Hyvästi ruokavaliot ja superruoka

köyhä..

Tässä hiilihydraattien välttämisen ja näiden superfood-juttujen kanssa on nyt todella alkanut tökkimään se, kun niitä tyrkytetään nyt joka paikassa ja jokaisen itsestään huolta pitävän ihmisen pitäisi ilmeisesti tällaisia ruokatottumuksia noudattaa, mutta kaikillahan ei ole tähän edes varaa.

Kovin köyhillä ihmisillä ei vaan yksinkertaisesti ole varaa tällaiseen (ne syksyllä metsästä ilmaiseksi kerätyt marjatkin tuppaa loppumaan aika lyhyeen, jos ei ole tilaa ja rahaa jollekin jättikokoiselle pakastimelle).
On jotenkin ihan älytöntä, että ruoka-avustuskasseissa tarjotaan yleensä vain pelkkää huonoa hiilihydraattia ja ovat muutenkin erittäin hiilihydraattipainotteisia (valkoista makaronia, valkoista leipää jne.). Sitä sitten on köyhän pakko syödä, jos mielii pysyä edes jotenkuten hengissä, jos on tällainen tilanne, että mistään muualta et ruokaa saa.

Monet juurekset, vihannekset ja hedelmät on talvella köyhälle perheelle ihan liian kalliita (kukaan jaksa ikuisuuksia mitään pelkkää porkkanaa tai punajuurtakaan puputtaa). Jäjelle jää halpana oikeastaan vain peruna (jos sattuu vielä olemaan samalla joitain allergioitakin), joka sekin ilmeisesti huonoa hiilihydraattia. Joku kananmuna (jota karppaajat suosivat) on taas (vaikkakin halpaa tavaraa) happo-emästasapainon kannalta huono.

Todella köyhällä ihmisellä ei siis ilmeisesti ole usein muitakaan vaihtoehtoja kuin ottaa se ruokakassien sisältö vastaan ja syödä jokseenkin yksipuolisesti ja epäterveellisesti, ikävä kyllä.

69

2171

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ai että sentään

pakastejuurekset maksaa 30 senttiä pussi, että jos ei ole siihen varaa niin tosi köyhä on.

• namiskamis

mitä sä siitä valmistat ja onko se susta terveelistä kasvaville lapsille? aika ylimielinen asenne.. =/

• vitamiiniseppo

Pakastejuurksissahan niitä vitamiineja vasta onkin. Dorka.

• no nii
        vitamiiniseppo kirjoitti:

Pakastejuurksissahan niitä vitamiineja vasta onkin. Dorka.

noniiiiiiiiiiii eikö pitäs ruhottua

• ap

Mutta kun ne alkaa tuolla menolla tulla jo korvista ulos...aika yksipuolista ruokaa. Mun vatsa ei edes kestä herneitä, tai papuja, joita niihin halvimpiin pusseihin tupataan yleensä tunkea. Miksi kaiken hyvän, sopivan ja terveellisen pitää olla niin kallista!!Pelkällä lehtisalaatillakaan ei elä. Marjat on metsässä lmaisia, mutta nekin loppuu aina talven aikana kesken...nyyh...

• marianneK

Lehtisalaatti on erittäin kallista. Ihme että se edes tulee jonkun mieleen siinä tarkoituksessa. Yksi toppa lehtisalaattia sisältää muutaman gramman lehtiä, ei riitä edes yhdelle aamupalan lisukkeena. Melkein mitä tahansa muuta, esim. kiinankaalia tai jäävuorisalaattia kannattaa ostaa mieluummin kuin lehtisalaattia. Jos siis salaattia välttämättä haluaa.

• ap
        marianneK kirjoitti:

Lehtisalaatti on erittäin kallista. Ihme että se edes tulee jonkun mieleen siinä tarkoituksessa. Yksi toppa lehtisalaattia sisältää muutaman gramman lehtiä, ei riitä edes yhdelle aamupalan lisukkeena. Melkein mitä tahansa muuta, esim. kiinankaalia tai jäävuorisalaattia kannattaa ostaa mieluummin kuin lehtisalaattia. Jos siis salaattia välttämättä haluaa.

No, lehtisalaatti tuli sen takia mieleen, kun kasvatan sitä itse kesäisin omassa maassa, mutta tämä kasvimaankin pito on hieman rajallista (vaikka moni -etenkin kaupunkilainen- ei sitä varmaan uskokaan), monestakin syystä. Säilytys on jo oma luku sinänsä. Ei ole ollut rahaa/mahdollisuuksia rakentaa kunnon kellaria, jonne ei tule home, eikä hiiret.

• huomio...
        marianneK kirjoitti:

Kiinankaalissa on paljon nitraattia.

• mitä ihmettä?
    • tuttu juttu

Totta on. Tässä on joutunut penniä venyttämään ihan urakalla, tosi tuttu tilanne. Eu-pussien sisältö alkaa tosiaan ajan mittaan tökkimään,
      etenkin se juustopasta, ei enää uppoa ei. Sämpylöitä on tullut väännettyä urakalla vaan olisi niin kiva kun oisi muutakin laittaa päälle kun ylähuuli.
      Muutamalta seurakunnalta olen saanut vähän avustusta, oletko kysellyt niistä ? Sattui jopa tsägä kun viimeiksi kävin niin sai jonkun juhlien ruoantähteet, noo ei mitään hirmu herkkuja mutta edes vähän vaihtelua.
      Työttömien ruokailussa käymme myös, siellä onkin yllättävän paljon lapsiperheitä.
      Ja nyt vaalien alla voi lehdestä katsoa minkä kaupan nurkalla on makkaraa tai hernekeittoa.
      Vaan jos yhtään auttaa, et ole tilanteessa yksin...

• tieetillä pakosta

Heh heh, menee taas vuosia ennekuin tulee uutta vaalirokkaa.
        Saataa alkaa suolet kurnimaan monta kertaa.

• kyllästynyt2011

Sama vika täällä, Eu-ruokapussien juusto ja tomaattipasta tulee jo korvista, olen koittanut kaikkea siihen lisätä, mitä pudjetti antaa myöten mutta ei. Yök.

Eu-ruokapussit täällä on myöskin todella kuiva-aineisia ja olisi kiva saada vaihteluksi jotain tuorettakin.
        Esim. salaatteja vihanneksia ym. mutta ei nuo näytä yhtään miksikään muuttuvan.
        Katselin tuossa yks päivä Helsingin pussien sisältöä, niin saavat kaiken maailman jogurtit ym lisäksi. Miksi ei täällä???

Meillä on kaksi lasta ja hekin tarvitsevat monipuolista ja ravitsevaa ruokaa hyvään kehitykseen.
        Pojat eivät alkujen aluksikaan ole syöneet noita tomaatti/ juustopastoja, vaikka olisi kuinka nälkä niin ei, enkä tahdo niitä väkisin tuputtaa.

• ....
        kyllästynyt2011 kirjoitti:

Sama vika täällä, Eu-ruokapussien juusto ja tomaattipasta tulee jo korvista, olen koittanut kaikkea siihen lisätä, mitä pudjetti antaa myöten mutta ei. Yök.

Eu-ruokapussit täällä on myöskin todella kuiva-aineisia ja olisi kiva saada vaihteluksi jotain tuorettakin.
        Esim. salaatteja vihanneksia ym. mutta ei nuo näytä yhtään miksikään muuttuvan.
        Katselin tuossa yks päivä Helsingin pussien sisältöä, niin saavat kaiken maailman jogurtit ym lisäksi. Miksi ei täällä???

Meillä on kaksi lasta ja hekin tarvitsevat monipuolista ja ravitsevaa ruokaa hyvään kehitykseen.
        Pojat eivät alkujen aluksikaan ole syöneet noita tomaatti/ juustopastoja, vaikka olisi kuinka nälkä niin ei, enkä tahdo niitä väkisin tuputtaa.

Ihmisen, jolla ei oikeasti ole varaa ostaa ruokaa, pitäisi olla tyytyväinen että saa edes jotain syödäkseen. Täytys lopettaa kokonaan moiset Eu-ruokapussit, kun ei ne köyhille tunnu kelpaavan. Olkoon ilman ruokaa, mikäli se miellyttää enemmän.

