Saako lapset tavata isäänsä tai isovanhempiaan?

THOMAS99

Kaikille mummeille, isoisille ja isille ei anneta mahdollisuutta tavata lapsenlapsiaan tai lapsiaan. Meillä tuli avioero kolme vuotta sitten. Tämän jälkeen ex-vaimo lopetti kaiken kanssakäymisen ja kommunikoimisen minun ja lasteni mummin kanssa. Meillä on yhteishuoltajuus, jossa määritellään mm. hyvin tarkasti elatusavut, miten isä saa tavata lapsiaan jne. Sopimus tehtiin käräjäoikeudessa. Se on aivan tyhjänpäiväinen paperi, jolla ei ole mitään merkitystä. Joudun käytännössä sopimaan lasten kanssa tapaamiset. He eivät uskalla puhua kotonaan puhelimitse kanssani, jos äiti on kotona tai jos lapset ovat ex-vaimon vanhempien luona, joten soittelemme silloin kun ketään ei ole paikalla. Elatusavut olen maksanut aina täsmällisesti ja ajallaan. Äidin vastaus on lapsille aina sama, jos he kysyvät, että voiko isää tai mummia käydä katsomassa... 'Jos teitä huvittaa tavata isä tai mummi...ja jos ette halua tavata niin se on ok'. Ei tässä mistään halusta ole kiinni. Äidin velvollisuus on huolehtia, että myös lasten isä ja isovanhemmat saavat tavata lapsia. Oikeusaputoimistossa sanottiin, ettei kannata viedä oikeuteen...häviän kumminkin. Lasteni mummi on 80 vuotta vanha ja asuu samalla paikkakunnalla (Turku), kuin ex-vaimon vanhemmat, mutta vaikka lapset olisivat esim. viikon ex-vaimon vanhempien luona, niin heitä ei päästetä katsomaan toista mummiaan, vaikka lapset haluaisivat. Lapset eivät yksinkertaisesti uskalla kysyä, että haluaisivat käydä mummia katsomassa. Äitini on hyvin surullinen. Aikanaan hän antoi lapsille suurimman osan vaatteista, urheiluvälineistä ja jopa ruokaa. Perheeni sai myös huomattavan summan rahaa lainojen hoitoon. Ex-vaimon puolelta ei apua tullut kuin kerran, vaikka he näkivät ahdinkomme. Meillä itsellä oli todella tiukkaa, eikä ollut rahaa ostaa lapsille edes aina vaatteita. Koskaan vastapuolella ei ollut aikaa lapsillemme tai rahaa ostaa mitään. Ex-vaimoni suku on pohjanmaalta ja voin vain todeta sen, että he ovat todella pitkävihaisia. Ex-vaimoni on myös opetusalan ammattilainen ja korkeassa virassa, kuten myös oli hänen isänsä. Heidän jos kenen pitäisi tietää lasten oikeuksista ja huolehtia, että ne myös toteutuvat. Eli että isä ja isovanhemmat saavat tavata lapsia. Voin vain todeta että koulusivistys ja sydämensivistys ovat aivan eri asioita. Mielestäni tällaiset ihmiset osoittavat vain omaa tyhmyyttään ja sivistymättömyyttään omalla toiminnallaan. Vai mitä mieltä olette siitä, ettei isää ja mummia kutsuta esim. lasten rippijuhliin, ylioppilasjuhliin jne. Edes poikani valatilaisuuteen ei kutsuttu. Siellä oli nämä toiset isovanhemmat ja tietysti äiti. Kaikki isät tietävät, miltä se tuntuu, jos pojalla on valatilaisuus ja isälle ei anneta mahdollisuutta osallistua siihen. Sosiaaliviranomaisetkin ovat todella puolueellisia ja heidän ainoa neuvonsa oli että haasta äiti oikeuteen. Kävin siellä juttelemassa ensin yksin ja he lukivat käräjäoikeuden huoltajuuspaperin ja sanoivat, että ehdottomasta tätä pitää noudattaa ja en saa tavata lapsia, kuin sopimuksessa määritellyillä päivillä. Virkailija ilmoitti myös, että jos tapaan tai soitan lapsille muina aikoina, niin äiti voi haastaa minut oikeuteen. Sen jälkeen kävi lasten äiti virkailijan luona, jolloin kaikki muuttui päinvastaiseksi. Minulle ilmoitettiin, ettei koko paperilla ole mitään virkaa. Eivätkä he voi tehdä mitään asian hyväksi. Ruotsissa oli juuri medioissa esillä tapaus, jossa 6 v tytön äiti oli yrittänyt estää tyttärensä vuonna 2004 kuolleen isän vanhempia tapaamasta lapsenlastaan. Käräjäoikeus päätti, että isovanhemmat saavat oikeuden tavata lapsenlastaan, mutta lapsen äiti valitti hovioikeuteen. Nyt hovioikeuskin on päättänyt, että isovanhemmat saavat oikeuden tavata lapsenlastaan jokaisen kuukauden viimeisenä viikonloppuna. Lopuksi voin todeta että puhun aina kauniisti lapsilleni heidän äidistään ja hänen vanhemmistaan. Minä en koskaan vihaisi ketään niin paljon ettenkö huolehtisi siitä että lapseni saisivat tavata myös äitiään ja sukulaisiaan. Hyvää kevättä kaikille ja jaksamista niille, jotka painivat samojen ongelmien parissa.

19

568

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei h-i !

Tällaista pötköä ei jaksa lukea vaikka olisi miten 'hyvää' asiaa.

• jaksamisia...

Surullisia ovat aina nämä jutut.
      Minulla kävi taas sitten päinvastoin, että kun mies kyllästyi leikkimään kotista ja lähti, jätti myös poikansa.
      Ei noudattanut lapsentapaamisoikeuttakaan, vaan jätti vain kylmästi pojan hakematta luokseen.

Aikoi kyllä tulla monesti hakemaan poikaa luokseen, mutta turhaan ikkunassa odotimme pieni reppu valmiiksi pakattuna.
      Lapsen pettymys oli todella riipaisevaa..
      Isän puolen vanhemmista ei kuulunut eron jälkeen koskaan mitään, ei syntymäpäiväkorttiakaan koskaan tullut niin isältään, kuin isovanhemmiltaankaan.

Löysin sitten uuden miehen, joka on ollut pojalle aina hyvä ja teimme vielä kaksi poikaa lisää, joten ensimmäinen lapseni on mennyt aina jonon jatkeena muiden mukana.
      Olen kysynyt pojalta nyt aikuistuttuaan, tunteeko katkeruutta isäänsä kohtaan, mutta on sanonut, että ei, että enempi tämä "uusi" on isältä tuntunut.
      Poika on ollut facebookin kautta yhteydessä isäänsä, mutta ei edes sen kautta ole halunnut sen kummemmin välejä poikaansa pitää.
      Kummallista on elämä toisinaan.

• Yritä uudestaan

Mikä tuossa nyt oikein mätti? Sori, raskasta luettavaa kun kaikki oli yhdessä pötkössä, saattoi jäädä jotain lukematta.

Sua siis harmitti, etteivät sun vanhempasi ole oikeutettuja tapaamaan sun lapsiasi, näin ymmärisin. Ja tarkemmin, etteivät sun lapsesi ole VELVOITETTUJA tapaamaan sua ja sun lähisukulaisiasi.

No jospa sitten sinä tapaisit lapsiasi silloin kun sun vuorosi on, sovit exän kanssa että kello se ja se laukut on pakattu. Onhan sulla paperi asiasta.

Jos lapset ovat yli 10 v, he voivat jo itsekin päättää mitä tekevät. Mielestäni on ihan oikein, että jolleivät lapset halua tavata sukulaisiasi heidän ei tarvitse tavata. Sillä ei ole mitään merkitystä, paljonko joku on maksanut "oikeudestaan" tavata toisten lapsia, koska sellaista oikeutta ei ole eikä lapset ole kauppatavaraa.

Pointtini oli kuitenkin se, ettei sun vanhemmilla tai muilla sukulaisilla ole tapaamisoikeutta sun lapsiisi. Sinä voit vierailla sukulaistesi luona niin paljon kun haluat omilla tapaamisajoillasi.

Eli mikä ihan oikeasti oli ongelmasi?

• vm1964

Tuollainen käyttäytyminen ex-vaimon puolelta on ihan normaalia, ei yllätä yhtään. Olen eronnut useita vuosia sitten ja olen ottanut sen linjan, että en ole arvostellut lapsilleni toista vanhempaa, en edes lasten kuullen. Tosin ex-vaimoni on sitä tehnyt koko ajan lapsillemme. Todella surullista! Itse ei voi tehdä asialle yhtään mitään, kuin yrittää pitää lapsiin niin normaalit välit kuin pystyy.

Olen monta kertaa miettinyt syitä miksi nainen käyttäytyy noin. Olen tullut sellaiseen lopputulokseen, että naisella on vaan niin huono olo, että yrittää tällä tavoin "parantaa" omaa oloaan, eikä loppujen lopuksi ymmärrä mitä hän tekee yhteisille lapsille. Jokainen voi kuvitella miten toisen vanhemman suorittama ex-puolisin mollaaminen tai häneen kohdistettu negatiivinen asenne vaikuttaa lapsiin. Todella surullista.

Tiedän hyvin sen tunteen kun ei kutsuta lapsen rippijuhlaan, vaikka lapsi olisi halunnut kutsua. Rippikahveet olen yksin saanut juoda paikallisella abc-huoltoasemalla. Odotan pelonsekaisin tuntein nuorimman lapseni tulevan kesän rippijuhlaa.

Itse olen huomannut, että käräjäoikeuden päätöksellä ei ole mitään muuta virkaa kuin se, että elatusmaksut juoksee, ei mitään muuta. Vaikka kuinka puhutaan, että lapsen etu on tärkeintä, niin ei se koske lainkaan sitä toista vanhempaa joka kaikin tavoin estää lapsia tapaamasta toista vanhempaa tai sanoillaan ja toiminnallaan myrkyttää lasten mielen.

Voimia ja jaksamista kaikille niille jotka painivat samanlaisten ongelmien kanssa!

• mk

Ment vain sinne laspen rippijuhliin ja kerrot lapselle että kun han on yli 12v niin saa itse päätttää kuinka paljon tapaa toista vanhempaansa ja ei tartte edes kertoa ketää tappa voi sanoa että on kaverilla tai harrastuksissa ja niin edelleen.

• harakanvarpaita...
        mk kirjoitti:

Ment vain sinne laspen rippijuhliin ja kerrot lapselle että kun han on yli 12v niin saa itse päätttää kuinka paljon tapaa toista vanhempaansa ja ei tartte edes kertoa ketää tappa voi sanoa että on kaverilla tai harrastuksissa ja niin edelleen.

OPETTELE KIRJOITTAMAAN OIKEIN!
        VAI OLETKO LÄPÄISSYT VAIN APUKOULUN!?
        ...jos sitäkään...

• Älä loukkaa muita
        harakanvarpaita... kirjoitti:

OPETTELE KIRJOITTAMAAN OIKEIN!
        VAI OLETKO LÄPÄISSYT VAIN APUKOULUN!?
        ...jos sitäkään...

Häpeä, kirjoitat loukkaavasti. Harakanvarpaita kirjoitat itse.

• kokemuksia ei höpöä

Aivan samoja kokemuksia. me ei tehty mitään sopimuksia erotessa mutta myöhemmin ilmeni että exä käyttäytyi aivan mielivaltaisesti. Perui lasten tapaamisia ilmoittamatta, toisaalta taas uhkailemalla ja kiristämällä pakotti ottamaan lapset vaikka ei ollut vuoroni. Haukkumista, uhkailua ja kiristämistä.

Matkustelivat mielin määrin lasten kanssa no eipä se mitään mutta kun itse olisi lähtenyt risteilylle niin eipä käynyt. Sen jälkeen en ole lapsiani nähnyt. Oikeudessakin oltiin. Todella puolueellista ja asenteellista touhua. No kumminkin päätös tuli, tapaaminen kerran kuussa ja yhdessä päätetään lasten asioista. Ja exän tulee tukea ja edistää meidän tapaamisia...arvaa onko lapsia näkynyt.

"Lapsen etu" on se mitä lasten kanssa asuva vanhempi sanoo, ei mitään muuta. Joku sanoo mahdotonta mutta kun sattuu olemaan itsekäs vanhempi ja voimakas persoona niin eihän lapset mitään voi. Ikävää mutta totta. Meitä on näköjään monia.

"Itsestä se on kiinni" nimimerkki kommentoi että muka kaikki toimii jos vaan pitää itse huolta. Ei pidä paikkaansa. Voin todistaa. Kyllä se lähivanhempi on se joka määrää ja voi jopa estää tapaamiset niinkuin minun tapauksessani. Nimenomaan kyseessä on erittäin itsekäs ja hankala lähivanhempi. Ajattelen itse asiassa että lasteni äiti on jollain lailla sairas, paha narsisti tai jotain, vaikea keksiä muuta selitystä miksi haluaa kiusata toista vuosikausia ? Oikeudessa hän jopa esitti omakeksimiä tarinoita ja valehteli moneen kertaan. Vaikka kiistin moiset niin olankohautus ja se siitä.

Ja juhlista....kyllä kait niistä pitäisi ilmoittaa ja jopa kutsua...mistä voin tietää minne juhliin mennä ja milloin jos ei mitään kuulu. Ei vastata viesteihin, ei puhelimeen. Täällä on viisastelijoita joilla ei ole kokemusta hankalasta exästä mutta älkääpä viisastelko kun ette tiedä. Tai tulkaapa tänne ja hankkikaa lapset tapaamaan minua. Joopa joo. Exä ilmoittaa että lapset ei tahdo nähdä. Niin hän minullekin kävi oikein sanomassa ovella. Sanoin että haluan nähdä lapset, en sinua. Ja kysyin mitä olet tehnyt lapsilleni etteivät he tahdo tavata.

Kyllähän olen jostain lukenut että tosiaan sen vanhemman kuka asuu lasten kanssa, kuuluu edistää suhdetta toiseen vanhempaan. Ja edesauttaa tapaamisia. Lähetän pian kyselyn hänelle mitä hän on tehnyt tapaamistemme eteen ja sitten oikeuteen taas.

• Itsestä se on kiinni

Jos nyt et kuitenkaan yleistäisi, kun läheskään kaikki naiset eivät noin käyttäydy, ja se ei suinkaan ole normaalia.
      On sellaisiakin ex-miehiä, jotka aloittavat sen marttyyrin esittämisen eron jälkeen ja suoraan valehtelevat sukulaisilleen, ettei ex-vaimo anna tavata lapsia, vaikka näin ei ole.
      Jotkut miehet vaan ovat niin katkeria erosta johtuen, että heidät pitää maanitella ja vähintään kerjätä lasten juhliin, jos meinaa heidät sinne saada.
      Monet miehet käyttävät myös kostona sitä, etteivät hae lapsia, niinkuin on sovittu, kun tietävät sen lapsen surun olevan sitten äidille kova paikka.
      Lasten juhliin ei ole kukaan vartija ovella käännyttämässä, joten sinne on tervetulleita niin sukulaiset kuin ystävätkin ja on vain miehen saamattomuutta ja tyhmää ylpeyttä tuollaiset vinkumiset täällä, ettei muka voi esim. lapsen valatilaisuuteen mennä, sinne kun menee yleensä hyvin paljon ihan ulkopuolisiakin seuraamaan komeaa tilaisuutta!
      Samoiten rippijuhlat alkavat kirkosta,ja kestävät kauan, joten sekin on yleinen paikka mennä onnittelemaan lasta ja viedä se kortti kukkineen.

Lopettakaa exät noi ilmanaikuiset säälinkerjäämiset ja ruikutukset ja se tyhmän ylpeys! Jos on lapsiinsa pitänyt asialliset ja lämpimät välit, siihen väliin ei voi exän käytös vaikuttaa.
      Lapset on lojaaleja kummallekkin vanhemmalle,ja jos ei ole aihetta, exän mollaus ei mene läpi!!
      Nykyään ostetaan lapsille kännykät jo ala-asteelle, joten isä voi kyllä itsekkin sopia asioita lapsen kanssa, eikä aina odottaa, että se exä tekisi senkin, opetelkaa itse kerrankin hoitaamaan ihmissuhde-asioitanne!

• mk

Jos lapset ovat täyttäneet 12v niin heidän ei tartte edes kertoa äidilleen ketä tapaavat ja eikö poikasi pystynyt armeijasta itse ilmoittamaan sinulle koska vala on ja sen tiedon olisit saanut soittamalla siihen joukkoosastoon missä palvelee ja sieltä olisi ilmoittu koska vala on. Ex vaimosi kosktaa sinulle siitä että erosit hänetä ja ei omalla ajatusmalmalla voi muuttaa ajatustaan Yli 12v lapset saavat itse päättää kuinka paljon tapaat etävänhempaa ja siihen ei lapsen tartte edes lupaa kysyä lahivanhemmalta.

• tätä höttöä taas!

Opettele mk kirjoittaan edes oikein, vai oletko päissäsi?
      "ex vaimo kostaa sinulle...?"
      Onko ihan omakokemus vai omistatko kristalli pallon?
      Puhut itseäsi vastaan, vastahan tuossa sanoit, että 12v lapset itse päättää ja heti perään, "ex-vaimo ei voi muuttaa ajatustaan..?"
      Kuules, kun sulla ei ole muu kuin se avokkis, niin olistko hiljaa niistä vaimoista, niistähän sulla ei ole mitään kokemusta.
      Eikä näköjään oikein mistään muustakaan, kuin että sulla on avoliittos....onkohan edes sitä oikeesti enää?

• elämä on....

Sulla on jo osa aikuisia lapsia ja varmaan tuolla armejaa käyvällä auto käytössä, sehän voi käydä sua ja sun mutsiis tapaamassa sillom kun tykkää,eikai aikuinen poika nyt enää mutsinsa lupaa tartte siihen.
      Samaan kyytiin voi tulla ne nuoremmat lapset.

Taitaa olla niin ettei sun penskojasi kiinnosta sinä, ja sinun vanha äitisi?????????????
      Olet myös katkera, kun sun mutsis avusti teitä ja ex muijas mutsi ja faija ei olleskaan ja penskasikin tietää tään ,ja ei ne viitti tulla kuuleen sitä kitinää, kuinka heitäkin on avustettu ja eivät edes käy kattomassa.
      Parempi katsoa peiliin ja omaan sisimpään.

• yo intti

Rippijuhliin voi mennä kirkkoon ilman kutsua, ylioppilasjuhliin voi mennä kouluun ilman kutsua, valatilaisuuteen voi mennä ilman kutsua, ja sieltä intistä tulee yksi kutsu vanhemmille ja läheisille, ei sun exäsi sinne ketään kutsu.

Turhaa rutinaa sulta, olet katkera yksinäinen ukko.

• ¨¨¨¨

Sulla on pallo ihan hukassa. Jos on armeijaikäinen poika, niin hän on kyllä ihan vapaa tapaamaan vanhempiaan tai mummoaan aina silloin kun kaikille sopii. Ja rippijuhliin olisi voinut mennä ainakin kirkkoon, vaikkei kutsutakaan.

