liidaus ilman kurssia?

-

Eli voinko liidata vaikka parini ei ole mennyt kurssia? eli itse haluaisin aloittaa liidauksen ja olen menossa lähiaikoina kurssille. parini ei kuitenkaan itse halua kiipeillä liidaten (eikä siis ole menossa kurssille), mutta voiko hän kuitenkin varmistaa jos itse opetan miten?

Kiipeilykeskuksen ja kiipeilyareenan sivuilla ei lue asiasta mitään...

5

640

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osta vaikka fillari

Voihan perse taas. Ehkä sun olisi parempi lopettaa koko touhu jos tämmöiset asiat on vielä hakusessa.

• -

kiitos "asiallisesta" vastauksesta!-.-

• gewgerg

Ota ja kysy noista kiipeilykeskuksista. Eivät ne siellä kai yleensä kauheasti kyttää jengin taitoja enää alaköysihommissa (toisin kuin aloittelijoiden kohdalla). Ainakaan Tampereella ei kummassakaan paikassa kysellä mitään koulutuksia tai pätevyyksiä jos tiedetään, että on yläköysitaitaja ja aloittaa alaköysihommat.
      Sitten ehkä puututaan jos homma näyttää hasardilta.

Itse olen opastanut kaikki kolme kiipeilykaveriani sekä varmistamaan liidaajaa, että liidaamaan (heidän käytyään SKIL-systeemin mukaisen kiipeiyn peruskurssin = yläköysikiipeilyn kurssin alunperin), enkä ole itse sillä tasolla, että varsinaisesti saisin virallisesti ketään opettaa kiipeilyssä (siis SKIL-määritelmien mukaan). Liidaamme sekä sisällä Tampereella, että kallioilla. Hesassakin olemme liidanneet normaalien ensimmäisen kerran tarkastusten jälkeen.

Kaverini varmistavat minua myös trädi-hommissa, vaikka itse eivät trädiä kiipeäkään. Osaavat silti alaköysivarmistuksen, mikä riittää minulle.

Kysy siis paikallisten säännöt, mutta veikkaisin, että onnistuu.

• lkjfgh

Silloin kun itse aloitin, ei todellakaan ollut mitään liidikursseja ja hengissä ollaan.

Tarkkuus ja huolellisuus on oleellisempaa kuin joku virallinen sertifikaatti.

Huolehdithan kuitenkin, että osaat opettaa parisi varmistamaan liidaajaa (esim. gri-grin oikeaoppinen köydensyöttö) ja että itse osaat varoa back- / z-klippausta ja sitä kuuluisaa jalkaa köyden takana.

Paras tapa on panna kaveri varmistamaan, katsoa parissa metrissä alas ja arvioida, uskaltaisiko tuohon pudota. Jos uskaltaa, niin hyppää. Jos ei, niin kiipeä alas. Jos et tullut tonttiin, niin ei muuta kuin morjens.

• 4terfd

"Tarkkuus ja huolellisuus on oleellisempaa kuin joku virallinen sertifikaatti. "

Käytännössä toki totta.
        Ikävä puoli asiaan liittyy kiipeilykeskusten vastuukysymysten osalta. Suomessa kun ei käytännössä voi palveluntarjoaja kaikkea vastuutaan säilyttää asiakkaalle, vaan aina jää jonkin verran vastuuta valvoa palvelun käyttämistä.

Palveluntuottajalla (kiipeilykeskus) on siis käytännössä velvollisuus tiettyyn rajaan asti varmistua asiakkaiden kyvykkyydestä palvelun käyttöön ja "viralliset sertfikaatit" ovat tähän jokseenkin vakuutusyhtön ja mahdollisesti myös tuomioistuimen tarkastelun kestävä ratkaisu.

Toinen vaihtoehto, jota kiipeilykeskukset tuntuvat käyttävän, on "näyttökoe", jossa paikallinen ohjaaja tarkkailee toimintaa hetken ja hyväksyy sen.
        Yleensä kiipeilykeskuksen tiloissa ei näitä taitoja (edellämainittujen vastuukysymysten vuoksi) saa opettaa/ohjata kuin talon omat ohjaajat, joten kaverin valmentaminen tähän täytyy tehdä jossain muualla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      34
      5167
    2. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      281
      5017
    3. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      56
      4471
    4. Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"

Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos
      Maailman menoa
      69
      2425
    5. Sandels tölkin hinta nousi 1,29 eurosta 1,32 euroon

Mitähän järkeä valtiolla on verottaa tuotakin elintarviketta niin kovasti, että on järkevämpää käydä hakemassa ulkomailt
      Köyhyys
      46
      1868
    6. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      28
      1804
    7. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      21
      1774
    8. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      79
      1713
    9. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!

Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva
      Tv-sarjat
      15
      1621
    10. Oon kyllä välillä ollut susta

Nainen huolissani, en oo niin sydämetön mitä tunnut ajattelevan
      Ikävä
      105
      1486
    Aihe