Hyvää iltaa,
voisitteko ystävällisesti selittää, mitä sananlasku "Huh hellettä sanoi jänis pakkasella" tarkoittaa. Olen huomannut, että se liittyy sekä pakkasoloihin että helteeseen.
Kiitos.
huh hellettä
20
5774
Vastaukset
- Huono muisti
Minulla on jokin sellainen haalea muistikuva, että sanonta on lähtöisin jostakin eläintarinasta, jossa jänis löi jonkin muun eläimen kanssa vetoa siitä, ettei sitä palella talvella. Olikohan kaverina kettu vai susi ja pottina oli jäniksen henki?
Kai joku muistaa paremmin? - OX
Kiitos viestistänne, Huono muisti.
Jänis-raukka.
Siis jos sanon talvella, että "Huh hellettä ...", se tarkoittaa, että ulkona on kova pakkanen. Jos sanon noin kesällä, se tarkoittaa, että ulkona on ... hellettä. Eli se on sellainen humoristinen tapa suhtautua sääoloihin, joissa ei viihdytä.- von Ochs
Minä olen puolestani muistelevinani, että joskus muinoin sai kaupasta Oxymoron-nimistä hammastahnaa, olipa .
Muistankohan nimen väärin?
No, olipa kylmä tai vaikkapa vari, niin varmaan tuo paikkansa ties'. - On Fox
von Ochs kirjoitti:
Minä olen puolestani muistelevinani, että joskus muinoin sai kaupasta Oxymoron-nimistä hammastahnaa, olipa .
Muistankohan nimen väärin?
No, olipa kylmä tai vaikkapa vari, niin varmaan tuo paikkansa ties'.Muistat. Siis väärin.
- On Fox
On Fox kirjoitti:
Muistat. Siis väärin.
Oxymoron = happikahjo
- von Ochs
On Fox kirjoitti:
Oxymoron = happikahjo
Oksygeenit ja nitrogeenit esiintyivät useampaan kertaan käännöksessä, jota väänsin tuskassa toissailtana. Tuntui, että jos ei saa nitroa kielen alle, niin pitää ainakin päästä happea haukkaamaan!
Kun ei sitä Oxygenolia ole, niin pitänee lähteä nyt hinkkaamaan hammastarhaa Pepsodentilla ja hankkiutua sitten vällyjen alle.
Öitä! Huomiseen – till oxymorgon! - Anonyymi
Raul Roineen tarinassa jänis kilpailee Pakkasen kanssa.
Sanontaa voi käyttää vaikka tilanteessa, jossa henkilö on joutunut tukalaan tilanteeseen, mutta ei halua näyttää eikä myöntää sitä tilanteen aiheuttajalle, vaan kääntää tunnelmat päinvastaisiksi. Silloin sivullinen voi tokaista vaikka kyseisen sanonnan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raul Roineen tarinassa jänis kilpailee Pakkasen kanssa.
Sanontaa voi käyttää vaikka tilanteessa, jossa henkilö on joutunut tukalaan tilanteeseen, mutta ei halua näyttää eikä myöntää sitä tilanteen aiheuttajalle, vaan kääntää tunnelmat päinvastaisiksi. Silloin sivullinen voi tokaista vaikka kyseisen sanonnan.Täysi osunta! Vihdoinkin oikea selitys tälle sanonnalle.
- repstikka
Huh hellettä sano sika pakkasta.
- asiasta hädissään
Tarkoittaako se että palttiarallaa?
- Хуй Каухэа
Hui Pakkasta! sanoi Pakkaska Pakkasen pehmeää jänistä.
- Lisää jäniksiä
Hyvä vain, ettei sattunut kohdalle perkelemäinen jänis. Siinä olisi ollut Pakkaskalla totinen paikka.
- OX
Lisää jäniksiä kirjoitti:
Hyvä vain, ettei sattunut kohdalle perkelemäinen jänis. Siinä olisi ollut Pakkaskalla totinen paikka.
Kiitos.
Olen aina ymmärtänyt tämän sananparren (se ei ole sananlasku) vertauskuvalliseksi, samaan tapaan kuin "Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista". Se ei siis (välttämättä) liity säähän, ei helteeseen eikä pakkaseen; sitä käytetään kuvaamaan henkilöä, joka ei myönnä piittaavansa todellisista olosuhteista.
Modernimpi vastaava sananparsi on "Ei tunnu missään!", joka sanotaan silloin, kun oikeasti ollaan todella hankalassa tilanteessa.- Kuulevinani
>"Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista"
"Makuasia, sanoi Musti kun muniaan nuoli"
Muisteleiksen kuulleeni myös synteesin kahdesta edellisestä:
"Happamia, sanoi kettu kun muniaan nuoli. - OX
Kiitos.
- OX
Kiitos.
- Kanantyttö
Jänekset ja siat töksähtelevät meillä päin Pohjanmaata.
Siksi olenkin koko ikäni kuullut sujuvampaa hokemaa:
"Huh hellettä, sano kananpoika pakkasella."- Toinen totuus
"Vaihtelu virkistää", sanoi kissa, kun emännällä pöytää pyyhki.
- Harv. Inaista
Jonnin aikaa mietin tuota kielikuvaa, jossa jänikset ja siat töksähtelevät ilmeisesti ilmasta pudoten maahan teillä päin Pohjanmaata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387715Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381935Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4879Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793