kelan kuntoutuspsykoterapia.

terapian tarpeessa

olen jättänyt hakemuksen masennuksen taki kuntoutuspsykoterapiasta kelaan, kaikkine tarvittavine lausuntoineen. nyt huolestuttaa, että hyväksytäänkö tuota hakemusta kuitenkaan. kuinka usein noita hakemuksi hylätään vaikka b-lausunto olisikin terapian tarpeesta???

14

827

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimi M.

      Hyviä uutisia! Kela korvaa vuoden alusta alkaen kaikkien psykoterapiat, jotka täyttävät edellytykset:

      "Psykoterapia lakisääteiseksi 1.1.2011

      Kelan harkinnanvaraisena kuntoutuksena korvaama psykoterapia muuttuu lakisääteiseksi vuoden 2011 alusta. Kela korvaa kuntoutuspsykoterapiaa kaikille, jotka täyttävät tällaisen terapian myöntämisedellytykset. Kielteiseen korvauspäätökseen voi jatkossa myös hakea muutosta."

      http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/040111120530ML?opendocument

      Eli hyvältä näyttää, toivottavasti pääset terapiaan! Onnea matkaan!

    • minnnamanna

      Oletko saanut vielä päätöstä? Itse laitoin hakemuksen pari viikkoa sitten ja odottelen myös Kelan tuomiota. Minulla on diaknoosiana toistuva masennus. Psykologi, psykiatri ja terapeutti on sitä mieltä, että luultavasti saan terapiatuen. Ainoana ongelmana on se, että opiskelut on sujunut hyvin ja aikataulussa. Tämä kuulemma saattaa estää tuen saamisen. Millaisen lausunnon sait?
      En tiedä kuinka hakemukset menee yleensä läpi. Mutta tosiaan, nykyäänhän riittää, että täyttää ehdot. Oletko töissä vai opiskeletko? Tärkein kriteetihän on sen, että työ/opiskelikyky on vaarassa tai menetetty. Millainen tilanne sinulla on ?

      • Hippishei

        Kerron teille oman tarinani, jos se voisi auttaa jotakuta toistakin. Olin jo täysin työuupunut, sairaslomalla narsupomon syntipukkikohun vuoksi. Luulin että minussa oli kaikki vika. Etsin terapeuttia, mutta rahapulassa en sinne voinut mennä, sillä kelan omavastuu oli liian iso sairaslomalaisen budjettiin. Sitten mun eläkevakuutusyhtiö ohjasi mut katjanoposelle ammatilliseen kuntoutukseen ja siellä uravalmentajan kanssa kaiken muun ohessa yhdessä järkkäiltiin mulle oppisopimuskoulutus uuteen työhön. Mä koin, että se oli mulle parempi ratkaisu kuin yksikään psykoterapeutti missä oon käyny, vaikka se ei siis ollu mitään terapiaa. Toki paljon juteltiin asioista ja tää valmentaja tuki mua ja sain purkaa siellä pahaa oloani ja pelkojani työelämää ja esimiestäni kohtaan. Luotin tähän jotenkin enemmän kuin terapeuttiin tai ystäviin. Oon tosi tyytyväinen siihen, että sain ihan oikeaa apua, minulle se toimi terapiaa paremmin ja bonuksena tuli uusi duunipaikka, sillä yksin en olisi varmaan uutta työtä löytänyt tai edes jaksanut sitä etsiä. Nyt tajuan, että on olemassa mukavia työpaikkoja ja minä olen oikeasti ihan hyvä työntekijä.


