"Kasvissyöjän" juhlat

emäntä ymmällään

Jotkut väittävät olevansa kasvissyöjiä, vaikka käyttävät maitotuotteita. Joku syö kananmunia, toinen jopa siipikarjan lihaa. Kalaakin saattaa sujahtaa "kasvissyöjän" suuhun.

Onko jotenkin hienompaa sanoa olevansa kasvissyöjä? Miksei voisi vaikkapa kertoa välttävänsä punaista lihaa?

Ärtymykseni johtuu siitä, että näin juhla-aikaan yritän taas järjestää sopivaa syömistä kaikille. Aiemmin kun olen leiponut esim. kasvispiirakkaa, onkin kasvissyöjäksi ilmoittautunut vedellyt hyvällä halulla juustoista vaihtoehtoa. Savukalasalaatti ja leipäjuusto ovat myös maistuneet "kasvissyöjille". Olen aina järjestänyt tarjolle samanarvoisia ja yhtä maukkaita tarjoomuksia eri dieeteille, joten kyse ei voi olla siitä, että joutuisi syömään pahaa tai ankeaa ruokaa.

Jos ilmoitat ruokavalioksesi kasvikset, olisi kohteliasta myös syödä kasvisruokia. Emäntä kun laskee ruoan menekin vieraiden ruokavalioiden mukaan. Kasvisruoat toki maistuvat "lihansyöjillekin", mutta sekasyöjä ei uskalla niitä ottaa ajatellessaan (aivan oikein), että ne on varattu kasvissyöjille, kun niissä on erikseen lappu. Pelkän kasvisruoan tarjoaminen ei ole oikein mahdollista, koska esim. soijalle ja hedelmille on aina joku allerginen.

18

1251

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sfdsfd

Viimeksi kun eräillä synttäreillä otin herkkuani, kasvissosekeittoa, sain moitteita siitä, sillä se oli tarkoitettu vain kasvissyöjille. Päätin, että jatkossa en syö mitään, otan vain kahvia, sitä on yleensä varattu kaikille. En erityisemmin pidä sianlihasta, mikä oli toinen vaihtoehto, mutta jos muuta ei ole, voin ottaa lihakeittoa siten, että jätän lihapalat pois.

• etuliitteet....

Itse ilmoitan tilaisuuksiin olevani latko-vegetaristi, silloin ei tule epäselvyyksiä siitä että käytän myös maitotuotteita :) Erilaisille vegetaristeille on olemassa eri nimitykset jotka auttavat juuri tällaisissa tilanteissa, joten mielestäni jos noudattaa jotain tiettyä kasvisruokavaliota, niin kannattaisi myös käyttää siitä oikeaa nimitystä, jotta emännän tehtävä helpottuisi.

Eri nimet kasvissyöjille löytyy linkistä (etuliitteet, kuten lakto)

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kasvissyönti

Hauskoja juhllia kevääseen Sinulle emäntä:)!

• marja-kerttu

Useimmat kasvissyöjät käyttävät maitotuotteita ja kananmunia.
      Mutta olen tosiaan kuullut, ja tälläkin palstalla, että kalaa ja kanaa syöväkin voi olla "kasvissyöjä" ja jopa "semi-VEGAANI". Jos syö lihaa, ei ole kasvissyöjä, niin yksinkertaista se on, mutta monelle varmaan on sitten hienoa sanoa olevansa joku semi-vegaani... Vegaani ei KÄYTÄ mitään eläinkunnan tuotteita, mutta kappas vain, kun oletkin semi-vegaani niin voit popsia tipuja! :D
      Itse syön kalaa, korjaan aina kun mua sanotaan kasvissyöjäksi koska se juuri antaa tuota väärää käsitystä. Ja jos pyydän kasvisruuan niin sitten syön sitä, yleensä ilmoitan että myös kala käy.

• Ovolaktovegeisäntä

No voi voi. Sinä ja ystäväsi ette todellakaan ymmärrä asiasta paljoa, mutta toki tilanne on sotkuinen.

Kukaan, joka syö kuolleita eläimiä, ei ole ainakaan vegetaari. Ne, jotka syövät kuolleita eläimiä, eivät ole vegetaareja.

Voiko kasvissyöjä syödä maitotuotteita tai kanan- tms. munia, on lievästi hankala juttu, mutta juusto ei ole kuollut eläin. Savukala on.

