Onko kellään kokemuksia keulapotkurista 37-jalkaisessa C/R-veneessä? Veneeni taittuu ihan mukavasti melko ahtaisiin väleihin, mutta esim. Maarianhaminan itäsatamassa sisempien tolppien väliin kovassa sivutuulessa ajettaessa on joskus ollut vaikea arvioida kääntösädettä. Nuorempana jaksoi tolpista punnertaa venettä, mutta iän karttuessa sähköinen apu ei ehkä olisi pahitteeksi, vai mitä raati tuumii? Keulapotkuriksi soveltuu vain alaslaskettava systeemi, sillä mitään tunneleita en halua jarruksi ja toisaalta potkurin pitää olla tarpeeksi keulassa sekä syvällä veden alla, jotta siitä saisi maksimaalisen tehon.
Keulapotkurin tarve?
58
2279
Vastaukset
- Potkuri pelastaa
Itselläni on tuon mittaisessa, kymmenen tonnia painavassa veneessä 5kW:n tehoinen tunnelipotkuri. C/R -tyylisen purren keula ui liian matalalla tunnelimalliselle potkurille, joten alaslaskeutuva lienee ainoa vaihtoehto.
Apu on huomattava ennen kaikkea lähdettäessä pakilla pois laiturista sivutuulessa. Lisäksi ahtaissa satamissa on turvallisempaa etsiskellä vapaata paikkaa kun tietää pääsevänsä pois melkein mistä tahansa. - mitään turhuuksia
Miksi haluat sivutuulessa laituriin tullessa keulapotkurin mahdollisimman eteen ?
Eihän siinä ole tavoitteena kääntää venettä, vaan pitää vene vapaana olevan paikan keskilinjalla sortumatta sivulle !
Eikö heti kölin edessä oleva poikittaispotkuri olisi paljon parempi tähän tavoitteeseen ? - C/R
Peräpäätä voi ohjata veneen peräsimellä. Keulapotkurin ja peräsimen yhteiskäytöllä veneen saa kulkemaan sivuttain. Kölin lähellä oleva poikittaispotkuri vaatisi paljon tehokkaamman moottorin, jotta saisi aikaan samanlaisen sivuttaisliikkeen.
- mitään t...
"Peräpäätä voi ohjata veneen peräsimellä. " - no niin kauan voi kun ajat eteenpäin, tai kiihdytät eteenpäin potkurivirran osuessa peräsimeen. Laituriin tullessa taas pitäisi jarruttaa, jolloin etuperin ajettaessa potkurivirrasta ei ole mitään apua peräsimen toimintaan. Ajatko kenties laituriin aina perä edellä ?
"Keulapotkurin ja peräsimen yhteiskäytöllä veneen saa kulkemaan sivuttain."
- Ei onnistu, vene kulkee väistämättä myös eteenpäin (tai kiihtyy) jos potkuri eteen vetää, jos ei vedä ei peräsin tee mitään.
"Kölin lähellä oleva poikittaispotkuri vaatisi paljon tehokkaamman moottorin, jotta saisi aikaan samanlaisen sivuttaisliikkeen. " Veneen vastus poikittain on ihan sama riippumatta miten liike aikaansaadaan.
Mutta et ollenkaan kertonut miksi ihmeessä vene edes pitäisi saada liikkumaan poikittain. Eikö tuulen aiheuttaman sorron esto riitä, jolloin kölin poikittais vastus on nollassa kun vene ei poikittain liiku, on vaan se ilmanvastus johon poikittais voimat riittävät paljon helpommin, jos kerran käsivoimatkin riittäisivät kuten olet kertonut nuorempana tehneesi.
Suurin osa purkkareista on ilman keulapotkureita, eivätkä törmäile rantautuessa, pitäisikö miettiä miksi muut pärjäävät mutta sinä kaipaat apuva keulapotkureista. OIisiko taidoissa jotain parantamisen varaa vai onko miehistösi keskimääräistä pienempi tai jotain liikuntaesteitä ? - C/R
mitään t... kirjoitti:
"Peräpäätä voi ohjata veneen peräsimellä. " - no niin kauan voi kun ajat eteenpäin, tai kiihdytät eteenpäin potkurivirran osuessa peräsimeen. Laituriin tullessa taas pitäisi jarruttaa, jolloin etuperin ajettaessa potkurivirrasta ei ole mitään apua peräsimen toimintaan. Ajatko kenties laituriin aina perä edellä ?
"Keulapotkurin ja peräsimen yhteiskäytöllä veneen saa kulkemaan sivuttain."
- Ei onnistu, vene kulkee väistämättä myös eteenpäin (tai kiihtyy) jos potkuri eteen vetää, jos ei vedä ei peräsin tee mitään.
"Kölin lähellä oleva poikittaispotkuri vaatisi paljon tehokkaamman moottorin, jotta saisi aikaan samanlaisen sivuttaisliikkeen. " Veneen vastus poikittain on ihan sama riippumatta miten liike aikaansaadaan.
Mutta et ollenkaan kertonut miksi ihmeessä vene edes pitäisi saada liikkumaan poikittain. Eikö tuulen aiheuttaman sorron esto riitä, jolloin kölin poikittais vastus on nollassa kun vene ei poikittain liiku, on vaan se ilmanvastus johon poikittais voimat riittävät paljon helpommin, jos kerran käsivoimatkin riittäisivät kuten olet kertonut nuorempana tehneesi.
Suurin osa purkkareista on ilman keulapotkureita, eivätkä törmäile rantautuessa, pitäisikö miettiä miksi muut pärjäävät mutta sinä kaipaat apuva keulapotkureista. OIisiko taidoissa jotain parantamisen varaa vai onko miehistösi keskimääräistä pienempi tai jotain liikuntaesteitä ?Keulapotkurin avulla veneen saa kulkemaan sivuttain käyttämällä peräsintä sekä sopivasti kaasua ja vaihdetta eteen ja taakse.
Kun sivuttaisliikkeeseen käytetään sähkömoottorin lisäksi veneen dieselmoottoria, voi sähkömoottori olla pienitehoisempi.
