Kouluruoan laatu

Elwiira Kananen

Olen neljän lapsen äiti. En ole suurituloinen, mutta varsin pienimenoinen. Ja tästä päästään aiheeseen mutkan kautta, eli lapseni ovat tottuneet monipuoliseen ja vaihtelevaan kotiruokaan, eli aivan tavalliseen suomalaiseen perusruokaan. Joskus pidämme puuropäiviä, joskus, mutta harvemmin pikaruokapäivän, joka pitää sis. uuniranskalaisia ja nakkeja tai muuta vastaavaa helppotekoista joskin epäterveellistä murkinaa.

Lapseni eivät marise ruoasta, he ymmärtävät ettei aina voi olla ihan priimasti onnistunutta tai omia herkkuruokia, mutta syövät kiltisti kuitenkin.

Viimeaikoina on pesueeni enenevässä määrin alkanut valittamaan kouluruoasta, jota en ensin tietenkään ottanut kuuleviin korviini ja komensin lapset hiljaseksi ja olemaan tyytyväisiä, että Suomessa on kouluruokailu, kunnes eilen illalla kaksi kysyi lupaa ottaa eväät kouluun ja perustelivatsen sillä koska listalla olisi "taas" kuorutettua l. paneerattua, uppopaistettua kalaa. Outoa sinänsä, koska perheemme suosikkiruokiin kuuluu uunikalat ja kalaruoat eli syy oli kuorute!

Lapset kertoivat, ettei kouluruoassa periaatteessa ole mitään vikaa mutta a)paneerattuja ruokia on tarjolla jatkuvasti, b) paneerauksen alla olevan lihan tai kalan määrä on huomattavasti vähäisempi kuin rasvaa itseensä imenyt kuorrute tuotteen päällä, c) perunat ovat raakoja tai kumimaisia tai omituisen makuisia pakastevarsioita d) salaatit ovat outoja , huonolaatuisia sekoituksia, joita perustellaan lasten totuttamisella kansainvälisen keittiön makuihin ja e) osa keittiön tädeistä on epäsiistejä, eivätkä käytä suojahanskoja vaikka koskettavat ruokia käsillään.

Urheileva ja liikunnallinen 5. luokkalainen ihmetteli etteivät kasvavat pojat saavat muusi-makkara-päivänä kuin puolikkaan makkaran, kun taas kalapäivänä kala-allergikot saavat syödän puolikkaita vapaasti "vaikka kymmenen". Olisikohan ne "vapaat makkarat" jämiä?

Kysyisin, jos tietäisin keneltä;
Miksi lapsille syötetään paneerattuja ruokia?
Miksi salaatit eivät ole sesongin mukaan?
Kuinka usein terveystarkastaja käy koulun keittiössä yllätyskäynnillä?
Kuka on vastuussa kouluruoan tasosta?
Paranisiko ruoan laatu, jos maksaisin euron päivässä suoraan keittölle?
Ja ehkä tärkein: miten voin vaikuttaa?

Lopuksi lasten suusta:

"makaronilaatikko ja hieno porkkanaraaste on tuhat kertaa parempaa kuin ihmeelliset kuorutetut pakastepöperöt ja nahistuneet salaatit"

PS. laitoin eväät mukaan.

101

4223

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ka_Tarina

Luultavasti kaikkein vähiten voit kouluruuan sisältöön, laatuun ja valmistukseen vaikuttaa kirjoittamalla tälle palstalle. Asuinkuntasi päättäjät varmaan osaavat paremmin vastata kysymyksiisi. Ei luulisi olevan vaikeaa saada oikeaa tietoa siitä, mitä lapsillesi koulussa tarjotaan, kuka ruuan valmistaa ja onko elintarvikehygienia koulusi keittiössä asiallinen. Varmaan sellainenkin ihminen löytyy, joka nuo ruokalistat suunnittelee?

Kun kirjoitat aikuisena, ilmaise itseäsi aikuisen lailla.

• Elwiira Kananen

Sinähän se varsinainen palstabesserwisser olet.

Taisi kalikka kalahtaa, kun noin älähdit.

PS. Tällä palstalla ei ole määritelty, miten kukin saa kirjoittaa. Jos sinulla on halua vaikuttaa kirjoittajien kirjoitustapaan, ota yhteys ylläpitoon.

• nälkä opettaa nirson

Taisi ka-tarina osua varsin nappiin, kun heti alkoi tulla tuonsortin kotkotusta:) Laita mukuloilles evääksi vaikka lastulevyä mut älä mollaa kouluruokaa, sen veromaksajat tarjoo tasapuolisesti kaikille mutta ei sitä nirsoilijoitten varmaan ole pakko syödä? Olet äiti etkä viides lapsi, käyttäydy aikuisesti. voit myös alkaa keittäjätädiksi kouluun ja ruokkia kaikki niin ihanasti, kunnes tulee *pööörnaut* ihmisten mukuloitten marmatuksesta.

• IOPPOI

PISTEET ELWIIRA KANASELLE!! KIITOS!!! TUO LYHENNE KA TARKOITTAA KANA-AIVON TARINAA.KUTEN YMMÄRSIT ARVATENKIN ELWIIRA HYVÄ...

• tretr
        nälkä opettaa nirson kirjoitti:

Taisi ka-tarina osua varsin nappiin, kun heti alkoi tulla tuonsortin kotkotusta:) Laita mukuloilles evääksi vaikka lastulevyä mut älä mollaa kouluruokaa, sen veromaksajat tarjoo tasapuolisesti kaikille mutta ei sitä nirsoilijoitten varmaan ole pakko syödä? Olet äiti etkä viides lapsi, käyttäydy aikuisesti. voit myös alkaa keittäjätädiksi kouluun ja ruokkia kaikki niin ihanasti, kunnes tulee *pööörnaut* ihmisten mukuloitten marmatuksesta.

Kuule käypäs joskus itse maistamassa kouluruokaa niin tiedät, ettei mukulat valita turhasta. Et varmasti itse maksaisi toista kertaa vastaavasta työpaikkaruoasta, jos töissäsi sitä tarjottaisiin.

• martti matikka
        tretr kirjoitti:

Kuule käypäs joskus itse maistamassa kouluruokaa niin tiedät, ettei mukulat valita turhasta. Et varmasti itse maksaisi toista kertaa vastaavasta työpaikkaruoasta, jos töissäsi sitä tarjottaisiin.

Opettajan syön joka päivä ihan samaa ruokaa, kuin oppilaatkin. Maksan siitä ja olen ihan tyytyväinen, kun saan lämpimän ruoan monipuolisine salaatteineen.

Mielestäni aloittaja Elwiira Kananen provosoi aivan turhaan asiasta, josta itse ei tiedä.

• Ka_Tarina

Koska olen itse aikuinen, niin yritän kirjoittaa aikuisesti. En halua näyttää muksuilleni mallia, miten äippä reuhaa kouluruokapalstalla;)

Mutta noihin kysymyksiin, joita aloituksessasi oli - ei ole vastauksia muualla, kuin kouluruokailun "alkulähteillä" ja se taitaa vaihdella kunnittain rajustikin.

Tenttasin omia lapsiani viimeksi eilen. 4. luokkalainen sanoi, että ruoka on koulussa ihan hyvää ja ei tiennyt, mitä on panerointi. Saman keittiön ruokaa syövä 8.luokan tyttö kehui salaatteja ja niiden värikkyyttä, sekä sanoi jättävänsä syömättä vain maksalaatikon. Hän kertoi myös, ettei mitään paneroitua ruokaa kolussa ole tarjolla. Kala esim on seitä, mutta tarjotaan kastikkeessa kypsennettynä.

Uunimakkaroissa on 2kpl/ruokailija, mutta ruokaa saa lisää, jos haluaa, eikä se ole loppunut koskaan kesken.

Tiedän, että juurekset, vihannekset ja hedelmät tulevat keittiöille tuoreina. Mistä olet saanut käsityksen, että ne ennen salaateiksi yms valmistusta jotenkin "nahistetaan"?

• Elwiira kananen

Reuhaathan, joten älä näytä kirjoituksiasi muksuillesi.

Jos sinun 4. luokkalaisesi ei tiedä, mikä on panerointi, kerro se hänelle. Vai olettaako lapsi, että kala- tai broilerjauhepihvin pinnalla kuuluu olla kerros rasvaista taikinaa tai korppujauhoja eikä ymmärrä ihmettellä sitä?

Kun ruokailu on porrastettu, usein käy niin että ns. hyvää ruokaa ei enää riitä viimeisessä vuorossa oleville, ja keittiöhenkilökunta yrittää taikoa vanhoista jäämistä syömäkelpoista ruokaa ruokasalissa odottaville oppilaille. Ruoat on laskettu, mutta jos lapset eivät tottele rajoituksia, loppupää jää ilman.

Juurekset ovat tuoreita vain sadonkorjuun aikaan, vihannekset tulevat keittiölle valmiiksi pilkottuina pusseissa, hedelmiä näkyy vain joissain ruoissa ja nekin ovat säilykkeitä.

Kerropa meille Katarina, missä kunnassa on noin hyvin asiat kuin kerrot. Muutan sinne jossa saan verorahoilleni vastinetta.

• Meilläpä
        Elwiira kananen kirjoitti:

Reuhaathan, joten älä näytä kirjoituksiasi muksuillesi.

Jos sinun 4. luokkalaisesi ei tiedä, mikä on panerointi, kerro se hänelle. Vai olettaako lapsi, että kala- tai broilerjauhepihvin pinnalla kuuluu olla kerros rasvaista taikinaa tai korppujauhoja eikä ymmärrä ihmettellä sitä?

Kun ruokailu on porrastettu, usein käy niin että ns. hyvää ruokaa ei enää riitä viimeisessä vuorossa oleville, ja keittiöhenkilökunta yrittää taikoa vanhoista jäämistä syömäkelpoista ruokaa ruokasalissa odottaville oppilaille. Ruoat on laskettu, mutta jos lapset eivät tottele rajoituksia, loppupää jää ilman.

Juurekset ovat tuoreita vain sadonkorjuun aikaan, vihannekset tulevat keittiölle valmiiksi pilkottuina pusseissa, hedelmiä näkyy vain joissain ruoissa ja nekin ovat säilykkeitä.

Kerropa meille Katarina, missä kunnassa on noin hyvin asiat kuin kerrot. Muutan sinne jossa saan verorahoilleni vastinetta.

Täällä pohjanmaalla ruoka asiat ainakin ovat mallillaan. Saavat myös santsata jos nälkä jäi.

• hyi!

hyi että ne o shaissee! mää sanon perunoita kumi potuiks

• 2412 Joulupukki

-Kaikkien parhaaksi!-Luotakaa minuun!- Hmm.Maa tarvitsee siis vieläkin minua:)

• OD

Meillä tänä keväänä myös alettu mainita kouluruuasta ja siitä, että kappalemääriä esim. lihapullissa ja pinaattiletuissa mm. on kokoajan vähennetty. Meillä lapset myös ovat aina olleet hyviä syömään ja turhia marinoita ei ole kuulunut. Nyt on toisin.

Olen itse päiväkodissa töissä, jonne ruoka helmikuussa alkoi tulemaan erään koulun keittiöstä ja ero on valtava. Enää en suostu itse maksamaan työpaikan ruuasta vaan otan eväät. Helmikuuhun asti ruoka oli ollut ilon aihe ja mieluusti söin joka päivä lasten kanssa samaa ruokaa. Palautetta olemme laittaneet ja saa nähdä onko palautteista tulevaisuudessa jotain hyötyä.

• mk

Sama vikaa valtttaa meidänkin lapsi ja kun vielä vihreät vaativat jotain rehupäivää kouluihin ja eihän niillä elä. Kyllä koulussa pitäisi kerran viikossa olla pihvipäivä ja kerran kuussa naudan tai härän sisäfilettä niin olisi kunnon ruokaa ja tähän tulis parannus kun olisi vaikka 10 euron ruokamaksu niin saatisiin kunnon suomalsita ruokaa. Sama homma pätee muuhunkin vaikka teollisuulaitoksien ruokalaan ja on kaiken mailman sekasotkuja ja hirveästi kastikeruokia mitä en kotona syö kuin kerran kuussa ja niin edelleen. Kouluihin kunnon pizzauusit niin lapset söisivät sitä paljon ja ei se pizza niin kalista ole kun paljon tehdään.