• namiskamis
        .... kirjoitti:

Ihmisen, jolla ei oikeasti ole varaa ostaa ruokaa, pitäisi olla tyytyväinen että saa edes jotain syödäkseen. Täytys lopettaa kokonaan moiset Eu-ruokapussit, kun ei ne köyhille tunnu kelpaavan. Olkoon ilman ruokaa, mikäli se miellyttää enemmän.

hoh hoijaa! oliko ihan pakko tulla sanomaan noin mitään sanomaton komentti, jos sulla on asiat hyvin, niin älä tule tänne toisia kiusaamaan tyhmillä kommenteillasi, oletko itse päivääkään elänyt pelkällä makaronilla?
        Toivottavsti joudut vielä joskus kokemaan sen niinalat kunnioittaa muita ihmisä.

• köyhyydessä kasvanut
        .... kirjoitti:

Ihminen pyrkii vaistomaisesti kohti parempaa. Niin sinäkin. Salli se siis muillekin. Pahin ongelma tässä ei kuitenkaan ole tuo, että ruoka ei kelpaa. Eniten kammottaa se, että ihmiset hankkii lapsia eivätkä pysty heitä ruokkimaan.

Me oltiin kans tosi köyhiä 70-80-luvuilla, mutta meillä oli aina ruokaa. Silloin ei ollut sellaisia kuluja mitä tänä päivänä on, kun oletetaan että kaikilla on kaikkea (puhelimet yms.). Lisäksi me asuimme vuokratalossa, jossa oli puutarha. Viljeltiin itse kaikkea ja metsään ei ollut pitkä matka tuolloin hakemaan syksyllä antimia. Elettiin osittain luontaistaloudessa. Juurekset, marjat, vihannekset, mausteet - kaikki tuli omasta maasta. Mutta se ei ole tänä päivänä mahdollista esim. pk-seudulla tai muissa suurissa keskuksissa. Puutarhaa ei ole, ei liioin tietoa miten viljellään ja metsään on pitkä matka. Ilman autoa kohtuutonta lasten kanssa (ja yksinkin, jos matka tosi pitkä).

Tuon lisäksi äitini ja isäni olivat hyvin käteviä. Rakennettiin itse, leivottiin itse, kaikki ruoka tehtiin itse, ei eineksiä. Äiti leikkasi lasten hiukset ja teki vaatteet itse. Hän oli äärimmäisen omaperäinen ja kätevä ihminen. Teki ilman kaavoja tosi hienot puvut kun tuli koulun joulujuhlat tms. menoa. Kankaat sai isän sukulaiselta joka oli työssä tehtaassa.

Mutta nykyisin on monet vaatimukset sillä tasolla, että niitä ei tehdä enää itse. Viittaan just kaikkeen elektroniikkaan.

Ihmettelen kyllä usein, miksi toisaalta niin riitaisille vanehmmille syntyi kuusi lasta. Vähempiki olisi riittänyt ja olisin itse jäänyt mieluusti syntymättä. Sen verran kiusaamista ja syrjintää sitten koin, koska köyhyys näkyi kaikesta ponnistelusta huolimatta kun elintaso nousi 80-luvulla kohisten. Kammottaa ajatus, että en pystyisi huolehtimaan jälkikasvustani ja siksi en ole hankkinut lapsia. Ihmettelen niitä, jotka uskaltaa panettaa ittensä paksuksi ja jäädä sit lasten kans köyhyyteen muiden kiusattavaksi. Voimia toivon heille, mutta järkeä myös. Elämä on ihan hieno asia, jos elettävänä sattuu olemaan elämisen arvoinen elämä. Muuten tämä elämä on aika karseeta - kokenut sen niin.

• myös hyvin tiukalla
        .... kirjoitti:

ois mukava tietää missä ja milloin niitä ruoka pusseja jaetaan savon seudulla,ei ole paljon ilmoituksia siitä ihmisille tiedotettu?

• ....
        namiskamis kirjoitti:

hoh hoijaa! oliko ihan pakko tulla sanomaan noin mitään sanomaton komentti, jos sulla on asiat hyvin, niin älä tule tänne toisia kiusaamaan tyhmillä kommenteillasi, oletko itse päivääkään elänyt pelkällä makaronilla?
        Toivottavsti joudut vielä joskus kokemaan sen niinalat kunnioittaa muita ihmisä.

oon opiskelija (ollut viimeiset neljä vuotta), joten tiedän millaista on tulla vähällä toimeen.

• ritva111
        köyhyydessä kasvanut kirjoitti:

Ihminen pyrkii vaistomaisesti kohti parempaa. Niin sinäkin. Salli se siis muillekin. Pahin ongelma tässä ei kuitenkaan ole tuo, että ruoka ei kelpaa. Eniten kammottaa se, että ihmiset hankkii lapsia eivätkä pysty heitä ruokkimaan.

Me oltiin kans tosi köyhiä 70-80-luvuilla, mutta meillä oli aina ruokaa. Silloin ei ollut sellaisia kuluja mitä tänä päivänä on, kun oletetaan että kaikilla on kaikkea (puhelimet yms.). Lisäksi me asuimme vuokratalossa, jossa oli puutarha. Viljeltiin itse kaikkea ja metsään ei ollut pitkä matka tuolloin hakemaan syksyllä antimia. Elettiin osittain luontaistaloudessa. Juurekset, marjat, vihannekset, mausteet - kaikki tuli omasta maasta. Mutta se ei ole tänä päivänä mahdollista esim. pk-seudulla tai muissa suurissa keskuksissa. Puutarhaa ei ole, ei liioin tietoa miten viljellään ja metsään on pitkä matka. Ilman autoa kohtuutonta lasten kanssa (ja yksinkin, jos matka tosi pitkä).

Tuon lisäksi äitini ja isäni olivat hyvin käteviä. Rakennettiin itse, leivottiin itse, kaikki ruoka tehtiin itse, ei eineksiä. Äiti leikkasi lasten hiukset ja teki vaatteet itse. Hän oli äärimmäisen omaperäinen ja kätevä ihminen. Teki ilman kaavoja tosi hienot puvut kun tuli koulun joulujuhlat tms. menoa. Kankaat sai isän sukulaiselta joka oli työssä tehtaassa.

Mutta nykyisin on monet vaatimukset sillä tasolla, että niitä ei tehdä enää itse. Viittaan just kaikkeen elektroniikkaan.

Ihmettelen kyllä usein, miksi toisaalta niin riitaisille vanehmmille syntyi kuusi lasta. Vähempiki olisi riittänyt ja olisin itse jäänyt mieluusti syntymättä. Sen verran kiusaamista ja syrjintää sitten koin, koska köyhyys näkyi kaikesta ponnistelusta huolimatta kun elintaso nousi 80-luvulla kohisten. Kammottaa ajatus, että en pystyisi huolehtimaan jälkikasvustani ja siksi en ole hankkinut lapsia. Ihmettelen niitä, jotka uskaltaa panettaa ittensä paksuksi ja jäädä sit lasten kans köyhyyteen muiden kiusattavaksi. Voimia toivon heille, mutta järkeä myös. Elämä on ihan hieno asia, jos elettävänä sattuu olemaan elämisen arvoinen elämä. Muuten tämä elämä on aika karseeta - kokenut sen niin.

Teit hyvän valinnan, kun et ole hankkinut lapsia. Lapset ne vasta tuleekin kalliiksi vaikka saakin tukiaisia. Tukiaiset saisivat olla isompia.
        Se on järjetöntä hankkia lapsia jos ei ole muut asiat kunnossa. Ekana pitää opiskella ammatti, sitten töihin, naimisiin ja sitten vasta lapsia jos siltä tuntuu. Ihmettelenpä ihmisiä, jotka hankkii lapsia sillä varjolla, että saa tukiaisia...järjetöntä touhua. Käyttäkää järkeänne hyvät ihmiset.

• BaDiEn
        köyhyydessä kasvanut kirjoitti:

Ei sitä ihan voi suoraan verrata 70-, 80-, 2010- lukuja.
        Rahan arvo on muuttunut, hinnat ovat muuttuneet, samalla rahalla ei saa enää saman verran kuin joskus ennen. Tuet ja lapsilisät ovat muuttuneet.
        Koko maailma on muuttunut.

En tunne ketään joka tieten tahtoen haluaisi köyhä olla, tai kasvattaa lapsensa köyhyydessä. Ihmisen elämä ei välttämättä mene kuin on suunniteltu, ja tulotaso saattaakin muuttua silmänräpäyksessä.
        Joskin sitä saa myös lukeä lehdistä kuinka jotkut elää leveästikin tuilla. Sitä vain pitää osata pelata sitä peliä sekä olla riittävän rohkea huijaamaan valtiota/kuntaa. Mä kyllä oisin niin ikävä, että käräyttäisin huijaajat jos tietäisin.