Keskellä venettä oleva poikittaispotkuri ei kuulosta hyvältä idealta.
”Suurin osa purkkareista on ilman keulapotkureita”. Totta, mutta suuremmissa purjeveneissä keulapotkuri yleistyy nopeasti. Kyllä minäkin olen pärjännyt ilman keulapotkuria ja varmaan pärjäisin jatkossakin, aivan kuten pärjäsin aikanaan ilman auton ilmastointia, ilman automaattivaihdetta jne. - mitään t...
C/R kirjoitti:
Keulapotkurin avulla veneen saa kulkemaan sivuttain käyttämällä peräsintä sekä sopivasti kaasua ja vaihdetta eteen ja taakse.
Kun sivuttaisliikkeeseen käytetään sähkömoottorin lisäksi veneen dieselmoottoria, voi sähkömoottori olla pienitehoisempi.
Keskellä venettä oleva poikittaispotkuri ei kuulosta hyvältä idealta.
”Suurin osa purkkareista on ilman keulapotkureita”. Totta, mutta suuremmissa purjeveneissä keulapotkuri yleistyy nopeasti. Kyllä minäkin olen pärjännyt ilman keulapotkuria ja varmaan pärjäisin jatkossakin, aivan kuten pärjäsin aikanaan ilman auton ilmastointia, ilman automaattivaihdetta jne.Mutta et ollenkaan kertonut miksi ihmeessä vene edes pitäisi saada liikkumaan poikittain.
Eikö tuulen aiheuttaman sorron esto riitä, jolloin kölin poikittais vastus on nollassa kun vene ei poikittain liiku, on vaan se ilmanvastus johon poikittais voimat riittävät paljon helpommin, jos kerran käsivoimatkin riittäisivät kuten olet kertonut nuorempana tehneesi.
C/R, missasit tämän, vai onko tässä mielestäsi jotain asiatonta johon et viitsi vastata ? - C/R
mitään t... kirjoitti:
Mutta et ollenkaan kertonut miksi ihmeessä vene edes pitäisi saada liikkumaan poikittain.
Eikö tuulen aiheuttaman sorron esto riitä, jolloin kölin poikittais vastus on nollassa kun vene ei poikittain liiku, on vaan se ilmanvastus johon poikittais voimat riittävät paljon helpommin, jos kerran käsivoimatkin riittäisivät kuten olet kertonut nuorempana tehneesi.
C/R, missasit tämän, vai onko tässä mielestäsi jotain asiatonta johon et viitsi vastata ?En oikeastaan vastannut, miksi pitää päästä poikittain, vaan ainoastaan kerroin, että se on mahdollista. Kylkikiinnitykseen mentäessä tuulen painaessa laiturista poispäin tai varsinkin pois lähdettäessä ahtaasta välistä tuulen painaessa laituriin päin tuosta mahdollisuudesta on hyötyä ja lähteminen on vaivattomampaa kuin esim. sringin avulla lähteminen.
- Tunnelijarru
Onko kenelläkään tietoa kuinka paha jarru tunneli on? Oletettavasti vastaus riippuu tunnelista, sen sijoituksesta, veneen painosta ja vaikka mistä, mutta varovainenkin arvio siitä missä mittakaavassa jarruvaikutus on olisi kiinnostava. Onko ero tunnelin ja tunnelittomuuden välillä esimerkiksi noin vastaavaa tasoa kuin kiinteän kolmilapaisen potkurin ja mahdollisimman hyvin muotoillun kaksilapaisen taittolapapotkurin välillä? Viekö tunneli modernin 37 jalkaisen vauhdista runkonopeudella enemmän kuin 0,5kt.
- Tunnelit tukkoon
Joakim_ kirjoitti:
Kiitokset. Mielenkiintoinen esitelmä veden alapuolisten osien vastuksista. Laittaa ajattelemaan eri osatekijöiden vakavuutta.
Tunneli vie vauhdista siten avotuulilla vähintään 3% (luovilla VMG -5%). Pahimmassa tapauksessa paljon (todella paljon) enemmän. Jos tunnelia (keulapotkuria nyt yleensäkään sitten tarvitaan niin) miksi ei tulppia tunnelin päihin? Ei liene mahdotonta rakentaa tulppia jotka voisi kohtuullisen helposti avata (lue poistaa) mikäli tiedossa on runsaasti sulutuksia tai hankalia landauksia. Vaikka tulpat olisivat muutaman (esim 2-4) millimetrin verran koholla pohjan tasosta niin vastuksen väheneminen olisi huomattava. 5-10% vauhtia lisää tuskin haittaa ketään. Sisäänvetäytyvä malli on toki parempi mutta julmasti kalliimpi (varsinkin jos tunneli jo sattuu olemaan asennettuna). - keksinnön paikka?
Tunnelit tukkoon kirjoitti:
Kiitokset. Mielenkiintoinen esitelmä veden alapuolisten osien vastuksista. Laittaa ajattelemaan eri osatekijöiden vakavuutta.
Tunneli vie vauhdista siten avotuulilla vähintään 3% (luovilla VMG -5%). Pahimmassa tapauksessa paljon (todella paljon) enemmän. Jos tunnelia (keulapotkuria nyt yleensäkään sitten tarvitaan niin) miksi ei tulppia tunnelin päihin? Ei liene mahdotonta rakentaa tulppia jotka voisi kohtuullisen helposti avata (lue poistaa) mikäli tiedossa on runsaasti sulutuksia tai hankalia landauksia. Vaikka tulpat olisivat muutaman (esim 2-4) millimetrin verran koholla pohjan tasosta niin vastuksen väheneminen olisi huomattava. 5-10% vauhtia lisää tuskin haittaa ketään. Sisäänvetäytyvä malli on toki parempi mutta julmasti kalliimpi (varsinkin jos tunneli jo sattuu olemaan asennettuna).Tulppausidea kuulostaisi järkevältä. Ihme, jos ei kiinteän tunnelin sulkevia luukkusysteemeitä ole kehitetty. Toimisiko auton kaasuläpän tapainen?