• omavastuu

KOULUATERIAN EI OLE TARKOITUS KORVATA KOKO PÄIVÄN ATERIOITA.
        Lapsille kotona tuhti aamupala, päivällä kouluruoka ja iltapäivällä kotona taas kunnon välipala ennen perheen yhteistä ilta-ateriaa jonka varmaan laitatte joka päivä? Sitten vielä iltapapa ennen nukkumaanmenoa, ja uniaika alkaa viimeistään klo 22 ISONKIN koululaisen kohdalla. Kaljaa, siideria ja tupakkaa alle 18 v nuori ei tarvitse ollenkaan.

• Elwiira Kananen
        omavastuu kirjoitti:

KOULUATERIAN EI OLE TARKOITUS KORVATA KOKO PÄIVÄN ATERIOITA.
        Lapsille kotona tuhti aamupala, päivällä kouluruoka ja iltapäivällä kotona taas kunnon välipala ennen perheen yhteistä ilta-ateriaa jonka varmaan laitatte joka päivä? Sitten vielä iltapapa ennen nukkumaanmenoa, ja uniaika alkaa viimeistään klo 22 ISONKIN koululaisen kohdalla. Kaljaa, siideria ja tupakkaa alle 18 v nuori ei tarvitse ollenkaan.

SDP:n Jutta nimenomaan painotti puheessaan sitä, että kaikki lapset eivät saa kotona riittävästi ja/tai säännöllisesti ruokaa ja kouluateria on monille päivän ainoa ateria ja sen laatuun pitäisi enemmän kiinnittää huomiota.

Koulujen ruokahuollosta vastaavat ihmisetkin tietävät sen, että maanantaisin ja perjantaisin pitää olla enemmän ruokaa tarjolla kuin keskellä viikkoa, koska osa oppilaista saa ruoan vain koulussa ja viikonloppu sujuu leivän voimalla.

Viidestä ohjeellisesta ruokailusta lounas on päivän pääateria, tai ainakin niin on minulle opetettu.

• Elwiira Kananen kirjoitti:

SDP:n Jutta nimenomaan painotti puheessaan sitä, että kaikki lapset eivät saa kotona riittävästi ja/tai säännöllisesti ruokaa ja kouluateria on monille päivän ainoa ateria ja sen laatuun pitäisi enemmän kiinnittää huomiota.

Koulujen ruokahuollosta vastaavat ihmisetkin tietävät sen, että maanantaisin ja perjantaisin pitää olla enemmän ruokaa tarjolla kuin keskellä viikkoa, koska osa oppilaista saa ruoan vain koulussa ja viikonloppu sujuu leivän voimalla.

Viidestä ohjeellisesta ruokailusta lounas on päivän pääateria, tai ainakin niin on minulle opetettu.

Tuossa Elwiira on oikeassa että perjantaina ja maanantaina ruokaa pitää tehdä enemmän. Itse olen koulun keittiössä töissä ja nyt ihmeissäni luen näitä kirjoituksia. Kyllä kouluruoka suomessa on hyvää ja monipuolista. Useimmiten ne valittavat jotka syövät kotona vaan perunaa ja kastiketta. Salaatit on ainakin valmistuskeittiössä hyviä ja ne tehdään joka aamu itse. Kouluruoan tarkoitus on muuten ruokkia se lapsi vaan kolmasosalla päivän energian tarpeesta. Kyllä normaalisti jokaisella on nälkä koulu-tai työpäivän jälkeen. Kouluruoan hinta on niin pieni päivää kohden että kaikki me,jotka sitä valmistamme,saamme olla todella tyytyväisiä itseemme että se onnistuu. Ja ainakin meidän kunnassa kappaletavaraa( pihvit,kalapuikot,lihapullat jne,) on vaan kerran viikossa.Paneerattu kala tarkoittaa just kalapuikkoja tai -leikkeitä joita ei usein ole ja niitä ei todellakaan rasvassa kypsennetä.

• Elwiira Kananen
        Maija-Riitta kirjoitti:

Tuossa Elwiira on oikeassa että perjantaina ja maanantaina ruokaa pitää tehdä enemmän. Itse olen koulun keittiössä töissä ja nyt ihmeissäni luen näitä kirjoituksia. Kyllä kouluruoka suomessa on hyvää ja monipuolista. Useimmiten ne valittavat jotka syövät kotona vaan perunaa ja kastiketta. Salaatit on ainakin valmistuskeittiössä hyviä ja ne tehdään joka aamu itse. Kouluruoan tarkoitus on muuten ruokkia se lapsi vaan kolmasosalla päivän energian tarpeesta. Kyllä normaalisti jokaisella on nälkä koulu-tai työpäivän jälkeen. Kouluruoan hinta on niin pieni päivää kohden että kaikki me,jotka sitä valmistamme,saamme olla todella tyytyväisiä itseemme että se onnistuu. Ja ainakin meidän kunnassa kappaletavaraa( pihvit,kalapuikot,lihapullat jne,) on vaan kerran viikossa.Paneerattu kala tarkoittaa just kalapuikkoja tai -leikkeitä joita ei usein ole ja niitä ei todellakaan rasvassa kypsennetä.

Kyse ei olekaan pelkästään lapsen päivän energiantarpeesta vaan siitä, mistä ruoka-aineista se energiamäärä saadaan.

Useimmat kalapuikot ja leikkeet, kuten myös nugetit ovat jo valmistusvaiheessa kypsennetty rasvassa keittämällä. Keittössä ne vain lämmitetään uunissa tai pannulla.

En ole kyseenalaistanut keittiöhenkilökunnan työtaitoja (lukuunottamatta olla käyttämättä suojahansikkaita) valmistaa ruokia, vaan olen kritisoinut sitä että henkilökuntaa vähennetään palkkakustannusten säästämiseksi ja siirrytään epäterveellisempiin ruokavaihtoehtoihin siitä syystä. Tukkuyritysten pussisalaatit ovat myös kustannustehokkuuden lieveilmiö. Valmistuskeittiöitä on todella vähän enää nykyään ja nekin ruokatehtaat tekevät ruokaa liukuhihna-mentaliteetilla moneen eri laitokseen.

Jos kunnat palkkaisivat koulujen keittiöihin lisää väkeä, ruoka olisi halvempaa ja terveellisempää, niissä olisi vähemmän lisäaineita ja ne olisivat maukkaampia kuin nykyiset puoli- ja einesvalmisteet ja samalla kunnan työttömyysprosentti alenisi ja verotulot kasvaisivat. Kaiken lisäksi nyt työttömän keittiöapulaisen asumis- ja toimeentulotuki jäisivät antamatta ja palkka kuluisi peruselämiseen, eli lisäisi ostovoimaa.

Tiedät hyvin, kuten aluksi kirjoititkin, että melko monelle lapselle kouluruoka on päivän ainoa lämminruoka, joten on turha puhua miten normaalisti "kuuluisi olla".

Jos luit aloitukseni, kerroin (vaikka purnaankin kouluruoasta) että meillä syödään monipuolista, kasvavalle lapselle sopivaa perusruokaa, joten ohitan asiattoman mutuasenteesi "vaan perunasta ja kastikkeesta" silmää räpäyttämättä.

• Elwiira Kananen kirjoitti:

Kyse ei olekaan pelkästään lapsen päivän energiantarpeesta vaan siitä, mistä ruoka-aineista se energiamäärä saadaan.

Useimmat kalapuikot ja leikkeet, kuten myös nugetit ovat jo valmistusvaiheessa kypsennetty rasvassa keittämällä. Keittössä ne vain lämmitetään uunissa tai pannulla.

En ole kyseenalaistanut keittiöhenkilökunnan työtaitoja (lukuunottamatta olla käyttämättä suojahansikkaita) valmistaa ruokia, vaan olen kritisoinut sitä että henkilökuntaa vähennetään palkkakustannusten säästämiseksi ja siirrytään epäterveellisempiin ruokavaihtoehtoihin siitä syystä. Tukkuyritysten pussisalaatit ovat myös kustannustehokkuuden lieveilmiö. Valmistuskeittiöitä on todella vähän enää nykyään ja nekin ruokatehtaat tekevät ruokaa liukuhihna-mentaliteetilla moneen eri laitokseen.

Jos kunnat palkkaisivat koulujen keittiöihin lisää väkeä, ruoka olisi halvempaa ja terveellisempää, niissä olisi vähemmän lisäaineita ja ne olisivat maukkaampia kuin nykyiset puoli- ja einesvalmisteet ja samalla kunnan työttömyysprosentti alenisi ja verotulot kasvaisivat. Kaiken lisäksi nyt työttömän keittiöapulaisen asumis- ja toimeentulotuki jäisivät antamatta ja palkka kuluisi peruselämiseen, eli lisäisi ostovoimaa.

Tiedät hyvin, kuten aluksi kirjoititkin, että melko monelle lapselle kouluruoka on päivän ainoa lämminruoka, joten on turha puhua miten normaalisti "kuuluisi olla".

Jos luit aloitukseni, kerroin (vaikka purnaankin kouluruoasta) että meillä syödään monipuolista, kasvavalle lapselle sopivaa perusruokaa, joten ohitan asiattoman mutuasenteesi "vaan perunasta ja kastikkeesta" silmää räpäyttämättä.

Nyt luulen että puutut tuossa sellaisiin asioihin mistä et tiedä yhtään mitään. Otahan yhteyttä oman kuntasi ruokahuoltopäällikköön niin saat oikeaa tietoa asioista. Ja kyllä ne keittiössä olevat henkilöt osaavat huolehtia henkilökohtaisesta hygienistaan todella hyvin. Ei kukaan paljain käsin salaatteihin tai muihinkaan elintarvikkeisiin koske. Et todella tiedäkään millaista kontrollia siellä pidetään joka asiasta ja terveystarkastajat käyvät aika usein. Se että salaatit tulevat valmiina pilkottuina keittiöihin ei johdu kustannustekijöistä vaan juuri hygieniasta. Esim. tuoreita vihanneksia ei saa käsitellä keittiöissä.
        Lihan ja kalan käsittely on minimoitu juuri sillä että ne tulevat valmiina tai puolivalmiina.
        Ja tuo "peruna ja kastike" ei ollut mututietoa.
        Kouluruoasta voi kiistellä loputtomiin,minä kiitän ja kumarran ja yritän jaksaa vielä puolitoista kuukautta ennen lomia.
        Kyllä minunkin lapset on joutuneet syömään kouluruokaa ja jos ei kelpaa niin olkoot syömättä. Pakko ei ole kun maistaa.

• lökojhuggtc
        Maija-Riitta kirjoitti:

Nyt luulen että puutut tuossa sellaisiin asioihin mistä et tiedä yhtään mitään. Otahan yhteyttä oman kuntasi ruokahuoltopäällikköön niin saat oikeaa tietoa asioista. Ja kyllä ne keittiössä olevat henkilöt osaavat huolehtia henkilökohtaisesta hygienistaan todella hyvin. Ei kukaan paljain käsin salaatteihin tai muihinkaan elintarvikkeisiin koske. Et todella tiedäkään millaista kontrollia siellä pidetään joka asiasta ja terveystarkastajat käyvät aika usein. Se että salaatit tulevat valmiina pilkottuina keittiöihin ei johdu kustannustekijöistä vaan juuri hygieniasta. Esim. tuoreita vihanneksia ei saa käsitellä keittiöissä.
        Lihan ja kalan käsittely on minimoitu juuri sillä että ne tulevat valmiina tai puolivalmiina.
        Kouluruoasta voi kiistellä loputtomiin,minä kiitän ja kumarran ja yritän jaksaa vielä puolitoista kuukautta ennen lomia.
        Kyllä minunkin lapset on joutuneet syömään kouluruokaa ja jos ei kelpaa niin olkoot syömättä. Pakko ei ole kun maistaa.

Kylläpäs siinä hienosti puhutaan kouluruoasta: "Pakko ei ole kun maistaa."

• Elwiira Kananen
        Maija-Riitta kirjoitti:

Jos lapsi sanoo, että keittiön aikuinen täyttää ja kohentaa salaattiastioita paljain käsin niin siinä ei sinun sanasi kumoa kerrottua. Kaikissa näissä vastauksissa, joissa halutaan vähätellä aloitukseni väitteitä, päädytään lopulta sanomaan että lapseni liioittelevat tai valehtelevat. Tyypillistä aikuiselta, jolla ei ole puhtaat jauhot pussissa, väittää lapsen valehtelevan.

Mutta minä uskon mitä lapseni kertovat, en sitä mitä sinä sanot.

Jos teillä syödään pelkkää perunaa ja kastiketta kotona niin se on voivoi ja sen sinä tiedät, muu on mutustelua.

Maksan kouluruoasta eli haluan verorahoilleni vastinetta ja veroni kattavat myös sinun palkkakulusi.

• etw4t
        Elwiira Kananen kirjoitti:

Jos lapsi sanoo, että keittiön aikuinen täyttää ja kohentaa salaattiastioita paljain käsin niin siinä ei sinun sanasi kumoa kerrottua. Kaikissa näissä vastauksissa, joissa halutaan vähätellä aloitukseni väitteitä, päädytään lopulta sanomaan että lapseni liioittelevat tai valehtelevat. Tyypillistä aikuiselta, jolla ei ole puhtaat jauhot pussissa, väittää lapsen valehtelevan.

Mutta minä uskon mitä lapseni kertovat, en sitä mitä sinä sanot.

Jos teillä syödään pelkkää perunaa ja kastiketta kotona niin se on voivoi ja sen sinä tiedät, muu on mutustelua.

Maksan kouluruoasta eli haluan verorahoilleni vastinetta ja veroni kattavat myös sinun palkkakulusi.

kerroit kana-aivo ettet ole suurituloinen joten et millään maksa kenenkään palkkatuloja. et maksa edes omista räkänokistasi yhteiskunnalle aiheituvia kustannuksia

• pöpperöx

Kuntien kouluruokailuissa on isoja eroja, minkä verran rahaa pistetään. Olen itse opettaja ja syön kouluruokaa pienessä keskisuomalaisessa kaupungissa, jossa kouluruokaa tuotetaan erittäin kustannustietoisesti. Ruuan taso on kyllä huonontunut. Eniten minua kiusaa sen mauttomuus. Terveyssyistä ruoka on vähäsuolaista ja vähärasvaista. Juomana vain rasvaton maito. Mausteita käytetään hyvin rajoitetusti, jotta ruoka kelpaisi mahdollisimman monelle allergikolle. Esim. kiusausruokiin ei laiteta maitoa, vaan sellaista harmaata limaista suurusta. Suurkeittiössä ruokia ei hauduteta, vaan kypsennetään nopeasti kovalla teholla. Riisi ja vihannekset ovat usein raakoja. Monia ruokia en pysty lainkaan syömään, ellen lisää suolaa, täysin mauttomia tai puoliraakoja. Salaatit perustuvat usein silputtuun kitkerään valkokaaliin, muuta lisuketta saa siitä suurennuslasin kanssa hakea. Salaatinkastike on ollut yhtä ja samaa viime vuodet. Silloin harvoin, kun on jälkiruokaa, vaikkapa kiisseliä, siinä pihistellään sokerissa, että se on vastenmielisen hapanta. Ja tosiaan, ruuan määrän rajoittaminen kiusaa isompia oppilaita. Erityisesti alakoulun puolella annoskoko on pieni. Nuoruusvuosinani kouluruoka oli maittavaa, nykyisen ruuan on pilannut kuntien säästötarve ja terveysterrorismi. Ilmeisesti halvin ruoka on se joka jää syömättä.

• anonymerändöm

olis kivaa, jos joka vuosi koulu tekisi kyselyn tyyliin "oletko lihansyöjä vai kasvissyöjä" ja sitten laskisivat tulokset. sen verran kuin olisi lihansyöjiä niin valmistettaisiin liharuokaa ja kasvisruokaa taas kasvissyöjien määrän mukaan.
      tietysti se on liian hankalaa tehdä kaksi eri ruokaa yhdelle päivälle.
      noo... meidän koulun ruoat tulee toisesta koulusta joten sillon ei ehkä olis niin paljon tekemistä ;---]

• jonylund

Hra 42 tahtoisi joskus syödä peruskoululaisten murkinaa jos se sopisi koululle.
      Kouluruuat on maistunut kyllä yleensä ja aterian jälkeen polttaisin sikarin.

• pölk

Osa ruoista on varmasti pahoja ja epäterveellisiä, mutta katselin tuossa äsken Jamie Oliverin ohjelmaa, jossa koululaiset söivät päivittäin mm. ranskalaisia ja hampurilaisia. Eipä tehnyt mieli kamalasti valittaa ruoan laadusta sen jälkeen..!

• Elwiira Kananen

Jamie Oliver on ottanut elämäntehtäkseen muuttaa englantilaisen, epäterveellisen kouluruoan terveellisemmäksi mutta meillä Suomessa ollaan tekemässä juuri päinvastoin kustannustehokkuuden nimissä.

Uppopaistetut, esikypsytetyt, pakaste-einekset ovat halpaa tuontiruokaa, niiden säilyttäminen ja valmistaminen nopeaa ja helppoa, ja onnistuu ilman ammattitaitoakin. Kyse on palkkakuluista!

On paljon halvempaa kaataa uunipannulle puolivalmiit saksalaiset pakastekermaperunat, antaa niiden muhia hetki vuoassa kuin kuoria suomalaisia perunoita ja tehdä niistä muusia. Samalla uunin lämmöllä paistuvat puolalaiset nugetit ja muut "pääruoka-aineet" joiden puhdas-lihapitoisuus (ilman nahkoja, kamaraa, jauhoja, lisäaineita) on todella minimaalinen. Emännän kotimaisesta jauhelihasta paistamat lihapullat olisivatkin liian kalliita lapsille, syökööt teollisia eineksiä päivästä toiseen. Se kun on meille veronmaksajille halvempaa.

• dksgkgmrål

Olen lukiolainen pikkupaikkakunnalta Pohjois-Suomesta ja voin sanoa, että ruoan taso on laskenut selväst parin viime vuoden aikana. Paikkakunnalleni tuli ensiimäiset maahanmuuttajat niihin aikoihin, ja ruokana ei siitä edespäin ole kertaakaan ollut edes esim. noita mainittuja makkaroita.

Viimeinen niitti tuli viime kesänä, kun yläkoulun(yläkoulu ja lukio samassa pihassa) keittiö remontoitiin uuteen uskoon ja nyt sieltä viedään ruoka kaikkiin kaupungin syömälöihin: kouluille, terveyskeskukseen ja mamuille. Ruoka on hirveää, sitä ei pysty irvistelemättä syömään kuin kerran tai korkeintaan kaksi viikossa. Sen sijaa salaatit ovat melko hyviä ja jälkiruokaakin saamme pari kertaa viikossa(tosin aina ennen on ollut joka päivä).

Elwiira, ota yhteys ensin vaikkapa keittolan emäntään ja jos et saa haluamiasi vastauksia, sitten kaupunginvaltuustoon. Jonkun on oltava vastuussa, jos lapsesi eivät pysty syömään koulun ruokaa.

• Ä45

Meillä myös lukiolainen valittaa usein ruuan "keveydestä" keitto- ja kasvisruokapäiviä on usein. Ateria ei pidä nälkää pois päivää. Seurauksena on lähikaupassa ja -kuppilassa tankkaaminen välitunnilla.
      Peruskoululainen on törmännyt tähän säännöstelyyn. Lihapullia saa ottaa kolme, jos jaksaa saa hakea lisää mutta yleensä loppuu kesken. Pehmeää leipää ei ole. Vesi ja rasvaton maito juomina. Jälkiruuista voi vain unelmoida. Maku on jälkikasvulle kelvannut. Tuntuu että tilanne on heikentynyt juuri tänä vuonna.

• 78

Silloin kun olin itse yläasteella, oli meilläkin leipänä vain näkkileipää, eikä mitään jälkiruokia. Missä koulussa on joka päivä jälkiruoka pehmeä leipä? Ei taida olla missään peruskoulussa. Ja olen siin vuosimallia -78. Ettei mikään viimeaikojen uusi muutos jälkkärittömyys ym.

• yläastelainen

olen samaa mieltä kouluruoan taso on laskenyt selvästi

• o-pis-ke-li-ja

Itse olen kymppiluokalla einkä näe kouluruuassa mitään valittamisen aihetta. Totta,, että aina ei saa omaa lempiruokaa mutta kaikki on suht. hyviä.
      Tosin aina ei ole ollut näin. Yläasteella oli joka päivä "kumiperunoita" joissa oli jotain outoa mustaa sisällä. Sitten oli joko liian maustettua tai ihan kylmää ruokaa. Joskus harvoin kun oli päiviä, jolloin sai oikeasti hyvää ruokaa, se loppui kesken ja sen sijaan tarjottiin kasvispihvejä. Tai ainakin niitä väitettiin kasvispihveiksi.

• opo 5

Kouluruoka on hyvää, vastasi katainen. Heillekkin tulee perunoita luomutilalta
      sipoosta.
      Toisaalta ennen ei ollut satoja lisä-aineita, esim. aspartaami oli kielletty suomessa, kunnes se eu:n mukana tuli lailliseksi.

• Free Willy

Jo sillon kun minä olen ollut ala-asteella(92-98) on kouluruoka ollut surkeeta.Perunat oli tosiaan kumiperunoita.Ja muutenkin ihan surkeeta safkaa.
      Onneks kun menin amikseen niin meillä oli omasta takaa suurtalouskokki linja niin,ajai,siellä sitä oli hyvät safkat.

Mutta vielä, mitä järkeä tänne on narista.Soitelkaa koululle tai menkää ite syömään niitä safkoja niin sitten tiedätte mistä puhutte.
      Ja tehkää asialle jotain ettei tulevaisuudessa lasten tarvitsisi syödä sitä sontaa.

• Kalorikalle

Olen huomannut saman ettei kouluruoka täytä niitä vaatimuksia mitä kuvittelemme pienokaistemme saavan. Kouluruoka tuntuu olevan juuri sellaista mitä kuvailit, rasvakeitettyä pikaruokaa. Kaikkihan kilpailutetaan ja energiamäärä vs terveellisyys ei ole pääasia vaan hinta. Kuka edullisimmin kalorit tarjoaa voittaa kilpailun.

Vaikutusmahdollisuuksia on monia, ensinnäkin annat lapsille lapun mukaan kouluun että he noudattavat jotain tiettyä ruokavaliota joka johtuu sinun uskomuksista tai vakaumuksista jos olet jutalainen heille ei tarjota sianlihaa jne.

• Eipäs yleistetä!!! Kyllä meillä menee ruoan terveellisyys ja maku muiden asioiden edelle. Meillä on tarkat suositukset ruoan laadusta ja ravintoarvoista. Koko ajan teemme työtä reseptien parantamiseksi ja olemme onnistuneet siinä.
        Emme todellakaan tee rasvaista pikaruokaa. Ruokalistaamme kuuluvat tavalliset keitot, makaronilaatikko, makkarat, jauhelihakastikkeet jne. Teemme 800:lle asiakkaalle jauhelihamurekkeenkin itse. Se on valtava urakka, mutta mitä emme tekisi lasten ja vanhusten eteen.
        Kauhea haloo kouluruoasta, mutta kukaan ei puhu mitään siitä, mitä lapset syövät kotona. Ei kouluruoka ole se ainoa ateria, joka lapsen kuuluu syödä.
        Tietäisittepä vaan, mitä lapset joskus sanovat syöneensä kotona.
        Pitäisikö meidänkin uskoa se sinisilmäisesti?
        Olen todella pahoillani, jos jossakin on asiat huonosti. Ei pidä kuitenkaan yleistää!

• Kerrankin
        mörri2005 kirjoitti:

Eipäs yleistetä!!! Kyllä meillä menee ruoan terveellisyys ja maku muiden asioiden edelle. Meillä on tarkat suositukset ruoan laadusta ja ravintoarvoista. Koko ajan teemme työtä reseptien parantamiseksi ja olemme onnistuneet siinä.
        Emme todellakaan tee rasvaista pikaruokaa. Ruokalistaamme kuuluvat tavalliset keitot, makaronilaatikko, makkarat, jauhelihakastikkeet jne. Teemme 800:lle asiakkaalle jauhelihamurekkeenkin itse. Se on valtava urakka, mutta mitä emme tekisi lasten ja vanhusten eteen.
        Kauhea haloo kouluruoasta, mutta kukaan ei puhu mitään siitä, mitä lapset syövät kotona. Ei kouluruoka ole se ainoa ateria, joka lapsen kuuluu syödä.
        Olen todella pahoillani, jos jossakin on asiat huonosti. Ei pidä kuitenkaan yleistää!

Täyttä asiaa !!!!

• Elwiira Kananen
        mörri2005 kirjoitti:

Eipäs yleistetä!!! Kyllä meillä menee ruoan terveellisyys ja maku muiden asioiden edelle. Meillä on tarkat suositukset ruoan laadusta ja ravintoarvoista. Koko ajan teemme työtä reseptien parantamiseksi ja olemme onnistuneet siinä.

Pieni yleistys on keskusteluun provosointia, ja mielestäni keskustelua kouluruoasta ei pidä torpata siksi että sinun työpaikallasi ruoka on makoisaa, terveellistä ja riittoisaa ja täyttää kaikki kriteerit joita kouluruoalla tulisi olla kaikkialla.

Älä ota henkilökohtaisena loukkauksena, jos kouluruoan laadusta käydään julkista keskustelua, emme puhu sinun keittiösi erinomaisesta tarjonnasta.

Mielestäni lasten syömiseen myös kotona tulisi puuttua, mutta paras vaihtoehto on, että voidaan varmistaa että lapsi saa ainakin kerran päivässä terveellisen ja maittavan aterian, koska jokainen ymmärtää, että kaikilla lapsilla ei sellaiseen ole kotona mahdollisuutta.

Kouluruoan annoshinnan tulisi seurata ruoan vähittäiskaupan hinnannousua niin ruoanlaatu pysyisi kohtuullisena. En ymmärrä, miksi kouluruoan valmistajat l. keittäjät äkeentyvät jos puheena on liian alhainen annoshinta, jolla tekijät joutuvat taikomaan ja urakoimaan äärirajoilla syöjille syömäkelpoista ruokaa.

Ei kukaan pysty mitättömällä raha- ja henkilökuntamäärällä tekemään huippulaatua, sen jokainen käsittää.

• Haluan kunnon ruokaa

Onko oikein, että koulun keittiössä työskentelevä äiti kantaa sitä samaa muonaa kotiin ja sitä syötetään päivälliseksi koko perheelle. Perheen isäkin työskentelee koululla joten kaikki elää kouluruualla.

• SuperStalin

Itse sämpläsin kouluruokaa 25 vuoden tauon jälkeen pari vuotta sitten ollessani lomautettuna. Paikallinen työttömien järjestö möi edullisia ruokakuponkeja joilla sai aterioida ammattikorkeakoulun ruokalassa.

Kokemus vastasi muistojani kouluruoasta, keskimäärin hyvää sapuskaa, riskittömästi laitettua ja monipuolista. Mausteita annoksen terävöittämiseen oli tarjolla, toisin kuin aikoinaan. Mustasydämisiltä potuilta olen onnekseni välttynyt ja vältyin edelleen.

Tuntumaksi jäi, että mitättömään budjettiin nähden kouluruoka on yllättävän hyvää, mutta hieman monotonista. Toisaalta, koettakaapa elää vaikkapa pari kuukautta mäkkärin tarjonnalla niin tulette kuola valuen koulukeittiön menun pariin.

• HyperStallari

Eikös ne ammattikorkean ja yliopistojen ruoat ole maksullisia; hintaa peritään paikasta riippuen 2.50 - 4.00 euroo/annos. Sillä saa ihan hyvät sapuskat. Sen sijaan peruskouluissa kakaroita ruokitaan välillä 0.7 eurolla, mikä on about neljäsosa siitä, mitä AMK tai yliopiston ruoka kustantaa. Siinä on huikea ero, mikä näkyy taatusti laadussa, joten eikö vain jätetä nää koulut tästä keskustelusta pois, jookosta?

• Mies.40v....

Hei.menkää katsomaan sinne missä ei ole ruokaa ja vettä yleensä ihmisillä joka päivä ja sitten tulkaa tänne kirjoittamaan!!!!

• Lukiolainen1993

En kyllä ymmärrä puhetta kouluruoan huonoudesta. Itse olen lukiolainen Hämeestä, ja ainakin meidän lukiossamme kouluruoka on hyvää. Itseasiassa en ole kovinkaan monen kuullut täällä paikallisen kouluruoan laatua kritisoivan.

Se tosin on totta, että kouluruoka on hieman mennyt huonompaan suuntaan viimeaikoina, mutta se on ollut huomattavissa vain ja ainoastaan keittopäivien määrän kasvulla. Ennen keittoa oli kerran viikossa, nykyään kaksi kertaa viikossa. Itse en niin hirveästi pidä koulun keitoista, mutta kyllähän niitäkin syö.

Ja tietysti jotkut hyvät kouluruoat takavuosilta ovat pudonneet kokonaan ruokalistalta. Kaiholla ajattelen niitä ala-asteaikoja, jolloin vielä koulussa tarjottiin mustaa makkaraa.

Toinen asia mitä en ymmärrä on tuo valitus paneeratuista ruoista. Mun mielestä ne on todella hyviä! Oma lempiruokani koulussa on sitruunaiset kalaleikkeet (paneerattuja) pinaattikastikkeen kanssa.

Siihen on kyllä yhdyttävä, että koulun salaatit harvoin hyviä ovat. Mutta harvemmin muutenkaan salaattia syön. On mulla yksi (miespuoleinen) kaveri, joka ei oikein muuta syökään koulussa kuin salaattia (mutta ei hän mikään kasvissyöjä ole, vapaa-ajalla hänelle maistuu niin kaikenlaiset pihvit sun muut liharuoat). Eli ehkäpä se salaatti kuitenkin on hyvää kun joillekin tuntuu maistuvan.

Ja onhan tietysti perunoistakin pari huonoa sanaa sanottavana. Ikävä kyllä yllättävän usein koulun perunat ovat jääneet hiukan raaoiksi, ja eipä ne muutenkaan mitenkään hirveän hyviä ole.

Mutta yhteenvetona on sanottavana, että kuten alussa totesin, ainakin täällä kouluruoka on todella hyvää. Voisin jopa sanoa, että kouluruoka on parempaa kuin meidän kotiruokamme (missä ei siinäkään mitään vikaa ole). Tietysti en voi sanoa muiden kaupunkien kouluruoista, mutta tuskinpa se kovin huonoa muuallakaan voi olla. Enemmänkin se on asennekysymys: itse pidän melkein mistä ruoasta tahansa.

• eskari-mummu

Olet siis Tampereen ateria ruokailun piirissä >tuo Mustamakkara...

Lapsenlapseni aloitti eskarin Kanjonin koulussa tänä syksynä. Hänen lempiruokansa on kalakeitto tuskin on kauaa...

Koulun Kalakeitossa olivat perunat niin kovia ettei niitä saanut lusikalla pienittyä. Tapakasvatus kuitenkin opettaa sen mikä otat lautasellesi on syötävä, lasten siis on pakko syödä...

Perunoiden kovuus ei ole kiinni budjetista tai työajasta.

Julkinen työ hunoneen kokoajan ja syy on joko budjetin tai työajan EI PIDÄ PAIKKAANSA.
        Kalakeito oli muuten hyvää, vain työn osuus falskaa >> kovat peruna.

• Blxglt

Olen itse peruskoulun 9. luokalla, ja olen syönyt 3. luokasta asti ruokaa saman koulun keittiöstä. Ero niihin aikoihin on valtava, ennen jopa menin mielelläni kouluruokailuun, nykyisin ruokala on lähinnä (rauhallisempi!!!) välitunnin viettopaikka. Ruuan taso on selkeästi laskenut muutaman viime vuoden aikana, ennen makaronilaatikko oli kaikkien suosikki koulussa, nykyisin se on inhokki, koska makaronit on aina keitetty lähes velliksi asti, eikä siitä tasaisesta sotkusta erota mitään makuja. Lisäksi tämän vuoden uutuutena "täyteaineet", esim. porkkana. On todeela hienoa joo, että meille tarjotaan "terveellisempää" ruokaa, mutta kun porkkanaakin on jo joka ruuassa paria poikkeusta lukunottamatta. Silloinkin sitä on raasteena. Ei siinä sinällään mitään, mutta se porkkana vähentää ruuasta jotain muuta, yleensä lihaa. Lisäksi se on usein vihreä- tai ruskeasävyistä. Ennen niin hyvät makkararuuatkin on pilattu, kun makkarat ovat huonolaatuisia, ja punainen makkara on erittäin harvinainen. Yleensä nekin ovat harmaita.

• watercolor

punaisissa makkaroissa on elintarvikeväriä. Luomumakkara on väriltään harmahtavaa. kokeile värittää harmaa makkara vesiväreillä.

• Niinpä niin.

Vanhemmat vinkuu huonosta kouluruoasta ja niiden sisältämistä lisäaineista ja samaan aikaan vanhemmat ovat täysin sokeita jälkikasvunsa mussuttamista karkeista ja virvoitusjuomista,limsat,energiajuomat ,joita lapset hakevat välitunneilla kaupoista.Vanhempien kannattaisi miettiä,montako kiloa vuoden aikana se "terveellisesti"syövä lapsi syö makeisia? Ne samoin kuin juomat ovat pelkästään lisäaineita.

• ;)

Taidatpa "niinpä niin" asua etelässä, kun kerrot lapsista jotka juoksentelevat välitunneilla kaupoissa. Täällä eivät ala-asteikäiset juoksentele ja yläaste ikäiset tekevät sen vanhempiensa luvalla.

Meilläpäin kysytään vanhemmilta (yläasteelle siirryttäessä) lupaa välitunti juoksenteluihin ennen koulun aloitusta ja omalla kohdallani voin sanoa että sitä lupaa en siihen antanut.

Lisäksi kuntamme koulussa on (valitettavasti) automaatti josta saa imeliä erikoiskahveja ja kaakaoita, joten en tiedä enkä haluakaan tietää miten lapseni toimii siinä tilanteessa.

Hän ei myöskään tykkää kouluruoista, sillä ne ovat hänen mielestään kotiruokaan tottuneena teollisia ja pahanmakuisia, enkä itsekään niitä syö omassa työpaikassani, vaan vien eväät mukanani ja kun palaan kotiin, valmistan päivällisen, jonka syömme sitten yhdessä.

Kun vertaan omaa nuoruuttani silloin 70-luvulla saman ikäisenä, voin vain haikeana muistella näihin päiviin miten hyvää se ruoka silloin todella oli.

Mutta jos joku on tottunut teollisiin ruokiin syököön niitä jatkossakin, mutta me syömme turvallista kotiruokaa niinkuin olemme näihinkin päiviin asti syöneet.

• matkailu avartaa

Olihan tää kirjoitus vitsi, olihan :D

tervetuloa tänne kanadaan katsomaan, miten lapset elää koulupäivän pizzalla, karkilla ja limsalla. Kouluruokailua ei ole. Ei ollut Italiassakaan, missä asuimme tätä ennen 4 vuotta.
      Joten miettikää, miten hyvin asiat on siellä Kotisuomessa!
      Saatte päivähoidon, koulutuksen, hammashoidon, kouluruuan, kaikki nuo hienoudet lapsillenne!
      Opettajat ovat ammattilaisia, eivät epäpäteviä naapurin tätejä kuten täällä Kanadassa, jossa ei esim anneta ikinä mitään kotiläksyjä. Ei ihme, ettei koulussa opita täällä mitään. Vanhempien pitää lisäksi maksaa yksityistunneista, jotta saavat edes jotain järkevää opetusta.

• Elwiira Kananen

Oma maa mansikka-syndrooma

Elävätkö sinunkin lapsesi pizzoilla, karkeilla ja limsoilla koulupäivät?
        Mikä estää sinua laittamasta lapsillesi terveelliset eväät mukaan kouluun? maksamaanhan ne itse joudut joka tapauksessa. Elämä on valintoja.

Olet jäävi arvostelemaan keskustelua, koska voit aina palata takaisin Suomen koulujen lihapatojen ääreen. Kukaan ei pakottanut muuttamaan Kanadaan ja esim. laittamaan lapsiasi heikkotasoiseen opetukseen.

Emmekä me "saa" mitään ilmaiseksi, me maksamme veroja jotta lapsemme saisivat täysipainoisen ja terveellisen kouluaterian sekä hyvän opetuksen.

• nuorilukiolainen

Olen itse ehkä hieman keskivertoa rikkaammasta helsinkiläisperheestä ja tottunut aina saamaan kunnollista, tuoretta ja terveellistä ruokaa kotoa. Muistan ihan lapsuudesta asti kuinka aina meille lapsille on opetettu, että myös kouluruuat ovat ruokaa, joka on ihan hyvää ja joka on tärkeää jaksamisen kannalta syödä.

Ala-asteella ruuat olivat pitkään ihan maittavia - tietenkin nyt joinain päivinä parempia ja joinain huonompia. Ruuat tulivat jostain isommasta keittiöstä, mutta ne tehtiin ja maustettiin hyvin pitkälti koulussa. No, jossain vaiheessa ala-astetta mukaan kuvioihin tuli tämä monille helsinkiläislapsille tuttu Palmia. Tuolloin eroa ei välttämättä heti huomannut muuten, mitä nyt vähän ruuat muuttuivat mauttomiksi ja jälkiruuat loppuivat kuin seinään.

Yläasteella (jossa myös Palmia oli ruuantuottaja) tilanne sitten kiristyi ja olimme tosiaan niitä kaupoissa välitunneilla ostelemassa energiajuomia ja karkkeja käyviä nuoria. Ruuat kuitenkin jossain määrin syötiin kouluruokalassa; parempina päivinä voitiin lisääkin ottaa ja vähän huonompina sitten pelkät näkkärit tai vastaavat riittivät. Sitten alkoi tulla rajoituksia suosikkiruokiin. Kalapuikkoja, pinaattilettuja tai lihapullia sai ottaa enää 5. Yleisesti inhokkeina pidettyjä ruokia ei tietenkään rajoitettu, mutta miksi olisikaan - eipä niitä kukaan olisi ottanut. Omana yläasteaikanani kävin ehkä noin 95% päivistä ruokalassa hakemassa edes jotain. Kyllähän tuota ruokaa nyt söi.

Nyt olen lukion ekalla luokalla ja ihan rehellisesti parina päivänä viikossa kouluruokalassa on ruokaa, jota pystyn syömään. Myös lukioon ruuat tuodaan Palmialta. Samanlaiset kalapalaset, joista oli jotain puhetta ylempänä (ja jotka täällä ovat nykyään jokaviikkoista ruokaa), on yksi niistä harvoista kokonaisuuksista, joita pääasiassa ihan hyvillä mielin uskaltaa syödä. Perunat ovat täysin kuivia ja harmillisen usein kovia, ali- tai ylikypsennettyjä tai muuten vain lähes syömäkelvottomia. Tiedän kyllä, että perunoissa voi hyvinkin olla ties minkälaisia yllätyksiä kotonakin, mutta joskus sitä on koulussa naureskeltu kavereiden kanssa, että mistähän ne kaikki kouluun tuotavat perunat löydetään, kun joka kerta sisällä on jotain ruskeita möykkyjä, jotka tahtomattakin luovat vähän epämiellyttävän ruokailukokemuksen. Meille ostetaan kotiin ruuat aivan tavallisesta kaupasta, eikä sellaisia vain yksinkertaisesti niissä ole.
      Paljon yleistyneet keitot ovat vain yksinkertaisesti lientä, jonka sekaan on laitettu vähän mitä sattuu. Makkarakeittokauhallisen lautaselle ottaessaan saa usein vaikka mitä muuta yllätyksiä, mutta makkaroita tuskin lainkaan. Yksi todella ällistyttävä - ehkä koulumme erikoisuus - on hernekeitto, jossa liejumaisen liemen ja kuihtuneiden herneiden sekaan on laitettu valehtelematta nyrkin kokoisia lihaklönttejä, jotka eivät sitäkään ruokaa paranna. Erilaisia liharuokia, jotka ovat puolestaan nykyään melko harvinaisia, minä en ole lukiossa pystynyt enää syömään. Olen kahdesti törmännyt tapaukseen, jossa lihasta on paljastunut kuolleen elukan verisuonia (toinen tapaus lähetettiin jopa sisäelinepäilyn takia tarkempiin tutkimuksiin etiäpäin). Tiedän kyllä, että niitä voi olla, mutta kaksi kertaa minun pöytäseurueessani oli liikaa.
      Näitä esimerkkejä on aivan lukuisia. Salaatit todellakin ovat mitä ovat, kombinaatio tomaatteja ja appelsiinien palasia kaalinlehtien kera ei ole mitenkään erityinen. Lukiossa, en muista oliko myös yläasteella, tarjolla on kuitenkin aina pariakin eri salaattia, mikä on hyvä juttu. Lukiossa on myös huomattavasti useammin vaihtoehtoja ainaiselle näkkileivälle kuin alemmilla koulutusasteilla. Sääli vaan nämä leivät loppuu ennen kuin suurin osa on edes ruokailemaan ehtinyt, mutta niinhän sitä sanotaan, että aikainen lintu madon nappaa.
      Kasvisruokavaihtoehto on lukiossa aina tarjolla kaikelle yleisölle, mikä on ehdotonta plussaa. En tiedä onko tämä yleinen käytäntö vai ei. Joka tapauksessa usein myös lihansyöjät ottavat mieluummin kasvisruokavaihtoehdon, vaikkei se omaan makumieltymykseen niin osuisikaan. Kyllä esimerkiksi minä, joka en yleensä niin koulun kasvisruuille perusta, kuitenkin mieluummin porkkanapihvin kuin verisuonia lautaselleni otan. Yksi päivä viikossa on kasvisruokapäivä, joka tuntuu kasvatuksellisessa mielessä vähän hassulta näin lukiolaisille.

En osaa sitä sanoa, millaista suomalainen kouluruoka on laadultaan. Kyllä sitä ihan opetuksessakin ja varmasti monissa kodeissa painotetaan, että tämä mahdollistettu ilmainen ruokailu on todellinen harvinaisuus, josta pitäisi olla vastaanvänkäämättä. Sääli vaan, että ei se sitä ratkaise, että monesti kouluruoka on ainakin tällaisen hemmotellun kakaran silmissä jotenkin vain niin kovin mautonta ja yksinkertaisesti pahaa. Tiedän, että Suomen tarjoaman ilmaisen kouluruuan pitäisi olla siinä mielessä pyhä asia, ettei sitä huonoksi arvostella. Anteeksi, että sanoin mielipiteeni.

• tyytymätön koululainen e

nuorilukiolainen olet oikeassa. itse olen kuudennella luokalla helsingissä oulunkylän ala asteella koulumme ruoka on erittäin huonoa perunat ovat usein puoliraakoja ja nykyään on noin joka kolmas viikko kasvisruokaviikko. se tarkoittaa sitä että meille kasvaville lapsille tarjotaan pelkkiä rehuja. en itse pelkällä kasvis mössöllä koulupäivää jaksa ja älkää nyt sitte kirjotelko että "syö kunnon aamupala niin jaksat koko päivän" syön joka aamu puuroa ja ruis leipää. kun tulen koulusta kotiin niin pitää sitte heti syödä jotain etten kuole nälkään. koulumme keittiö henkilökunta on myös töykeää jos olet ottamassa vain vähän ruokaa kun tiedät ettet kumminkaan saa enempää alas niin joku tulee heti sanomaan että "ota kunnolla" ja sitten kun heität loput ruuat roskiin niin tullaan huutamaan että "mitä sä tuhlaat ruokaa" vaikka itse pakottavat ottamaan paljon. ja sitten harvoin kun on hyvää ruokaa esim. kalapuikkoja niin saat ottaa ruhtinaalliset 5 kalapuikkoa voi saatana

• rk

En tiedä mikä kaupunki on kyseessä. Itse kuitenkin koulun keittiössä työskentelevänä tiedän ,ettei ainakaan tässä kaupungissa näin. Paneroituja tüotteita on vain noin neljän viikon välein, perunat on kuorellisia ja meillä kyllä käytetään suoja varusteita( käsineet, päähineet ym..). Olen kyllä huomannut, että lapset värittävät kertomuksiaan ruuasta ja muusta koulu toiminnasta. Minulla on myös kouluikäisiä lapsia.

• Ihmettelenpä vaan, millä keittiöllä on varaa tarjoilla kuorrutettua kalaa noin useasti, sillä muut kuorretut kalat kuin kalapuikot, ovat todella kalliita. Porkkanaraaste ja makaronilaatikko ovat ruokia edullisimmasta päästä, joten ihmettelen, miksi niitä ei tarjoilla. Aika omituiselta kuulostaa.
      Meidän keittiössä (olen siis köksä itse ) on porkkanaraastetta kerran viikossa ja salaatit eivät tule valmiina, vaan teemme ne itse. Silti teemme ruokaa 800 ihmiselle vauvasta vaariin.
      Kannattaisiko suhtautua lasten kertomuksiin hieman varauksellisesti. Kun oma poikani oli perhepäivähoidossa, ei hän omien sanojensa mukaan saanut kuin nakkeja joka päivä. Onneksi osasin suhtautua hänen puheisiinsa järjellä, enkä uskonut ihan sinisilmäisesti.
      Makkarastakin vielä, että meillä saa syödä 2kpl ja koko ajan pyrimme eroon rajoituksista. Se ei vain oikein onnistu, kun kukaan ei valvo lasten syömistä. He ottavat ruokaa lautasella älyttömiä määriä ja kun eivät jaksa syödä, niin heittävät roskiin. Siinä menee rahaa hukkaan ja se voitaisiin muuten käyttää heidän ruokansa hyväksi. Olisiko vanhemmilla ja opettajilla hiukan petraamista tässä asiassa?
      Terveystarkastaja käy muuten meidän keittiössämme, eikä ole löytänyt
      huomautettavaa.
      Oletko käynyt siellä koulun keittiössä ja puhunut ruokapäällikön kanssa, vai ovatko nämä vain kuulopuhetta ja lasten kertomaa? Tajuat kai itsekin, että ota asioista ensin selvää ja tuomitse vasta sitten! Tämä on kokemuksen opettamaa!!! Arvostetaan kouluruokaa, sillä se on etuoikeus, jota muualla ei ole.

• Elwiira Kananen

Pieni yleistys on keskusteluun provosointia, ja mielestäni keskustelua kouluruoasta ei pidä torpata siksi että sinun työpaikallasi ruoka on makoisaa, terveellistä ja riittoisaa ja täyttää kaikki kriteerit joita kouluruoalla tulisi olla kaikkialla.

Älä ota henkilökohtaisena loukkauksena, jos kouluruoan laadusta käydään julkista keskustelua, emme puhu sinun keittiösi erinomaisesta tarjonnasta.

Mielestäni lasten syömiseen myös kotona tulisi puuttua, mutta paras vaihtoehto on, että voidaan varmistaa että lapsi saa ainakin kerran päivässä terveellisen ja maittavan aterian, koska jokainen ymmärtää, että kaikilla lapsilla ei sellaiseen ole kotona mahdollisuutta.

Kouluruoan annoshinnan tulisi seurata ruoan vähittäiskaupan hinnannousua niin ruoanlaatu pysyisi kohtuullisena. En ymmärrä, miksi kouluruoan valmistajat l. keittäjät äkeentyvät jos puheena on liian alhainen annoshinta, jolla tekijät joutuvat taikomaan ja urakoimaan äärirajoilla syöjille syömäkelpoista ruokaa.

Ei kukaan pysty mitättömällä raha- ja henkilökuntamäärällä tekemään huippulaatua, sen jokainen käsittää.

• Hirveetäsontaa

Voin itse kouluruokaa joka päivä syövänä kertoa teille omia kokemuksiani.

Eli syön ruuan joka päivä, poikkeusta ei ole vielä tullut, ellei lasketa sitä, että joskus syön pelkkää salaattia.
      Mausta voi olla montaa mieltä, mutta kai sitä nälkäänsä syö.
      Ja nyt niitä omia huomioita.

- Perunat ovat oikeasti kumisia, oudon makuisia, harmaita ja kaikinpuolin outoja. Se ei ole pelkkää urbaanilegendaa. Usein jätän perunat ottamatta.

- Salaattiin käytetään usein vähän kyseenalaisia 'hedelmiä'. Silloin tällöin on jotain jäisiä, hirveän makuisia vihreitä, keltaisia ja punaisia epämääräisiä. mollukoita. Muodoltaan 'kasoja, joten hedelmiä en ole tunnistanut. Jos tällaista salaattia tarjotaan, jää se syömättä.

- Rasvaa on ihan hirveästi. Todella kuvottavaa, kun 'liha'pullista litisee rasvaa kun niitä hiukan painaa haarukalla. Spagettipadan reunoillekin on usein muodostunut suuria rasvalätäköitä. Nyt on myös ruvennut olemaan enemmän rasvapaistettuja (friteerattuja) ruokia.

- Kun katsoo lihan määrästä ja lisäaineista olemassa olevia tutkimuksia (ollut joissain lehdissä, muistaakseni ainakin hesarissa) niin alkaa se kouluruoka ihan oikeasti hirvittää. Periaatteessa pelkkää höttöä.

Mainittakoon tähän loppuun, etten ikinä valita ruuasta ääneen, syön kiltisti kaiken minkä otan jne. Pystyn syömään kyllä kaikkea, oon matkustellut paljon ja maistanut elämäni aikana monenlaista monessa eri maassa.
      Samaten olen ollut lyhyillä harjoitteluilla suurkeittiöissä ja myös syönyt kaikissa tehtyä ruokaa. Koulussa ollut ehdottomasti kamalinta ruokaa, muissa paikoissa itseasiassa todella herkullista.

• Hirveetäsontaa

Jäi mainitsematta rajoitukset.
        ihan naurettavaa, kun ruoka on muutenkin jo hirveätä, niin sitten sitä ei saa edes tarpeeksi.
        Makkaroissa, "liha"pullissa ym. 'irtoruuissa' on paljon rajoituksia. Mikä vielä naurettavampaa, seuraavana päivänä näiden ruokien rasvassa paistettuja jämiä tarjotaan jälleen uudestaan.

• Ei laitteita
        Hirveetäsontaa kirjoitti:

Jäi mainitsematta rajoitukset.
        ihan naurettavaa, kun ruoka on muutenkin jo hirveätä, niin sitten sitä ei saa edes tarpeeksi.
        Makkaroissa, "liha"pullissa ym. 'irtoruuissa' on paljon rajoituksia. Mikä vielä naurettavampaa, seuraavana päivänä näiden ruokien rasvassa paistettuja jämiä tarjotaan jälleen uudestaan.

Miten kukaan voi kuvitella että 800 henkilön kalapuikko yms. määrää voisi uppopaistaa tai että missään laitoksessa olisi edes moista laitetta, HALOO!

• Elwiira Kananen
        Ei laitteita kirjoitti:

Miten kukaan voi kuvitella että 800 henkilön kalapuikko yms. määrää voisi uppopaistaa tai että missään laitoksessa olisi edes moista laitetta, HALOO!

Uppopaistetut on paistettu jo valmistusvaiheessa ja keittiössä friteeratut tuotteet vain lämmitetään.

• 1987 skoolie

Otanta: Vuonna 1987 aloitin peruskoulun. Silloin jo eka viikolla meille pienille ekaluokkalaisille oli ruokana kanankoipia, siis ihan luulla varustettuja kananjalkoja, riisiä ja kastiketta. Ei tuottanut ongelmia, kaikki osasi moisia "käsitellä" ja syödä.

90-luvun taitteessa ruoka muuttui teollisemmaksi ja "helpommaksi".

6-luokalla lopetin koulun ruoan syömisen sen maun takia.

Koko yläasteen aikana kävin syömässä ruokalassa n. 10 kertaa. Ruoan maku oli kamala (teollinen, turha).

Ja todellakaan en ole mikään pikaruoan syöjä ollut koskaan. Kotona oli perusruokaa: lihamureketta, tillilihaa, kanaviillokkia, makaronilaatikkoa yms.

Se ruoka kouluissa (vaihdoin muuttojen takia koulua peruskoulun aikaan 5 kertaa) vaan huononi. Ja samaa laskusuhdannetta mielipiteiden muodossa on saanut näillä ja lehtien palstojen kautta seurata.

Ikävä homma. Miksi ottaa ilmaiseksi ruokaa joka on huonoa ja joka jää syömättä (ja tulee paha mieli) jos pienellä investoinnilla saisi parempaa?

• Kyllä minun kouluaikoinani ruoka oli hyvää useimmiten. Tässä nyt pääsee ikävästi unohtumaan valtaosalla se, ettei ilmainen ja terveellinen jokapäiväinen kouluruoka ole mikään itsestäänselvyys maailmalla. Ongelma on siinä, että nuoret entistä enemmän ajattelevat syömistä kielensä kärjellä. Ei salaattikaan varsinaisesti maailman parhaalta maistu, mutta ilolla siä syö kun ymmärtää sen antaman terveyden.

• Elwiira Kananen

Kouluruoka ei ole ilmaista, siitä maksetaan veroina.

• Hirveetäsontaa

Ja ne keitetyt porkkanat. Maistan niissä ainoastaan rasvan, porkkanaa en ollenkaan.

• food is goot for you

Meillä on ainakin hyvää ruokaa koulussa. Toki joskus on jotain "pahaakin" ruokaa (kaikesta ei voi pitää) mutta yleensä ruoka hyvää ja sitä voi ihan hyvin syödä! Tottakai minunkin kaveripiiristä löytyy niitä jotka narisevat aina ruo'asta, kun kotona syödään vain sitä ruokaa jota lapsi itse suostuu syömään, tai sitten lapsi ajaa mäkkäriin ja on syömättä sitä ruokaa, jota kotona tarjotaan.
        En siis todellakaan usko, että koulussa tarjotaan mitään paneerattua ruokaa, jos ei oteta huomioon kerran kuukaudessa tarjottavia kalapuikkoja, jotka nekin kuumennetaan uunissa. Kuorrutettua mantelikalaa on joskus, mutta sitäkin ehkäpä kerran kk.
        Missäs koulussa lapsesi ovat? taitaa lapsesi nyt sekottaa vähän ruokakäsitteet...
        Mitä perunoihin tulee, ne voivat joskus olla kumisia. Meillä kuitenkin koulussa perunat kuoritaan itse, jolloin ne ovat paljon maukkaimpia eikä niihin tule sitä kumi-efektiä.
        Mitä salaattiin tulee, ne ovat yleensä ihan hyviä. En muista lähes koskaan saaneeni nahistunutta salaattia, vaan se on aina ollut tuoretta. Muutama ystäväni kyllä valittaa, kun salaatissa on kesäkurpitsaa, joka välillä on vähän outoa. Miksei voi laittaa kurkkua, siitä tykättäisiin enemmän?
        Meillä on myös pehmeää leipää pari kertaa viikossa (näkkärin lisäksi) ja kerran viikkoa on keittopäivä, joskus keiton sijasta voi olla puuroa, mutta silloinkin on myös keittovaihtoesto. Muutaman kerran viikossa on myäs hedelmiä tarjolla. Meillä on myös ihan mahtavan hyvää kasvisruokaa! Ja sitä saavat ottaa muutkin kun kasvissyöjät.

Tässä esimerkki ruokalistasta:

Ma: kalkkunaviilokki/tofu-kasvishöystö, täyjyväohra, salaatti, mustaherukkahillo
        Ti: Kirjolohikiusaus/kreikkalainen kiusaus, pehmeä leipä, raaste
        Ke: Pinaattikeitto, kananmuna, pehmeä leipä, juustosiivu, hedelmä
        To: Lihamureke ruskeakastikkeen kera/ kasvismureke ananas-jogurttikastikkeen kera, keitetyt perunat, salaatti
        Pe:kebab-kastike/kasvis-linssikastike, moniviljariisi, raaste

Ei näy kauheasti friteerattuja juttuja? Ja saalatti on aina ihan hyvää, usein siinä saattaa olla jopa raejuustoa mukana!

Lapsesi ovat vain murrosiässä, kaikki ottaa päähän ja pitää vähän protestoida!!

• Kouluruokaa syövä
        food is goot for you kirjoitti:

Meillä on ainakin hyvää ruokaa koulussa. Toki joskus on jotain "pahaakin" ruokaa (kaikesta ei voi pitää) mutta yleensä ruoka hyvää ja sitä voi ihan hyvin syödä! Tottakai minunkin kaveripiiristä löytyy niitä jotka narisevat aina ruo'asta, kun kotona syödään vain sitä ruokaa jota lapsi itse suostuu syömään, tai sitten lapsi ajaa mäkkäriin ja on syömättä sitä ruokaa, jota kotona tarjotaan.
        En siis todellakaan usko, että koulussa tarjotaan mitään paneerattua ruokaa, jos ei oteta huomioon kerran kuukaudessa tarjottavia kalapuikkoja, jotka nekin kuumennetaan uunissa. Kuorrutettua mantelikalaa on joskus, mutta sitäkin ehkäpä kerran kk.
        Missäs koulussa lapsesi ovat? taitaa lapsesi nyt sekottaa vähän ruokakäsitteet...
        Mitä perunoihin tulee, ne voivat joskus olla kumisia. Meillä kuitenkin koulussa perunat kuoritaan itse, jolloin ne ovat paljon maukkaimpia eikä niihin tule sitä kumi-efektiä.
        Mitä salaattiin tulee, ne ovat yleensä ihan hyviä. En muista lähes koskaan saaneeni nahistunutta salaattia, vaan se on aina ollut tuoretta. Muutama ystäväni kyllä valittaa, kun salaatissa on kesäkurpitsaa, joka välillä on vähän outoa. Miksei voi laittaa kurkkua, siitä tykättäisiin enemmän?
        Meillä on myös pehmeää leipää pari kertaa viikossa (näkkärin lisäksi) ja kerran viikkoa on keittopäivä, joskus keiton sijasta voi olla puuroa, mutta silloinkin on myös keittovaihtoesto. Muutaman kerran viikossa on myäs hedelmiä tarjolla. Meillä on myös ihan mahtavan hyvää kasvisruokaa! Ja sitä saavat ottaa muutkin kun kasvissyöjät.

Tässä esimerkki ruokalistasta:

Ma: kalkkunaviilokki/tofu-kasvishöystö, täyjyväohra, salaatti, mustaherukkahillo
        To: Lihamureke ruskeakastikkeen kera/ kasvismureke ananas-jogurttikastikkeen kera, keitetyt perunat, salaatti

Ei näy kauheasti friteerattuja juttuja? Ja saalatti on aina ihan hyvää, usein siinä saattaa olla jopa raejuustoa mukana!

Lapsesi ovat vain murrosiässä, kaikki ottaa päähän ja pitää vähän protestoida!!

En ymmärrä miten kouluruokaa voidaan sanoa hyväksi ja olla luottamatta lapseen koska "valehtelee vain kun on murrosiässä", mutta kun sitä ruokaa itse syö huomaa puutteet. Sain tietää että Mikkelissä on halvinta ruokaa koko Suomessa, 0,65e per oppilas. Vankiloissakin ruokaan laitetaan 1e per vanki ja lentokoneissakin on parempaa ruokaa kuin koulussa. Vankiloiden ja koulujen lukujen pitäisi mielestäni olla toisinpäin, koska jos olet tehnyt rikoksen, rikosta mennään vankilaan kärsimään, eikä syömään hyvää ruokaa ja elämään ilmaiseksi lämpimissä selleissä. Tiedän että jotkut ns. pummit jotka elävät kadulla tekevät jonkun pienen rikoksen että pääsevät talveksi syömään hyvää ruokaa ja elämään ilmaiseksi lämpimiin selleihin.
        Food is goot for you, kehuu myös miten perunat eivät ole kumisia ja ne kuoritaan koululla itse. Meidän koululla perunoita ei kuorita, kuin jouluaterialla, jos silloinkaan. Perunat ovat rupisia ja tuntuu, että niihin olisi jätetty mullatkin vielä päälle. Koulun salaatteihin en osaa ottaa kantaa, koska niitä en paljoa syö, mutta jotkut salaatit näyttävät todella hyviltä ja niitä otan silloin.
        Mitä kasvisvaihtoehtoihin tulee niin välillä käy sääliksi, että sellaista edes tarjotaan. Kun "lihansyöjillä" oli texmex keittoa, niin kasvisruokailijoilla oli jotain punajuuri-mössö keittoa. Sitä en olisi syönyt vaikka olisi maksettu. Kirjoittaja myös sanoo että lapset nyt haluavat kaikesta valittaa, kun ovat murrosiässä, mutta tule itse niitä ruokia syömään niin tiedät!

