Syöminen 100km matkoille

tsykäilijä

Mitenkäs tuota jos pyöräilee nyt vaikka 100km siinä kuluu about 5000 kcal, mitenkäs tankkaaminen, kannattaako ennen lenkkiä jo tankata päivää pari aikasemin vaiko jälkeen ja kuinka tasasesti sitä sitte kannattaa syödä? ja mimmosta ruokaa tietenkin :], näitä matkoja tulee joku 6-10 per kesä työmatkat matkoja 2-4 viikossa (25km yhteen suuntaan) eikä muo silleen ole tuo ruokailu paljoa kiinnostanu, syönyt vaan mitä sattuu. et jos osais syödä jotenki terveellisemin.

Talven aikana on tuota yläkroppaa vähän kehiteltyä eikä haluis sitä burnata poies näillä kulutuksilla, tähän oli sillain aika helppo saada ohjeet mitä tunkee naamariin ku nuita lihaksia kehitteli kun sai salilla käyviltä kavereilta vinkkejä ja tuli ihan hyvää tulostakin mutta tuo pyöräilyn kulutus määrä oli vähän vieraampaa niille et minkä sen syömisen kanssa.

9

4594

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsykäilijä

tohon viel vähän selvennyksiä, tuo "syönyt mitä sattuu"tarkottaa kebabbia sun muuta roskaruokaa mut muuttu vähän nuo ruokailut tossa talvella yläkroppaa treenatessa, siksi kiinnostaa tämä syöminen nyt näissäkin.

Matkoille olen ottanu muutaman litran vettä, urheilujuoman, banksua ja snickerissiä (saa vähän sitä suolastakin sitoon vettä mutten tiijä tuostakaan onko sit niin)

Mutta pääpointtina tuo Ennen ja Jälkeen pyöräilyn.

• -

100km matkalle ei mielestäni vielä välttämättä tarvitse mitään erikoisempia tankkauksia, ellei nyt kilpaa aja. 5000kcal kulutus peruskulutuksen päälle lienee myös vähän yläkanttiin, tai ainakaan ei kannata syödä sen mukaisesti, eli neljä isoa pizzaa peruskulutus.

Halutessaan voi tietty tankata hiilareita ja nestettä pari päivää ennen ajoa. Pari tuntia ennen lenkkiä vähän hitaampaa hiilaria(puuroa, ruisleipää) ja tien päällä nopeampaa hiilaria(banaania, energiapatukkaa, urheilujuomaa, geeliä). Matkan päätteeksi palkkaria, jossa nopeaa hiilaria ja proteiinia(palautusjuoma tai vaikka kanapasta). Ja nestettä tietty koko ajan.

• Upea lenkki

Pyöräilin eilen 115 km. Sitä ennen söin aamupalaksi kolme Kunto-näkkileipäpalaa, joiden päällä oli juustoa. Pari lasillista maitoa ja pari lasillista vettä, vähän valkokaalia, tomaatti, vähän hunajaa ja ruokalusikallinen pellavansiemenöljyä. Matkan aikana join 0,75 litraa vettä, johon olin sekoittanut vähän merisuolaa. Lisäksi söin matkan aikana pari näkkileipäpalaa. A vot, hieno lenkki.

• kg9o

Jaa, mä pyöräilin viime kesänä yhtenä päivänä Nauvosta Hesaan Kaarinan kautta. Lähdin liikkeelle aikaisin aamulla ja illalla olin Hesssa joskus iltakymmenen jälkeen.Vähintäin 200 km. Aamulla söin hedelmiä ja matkalla j vettä. Tietenkäännoita keikkoja ei heitellä ihan joka päivä.
        Ja luonnollisesti ulee kausia, että syöt enemmän esim. talvella.

• hj8k90
        kg9o kirjoitti:

Jaa, mä pyöräilin viime kesänä yhtenä päivänä Nauvosta Hesaan Kaarinan kautta. Lähdin liikkeelle aikaisin aamulla ja illalla olin Hesssa joskus iltakymmenen jälkeen.Vähintäin 200 km. Aamulla söin hedelmiä ja matkalla j vettä. Tietenkäännoita keikkoja ei heitellä ihan joka päivä.

