään sisäpiirien slangia. Itse arvelen oppineeni tämän sanan joskus 60-luvulla. On mahdollista, että se on peräisin jääkiekosta, jota en ole koskaan harrastanut, mutta yhtä hyvin se on voinut syntyä jalkapallon harrastajien keskuudessa - itse en tunne kumpaakaan lajia kuin pintapuolisesti.

>> Verbi on kielen köyhtymistä ja kielenkäyttäjän laiskuutta.

• 5veisaaja

Minä yleensä veisaan viis Idols-kisasta – ei ole minun lajini edes penkkiurheilijana! Olen kuitenkin katsonut nyt osia parista jaksosta puolella silmällä ja pannut merkille, etteivät osanottajat enää laula mitään: he VETÄVÄT biisin! Analogisesti musiikkikappale, laulu tai miksi noita pitäisi kutsuakaan, on sitten VETO.

Luulen vahvasti, että tässä maassa on useammissa kuin yksissä lastenjuhlissa esitetty "päivän tai illan vetonumero". Estradille kiivenneellä esiintyjällä on ollut kädessään langan pää, ja kun hän on lappanut tuota lankaa sisään kaksin käsin pari-kolmekymmentä metriä, on piilosta putkahtanut esiin pahvilappu, jolle on kirjoitettu jokin numero. Esiintyjä on sitten lukenut sen ja julistanut juhlallisen mahtipontisesti esimerkiksi: "Illan vetonumero on seitsemän!"

Juttu on tainnut levitä Idols-kilvanlaulantaankin.

Miksi muuten kappale (engl. piece) behmenee suomalaisessa suussa biisiksi? Onko piisi varattu tarkoittamaan liettä, tulisijaa tms. (ruots. spis)?

• hra X

Ehkä synonyymisanastosta olisi apua otsikoiden laadinnassa, jotta vivahteet säilyisivät.
        Kyseessä on Kansan Uutisten verkkolehden otsikko. On haluttu repäisevyyttä otsikkoon ja jouduttu jääkiekkoslangin hetteikköön. Ei tosin näy olevan ainutkertainen tapaus.

• Arv. 5veisaaja,

Tarkoitatko, että myös tämä "vetäminen" on alunperin jääkiekkotermi, vai millä tavalla ajattelit viestisi liittyvän "torppaamiseen"?

Jos haluat keskustella vetämisestä (josta tässä merkityksessä täällä on keskusteltu aikaisemminkin) tai biisistä (samoin), kannattaa avata uusi ketju. Se ei maksa mitään mutta tuottaa paremmin vastauksia.

ystävällisin terveisin

Hakro

• 5veisaaja

Kiitokset ystävällisestä ja ilmeisen aiheellisesta palautteesta, Hakro!

Minulla on kieltämättä yleisemminkin vaikeuksia pysyä asiassa. Levoton ADHD-mieleni on kärkäs poukkoilemaan syrjäkujille ja löytämään aasinsiltoja tykkänään toisiin teemoihin. Toivoisin, ettei tämä ikävä ominaisuuteni kuitenkaan pahoita kenenkään mieltä sen suuremmin.

Harmittomassa viihde- ja ajanvietemielessä täällä kai keskustellaan? Asiallisille keskusteluille luulisin löytyvän antoisampiakin foorumeita kuin Suomi24.

• hra X
        5veisaaja kirjoitti:

Kiitokset ystävällisestä ja ilmeisen aiheellisesta palautteesta, Hakro!

Minulla on kieltämättä yleisemminkin vaikeuksia pysyä asiassa. Levoton ADHD-mieleni on kärkäs poukkoilemaan syrjäkujille ja löytämään aasinsiltoja tykkänään toisiin teemoihin. Toivoisin, ettei tämä ikävä ominaisuuteni kuitenkaan pahoita kenenkään mieltä sen suuremmin.

Harmittomassa viihde- ja ajanvietemielessä täällä kai keskustellaan? Asiallisille keskusteluille luulisin löytyvän antoisampiakin foorumeita kuin Suomi24.

Aivan niin. Tänne sopii asiaa laidasta laitaan. Minä kyllä yleensä sivuutan ajanvietteen, mutta se on minun häpeäni.

• Shanashika

Voisiko sana olla tullut sanan stopata tilalle lapsuksen seurauksena; ainakin ennen käytettiin samoissa yhteyksissä stopata sanaa.

• 5veisaaja

Stop tykkänään: käsityskykyni (kieltämättä vajavaisen) mukaan torpata-sana on yksinkertaistettu muoto suomalaiseen suuhun huonommin sopivasta torpedoida-sanasta.

Torpparilaitos lakkautettiin Suomesta jo yli 90 vuotta sitten, joten sanalla tuskin on mitään yhteyttä edes torppa-sanaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe