Helsinki maailman pyöräilijävihamielisin kaupunki?

(ex)Pyöräilijä

Järkyttävän huonossa kunnossa stadin pyörätiet. Käsittämätöntä, että joka puolella lukemattomat isot ja pienet tietyöt, kaivannot, vast. vaativat pyörätien repimistä ja homman valmistuttua monttua ei joko paikata lainkaan tai sitten siihen heitetään vähän hiekkaa. Lopputuloksena sellaista perunapeltoa että harva haluaa sinne lähteä pyörää rikkomaan. Ja nuo "korjaukset" jäävät sellaisiksi kuukausiksi ellei jopa vuosiksi. Eikö kukaan valvo tätä?
Autoilua voisi vähentää reilusti suosimalla pyöräilyä eli pitämällä pyörätiet ajokunnossa, mutta eipä näytä Helsingin kaupunkia paljon kiinnostavan.
Toinen stadilainen ilmiö on pyöräteille parkkeeratut autot, varsinkin pakettiautot siten että pyörällä ei pääse ohi. Eikös se ole laitonta? Olen nähnyt kesällä kuusi poliisipartiota "tauolla" Kaivopuistossa samanaikaisesti, mutta ikinä en ole nähnyt poliisien puuttuvan pyörätien tukkeeksi pysäköityyn pakettiautoon. Ja pyöräilijät joutuvat väistämään autoväylän puolelle, montakohan onnettomuutta siitäkin vuosittain syntyy...
Ainoa mikä on parantunut kymmenen viime vuoden aikana on se, että nykyään joku autoilija saattaa jopa huomioida suojatiellä katua ylittävän pyöräilijän. Kiitos siitä!

17

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pelkkää tunarointia

      Ei taitamattomuus ole vihamielisyyttä. Se on ehkä ajattelematonta mutta ei käsittääkseni tahallista.

      Helsingin kaupungilla on kaksi pyöräilyä työtehtävinään edistävää viranhaltijaa. Palautetta vain sinne suuntaan kun on aihetta. Kyllä ne ongelmat jonain päivänä tulevat hoidetuiksi.

      Juurihan tässä luvattiin pyöräilijöille ryhmittymistaskuja risteyksiin. Kun vielä tulisi se viime huhtikuuksi luvattu ratalinja-pyörätie keskustan läpi musiikkitalolta Hietalahteen...

    • Tärinäraidat

      Kyllä se taitaa olla rahastakin kiinni. Pyöräteiden perustus on vähän mitä sattuu, joten ei mene kauan, kun asfaltissa on parin metrin välein poikkisaumaa. Se ei haittaa, jos ajelee läskirenkailla kävelyvauhtia.

    • Kaupunkilainen----

      Monesti kuulee tai lukee siitä, kuinka "kaikki" tai ainakin useammat voisivat pyöräillä. Ja vitut.

      Helsingin kantakaupungissa pyöräily on vittumaisinta ikinä. Pyöräteitä on vain pätkissä, ne loppuvat kesken, ovat käsittämättömiä kiertoreittejä ja osin mukulakivikaduilla. Mukavaa pyöräilyä vaan siinä sitten.
      Kaikki tavarantoimittajat, taksit sun muut pysähtyjät saavat aina pysähtyä pyörätielle. Pyörätie on myös paikallaan Kauppatorilla, jotta voi ajaa palloilevien ja pöllöilevien turistien päälle.

      Oikeasti pyöräillä voi vain keskustasta poispäin suuntautuvilla pyöräteillä, esimerkiksi Espoossa Länsiväylän vartta pitkin.

      Pyöräily on edelleen joidenkin ihmisten mielestä söpöstelyä, kauniina kesäpäivänä voidaan pyöräillä perheen kanssa järven rannalle uimaan. Eihän kukaan oikeasti pyöräile joka päivä, eihän.

      • Miksi ei joka päivä?

        Tottakai pyöräilee joka päivä, jos ei ole jostain syystä ihan pakko käyttää muita välineitä.

