Kumman aloite?

jos ikäeroa

Tästä on ollut joku keskustelu joskus, mutten löytänyt sitä enkä muista nyt miten se meni, älkäät siis hermostuko, mutta... Ok, jos ollaan samanikäisiä, niin aloitteen voi tehdä kumpi vaan. Itse tunnen sekä aloitteellisia miehiä että naisia. Itse olen aloitteita tehnyt. Ja puhun nyt siis seurustelusuhteista ns. aikuisten oikeista suhteista, en yhden illan jutuista ja pelkistä seksisuhteista.

Mutta mieleeni juolahti tuosta ikäeron ikuisuuskysymyksestä, että mikähän siinä on, että kun nainen on hieman vanhempi, sanotaan nyt että 10-12 vuotta, mikä ei kuitenkaan ole vielä mahdoton ikäero, aloitteen tekee mies. Ymmärrettävästi: nainen ei koe että itsestään selvästi vaikka 22-vuotias olisikaan kiinnostunut 34-vuotiaasta, ja siis itsekin ainakin kuvittelisin, että en todellakaan tekisi aloitetta. Tuntuisi että alkaisin ahdistella, tai siis pelkäisin että se nuorempi kokee sen niin. Vaikka olisi tuttukin ja ihastunutkin, näitäkin on nähty, niin silti. Koska koskaan ei voi olla ihan varma, aina on ollut näitä tapauksia, missä varmat kipinät ovatkin olleet yksipuolisia. No, rumatkin pakit ovat siis iso riski, eihän kuitenkaan tuon ikäsistä ihan varma voi olla: aikuisuus on joillain tosiasia ja tunnen kyllä erittäin fiksuja ja kypsiä nuoriakin miehiä, mutta... ei itsestään selvyys ja voi olla pelkkää esittämistäkin.

Kuitenkin näitä pareja on, on aina ollut ja nykyään on enemmänkin. Mutta kun mies tekee nuorempana aloitteen, koska on itsevarmempi, usein sama pätee kun mies on se 34-vuotias ja nainen 22-vuotias.
Mies jotenkin automaattisemmin kuvittelee (?) että tottakai hänellä on mahkut nuoreen naiseen vaikkei näin yhtään sen selvemmin ole.
Vai eikö näin ole? Vaikka ikäeroa olisikin, niin niin se mies vaan porskuttaa, eikä punnitse välttämättä ollenkaan onko hänellä suhteeseen mitään annettavaa, kohtaako maailmat tai muuta. Mutta miksiköhän näin on? Eikö se epävarmuus vaivaa miehiä ollenkaan, sillä jokainen tietää tämän naiset rupsahtaa ja miehet komistuu vanhetessaan pelkäksi legendaksi, tasan tarkalleen täällä ei nuorru miehet eikä naiset ja kun puhutaan suhteesta, niin tottakai siinä muutakin on kun pinta... Mutta sitten taas kun toisaalta puhutaan paljon rumistakin pakeista, niin eikö ne miestä pelota? Ei kai sitten.

Vai onko tämä harhaluuloa? Mutta sitten, kun kuitenkin täälläkin on näistä että naiset saisivat tehdä enemmän aloitteita, niin oman ikäisilleen he mielestäni tekevätkin, niin eikö sitten... No, en tiedä.
Mutta kumman kuuluu tehdä aloite, jos ikäeroa on? Ja ihan mielenkiinnosta, miten olet tehnyt aloitteita, etenkin jos toinen on eri ikänen, ja siis ei, mikään 5 vuotta ei ole ikäero. Pitää olla yli sen. Miten olet asian ajatellut?

Ja onhan sekin mielenkiintoista, että jos ikäeroa on se 10 vuotta, että missä te edes olette kohdanneet, tuskin samassa discossa vai?

Mutta heittäkää kommenttia. Minun mielestäni aloite kuuluu nuoremmalle, varmuuden vuoksi. Mutta siis, en ole tässä nyt asiaa oikeassa elämässä kohtaamassa vaan kunhan pohdin... Olisi mielenkiintoista vaan kuulla eri ihmisten näkemyksiä.

12

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä mä ainakin kokisin sen niin että se on vanhemman osapuolen tehtävä aloite, siis jos tietää toisen iän.