Äitini elämä joutui mullistukseen aivan omaa syyttään joitakin vuosia sitten, ja hän elää todella köyhänä, eikä rehellisesti sanottuna pärjäisi ellen minä antaisi hänelle rahaa. Vuokra on alle 1.5 vuoden aikana noussut kaksi kertaa ja reippaasti, asumistuki ei riitä, maalaiskaupungin sossu meinasi ettei ota uusia asiakkaita. Kaiken tämän keskellä äitini sairastui syöpään. Se hyvä puoli syövässä oli, että hän sai oman sosiaalihoitajan joka on tapellut tuista kaikkien tahojen kanssa. Siltikään tuet eivät riitä säästäväänkään elämiseen pakollisten kulujen jälkeen. Ja äitini todellakin kerää marjat, sienet jne.jne. sekä on erittäin pätevä euron venyttäjä!

• ihme juttu intiasta

Minä en ole nähnyt missään tyrkytettävän kenellekään mitään ruokavaliota. Jos ei ole varaa niin ei tarvi mennä muodin mukana.

• ....

Olet aivan oikeessa. Jokainen syö sellaista ruokaa mihin on varaa.

• ap

Mutta kun terveydenhoitaja on kehoittanut välttämään hiilareita, etenkin niitä huonoja, ihan sen takia, että voimakkaana sukurasituksena 2. tyypin diabetes (jota suvussa myös laihoilla, itselläni painoindeksi 21) ja koska paastosokerit ovat alkaneet iän myötä nousta. Silloin tuohon ruokavalioon pitäisi kiinnittää hieman huomiota, eikä se ole enää pelkkä muotijuttu. Mutta jos on samaan aikaan vähävarainen ja pakko turvautua johonkin avustusruokakasseihin, niin nehän on lähes kokonaan pelkkää huonoa hiilaria...

• mk

Kesä tulossa niin porkkanat. tretiisit, salaatin ja muita voi kasvattaa itse jos on rivari mutta kyllä ne parvekkeelakin kasvaa ja siemenet evät paljon maksa ja niin edelleen.

• analyyttinen
        mk kirjoitti:

Kesä tulossa niin porkkanat. tretiisit, salaatin ja muita voi kasvattaa itse jos on rivari mutta kyllä ne parvekkeelakin kasvaa ja siemenet evät paljon maksa ja niin edelleen.

No niille tukee kyllä hintaa huomattavasti enemmän kuin ostetuille.
        Jos lasket edes kaikki hankintaan liittyvät kustannukset, vaikka ilman typalkkoja.

• Hintatieto-viljelijä
        mk kirjoitti:

Hyvin kannattaa ei tule hintaakan porkkanalle kuin 8 €/kg

Vaikka taksilla tulet mökiltä niitä kastelemaan niin silti kannattaa.

• suttupeukku
        mk kirjoitti:

Olen tuotakin kokeillut, mutta osa siemenistä ei tahdo itää.
        Parvekkeelle paistaa päivä ja ilta aurinko, aamuisin ei paista.

Ainoa minkä saan kasvamaan parvekkeella on tilli ja persilja, muut ei luonnistu.
        Ohjeen mukaan niitä hoidan ja koitan kasvattaa tuloksetta.

• ap
        analyyttinen kirjoitti:

No niille tukee kyllä hintaa huomattavasti enemmän kuin ostetuille.
        Jos lasket edes kaikki hankintaan liittyvät kustannukset, vaikka ilman typalkkoja.

Niin, itse ollaan tässä vuosien varrella huomattu, että halvemmalla taitaa saada kaupasta eräitä juureksia, sesonkiaikana.
        Omat kasvattamat jos meinais saada riittämään joulua pidemmälle, niin pitäis olla melkoisesti lääniä ja hieman järeämmät maanmukkausvälineet kuin lapio (kokeilkoon itse se, joka ei usko).
        Kun on kivikovaa, rikkaruohoja (muuta siellä ei sitten tahdo kunnolla kasvaakaan...) turbovauhdilla suoltavaa, savipeltoa, niin se sitten siitä. Koettakaapa itse, niin tajuatte!
        Maanmuokkaus niillä järeämmillä systeemeillä, ulkopuolisella työntekijällä teetettynä, on nykyään aika tyyristä touhua, ellei satu olemaan jotain sukulaista tms., joka tekee homman puoli-ilmaiseksi. Ja sama homma taas seuraavana vuonna. Tietynlainen maaperä on harvinaisen hankala, vaikka sinne työntäisi mitä, niin heti on taas sama ongelma edessä.
        Maanparannusaineetkaan ei ole ilmaisia. Hiekkakuormakin (mitä tuohon savpeltoon pitäis myös tunkea määrättömiä määriä) maksaa tolkuttomasti. Sitä hiekkaakaan ei vaan ole täällä maalla luonnostaan kaikilla pihoilla, eikä itsestäänselvänä paikkoja, mistä sitä voi ilmaiseksi hakea. Samoin maksaa turve ja muut tarvittavat aineet. Pitäis olla vielä vehkeet joilla näitä hakea (itselläni ei ole edes autoa, kun ei ole varaa pitää).
        Ne siemenetkään ei sitten ole ilmaisia ja kaikki niistä eivät tosiaan aina edes idä.
        Sitten on vastassa kaikki mahdolliset luonnonvoimat hallasta rankkasateisiin ja eläinmaailman edustajiin. Meilläkin piha vilisee peuroja ja rusakoita. Kunnon aidatkaan eivät ole ilmaisia.
        Nykymaailma on hieman monimutkaisempi kuin ennenvanhaan, kun naapuriapukaan ei ole enää itsestäänselvyys.

Ja oma juttunsa sitten niiden tuotteiden säilytys ja säilyvyys, sekään ei ole aivan yksinkertaista...
        Ennenvanhaanhan ihmiset söivät niitä vähän huonompiakin ruokatarvikkeita (jotka eivät säilyneet aina niissä alkeellisissa oloissa).
        Äitini kotona ainakaan ei oltu kovin nuukia asian suhteen. Mummo oli syntynyt 1800-luvun puolella ja paistoi pannulla jopa homeiset leivänkannikat.
        Jauhojakin käytettiin, vaikka siellä oli usein joku hiirenpapana, tai kuoriaisten toukkia.
        Perunat säilytettiin erillisen maakellarin ohella esim. talon lattian alla, rossipohjassa olevassa, "kellarissa". Siellä hiiret ehkä nakersi niistä osan, mutta mitäpä siitä.
        Itse sain jossain vaiheessa lapsena pultit näistä ja vanhat sukulaiset vaan nauroivat, että "entäs sitten, näinhän on aina tehty".
        Täti sentään suostui lopulta heittämään jonkun huonon jauhopussin lopulta naapurin hiehoille.
        Homeet kuorittiin mehun pinnalta pois, kun kellarissa homehtuivat, jne. Samoin tehtiin muidenkin elintarvikkeiden kanssa.
        Kunnes homeista tuli myrkkyä...
        Hygieniavaatimukset ovat tässä vuosien varrella hieman muuttuneet, eivätkä niin vähääkään.

• Kyllähän köyhälle löytyy kaupastakin terveellistä syötävää: lantut, kaalit, punajuuret, porkkanat ovat kaikki edullisia ja terveellisiä. Perunatkin ovat ihan hyvää syötävää, vaikka monet hiilarikammoiset niitä välttelevätkin.

• 9+16

Köyhä ei tarvitse keittokirjaa.

Eli syö sitä mitä on varaa ostaa.

• sosekeitto

Kyllä se köyhäkin tarvitsee keittokirjaa,sieltä saa vinkkejä ei tarvi noudattaa kirjaimellisesti ohjeita.tietysti se vaatii ruoanlaitto taitoa/ halua.

• näin meillä...