MInä laitoin exälle sähköpostin, jossa ilmoitin juhlien ajankohdan (oikeille vieraille lähti kutsukortit..). Pakotin itseni siihen, vaikka oikeasti mieli olisi tehnyt vetää exää vain pesäpallomailalla päähän. Sen verran harmia ja murhetta äijä on aiheuttanut minulle ja suvulleni. Kahvikesteillä välttelin exää - olin muiden vieraiden kanssa. Näin oli parempi, koska tunnelma laskee aina minun ja exän kohdatessa, vaikkemme sanoisi toisillemme mitään. Se on elekieltä.

Meillä väännettiin tapaamissopimusta lastenvalvojalla 4h, koska exän mielestä tapaamiset piti laittaa paperille. No, mikään kohta paperista ei ole toteutunut. Pelkästään olosuhteet exän kodissa on sellaiset, ettei yksikään tervejärkinen ihminen pakota niihin lastaan menemään.

Exäsi ei estä tapaamasta lapsia. Lapset vain eivät halua tavata sinua.

• Sun äitis se on.

Ex-vaimosi ei tarvitse todellakaan eron jälkeen olla sen kummemmin sinun kuin äitisikään kanssa missään tekemisissä.
      On sinun asiasi olla lastesi kanssa tekemisissä, niinkuin LAPSET haluavat ja
      samallahan noita käytät äitiäsi tapaamassa, kun he ovat luonasi.
      Vanhat ihmiset ei hajuineen ja omituisuuksineen ole muutenkaan lasten mieliajanvietepaikkoja, varsinkaan jo isompien lapsien, joten pikaiset Joulu ja Äitienpäivänseutu riittää näille vierailuille.
      On SINUN asiasi huolehtia säännöllisesti äitisi luona käynneistä, ei lastenlasten...
      Oma lapseni sanoi nyt murkkuikäisenä inhonneensa mummunsa sylissä istumista, koska mummu haisi pahalle ja hengitys vielä pahemmalle..

• Zemppiä

Exäsi tuntuu aika katkeralta ihmiseltä, kun tuntuu lasten kautta sinulle jotain kostavan. Valitettavaa että jotkut lähivanhemmat pitää lapsia pelinappuloina. Se ei ole mitenkään lasten edun mukaista, mutta tämmöinen "takapajula" suomi on. Lastensuojelu ei aina ole kovin objektiivinen osapuoli näissä asioissa vaan monesti lähivanhemman puolella enemmän kuin lasten.

Valitettavaa että ex-appivanhempasi olivat niin välinpitämättömiä. Sellaisiakin ihmisiä on.

Toki sinun pitää itse pitää huoli oikeuksistasi. Lapsella on oikeus tavata kumpaakin vanhempaa. Yli 12-vuotias lapsi saa itse aikapitkälti päättää missä haluaa asua ja käydä. Sovi uusi aika lastenvalvojalle ja yritä saada laajempia tapaamisia. Jollei sopimusta synny on ainut keino käräjöinti. Kannattaa palkata hyvä asianajaja, joka tuntee perheoikeudelliset asiat. Sieltä saatat saada oikeutta?

Apua voit kysyä www.isatlastenasialla.fi organisaatiosta.

• kokemusta ei höpöä

Kiitos paljon linkistä. Olen ajatellutkin että jonkun pitää tehdä asialle jotain. Tapauksiahan on lukemattomia ja erilaisia. Tottakai jokaisella on oma totuutensa mutta riippumatonta puolueetonta toimijaa ei ole ollut. Asiantuntijaa joka kuuntelee kumpaakin vanhempaa ja tarvittaessa todistajia ja tekee sitovia päätöksiä. Joo joo joku sanoo onhan oikeus mutta eipä se oikeasti velvoita mihinkään, sehän on nähty. Itseäni tämä ei enää auta mutta muita, ettei viattomat lapset menettäisi toista vanhempaansa toisen itsekkyyden takia. Hyvä hyvä. Olen mukana.

• kdkdyl

Tuntuu että tota paskaa on puolin ja toisin.
      En ota ap. mitenkään kantaa sun kokemaan epäoikeudenmukaisuuteen.

