Toinen kysymys joukkoon kuulumisesta

Moni näyttää mieluusti kertovan, ettei kuulu mihinkään joukkoon. Korostetaan, että ollaan joko erakoita tai induvidualisteja. Yksilöllisyyden korostaminen tuntuu olevan oikea muoti-ilmiö.

Samaan aikaan kuitenkin vaaditaan, että kaikki eläisivät samojen sääntöjen mukaan. Säännöt ja normit luovat kuulemma turvallisuudentunnetta ihmisille. Että kun minä en dokaa, niin ei pitäisi muidenkaan. Kun minä käyn töissä, niin kaikkien muidenkin pitäisi. Ja kun minä uskon johonkin, vaikkapa jumalaan, olisi hienoa, kun kaikki muutkin uskoisivat.

Minusta tässä yhtälössä ei nyt joku täsmää. Minusta kun tuntuu, että moni ihminen kuuluu samaan aikaan molempiin leireihin. Korostaa omaa erikoistuuttaan vaatien samalla muiden elämistä tavallaan. Oletteko tehneet saman havainnon?

28

116

Vastaukset 28

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ollaan tehty :-)

• alv-liskot

no, taloyhtiön sääntöjä pitää noudattaa jos kerrostaloon muuttaa (yhteisöllisyys) mutta mulle on ihan sama mitä yläkerran asukki tekee kunhan se ei tekemisellään kauheasti häiritse.

Rajatapaus oli tuolla pihalla, kun kävin kävelyllä tässä aiemmin. Tänäänhän on ensimmäinen pääsiäispäivä, joulun ohella yksi niistä "herkimmistä" päivistä, jolloin aika moni haluaa hiljentyä. En suinkaan ole vaatimassa sitä, että kaikki hiljentyisivät, vaan sitä että hiljentymiselle olisi mahdollisuus.

Joku junttiporukka siellä soitatti suomi-iskelmää, imuroi autoa ja kiroili. Sen olisi voinut tehdä mikä tahansa muu päivä, mutta pääsiäissunnuntainahan on paras aika olla mä teen mitä haluun-juntti.

• Tulkitsenko oikein, että raja menee siinä, mikä saattaa häiritä kanssaihmisiä? Asian vaikeus lienee siinä, ettei ole mitään absoluuttista rajaa vaan eri asiat häiritsevät eri ihmisiä. Siitäkin huolimatta, että suuri enemmistö ihmisistä allekirjoittaa toiveen, ettei ketään pitäisi ainakaan tarkoituksella loukata ja häiritä.

Jonkun mielestä kun metelöintiä pyhäpäivänä sietämättömän pitäisi muuttaa maalle. Oma valinta ja silleen...

• alv-liskot
        Ratikkakuski kirjoitti:

Tulkitsenko oikein, että raja menee siinä, mikä saattaa häiritä kanssaihmisiä? Asian vaikeus lienee siinä, ettei ole mitään absoluuttista rajaa vaan eri asiat häiritsevät eri ihmisiä. Siitäkin huolimatta, että suuri enemmistö ihmisistä allekirjoittaa toiveen, ettei ketään pitäisi ainakaan tarkoituksella loukata ja häiritä.

Jonkun mielestä kun metelöintiä pyhäpäivänä sietämättömän pitäisi muuttaa maalle. Oma valinta ja silleen...

Tulkitset. Siinä menee raja. Pientä häiriötä ja haittaa kuuluu kestää, mutta toisaalta toiset pitää ottaa huomioon.

Sen auton olisi ihan hyvin voinut pestä jonain muuna päivänä. Stereoita ja kiroilua olisi helposti voinut harrastaa muuna päivänä. Jos joku asia on helppo toteuttaa (vieläpä siten, että JÄTTÄÄ JOTAIN TEKEMÄTTÄ) niin kyllä sitä voi edellyttää. Siellä mummot istuivat parvekkeella jumalanpalveluksen jälkeen sitä mekkalaa kuuntelemassa. Tai sitten panivat parvekkeen oven kiinni.

Ja kyllä. Enemmistön mukaan. Miksi hemmetissä ihmiset keskustelevat netissä siitä, miten kerrostalossa oikein pitäisi asua, kun porukka on jo kuitenkin sitoutunut taloyhtiön sääntöihin. Ei niitä sääntöjä tarvitse uudestaan keksiä.