- Rahaa palaa
Kannataako maksaa jotain 10t alas laskettavasta potkurista parin rantautumisen takia. Siinä tulee kesälle noin 5t per rantautuminen hintaa. Jää vaikka ankkuriin niillä parilla kerralla ja lahjoita rahat sotainvaliideille tms...
- Aussipassi
Jos raha ei ole ongelma ja vene painaa yli 7 tonnia, on keulapotkurin hankkiminen ehdottoman järkevää. Varsinkin jos ei ole mikään kilpapurjehtija. Niiden joilla ei ole rahaa ja/tai haluavat optimoida purjehdusnopeuden poistamalla kaiken vastuksen ja painon, on luovuttava keulapotkurista. Vaikka sisälle nostettava ei aiheuta käytännössä mitään hidastumista. Sellainen joka on mennyt isolla raskaalla veneellä kovassa tuulessa satamaan tai sieltä ulos, kyllä tietää keulapotkurin erinomaisuuden.
- yksinpurjehtija
Oletko varma, että paino on oleellinen tekijä? Itse en usko sen merkitykseen, vaan enemmän tuulipintaan rungon ja kölin muotoon. Edellinen veneeni oli 14tn painoinen eväkölinen ( skegi). Se kääntyi ahtaisiin paikkoihin paljon helpommin kuin nykyinen 11tn pitkäkölinen veneeni. Keulapotkuria ei ollut edellisessä eikä ole nykyisessäkään veneessäni. Mielestäni veneen käytöksen oppii tuntemaan riittävän monen satamamanööverin jälkeen. Kovalla tuulella en yrittäisi ahtaaseen satamaan tolppien väliin, vaikka veneessäni olisi keulapotkuri. En kiellä etteikö keulapotkurista olisi joskus apua, mutta ilman sitä ole tähänkin asti pärjännyt (yli 40 vuotta). Toisaalta se mitä ei ole, ei voi mennä epäkuntoon!
Keulapotkurin hinnalla saisi uusia purjeita.....
En ihan ymmärrä, että keulapotkuri olisi kovin oleellinen varuste jossain 37-jalkaisessa modernissa eväköliveneessä. - Joakim_
yksinpurjehtija kirjoitti:
Oletko varma, että paino on oleellinen tekijä? Itse en usko sen merkitykseen, vaan enemmän tuulipintaan rungon ja kölin muotoon. Edellinen veneeni oli 14tn painoinen eväkölinen ( skegi). Se kääntyi ahtaisiin paikkoihin paljon helpommin kuin nykyinen 11tn pitkäkölinen veneeni. Keulapotkuria ei ollut edellisessä eikä ole nykyisessäkään veneessäni. Mielestäni veneen käytöksen oppii tuntemaan riittävän monen satamamanööverin jälkeen. Kovalla tuulella en yrittäisi ahtaaseen satamaan tolppien väliin, vaikka veneessäni olisi keulapotkuri. En kiellä etteikö keulapotkurista olisi joskus apua, mutta ilman sitä ole tähänkin asti pärjännyt (yli 40 vuotta). Toisaalta se mitä ei ole, ei voi mennä epäkuntoon!
Keulapotkurin hinnalla saisi uusia purjeita.....
En ihan ymmärrä, että keulapotkuri olisi kovin oleellinen varuste jossain 37-jalkaisessa modernissa eväköliveneessä.Samaa mieltä. Asiaan vaikuttaa varmasti paljon se, että uusissa matkaveneissä on todella korkea varalaita ja aika pieni kölipinta-ala, joten niissä tuulipinta-alan ja lateraalipinta-alan suhde on paljon huonompi kuin vanhemmissa.
Varmasti keulapotkurista on joskus apua, mutta aika huvittavaa on seurata nykyisiä rantautumisia, kun keulapotkurilla siirretään keulaa ensin 2 cm vasemmalle ja sitten 1 cm oikealla tai käännetään venettä 180 astetta pelkän keulapotkurin avulla. Kaipa sitä keulapotkuria on sitten pakko käyttää kun sellainen on hankittu? Ikävä melusaaste tuo on kyllä satamissa. Kuuluu varsin hyvin vettä pitkin toisiin veneisiin.
Lisäksi pahimmat rantautumiskämmäykset, jotka minä olen nähnyt, ovat sattuneet veneille, joissa on keulapotkuri. Kun tuulee tarpeeksi, loppuu keulapotkurinkin voimat. Aiemmin mainittu 5 kW keulapotkuri, joka on jo poikkeuksellisen iso 37-jalkaisessa, työntää n. 100 kg verran eli saman verran kuin raavas mies. Sekään ei siis riitä pitkälle, kun oikeasti tuulee. Tavallisempi taitaa olla puolet pienempi. Tuoko sitten keulapotkuri liikaa itseluottamusta vai kadottaako se muut veneenhallintataidot vai mistä johtuu havaintoni? - Riccu
37-jalkaisessa ollut pari kesää QL 4 Kw:n potkuri. Kompakti peli, joka sopi hyvin keulapunkan alle. Puolen solmun hidastumisesta jotkut pelottelivat. En ole huomannut mitään eroa lokissa, pitäisi kai olla joku tarkkuusinstrumentti. Jollan raahaamisen kyllä huomaa. Tiukassa paikassa korvaamaton varuste.
- ideaako ?
Joakim_ kirjoitti:
Samaa mieltä. Asiaan vaikuttaa varmasti paljon se, että uusissa matkaveneissä on todella korkea varalaita ja aika pieni kölipinta-ala, joten niissä tuulipinta-alan ja lateraalipinta-alan suhde on paljon huonompi kuin vanhemmissa.
Varmasti keulapotkurista on joskus apua, mutta aika huvittavaa on seurata nykyisiä rantautumisia, kun keulapotkurilla siirretään keulaa ensin 2 cm vasemmalle ja sitten 1 cm oikealla tai käännetään venettä 180 astetta pelkän keulapotkurin avulla. Kaipa sitä keulapotkuria on sitten pakko käyttää kun sellainen on hankittu? Ikävä melusaaste tuo on kyllä satamissa. Kuuluu varsin hyvin vettä pitkin toisiin veneisiin.