Meillä taas oma isukki lähti yh´äkkiä yllätäen toisen naisen makaan, jätti äitini korjaamaan aikamoista savuavaa rauniota.

Siiä alkoi vuosien kiusaaminen.. Vanhempien vielä yhdessä ollessa isä oli aikamoinen tyranni, ja sen sai koko perhe kokea...
      Kovinkaan mielellään "isä" ei halunnut olla meihin lapsiinsa yhteydessä, tokasipa kerran jos toisenkin että "hänen tehävänsä ei ole pitää yhteyttä, vaan se on meidän tehtävä".

Äitini sitten aina painosti meitä menemään isän luona käymään, koska tiesi itsekkin että jos emme mene, niin siitä nousee älytön meteli. Nuo käynnit oli meille jokaiselle aikamoista helvettiä. En ymmärrä miksi meidän piti edes siellä käydä, kun muuta ei tehty kun haukuttiin ja vähäteltiin meitä kauhea haukkuminen millainen paska äitimme on.

Rahaa tuolla ukolla oli, mutta kiusallaan maksoi elatusmaksut miten sattui, kun tiesi että äitimme on taloudellisesti tiukoilla... Sitä rahaa oli kyllä käyttää uuden akkaan ja hänen lapsiinsa ja monen moneen etelänmatkaan. Samoin joululahjoja omille lapsille hän ei ostanut, mutta löivät uuden akan lapsille käteen jokaiselle 800mk. Sen sai myös tän uuden akan ensimmäisellä luokalla oleva lapsi, mutta minun opiskelukirjoihin ei latiakaan suostunut laittamaan.

No, me lapset kasvoimme vanhemmiksi, ja loppuen lopuksi kukaan meistä ei halunnut mennä isän luokse, eikä olla edes yhteyksissä. Ja miksipä oltaisiin edes haluttu kun aina sai kuulla olevansa vaikka mitä...
      Ja päälle haukut siitä millainen paska äitimme on. Oma äitimme EI KOSKAAN sanonut isästämme yhtään pahaa sanaa. Päinvastoin koitti kaikin keinoin saada meitä pitämään yhteyttä, hän tiesi itsekkin että säästyy kaikenmaailman uhkauksilta.. (perusuhkaus oli aina tää oikeuteen ja lapset pois äidiltä)

Nykyään se ukko raukka elelee itsekseen, ja aikamoisen huonokuntoisena, ja kun on niin pirun hankala luonne niin tosiaan yksin on. Edelleen kitisee ja natisee, ja vanhemmiten on alkanut kaipaamaan meitä, ja haluaisi päästä osalliseksi meidän sisarusten perhe-elämään, mutta aika on hiljaista. Jokainen meistä on tiukasti pyytänyt jättämään rauhaan. Äitimme vielä tänäkin päivänä koittaa meitä saada löytämään jonkin sortin säälin hitusen.

Muistan elävästi sen yhden tiukan keskustelun isäni kanssa aikuisuuden kynnyksellä... Olin taas kerran saanut herran vihat niskaani.. totesin vaan että kyllä se niin on että kun tota peliä jatkat, niin tämän pelin tulet loppupeleissä häviämään.. ja niin on käynyt. Eläköön yksinään, ja kuolkoon yksinään!

• ------

"Joudun käytännössä sopimaan lasten kanssa tapaamiset."
      Se on ihan oikein, sillä lapsesi ovat jo niin vanhoja.

"He eivät uskalla puhua kotonaan puhelimitse kanssani, jos äiti on kotona tai jos lapset ovat ex-vaimon vanhempien luona, joten soittelemme silloin kun ketään ei ole paikalla"
      Varmasti tekosyy olla juttelematta kanssasi. Nuorilla on nuorten kiireet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      74
      1349
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      240
      1237
    3. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      1051
    4. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      253
      1026
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      51
      755
    6. 64
      714
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      62
      707
    8. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      39
      678
    9. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      44
      641
    10. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      30
      597
    Aihe