        Odotan kovin sitä Helsingin kaupungin lupaamaa muutosta, että pyöräily siirretään ajoradalle. Pyörä on kaupunkiliikennettä eikä autoilun este. Vielä kun kivikatuja vähän tasattaisiin ettei ole aina hampaat pudota suusta kun sellaiselle joutuu...


      • Alkup. Maantiepyöräi

        "...Helsingin kantakaupungissa pyöräily on vittumaisinta ikinä. Pyöräteitä on vain pätkissä, ne loppuvat kesken..."

        Jep, olet oikeassa. Kantakaupungin osalta nuo pyörätien pätkät ovat usein aika ikäviä. Niiden kohdalla rikkoo lakia, kun ajaa ajoväylällä. ;)

        Pyöräteiden pitää olla pääväylien suuntaisia, yhtenäisiä ja nopeita. Kantakaupungin 40km/h rajoitusalueella niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Osa on jopa niin vaarallisia, etten uskalla ajaa niillä.

        Katselin juuri GPS-dataa työmatkalta. Valot ovat suurin ongelma. Ihan niin kuin autolla liikuttaessakin. Sen takia pääväylillä on tärkeää saada kevyt liikenne eri tasoon henkilöautoliikenteen kanssa.

        Ajoin todella rauhallisesti koko matkan. Seurasin sykemittaria, mikä pitää nopeuden kurissa. Silti nopeushuippu alamäessä oli 53km/h. Jotenkin tuntuu, etteivät suunnittelijat ymmärrä polkupyörien nopeuksia.


    • Pomppukeppi

      Keväisin ehdottomasti paras pyörä pyöräilyyn pääkaupunkiseudun kevyenliikenteenväylillä on hyvälaatuinen täysjoustopyörä. Kunnon jousitus tasoittaa kaikki paikkaamattomat kaivannot, syvät routavauriot ja ylikorkeat kanttikivet. Sillä oikaisee myös kätevästi pientareen kautta aina kun joku este (kuukauden pysähdyksissä ollut tietyö, väärin pysäköity auto tai koko väylän tukkiva jalankulkijajoukko) on tukkinut tien. Ja leveillä renkailla saa jonkinlaista pitoa kaiken siivoamattoman hiekoitushiekan liukastamissa kurveissa. Ja tämä ei sitten ollut vitsi eikä edes sarkasmia vaan itse todettua todellisuutta.

    • ppojmaa

      taitaa olla sama ongelma joka kylässä, myös täällä "maalla" eli pyörätiet aivan luokattomassa kunnossa OULU ehkä yksi positiivinen poikkeus ja on muuten valittu joskus euroopan pyöräily ystävällisimmäksi kaupungiksi

    • Citymaasturi..

      Avausviestistä taas - jälleen kerran - paljastuu keskivertopyöräilijän tyhmyys.

      Pysähtyminen ja pysköiminen ovat eri juttu.

      Autoilijan ei tarvitse väistää suojatiellä pyöräilijää. Suojatietä sovelletaan vain jalankulkijaan.

      • eiks vaan

        sen autoilijan pitää väistää suojatien yli pyöräilevää ihan normaaleilla liikennesäännöillä vaikka itse suojatie ei pyöräilijää suojaakaan


    • Kaupunkilainen----

      ^ Hehheh, jos pyöräilijä on pyörän satulassa niin saa ajaa päälle. Jos taas taluttaa pyörää niin jalankulkija?

      • Apua!

        Älä hyvä ihminen aja autoa jos tietosi ovat tuota luokkaa.

        Ei. KENENKÄÄN päälle ei saa ajaa.

        Kyllä. Jos talutan pyörää, olen jalankulkija.


    • Pomppukeppi

      " Hehheh, jos pyöräilijä on pyörän satulassa niin saa ajaa päälle. Jos taas taluttaa pyörää niin jalankulkija? "

      Toivottavasti et noilla tiedoilla ole vielä auton ratissa. Voi nimittäin tulla kalliiksi.
      Auto väistää pyöräilijää monissa tilanteissa. Esim. jos auto kääntyy risteyksestä oikealle ja pyöräilijä jatkaa suoraan viereistä kevyen liikenteen väylää. Ja tuo on hyvin tavallinen tilanne liikenteessä. Toinen esimerkki on tilanne jossa kärkikolmio on sijoitettu risteyksessä jo ennen kevyen liikenteen väylää/suojatietä. Myös silloin väistetään pyöräilijää.