Mihin muuhun yleensä käytätte rahaa... Tuli mieleen eräs, joka valitti melkein itkien että ovat niin köyhiä, ettei lapselle jää rahaa ruokaan....tupakki kyllä naikkoselle maistui! En kyllä väitä, että te tekisitte noin mutta näköjään tuollaisiakin on...
      Onko teillä auto käytössä? Voitteko käyttää kimpaakyytiä tai paikallisia, pyöräillä tai kävellä? Siinäkin säästää... Tilaatteko kotiin sanomalehtiä vai käyttekö kirjastossa lukemassa? Onko lapsia - kirppikseltä saa siistejä lastenvaatteita ja sukulaislapsiltakin...
      Leipä näyttää olevan suomalaisperheille melko tärkeä juttu, mutta kuten sanottu, melkeinpä kaikenlainen leipä lihottaa...ja se peruna, jos sitä syö ylenmäärin...
      Kuinka usein leivot pullaa, kakkuja, muita leivonnaisia? Teetkö rasvaisia, ruskeita kastikkeita tms.? Käytättekö alkoholia, käyttekö ravintoloissa jne.?
      Kaikissa noista pystyy säästämään, jos vaan tarpeeksi halua riittää ja jos vaan on mahdollista..
      Täytyy silti sanoa, että kirjoituksesi oli ihan asiallinen - elämä on nykyään melko nurinkurista verrattuna entisaikoihin...
      Meillä ollaan nykyään oltu aika tarkkoja tuon syömisen suhteen: huonot rasvat pois ja hyvät tilalle, vehnäjauhopitoiset ravinteet pois jne. Herkuttelu on sallittu silloin tällöin kohtuuden rajoissa ja ravintolaillat vaihdettu iloisiin, ilmaisiin kesätapahtumiin ja tervemieliseen seurusteluun hyvien ystävien kanssa. Näillä me ollaan pärjätty, vaikka rahaa ei todellakaan tule ovista ja ikkunoista.

• analyyttinen

Tupakointi ja ravintola-asiointu tulee toki hintoinsa.
        En tupakoi, muutaman kerran vuodessa ruokailemme kotimaassa ulkona.
        Ulkomaanmatkat on luku sinänsä.

Minulla on kyllä varaa syödä hyvin. Mitta silti pyrin tekemään taloudelliisia ja ekologisia valintoja.

MUTTA ASIA:

On aivan sama tupakoiko joku vai ei, molemmissa tapauksissa ruoka on aivam liian kallista meillä.

EU:n kalleinta. Säästötoimet on erittäin terveellisiä.

Kaupan porras rosmoaa liikaa katetta ihmisen perustarpeesta ruoasta.

• ap

Itselläni ei ole autoa, julkiset kulkee huonosti, en siis käy juri missään, (no, kerran viikossa menee asiointitaksi).
        Kirjastossa ei siis näin ollen tule käytyä kovin usein, sinne on matkaa kymmeniä kilsoja. Saman matkan takana kirppikset ym.
        Kesällä ajan pyörällä minkä jaksan (terveys ei aina anna myöten ja pyöräkään ei ole mikään loistava).
        En juo, enkä polta.
        Leivon itse jotain, mutta aika harvakseltaan nykyään, kun yritän välttää turhia hiilareita.

• ruokia on monenlaist

Laatikkoruoat ja keitot ovat melko edullinen vaihtoehto,ja kun kerralla tekee ruokaa isomman määrän,voi sitä vaikka pakastaa.Jauheliha on melko edullista lihaa,lisäksi suosi tarjouksia-jos pvm menossa niin pakasta ja tee ruoka myöhemmin siitä(pidemmän päälle kannattavaa)Leipää voi leipoa itsekin,ja pakastevihanneksista saa yllättävän moneen ruokaan makua,ja lisukkeita.Selaile perus ruokaohjeita netistä ja sovella rahatilanteeseesi sopivaksi.

• köyhä..

Huonoja vastauksia avaukseeni, täysin hyödyttömiä!

YRITTÄKÄÄ EDES!

T: köyhä..

• ....

Mee töihin.

Ja luovu netistä, niin jää nekin rahat ruokaan. Kannattaa miettiä mistä vois säästää. Mikäli ei oo rahaa, niin ei voi kaikkea saada.

• ilman nettiä??
        .... kirjoitti:

Mee töihin.

Ja luovu netistä, niin jää nekin rahat ruokaan. Kannattaa miettiä mistä vois säästää. Mikäli ei oo rahaa, niin ei voi kaikkea saada.

Mistä oikein tupsahdit? 1600-luvulta? Elämä tulee todella kalliiksi ilman nettiä. Sun pitäisi juosta joka paikkaan hakemaan kaikki mahdollinen mitä tarviit, puhelinlasku kasvaa kun ei voi netistä katsoa informaatiota. Kyllä netti nimenomaan säästää. Ja nykyisin monet asiat täysin mahdottomia ilman nettiä. Pelkästään työnhaun takia pitää olla. Monet haluaa hakemuksen vain netin kautta. Ei voi joka päivä varmaan painella johonkin työkkäriinkään. Sinne kulkeminen maksaa.

En ole itse tuossa tilanteessa, avasin tämän ketjun ihan uteliaisuuttani, mutta kannattais ajatella ja jättää viisastelut mahaansa.

• ....
        ilman nettiä?? kirjoitti:

Mistä oikein tupsahdit? 1600-luvulta? Elämä tulee todella kalliiksi ilman nettiä. Sun pitäisi juosta joka paikkaan hakemaan kaikki mahdollinen mitä tarviit, puhelinlasku kasvaa kun ei voi netistä katsoa informaatiota. Kyllä netti nimenomaan säästää. Ja nykyisin monet asiat täysin mahdottomia ilman nettiä. Pelkästään työnhaun takia pitää olla. Monet haluaa hakemuksen vain netin kautta. Ei voi joka päivä varmaan painella johonkin työkkäriinkään. Sinne kulkeminen maksaa.

En ole itse tuossa tilanteessa, avasin tämän ketjun ihan uteliaisuuttani, mutta kannattais ajatella ja jättää viisastelut mahaansa.

Nettiä voi käyttää ilmaiseksi esim. kirjastoissa. Eli sitä ei tarvi olla itsellään, kunhan viitsii joskus lähteä kotoa pois.

• köyhyys on in
        .... kirjoitti:

Nettiä voi käyttää ilmaiseksi esim. kirjastoissa. Eli sitä ei tarvi olla itsellään, kunhan viitsii joskus lähteä kotoa pois.

Minä voin käyttää nettiä ilmaiseksi kotoani, koska sisältyy vuokraan. Ja tasan halvempaa on kuin joka paikkaan soittaminen ja puhelimessa jonottaminen, kuten esim. terveyskeskukseen. Ei oo meinaan meillä sekään ilmaista. Onneksi asun vieressä, ei tarvi sinne jonotella, mutta muuten. Tilanteitahan on erilaisia ja samaa lienee se, että ruoka on kallista. Köyhä on sellainen, joka perusmenojen jälkeen ei voi syödä kunnolla, koska ei ole varaa ostaa sitä ruokaa sieltä kaupasta. Ei ole nykyaikaistakaan enää ajatella, että nuohan ne käy metikösä haalimassa itselleen vitamiinit, jätetäänpä ne tuet 20 vuoden takaisille tasoille...

• ap

No, tämä ei kyllä ollut aloittajan viesti...; )

• ap
        .... kirjoitti:

En todellakaan voi käyttää. Kirjastoon matkaa liki 40 kilsaa ja asiointitaksilla jos liikkuu, niin aikka kaupungissa on peräti 2 tuntia. Hoida siinä ajassa sitten kaikki asiat koneella, ei onnistu, eikä onnistuis muutenkaan. On paljon sellaisia asioita hoidettavana, jotka vaatii sen koneen kotikäyttöön.

• Persutar

No mene töihin?

• hiilarriii

Nöh.
      Me ollaan tehty silleen että tuttavaperheen kanssa on tavallaan ruokajako. Kun haetaan ne pussit niin katotaan mitä kumpin porukka ottaa niistä.
      Sitten me myös tehdään ruokia ristiin eli jos toinen paistaa sämpylät ja toinen tekee keiton niin jaetaan tasan.
      Sama pätee vaihtareihin. Eli vaikka raparperiä omenahillosta.

Mut oikeesti, ei pitäisi valittaa tietenkään mutta näinhän se on että eu pussit on pitkälti huonona hiilaria.
      Monesti eu jonossa katsonut sitäkin että joku päräyttää mersulla pihaan ja hakee pussin. Jäänyt miettimään että mitähän tuokin tuolla tekee.... ahneutta se vain on.
      Ilman näitä me tositarvitsijat saatettaisiin saada pussin sisältöön vähän muutakin kun jauhoja ja makaroonia.
      Niin että joku kontrolli oisi hyvä olla kelle niitä jaetaan, kelle ei.