Sietämättömintä on, kun joku torspo ensin allekirjoittaa paperit, vaikka ei aio noudattaa sääntöjä eikä sitoutua niihin. Sitten tämä torspo kuitenkin ilmoittaa muille että muuta metsään, vaikka itse on sääntöjä rikkonut.

Jos kerran löytyy niin paljon ihmisiä, jotka eivät halua noudattaa näitä tavallisimpia sääntöjä (hiljaisuus 22-07 jne) niin he voivat perustaa omansalaisen taloyhtiön ja tehdä ihan sellaiset säännöt kuin huvittaa. Minä en muuta sinne enkä mäkätä ;-)

• alv-liskot
        Ratikkakuski kirjoitti:

Tulkitsenko oikein, että raja menee siinä, mikä saattaa häiritä kanssaihmisiä? Asian vaikeus lienee siinä, ettei ole mitään absoluuttista rajaa vaan eri asiat häiritsevät eri ihmisiä. Siitäkin huolimatta, että suuri enemmistö ihmisistä allekirjoittaa toiveen, ettei ketään pitäisi ainakaan tarkoituksella loukata ja häiritä.

se oli jopa uskontorauhan rikkomista, ei pelkästään "metelöintiä pyhäpäivänä"

• Kohtuuden löytämisen vaikeus. Ihmiskunta todellakin tarvitsee sääntöjä ja ne luovat turvaa. Ongelma on vain siinä, että ne isot säännöt joista meidän pitäisi olla huolissamme ovat joko a) päin vittua b) vaativat ajattelua, joten keskitämme huolemme runkkaamisiin, romanikerjäläisiin ja tötsyihin. Toki lehdistö tekee parhaansa, jotta mielemme pysyy pikkuasioissa - ja siihen saumaan iskee myös populismi, joka sananvapausvaateiden lomassa vaatii yhtenäistaidetta ja yhtenäiskulttuuria.

• Tarkoittaako tuo, että voin jatkossakin kurkistella naapurin postilaatikosta ja laittaa ilmoitustaululle kehoituksia käydä paskalla WC:n ovi kiinni, koska se häiritsee minua?

Ps. Seuraavaksi lähetän todistekuvan Seiskaan.

• alv-liskot

mitä ovat isot säännöt? Minusta pienet arkiset säännöt on kivoja, koska kauhean moni päivä on arkipäivä. Monta arkipäivää on yhteensä iso määrä päiviä.

• alv-liskot kirjoitti:

mitä ovat isot säännöt? Minusta pienet arkiset säännöt on kivoja, koska kauhean moni päivä on arkipäivä. Monta arkipäivää on yhteensä iso määrä päiviä.

Koskee se tappaminen jokaista arkipäivääkin. Samoin saastuttaminen.

• Ratikkakuski kirjoitti:

Tarkoittaako tuo, että voin jatkossakin kurkistella naapurin postilaatikosta ja laittaa ilmoitustaululle kehoituksia käydä paskalla WC:n ovi kiinni, koska se häiritsee minua?

Ps. Seuraavaksi lähetän todistekuvan Seiskaan.

Sä heti luistit itse kohtuudesta ja menit niihin pikkuasioihin. Anna nyt vaan naapurin paskoa rauhassa.

• alv-liskot
        ttuplai kirjoitti:

Koskee se tappaminen jokaista arkipäivääkin. Samoin saastuttaminen.

tämän takia en ole poliittisesti aktiivinen. Mielestäni isot asiat tapahtuvat arjessa. Ennemmin vien lasit ja metallit kierrätykseen, kuin olen nimellisesti jonkun yhdistyksen tai liiton listoilla.

• ttuplai kirjoitti:

Sä heti luistit itse kohtuudesta ja menit niihin pikkuasioihin. Anna nyt vaan naapurin paskoa rauhassa.

Mutta entäs jos se häiritsee vähän niin kuin entistä naapuriani?

• jos haluaa kuulua joukkoon joka erottuu niin kannattaa liittyä prosenttikerhoihin.

