isomummo puhui näin ja käytti näitä sanoja. Mie, sie, porstua, pankko, tassi, päälari. Männäänkä meijän pihhaan? Voe sinnuu vunukkaa, mittee sie oot tehnä? Piesitkö sie perille? (tämä tarkoitti ymmärrätkö sinä?)
Kiitos vastauksista ja hyvää kevättä kaikille!
Mikä murre
8
689
Vastaukset
- Supi S.
Isomummosi on puhunut jotain suomen kielen kaakkoismurretta. Jos hän oli Karjalan kannakselta, hän on puhunut jonkin kannakselaispitäjän murretta. Selvitä, miltä paikkakunnalta hän oli: suomen kielen murteethan jaetaan ensinnäkin länsi- ja itämurteisiin, nämä puolestaan alueellisiin murteisiin ja alueet vielä paikallisiin murteisiin. Kotipaikka kertoo murteen varsin tarkasti.
- Kokenut_
Mie ja sie on pohjanmaan murretta eli mie on minä ja sie on sinä.Voe on savon murretta eli se on voi kuten sinnuu on sinua..
- Supi S.
Mie ja sie viittaavat kaakkoismurteisiin (Karjalaan), eivät siis suinkaan ole pohjalaisten puheenparrelle tyypillisiä.
Minkä Pohjanmaan murretta tarkoitat? Lasketko Pohjanmaaksi myös Rovaniemen ja muun Peräpohjolan? Eivät mie ja sie ainakaan Etelä-Pohjanmaan murretta ole. Moni eteläpohjalainen voisi sellaisesta väitteestä suuttua.
- Linttamaaria
Isomummo oli syntynyt ehkä Viipurissa, tai asunut siellä. Varmaa tietoa ei ole.
Kiitos vastanneille ja iloista Vappua- Supi S.
Siinä tapauksessa hän todennäköisesti puhui Viipurin murretta, joka kuuluu kannaksella puhuttuihin kaakkoismurteisiin:
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2423 - zxcvbhjygfdc bgfc
Se on vappu, ei Vappu.
- Anonyymi
Voisinnuu mokomata, sanoivi luimma Annalan Markon mummo. Siintä saavi nimesä muua pändi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.42437- 1161607
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361346Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1561181- 521095
- 1131082
- 571041
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1051034Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46909- 60882