Lisäksi pahimmat rantautumiskämmäykset, jotka minä olen nähnyt, ovat sattuneet veneille, joissa on keulapotkuri. Kun tuulee tarpeeksi, loppuu keulapotkurinkin voimat. Aiemmin mainittu 5 kW keulapotkuri, joka on jo poikkeuksellisen iso 37-jalkaisessa, työntää n. 100 kg verran eli saman verran kuin raavas mies. Sekään ei siis riitä pitkälle, kun oikeasti tuulee. Tavallisempi taitaa olla puolet pienempi. Tuoko sitten keulapotkuri liikaa itseluottamusta vai kadottaako se muut veneenhallintataidot vai mistä johtuu havaintoni?"Kaipa sitä keulapotkuria on sitten pakko käyttää kun sellainen on hankittu? Ikävä melusaaste tuo on kyllä satamissa."
Mistähän muuten johtuu, että sähköperämoottorit ovat kuitenkin usein varsin hiljaisia vehkeitä ?
Jos kyse on oikeasti isosta veneestä, jossa on siis myös miehistöä, niin voisikohan yksi miehistön jäsen käydä laittamassa sähköperämoottoreita keulan varvaslistaan kiinni rantautumisia varten ?
Riittääkö työntövoima ja muut ominaisuudet ?
Ainakin jää kulkuvastus purjehdittaessa pieneksi, kun mitään tunneleita ei ole, ja hintakin jäänee paljon alle sisäänvedettävien keulapotkureiden.
Samaten potkurihalkaisijat ovat sähköperämoottoreissa aika isoja, joten staattista työntövoimaa keulan tuulen voimasta sortumisen estämiseen luulisi riittävän pienemmälläkin teholla paljon paremin kuin tunneleiden halkaisija rajoitteisilla härpäkkeillä, lieneekö tässä myös syy eroon melutasoissa ?
Jos lukijoista joku omistaa sähköperämoottorin ja purkkarin, niin ehkäpä voisi ensi kaudella testata miten toimii keulapotkurikäytössä, siis kiinnitys ja irrotus vaivaa lukuunottamatta. - won keula robelli
Joakim_ kirjoitti:
Samaa mieltä. Asiaan vaikuttaa varmasti paljon se, että uusissa matkaveneissä on todella korkea varalaita ja aika pieni kölipinta-ala, joten niissä tuulipinta-alan ja lateraalipinta-alan suhde on paljon huonompi kuin vanhemmissa.
Varmasti keulapotkurista on joskus apua, mutta aika huvittavaa on seurata nykyisiä rantautumisia, kun keulapotkurilla siirretään keulaa ensin 2 cm vasemmalle ja sitten 1 cm oikealla tai käännetään venettä 180 astetta pelkän keulapotkurin avulla. Kaipa sitä keulapotkuria on sitten pakko käyttää kun sellainen on hankittu? Ikävä melusaaste tuo on kyllä satamissa. Kuuluu varsin hyvin vettä pitkin toisiin veneisiin.
Lisäksi pahimmat rantautumiskämmäykset, jotka minä olen nähnyt, ovat sattuneet veneille, joissa on keulapotkuri. Kun tuulee tarpeeksi, loppuu keulapotkurinkin voimat. Aiemmin mainittu 5 kW keulapotkuri, joka on jo poikkeuksellisen iso 37-jalkaisessa, työntää n. 100 kg verran eli saman verran kuin raavas mies. Sekään ei siis riitä pitkälle, kun oikeasti tuulee. Tavallisempi taitaa olla puolet pienempi. Tuoko sitten keulapotkuri liikaa itseluottamusta vai kadottaako se muut veneenhallintataidot vai mistä johtuu havaintoni?Samaa mieltä oikein naurattaa välillä. Yksi kaveri tuli about 10m moottoriveneellä jossa tuplakoneet ja keulapotkuri rantaan niin että lasikuitu vaan rutisi oikeen pahaa teki. Onneksi hajotti vain omaa venettään.
Toinen luku on nämä 5m "busterit" jossa keulapotkurit kyllä ihmisiä viedään kun metrin mittaa myyjien narussa.
Keulapotkuri on tietysti hyvä apuväline mutta ei sitä tarvii huudattaa jos ei ole mitään tarvetta. Mielestäni rantautuminen on onnistunut hyvin jos kannelle tullessa huomaa että katos viereen on tullut vene. - Matti Lappalainen
yksinpurjehtija kirjoitti:
Oletko varma, että paino on oleellinen tekijä? Itse en usko sen merkitykseen, vaan enemmän tuulipintaan rungon ja kölin muotoon. Edellinen veneeni oli 14tn painoinen eväkölinen ( skegi). Se kääntyi ahtaisiin paikkoihin paljon helpommin kuin nykyinen 11tn pitkäkölinen veneeni. Keulapotkuria ei ollut edellisessä eikä ole nykyisessäkään veneessäni. Mielestäni veneen käytöksen oppii tuntemaan riittävän monen satamamanööverin jälkeen. Kovalla tuulella en yrittäisi ahtaaseen satamaan tolppien väliin, vaikka veneessäni olisi keulapotkuri. En kiellä etteikö keulapotkurista olisi joskus apua, mutta ilman sitä ole tähänkin asti pärjännyt (yli 40 vuotta). Toisaalta se mitä ei ole, ei voi mennä epäkuntoon!
Keulapotkurin hinnalla saisi uusia purjeita.....
En ihan ymmärrä, että keulapotkuri olisi kovin oleellinen varuste jossain 37-jalkaisessa modernissa eväköliveneessä.Oikeastaan olen sama mieltä "yksinpurjehtijan" kanssa. Mulla on 44 v vanha teräsvene 12 ton, runko 11 m ja OAL 12,5 m. Joskus olisi keulapotkurista ollut hyötyä, mutta ilmankin on pärjännyt.
Toinen yksinpurjehtija
www.snoopy.fi - Ei taida sul olla
Joakim_ kirjoitti:
Samaa mieltä. Asiaan vaikuttaa varmasti paljon se, että uusissa matkaveneissä on todella korkea varalaita ja aika pieni kölipinta-ala, joten niissä tuulipinta-alan ja lateraalipinta-alan suhde on paljon huonompi kuin vanhemmissa.