• ,,,,,

Eihän tästä pitkä aika ole, kun väitit kaikkien ihmisten olevan nautiskelijoita / hedonisteja. 99% palstalaisista yhtyi sinuun.

• Vähän tuonne päin, mutta muistini mukaan suurin osa oli kanssani eri mieltä. Minusta tosin edelleenkin väärin perustein. Aina ei voi voittaa.

• Mikäli töissä on useampi samaa tekevää ja samassa paikassa, on työporukassa. etenkin, jos jokainen on riippuvainen toisesta.

Yksilöllisyys on aika outo muotisana, kun joukkoon kuulumattoman elämää varjostaa massan paine ja massan paine syntyy pelosta elilaisuuteen.

• En ole. Minusta tuntuu, ett' on paljon enemmän muotia omistaa 5700 Facebook-kaveria, kiertää kaikissa mahdollisissa työpaikka- ja harrastustapahtumissa. Luoda niitä vuosikaudet medioidenkin tykyttämiä sosiaalisia verkostoja.

• Virkistävä, vastakkainen mielipide siis. Ehkä tuo on jäänyt minulta huomaamatta, koska en ole Facebookissa enkä kierrä tapahtumissa.

• alv-liskot
        Ratikkakuski kirjoitti:

Virkistävä, vastakkainen mielipide siis. Ehkä tuo on jäänyt minulta huomaamatta, koska en ole Facebookissa enkä kierrä tapahtumissa.

siis vähä sä oot juntti niiqu ;-)

• alv-liskot kirjoitti:

siis vähä sä oot juntti niiqu ;-)

Joo. Se on sitä ah, niin muodikasta erilaisuutta ja retroa. ;-)

• Papu.Sparrow

Sääntöjen yms. noudattaminen lisää turvallisuudentuneetta sen kautta että tietää että muutkin niitä noudattaa. Tai siis jos noudattaisi.

Yhtesikunnassa täytyy yleisen edun nimissä olla tietynlaisia sääntöjä joita kaikki noudattaa jotta sen yhteisön elo sujuu hyvin.

Esimerkiksi juoppojen hillitsemisessä suurin syy (ja inun ainao syy) on se että niistä on haittaa ja vaaraa minulle. Semmoinen densa joka ryyppää jossain e tten näe ja kuule eikä rasita mua kitinöillään, niin saa mun puolestani juoda itsensä hengiltä ihan rauhassa.

Eli tietyst yhteiset säännöt täytyy olla, niiden sisällä taas ihminen voi tehdä omia valintojaan. ollakko erakko vai joukossa jne.

Sitten on tietysti ääritapaukset esim- uskonnot jotka yrittää pakottaa (varsinkin ennen) kaikki siihen samaan. Siihenkin oli muita syitä.

Mutta siis, tuossa sun aloitusajatuksessa menee sekaisin tosiaan yhteisöön ja yksilöön kuuluvat jutut.

Pahoittelen jos tulee moneen kertaa, en kerinnyt lukeen muiden juttuja :)

• Kaipa kyse on enemmän siitä, että haluttaisiin olla oikeasti erilaisia kuin muut, mutta kun ei ollakaan, niin asiaa pitää korostaa. Kuitenkin samaan aikaan ollaan jokainen erityisiä yksilöitä, hyvinkin erilaisia. Miksi sitten pitäisi olla enemmän erilainen kuin muut, onko kyse jostain riittämättömyydestä?

Tietenkin jokainen on periaatteessa ehdottoman oikeassa oman olemisensa suhteen ja se on ainoa totuus "oikeasta" itselle. Helposti vain unohtuu, että jokaisella on se oma versionsa tuosta. Samoin unohtuu sekin, että jos itse kokee olevansa jotenkin hyvin erilainen ja haluaisi muiden olevan samalla tavoin, koska se on se oikea tapa, niin silloinhan oikeastaan vain haluaa että kaikki, lauma, olisivat samanlaisia. Onko siis oman erityisyytensä korostaminen ja tuputtaminen ennemminkin heijaste siitä ettei koe kuuluvansa mihinkään, vaikka sisimmässään sitä toivoisikin?

Mietinpä vaan sitäkin, että jos haluaa olla erilainen, siis päästä pois siitä että on lokeroitu joillain määreillä, niin hankalaksi se menee kun kuitenkin lähtökohtaisesti kuuluu nisäkkäsiin ja ihmisapinoihin jne.