• keijJOjjj

pitää lopettaa syöminen niin tulee halvemmaks :DD

• hyvin syönyt emäntä

Ainakin voi syödä vähemmän niin riittää ruokaakin pitemmäksi aikaa. Anna perheen ottaa ensin ja katso mitä jää jäljelle, niin voit itsekkin jotain saada. Siitä huomaa kuka emäntä ja isäntä on ollut oikeaan aikaan hellan edessä ruokajonossa:)

• xitronella

Todellakin on olemassa Penninvenyttäjän keittokirja, mutta eipä siinä kovin kummosia eväitä ollut. Makkarasta ja makkaraa ja makkararuokia. Ei juurikaan muuta mieleenpainuvaa. Tokihan se muuten on hyvä. Mielummin olisin maksanut kirjasta jossa myös on kuvia, mutta meneehän tuo sinkkutalouden keittokirjana oikein mainiosti.

• namiskamis

Itse ostan aina -30% tuotteita pakkaseen, aina kun on rahaa niin sinne vaan. Lihat, leivät ja juusto, juustoakin voi pakastaa. Kanapihveistä kannattaa tehdä kanakastike niin riittää pidempään. Kaalikeitto on hyvä ja terveelline ja halpa siihen voi sitten listä varojen mukaan porkkanaa, sipulia ja jauhelihaa.
        Sitten on mungpapu keitto, ohjeet löytyy mungpapu pkt kyljestä, se riittää meilläkin väh. kahdeksi päiväksi vaikka on perheessä kasi isoa teini poikaa.
        Linnist ovat edullisia ja hyviä, ja vihannekset kannattaa hannkia sieltä, mistä hevostilallisetkin ostaa, samaa porkkanaa huomattavsti halvemmalla.

• säästö
      • ruokailija

Kiitos kun vinkkasit tuosta Saasto-sivustosta! Tuossa oli paljon sellaisia juttuja, joita ei ole tullut aikaisemmin edes miettineeksi ja joista voisi hyvin alkaa säästämään.

Mielestäni parasta säästöä on kuitenkin se että tekee itse kaikki ruoat (leipoo leivät, keittää itse perunat yms) eikä osta valmiita eineksia. Se on terveellistä ja halpaa. Lisäksi säästöjä tulee myös parantuneesta terveydestä pitkällä tähtäimellä.

• Konsteja on..

Kannattaa ostaa kokonainen kana, grillattuna jos on tarjouksessa, muutoin kypsentää itse. Eka päivänä kanaa riisin tai pastan kanssa. Seuraavana maukas kanakeitto tai kanalasagne. Hiilareita, joo mutta porkkanaa voi laittaa aina joukkoon.
      Edullisia ovat risotto ja pyttipannu ja niihin nyt voi laittaa mitä kaapista löytyy ja kaikista ylijääneistä vihanneksista voi aina tehdä sosekeittoa, vähän juustoa tai yrttejä sekaan niin hyvää tulee.

• tuntipalkkalainen

MENKÄÄ TÖIHIN.TÖITÄ ON JOS HALUAA/JAKSAA TEHDÄ. NÄIN ON.

• Zeze
    • ????????????????????

- Tee itse hernekeittoa. Paista mukaan 100-150 g per vähärasvaista jauhelihaa tai 50-100 palvikinkkua per ruokailija.
      - Ruskeat purkkipavut on halpoja ja niissä on paljon proteiinia. Pavut voi sekoittaa paistetun vähärasvaisen jauhelihan ja keitetyn riisin kanssa.
      - Herneet ja pavut ovat kasvismaailman proteiinirikkaimpia.
      - Lisää joka ruokaan rypsi- tai oliiviöljyä 1-2 ruokalusikallista per ruokailija. On täyttävää, pitää nälän poissa ja terveellistäkin.
      - Käytä tummia makaroneja ja riisejä ja vertaile niiden proteiinipitoisuutta. Sama juttu leipien kanssa. Proteiini pitää nälän poissa.
      - Rasvaton tai vähärasvainen maito on terveellistä ja sisältää proteiinia ja on siten täyttävää.
      - Vähärasvainen raejuusto ja rahka sisältävät paljon proteiinia ja ovat terveellisiä ja kohtuullisen edullisia.
      - Broilerin rintaleikkeistä saa paistamalla hintaansa nähden eniten hyvänmakuista ja terveellistä lihaa.
      - Purkkitonnikalapalat (ei hiutaleet) ovat maukkaita ja sisältävät paljon proteiinia. Tee niistä pastakastiketta tai tonnikalamakaronilaatikkoa.

• ei nimimerkkiä

EU-ruokapusseissa todellakin olisi toivomisen varaa.Kuivamaitoa(mihin sitä edes käytetään),vehnäjauhoja ja makaroonia.Ja sitä hemmetin pastapökkelöä ja sikanautaa.Olen köyhä yh-äiti,mutta en hae enää EU-pusseja.Tyhjän saa pyytämättäkin.En halua olla töykeä,mutta se sisältö on köyhien aliarvioimista.Ja teille,jotka hoette,että mene töihin:työttömyys ja köyhyys voi johtua monesta eri asiasta.Useimmat eivät voi tilanteelleen mitään.Itselläni on vammainen lapsi,omaishoidon tuki ei mieltä hivele.Mutta tämän kanssa on elettävä.Köyhyydestä huolimatta en halua syöttää lapselleni ravinto-arvotonta moskaa.

• M.B.

Kuivamaidosta saa näppärästi maitokaakaota jos ei ole ylimääräistä hakea sitä litrasta sieltä kaupasta. Lettuihin, pannukakkuun, jota kuivistaherneistäkeiton kanssa. Kun on oikein köyhää, silloin pitää herkutella ja juhlistaa ruualla, että kurjuus hetkeksi väistyy. Näin meillä :)

• aloittaa

Reseptit köyhälle: Keitot tuhannella tavalla

Osta luulihaa ja keitä niin että liha irtoaa helposti luista (voidaan toteuttaa minkälaissen eläimen luista tahansa). Ei välttämättä tarvitse muuta maustetta kuin sopivasti suolaa.
      Ole tarkkana että jäähdytät keiton nopeasti ja siivilöit lihat ja nesteet erikseen annosastioihin ja pakastat tulevia suurkeitoksia varten.

Tee sama suurkeitos kaikille tuoreille vihanneksille, joita "satut" saamaan halvalla esimerkiksi sesonkiaikana. Suosittelen erityisesti palsternakkaa, juuriselleriä, porkkanoita, punajuuria, kaalta jne. ja laita annospusseihin esikeitettynä ja paloiteltuna.

Osta iso sipulipussi loppukesästä ja jätä se sellaisenaan keittion nurkkaan, josta sitten otat aina tarvittaessa sen määrän kun tarvitset suurkeitokseen.
      Purjoa voi myös pestä ja paloitella etukäteen pakastimeen sellaisenaan.

Perunoita voi myös ostaa isomman lastin ja esikeittää lohkoina sekä pakastaa annoksina.

Suurkeitoksen sisältöä ja makuvivahteita varten hankit erikseen ne mausteet kuivattuna, mistä pidät tai kasvatat itse ikkunalaudalla olevassa puutarhalaatikossa.

Esim. retiisi, jos kylvät joka kolmas viikko muutaman siemenen on sinulla aina retiisiä. Tietenkin kylvät laatikossasi myös persiljan, jota käytät keitoissa.
      Vihertävät itämään alkaneet sipulit voit myös "heittää" laatikkoon päällimäiseksi, ja saat miedon makuisia varsia syötäväksi leivän päälle.

Kuivatetuista mausteista suosin esimerkiksi paprikaa, currya, ja chiliä joka yhdessä valkosipulin kanssa antavat "ytyä suurkeitoksiin"

Käräytät siis ison kattilan pohjalla, äkkiä pienessä määrässä öljyä tai voimariinia, näitä vähän tulisempia aineksia, sekä sipulia ja suurkeitoksesta saamasi lihanesteen ja vihannekset, jotka olet annostellut pakasteeseen.