    • :DD

      Mitä järkeä pyöräillä kaupungissa?? Hirveä meteli, liikaa ihmisiä, liikennevaloja. Otat suunnaksi Espoon ja pyöräilet Kirkkonummelle ja Inkooseen.

      • Työmatkaliikkuja

        Kellotin vuosi sitten duunimatkani Espoon suunnasta Helsingin kantakaupunkiin ruuhka-aikana:
        - julkisilla 1h 15min
        - henkilöautolla 55min ja
        - fillarilla 50min.

        Ei siinä niin kauhean syvällistä matikkaa tarvita, kun ymmärtää, ettei julkinen liikenne ole realistinen vaihtoehto tavalliselle työssäkäyjälle. Sään ja fiiliksen mukaan sitten auto tai fillari.

        Ainoa haitta keskustassa ovat hölmöt jalankulkijat. Myös röyhkeät bussit ovat haaste joissakin paikoissa.


      • Anonyymi
        Työmatkaliikkuja kirjoitti:

        Kellotin vuosi sitten duunimatkani Espoon suunnasta Helsingin kantakaupunkiin ruuhka-aikana:
        - julkisilla 1h 15min
        - henkilöautolla 55min ja
        - fillarilla 50min.

        Ei siinä niin kauhean syvällistä matikkaa tarvita, kun ymmärtää, ettei julkinen liikenne ole realistinen vaihtoehto tavalliselle työssäkäyjälle. Sään ja fiiliksen mukaan sitten auto tai fillari.

        Ainoa haitta keskustassa ovat hölmöt jalankulkijat. Myös röyhkeät bussit ovat haaste joissakin paikoissa.

        Liikennesääntöjä pitää silti noudattaa, sekä nopeusrajoituksia, sekä sitä tärkeämpää velvoitetta ajaa tilanteisiin sopivalla nopeudella, vaikka seassa olisi miten paljon hölmöjä tahansa.


    • Anonyymi

      Hesa vasta harjoittelee pyöräilyn estämistä. Rak vir voisi tulla oppimaan Espooseen tai Vandaaliin.

      • Anonyymi

        Pk-seudun kuntien edustajat ovat kyllä mällänneet rahaa tutustumismatkoihin, mutta eiväthän he rakenna. Turhia kilistelymatkoja.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hyvää syntymäpäivää Sanna 40 vee!!!!

      ᕼᗩᑭᑭY ᗷIᖇTᕼᗞᗩY Sister ❣️🥰 🎉🎂✨🍰🥳 🥳🎂🥂 🎉🎊🎁🎈🎂
      Maailman menoa
      126
      5636
    2. Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata

      Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai
      Maailman menoa
      97
      4857
    3. Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi

      Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas
      Maailman menoa
      140
      4814
    4. Mikä on vaikeinta siinä, että menetti yhteyden kaivattuun, jota vielä ajattelee?

      Mikä jäi kaihertamaan? Jos jokin olisi voinut mennä toisin, mitä se olisi ollut? Mitä olisit toivonut vielä ehtiväsi san
      Ikävä
      393
      2380
    5. Kerro kaivattusi etunimi

      Miehille..
      Ikävä
      130
      2286
    6. Persut rahoittavat velkarahalla rikkaiden ökyelämää

      Minkä vuoksi persut eivät leikkaa rikkailta, joilla on maksukykyä? Tuskinpa tuo persujen käytös saa Suomen kansalta hyv
      Maailman menoa
      2
      1997
    7. 109
      1876
    8. Sulla on mies

      Aivan liikaa naisia.
      Ikävä
      256
      1607
    9. 382
      1363
    10. Pääsit koskettamaan

      Sellaista osaa minussa jota kukaan ei ole ennen koskettanut. Siksi on hyvin vaikea unohtaa sinut kokonaan.
      Ikävä
      60
      1203
    Aihe