• Kumman luulet olevan suurempi ongelma: Että ihminen tuntee itsensä luokitelluksi vastoin tahtoaan vai että kärsii siitä, ettei tunne kuuluvansa mihinkään porukkaan?

• 20%:a suomalaisista kuuluu persulandiaan. Niistä 90%:a on syrjäytyneitä tai muuten vain erakoita.

• rapiskarpalo

Yksilöllisyyttä ja omaa persoonaa ei tarvitse kadottaa vaikka kuuluisikin johonkin ryhmään tai olemalla samaa mieltä useiden muiden ihmisten kanssa.

Hassua kuinka ihmiset unohtavat sen asian aina uudelleen ja uudelleen.

• Nyt tuli vastaan plussapeukun paikka! ;-)

• Puhutaan kohtalaisesta narsismista. Tuohan juuri sitä paskaa, mitä joutuu kuulemaan jokapaikassa päivästä toiseen, jos ihmistenilmoilla liikkuu. Aina se, mitä itse ollaan, on oikein ja hyvästä ja kaikki muu on huonompaa. Kyseessä minuuden määrittely ulkoisilla seikoilla, mikä on narsismia.

• Ei ihminen havaitse mistä hänen ajatuksensa ja tapansa ovat tulleet ellei hän sitä erikseen valitse havaita ja astua estottomalle itsetutkiskelun tielle, nähdä itsensä

Oli kuinka tahansa stereotyyppinen ja ryhmänsä tavat ja systeemit omaksunut tyyppi on täysin luontevaa että tuo kaiffari pitää omaksumaansa ehdottomasti itsekehitettynä ainutkertaisena näkemyksenä joka on hänen yksilöllinen identiteettinsä. Se johtuu siitä että se on se mitä hän kokee yksilönä. Harha on niin täydellinen että vaikka tiedät ajatustesi lähteen nimet ja osaat siteerata heitä sanasta sanaan - pidät silti ajatuksia täydellisesti ominasi ja ainutkertaisena.

Jos kaikki ovatkin samasta muotista valettuja muodostuu toisissa havaittu toiset erillistävä ja itsen yksilöksi kokeva identiteetti viimeistään niistä ainutkertaisista valuvirheistä...

Miten tämä nivoutuu yhteen? Onko virhettä olemassa? Yhtälö itseasiassa täsmää. Ihmisen identiteetti on parvimieli yhtä paljon kuin se on se ainutkertainen kokonaisuus jota kutsumme "itseksi". Nuo kaksi eivät ole ristiriidassa keskenään.

Otetaan nyt esimerkiksi identiteettimme; itsellemme se on nimemme, mutta yhtälailla parvimielemme haluaa samaistaa itsemme osaksi laajempaa kokonaisuutta, samanlaiseksi - ja yhtälailla parvi haluaa samanlaistaa yksilön eikä tässä ole konfliktia. Viittaan sosiaaliturvatunnukseen. Parvimielen voimasta kertoo se että nimeään ei tarvi käyttää, sosiaaliturvatunnus riittää. Identiteetin voimasta kertoo se että moinen käyttäytyminen koetaan varsin pimeäksi. Keskimäärin asiaa ei tarvi paljoa kelailla ja hämmennys tulee vasta sitten kun/jos asiaa miettii. Jos sittenkään. Niin luontevaa se on olla terveesti skitsofreeninen.

Mehiläinen tässä moi, mitä parvi tahtoo tänään tehdä? No mitä ikinä se onkin - olen messissä! Niin määki! niin määki! Mitä se lammas siellä kukkakedolla teki? Määki! Niin määki, niin määki!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      367
      1415
    2. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      63
      926
    3. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      83
      880
    4. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      116
      875
    5. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      62
      825
    6. Hankkikaa elämä

Tiedetään että hän on mielenkiintoinen mutta rajansa kaikella.
      Ikävä
      94
      701
    7. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      45
      681
    8. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      56
      594
    9. Voisitko mies auttaa..

Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.
      Ikävä
      49
      589
    10. Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä

Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku
      Sinkut
      112
      534
    Aihe