Varmasti keulapotkurista on joskus apua, mutta aika huvittavaa on seurata nykyisiä rantautumisia, kun keulapotkurilla siirretään keulaa ensin 2 cm vasemmalle ja sitten 1 cm oikealla tai käännetään venettä 180 astetta pelkän keulapotkurin avulla. Kaipa sitä keulapotkuria on sitten pakko käyttää kun sellainen on hankittu? Ikävä melusaaste tuo on kyllä satamissa. Kuuluu varsin hyvin vettä pitkin toisiin veneisiin.
Lisäksi pahimmat rantautumiskämmäykset, jotka minä olen nähnyt, ovat sattuneet veneille, joissa on keulapotkuri. Kun tuulee tarpeeksi, loppuu keulapotkurinkin voimat. Aiemmin mainittu 5 kW keulapotkuri, joka on jo poikkeuksellisen iso 37-jalkaisessa, työntää n. 100 kg verran eli saman verran kuin raavas mies. Sekään ei siis riitä pitkälle, kun oikeasti tuulee. Tavallisempi taitaa olla puolet pienempi. Tuoko sitten keulapotkuri liikaa itseluottamusta vai kadottaako se muut veneenhallintataidot vai mistä johtuu havaintoni?Perus keulapotkuri ei ole kovin tarkka käyttää sen viive kytkimen takia, siitä johtuu että sitä keulaa ajetaan puolelta toiselle.
Jos ja kun ihmiset on ottaneet niitä viive kytkimiä sieltä välistä pois niin ajaminen helpottuu entisestään, sitten on vaan vaara rikkoa se liian nopealla suunnan muutoksella.
- io0okj
Olisiko syytä vaihtaa pienempään veneseen, jos nykyinen iän puolesta tuntuu liian isolta?
Kääntösäde on vakio, jos 37 jalkaisella käännytään itäsataman tolppaparin väliin, koska lähestyminen tapahtuu naapurilaiturin tolppia hipoen, sen verran kapea on laitureiden väli. Jos on useasti siellä käynyt, pitäisi olla tiedossa, koska kääntyminen aloitetaan.- Potkuripelastaa
Mariksen Itäsatama on oiva esimerkki paikasta, jossa keulapotkurista on iso apu. Voit ajaa hiljaa vastapäisiä tolppia hipoen vapaan paikan kohdalle ja kääntää veneen 90 astetta keulapotkurilla. Potkurilla kääntyminen aloitetaan vasta kun ruorimies on vapaan tolppavälin keskellä. Sen jälkeen saa ajaa kapeaan tolppaväliin aivan suoraan ja tehdä tarvittaessa pikku korjauksia keulapotkurilla.
Homma kannattaa treenata tyhjässä tolppasatamassa. - ???
Potkuripelastaa kirjoitti:
Mariksen Itäsatama on oiva esimerkki paikasta, jossa keulapotkurista on iso apu. Voit ajaa hiljaa vastapäisiä tolppia hipoen vapaan paikan kohdalle ja kääntää veneen 90 astetta keulapotkurilla. Potkurilla kääntyminen aloitetaan vasta kun ruorimies on vapaan tolppavälin keskellä. Sen jälkeen saa ajaa kapeaan tolppaväliin aivan suoraan ja tehdä tarvittaessa pikku korjauksia keulapotkurilla.
Homma kannattaa treenata tyhjässä tolppasatamassa.Miten toi eroaa ilman keulapotkuria lähestymisestä?
- Potkuripelastaa
??? kirjoitti:
Miten toi eroaa ilman keulapotkuria lähestymisestä?
Puoli veneenmittaa pidemmälle ajetaan ennen kuin käännös aloitetaan. Veneen perä pysyy paikallaan kun vene käännetään keulapotkurin avulla 90 astetta. Käännös voidaan tehdä melkein vastapuolen tolpissa kiinni kun perä ei siirry sihen suuntaan oikeastaan yhtään.
- en huomaa
Potkuripelastaa kirjoitti:
Puoli veneenmittaa pidemmälle ajetaan ennen kuin käännös aloitetaan. Veneen perä pysyy paikallaan kun vene käännetään keulapotkurin avulla 90 astetta. Käännös voidaan tehdä melkein vastapuolen tolpissa kiinni kun perä ei siirry sihen suuntaan oikeastaan yhtään.
Keulapotkuri tai ei, eväkölinen vene kääntyy kölin ympäri, eikä varmasti perä pysy paikallaan. Aivan sama, tuleeko kääntävä momentti keulasta vai perästä, keulakaide tolpan kohdalle ennen käännöstä. Ainoa ero on siinä, että keulapotkurilla voi kääntyä kokonaan ilman nopeutta, mikä taas on mahdollista vain hyvin kevyessä tuulessa. Sivulle pitää jättää ulkokaarteeseen tilaa, koska käännytään köli keskipisteenä. Sama juttu kun tullaan kylkikiinnitykseen, keula ajetaan melkein kiinni laituriin ja sitten käännetään. Pitkäköliset sitten erikseen sekä pitkällä evällä ja isolla skegillä varustetut.
- )K=?=
en huomaa kirjoitti:
Keulapotkuri tai ei, eväkölinen vene kääntyy kölin ympäri, eikä varmasti perä pysy paikallaan. Aivan sama, tuleeko kääntävä momentti keulasta vai perästä, keulakaide tolpan kohdalle ennen käännöstä. Ainoa ero on siinä, että keulapotkurilla voi kääntyä kokonaan ilman nopeutta, mikä taas on mahdollista vain hyvin kevyessä tuulessa. Sivulle pitää jättää ulkokaarteeseen tilaa, koska käännytään köli keskipisteenä. Sama juttu kun tullaan kylkikiinnitykseen, keula ajetaan melkein kiinni laituriin ja sitten käännetään. Pitkäköliset sitten erikseen sekä pitkällä evällä ja isolla skegillä varustetut.