Kun kaikki tarvittavat vihannekset ja ainekset joita olet aikonutkin keittoon laittaa ovat sulaneet, voit nyt ne soseuttaa, ennenkuin lisäät lopuullisen määrän vettä kattilaan. Heitä myös tarvittava määrä suolaa ja pippuria, sekä laakerinlehti, (tai neljään litraan noin pari kasvisliemikuutiota)

Toki vihannekset voidaan myös jättää paloitelluiksi. Lopulta, kun keitto aikaa on jälellä noin 15 minuuttia, voit lisätä keittoon noin kaksi desilitraa, huuhdottuja punaisia linssejä (pehmeämpiä saat linsseistä, jos annat ne liota pari tuntia ennen kuin keität ne). Jos haluat voit myös laittaa pakastamasi lihapalat keiton sekaan tai leivälle retiisin kanssa.

(neljän litran kattila, johon näin tehtynä kertyy noin 15 annosta keittoa, jotka taas pakastetaan annoksiin.

Makkaraa et käytä misääaan muodossa, sillä siinä ei ole ihmiselle terveellisiä aineita, eikä tarvittavaa protiinimäärää, minkä vuoksi juuri makkaraa yleensä syödään. Unohda siis se mikä voisi olla suurinta herkkua kielellesi, sillä juuri ne ovat kaikkein vahingollisimpia kukkarollesi pienen hyödyllisen energiamäärän vuoksi.

Karkkia vältä ja osta chassew-, pinje-, tai pistagepähkinöitä sen sijaan, jotka ovat terveellistä ja halpaa, niiden hyödyllisyyden vuoksi. Makeaa jos haluat, ostat tuoreen ananaksen.

Tulet kylläiseksi niiden suuren proteiinimäärien ja hyödyllisten rasvojen ansiosta ja näin säästyy taas kukkaron sisältö, kun ei suurkeitoksen keittoa kulukaan yhtä paljon sellaisina namupäivinä.

Näin annoin sinulle esimerkin siitä mitä toteuttamalla ajan kuluessa huomaat että aina on ruokaa ja aina on kukkarossa enempi rahaa kuin ennen.

Pieni vinkki" Erilaiset suurliikkeet, ja miksi ei pienemmätkin, heittävät suuria määriä ruokaa, mikä on vielä ihan syötävää. Etsi ne paikat ja käy hakemassa kaikki hedelmät ja leivät sieltä. Se on sallittua, jos teet sen siististi.

• M.B.

Linssit, pavut, herneet, auringonkukansiemenet, kokonaiset tattarin jyvät, soijarouhe, maitojauhe, soijajauhe, seesaminsiemenet, kaali, porkkana, sipuli, pinaatti, vihreät pavut pakasteesta.

Mausteita miljoonaa erisorttia ja kirjastoon keittokirjahyllylle tai nettiin.. Afrikkalaista, intialaista, kasvista, keittoa, muhennosta, pataa, idätettynä, liotettuna, leivottuna, jauhettuna, tofuna, hapatettuna, kasvispihveinä ja pyöryköinä. Soseutettuna.

Lapset kokkausavuksi ja vastuuseen esim. versottamisesta. Esim. Hernekeitto kuivista herneistä kerran viikossa (tee kerralla paljon ja pakasta) ja siihen soijarouhepastakastike kertaalleen viikossa, on jo kaksi tosi halpaa ruokaa viikossa.

Itsetehdyt pinaattiletut, veriletut, letut menee jo herkkuruokapäivän nimikkeen alla. Lisäksi vaan kaaliraastetta etikkaöljysaalatilla, tavallisiin lettuihin sokeria päälle tai siirappia, jos on marjat loppu..

Köyhiä ritareita... ohrauunipuuroa.. karppaajille itsetehtyä ja marinoitua tofua vaikka kuorrutettuna ja paistettuna... päiväysmaitoa ja itse tekemään jogurtit ja viilitkin, talkkunajauhoa vaan päälle ja herkuttelemaan.

Kokeilunhalua, totuttelua ja rohkeutta sekä ennakkoluulottomuutta ja hieman vaivannäköä. Tehkää ruuanlaitosta uusi yhteinen harrastus, niin unohtuu köyhyyskin hetkeksi jos onnistuu olemaan kivaa keittiössä yhdessä..

Myslitkin voi muuten tehdä itse :)

• meillä...

Muuten ihan hyviä ohjeita, mutta meillä esim. yksi lapsista ei suostu syömään ohrapuuroa (koulussakin jättää sen aina syömättä), inhoaa sitä yli kaiken, meinaa suurinpiirtein oksentaa. Sama koskee kaikenlaisia papuja ja kaaleja sipulia. Myös herneet tuntuu olevan sopimattomia, nuorimmainen oksentaakin usein tuoreet herneet (ne ei kyllä sovi mullekaan, kuten ei nuo edellisetkään). Myös voimakkaat mausteet on pois laskuista. Pippurit ja chilit sun muut sellaiset on liian voimakkaita limakalvoille. Nuorimmaisella polttaa herkästi kurkkua ja suuta, ei pysty ajoittain syömään edes ketsuppia (ja raaka kaalikin taitaa tehdä vähän saman). On jonkinasteinen refluksi ja kurkku on ollut muistakin syistä kovilla (toistuvia laryngiitteja, astmaa jne.).
        Ruoan pitäis siis olla mahdollisimman mietoa.

Meillä muu porukka jostain syystä inhoaa soijaa yli kaiken. Kukaan ei suostu syömään sitä missään muodossa (no, soijajauhoa olen sentään saanut salaa ujutettua ruokaan pieniä määriä).
        Myöskään veriletut ei maistu kenellekään muulle kuin mulle (eikä esim. talkkuna, senkin saan syödä yksin).
        Ei siinä ole auttaneet mitkään totuttelut, eikä mikään muukaan. Miehellä on myös omat makumieltymyksensä ja inhokkinsa, joita ei voi mennä muuttamaan.
        Olis yksinkertaisempaa, jos tarvitsis tehdä ruoka vain itselleen, mutta kun on muitakin, niin menee vähän monimutkaisemmaksi.

• kokkailija

Olen korvannut monessa leivonnaisessa valkoisen vehnäjauhon muilla viljoilla ja usein on tullut onnistunut lopputulos.

Kaurapuuro sopii parhaiten makeaan leipomiseen Ohukaistaikinan voi tehdä puuropohjaan. Kananmunia tarvitaan ehkä vähän enemmän, mutta sehän on halpaa ja ravitsevaa. Pizzamuunnelmia voi tehdä ilman vehnäjauhoja. Samalla, kun uuni on kuuma, sinne voi laittaa myös kokonaisia perunoita, kaalilaatikon tai vihanneslaatikon munamaidolla. Pakaste sei ja broilerin koivetkaan eivät ole kovin kalliita. Niitä voi valmistaa keittämälläkin. Perunoita voi keittää paljon kerralla ja kylmistä perunoista saa vähärasvaista lisäaineetonta salaattia, kun käyttää kastikkeena kermaviiliä.

• Nuukajukka

Lukaisin ton ketjun läpi ja hyviä ohjeita on tullut! Mulla on leivinuuni, laitan siellä aina isot annokset ruokia kerralla, sitten pakastan ja lämmitän. Silloin voi käyttää hyödyksi esim. kaupan päiväystuotteet joita myydään -50%. Leivon leivät ja sämpylät itse, eivät maksa juuri mitään. Hyviä ruokia ovat myös puurot, vellit ja talkkuna, ovat kuitupitoisia ja täyttäviä. Tonnikala on kallista kilohinnaltaan, halvemmaksi tulee ostaa vaikka lohta tarjouksesta! Myös nuudelit tosi kalliita, täysjyväpasta on terveellisempääkin. Ostoslista mukaan kauppaan, vain sen mukaan ostetaan, ei heräteostoksia! Limut, karkit, tupakka ja olut pois listalta, ovat todella kalliita. Herkkujuomaksi sima tai saunajuomaksi kotikalja, itse tehty tietenkin. Jälkkärivanukkaat ja jugurtit pois, kilohinta hirmuinen. Kerroskiisseli tai mehukeitto ajaa saman asian, taas tietenkin itse tehty. Lihaa kannattaa ostaa sieltä, mistä saa esim. sian etuneljänneksiä ja paloitella itse, valmiille kyljyksille ja kylkisiivuille tulee hintaa moninkertaisesti. Kauden marjoja ja kasviksia, ei niitä pakastettuja silloin kun tuoreita on saatavilla.Ei makeita leivonnaisia kuin juhliin, aika pian tottuu siihen, että kahvipöydässä on ruisleipää ja iltateellä näkkäriä. Leivonnaiset on kalliita, ne kannattaa aina leipoa itse, makukin eri maata.
      Valmispizzaa lihapiirakoita yms. roskaruokaa ei koskaan! Turhia kaloreita, kalliita eivätkä edes täytä vatsaa. Vaikka kurkkuvoileipää tilalle.
      Ruokia tehdään vain sen verran, kun tulee syötyä, poisheittäminen on tuhlausta. Aika monet ruuat voi lämmittää tai käyttää seuraavana päivänä lisukkeena, kun käyttää mielikuvitusta.
      Muitakin säästövinkkejä tuossa tuli, itse emme esim. käy elokuvissa lainkaan emmekä hampurilaispaikoissa tai pizzalla kuin erikoistilanteissa. Hiukset leikkaamme kotona, eli lyhyt tukka on edullisin, kun sen voi kotona ajella. Menee vähemmän shampootakin... Pesuaineitten käytössä riittää useimmiten puolet normaaliannoksesta, ihan puhdasta tulee. Pyykin määrääkin voi rajoittaa käyttämällä erikseen koti/työ- ja kouluvaatteita.
      Missään ei silti tarvitse mennä äärimmäisyyksiin, eli ei kannata ottaa pulttia, vaikka joskus tuleekin törsättyä tötteröjäätelöihin kotiin ostetun pakettijäätelön sijaan, kun päivittäinen linja on säästäväisyys.