      • ap

        Ai vanhemman? Mutta eiks se just ois riski, että se nuorempi kokee sen ahdisteluna? Kun siis, eihän se nyt ole itsestään selvää, että joku 10 vuotta nuorempi ois kiinnostunut 10 vuotta vanhemmasta?
        Okei, mutta että ois kiva kuiteskin tietää miks just näin päin? Et miks sä koet just tollai, eiks sua pelottas tehdä alote jollekin tosi nuorelle enemmän kun oman ikäselle?


      • ap kirjoitti:

        Ai vanhemman? Mutta eiks se just ois riski, että se nuorempi kokee sen ahdisteluna? Kun siis, eihän se nyt ole itsestään selvää, että joku 10 vuotta nuorempi ois kiinnostunut 10 vuotta vanhemmasta?
        Okei, mutta että ois kiva kuiteskin tietää miks just näin päin? Et miks sä koet just tollai, eiks sua pelottas tehdä alote jollekin tosi nuorelle enemmän kun oman ikäselle?

        Itte en kokisi ahdisteluna jos vanhempi olisi aloitteellinen esim. mua kohtaan. Koska useampaan kertaan näin on käynytkin ja olen jo tottunut siihen että näin käy. Eka kerrallakin sitä oli ilahtunut pelkästään siitä.

        Olen tehnyt aloitteen n. 11 ja 9v nuoremmalle joskus ja ei pelottanut yhtään. Toisin päin taas sitä on vähän varovaisempi, vaikkakin ittestäni olen huomannut sen että tulen paremmin toimeen vähän vanhemman kanssa kuin nuoremman kanssa.


    • Palstavastaaja

      Kun naisella on paljon valinnanvaraa, aloite on miehen. Jos miehellä on paljon valinnanvaraa, aloite voi jäädä naisellekin.

      Epätyypillisissä tilanteissa aloite jää yleensä miehelle, paitsi jos miehellä on paljon enemmän valinnanvaraa.

      • ap

        Tää oli mielenkiintonen...
        Tää oli hieno "Epätyypillisissä tilanteissa aloite jää yleensä miehelle, paitsi jos miehellä on paljon enemmän valinnanvaraa. "
        Mä luin ton vastauksen oikeen pariin otteeseen, siis hieno tiivistys mielipiteestä.

        Mut et voidaanks me sitten helposti ajatella että aha, toi teki alotteen, että sillä ei varmaan ole valinnan varaa? Tai että jos se ei tee alotetta se vaan luulee itestään liikoja... Hmm... Okei, mutta loistava lataus silti.


    • ES

      Mitä helkkarin väliä sillä on kumpi tekee aloituksen? Kaikenlaisesta ihmiset saavatkin väännettyä itselleen ongelmia.

      • ap

        Täh? Se oli perusteltu, miksi sillä on mielestäni väliä kumpi tekee aloitteen, se oli vain minun mielipiteeni, ja siis en ymmärrä tätä loppulausetta ollenkaan "Kaikenlaisesta ihmiset saavatkin väännettyä itselleen ongelmia. " kun tämä kuitenkin on sinkkujen keskustelupalsta, missä voi siis keskustella ja pohtia kaikkia asioita mitkä sinkkuihin liittyy (ja usein sivustakin) ja aloitteiden teko on nyt vaan yksi niistä.

        En ihan ehkä ymmärrä tätä vastausta, mutta tulkitsen sen niin, että sinä voisit tehdä aloitteen vaikka tilanne olisi miten päin ja kuka tahansa. No, siinä tapauksessa voimmekin siirtyä suoraan kysymykseen "miten olette aloitteita tehneet?" Koska siis ilmeisesti olet tehnyt, myös näillä ikäeroilla, niin että miten sä sen ajattelit, vaatiko se enemmän rohkeutta kun oman ikäselle? Tai että mikä sai sut luulemaan tai tietämään, että se ihan eri ikäinen olisi edes kiinostunut? Vai oliko ikä silloin vaan oikeasti pelkkiä numeroita?


