liidaus ilman kurssia?

-

Eli voinko liidata vaikka parini ei ole mennyt kurssia? eli itse haluaisin aloittaa liidauksen ja olen menossa lähiaikoina kurssille. parini ei kuitenkaan itse halua kiipeillä liidaten (eikä siis ole menossa kurssille), mutta voiko hän kuitenkin varmistaa jos itse opetan miten?

Kiipeilykeskuksen ja kiipeilyareenan sivuilla ei lue asiasta mitään...

5

675

Vastaukset 5

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osta vaikka fillari

Voihan perse taas. Ehkä sun olisi parempi lopettaa koko touhu jos tämmöiset asiat on vielä hakusessa.

• -

kiitos "asiallisesta" vastauksesta!-.-

• gewgerg

Ota ja kysy noista kiipeilykeskuksista. Eivät ne siellä kai yleensä kauheasti kyttää jengin taitoja enää alaköysihommissa (toisin kuin aloittelijoiden kohdalla). Ainakaan Tampereella ei kummassakaan paikassa kysellä mitään koulutuksia tai pätevyyksiä jos tiedetään, että on yläköysitaitaja ja aloittaa alaköysihommat.
      Sitten ehkä puututaan jos homma näyttää hasardilta.

Itse olen opastanut kaikki kolme kiipeilykaveriani sekä varmistamaan liidaajaa, että liidaamaan (heidän käytyään SKIL-systeemin mukaisen kiipeiyn peruskurssin = yläköysikiipeilyn kurssin alunperin), enkä ole itse sillä tasolla, että varsinaisesti saisin virallisesti ketään opettaa kiipeilyssä (siis SKIL-määritelmien mukaan). Liidaamme sekä sisällä Tampereella, että kallioilla. Hesassakin olemme liidanneet normaalien ensimmäisen kerran tarkastusten jälkeen.

Kaverini varmistavat minua myös trädi-hommissa, vaikka itse eivät trädiä kiipeäkään. Osaavat silti alaköysivarmistuksen, mikä riittää minulle.

Kysy siis paikallisten säännöt, mutta veikkaisin, että onnistuu.

• lkjfgh

Silloin kun itse aloitin, ei todellakaan ollut mitään liidikursseja ja hengissä ollaan.

Tarkkuus ja huolellisuus on oleellisempaa kuin joku virallinen sertifikaatti.

Huolehdithan kuitenkin, että osaat opettaa parisi varmistamaan liidaajaa (esim. gri-grin oikeaoppinen köydensyöttö) ja että itse osaat varoa back- / z-klippausta ja sitä kuuluisaa jalkaa köyden takana.

Paras tapa on panna kaveri varmistamaan, katsoa parissa metrissä alas ja arvioida, uskaltaisiko tuohon pudota. Jos uskaltaa, niin hyppää. Jos ei, niin kiipeä alas. Jos et tullut tonttiin, niin ei muuta kuin morjens.

• 4terfd

"Tarkkuus ja huolellisuus on oleellisempaa kuin joku virallinen sertifikaatti. "

Käytännössä toki totta.
        Ikävä puoli asiaan liittyy kiipeilykeskusten vastuukysymysten osalta. Suomessa kun ei käytännössä voi palveluntarjoaja kaikkea vastuutaan säilyttää asiakkaalle, vaan aina jää jonkin verran vastuuta valvoa palvelun käyttämistä.

Palveluntuottajalla (kiipeilykeskus) on siis käytännössä velvollisuus tiettyyn rajaan asti varmistua asiakkaiden kyvykkyydestä palvelun käyttöön ja "viralliset sertfikaatit" ovat tähän jokseenkin vakuutusyhtön ja mahdollisesti myös tuomioistuimen tarkastelun kestävä ratkaisu.

Toinen vaihtoehto, jota kiipeilykeskukset tuntuvat käyttävän, on "näyttökoe", jossa paikallinen ohjaaja tarkkailee toimintaa hetken ja hyväksyy sen.
        Yleensä kiipeilykeskuksen tiloissa ei näitä taitoja (edellämainittujen vastuukysymysten vuoksi) saa opettaa/ohjata kuin talon omat ohjaajat, joten kaverin valmentaminen tähän täytyy tehdä jossain muualla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksi naiset haluavat itseään vanhemman kumppanin? Vai haluavatko?

Tuolla toisessa ketjussa tuli esille tämä kysymys ja se on mielestäni hyvä kysymys. Kiitos scrg:lle tämän kysymyksen esi
      Sinkut
      357
      1106
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      71
      748
    3. Missä vaiheessa

Unohdit minut? Onko sinulla oikeasti mies jota rakastat? Tiedän että möhlin ja odotin liikaa. Ei tarvitse vastata jos et
      Ikävä
      37
      696
    4. Ajatteletko usein vielä

Meitä?
      Ikävä
      49
      590
    5. Jännitän sua!

En tiedä miksi! 🤭
      Ikävä
      41
      588
    6. Miksi meidän yhteys vain

Säilyy? Säilyy ja säilyy? Joku syyhän siihen on?:))
      Ikävä
      63
      533
    7. SDP: tiukkaa maahanmuuttopolitiikkaa ilman rasismia

Analyysin mukaan demareiden uuden maahanmuuttolinjan suurin ero konservatiivioikeiston vastaavaan on rasismin puute. ht
      Maailman menoa
      320
      496
    8. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      19
      481
    9. Kun tulet mun luo

Mies, niin tuotko suklaata tullessasi? ;)
      Ikävä
      75
      471
    10. kasariperjantai 2026

Ajatuksia vuoden 2026 kasariperjantaista...ainakin porukkaa oli mun mielestä liikkeellä tosi paljon ja fiilinki noin yle
      Iisalmi
      22
      459
    Aihe