      • kuka auttais tyhmää
        Hippishei kirjoitti:

        Kerron teille oman tarinani, jos se voisi auttaa jotakuta toistakin. Olin jo täysin työuupunut, sairaslomalla narsupomon syntipukkikohun vuoksi. Luulin että minussa oli kaikki vika. Etsin terapeuttia, mutta rahapulassa en sinne voinut mennä, sillä kelan omavastuu oli liian iso sairaslomalaisen budjettiin. Sitten mun eläkevakuutusyhtiö ohjasi mut katjanoposelle ammatilliseen kuntoutukseen ja siellä uravalmentajan kanssa kaiken muun ohessa yhdessä järkkäiltiin mulle oppisopimuskoulutus uuteen työhön. Mä koin, että se oli mulle parempi ratkaisu kuin yksikään psykoterapeutti missä oon käyny, vaikka se ei siis ollu mitään terapiaa. Toki paljon juteltiin asioista ja tää valmentaja tuki mua ja sain purkaa siellä pahaa oloani ja pelkojani työelämää ja esimiestäni kohtaan. Luotin tähän jotenkin enemmän kuin terapeuttiin tai ystäviin. Oon tosi tyytyväinen siihen, että sain ihan oikeaa apua, minulle se toimi terapiaa paremmin ja bonuksena tuli uusi duunipaikka, sillä yksin en olisi varmaan uutta työtä löytänyt tai edes jaksanut sitä etsiä. Nyt tajuan, että on olemassa mukavia työpaikkoja ja minä olen oikeasti ihan hyvä työntekijä.

        Tietääkö kukaan pitääkö ammatillisen kuntoutuksen hakemukseen jo laittaa tieto, että haluaa tuommoiselle uravalmentajalle? Haluaisin ja tarvitsisin tuota, mutta mistään ei oikein löydy neuvoja.


      • sainomavalmentajan

        Kyllä kannattaa, minä laitoin sinne että haluan noposen valmentajan ja en tiedä itse miten tulee toimia.


    • hyvin meni

      Tarvitset siis ammatillisen kuntoutuksen hakemuksen lääkäriltä b-lausunto.

      http://www.ilmarinen.fi/Production/fi/x_pdf_liitteet/x_pdf_kuntoutus/ETK2125.pdf

      Minä laitoin siihen hakemukseen rastin kohtaan " Suunnitelmaa ei vielä ole" ja sitten sinne toiveen, että pääsisin noposen valmennukseen. Pääsin sinne ja kaikki meni hyvin, nyt opiskelen amk:ssa uutta ammattia eläkeyhtiön maksamana.

      On totta, että neuvoja on huonosti saatavilla, minäkin soittelin moneen eri paikkaan kun näitä selvittelin.

    • davisdonni

      Se on niin totta, että mistään ei löydy tietoa! Tämänkin löysin itse googlettelemalla, entäs jos oisin niin masentunut että en jaksaisi edes apua etsiä.. surullista tämänpäivän suomessa

    • toinenmasentunut

      Tämä on niin totta. Itse minäkin tämän tiedon googletin, oisin tarvinnut sitä jo paljon aiemmin esim työterveyshuollosta, mutta kukaan ei kerro mahdollisuuksista jos ei ítse ota selvää!

    • davisdonni

      Varsinkin masentuneiden pitäis itse jaksaa selvitellä!

    • toimivalinkki
      • köysikiristyyy

        Kiitos, minä tämän keskustelun löysin googlella ja tää on myös mulle just sitä mitä tarvitsen, kituuttanut pitkään töissä löyhässä hirressä


      • pitkääntöistäpois

        Onko tuommoista apua olemassa, jos ei ole ollut töissä riittävästi ja ei siksi pääse työeläkeyhtiön kautta?


    • wiiwitär

      Sama juttu, kukaan ei oo kertonu ammatillisesta kuntoutuksesta mitään, mutta onneksi löysin linkin ja mun lääkäri kirjoitti b-lausunnon. Seuraavaksi hakemus sisään. Haluaisin myös saada tuon oman valmentajan, noposesta olen lukenut hyvää ja yksi tuttu oli ollu niillä ja pääsi niiden avulla kouluun ja sai työpaikan.

    • wiiwitär

      Mä sain noiden avulla itselle uuden työn ja koulutuksen, voin suositella noposta lämpimästi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4042
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2348
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2056
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      96
      1719
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1327
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1307
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1262
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe