olen jättänyt hakemuksen masennuksen taki kuntoutuspsykoterapiasta kelaan, kaikkine tarvittavine lausuntoineen. nyt huolestuttaa, että hyväksytäänkö tuota hakemusta kuitenkaan. kuinka usein noita hakemuksi hylätään vaikka b-lausunto olisikin terapian tarpeesta???
kelan kuntoutuspsykoterapia.
14
935
Vastaukset
- Mimi M.
Hyviä uutisia! Kela korvaa vuoden alusta alkaen kaikkien psykoterapiat, jotka täyttävät edellytykset:
"Psykoterapia lakisääteiseksi 1.1.2011
Kelan harkinnanvaraisena kuntoutuksena korvaama psykoterapia muuttuu lakisääteiseksi vuoden 2011 alusta. Kela korvaa kuntoutuspsykoterapiaa kaikille, jotka täyttävät tällaisen terapian myöntämisedellytykset. Kielteiseen korvauspäätökseen voi jatkossa myös hakea muutosta."
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040111120530ML?opendocument
Eli hyvältä näyttää, toivottavasti pääset terapiaan! Onnea matkaan! - minnnamanna
Oletko saanut vielä päätöstä? Itse laitoin hakemuksen pari viikkoa sitten ja odottelen myös Kelan tuomiota. Minulla on diaknoosiana toistuva masennus. Psykologi, psykiatri ja terapeutti on sitä mieltä, että luultavasti saan terapiatuen. Ainoana ongelmana on se, että opiskelut on sujunut hyvin ja aikataulussa. Tämä kuulemma saattaa estää tuen saamisen. Millaisen lausunnon sait?
En tiedä kuinka hakemukset menee yleensä läpi. Mutta tosiaan, nykyäänhän riittää, että täyttää ehdot. Oletko töissä vai opiskeletko? Tärkein kriteetihän on sen, että työ/opiskelikyky on vaarassa tai menetetty. Millainen tilanne sinulla on ?- Hippishei
Kerron teille oman tarinani, jos se voisi auttaa jotakuta toistakin. Olin jo täysin työuupunut, sairaslomalla narsupomon syntipukkikohun vuoksi. Luulin että minussa oli kaikki vika. Etsin terapeuttia, mutta rahapulassa en sinne voinut mennä, sillä kelan omavastuu oli liian iso sairaslomalaisen budjettiin. Sitten mun eläkevakuutusyhtiö ohjasi mut katjanoposelle ammatilliseen kuntoutukseen ja siellä uravalmentajan kanssa kaiken muun ohessa yhdessä järkkäiltiin mulle oppisopimuskoulutus uuteen työhön. Mä koin, että se oli mulle parempi ratkaisu kuin yksikään psykoterapeutti missä oon käyny, vaikka se ei siis ollu mitään terapiaa. Toki paljon juteltiin asioista ja tää valmentaja tuki mua ja sain purkaa siellä pahaa oloani ja pelkojani työelämää ja esimiestäni kohtaan. Luotin tähän jotenkin enemmän kuin terapeuttiin tai ystäviin. Oon tosi tyytyväinen siihen, että sain ihan oikeaa apua, minulle se toimi terapiaa paremmin ja bonuksena tuli uusi duunipaikka, sillä yksin en olisi varmaan uutta työtä löytänyt tai edes jaksanut sitä etsiä. Nyt tajuan, että on olemassa mukavia työpaikkoja ja minä olen oikeasti ihan hyvä työntekijä.