Se on sen sijaan pötyä, että "sekasyöjät" jättäisivät kasvisruoan rauhaan - ja miksi pitäisikään! Lihansyöjiä ei Homo sapiens -lajissa juurikaan ole. H. neanderthalis oli sellainen laji ja kuolikin sukupuuttoon.

Allergiat ovat kokemukseni mukaan yleisimpiä vedenelävien ja pähkinöiden suhteen: jätä savukalat pois ja tee enemmän kasvisruokaa! Merkitse liharuoat soija-allergikoille...

Arvostan suuresti yritystäsi ja ymmärrän harmitustasi!

• Sekasyäjiä ollaan

"Lihansyöjiä ei Homo sapiens -lajissa juurikaan ole. H. neanderthalis oli sellainen laji ja kuolikin sukupuuttoon."

Ihmisen hampaat ja ruoansulatus ovat sekasyöjän, edelleen. Ja jokunen tovi siinä vierähtää ennekuin evoluutio sen johonkin suuntaan kääntää, jos on kääntääkseen.

• emäntä ymmällään

Kiitos kommenteista! Omista ystävistäni toki tiedän, kuka mitäkin syö, mutta teen usein syömisiä maksaville vieraille, jolloin olen ilmotusten varassa. Tilaajan toiveet pitää täyttää. Kun maksaja tilaa kinkkusalaattia tai lihakeittoa, en vaihda niitä omin lupineni papuruokiin. Usein teen esim. kasvissalaattia tai -piirakkaa kaikille. Sekasyöjille laitan kuitenkin piirakkaan kananmunaa ja maitotuotteita ja salaatissakin saattaa olla juustoa. Kasvissosekeiton pehmennän ruokakermalla, jollei nimenomaan toivota pelkästään kasvisversiota. Allergioiden ja ruokavalioiden mukaan sitten varioin ruokia käyttämällä esim. soija- tai kaurapohjaisia tuotteita. Näitä ja muita vastaavia tarkoitin harmitellessani. Parinkymmenen vieraan joukossa pari vegetaristiksi itsensä ilmoittautunutta saattaa popsia neljän ihmisen edestä kananmunaa ja juustoa sisältävää piirakkaa vegetaristiversion jäädessä koskemattomaksi. Muut taas eivät uskalla syödä sitä, koska siinä on kyltti, joka kertoo sen olevan "erityisruokaa". Savukalasalaatista en luovu, koska sitä toivoo moni. Isännän kalastamasta ja savustamasta kalasta tehtynä se on todella herkullista. :-)

• Ovolaktovegeisäntä

No voi hellanduudelis: asiakas on aina väärässä? Älä kuvittele pystyväsi yrittäjätoimintaan tuolla asenteella - tai kerro suoraan, että hoidat vain raadonsyöjien juhlia.

Arvaapas kuinka monta kertaa minulta on veloitettu "kasvisruoasta", jossa on kalaa tai kanaa? Eräällä Eurooppa - Kaakkois-Aasia -edestakaisella liikematkalla (turistiluokassa, myönnetään), söin vain lasagnea: neljä kertaa! Sen jälkeen ilmoittauduin Asian Vegetarian -ruokavalioon ja etenkin Singaporen reitityksissä ruoka on ollut melkein hyvää. Kerran erehdyin Tokioon ja Finnairille ja sitten sainkin ymmälläänemäntäroskaa.

Juu: nyt ymmärrän miksi olet ymmälläsi - kuvittelet, että asiakkaat ovat Sinua varten.

Heheh! Olen ollut palvelualan yrittäjä (en ruokabisneksen) yli 30 vuotta eikä minulla ole koskaan ollut tuollaista ongelmaa.

• 14-13

Mitä sinä hourit? Juurihan tup emäntä sanoi tekevänsä juuri sitä mitä tilataan, mutta ihmetteli kun kasvissyöjiksi ilmoittautuneet vetävätkin kuvun täyteen muna/juusto-ruokaa ja jättävät kasvisruoan koskematta.