      • ES
        ap kirjoitti:

        Täh? Se oli perusteltu, miksi sillä on mielestäni väliä kumpi tekee aloitteen, se oli vain minun mielipiteeni, ja siis en ymmärrä tätä loppulausetta ollenkaan "Kaikenlaisesta ihmiset saavatkin väännettyä itselleen ongelmia. " kun tämä kuitenkin on sinkkujen keskustelupalsta, missä voi siis keskustella ja pohtia kaikkia asioita mitkä sinkkuihin liittyy (ja usein sivustakin) ja aloitteiden teko on nyt vaan yksi niistä.

        En ihan ehkä ymmärrä tätä vastausta, mutta tulkitsen sen niin, että sinä voisit tehdä aloitteen vaikka tilanne olisi miten päin ja kuka tahansa. No, siinä tapauksessa voimmekin siirtyä suoraan kysymykseen "miten olette aloitteita tehneet?" Koska siis ilmeisesti olet tehnyt, myös näillä ikäeroilla, niin että miten sä sen ajattelit, vaatiko se enemmän rohkeutta kun oman ikäselle? Tai että mikä sai sut luulemaan tai tietämään, että se ihan eri ikäinen olisi edes kiinostunut? Vai oliko ikä silloin vaan oikeasti pelkkiä numeroita?

        Ongelmana on siis epävarmuus siitä, miten arvioida onko toinen kiinnostunut itsestä jos se toinen on paljon nuorempi tai vanhempi? Enpä tiedä.

        Tuntuuko susta että joltain samanikäiseltä saadut pakit olisivat pienempi paha kuin kovin paljon eri ikäiseltä mahdollisesti saadut pakit?


      • ap
        ES kirjoitti:

        Ongelmana on siis epävarmuus siitä, miten arvioida onko toinen kiinnostunut itsestä jos se toinen on paljon nuorempi tai vanhempi? Enpä tiedä.

        Tuntuuko susta että joltain samanikäiseltä saadut pakit olisivat pienempi paha kuin kovin paljon eri ikäiseltä mahdollisesti saadut pakit?

        No joo, siis tuntuu. Tai että mä mietin sitä, että jotenkin... Oman ikänen nyt sitten vaan ei ois kiinnostunut. Mutta jos se ois nuorempi... Tai itseasiassa paljon vanhempikin... Niin, ni kyllä mulle ehkä tulis sellanen olo, että no kittu ku olin tyhmä. Tai en osaa selittää... Mutta kai mä vaan oletan, että noin suunnilleen oman ikäiseen ois jotkut mahkut ja jos ei ois, niin ei sitten, että ei se varmaan mistään muusta johtuis kun että no, ei nyt nappaa. Mutta sitten jos se ois paljon nuorempi, niin tulisko sitten heti ikäkriisi, että nonni, mä olen niin vanha etten enää kelpaa (kellekään jne.)... Mutta tulisko sitten vanhemmasta kaikki muut kriisit, että ei hemmetti, en mä kelpaa vanhemmallekaan... En tiiä, jotenkin mä jäin miettiin sitä, että se ois kyllä paljon pelottavampaa.


    • B-pisteen kaari

      Se jota kiinnostaa enemmän tekee aloitteen.

    • fwefeafaq

      Mitä hiton väliä? Pikemminkin tuollaisella kumman pitäisi pohdinnalla ajaa vain onnensa ohi ja pyörittelee yksinkertaista asiaa päässään tarpeettoman kauan. Mieheltä aloitteellisuutta tietysti odotetaan enemmän, muttei se poissulje sitä etteikö nainenkin voi olla aloitteellinen suoraan tai epäsuoraan. Fiksu mies ymmärtää kyllä vihjeistäkin mistä on kysymys.

    • Ihan sama

      Kylläpäs sait tikusta vääneettyä asiaan. Se tekkee aloitteen jota kiinnostaa enemmän ja jolla ei ole pupu pöksyissä. Vaikka olen aika perinteinen, niin ajatus siitä, että jonkun kuuluu tehdä aloite vain iän tai sukupuolen takia kuulostaa kyllä niin vieraalta ittelleni, että vaikea oikein edes nähdä toimivaa suhdetta, jos asiasta ajatellaan kovin erinlaisesti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      84
      3843
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      91
      3070
    3. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      65
      3023
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      43
      2415
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      88
      2202
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1797
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1786
    8. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      326
      1784
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      26
      1760
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      62
      1610
    Aihe