Magelannilla ja Cookiila ja heidän kanssaa samaa aatetta kannavat nauravat koko tälle säikeelle, merimiestaidoissa on rutkasti parantamisen varaa, jos keulapotkurista tarvistee edes keskustella.
Kukin hankkikoon mitä tahansa turhaa hilpettä veneeseensä, mutta pakkoko niistä julkisesti jauhaa.
- s_411
@C/R
Ei ole kokemusta, mutta mitä olen alaslaskettavia tutkinut messuilla ja nähnyt telakalla asennettavan, niin minusta ne näyttävät ainakin vielä vähän prototyyppitasoisilta ja aika lelumaisesti rakennetuilta muutenkin. Ja niissähän on myös se vika että niihin voi tarttua köysi tms ja keulaan on tehtävä todella iso asennusreikä. Oletko harkinnut vesisuihkutrusteria?- C/R
Vesisuihkusysteemit näyttävät mielenkiintoisilta, mutta en ole niitä messuilla nähnyt. Pumppumoottorin tarvitsee ilmeisesti olla melko tehokas verrattuna potkurisysteemeihin.
- Joakim_
C/R kirjoitti:
Vesisuihkusysteemit näyttävät mielenkiintoisilta, mutta en ole niitä messuilla nähnyt. Pumppumoottorin tarvitsee ilmeisesti olla melko tehokas verrattuna potkurisysteemeihin.
Tuossa tulee ihan perusfysiikka vastaan. Saman voiman saadakseen pitää nopeuden ja massavirran tulo pitää samana. Tehotarve taas riippuu nopeuden neliöstä. Jos haluaa vaikkapa tuon 100 kg voiman, vaaditaan 226 mm reiällä (5 m/s) 2,5 kW, 113 mm (10 m/s) 5 kW ja 56 mm (20 m/s) 10 kW tehoa. Edellä teho laskettu 100% hyötysuhteella, käytännössä 50% lienee lähempänä.
Tässä puhutaan jopa 45 mm suuttimista, mutta samalla sitten hydraulisesta käytöstä eikä sanaakaan tehontarpeesta: http://www.usmarineproducts.com/pdf/Jettrhusters_eng.pdf Huomaa myös varsin pienet suositellut työntövoimat veneen pituuden mukaan. - Joakim_
Joakim_ kirjoitti:
Tuossa tulee ihan perusfysiikka vastaan. Saman voiman saadakseen pitää nopeuden ja massavirran tulo pitää samana. Tehotarve taas riippuu nopeuden neliöstä. Jos haluaa vaikkapa tuon 100 kg voiman, vaaditaan 226 mm reiällä (5 m/s) 2,5 kW, 113 mm (10 m/s) 5 kW ja 56 mm (20 m/s) 10 kW tehoa. Edellä teho laskettu 100% hyötysuhteella, käytännössä 50% lienee lähempänä.
Tässä puhutaan jopa 45 mm suuttimista, mutta samalla sitten hydraulisesta käytöstä eikä sanaakaan tehontarpeesta: http://www.usmarineproducts.com/pdf/Jettrhusters_eng.pdf Huomaa myös varsin pienet suositellut työntövoimat veneen pituuden mukaan.Tässä vielä sähkökäyttöinen: http://www.sopac.co.nz/Portals/1/pdf/steering_control/jet_thrusters.pdf
Siinä on jo 72 mm reiät ja teho/työntövoima näyttää olevan n. 2-kertainen verrattuna potkurimalleihin. Noilla saa siis 2 kW teholla 20 kg ja 4 kW 30 kg, kun Vetuksen potkurimalli lupaa 1,5 kW:llä 25 kg 110 mm ja 35 kg 150 mm putkella.
- 20+5
Kiinteistä systeemeistä:
Tunnelin takareunan muotoilulla voi vaikuttaa virtausvastukseen:
http://setsail.com/bow-thruster-detailing/
Havainnollisia piirroksia ja työohjeita:
http://www.imtra.com/downloadTypes/Tunnel_Installation_Guide.pdf - full batten
Meillä on kaverin kanssa identtiset purret. Hänellä on rullaiso, minulla läpilattaiso. Hänellä laskeutuva keulapotkuri, minulla tunnelimallinen. Hänen veneensä on aavistuksen hitaampi vierekkäin purjehdittaessa. Rullaiso siis syö vauhtia enemmän kuin mitä tunneli keulassa.
- 30
Mahtavatko veneet olla muiltakaan osin identtiset? Joakimin esitys, johon tuolla ylempänä on linkki, on varsin valaiseva. Ensimmäisenä tulee mieleen erot pohjan sileydessä.
- H purkkari
tuollainen tulee ens kesäksi
http://kauppa.aquamatic.fi/store/product/CT_125_duo_composite____24V_Ø185____.html- purkkarin perämotti5
Luulis purkkarin kääntyvän, tuossa taitaa olla enemmän tehoa kuin sinun pääkoneessa.
- normi vetus
Mikä hyöty tuollaisesta duo systeemistä on verrattuna siihen perinteiseen missä on yksi potkuri?
- Ei oo vetuksel tuota
normi vetus kirjoitti:
Mikä hyöty tuollaisesta duo systeemistä on verrattuna siihen perinteiseen missä on yksi potkuri?
ei taida monella täällä olla tuollaista kahdella potkurilla varustettua, mut ei siitä varmasti haittaakaan ole.
- Iso plussa satamas
Useimmiten sille on tarvetta, ilmankin toki tulee toimeen mutta se helpottaa niin uskomattoman paljon satamassa pyörimistä.
Useimmiten ne ketä sitä vastustaa ja haukkuu turhaksi on vaan niitä kateellisia kenellä ei rahat riitä siihen.- ketä sä oot
Ei sulla sattumoisinkaan ole bava? Ei bavassa sen suhteen mitään huomautettavaa ole, mutta oman puolustaminen toisten kateuteen vedoten on vain bavaristien vakioperustelu.