• hhjhjhjhjhjj

Jaa-a. Taidat olla poikkeus, sillä lähes kaikki ravintola-alalla työskentelevät ovat kokeneet niitä ongelmia, että yksi sanoo olevansa jotain ja vaativansa tiettyä ruokaa, mutta syövänsä sitten kuitenkin jotain muuta ja ruoka tulee laskettua väärin, varsinkin jos etukäteen tilataan. Eli muka "kasvissyöjä" näkee, että tarjolla on kanaa ja kalaa, etukäteen lasketut annokset eivät riitäkään ja erikoisruoka jää koskematta. Usein ihmiset valehtelevat olevansa allergikkoja, mistä oikeat allergikot saavat sitten kärsiä. Kun koko poppoolle tehty ruoka onkn mieluista, jää erikoisruuat syömättä. Omalle pojalleni, joka on sekä allerginen että nirsohko, olen käskenyt sanoa, että sanoo suoraan että ei voi sietää esim. persiljan makua, se ymmärretäänkin muuten paremmin kuin allergiat!

• Hämmentynyt Sysmästä

Mikä estää laittamasta vain ruokaa joka sopii kaikille? Siis kasvisruokaa.

• outo maaningasta

Esim. se, että asiakas on tilannut lihaa tai kalaa? Ilahtuisikohan kovasti, jos saisi porkkanapateeta maksamansa possunpaistin sijaan?

• Heidisimau

On olemassa kasvissyojä joka syö kalaa sekä maito tuotteita,on olemassa jopa niitä jotka syövät riistaa,tai kanaa ja siltikin ovat jollakin tapaa kasvissyöjiä.Itse kuulun tuohon ensimmäiseen eikä se tee minusta yhtään sen huonompaa kutsumana itseäni kasvissyöjäksi.Ja kyllä,kala on eläin mutta useimmiten kala kalastetaan eikä kasvateta kuukausi tolkulla ruokapäytään päätymisen tähden.Toki kalojakin kasvatetaan mutta ainakin niillä on elämä jota voi kutsua elämäksi.

• lyylimaria

Minulle tuli mieleen se, että kun olen itse allerginen vähän kaikelle, olen antanut kirjalliset ohjeetkin tarvittaessa. Minulle on varattu ruoka omalla nimelläni, jos on ollut seisova pöytä. Juu olen minäkin huomannut joskus, että tuntemani kasvissyöjä onkin syönyt ihan muuta kuin kasviksia... Yksi temppu olisi se, että laitat erikseen kasvissyöjille, vegaaneille oman seisovan pöydän. Toinen temppu on se, että tekee sellaista ruokaa, jota voivat syödä vegaanit/kasvissyöjät ja myös kaikki muutkin ja ruokaa riittää kaikille. On näitten kasvissyöjien/vegaanien ongelma, jos sitten popsivatkin lihaa tai munaa. Allergisen ihmisen ruokailun osalta on oltava tarkka, eli ruoka tehtävä ja varattava vain hänen nimelle, ettei joku muu sitä vies (minulle on käynyt niin, että nimelläni varattu ruoka hävisi toisen suuhun). Joten se kannattaakin sitten sopia niin, että hän pyytää sitä (ruoka pidetään keittiössä varattuna tälle tietylle henkilölle.. Laitat selvät isot kyltit vaan seisovaan pöytään näkyville, kasvis/vegaaniruokailijoille ja ne muut ruoat eri paikkaan.

• d**

Sanat kasvissyöjä ja vegetaristi viittaavat yleiskielessä yleensä lakto-ovo-vegetaristeihin. Tällä tarkoitetaan henkilöä, joka käytää kasvikunnan tuotteiden lisäksi maitotaloustuotteita ja munia. Näitä löytyy yleensä myös ravintoloiden kasvisruokalistoilta. Yksilöstä sitten riippuu, että miten tiukasti tuota tulkitaan, eli vältelläänkö esim liivatetta, lihalientä, osterikastiketta jne. Jos valmistat ruokaa kasvissyöjälle tuntematta näitä yksityiskohtia, niin suositteln välttämään em. tyyppisten aineiden käyttöä. Semiveget ovat sitten oma lukunsa, kuka syö mitäkin. Heidän soisi lisäilevän tuohon lakto-ovo-litaniaansa pescoa ja polloa tai mitä nyt keksivätkin ruokavalionsa rikastuttamiseen. Pelkästään kasvikunnan tuotteita käyttäviä henkilöitä kutsutaan yksiselitteisesti vegaaneiksi.

Ja Heidismiauta suosittelisin tutustumaan hieman tarkemmin esim. siihen, miten kassilohen elämä poikkeaa vaelluskalalle luontaisesta elämästä. Siihen verrattuna tehokasvatettu nauta viettää luxuselämää. Eikä tonnikalojen ryöstökalastuskaan ole kovin eettistä toimintaa. Eli jos yritätät ruokavalinnoillasi minimoida eläinten kärsimystä, niin saattaisi kannattaa siirtyä kalasta pihviin...

• Joku vain

Nimimerkki d** on juurikin oikeassa siinä, että useimmiten kasvissyöjällä tarkoitetaan (sinänsä epäloogisesti) nimenomaan lakto-ovovegetaristia. Olen itse tällainen, ja yleensä käytän itsestäni yksinkertaisesti vain nimitystä kasvissyöjä. Olen kyllä ihan samaa mieltä siinä, että maito ja munat eivät suinkaan ole mitään kasviksia, eli oikeita kasvissyöjiä ovat vain vegaanit. Kuitenkin esim. useimipien ravintoloiden listoilla monet kasvisruoka-nimikkeellä varustetut ruokalajit sisältävät maitoa ja/tai munaa.

Jos vieraaksi kutsuttu ilmoittaa esim. juhlien järjestäjälle olevansa pelkästään kasvissyöjä, voi mielestäni yleensä lähteä siitä ajatuksesta, että hän voi syödä myös maito- ja munatuotteita (mutta EI kalaa, linnunlihaa tai esim. liivatetta). Vegaani varmasti myös ilmoittaisi olevansa juuri vegaani.

Jos juhliin, joissa tarjotaan liharuokaa, on tulossa myös esim. lakto-ovovegetaristeja ja vegaaneja, riittää erinomaisen hyvin, että kasvisruoaksi valmistetaan vain vegaaniversio - jonka toki soisi kelpaavan lakto-ovovegeille muulloinkin.

----

Toinen asia (minua monesti sangen suuresti suututtava) on se, että usein noutopöydissä on salaattien sekaan sotkettu jos mitä kinkkusilppua, kananraatoa, tonnikalaa yms., vaikka sekasyöjille tarkoitettuna pääruokana on monenkinlaista lihaa ja kalaa. Ei niitä tarvtse ainakaan silloin enää salaatteihin lisätä!

• ö, hö robblönöö kröö

ootan kuulevani vielä joskus että joku sanois olevansa carnovegetaari "mä syön vaan kasvisruokaa ja sit kans lihaa (jatietenkinmaitoajamunia)"

• suorasanaisesti
    • Jupupupu

Hyvänen aika, siis jos syö kalaa tai riistaa, niin ei silloin voi kutsua itseään kasvissyöjäksi! Ärsyttää tuollaiset! Sotkevat ihmisten käsityksiä kasvissyönnistä. Oikeasti, tuollainen vain sekoittaa ihmisiä ja hankaloittaa meidän OIKEIDEN kasvissyöjien elämää. Ei ole kyse huonommuudesta tai hienommuudesta, vaan siitä että jos ei oikeasti syö mitään eläinperäistä, niin on vaikea saada joitakin ihmisiä ymmärtämään että “ei, en todellakaan syö kalalientä” jos joku heidän aikaisemmin tapaamansa “kasvissyöjä” onkin vetänyt kalaa tai lintua. Kala tai hirvi ei ole kasvis, onko se niin vaikea ymmärtää!

Itse olen ollut pitkään kasvissyöjä. Aiemmin käytin luomumaitotuotteita, mutta en esim. liivatetta tai muita eläinperäisiä lisäaineitakaan, eli ruokavalioni on ollut vuosikymmenet niin tarkka että ulkopuolisten on vaikea tehdä minulle ruokaa. Nykyisin olen tiukka vegaani.

Hienoa aloittaja että otat erityisruokavaliot huomioon! Tyhmiä asiakkaita sinulla.

En tiedä, ehkä sitten joistakin ihmisistä olisi hienoa olla kasvissyöjä ja he huijaavat itseään mieltämällä itsensä kasvissyöjiksi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      8108
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3912
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1916
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1380
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      33
      1224
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      31
      1109
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      980
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      857
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      832
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      797
    Aihe