Olen monesti miettinyt miten ne monissa tv:n poliisisarjoissa näkyvät peilit, joista toisella puolella nähdään läpi, tehdään ja miten ne toimivat. En tiedä olisiko tämä enneminkin kemian puolen asia, mutta pistin tämän tälle fysiikan palstalle. Ilmeisesti kyseessä ei ole mikään tavallinen lasi tai peili vaan pinnan tulee joten heijastaa toisesta suunnasta valoa kun taas toisesta suunnasta se "ei heijastu".
Yksisuuntainen peili
2
2163
Vastaukset
Valoisuus selittää paljon. Takahuoneessa on paljon pimeämpää. On myös plexiä jonka läpi ei näy sisälle mutta sisältä näkee tosi hyvin ulos, valoisuuden takia. Ihan kuin et näe talon ikkunastakaan sisään (päivällä) sisältä ei varmankaan ole vaikeuksia nähdä maisemia:DD mutta entäs yöllä, sisältä et näe mitään ulos, näkeekös ulkoa sisään?? Valoisuus tekee tuosta ilmiöstä paljon, vaikka on siinä myös peilipintaa lasissa. Plexi asiassa on aivan sama kuinka päin plexin asentaa
- puoliläpäisevä
Se on puoliläpäisevä peili. Oikea peili heijastaa suurinpiirtein kaiken siihen osuvan valon. Puoliläpäisesvässä heijastava kerros on niin harva että vain osa siihen tulevasta valosta heijastuu. Kummastakin suunnasta tulevasta valosta osa heijastuu ja osa menee läpi, mutta läpinäkymättömyyden tuntu saadaan aikaan sillä että toinen huone on kirkkaasti valaistu ja toinen hämrä. Kirkkaasti valaistussa huoneessa puoliläpäisevästäkin peilistä heijastuva valo on niin kirkas että se peittää alleen toiselta puolelta pimeästä huoneesta tulevan valon ja katsoja näkee vain oman heijastuksensa. Pimeällä puolella valoa heijastuu myös mutta koska sitä ei juurikaan ole kirkkaasti valaistusta huoneesta tuleva valo ei huku siihen ja voidaan nähdä mitä toisella puolella taaphtuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516933Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414644HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972647- 1351928
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321559Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3961512- 151409
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101293Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki191075mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k91022