Mulle on vähän jäänyt epäselväksi jännitehäviön käsite. Siis mitä se ihan oikeesti tarkottaa? En tajua miten jännite voi yhtäkkiä vaan hävitä - siis muuttuuko se sitten lämmöksi vai onko se niitten elektronien liike-energia kun muuttuu? Mutta miten eri kohdissa samaa virtapiiriä voi olla eri jännitteet? Auttakaa tyhmää :-)
Jännitehäviö yms
5
6369
Vastaukset
Olen aina pitänyt vesiputkianalogiasta: kuvittele, että virta on virtaa, eli vesivirtaa ja jännite painetta. Hiukan pohtimalla on selvää, kuinka paine, eli jännite voi vaihdella suljetun piirin erivastuksellisissa osissa, mutta jos putki eli johto ei haaraudu on virtaama kaikkialla sama syöttöjännitteen eli pumpun paineen pysyessä vakiona. Paineen lasku voi olla häviötä putkessa tai sillä voi tehdä työtä, joka kaikki viime kädessä muuttuu lämmöksi.
- Mr Kirchoff..
Toinen vertaus.
Jännite on pudotuskorkeus, eli edustaa potentiaalienergiaa. Kun virta kulkee pienen vastuksen kautta, edustaa se pientä pudotuskorkeuden vähenemistä ja päin vastoin. Kun saavutetaan maapotentiaali, on potentiaalieneria eli jännite kulutettu, mutta virralla on ollut kyky tehdä työtä E = I x U x t.- terokoi
se oot todella perillä sähköopista
- :-)
Jännitehäviö on vain yhdenlainen jännite. Esimerkiksi kun töpselistä tulee 230 V ja johto on huono niin lampulle tulee enää 229 V. Johdossa "hävisi" se 1V.
Joku menee ja sanoo sitten, että siinä lampussa "häviää" se 229 V. No voihan niinkin sanoa, mutta on se hieman hämäävasti sanottu. - Mr Kirchoff..
Virtapiirissä jännitehäviöiden summa on yhtä kuin sähkömotoristen voimien summa.
Lampussa jännite häviää silleen, että se muuttuu pääasiassa lämpötehoksi ja osin valotehoksi kaavalla P = 229 V x I. (Jätetään nyt se cosini fii vaan ihan suosiolla pois)
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908617
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264768- 504238
- 623807
- 513216
- 502990
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.442304Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382213