Älkääkä nyt ainakaan tästä aloittako venemerkkeihin menoa. Se olisi yhtä aiheen mukaista kuin puuttua tuohon karkeaan virheeseen "ketä"-sanan käytössä. - 19+6
ketä sä oot kirjoitti:
Ei sulla sattumoisinkaan ole bava? Ei bavassa sen suhteen mitään huomautettavaa ole, mutta oman puolustaminen toisten kateuteen vedoten on vain bavaristien vakioperustelu.
Älkääkä nyt ainakaan tästä aloittako venemerkkeihin menoa. Se olisi yhtä aiheen mukaista kuin puuttua tuohon karkeaan virheeseen "ketä"-sanan käytössä.Kukahan se aloitti? Sä oot täysi toope!
- Kateus?
Keulapotkuri voi olla kätevä apuväline, jos sille löytyy veneestä sopiva (tunneliton?) asennuspaikka ja sähköä.
En kuitenkaan usko, että keulapotkurien "vastustuksessa" olisi yleensä kyse kateudesta eikä aina rahan puutteestakaan.
Keulapotkurin ääni on läpitunkeva ja kiinnittää huomiota hiljaisessa satamassa. Samalla tulevat korostetusti huomatuksi kipparin mahdolliset manööverivirheet. Ehkä hiljaisiakin potkureita on markkinoilla?
- Kukel
Koko illan ja yön vieressä möykännyt venekunta on kiva säikäyttää aamulla hereille antamalla keulapotkurilla häirikköveneen kylkeen pikku kurauksen!
- won brobelli
Juu päristelee siinä aamusella satamassa keulapotkuria. Jos joku kysyy niin vastaa että poistan vain näin aamuisin vähän näkkiä keulapotkurista.
- )J===
Surullista,jos edes jotain 60 jalkaista purkkaria osata hanskata ilman keulapotkuria. Voi tietenkin valita ,että opetteleeko kantapään kautta käsittelemään purjevenettä ilman keulapotkuria vaiko opetelee kantapään kautta kaikkea sitä riesaa, mitä syntyy turhista hilppeistä veneessä.
- js
Hauska keskustelu keulapotkurista. Itselläni on kokemusta purkkarista, jossa purjevenevetolaite ja potkurista on lähes kaksi metriä peräsimeen. Veneessä on myös skegi, joka tarkoittaa sitä, että peräsin kääntyy noin 45 astetta. Kunnollista potkurivirtaa on vaikea saada peräsimelle, jolloin vene tietenkin kääntyy huonosti. Tai sitten on kyse siitä, etten ole uskaltanut kaasutella täysillä ahtaassa paikassa. (Voisihan sen varmaan ajatella niinkin, että vakuutus maksaa, jos sattuu moka.)
Edellä kuvatuista syistä minulla on Vetuksen 3 kWatin keulapotkuri, jota käytän silloin tällöin. Enkä yhtään häpeä sen käyttämistä. Purjehtinut olen jo yli 30 vuotta. - 0kko
Skegit ovat menneen talven lumia ja skegittömiä purkkareita löytyy 1980 luvulta alkaen. Peräsimet niissä kääntyvät enemmän kuin 45 astetta.
- js
Jotkut kuitenkin purjehtivat edelleen vanhoilla, jopa vanhanaikaistakin suunnittelua olevilla veneillä. Puhjehduksesta voi nautiskella monellakin eri tavalla, vai kuinka?
- Joakim_
Ei taida kääntyä! Aika tyypillinen stopparikulma on 35 astetta suuntaansa, varsinkin ruoriohjauksissa. Eikä enemmästä enää oikein hyötyäkään ole ainakaan syvällä ja kapealla peräsimellä, joka sakkaa paljon pienemmälläkin kulmalla.
- Skege2
Skegi on turvallinen rakenne.
Oikeat pitkänmatkan purret on lähes poikkeuksetta skegillä
- )))
45 astetta on tyypillinen stopparikulma.
- seppomartti
45 astetta on todella "stopparikulma" kuten edellä väitettiin. Peräsin on jo paljon aikaisemmin lopettanut tehokkaan kääntämisen ja toimii jarruna sakkauksen vuoksi.
- ei sakkaa
Sakkaukseen vaikuttaa tulokulma virtaukseen, eikä peräsimen kääntökulma.
On täysin mahdollista käyttää 90 asteen peräsinkulmaa sakkaamatta alle 10 asteen tulokulmalla virtaukseen, jos veneen mekaniikka sen sallii. Monessa purjejollassa tuo onnistuu, ja jos on kääntyvä perämoottori käytössä niin vieläpä helposti.
Isommissa köliveneissä samaan pääsee keulapotkurin käytöllä helposti, edelleenkin stopparin sallimissa rajoissa. Eipäs siis sotketa kulmia toisiinsa. - Joakim_
ei sakkaa kirjoitti:
Sakkaukseen vaikuttaa tulokulma virtaukseen, eikä peräsimen kääntökulma.
On täysin mahdollista käyttää 90 asteen peräsinkulmaa sakkaamatta alle 10 asteen tulokulmalla virtaukseen, jos veneen mekaniikka sen sallii. Monessa purjejollassa tuo onnistuu, ja jos on kääntyvä perämoottori käytössä niin vieläpä helposti.
Isommissa köliveneissä samaan pääsee keulapotkurin käytöllä helposti, edelleenkin stopparin sallimissa rajoissa. Eipäs siis sotketa kulmia toisiinsa.Ehkä tuo onnistuukin keulapotkurilla, mutta ei kylläkään, ainakaan helposti, jollilla keulapotkurittomista köliveneistä puhumattakaan. Mun veneessä on stopparit alle 45 asteen (en ole mitannut tarkkaa kulmaa). Kyllä se kääntyy sen verran terhakkaasti, että keulagastin on syytä pitää lujasti kiinni. Kääntyy hyvin myös pakilla molempiin suuntiin.