Olensilloin tälllöin katellut Tourin selostuksia Peter Selinin mukaan. Muistan,että hemmo mainitsi, että noi kisailijat nauttivat kilpailun aikana täysmaitoa ja juustoa ja rypäleitä ja kalaa ym. Kilpailun jälkeen jotain muuta.
        Ainakin täällä Itävallassa ota täysmaitoa myydään kaupoissa alle litranpulloissa (Maresi). Joopa, tosi vahvaa kamaa, parhaassa litkussa rasvaprosentti 7,5%. Eli taitaa olla vuoen maitoa ja pullossa mainitaan, että Itävaltalainen tuote. Suomessa en ole moista nähnyt. Sitten onpienempi pullo kevyempää 4,5%.
        No olen liikuskellut täällä mösvuoristossa ja kerran näinkin pari villivuohta. Juoksi peräkanaa, joo tai jotain.. No, jos mait on niistäperäisin,niin vvuohelahan on hyviä ominaisuuksia vuoristossa liikkumiseen. Jos saat sen maidosta noita samoja ominaisuuksia, niin mikä sen parempaa. Kirimiesten jälkeenhän vuoritossa ajajat ovat parhaita. Eli vuohenmaidon mukanasaat ominaisuuksia, joita tarvitaan vuorstossa selviytymiseen.
        No joo. Tolla periaatteella, josun pitää iskeä, niin syö sitten vaikka haineväkeittoa taijotain hai-juttuja tai krokotiilin lihaa tai gepardin lihaa (140 km/h) jou. Eiköhän homma skulaa,jos vaan saat noita jostain..

• rengastieläinen
        kg9o kirjoitti:

Moi, olis tarkotus polkea sama matka tänä kesänä. Mitä reittiä ajoit? Vanhaa turtsaa pitkin? Meinasin ite kyllä yöpyä Salossa ettei tule turhan pitkää päivämatkaa.

• hj8k91
        rengastieläinen kirjoitti:

Moi, olis tarkotus polkea sama matka tänä kesänä. Mitä reittiä ajoit? Vanhaa turtsaa pitkin? Meinasin ite kyllä yöpyä Salossa ettei tule turhan pitkää päivämatkaa.

vanhaa turtsaa. pitihän se testata, pystyykö päivässä ajamaan yli 200 km. silloinkantsiikin ehkä jättää ruokailut vähälle!

• kalorit yläkantissa

Tuo 5000 kCal 100 km lenkillä on yläkantissa, ainakin jos on kyse maantieajosta ja et paina 150 kg.

1000 kCal polttaminen juoksemalla vaatii painoiseltani (reilu 80kg) 12 km lenkin. 20 km pyöräily on selkeästi kevyempi.

Sanoisin, että 100 km pyörälenkillä 3000 kCal lienee lähempänä totuutta, riippuen ja roikkuen tietysti painostasi, fillaristasi. tuulesta, mäkisyydestä jne.

• Noilla mennään

Pyöräilijan käsikirjassa (readme.fi) on ruokailusta juttua. Sata kilometriä menee vielä ilman mitään erityistä valmistautumista. Pitkää hiilaria, vaikka ruisleipää, aamiaiseksi ennen lenkkiä.

Nestettä tulee saada riittävästi! Eli mukaan niin paljon kuin mahtuu ja lisää matkalta. Itse käytän puolet vettä ja puolet urheilujuomaa. Taskuun muutama energiapatukka.

Lenkin jälkeen palautumisjuoma. Halvin ollee pari lasia maitoa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7443
    2. 80
      5028
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4859
    4. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4258
    5. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      10
      3048
    6. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      52
      2689
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      40
      2586
    8. Kerro nyt rehellisesti fiilikset?

Rehellinem fiilis
      Suhteet
      50
      2237
    9. Törkeää toimintaa

Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818
      Ylivieska
      10
      2211
    10. Suudeltiin unessa viime yönä

Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit
      Ikävä
      21
      1840
    Aihe