• epelipepeli

itse olen opiskelija eikä rahaa todellakaan tule ovista ja ikkunoista vaan tiukassa on kukkaron nyörit, tässä annan kuitenkin muutaman hyvän ruokavinkin joilla itse olen pitkälti selvinnyt =)
      Olen ruokapuolen opiskelija ja välitän todella siitä mitä suuhuni laitan, eli eivät lapsetkaan näillä vinkeillä huonosti syö!
      Kannattaa suunnitella tarkkaan vaikka viikon ruokalista ja ostokset kerralla niin ei tule heräteostoksia kaupassa kun käy päivittäin.
      Mun tän viikon ruokalista hintoineen päivineen!

Maanantai: Kaalilaatikko/kaalikeitto
      400g jauhelihaa
      kaalia
      porkkanaa
      riisi

Tiistaina: kaalilaatikko/keitto....sama siis kuin maanantaina

keskiviikko: kalapuikot ja perunamuusi

Torstai: kinkkukiusaus
      perjantai: kinkkukiusaus

kinkkusuikale/pitsasuikale
      perunasipulisekoitus
      ruokakerma

Lauantai: riisi tonnikala vuoka
      Riisi
      Tonnikala
      ruokakerma

sunnuntai: jauhelihakeitto
      j.liha
      peruna
      pakastevihannes

ostoslista

2 kpl 400g jauhelihaa 3,98
      kaali 1,40
      riisi (täysjyvä) 1,20
      porkkana 1 kg 1,10
      kalapuikko 18 kpl 1,80
      peruna 2kg 1,80
      kinkkusuikale 1,30
      perunasipulisekoitus 1kg 0,90
      2kpl ruokakermaa 1,98
      2kpl tonnikala öljyssä 1,40
      pakastevihannes 0,30
      yht 17,16

ruisleipä 9kpl 1,60
      margariini 0,99
      juusto 1kg 4,50
      meetvursti 1,40
      2kpl kurkku 1,20
      tomaatti 1,30
      kananmuna 12kpl 0,99
      yht: 11,98

viikon ruuat yhteensä 29,14

useat listan tuotteet eivät edes lopu viikon aikana vaan ovat käytössäsi vielä seuraavallakin viikolla =) kuten margariini ja juusto....juustosta voi raastaa esim tonnikala vuuan päälle. Meetvursti on halpaa ja hyvää! ehkä vähän rasvaista, mutta suosin sitä itse, aina ei tarvitse olla tuoretta leipää Näkkäri on hampaille hyvää ja muutenkin terveellinen leipä. Ruisleipää suosin koska se pitää nälän kauemmin loitolla. Aamuisin syön usein puuroa...kaura tai ruispuuroa, kummatkin edullisia. kaikista ruuista tulee aina niitä hiilareita mutta näissä ruuissa ei ainakaan ole paljoa niitä vaalean leivän tai makaroonin aiheuttamia huonoja hiilareita. Muista suosia täysjyvää! ehkä sentin kaksi kalliimpi mutta nälkä pysyy paremmin loitolla.
      purkkihernekeittokin on hyvää ja edullista jos joukkoon lisää esim jauhelihaa, halvempi on tehdä hernekeitto itse kuivaherneistä ja sinne joukkoon jauhelihaa tai lihasuikaleita....saa paljon kerralla!

• Nuori nainen

Ruokalistassasi nimenomaan on niitä huonoja hiilareita. Siis jos verrataan mainstream-ruokavaliotasi vähähiilihydraattiseen ruokavalioon. Aloittajahan nimenomaan puhui perunan ym. huonojen hiilareiden välttämisestä. Ruokalistassasi on paljon perunaa, riisiä ja leipää. Vähähiilihydraattisessa ruokavaliossa näitä nimenomaan vältetään ja tilalla syödään paljon niitä kasviksia ja lihaa ja kalaa (jotka on kalliita).

Niin ja ne kaupan kalapuikothan on todella ravitsevia! Sanot olevasi ruokapuolen opiskelija ja välität muka mitä syöt. Aika huolestuttavaa jos ravintoalaa opiskeleville opetetaan, että kaupan "äitien tekemät" einekset ovat ravitsevia... Kaikki valmisruoat sisältävät ällöttäviä säilöntäaineita, väriaineita yms. sekä väärää rasvaa ja turhaa sokeria. Katsokaa ihmiset oikeasti kaupassa missä kaikessa on sokeria! Kohta sitä on varmaan jauhelihassakin...

• Nuori nainen

Jos oikeasti syö paljon kasviksia, niin itse parvekkeella kasvatetut kasvikset ei riitä edes yhdelle ihmiselle. Jos vaikka paprikaa kasvattaa niin itse syön jo parissa viikossa sen mitä koko kesän aikana ehtii kasvattaa, saati sitten kun on lapsiakin.

Eikä niitä rivarinkaan takapihalla pysty kasvattamaan tarpeeksi. Siis jos laittaa kurkkua, paprikaa, porkkanaa, perunaa, lanttua, salaattia, tomaattia ym. niin itse pitäisi ainakin rakentaa koko oman takapihan kokoinen kasvihuone, että siitä riittäisi mihinkään. Ja missä niitä kasviksia sitten talvella kasvattaa?

Nimim. 5 paprikaa ja 4 kurkkua viikossa.

• Köyhä herkkusuu

Voisiko edes joskus tällä palstalla jutella asiallisesti?

Aloittaja kirjoitti että monet juurekset ja vihannekset ovat köyhälle kalliita. Hyvään isoon sop-paan perunat, porkkanat, sipulin ja lantun saa muutamalla eurolla. Jauhelihaa tai makkaraa tarjouksesta, jos maistuu keiton jatkoksi. Myös erilaiset kasvis- ja juureslaatikot ovat edullisia (kaali-, lanttu-, porkkana- perunalaatikot). Myös munaruuat, kuten munakkaat, munakasrullat jne ovat edullisia. Pastakaan ei paljon maksa. Erilaisilla mausteilla saa vaihtelua. Kaloista silakat ovat edullisia ja niistä saa monen moisia herkkuja.

Minä olen löytänyt Penninvenyttäjän keittokirjasta paljon muutakin kuin makkarareseptejä. Vilkaise myös Marttojen sivuilta ruokaohjeita.

Itse leivotut leivät ja leivonnaiset, piirakat, pizzat eivät tule kovin kalliiksi. Jos on mahdollisuus mökillä tms paikassa, vaikka kaupungin vuokrapalstalla, istuttaa vihanneksia, herneitä yms ja yrttejä niistä saa mukavasti syötävää talven varalle. Marjastamassa ja sienestämässä kan-nattaa myös käydä. Se on ilmaista huvia ja vielä kivaakin. Jos on niin onnellinen että on omia omenapuita ja marjapensaita, sato kannattaa ottaa talteen.

Leikkeleet, juustot, jugurti, murot, myslit, tuoremehut yms. ns. aamiaistarvikkeet ovat suhteet-toman kalliita. Niitä kannattaa miettiä, voiko myslin tai murot korvata puurolla, kaupan tuore-mehun omalla marjamehulla jne. kukin mahdollisuuksiensa mukaan. Kalliita ovat myös karkit, sipsit, limun ja muut herkut. Niitä ei kannata syödä joka päivä.