- kuka auttais tyhmää
Hippishei kirjoitti:
Kerron teille oman tarinani, jos se voisi auttaa jotakuta toistakin. Olin jo täysin työuupunut, sairaslomalla narsupomon syntipukkikohun vuoksi. Luulin että minussa oli kaikki vika. Etsin terapeuttia, mutta rahapulassa en sinne voinut mennä, sillä kelan omavastuu oli liian iso sairaslomalaisen budjettiin. Sitten mun eläkevakuutusyhtiö ohjasi mut katjanoposelle ammatilliseen kuntoutukseen ja siellä uravalmentajan kanssa kaiken muun ohessa yhdessä järkkäiltiin mulle oppisopimuskoulutus uuteen työhön. Mä koin, että se oli mulle parempi ratkaisu kuin yksikään psykoterapeutti missä oon käyny, vaikka se ei siis ollu mitään terapiaa. Toki paljon juteltiin asioista ja tää valmentaja tuki mua ja sain purkaa siellä pahaa oloani ja pelkojani työelämää ja esimiestäni kohtaan. Luotin tähän jotenkin enemmän kuin terapeuttiin tai ystäviin. Oon tosi tyytyväinen siihen, että sain ihan oikeaa apua, minulle se toimi terapiaa paremmin ja bonuksena tuli uusi duunipaikka, sillä yksin en olisi varmaan uutta työtä löytänyt tai edes jaksanut sitä etsiä. Nyt tajuan, että on olemassa mukavia työpaikkoja ja minä olen oikeasti ihan hyvä työntekijä.
Tietääkö kukaan pitääkö ammatillisen kuntoutuksen hakemukseen jo laittaa tieto, että haluaa tuommoiselle uravalmentajalle? Haluaisin ja tarvitsisin tuota, mutta mistään ei oikein löydy neuvoja.
- sainomavalmentajan
Kyllä kannattaa, minä laitoin sinne että haluan noposen valmentajan ja en tiedä itse miten tulee toimia.
- hyvin meni
Tarvitset siis ammatillisen kuntoutuksen hakemuksen lääkäriltä b-lausunto.
http://www.ilmarinen.fi/Production/fi/x_pdf_liitteet/x_pdf_kuntoutus/ETK2125.pdf
Minä laitoin siihen hakemukseen rastin kohtaan " Suunnitelmaa ei vielä ole" ja sitten sinne toiveen, että pääsisin noposen valmennukseen. Pääsin sinne ja kaikki meni hyvin, nyt opiskelen amk:ssa uutta ammattia eläkeyhtiön maksamana.
On totta, että neuvoja on huonosti saatavilla, minäkin soittelin moneen eri paikkaan kun näitä selvittelin. - davisdonni
Se on niin totta, että mistään ei löydy tietoa! Tämänkin löysin itse googlettelemalla, entäs jos oisin niin masentunut että en jaksaisi edes apua etsiä.. surullista tämänpäivän suomessa
- toinenmasentunut
Tämä on niin totta. Itse minäkin tämän tiedon googletin, oisin tarvinnut sitä jo paljon aiemmin esim työterveyshuollosta, mutta kukaan ei kerro mahdollisuuksista jos ei ítse ota selvää!
- davisdonni
Varsinkin masentuneiden pitäis itse jaksaa selvitellä!
- toimivalinkki
http://kuntoutussaatio.fi/files/1322/KU101_Hakulomake.pdf Tässä toimiva linkki hakemukseen ammatillisesta kuntoutuksesta, tuo edellinen ei toimi.
- köysikiristyyy
Kiitos, minä tämän keskustelun löysin googlella ja tää on myös mulle just sitä mitä tarvitsen, kituuttanut pitkään töissä löyhässä hirressä
- pitkääntöistäpois
Onko tuommoista apua olemassa, jos ei ole ollut töissä riittävästi ja ei siksi pääse työeläkeyhtiön kautta?
- wiiwitär
Sama juttu, kukaan ei oo kertonu ammatillisesta kuntoutuksesta mitään, mutta onneksi löysin linkin ja mun lääkäri kirjoitti b-lausunnon. Seuraavaksi hakemus sisään. Haluaisin myös saada tuon oman valmentajan, noposesta olen lukenut hyvää ja yksi tuttu oli ollu niillä ja pääsi niiden avulla kouluun ja sai työpaikan.
- wiiwitär
Mä sain noiden avulla itselle uuden työn ja koulutuksen, voin suositella noposta lämpimästi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397790Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde391989Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251930- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5929Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812