• jk

vai niin

• rakkaudesta ruokaan

Kouluissa on huikeata eroja, aiemmin lapseni olivat pienen kaupungin taajaman koulussa, siellä ruoka oli pääsääntöisesti hyvin valmistettua ja maukasta jos ottaa huomioon nykyiset rajoitteet mm. mausteiden käytössä.
      Ongelma tuossa koulussa oli se ettei ruokaa saanut ottaa niin paljoa että olisi pärjännyt koko päivän. Sääliksi kävi niitä lapsia joilla ei odottanut kotona illalla lämmin ruoka. Opettajat olivat sanoneet ( tuli kolmen lapsen suusta ) että, ei ole tarkoitus syödä niin että on vatsa täynnä.
      Nykyisessä koulussa, suuren kaupungin taajamassa, ruoka on taas mautonta, huonosti valmistettua, usein loppuu kesken ( korviketta tulee, muttei sitä voi odottaa kun ruokatunti loppuu kesken ).
      Olen vieraillut myös muualla suomessa kouluissa, ruokaillutkin siellä ja vaihtelua todellakin on. Yhdessä koulussa uskalsin toisena päivänä ottaa vain epäterveellisenä pitämiäni paistettuja perunoita koska edellisen päivän ylikypsä spaghetti ja mauton jauhelihakastike saivat varoivaiseksi. Ajattelin ettei nyt paistinperunoita kukaan onnistu pilaamaan.. onnistuivat... kamalaa sapuskaa ja lapset nurisivat ja söivät kun muuta ei ollut tarjolla.
      Olen ollut laittamassa ruokaa sadalle, sadoille ja tuhansillekin, maukasta olen onnistunut laittamaan, kunhan olen jättänyt sooseista ne kastikejauhomömmöt pois. Niin koulujen kuin varuskuntien vakioruokaohjeissa on lisätty noita ruoanlaittoa helpottavia osasia jotka voisi hyvin jättää pois ja ruoka maistuisi paremmalta.

• lisäystä aikaisempaa

Perunoiden ongelma on väärät lajikkeet erilaisiin valmistusmenetelmiin.
        Vuosia lapseni valittivat kumiperunoista, valitimme koululle säännöllisin väliajoin. Kun sitten yksi lapsistani tuli mustelma poskellaan kotiin... peruna oli suistunut kasvoille kun yritti haarukalla läpäistä sen pintaa leikatakseen palasen.. äidille tuli kiire puuttua asiaan.
        Emäntä edelleen yritti vältellä asiaa, lopulta sain muiden vanhempien tuen vaatimusteni taakse ja muutaman kuukauden kokeilujen jälkeen oikea lajike vihdoin löytyi. Löytyi lajike joka kesti kuorineen keittämisen, perunat tämän jälkeen erinomaisia kaikkien lasten mielestä vaikka tuo kuoriminen tuli lasten osaksi.

• Jurva

Kanaemo on vetänyt herneen nenään. Kai äänestit vielä suurta ja mahtavaa Kansallista Kokoomusta? Sen jälkeen vielä mietitään, minkä takia kouluruoka on sitä mitä on...

• Elwiira Kananen

Jos julkinen keskustelu on sama asia kuin herneen vetäminen nenään, niin selvä se sitten on.

Sinulla on vaaliväsymystä, jonka purat Kanaemoon, mutta ei se haittaa: olen tottunut murkkuikäisen älliköintiin.

Mitään asiaahan sinulla ei tainnutkan olla..?

• huolissani olen

Päiväkodissa, jossa poikani käy, on Palmian ruoat. Lista näyttää ihan hyvältä, mutta käytäntö lienee jotain ihan muuta: esim. aamupalan kohdalle merkattu "tuorepala" oli kauhistuksekseni neljännes mustaksi tummunutta banaania(!), jauhelihakeitto ei ollut lihaa nähnytkään (hoitaja kuittaili että "ei maistu teidän pikkumiehelle nämä kasviskeitot, hehheh"), välipalat ovat poikkeuksetta makeita. Hei haloo: mitä seuraa siitä, kun aamu alkaa sokerikyllästetyllä puurolla palalla ylimakeaa banaania, jatkuu jauhomössökastikkeilla ja päättyy mehukiisseliin, jota yllättäen sitten saakin syödä niin paljon kuin tahtoo?? Poika alkoi lihomaan yhdessä vaiheessa ja syykin selvisi: ei syönyt lounasta käytännössä ollenkaan ja hoitajat hymyillen syöttivät välipalalla "vatsan täyteen", kuten itse ilmaisivat. Joskus ihan kehuivat että "teidän X söi kolme kulhollista kiisseliä/neljä palaa marjapiirakkaa"!! Joo...siinä oli sitä terveellistä syömistä kerrakseen :(.

Tein stopin touhulle ja kielsin antamasta yhtä annosta enempää. En tajua miksei leikki-ikäisille voida tarjota esim. näkkileipää juustolla välipalaksi tai vaikkapa alkuperäistä 50-luvun välipalaa eli OMENAA?? Molemmat ovat taatusti fiksumpi vaihtoehto niin hampaiden, jaksamisen kuin kylläisyydenkin kannalta..!

• Elwiira kananen

Esitit hankalia kysymyksiä :)

Tai ainakin lasten ruoista päättävien on vaikeaa vastata niihin.

• Omia muisteluita peruskoulusta: Leipä oli näkkäriä, jälkiruokaa oli ehkä kerran viikossa. Silloin kun kaikkien onnettomuudeksi oli kuorettomia perunoita, ne oli mauttomia ja kumisia, eikä ne kuorellisetkaan hirveän hyviä olleet. Salaatit olivat ihan laadukkaita.

Useimmat pääruoat olivat siedettäviä - keitot, jauheliha- ja makkarakastikkeet, puurot, jne. Sitten oli vähemmän mieluisia, kuten mauttomat ja älyttömän rasvaiset kalasotkut (joista viestiketjun aloittajan kertomus muistutti), kumiset jauhelihapihvit ja ällöttävän makeat kanakastikkeet. Noita paneroituja kalaruokia ei käsittääkseni kaikkiaan ollut hirveän usein, mutta se oli aina pirun epämieluisa yllätys - niinä päivinä tuppasi pääruoka jäädä syömättä.

Pyrin aina käymään lounaalla ja useimmiten ruokaa oli ihan riittävästi, mutta harvoja koulun ruuista oli maulla pilattu. Muistan kun peruskoulussa opettajat aina povasivat että "kyllä te myöhemmin kaipaatte näitäkin ruokia", mutta ammattikouluaikoina moinen ei kyllä tullut mieleenkään, kun joka ruokalussa oli oikeaa leipää, jälkiruokaa ja kahvia. Jos jotain ilmaisia safkoja haikailee niin niitä. ;_;

• Kerronpa omia kokemuksiani:
      Ala-aste maaseudulla, oma keittiö ja hyvä ruoka
      Yläaste kaupungissa, keskuskeittiö ja ruoka oli välillä ihan kamalaa
      Ammattikoulu, oma keittiö ja erittäin hyvä ruoka. (Salo)

• RaiskerMaisteri

Kouluruoka on ihan okei mun mielestä .. :) Tosi hyvää , vois olla kyllä vähän monipuolisempaa ehkä .. en muista kunnolla . . : :):) MUT SILLOIN AINAKIN OLI HYVÄÄ KUN SÖIN !

• minä vain

Yläasteella ruoka oli ihan järkyttävää, ruoat tulivat ulkomailta.... Perunat kumimaisia, nauta brasiliasta, sika thaimaasta ja kalat ties mistä.. Onneksi nyt lukiossa ruoka on paljon parempaa, eipähän tule enää mistään ambomaista..
      En yhtään ihmettele että lapsesi valittelevat oudoista ruoista ja mauista, kouluruoka ala-yläasteella on joskus erittäin pahaa=/

• deft leopard

Sattuneesta syystä minulla on ollut mahdollisuus maistaa koulun jauhelihakeittoa ja jauhelihakastiketta, mitä Kangasalla tarjotaan. Täytyy kyllä sanoa, että sellaista paskaa jos syötettäisiin jossain työpaikkaravintolassa, niin ei tarvisi toista kertaa enää tarjota! Veikkaan, ettei ole juuri lihaa nähnytkään, mutta erinäisiä sisäelimiä on jauhettu muusiksi. Sellaista sontaa sitten joutuu koululaiset syömään. En yhtään ihmettele, ettei maistu

• yläasteella minäkin

ei mikään ihme kun valitetaan, etteivät oppilaat jaksa keskittyä tunneilla. kouluruoan ollessa nykyisen kaltaista sitä varsin harva tahtoo syödä mahaansa täyteen. loppupäivästä verensokeri on jo niin matalalla, ettei jaksa keskittyä enää mihinkään. ruoan terveellisyys, ja maku ennnen kaikkea ovat varsin syvältä.
      jos joku päivä olisi ruokana puhdasta paskaa niin harva huomaisi eroa (en minä ainakaan)

• yläasteen kävijä myö

Kouluruoka on laadultaan ainakin meillä melko heikkoa. Paneroituja ruokia on useamman kerran viikossa. Perunat ovat usein joko kumimaisia, ylikypsiä tai muuten omituisen makuisia, kumipalloiksikin kutsuttua ruokaa nämä.

Ja ymmärrän kyllä, ettei kouluilla ole vara tehdä ruokia itse, mutta järkytyin itse kun maksalaatikkopäivänä huomasin laatikon päällä Saarioisten etiketin, eli tästä voimme päätellä että ainakin meidän kunnassamme kouluruoka on eineksiä. Voi sitä lisäaineiden määrää näissä ruuissa.

Salaatti puoli on yleensä meidän koulussa ollut hyvä, ja pelastanut monena päivänä syömättömyydeltä. Myös allergikoille on salaattivaihtoehtoja. Ruuista on myös kasvisvaihtoehtoa tarjolla niille, jotka ovat ilmoittaneet olevansa kasvissyöjiä.

Minä kuitenkin olisin valmis maksamaan vaikka siitä, että saisin koulussani parempaa ruokaa, enkä esimerkiksi einesmaksalaatikkoa. Kun syöt koulussa 10.30 tai 11.30 riippuen ruokailusta, niin voitte olla varmoja että kun mennään viimeisille tunneille, jotka loppuvat 16.10 niin omat eväät joutuu ottamaan mukaan. Ei kouluruoalla selviä sinne asti, keskittyminen kärsii matkalla taatusti kun verensokerit ovat matalalla.

• 8+5

Luulitko että joku maksalaatikko tehdään alusta asti koulusi keittiössä??? :D
        Suotta sitäkin kauhistelet, tuskin teillä on joka päivä sitä ruokana. Ja tekeekö oma äitisi muka itse maksalaatikon? Epäilen...

• hmm.

Koulun salaatista löytyi kuulemma kuolleita kirvoja.

• 150 kiloo ihraa

Ne kirvat varmaan kuoli kauhusta, kun näkivät meidän koulun keittäjän :D Se on niin paksu, et varmaan on syöny puolet ainakin oppilaille kuuluvista ruuista. Yäk.