Oman kokemuksen mukaan peräsinkulman rajoittaminen tuonne paikkeille ei mitenkään heikennä kääntymisominaisuuksia. Tyypillinen virhe on kääntää hitaassa vauhdissa liikaa, jolloin peräsin sakkaa eikä käännä tehokkaasti. Toinen tyypillinen virhe on aristella kaasun käytössä. Kunnon lyhytaikaiset "potkaisut" toimivat paremmin kuin junnaus pienillä kierroksilla. - ei sakkaa
Joakim_ kirjoitti:
Ehkä tuo onnistuukin keulapotkurilla, mutta ei kylläkään, ainakaan helposti, jollilla keulapotkurittomista köliveneistä puhumattakaan. Mun veneessä on stopparit alle 45 asteen (en ole mitannut tarkkaa kulmaa). Kyllä se kääntyy sen verran terhakkaasti, että keulagastin on syytä pitää lujasti kiinni. Kääntyy hyvin myös pakilla molempiin suuntiin.
Oman kokemuksen mukaan peräsinkulman rajoittaminen tuonne paikkeille ei mitenkään heikennä kääntymisominaisuuksia. Tyypillinen virhe on kääntää hitaassa vauhdissa liikaa, jolloin peräsin sakkaa eikä käännä tehokkaasti. Toinen tyypillinen virhe on aristella kaasun käytössä. Kunnon lyhytaikaiset "potkaisut" toimivat paremmin kuin junnaus pienillä kierroksilla."Tyypillinen virhe on kääntää hitaassa vauhdissa liikaa, jolloin peräsin sakkaa eikä käännä tehokkaasti. "
Jos peräsin sakkaa, ei sitä ole käännetty liikaa vaan liian nopeasti.
Varsinkin hitaassa nopeudessa kevyessä kelissä tai tyynessä käännettäessä venettä laitureiden ahtaassa välissä on suuresta peräsin kulmasta hyötyä, niin ei tarvitse turhaan edestakaisin vekslata. Ajat siis toisessa reunassa aivan poijujen/paalujen vierestä ja alat kääntää peräsintä hitaasti enemmän ja enemmän. Jos käännät kerralla liikaa niin peräsi törmää niihin poijuihin/paaluihin ulkokaarteen puolella, jollei sakkaa. Hitaasti ja rauhassa tehtynä taas peräsi pysyy koko ajan niiden paalujen vieressä lähes sinne asti kun veneesi on kääntynyt poikittain, ja irtoaa vasta sitten paalujen/poijujen vierestä. Tällöin keulasi ehtii kääntyä tarpeeksi ennen sen toisen laiturin poijuja/paaluja. Vastaavasti ei peräsintä myöskään voi oikaista kerralla suoraan sakkaamatta, kun perä kulkee ennestään poikittain kääntöpisteen ollessa lähes kölissä kiinni, eikä jossain 5 metrin päässä kölin sivulla, kuten käy jos peräsin kääntyy vain 45 astetta.
Sopivan kevyessä kelissä tämän voi hoitaa vaihde vapaalla, tai jos jo osaa niin vaikka ilman koko konetta. Lyhytaikaisia potkaisujahan et voi koneettomalla purkkarilla edes tehdä !
Koskaan ei ole skegitön peräsin sakannut kääntökulmasta riippumatta mun ollessa veneessä, ja optarissa ei aikoinaan tosiaankaan mitään rajoittimia ollut, toki tuolla vauhdista eroon pääsee, joten ei niitä vendoissa tai jiipeissä kannata tehdä. Isompien köliveneiden pyörimisliikemäärä on kuitenkin niin paljon suurempi kuin optarin, ettei pysähtyminen ole minkäänlainen ongelma millään peräsinkulmalla hitaasti tehtynä. Kohta pääsee jo harjoittelemaan :-) - ei sakkaa
Joakim_ kirjoitti:
Ehkä tuo onnistuukin keulapotkurilla, mutta ei kylläkään, ainakaan helposti, jollilla keulapotkurittomista köliveneistä puhumattakaan. Mun veneessä on stopparit alle 45 asteen (en ole mitannut tarkkaa kulmaa). Kyllä se kääntyy sen verran terhakkaasti, että keulagastin on syytä pitää lujasti kiinni. Kääntyy hyvin myös pakilla molempiin suuntiin.
Oman kokemuksen mukaan peräsinkulman rajoittaminen tuonne paikkeille ei mitenkään heikennä kääntymisominaisuuksia. Tyypillinen virhe on kääntää hitaassa vauhdissa liikaa, jolloin peräsin sakkaa eikä käännä tehokkaasti. Toinen tyypillinen virhe on aristella kaasun käytössä. Kunnon lyhytaikaiset "potkaisut" toimivat paremmin kuin junnaus pienillä kierroksilla."Kyllä se kääntyy sen verran terhakkaasti, että keulagastin on syytä pitää lujasti kiinni."
Noin voi käydä jos antaa koneella turhan terhakkaita potkuja tai vauhtia on liikaa. Koita ensi kerralla yhden solmun vauhdista tyynessä kelissä paikassa jossa on tilaa vaihde vapaalla. Ei tipu kukaan kyydistä. Sopiva pinnan kääntöaika suorasta linkkuun siinä 4...6 sekuntia 31 jalkaisella. Heitä vaikka kokeeksi 720 asteen käännös tuolla menetelmällä (purjeet siis alhaalla), niin näet että hyvin toimii.
- Mukavuus haluiset
Ainahan veneilijät on kaikkia uusia apulaitteita vastaan,
ensinhän karttaplotteritkin oli vaan osaamattomille ja kas nyt sellainen on joka venees. Kyllä keulapotkurit yleistyy kovaa vauhtia halusitte tai ette ja helpottaahan se paljon.- Ympäri käydään
360 Docking kirjoitti:
Tällainen sen olla pitää: http://www.youtube.com/watch?v=D-UPE2QdtaM
Ehdottomasti. Olinkin jo ehtinyt ihmetellä miksei saildrive voisi olla kääntyvää mallia. Veikkaan, että tämä tulee yleistymään nopeasti muidenkin kuin Jeanneaun veneissä. Vetolaite itsessään on ZF:n tekemä ja samaa konseptia on käytetään ZF:n Zeus Pod Drivessä, josta löytyy kokoja 450 hevosvoiman kokoluokkaan asti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksköhän mä oon tuolla
Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup324591Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene152558Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko252405Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su532288- 321787
Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla321611Se meidän sydänyhteys
Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi731486- 661294
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?491248- 821241