Ruokalista kannattaa tehdä viikoksi kerrallaan ja myös ostaa raaka-aineet kerralla etukäteen laaditun ostoslistan mukaan. Ruokalistan voi laatia siten, että eilisen tähteitä hyödynnetään tänään. Ruokaa voi myös tehdä ison erän kerralla ja pakastaa osan.

Pian on vappu. Tee juhlajuomaksi omatekoista simaa. Ei ole kallista.

Syöminen tulee kalliiksi, jos ostaa valmisruokia ja puolivalmiita. Opettele tekemään hyvää kotiruokaa ja pian huomaat osaavasi vaativampiakin juttuja, jotka nekin vaativat usein vain enemmän taitoa tekijältään kuin isoja rahoja.

• tattitäti

Nyt kun nuo vaalitkin oli ja kolme puoluetta hallituksessa, niin kannattaisi nyt kaikkien ihmisten ottaa tämä ruokapolitiikka puheeksi ja ottaa vaikka yhteyttä näihin poliitikkoihin/edustajiin, että pitäisi saada uudistus tähän asiaan, eli:
      VEROTTAA ENEMMÄN NIITÄ EPÄTERVEELLISIÄ "RUOKIA"/EINEKSIÄ, PULLIA JA KARKKEJA, TUPAKKAA JA ALKOHOLIA JA SITTEN LASKEA VEROTUSTA TERVEELLISTEN RUOKIEN OSALTA, ELI JUURIKIN NÄIDEN KASVISTEN JA MIELELLÄÄN MYÖS LÄHIRUOAN OSILTA.

Ottakaa yhteyttä perus-suomalaisiin, tai SDP:n edustajiin ja vaatikaa muutosta, jos he nyt jotain OIKEASTI pystyisivät tekemään meidän kansalaisten hyväksi.

LAITTAKAA NIMENNE MYÖS ERILAISIIN RUOKA JA RAVINNE AIHEISIIN ADRESSEIHIN, JOISSA VAADITAAN PAREMPAA RUOKAA, TAI OLLAAN UUSIA EU-DIREKTIIVEJÄ VASTAAN. NETISTÄ LÖYTYY ERILAISIA ADRESSEJA HAKEMALLA. GEENIMUUNNELTUA RUOKAA VASTAAN KANNATTAA MYÖS TAISTELLA!
      NÄMÄ OVAT PIENIÄ JUTTUJA, MUTTA JOS JOKAINEN IHMINEN TEKEE JOTAIN PIENTÄ, NIIN SIITÄ VOI TULLA MYÖS JOTAIN SUURTA JA MERKITTÄVÄÄ PAREMPAAN SUUNTAAN.

Viestin aloittajalle: Keräkaali on hyvin edullista ja siitä on moneksi. Voit valmistaa itse huipputerveellistä hapankaalia, jos kärsivällisyys riittää, sillä sen tekoprosessi vie kyllä aikaa, mutta sitä voikin tehdä isomman satsin kerralla ja se säilyy hyvin. Kaalia voi lisätä myös salaatteihin raakana suikaleina, tai siitä voi tehdä ohuina suikaleina wokkia yhdessä muiden kasvisten, kuten vaikka sitten noiden halpojen pakastevihannesten kanssa. Lidlistä saa muuten halvalla isoja pusseja pakastevihanneksia, jos sattuu olemaan se kauppa lähettyvillä. Sipuli on myös edullista ja se antaa makua wokkeihin.
      Maapähkinät ovat myös suhteellisen edullisia ja niistä saa hyviä rasvoja ja proteiinia. Annokseksi riittää kourallinen päivässä ja silloin voi jättää lihan pois päivän ruoista.
      Kalakeitto on myös edullinen ruoka tehdä ja siinä on syömistä pariksi päiväksi, kun tekee ison kattilallisen. Seiti on edullista ja niin myös potut ja keittovihannekset. Maidon voi jättää keitosta pois ja mausteeksi riittää suola ja pippuri. Perunoissa on eniten ravintoarvoja, jos niistä tekee kuorellisia uuniperunoita, sillä ravinteet on kuoressa. Osta siis saman kokoisia perunoita ja pese ne huolella, pyörittele öljyssä ja suolassa ja uuniin. Reseptejä löytyy netistä. Kaveriksi perunoille vaikka kalaa tarjouksesta, tai esim.silakoita ja porkkanaraastetta. Joskus näitäkin saa oikein halvalla.
      Margariinia voi tehdä itse sekoittammalla sähkövatkaimella yhteen huoneen lämpöistä pehmyttä voita, vettä ja öljyä. Tällöin saa myös terveellisempää margariinia ilman lisä aineita.
      Puoli pakettia pehmennyttä voita vatkataan, lisätään 1 dl kylmää vettä ja vatkataan, lisätään 1 dl rypsi -tai oliiviöljyä ja vatkataan ja lopuksi vielä 1 dl kylmää vettä ja vatkataan.
      Säilytetään mielellään kannellisessa keraamisessa kipossa, tai rasiassa jääkaapissa. Netistä löytyy tämäkin ohje!

Kesällä kannattaa poimia voikukkia salaattiin, kun ovat täysin ilmaisia ja nokkosia löytyy melkein joka korttelista ja ovat oikein terveellisiä. Niitä voi kuivattaa ja tehdä niistä teetä, tai sitten niitä voi laittaa vaikkapa sämpylätaikinaan, tai pihvi taikinan sekaan.
      Leipiä/sämpylöitä kannattaa muutenkin leipoa joskus itse kotona, niin siinäkin saattaa säästää pitkän pennin, sekä saa juuri sellaista leipää, kuin haluaa.

Toivottavasti tästä oli jotain apua.

• allerginen-

Voikukka ei vaan sovi kaikille allergisille, voi aiheuttaa reaktioita, että kannattaa olla hieman varovainen.
        Poimulehti on tietääkseni turvallisempi vaihtoehto.
        Itselläni on myös jonkinlainen histamiini-intoleranssi ja saan aika rajuja oireita nokkosista, vaikka ne olisivat paistetussa/keitetyssä ruoassa.
        Muutenhan nokkoset olis terveellistä ruokaa.

• köyhä mamma*2

Hei vaan. Olen kahden lapsen yh äiti. En käy töissä lasteni sairauden vuoksi. En ole käynyt neljään vuoteen. Joten vähällä eletään.

IKINÄ ei ole kuitenkaan tarvinnut epäterveellisesti syödä! Ei minun eikä lasten.

Meillä lasketaan rahat tarkasti ja se on se ruoka mihin ne ekana laitetaan. Sit kuun lopussa vasta ostellaan jotain kivaa, jos on ollut varaa. Yleensä rahaa on jäänyt riittävästi yli.

Nyt ollaan luojan kiitos pari kuukautta saatu lapsille korotettua vammaistukea, niin rahat riittää jo helposti ja jää reilusti yli, kun köyhäksi ollaan totuttu, ni raha ei kulu.

Vaikka on köyhä ni ei tartte sentään nälkää nähdä! Miettikää vähän miten rahanne tuhlaatte.

Opiskelijat kyllä ymmärrän. Heillä rahaa on monesti muutama kymppi kuussa ruokaan, muiden kulujen jälkeen. Se on väärin se.

• keinoja...

Hyvää oli sapuska tänään työttömien ruokailussa, järjestetäänkö sun paikkakunnalla semmoisia tapahtumia ? Täällä sen tekee seurakunta, mutta ei ole vaatimusta että kuuluisi kirkkoon. Sinne vaan syömään jos on mahdollista.
      Pääsiäisen kunniaksi kanan rintaleikkeitä maustekastikkeessa, riisiä ja ihana vihersalaatti, leivät juomat ja jälkkäriksi mämmiä ja kahvia.

• ruokaa

Työttömien ruokailuja ja ruokapakettien jakoja voivat järjestää seurakuntien lisäksi mm. monet herätysliikkeet, kuten helluntaiseurakunnat, vapaakirkot yms. monilla paikkakunnilla mm.pelastusarmeija ja työttömien yhdistykset tai muut avustukseen keskittyvät yhdistykset,. Tunnetuin näistä lienee Veikko ja Lahja Hurstin laupeudentyö ry.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      297
      2671
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      78
      2465
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      55
      2205
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      77
      1893
    5. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      125
      1672
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      59
      1554
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      137
      1447
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      73
      1328
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      88
      1140
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      77
      1114
    Aihe