• mävaa12345

TOTA IHMETTELEN JA SYVÄSTI! ^^

meidän koulussa on jo kaikki hyväkin lopetettu, kuten broilerpasta, sitä saatiin edes kerran kuukaudessa ja se oli yksi ainuista ruoista mitä pystyy syömää mutta senkin tarjoaminen on lopetettu! ja kaikkien hyvien ruokien tarjoamista on vähennetty, ja tota ylempää ruokalistaa jonka nappasin kun tässä näitä edellisiä viestejä luin on mielestäni hyvön kuuloinen, mutta tässäpä meidän koulun viikon menu:

Ma:Broilerkastike kaurariisi(raakaa) salaatti
      Ti:Jauhelihakeitto(pari jahelihan palasta) banaani pehmeä leipä
      Ke:Kalapyörykät, perunasose(mustia mollukoita)kermaviilikastike, salaatti
      To:Makkarakastike, perunat, salaatti
      Pe:Lasagne, Salaatti

• koulua käyvä

mä itse käyn yläastetta ja siellä ruoka on lähes aina laatikkoruokia. Eli on kinkku, lohi ja tonnikala laatikoita jne. salaatti on valkoista silppua jonka seasta voi löytää pari marjaa. esimerkiksi broileripasta on kuivaa ja lihapullat täyttä mössöä. en edes uskalla ajatella mitä kaikkea niihin on survottu. en ole mikään kokki, mutta olisikohan parempaa se pasta jos kastike ja itse pasta olisivat eri astioissa ja saisi itse ottaa niitä miten haluaa. tänään oli ruokana jauhelihaperuna sosetta ainoastaan. musta ois ollu kiva saada siihen rinnalle jotain muutakin. yks asia mikä musta on outoo on se että ruokana on välillä pelkkää puuroa, itse olen käsittänyt sen aamiaiseksi.
      kyllähän ne perunat ovat kumimaisia niinkuin moni tässä on sanonutkin. välillä on keittoa joka näyttää siltä että siihen on sekoitettu viikon jämä ruuat :(

• olet oikeinhyvä

arvostelemaan ruuan laatua myös hyvä yhtäpötköä kirjoituksessa.

• --------

Meillä ainaki on usein koulussa on keittoa ja seuraavana päivänä samaa keittoa josta on kaadettu liemet pois. Ja niitä ruuantähteitä säilötään ja syötetään isommille. Toukkia ruuista on löydetty melko usein, jos ei toukkia niin muita ällötyksiä. Ja monet vielä kehtaa väittää " kyllä se kouluruoka on varmasti hyvin valmistettu ja maukasta " tai "ole onnellinen että suomessa on olemassa kouluruoka" Mutta mitä järkeä sillä on, jos sitä ei syödä???!!! Ja jos kerran tota mieltä on nii syököön ite sitä! Pienissä kouluissa ruokaan panostetaan enemmän... Niin se vaan on: hyvä ruoka parempi mieli!

• Kouluruuan puputtaja

Meidän koulussa on uuni seitiä kalakeittoa ( jossa on seitiä) ja muita järkyttävän näköisiä annoksia. Vaikka koulumme on pieni eräs kavereistani bongasi matoja perunassaan. Opettajat kehtaavat paistaa pullaa ja muita leivoksia aivan luokkamme vieressä niin keskittymiskykyhän siinä menee.

• pötypuheita

Itse en enää ilmaisia kouluruokia saa, mutta ei ole varsinaisesti ikävä. 2000-luvun alussa ruoka oli vielä hyvää ja ravitsevaa. Sen sijaan viime vuosina laatu on tullut tasaisesti alas. Koskaan en ole ollut koulussa, jossa olisi ruuan määrää rajoitettu. Kaikkea on onneksi saanut syödä niin paljon kuin napa vetää. Sen sijaan rasvan ja hiilihydraattien osuus on liian suuri, jotta voisi kutsua terveelliseksi ruuaksi. Laatikkoruuissa 80 % on pastaa tai perunaa, kun liha on niin kallista. Jauhelihapihveistä tai lihapullista tihkui rasvaa järkyttäviä määriä ja mausta päätellen lihaa oli jatkettu jauholla. Ymmärtäähän sen ettei pienellä budjetilla saa huippulaatua, mutta voisi sentään lopettaa ainaiset terveellisyysvaleet.

• PolloP

Noniin arvon kouluruokaexpertit ja puolestapuhujat, astukaa esiin!
      Muutamaan polttavaan kysymykseen jotka vaivaavat mieltäni, olisi mukava saada vastaus! Arvioin vastauksenne asteikolla jossa 0 on huonoin ja 3 on paras! Let's go!

1. Miksi kouluruoasta ei saa valittaa? Kannatatko mielipiteen ilmaisuvapauden rajoittamista?

2. Mitkä seikat sinun mielestäsi tekevät kouluruoasta hyvän makuista? Kerro omista kokemuksistasi!

3. Onko kaiken mitä ilmaiseksi saa kelvattava aina joka kerta ilman vastaväitteitä? Perustele.

Let it cum!

• opiskeloja

Jaksoin lukea kaikki valitukset ja nyt on minun vuoroni.. Käyn seitsemättä luokkaa pohjois pohjanmaalla pienessä kylässä. Kouluruoassa ei ole muuta vikaa kuin se että esim lihakastikkeet on täytetty jollain kasviksilla.. Opettajat syövät ainoastaan.

• pisteet, kiitos

1. Aiheesta saa valittaa, aiheettomasti ei. Täällä on hyvin paljon mielipdettä siitä että se kouluruoka on p....aa. Miksi valittaa siitä netissä, eikö ole kanttia käydä sanomassa sama asia suoraan koulun keittiölle ?

2. Kouluruoan maku on jokaisen oma mielipide. En itse enää opiskele, mutta käyn 2 kertaa viikossa läheisellä ala-asteella ja syön siellä. En voi sanoa saaneeni vielä yhtään pahaa ruokaa.

3.Jos ei kelpaa, voi sanoa ei kiitos. En syö tällä kertaa. Ja se ei ole todellakaan ilmaista, kyllä se vero euroista edelleenkin maksetaan. Mikään tässä maailmassa ei ole ilmaista. Mietippäs nyt itse tekeekö tuottajat ilmaiseksi ruokien raaka-aineet esim kouluille ? Tai jos itse olisit tuottaja, lahjoittaistko niitä ihan hyvää hyvyyttäsi , ja vielä siten että muut pääsee valittamaan ?

• Nirsoja sun lapset o

Vittu sun lapses on nirsoja. Oon kasilla ja kouluruoka ei oo muuta ku nyt ykkösellä ollu pahaa ku sillon olin itekki nirso.

• Viddu.

Ihan hyvää ruokaa ollut, ihme mussutusta!

• Spekutsi

Kouluruokailun taso on laskenut kuin lehmän häntä.

• mokhula

Uskomattoman hupaisaa tavaraa!

Mielipiteet kouluruokaa vastaan jakautuu karkeasti kahteen leiriin:
      1. mun mukhulat sano et kouluruaka on kauhiatah, ni kyl se on ku ei mun mukhulat valehtele koskhaan!
      2. no ihan kamalaa saissee on siis mä käyn joka päivä välkällä ostaa berliininmunkkia valtsusta ku en saa hampurilaista vaik kaikki jenkit saa

Jännittävää, etteivät kaikki asiaa kommentoineet järkyttyneet aikuiset tulleet ajatelleeksi, että suuri osa meistä opettajista syö samaa ruokaa joka päivä koululaisten kanssa. Itse olen syönyt vuosia, eikä ole tullut mieleenkään ottaa omia eväitä mukaan sen sijasta.
      Kouluruoan mollaaminen on kansantauti. Se on vuosikymmeniä kestänyt rituaali, jolla ei ole mitään tekemistä ruoan todellisen laadun kanssa. Mossotus kouluruoasta on jatkunut samanlaisena aina vaikka ruoka kyllä on kehittynyt 1900-luvun alusta tähän päivään tasaisesti. Miettikää sitä kun kuuntelette kakaroittenne kouluruokaonpahaa-mantraa.

• Koululainen0000

Syön itse viisi kertaa viikossa kouluruokaa joten voin sanoa ,että en ole tyytyväinen siihen. Kouluruoastamme on löytynyt mm. hiuksia, suonia ja kaikkea muuta ällöttävää. Teen itse tällä hetkellä haastattelua kouluruoasta ja keskiarvo siitä on noin 6

• Pääkaupunkiseutu

Olen koululainen pääkaupunkiseudulta kuudennelta luokalta. Meidän koulussa ruoka on yleensä jotain moskaa (läheskään aina en tiedä mitä) mutta samalta ja yhtä hirveältä kaikki maistuu. Onneksi otan nykyään kotoa terveellisen leivän kouluun ja välkällä ostan jotain kaupasta, joskus karkkia.

• kakkamies2

kaakkaaaa!!!!

• YÖK!!

ölen koululainen lapista itse syön koulu ruokaa 5 viikossa. min mielestäni jouluruoka ei ole kyllä hyvää kuin vain joskus. vasta meillä oli papu sieni kastiketta se oli sellaista vihreää liejua kumi-pottujen kera :/ ja kavereideni kanssa olemme nähneet koulumme jääaappiin siellä oli pssi jossa oli vettä ja kuorittuja perunoita ja 2pv päästä meillä oli niitä samaisia perunoita YÖK!!
      minun mielestä koulu ruuan pitäisi parantua oma opettajamme kaan ei pidä kouluruuasta. Itse rakastan erin laisia salaatteja mutta koulun salaatit on pahoja tänään meillä oli salattina porkkana-punajuuri-paprika- olivii salaattia YÖK!!!

• Pois koko homma

Eli mitä opimme näistä ainaisista valituksista. Kouluruokailu pois kokonaan, jokainen tuokoon omat eväät kouluun niin saavat sellaista mikä kelpaa.
      Hallitus hoi, tässä hyvä säästökohde, roskiin ne ruoat menee kuitenkin.

• 12vKOULULAINEN

HA! Ja kuka sanoo että Palmia on laadukasta... Kaikki ruoka on laatikkoruokaa, Ruoka lilluu öljyssä. Ruoan laatukin vaihtelee. Joskus ruoat ovat kuivia ja joskus vetisiä. Palmia sanoi itse että se kannustaa oppiloita syömään monipuolisesti. Meillä on palmia ala-asteella ja lähes kaikki oppilaat muistavat ulkoakin, että mitä ruokaa on minä päivinä. Palmialla on kuulemma 20 eri ruokalajia, mutta kouluissa niistä esiintyy n. 10-15 eri ruokalajia. Ruokaakaan ei saa syödä paljon silloin kun on oppilaitten lempiruokaa ja maito loppuu lähes joka päivä kesken. Keittäjätkin huutaa meidän koulussa meille jos ottaa yhdenkin leivän liikaa, eikä voi muutenkaan ottaa ruokaa paljon ruokaa, koska kaloreita oli laskelmieni mukaan makaroonilaatikossakin n.600. Se kaikki pitää vähentää kotona syötävästä ruuasta. Keittäjät ei tee muuta kuin tarjoile ruokaa ja pesee astiat. Oppilaidenkin pitää itse siivota ruokala syömisen jälkeen. Koko Palmia on huono yritys. Siivoojatkaan ei siivoa vessoja. Kukaan ei halua käydää vessassakaan kun joka päivä on pissaa lattialla. Opettajatkin on vain hiljaa jos oppilas moittii Palmiaa.

Ja tuohon viimeiseen kysymykseen. Ei euro auta mitään kouluruoan parantamiseen. Tuo euro menisi suunnilleen keittäjän taskuun. Vähän aikaa sitten kouluruoan arvoakin laskettiin 30 centillä, nykyään 40 centtiä per ateria

• KouluruuanVastustaja

Repikää tästä: meidän koulussa ei tarjota enää edes hernekeittoa tai lohikeittoa, jotain kuniperunoita ja muuta paskaa sekä " eksoottisia " makuelämyksiä. Olisi parempi jos sais ottaa eväät kouluun niinkuin 50-80 luvulla. Meidän koulussa kotia lähtee viesti ja laskee käyttäytymis numeroa jos valittaa ruokalassa tai on eväät mukana. Viddu mitä paskaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      116
      2966
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2415
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      25
      2384
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      2016
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1660
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      171
      1368
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      288
      1208
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      255
      1076
    9. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1054
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71